Vankilaelämästä

Vanginvartija

Suomen Vankilat eivät ole loistohotelleja.Ajatelkaapa itse jos olisitte lukkojen takana ja ette pystyis pitämään paljoa yhteyttä ulkomaailmaan.Se on puppua että vankilassa on hyvä olla. Olen nähnyt miten ihmisiä ahdistaa siellä oleminen

22

5928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jasper

      Suomen vankilat ovat kuin "täyshoitoloita". Kaksi lämmintä ruokaa päivässä ilta ja aamupalat, kunto- ja palloilusalit, lääkärin- ja psygologin palvelut, vankimyymälä... Selleissä saa olla telkkarit, pleikkarit ym. Kaiken näköisiä kursseja ja koulutuksia järjestetään, vankilassa voi suorittaa esim. ylioppilastutkinnon. Yhteydenpito ulkomaailmaan onnistuu korttipuhelimella tai kirjeitse, viikonloppuisin voi tavata ystäviään ja sukulaisiaan vierailutunneilla ja lomillekkin pääsee. Työtätekeville maksetaan palkaa ja käyttörahaa maksetaan niillekkin joille ei töitä löydy. Vankilassa työssä olevana olen nähnyt niin monen tulevan takaisin yhä uudestaan ja uudestaan ihan vaan sen takia, kun elämä on vankilassa niin helppoa,jotkut tekevät rikoksia ihan vaan siksi että toivovat pääsevänsä vankilaan, tätä ei helposti uskoisi, mutta niin se vain on. Toki useimmille se yksi kerta riittää. Ainakin uudemmat vankilat Suomessa ovat tasokkaampia kuin hotellit Venäjällä.

      • Mikko Kivinen

        Venäjällä on tasokkaammat hotellit kuin Suomessa!

        Vankilassa ei ole mitään iltapalaa, toinen ja viimeinen ruolailu on klo. 16.45 tai niitä aikoja, sen jälkeen voi imeskellä sormia.
        Tosin vankilassa on kanttiini, mutta oman rahan käyttöoikeus on niin pieni, että hyvä jos riittää tupakoihin, puhelut pitäisi pystyä maksamaan samaisesta käyttöoikeudesta. En muista paljonko se on kuukaudessa, mutta tosi mitätön!

        Vankilat ovat reilusti yli täysiä, vankila jossa on 200 vankipaikkaa voi olla 300 vankia!

        Tärkein on muistaa se tosiasia, että vankeurangaistus käsittää vain vapauden menetyksen, ei mitään kidutuksia sen lisäksi!

        Sekä se, että vangit ei ole ollut päättämässä uusista vankiloista, eikä niitä edes halua!


      • Sowelu

        Höh, onko siviilissä sitten kielletty nuo luksus jutut mitä mainitsit? Sellit meiltä siviileiltä puuttuvat ja aika pieni osa suomalaisista on vankeja tai ex-vankeja, eli ei vankila niin hyvä paikka ole kuin kerroit. Jos olisi niin kait siviilissäkin olisi sellejä, jotta voisimme luksuslomia niissä käydä viettämässä. Ehkäpä vankilaan useampikin halajaisi, jos siellä niin hyvä olisi olla.

        Meitä on joka tapauksessa moneen junaan ja osa jää laiturillekin mutta kaikki on kuitenkin kiinni omista valinnoista.

        Itse olen ainakin pistänyt asioita uudelleen tärkeysjärjestykseen sen jälkeen kun mies lähti tuomiotaan suorittaan. Ei ne pleikkarit ymv. korvaa vapautta. Uskon vakaasti siihen, että vankilastakin selviää päihteettömänä ja voi aloittaa lusimisen jälkeen uuden elämän. Tosin, ei taida olla varmempaa paikkaa saada huumeita kuin vankila.

        PS. Ei miehelleni ainakaan vankilassa tarjoilla kahta lämmintä ateriaa joka päivä eikä se iltapalakaan ole ollut teetä kummempaa, eivät pahemmin vartijat jaa sympatiakaan.


    • Kysyjä..

      Miksi vankilassa pitäisi olla hyvä olla?

      • Mikko Kivinen

        Miksi vankilassa pitäisi olla huonot oltavat? Pitäisikö vankien katkeroitua entistä enemmän?


      • töksö
        Mikko Kivinen kirjoitti:

        Miksi vankilassa pitäisi olla huonot oltavat? Pitäisikö vankien katkeroitua entistä enemmän?

        Kun saavat vankilassa olleessaan kärsiä. Olisitte tyytyväisiä että vankilat on Suomessa näin hyvät vankilat


      • siskontyttö
        töksö kirjoitti:

        Kun saavat vankilassa olleessaan kärsiä. Olisitte tyytyväisiä että vankilat on Suomessa näin hyvät vankilat

        Jo eivät ole koskaan saaneet mallia ns. hyvästä elämästä, eivät näin ollen ainakaan osaa sellaista viettää...Ja mitä vankiloiden oloihin maassamme tulee, niin vankiloissakin on eroja. Vertaapa vaikka uutta Vantaata ja aatamin aikaista Konnunsuota, entä sitten vanhaa Kakolaa ja vaikka Sulkavan "kurssikeskusta", niin kirjo on suuri. Mielestäni vankilaoloja maassamme ei mitenkään voida yleistää.


      • xxx
        siskontyttö kirjoitti:

        Jo eivät ole koskaan saaneet mallia ns. hyvästä elämästä, eivät näin ollen ainakaan osaa sellaista viettää...Ja mitä vankiloiden oloihin maassamme tulee, niin vankiloissakin on eroja. Vertaapa vaikka uutta Vantaata ja aatamin aikaista Konnunsuota, entä sitten vanhaa Kakolaa ja vaikka Sulkavan "kurssikeskusta", niin kirjo on suuri. Mielestäni vankilaoloja maassamme ei mitenkään voida yleistää.

        Kyllä niitä voidaan tarkastella ja vertailla, missään vankilassa lusiminen ei ole helppoa!
        Tuohon sinun listaan kun vielä lisätään entinen Häme, Nokka, Riksu, Sörkka, Mikkeli ja Kerava. Niin siinä talot joissa olen ollut, paitsi Vantaa.
        Ehkä ne on ennemin aikakaudet joita ei voi verrata, sillä aivan fakta on, että Sulkava tai Kerava ei ole ainakaan minulle ollut mistään helpoimmasta päästä. Keravalla asuin nuorena melkein koko vuoden minkä siellä olin niin suljetulla, mitättömistä rikkeistä. Tulihan Seppo-Suljettu tutuksi vaikka ei se ikinä mitään edes puhunut ;) Konnulla ihmettelin taas sitä, että pääsi suoraan puoli-avolle, Sulkavalla vapaus oli liian lähellä...plääh Tästä saisi väistöskirjan olkoot, kun ne ajatkin on jääneet :)


      • vanhempi jääkäri
        töksö kirjoitti:

        Kun saavat vankilassa olleessaan kärsiä. Olisitte tyytyväisiä että vankilat on Suomessa näin hyvät vankilat

        ... Suomen vankiloissa on hyvät laitosolot, ei enempää eikä vähempää.
        Kärsimisestä olen eri mieltä kanssasi. Opetatko koiraasi käyttäytymään siivosti panemalla sen kärsimään? Ehkä itse olet elämässäsi kärsinyt ankaria oloja, typerää kohtelua yms. ja siten välttänyt rikokset ja vankilat.


      • Superpamppu
        Mikko Kivinen kirjoitti:

        Miksi vankilassa pitäisi olla huonot oltavat? Pitäisikö vankien katkeroitua entistä enemmän?

        Yksinkertainen vastaus tähän on se että kansa haluaa. On täysin ymmärrettää että rikoksia tekevä ihminen joutuu kärsimään rangaistusta. Tiedän kyllä että vanki "tuomitaan menettämään vapautensa" mutta voi alkaa miettimään onko se vankiloiden asia hoitaa ihmistä jos ja kun ko. henkilö ei tippaakaan välitä yhteiskunnan säädöksistä ja normeista. Se on tosiasia että suurin osa lusineista tulevat uudestaan lusimaan ja vieläpä samoista rikoksista. Siinä ei paljoa auta että linnassa käydään kokkikurssia ja leikellään paperista perhosen kuvia.


      • myös henkilökunnalla
        Superpamppu kirjoitti:

        Yksinkertainen vastaus tähän on se että kansa haluaa. On täysin ymmärrettää että rikoksia tekevä ihminen joutuu kärsimään rangaistusta. Tiedän kyllä että vanki "tuomitaan menettämään vapautensa" mutta voi alkaa miettimään onko se vankiloiden asia hoitaa ihmistä jos ja kun ko. henkilö ei tippaakaan välitä yhteiskunnan säädöksistä ja normeista. Se on tosiasia että suurin osa lusineista tulevat uudestaan lusimaan ja vieläpä samoista rikoksista. Siinä ei paljoa auta että linnassa käydään kokkikurssia ja leikellään paperista perhosen kuvia.

        koska vankiloissa istuu nykyään moniongelmaisia, joita vankeinhoito ei pysty "parantamaan", vaikka sitä kokoajan risestä päin vaaditaan. Ei se ole kiinni vankilaoloista, vaan siitä, että koko laitossysteemi on vanhenutnut, aataminaikainen, eikä vastaa ollenkaan siihen, millasta porukkaa linnassa lusii.Niistä suurin osa ei ees kuuluisi sinne.


      • myös henkilökunta
        myös henkilökunnalla kirjoitti:

        koska vankiloissa istuu nykyään moniongelmaisia, joita vankeinhoito ei pysty "parantamaan", vaikka sitä kokoajan risestä päin vaaditaan. Ei se ole kiinni vankilaoloista, vaan siitä, että koko laitossysteemi on vanhenutnut, aataminaikainen, eikä vastaa ollenkaan siihen, millasta porukkaa linnassa lusii.Niistä suurin osa ei ees kuuluisi sinne.

        moniongelmaisia.Tosi moni.


      • Anonyymi
        myös henkilökunta kirjoitti:

        moniongelmaisia.Tosi moni.

        Miten voi parantaa niitä moniongelmaisia jotka itse eivät tule vastaan piiruakaan parantamisen toteuttamiseksi. Ovat vaan ja ajelehtivat, hällä väliä, se ja sama...

        Tilanne on YHÄ sama näin herran vuonna 2020. Ei ole muuttunut miksikään 10, 15, 20, 25 ja 30 vuodessa. Ei oikeastaan ikinä.

        Ja päihdeongelmat vaan pahentuneet viimeisen 20 vuoden aikana. Sekakäyttäjistä kuoriutunut täysiä narkomaaneja joita suuri osa vangeista on. Korvauslääkkeillä linnassakin.
        Parantaa narkkari on sama kuin kasvattaisi perunaa kiehuvassa vedessä.
        Viinanjuojat alkavat olla pian museojäänne.


    • Samuel

      Vankilaan pääseminen on vaikeampaa kuin löytää hyvinpalkattu työ nykysuomesta. Vankilaan päästäkseen pitää tehdä vakava rikos. Vakavan rikoksen tekeminen edellyttää harkintaa ja suunnittelua tai sitten äkkipikaista luonnetta ja viinaa.

      Jos onnistuu pääsemään vankilaan, on sen todella ansainnut ja myös tiennyt etukäteen, että linnaa on luvassa. Miksi siis pitäisi olojen olla minkään standardin mukaiset? Itse sinne kukin pyrkii, ei sinne niin vain suljeta.

      • Zeus

        En mä tehnyt väärää ja häkkiä napsahti. Väärässä olet.


      • bamari
        Zeus kirjoitti:

        En mä tehnyt väärää ja häkkiä napsahti. Väärässä olet.

        just.. syyttömiähän siellä linnassa kaikki..

        Mitä sä sitten teit? Kasvattelit vähän maria ruukussa?


      • seismo
        Zeus kirjoitti:

        En mä tehnyt väärää ja häkkiä napsahti. Väärässä olet.

        Meilläkin ainakin puolet vangeista on omasta mielestään syyttä linnassa...HAH!!


      • Anonyymi
        Zeus kirjoitti:

        En mä tehnyt väärää ja häkkiä napsahti. Väärässä olet.

        Oikeuslaitoksen uhri😏


    • paikka

      liian hyvät oltavat siellä on.

      • itse

        Kokeilemaan onko se niin helppoa, tule sitten aukoo päätäsi


    • Anonyymi

      Vankilat ovat rangaistuslaitos,eivät ne tarvitse mitään loistohotelleja ollakkaan.Aloittaja valittaa vankien oloja,eihän sinne kukaan joudu, jos elää rehellisesti ja nuhteettomasti kuten me kunnon veronmaksajat. Aivan turha valittaa,sehän on aivan oma valinta.

      • Anonyymi

        Ei mee kovin hyvin sullakaan kun et osaa välilyöntei. Mee kouluun takas. Ei sust oo duuniin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe