"Se kuuluu vain sairauteen...."

Anonyymi

Tuttu lause terveydenhoitohenkilökunnalta meille omaishoitajille.

Onko tosiaan niin, että meidän omaishoitajien on pakko ottaa vastaan fyysistä ja henkistä väkivaltaa hoidettavaltamme, verukkeella "kuuluu sairauteen?
Eikö tosiaankaan ole lääkitystä joka hiljentäisi....tai onhan., mutta omaishoito ei olekaan verrattavissa laitoshoitoon.
Toissa päivänä hoidettava löi kengällään. Eilen nyrkillä pakaraani ja nyt en pääse kunnolla kävelemään, tänään uhkasi lyödä naamaan, että "kakkulat pyörähtää".
Tästä on puhuttu palveluohjaajalle, terveydenhoitajalle sekä lääkärille. Toteamus, että kuuluu sairauteen, ei minun oikeustajuni mukaan ole asiallista vaan asialle pitäisi tehdä jotain konkreettista.

Oletteko te toiset omaishoitajat saaneet tuntea väkivaltaa hoidettavaltanne ja mitä olette tehneet asian hyväksi?

14

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Halvaksihan se tulee, kun omainen käytännössä ilmaiseksi hoitaa. Uupuu, sairastuu ja kuolee pian hoidettavan perässä. Tiedän pari miestä, jotka veivät vaimonsa lomahoitojaksolle terveyskeskukseen ja kieltäytyivät ottamasta takaisin kotiin. En tiedä onnistuuko enää nykyään, vai onko omaishoito tappava pakkopaita - hoitajalle itselleen.

      Kai sitä on oltava anarkistinen, jos haluaa pärjätä. Soita puolisosi hoidosta vastaavaan paikkaan ja ilmoita, että jätät puolisosi hoitamatta, jo sinun on pakko sietää väkivaltaa. Pakkaa laukku ja lähde. Hoitakoot yhteiskunta. Tai määrätkööt tropit. Kyllä niitä rauhoittavia lääkkeitä osastollakin käytetään. Ei siellä ole laittaa yhtä hoitajaa 24/7 yhdelle hoidettavalle, etenkin kun sekään ei välttämättä auta mitään.

    • Anonyymi

      Halvaksihan se tulee, kun omainen käytännössä ilmaiseksi hoitaa. Uupuu, sairastuu ja kuolee pian hoidettavan perässä. Tiedän pari miestä, jotka veivät vaimonsa lomahoitojaksolle terveyskeskukseen ja kieltäytyivät ottamasta takaisin kotiin. En tiedä onnistuuko enää nykyään, vai onko omaishoito tappava pakkopaita - hoitajalle itselleen.

      Kai sitä on oltava anarkistinen, jos haluaa pärjätä. Soita puolisosi hoidosta vastaavaan paikkaan ja ilmoita, että jätät puolisosi hoitamatta, jo sinun on pakko sietää väkivaltaa. Pakkaa laukku ja lähde. Hoitakoot yhteiskunta. Tai määrätkööt tropit. Kyllä niitä rauhoittavia lääkkeitä osastollakin käytetään. Ei siellä ole laittaa yhtä hoitajaa 24/7 yhdelle hoidettavalle, etenkin kun sekään ei välttämättä auta mitään.

    • Anonyymi

      En hoidettavalta mutta muilta kyllä. Henkistä väkivaltaa joka aiheutti paljon huolta, unettomuutta,murehtimista

      Maailman pahuus tässäkin, teologian opiskelu auttaa ymmärtämään asian.

      Ikäviä juttuja jotka tulevat esiin "väläyksinä". Pelkotiloja, luottamus ihmisiin mennyt täysin.

    • Anonyymi

      Luin noita kommentteja ja tosi ikäviä kokemuksia vaikuttaa olevan monilla. Surullista.
      Oma omaishoitaja taipaleeni on vielä lyhyt ja siitä ei tule pitkäkestoista. Olen onnellinen, että voin hoitaa puolisoani vielä kotona, ja toivottavasti loppuun asti.
      Kertaakaan en ole ajatellut asiaa siltä kantilta, että olen halpa hoitaja kunnalle ja yhteiskunnalle vaan tärkein kriteerini on puolisoni tahto olla kotona, omassa sängyssä ja omien läheisten vaikutuspiirissä.

