Osaako kukaan mainita, mitä tapahtuu, jos autoon laittaa akun väärinpäin? Kaverilla nimittäin alkoi johtonippu palaa moottorin takaa startin ja laturin väliltä ja samalla sitten koko auto tuhoutui totaalisesti. Epäilen vaan, että akku oli väärinpäin, kun auto oli ollut ilman akkua monta vuotta enkä tiedä, millä traktorin akulla sitä sitten käymään koitti. Luulisin, että vaihtovirtalaturin diodit palavat ensin oikosulkuun muutamassa minuutissa ja seuraavaksi sitten johdot syttyvät liekkeihin. Samalla tietysti menee muukin elektroniikka, kuten radio, tietokone, sytytys jne.
Opel Calibran paloherkkyys
12
82
Vastaukset
- Anonyymi
Niinpä, se on hämäävää, kun joissakin akuissa ovat navat päinvastaisessa järjestyksessä ja porukka sitten laittaa akun aina niin päin, että johdot ylettyvät.
- Anonyymi
Oli kuulemma startti käyttäytynyt jotenkin omituisesti. Ensin ratas ei meinannut mennä päälle ja sitten hampaat menivät päisiin.
- Anonyymi
Ennen vanhaan ei autoissa ollut mitään hajoavaa elektroniikkaa ja auton saattoi saada jopa väärinpäin käymään, jolloinka se kulki isommilla pakeilla tosi lujaa ja oli helppoa opetyella peruuttamista nelosella.
- Anonyymi
Vain kaksitahtimoottorin saa käymään väärinpäin. Tuota on käytetty myös hyödyksi mm. kevytajoneuvoissa niin ei tarvita peruutusvaihdetta.
Nelitahtimottori ei lähde käyntiin takaperin millään konstilla.
- Anonyymi
Sehän siinä tietysti oli ongelmana, että silloin öljypumppukin pyöri väärinpäin eikä voitelu pelannut pidemmän päälle. Olihan jollain traktorikin hyytynyt ylämäkeen, kun oli liian raskas kuorma ja sitten valuessaan taaksepäin vaihteella käynnistynyt väärinpäin ja moottori leikkasi kuivana kiinni.
- Anonyymi
Haloo!
Ei nelitahtinen käynnisty takaperin!
Kaksitahtinen kyllä.- Anonyymi
Nelitahtisista Dieselit käynnistyvät tiukassa vedossa kun se on melkein sammumaisillaan ja polttoaine pumpun malli on oltava tässä tapauksessa rivipumppu. Jakaja pumppu lopettaa polttoaineen tulon väärinpäin pyöriessä. Ne yleensä väärinpäin pyörivät hajoavat jonkin ajan kuluessa kun öljypumppu pyörii väärään suuntaan ja rivipumpun alipaineella toimiva kierrosluku rajoitin ei rajoittele kierroksia vaan menee roimasti ylikierroksille. Ylikierroksille siksi että moottori puskee imusarjasta pakokaasua ulos eikä alipainetta siis kehity kierrosluku rajoittimelle ja imupuolena toimii pakosarja ja pakoputki. Kuorma automiehet sanoivat ennen 50-60 luvulla että kun se hetki tuli esim. Ford Traderissa ja moottori oli keskellä hyttiä niin ainut pelastus oli hypätä ulos ja juosta kauemmas ennen kuin osia alkaa sinkoilemaan hyttiin . On myös veneen keskimoottoreitakin Dieseleitä hajonnut kun on startattu akun viimeisillä volteilla ja moottori on nytkähtänyt pyörimään takaperin ja annettu käydä tyhjäkäyntiä paikallaan eikä ole nähty kiiluvaa oljynpaine valoa aikanaan !!
- Anonyymi
Yleisin syyhän noihin syttymisiin on kuitenkin se, että jyrsijät, kuten hiiret ja rotat syövät bensaletkuja ja alipaineletkuja puhki, jolloin bensa lentää laajalle alueelle startattaessa ja vielä sen jälkeenkin, kun tankissa on korkeapainepumppu ruiskuvehkeissä. Startattaessa syntyy sitten kipinöintiä esim. kaasuttimen alapuolella olevassa starttimoottorissa ja solenoidissa, jolloinka lieskat ovat taltuttamattomissa, jos ei sammutinta ole kourassa.
- Anonyymi
Yksi syy on ollut myös Opelin alihankkijan tekemät polttoaine letkut moottoritilassa joista ei näe pinta kudoksen alla piileviä letkun pykimiä . Letkun tekijä on sama joka teki Mersun Dieseleihin paluuletkut suihkujen väleihin . Miksikähän juuri Saksassa tehdään maailman huonointa polttoaine letkua autoihin ,ihmetellä vain voi !!
- Anonyymi
Voi jessus jos käynnistelee kauan seisonutta autoa ja ei edes tarkista pensaletkuja. jos ei osaa katsoa miten kaapelit menee niin on paras olla hankkimatta autoa ollenkaan.
Näin valitettavasti on.
Porukan tiedot perusautotekniikasta vähenevät päivä päivältä.
Kannattaisi kenties miettiä miksi?
Autot ovat viimeksi kuluneena 30 vuotena tehty niin automaattisiksi, ettei niitä kukaan miltään osin enää osaa korjata itse.
Minunkin edellisestä kerrasta on jo 15 v, mutta olen tehdystä työstä ylpeä, vaikka en itse työssä paljon voittanutkaan.
Vaihdoin vaimoni kauppakassiin (Fiat Uno) takaiskunvaimentimet. Ennätin kyllä huomata, että vaihdossa tarvitaan jatkovarsia mutterien ja pulttien aukomiseen. Vaarana on koko ajan, että vääntää ne poikki, ellei ensin malta käyttää esim. CRC:tä!- Anonyymi
CRC on erinomainenen liukaste vaikka mihin. Autoihin se kylläkään sovellu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1818407
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264558- 504118
- 543572
- 513136
- 502880
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262586- 362325
- 292046
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382043