Osaako kukaan mainita, mitä tapahtuu, jos autoon laittaa akun väärinpäin? Kaverilla nimittäin alkoi johtonippu palaa moottorin takaa startin ja laturin väliltä ja samalla sitten koko auto tuhoutui totaalisesti. Epäilen vaan, että akku oli väärinpäin, kun auto oli ollut ilman akkua monta vuotta enkä tiedä, millä traktorin akulla sitä sitten käymään koitti. Luulisin, että vaihtovirtalaturin diodit palavat ensin oikosulkuun muutamassa minuutissa ja seuraavaksi sitten johdot syttyvät liekkeihin. Samalla tietysti menee muukin elektroniikka, kuten radio, tietokone, sytytys jne.
Opel Calibran paloherkkyys
12
67
Vastaukset
- Anonyymi
Niinpä, se on hämäävää, kun joissakin akuissa ovat navat päinvastaisessa järjestyksessä ja porukka sitten laittaa akun aina niin päin, että johdot ylettyvät.
- Anonyymi
Oli kuulemma startti käyttäytynyt jotenkin omituisesti. Ensin ratas ei meinannut mennä päälle ja sitten hampaat menivät päisiin.
- Anonyymi
Ennen vanhaan ei autoissa ollut mitään hajoavaa elektroniikkaa ja auton saattoi saada jopa väärinpäin käymään, jolloinka se kulki isommilla pakeilla tosi lujaa ja oli helppoa opetyella peruuttamista nelosella.
- Anonyymi
Vain kaksitahtimoottorin saa käymään väärinpäin. Tuota on käytetty myös hyödyksi mm. kevytajoneuvoissa niin ei tarvita peruutusvaihdetta.
Nelitahtimottori ei lähde käyntiin takaperin millään konstilla.
- Anonyymi
Sehän siinä tietysti oli ongelmana, että silloin öljypumppukin pyöri väärinpäin eikä voitelu pelannut pidemmän päälle. Olihan jollain traktorikin hyytynyt ylämäkeen, kun oli liian raskas kuorma ja sitten valuessaan taaksepäin vaihteella käynnistynyt väärinpäin ja moottori leikkasi kuivana kiinni.
- Anonyymi
Haloo!
Ei nelitahtinen käynnisty takaperin!
Kaksitahtinen kyllä.- Anonyymi
Nelitahtisista Dieselit käynnistyvät tiukassa vedossa kun se on melkein sammumaisillaan ja polttoaine pumpun malli on oltava tässä tapauksessa rivipumppu. Jakaja pumppu lopettaa polttoaineen tulon väärinpäin pyöriessä. Ne yleensä väärinpäin pyörivät hajoavat jonkin ajan kuluessa kun öljypumppu pyörii väärään suuntaan ja rivipumpun alipaineella toimiva kierrosluku rajoitin ei rajoittele kierroksia vaan menee roimasti ylikierroksille. Ylikierroksille siksi että moottori puskee imusarjasta pakokaasua ulos eikä alipainetta siis kehity kierrosluku rajoittimelle ja imupuolena toimii pakosarja ja pakoputki. Kuorma automiehet sanoivat ennen 50-60 luvulla että kun se hetki tuli esim. Ford Traderissa ja moottori oli keskellä hyttiä niin ainut pelastus oli hypätä ulos ja juosta kauemmas ennen kuin osia alkaa sinkoilemaan hyttiin . On myös veneen keskimoottoreitakin Dieseleitä hajonnut kun on startattu akun viimeisillä volteilla ja moottori on nytkähtänyt pyörimään takaperin ja annettu käydä tyhjäkäyntiä paikallaan eikä ole nähty kiiluvaa oljynpaine valoa aikanaan !!
- Anonyymi
Yleisin syyhän noihin syttymisiin on kuitenkin se, että jyrsijät, kuten hiiret ja rotat syövät bensaletkuja ja alipaineletkuja puhki, jolloin bensa lentää laajalle alueelle startattaessa ja vielä sen jälkeenkin, kun tankissa on korkeapainepumppu ruiskuvehkeissä. Startattaessa syntyy sitten kipinöintiä esim. kaasuttimen alapuolella olevassa starttimoottorissa ja solenoidissa, jolloinka lieskat ovat taltuttamattomissa, jos ei sammutinta ole kourassa.
- Anonyymi
Yksi syy on ollut myös Opelin alihankkijan tekemät polttoaine letkut moottoritilassa joista ei näe pinta kudoksen alla piileviä letkun pykimiä . Letkun tekijä on sama joka teki Mersun Dieseleihin paluuletkut suihkujen väleihin . Miksikähän juuri Saksassa tehdään maailman huonointa polttoaine letkua autoihin ,ihmetellä vain voi !!
- Anonyymi
Voi jessus jos käynnistelee kauan seisonutta autoa ja ei edes tarkista pensaletkuja. jos ei osaa katsoa miten kaapelit menee niin on paras olla hankkimatta autoa ollenkaan.
Näin valitettavasti on.
Porukan tiedot perusautotekniikasta vähenevät päivä päivältä.
Kannattaisi kenties miettiä miksi?
Autot ovat viimeksi kuluneena 30 vuotena tehty niin automaattisiksi, ettei niitä kukaan miltään osin enää osaa korjata itse.
Minunkin edellisestä kerrasta on jo 15 v, mutta olen tehdystä työstä ylpeä, vaikka en itse työssä paljon voittanutkaan.
Vaihdoin vaimoni kauppakassiin (Fiat Uno) takaiskunvaimentimet. Ennätin kyllä huomata, että vaihdossa tarvitaan jatkovarsia mutterien ja pulttien aukomiseen. Vaarana on koko ajan, että vääntää ne poikki, ellei ensin malta käyttää esim. CRC:tä!- Anonyymi
CRC on erinomainenen liukaste vaikka mihin. Autoihin se kylläkään sovellu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1162078Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1621571Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551384- 551158
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1641141Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75976Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62882Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36877- 52864
- 56821