      Toivon kaikille voimia haasteellisessa omaishoitaja tehtävässänne. ❤

      • Anonyymi

        Minulta omaishoito vei kaikki voimat, pääasia että ymmärsin että hoitovastuu siirtyy.

        Kiitos hoidettavilleni kun hoiditte aikanaan minua. Valokuvat kertovat kaiken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulta omaishoito vei kaikki voimat, pääasia että ymmärsin että hoitovastuu siirtyy.

        Kiitos hoidettavilleni kun hoiditte aikanaan minua. Valokuvat kertovat kaiken.

        Yksin hyljättynä kun kaikki ovat menneet. Jäljellä vaan muistot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksin hyljättynä kun kaikki ovat menneet. Jäljellä vaan muistot.

        Onneksi minun omaishoito loppui ennen poikkeustilaa. Olisi tullut lisää huolia elämään liiaksi asti.


    • Anonyymi

      Onko todella vaan tyhjää puhetta se jos hoitaja kohtaa fyysistä väkivaltaa, hoidettava haetaan siinä tapauksessa hoitolaitokseen?
      Kuinka pahaa fyysisen väkivallan pitää olla että siihen puututaan, saako hoidettava hakata hoitajansa sairaakuntoon ennenkuin kukaan siihen puuttuu.
      Mielestäni aloittajan tapaus on jo hyvin lähellä rajaa että siihen on puututtava.
      Jonkun sivullisen pitäisi tehdä edes huoli-ilmoitus, poliisille soitto jos mikään muu ei tehoa.

      ex-omaishoitaja

      • Anonyymi

        Samaa mieltä, ei väkivallasta tule kenenkään kärsiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, ei väkivallasta tule kenenkään kärsiä.

        Ei todellakaan kenenkään tarvitse väkivaltaa sietää.
        Mutta, omaishoitaja on yksin eikä häntä kuunnella vähätellään vaan, hoidettava saa satuilla mitä vaan ja hänen tarinoitaan pidetään uskottavina.


    • Anonyymi

      Onko läheisväkivalta oikeutettua, kun se johtuu hoidettavan sairaudesta?

      Tätä pohdin aikoinaan omaishoitajana ollessani kovasti. Mitä pitää tapahtua, että apua saa?

      Omalta osaltani omaishoitajuus onneksi loppui yllättäen hoidettavan odottamattomaan kuolemaan. Vaikka suru oli kova, oli myös helpotus mahtava!

      • Anonyymi

        Vaikka tuntuu raadolliselle sanoa että hoidettavan kuolema toi oman elämän ja vapauden takaisin. Väkivaltaisessa hoitosuhteessa omakin terveys on oikeasti vaarassa menettää.
        Oli väkivalta fyysistä tai henkistä, molemmat sattuu ja lujaa, kenenkään ei tällaista elämää tarvitse elää, mutta monille se on jokapäiväistä mihin ei apua saa mistään.
        Joku raja pitäisi olla väkivallallakin, tuntuu että omaishoitajilla ei ole ihmisoikeuksia eikä oikeutta ihmisarvoiseen elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka tuntuu raadolliselle sanoa että hoidettavan kuolema toi oman elämän ja vapauden takaisin. Väkivaltaisessa hoitosuhteessa omakin terveys on oikeasti vaarassa menettää.
        Oli väkivalta fyysistä tai henkistä, molemmat sattuu ja lujaa, kenenkään ei tällaista elämää tarvitse elää, mutta monille se on jokapäiväistä mihin ei apua saa mistään.
        Joku raja pitäisi olla väkivallallakin, tuntuu että omaishoitajilla ei ole ihmisoikeuksia eikä oikeutta ihmisarvoiseen elämään.

        Itse kärsin henkisestä väkivallasta, en hoidettavilta.

        Hoidettavani kiittivät minua, se riittää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe