Opel Calibran paloherkkyys

Anonyymi

Osaako kukaan mainita, mitä tapahtuu, jos autoon laittaa akun väärinpäin? Kaverilla nimittäin alkoi johtonippu palaa moottorin takaa startin ja laturin väliltä ja samalla sitten koko auto tuhoutui totaalisesti. Epäilen vaan, että akku oli väärinpäin, kun auto oli ollut ilman akkua monta vuotta enkä tiedä, millä traktorin akulla sitä sitten käymään koitti. Luulisin, että vaihtovirtalaturin diodit palavat ensin oikosulkuun muutamassa minuutissa ja seuraavaksi sitten johdot syttyvät liekkeihin. Samalla tietysti menee muukin elektroniikka, kuten radio, tietokone, sytytys jne.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niinpä, se on hämäävää, kun joissakin akuissa ovat navat päinvastaisessa järjestyksessä ja porukka sitten laittaa akun aina niin päin, että johdot ylettyvät.

    • Anonyymi

      Oli kuulemma startti käyttäytynyt jotenkin omituisesti. Ensin ratas ei meinannut mennä päälle ja sitten hampaat menivät päisiin.

    • Anonyymi

      Ennen vanhaan ei autoissa ollut mitään hajoavaa elektroniikkaa ja auton saattoi saada jopa väärinpäin käymään, jolloinka se kulki isommilla pakeilla tosi lujaa ja oli helppoa opetyella peruuttamista nelosella.

      • Anonyymi

        Vain kaksitahtimoottorin saa käymään väärinpäin. Tuota on käytetty myös hyödyksi mm. kevytajoneuvoissa niin ei tarvita peruutusvaihdetta.
        Nelitahtimottori ei lähde käyntiin takaperin millään konstilla.


    • Anonyymi

      Sehän siinä tietysti oli ongelmana, että silloin öljypumppukin pyöri väärinpäin eikä voitelu pelannut pidemmän päälle. Olihan jollain traktorikin hyytynyt ylämäkeen, kun oli liian raskas kuorma ja sitten valuessaan taaksepäin vaihteella käynnistynyt väärinpäin ja moottori leikkasi kuivana kiinni.

    • Anonyymi

      Haloo!

      Ei nelitahtinen käynnisty takaperin!
      Kaksitahtinen kyllä.

      • Anonyymi

        Nelitahtisista Dieselit käynnistyvät tiukassa vedossa kun se on melkein sammumaisillaan ja polttoaine pumpun malli on oltava tässä tapauksessa rivipumppu. Jakaja pumppu lopettaa polttoaineen tulon väärinpäin pyöriessä. Ne yleensä väärinpäin pyörivät hajoavat jonkin ajan kuluessa kun öljypumppu pyörii väärään suuntaan ja rivipumpun alipaineella toimiva kierrosluku rajoitin ei rajoittele kierroksia vaan menee roimasti ylikierroksille. Ylikierroksille siksi että moottori puskee imusarjasta pakokaasua ulos eikä alipainetta siis kehity kierrosluku rajoittimelle ja imupuolena toimii pakosarja ja pakoputki. Kuorma automiehet sanoivat ennen 50-60 luvulla että kun se hetki tuli esim. Ford Traderissa ja moottori oli keskellä hyttiä niin ainut pelastus oli hypätä ulos ja juosta kauemmas ennen kuin osia alkaa sinkoilemaan hyttiin . On myös veneen keskimoottoreitakin Dieseleitä hajonnut kun on startattu akun viimeisillä volteilla ja moottori on nytkähtänyt pyörimään takaperin ja annettu käydä tyhjäkäyntiä paikallaan eikä ole nähty kiiluvaa oljynpaine valoa aikanaan !!


    • Anonyymi

      Yleisin syyhän noihin syttymisiin on kuitenkin se, että jyrsijät, kuten hiiret ja rotat syövät bensaletkuja ja alipaineletkuja puhki, jolloin bensa lentää laajalle alueelle startattaessa ja vielä sen jälkeenkin, kun tankissa on korkeapainepumppu ruiskuvehkeissä. Startattaessa syntyy sitten kipinöintiä esim. kaasuttimen alapuolella olevassa starttimoottorissa ja solenoidissa, jolloinka lieskat ovat taltuttamattomissa, jos ei sammutinta ole kourassa.

      • Anonyymi

        Yksi syy on ollut myös Opelin alihankkijan tekemät polttoaine letkut moottoritilassa joista ei näe pinta kudoksen alla piileviä letkun pykimiä . Letkun tekijä on sama joka teki Mersun Dieseleihin paluuletkut suihkujen väleihin . Miksikähän juuri Saksassa tehdään maailman huonointa polttoaine letkua autoihin ,ihmetellä vain voi !!


    • Anonyymi

      Voi jessus jos käynnistelee kauan seisonutta autoa ja ei edes tarkista pensaletkuja. jos ei osaa katsoa miten kaapelit menee niin on paras olla hankkimatta autoa ollenkaan.

    • Näin valitettavasti on.
      Porukan tiedot perusautotekniikasta vähenevät päivä päivältä.
      Kannattaisi kenties miettiä miksi?
      Autot ovat viimeksi kuluneena 30 vuotena tehty niin automaattisiksi, ettei niitä kukaan miltään osin enää osaa korjata itse.
      Minunkin edellisestä kerrasta on jo 15 v, mutta olen tehdystä työstä ylpeä, vaikka en itse työssä paljon voittanutkaan.
      Vaihdoin vaimoni kauppakassiin (Fiat Uno) takaiskunvaimentimet. Ennätin kyllä huomata, että vaihdossa tarvitaan jatkovarsia mutterien ja pulttien aukomiseen. Vaarana on koko ajan, että vääntää ne poikki, ellei ensin malta käyttää esim. CRC:tä!

    • Anonyymi

      CRC on erinomainenen liukaste vaikka mihin. Autoihin se kylläkään sovellu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe