Mihin kannattaisi muuttaa?

Anonyymi

Täällä keski-ikäinen pienituloinen nainen kysyy, mistä päin Suomea kannattaisi asuntoa hakea? Lähinnä edellytyksenä on, että löytyy edullisia vuokrayksiöitä. Olen pitänyt periaatteena, että Helsingistä muutan pois sitten, kun pakko on. Nyt koronatoimien aikaan tämä ei enää asuttavalta paikalta vaikuta. Eli otan vinkkejä vastaan Uudenmaan ulkopuolelta. Tässä vaiheessa en edes kerro, mitkä paikkakunnat ovat minulle tuttuja, eli mitä olen jo harkinnut.

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensiksi haluaisin ihan mielenkiinnosta tietää, että millä tavalla Helsinki ei enää vaikuta asuttavalta paikalta? Toisekseen olisi mukava tietää millaista paikkaa etsit. Jos esimerkiksi etsit rauhallista paikkaa (siis oikeasti rauhallista) niin siinä tapauksessa ainakin kaikki kaupungit ovat poissa laskuista.

    • Anonyymi

      Itse tein samanlaisen ratkaisun kymmenisen vuotta sitten.
      Työni vuoksi jouduin vuosikymmenet asumaan Helsingissä, useammassakin paikassa. Tutuksi tuli Töölö, Tapanila, Vallila, Oulunkylä...
      Asumis- ja elämiskulut olivat korkeat ja asunnot pieniä.
      Kun työtehtävät alkoivat olla suuremmassa määrin pääkaupunkiseudun ulkopuolella oli elämänvalinta selvä kun tutustuin mitä tarjottavaa oli alueilla joissa asioin liikkuvan työni vuoksi.

      Ostettiin suuri omakotitalo valtavalla tontilla jossa myös muita fasiliteetteja. Lisäksi lomapaikka tuli myös kaupan ohessa.
      Nyt jälkikäteen on tullut ajateltua että miksei ratkaisua tehty aikaisemmin.
      Puolisolle löytyi heti kaupungin vakituinen työpaikka ja itsellä työmatkat pysyivät samana matka-ajoissa mitattuna.
      Kaikki tarvittavat palvelut max 15 minuutin päässä, eli pääosa lähempänä kuin edellisissä asuinpaikoissa.

      Talo sijaitsee kuitenkin "maalla" jossa vieressä 1-5minuutin läheisyydessä vain peruspalvelut kuten kauppa, kahvila-ravintola, apteekki, posti, ABC liikenneasema yms. Muut palvelut 15minuutin päässä.
      Kun muutettiin, on sen jälkeen muuttanut lisää väkeä, pääosin pääkaupunkiseudulta lähistöllä oleviin taloihin ja asuntoihin. Rakennuskanta on pääosin 1980-2000 luvulta. Oma talomme taas vanha hirsitalo joka tuli ostettua käteisellä. Asumiskulut ovat nyt alle 250 euroa /kk kun ei ole lainoja.

      Nykyään oma työni on sellainen minkä voin hoitaa kotitoimistosta käsin. Vain kerran-pari kuukaudessa vaatii asiointia lähikaupungeissa. Toki jos halua on voin asioida kentällä niin paljon kuin haluan.
      Puoliso käy edelleen töissä kaupungilla, työmatka 20 minuuttia per suunta. Ja aikoo olla eläkeikään saakka nykyisessä työssä.
      Nyt 10 vuoden aikana on elintaso noussut huimasti niin taloudellisesti kun muillakin mittareilla. Pääkaupunkiseudulla ei ole tullut käytyä juurikaan vuosine mittaan kun siellä ei ole sellaisia asioita joiden vuoksi kävisi. Paitsi Hki-Vantaalla joskus kun käy reissussa.

      Suosittelen niille kenelle on mahdollista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2300
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1781
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1639
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1271
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      136
      1133
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe