suomen sudet ja yhdistystoiminta?

yks kaupunkilainen vaan

onko suomen susille jotain tukiyhdistystä?

miten susien oikeuksia ja elinmahdollisuuksia voisi parantaa tavallisen kaupunkilaisen asemassa?

miksi suomen valtiolla on niin lepsu suhtautuminen susien kohteluun kun jokainen tietää että mm. poromiehet listivät susia käytännössä miten lystäävät?

ei unohdeta että sudet asuivat suomen maalla kauan aikaa ennenkuin suomalaiset tänne edes tulivat, joten niillä eläimillä on kyllä enempi oikeutta täällä elää kuin meillä konsanaan. alle tuhat sutta suomen kokoisessa valtavassa maassa on lähinnä naurettava määrä susia, ja eläinsuojelija-yhdistyksetkin on todenneet että nykyinen parisataa on määränä käytännössä elinkelvoton. Jos porokuolemat on ongelma niin eikös sitten asia ratkeaisi itsestään niin että annettaisiin vähemmän hirvenkaato-lupia jolloin susilla olisi enempi luontaista riistaa?

kyllä se niin on että nämä susi-asiat on suomessa päin seiniä hoidettu jo pitemmän aikaa, ihmiset ja metsästäjät on itsekkäitä kun tahtovat kaiken riistan itselleen ja kaikenmaailman omakotitalon rakentajat pystyttelevät töniään ties minne erämaihin ja sitten ihmettelevät kun joku yksinäinen susi jolkottelee pihapiirin läpi. ei se ole suden syy jos ihmiset änkeävät niiden luontaisille reviireille. Usa:ssa on pohjois-kaliforniassa ollut pitemmän aikaa aivan samankaltaisia ongelmia reviirien kanssa, puumien kanssa nimittäin. ja kanadassa ja alaskassa on samoja ongelmia musta-karhujen kanssa: jokaisessa tapauksessa ongelma on syntynyt ihmisten levittäydyttyä ajattelemattomasta villieläinten reviireille.


Tietääkseni ulkomaalaisille ja turisteillekin mainostetaan kovasti "suomen villiä pohjolaa" ja villiä luontoa. Jos emme tee jotain muutosta nykyiseen menoon, ei se kyllä "villinä" tämä suomi kauaa pysy. Turistit suuntaavat sitten jonnekin muualle kuten siperiaan tai kanadaan, missä näkee villieläimiä muutenkin kuin erittäin hyvällä onnella.

1

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jussi

      susiin suhtautuminen on tänä päivänä yhtä kylmää kun mihin tahansa luonnon kohteluun, jos tarkastelemme asiaa suuremmalta mittakaavalta. Itse olen asunut susialueella ja käyn siellä edelleen miltei joka viikonloppu metsissä samoilemassa. Paikallisilla ihmisillä on suurimpana huolen aiheena omien koirien menetys sekä turvattomuus omasta itsestään, joten täytyy ymmärtää myös heidän kantaansa. Mutta, mutta..useimmille paikkakuntalaisille oikea tie on vaan aseen kautta tarkoitettu joukkkokuolema susille, mikä on mielestäni raukkamaista ja barbaarimaista käytöstä eläinkuntaa kohtaan millaisessa tilanteessa tahansa.

      Metsästän vähän myös itse, mutta yritän keskittää metsästystäni vieraasta ekosysteemistä tullutta minkkiä kohtaan, joka sinällään saa aikaan valtavia menetyksiä vesilintu kannassa.

      Susitilanne on mielestäni normaali, eikä sinällään ole riistäytynyt käsistä, mutta pöhelö ihminenhän on vain onnellinen jos joku sitä vahvempi eläin elää suunnilleen sukupuuton rajoilla ja jokainen jälki on lehtijutun arvoinen.

      Itse vietän kesä öitä ja päiviä, useita viikkoja metsissä ja koskien äärellä, mutta en ole onnistunut vielä näkemäänkään sutta, joku sanoi niitten syöneen tänä talvena jopa 4 hirveä meidän seudulla. Yhdelle metsästysseuralle myönnetään hirvilupia koosta riippumatta 4-30 yks. vuodessa, mikä kertoo suden ja ihmisen tappamishalun eron!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      38
      771
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe