Olen miettimässä lämmittimen asentamista HT-veneeseeni (Flipper 575). Minkä tehoisia lämmittimiä teillä on vastaavissa jahdeissa ja onko pöhinää riittänyt? Pari kertaa vuodessa on tarvinnut huurteenpoistoon sateella ajaessa, samoin 1-2 kertaa yövyttäessä syyskylmillä.
Minkätehoisia lämmittimiä HT-veneissä?
85
2535
Vastaukset
- Anonyymi
Yamarin 63 HT:ssa Wallas 800D:stä versio joka ottaa paloilman ulkoa ja siihen naitettu 220D kansi. Kannen lisäksi kaksi laitetuuletinta puhaltaa lämmintä ilmaa kaappitilasta eri suuntiin. 1400W on yhden veneilykauden kokemuksella riittänyt, mutta täysin on huvivene eikä kalavene, eli pikkupakkasilla tuiskussa ja tuiverruksessa ei ole tullut veneiltyä.
Kotisatamassa tyynessä kelissä tuli kokeiltua nollakelissä eikä valittamista, t-paidassa tarkeni keulassa ja perässä. Ei varmastikaan ylläpidä t-paitalämpöä jos syysmyrskyssä pitäisi lämmitellä HT-katteen alla, mutta merellä pukeudun kuitenkin kelin mukaan ja hakeudun suojaisiin satamiin. Keulassa lämpöä piisaa, takana rättikaton alla tietysti viileämpää, eli sieltähän se lämpö karkaa. Vähän hankalaa on kuomua lisäeristää, mutta vähän tuntui ylimitoitetulta pientä venettä väkisin jollain Webastolla lämmittää kun liesi kuitenkin tarvitaan. Aavistuksen tehottomampaa valopetrooliversiota on haukuttu lehmän lämpimäksi hönkäykseksi, ehkä joku haukkuu tämänkin mutta minulle ihan riittävä. Jos olisi hukkatilaa uhrattavana eristettyyn putkistoon ja Webaston saisi jonnekin veneen perälle äänieristettyä, niin silloin saattaisi valinta "varmuuden vuoksi" olla toinen.
Toimii huurteenpoistajana kun hoksaa käynnistää ajoissa, lämpeämiseen menee hetki tai kaksi. Akkuvarmennettu aurinkokennotuuletin hoitaa ilmanvaihdon virkaa ja lämppäri vaan kierrättää sisäilmaa.
Kylmä tuli kesäkelilläkin kun hurinaan kyllästyneenä kokeeksi sammutti, ajatellen etteihän kesäyö kylmä ole. Ei se mitään hirveitä metelöi, mutta nukkumapaikasta käden ulottuvilla niin kyllä sen huomaa että monta tuuletinta on käynnissä.
Ainoa vikatikki oli Yamarinin asennusohjeistukseen luottaminen, eli termostaatti tuli kaapin seinään jota lämppäri lämmittää ja lyö siksi turhan aikaisin pois päältä. Eli kun oikeasti alkaa olla viileät kelit täytyy siirtyä termostaattiohjauksesta manuaalisäätöön.
Hävyttömän paljon vie kaappitilaa valopetrooliversioon verrattuna, mutta diesel versiosta on nyt tullut uudempi versio joka on olevinaan matalampi.
Jos innostutaan veneilemään oikeasti kylmässä tällä veneellä niin se tuskin tapahtuu kolmen tai neljän yöpyjän voimin, jolloin kovakatto-osan voi osastoida paremmin lämpöhukan vähentämiseksi, tai kaivaa talvimakuupussit esille. - Anonyymi
Itselläni on samaisessa kuunarissa lammasnahkaturkki ja sarkahousut, karvalalli, kinnasrukkaset, hyvinhän tuota onkin pärjännyt
- Anonyymi
Tuulilasin huurteenpoistoon ei tavallisesta lämmittimesta ole. Sen puhallusteho on liian pieni.
Paras vaihtoehto on moottorin jäähdytykseen kytketty lämpöpuhallin, mutta se ei ole vaihtoehto perämoottorin kanssa.
Kannattaa ostaa erillisiä oskilloivia tuulettimia ja pistää ne ikkunalle. Lämpö niillä ei saa, mutta tuulilasi pysyy kirkkaana puhalluksellakin. Lämmitin on eri juttu.- Anonyymi
No ei mistään Wallaksista tai muista myrskylyhdyistä olekaan, mutta kunnon puhallinlämmitin, niin kyllä riittää jos suulakkeet on ohjattu ikkunoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei mistään Wallaksista tai muista myrskylyhdyistä olekaan, mutta kunnon puhallinlämmitin, niin kyllä riittää jos suulakkeet on ohjattu ikkunoihin.
Päivitä tietosi tähän päivään. Myrskylyhdyt on asia erikseen. Ei ole mitään metkitystä millä sitä lämpöä tuotetaan, vaikka olisi saunakiuas, kunhan sitä on riittävästi ja ilma kiertää tuulilasin kautta ja ulos. Tottakai pelkkä kylmäpuhalluskin toimii mutta lämmin ilma sitoo itseensä enemmän kosteutta. Pieneen koppiveneeseen on meillä 1300w lämppäri riittänyt ihan ok, sattumoisin siinä on Wallaksen logo mutta ei tuulilasin huurre sitä tiedä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päivitä tietosi tähän päivään. Myrskylyhdyt on asia erikseen. Ei ole mitään metkitystä millä sitä lämpöä tuotetaan, vaikka olisi saunakiuas, kunhan sitä on riittävästi ja ilma kiertää tuulilasin kautta ja ulos. Tottakai pelkkä kylmäpuhalluskin toimii mutta lämmin ilma sitoo itseensä enemmän kosteutta. Pieneen koppiveneeseen on meillä 1300w lämppäri riittänyt ihan ok, sattumoisin siinä on Wallaksen logo mutta ei tuulilasin huurre sitä tiedä.
Millään 1300 Wallaksella ei tee hevon kukkua jos oikeasti on kylmä ja kostea, tai sitten saat käydä edellisenä päivänä laittamassa laitteen päälle ja ruokoilla ettei se hyydy jos on liian kylmä.
Tuollainen tuli yhdessä veneessä mukana... Räsähti iloisesti ja ruuvit vaan sinkoili ohuesta pellistä kun saappaalla potkaisin koko paskan laidan yli.
Tilalle tuli 2kW Eberi. Nyt lämpöä tulee nopeasti ja riittävästi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päivitä tietosi tähän päivään. Myrskylyhdyt on asia erikseen. Ei ole mitään metkitystä millä sitä lämpöä tuotetaan, vaikka olisi saunakiuas, kunhan sitä on riittävästi ja ilma kiertää tuulilasin kautta ja ulos. Tottakai pelkkä kylmäpuhalluskin toimii mutta lämmin ilma sitoo itseensä enemmän kosteutta. Pieneen koppiveneeseen on meillä 1300w lämppäri riittänyt ihan ok, sattumoisin siinä on Wallaksen logo mutta ei tuulilasin huurre sitä tiedä.
Millään 1300 Wallaksella ei tee hevon kukkua jos oikeasti on kylmä ja kostea, tai sitten saat käydä edellisenä päivänä laittamassa laitteen päälle ja ruokoilla ettei se hyydy jos on liian kylmä.
Tuollainen tuli yhdessä veneessä mukana... Räsähti iloisesti ja ruuvit vaan sinkoili ohuesta pellistä kun saappaalla potkaisin koko paskan laidan yli.
Tilalle tuli 2kW Eberi. Nyt lämpöä tulee nopeasti ja riittävästi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millään 1300 Wallaksella ei tee hevon kukkua jos oikeasti on kylmä ja kostea, tai sitten saat käydä edellisenä päivänä laittamassa laitteen päälle ja ruokoilla ettei se hyydy jos on liian kylmä.
Tuollainen tuli yhdessä veneessä mukana... Räsähti iloisesti ja ruuvit vaan sinkoili ohuesta pellistä kun saappaalla potkaisin koko paskan laidan yli.
Tilalle tuli 2kW Eberi. Nyt lämpöä tulee nopeasti ja riittävästi!Voi voi. Provoilutaitosi ovat pahasti ruosteessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millään 1300 Wallaksella ei tee hevon kukkua jos oikeasti on kylmä ja kostea, tai sitten saat käydä edellisenä päivänä laittamassa laitteen päälle ja ruokoilla ettei se hyydy jos on liian kylmä.
Tuollainen tuli yhdessä veneessä mukana... Räsähti iloisesti ja ruuvit vaan sinkoili ohuesta pellistä kun saappaalla potkaisin koko paskan laidan yli.
Tilalle tuli 2kW Eberi. Nyt lämpöä tulee nopeasti ja riittävästi!Meillä on 1300 Wallas 24 jalkaisessa purkkarissa salongin ja keulapiikin välisessä laipiossa. Ihan riittävästi lämmittää vaikka kansi on aamulla jäähuurteessa, mutta koska tuo kierrättää sisäilmaa pitää riittävästä ilmanvaihdosta huolehtia jotta kosteus siirtyy ulos. Samassa lämpötilassa kostea ilma tuntuu koleammalta kuin kuiva. Keulapiikin ja ankkuriboksin välisessä laipiossa on kosteuteen reagoiva kylppärituuletin Biltemasta, melkein jopa toimii.
Anonyymi kirjoitti:
Voi voi. Provoilutaitosi ovat pahasti ruosteessa.
Joo, ei ole uskottavaa. Mikään veneilijä ei kirjoita noin.
- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Joo, ei ole uskottavaa. Mikään veneilijä ei kirjoita noin.
Ylväs Toveri! Harmistukseksesi joudun kertomaan, että meidän veneilijöiden keskuudessa löytyy vielä paljon minuakin järeämpiä kusipäitä.
Koeta kestää nämä vastoinkäymiset kuin mies! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei mistään Wallaksista tai muista myrskylyhdyistä olekaan, mutta kunnon puhallinlämmitin, niin kyllä riittää jos suulakkeet on ohjattu ikkunoihin.
En nyt alkais Wallasta haukkumaan jos itse ehdottelee jotain pikkuräpeltimiä. Jos lukutaito riittää niin huomaat, että alunperinhan puhe oli muutenkin lämmittimestä eikä mistään propelleista.
Omat wallaksen lämppärit on toiminut hyvin omassa veneessä, enkä ole koskaan mitään tuulettimia kaipaillut. Valopetroolin hankkiminen on dieseliä vaikeampaa, mutta ei ongelma sekään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei mistään Wallaksista tai muista myrskylyhdyistä olekaan, mutta kunnon puhallinlämmitin, niin kyllä riittää jos suulakkeet on ohjattu ikkunoihin.
Ei se riitä.
Ilmeisesti meistä vain toisella on asiasta kokemusta ja se et ole sinä.
Lämppärillä saa lämpöä ihan tarpeeksi, mutta puhallusteho ei riitä tuulilasin kirkkaana pitämiseen.
Lämppäri lopettaa lämmittämisen, kun termostatti katkaisee sen. Hytissä voi olla tukahduttavan kuuma, mutta tuulilasi menee kahta kauheammin huuruun koska sen pinta on kylmä ja hytti on kostea ja kuuma kuin huonosti lämmitetty sauna.
Tuulilasia ei saa niin kuumaksi etteikö siihen tiivistyisi vettä koska ajoviima, sade, tuuli ja roiskeet pitävät sen kylmempänä kuin hytti.
Ainoa tapa pitää tuulilasi kirkkana on riittävä puhallus lasille. Minkään lämppärin puhallus ei ole tehty sitä varten vaan niiden puhallus on ainoastaan lämmitystä varten.
Riittävän puhalluksen saa joko erillisillä tuulettimilla tai vastaavalla defrosterilla kuin autossa, joka saa lämpimän veden moottorista.
En ole kokeillut puhaltimia, joissa on sähkövastus. Ne toimivat varmaankin yhtä hyvin, mutta kuluttavat paljon virtaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se riitä.
Ilmeisesti meistä vain toisella on asiasta kokemusta ja se et ole sinä.
Lämppärillä saa lämpöä ihan tarpeeksi, mutta puhallusteho ei riitä tuulilasin kirkkaana pitämiseen.
Lämppäri lopettaa lämmittämisen, kun termostatti katkaisee sen. Hytissä voi olla tukahduttavan kuuma, mutta tuulilasi menee kahta kauheammin huuruun koska sen pinta on kylmä ja hytti on kostea ja kuuma kuin huonosti lämmitetty sauna.
Tuulilasia ei saa niin kuumaksi etteikö siihen tiivistyisi vettä koska ajoviima, sade, tuuli ja roiskeet pitävät sen kylmempänä kuin hytti.
Ainoa tapa pitää tuulilasi kirkkana on riittävä puhallus lasille. Minkään lämppärin puhallus ei ole tehty sitä varten vaan niiden puhallus on ainoastaan lämmitystä varten.
Riittävän puhalluksen saa joko erillisillä tuulettimilla tai vastaavalla defrosterilla kuin autossa, joka saa lämpimän veden moottorista.
En ole kokeillut puhaltimia, joissa on sähkövastus. Ne toimivat varmaankin yhtä hyvin, mutta kuluttavat paljon virtaa.Tietysti lämppärillä saa pidettyä tuulilasin puhtaana, jos sen asentaa sitä ajatellen. Siis iso osa ilmavirrasta ohjataan suuttimella tuulilasille. Tuohon voi laittaa säädettävän suuttimen, jonka voi sulkea, kun tuulilasia ei ole tarpeen lämmittää,
Autoissa on 4 kW luokkaa oleva lämmitysteho ja täysille säädettynä puhaltaa suunnilleen yhtä kuumaa ilmaa kuin Webasto/Eberi/Planar. Siis ilmavirta on suhteessa tehoon samaa luokkaa. Autojen lämmittimien pitää toimia -30 C pakkasessa 120 km/h ajettaessakin isolla tuulilasilla ja sivuikkunoilla. HT-venee vauhdeille, lämpötiloilla ja pinta-aloille riittää aivan varmasti 2 kW teho.
Ei tietysti niin, että suuttimet ohjaavat ilman jaloille ja sieltä tulee 100% kosteuden ilmaa tuulilasille.
Meillä on 7 m kabiinivene ja siinä Planar 2 kW. Se on kyllä yläkanttiin . Ei voi käyttää kuin puolella teholla.
- Anonyymi
Melumielessä parempi niin, mutta saattaa nokeentua ellei välillä päästele täysillä.
Anonyymi kirjoitti:
Melumielessä parempi niin, mutta saattaa nokeentua ellei välillä päästele täysillä.
Näin (siis täysillä) pitää välillä tehdä. Kirjoitin tämän varoituksena muille että eivät hanki ylitehokkaita lämmittimiä joita sitten joutuu käyttämään minimiteholla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melumielessä parempi niin, mutta saattaa nokeentua ellei välillä päästele täysillä.
Tää oli hyvä tieto, kiitos kommentoijalle!
- Anonyymi
Et sitten allekikrjoitusta enempää saanut kirjoitettua.
- Anonyymi
Onko wallaksesta jotain piraattituotantoa, tekisi mieli ostaa joku sellainen jos kohtuuhinnalla saisi uutena, mut en ala mitään 1000 euroa siitä maksamaan. 300 e yläraja lämmittimen hinnalle, näin tsekistä saatavien 124 euron planar ien aikakaudella
- Anonyymi
Mikä on se Wallaksen ominaisuus jonka haluaisit piraatista löytyvän?
- Anonyymi
Kai tajuat ettei lämppäri pidä tuulilasia kirkkaana?
Se toki lämmittää, mutta siinä kaikki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai tajuat ettei lämppäri pidä tuulilasia kirkkaana?
Se toki lämmittää, mutta siinä kaikki.Ilmalämmittimen putkistosta täytyy vetää yksi putki tuulilasille, koska pelkkä lämmin cabiini ei riitä pitämään lasia kuivana kosteana päivänä - etenkin jos tuo sadevaatteet sisään.
Itse otin tälläisen haaran Webasto ST2000 :sta ja koko tuulilasi pysyi aina auki, oli keli mikä hyvänsä.
Masaesbosta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on se Wallaksen ominaisuus jonka haluaisit piraatista löytyvän?
Pienempi täysteho, valopetroolikäyttö ja yksinkertainen rakenne
- Anonyymi
Jos verrataan puhallustehoa lämppärin ja oikean puhaltinen välillä, on helppo huomata ero.
Webaston Air Top 2000 maksimi teho on 29 W, johon sisältyy polttoaineen pumppaus ym.
Pienehkön Scirocco puhaltimen teho on 85W eli kolminkertainen Airtopin maksimikulutukseen nähden.
Ei ole kahta sanaa kumpi pitää tuulilasin kirkkaana ja kumpi ei.- Anonyymi
Ei siitä 85w teholla kylmää kosteaa ilmaa kierrättävästä puhaltimesta mitään iloa ole. Käy vinha tuuli kabiinissa tuollaisella eikä tuulilasi anna siltä tuulelta suojaa. Mieluummin lämmitän sitä tuulilasille pienemmällä teholla ohjattavaa ilmaa.
- Anonyymi
Sähkötehosta ei voi päätellä puhallustehoa eli käytännössä ilmamäärää tietyllä painehäviöllä. Tuohon vaikuttaa hyvin oleellisesti puhaltimen koko ja kanaviston painehäviö. Lämmittimet suunnitellaan toimimaan akkukäyttöisinä, jolloin niissä on suuri tarve minimoida sähköteho.
29 W puhallin voi siis puhaltaa enemmän kuin 85 W. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkötehosta ei voi päätellä puhallustehoa eli käytännössä ilmamäärää tietyllä painehäviöllä. Tuohon vaikuttaa hyvin oleellisesti puhaltimen koko ja kanaviston painehäviö. Lämmittimet suunnitellaan toimimaan akkukäyttöisinä, jolloin niissä on suuri tarve minimoida sähköteho.
29 W puhallin voi siis puhaltaa enemmän kuin 85 W.On se 85 W puhallin harvinaisen huonosti suunniteltu jos 29 W puhallin puhaltaa enemmän. 85 wattinen fläkti siirtää luokkaa 25 kuutiometriä ilmaa minuutissa, kyllä sillä HT:n kate lepattaa tyynessä satamassakin, mutta harva perämoottori tuottaa sille riittävästi sähköä... jostain lennokkimoottorista voisi tietysti virittää korvikkeen sähkömoottorille ja nauttia kärystä ja pärinästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkötehosta ei voi päätellä puhallustehoa eli käytännössä ilmamäärää tietyllä painehäviöllä. Tuohon vaikuttaa hyvin oleellisesti puhaltimen koko ja kanaviston painehäviö. Lämmittimet suunnitellaan toimimaan akkukäyttöisinä, jolloin niissä on suuri tarve minimoida sähköteho.
29 W puhallin voi siis puhaltaa enemmän kuin 85 W.Totta helvetissä voi päätellä, idiootti!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta helvetissä voi päätellä, idiootti!
On se suuntaa antava mutta ei koko totuus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se 85 W puhallin harvinaisen huonosti suunniteltu jos 29 W puhallin puhaltaa enemmän. 85 wattinen fläkti siirtää luokkaa 25 kuutiometriä ilmaa minuutissa, kyllä sillä HT:n kate lepattaa tyynessä satamassakin, mutta harva perämoottori tuottaa sille riittävästi sähköä... jostain lennokkimoottorista voisi tietysti virittää korvikkeen sähkömoottorille ja nauttia kärystä ja pärinästä.
25 m3/min siis 1500 m3/h. Joo tässä on tuon verran puhaltava, mutta on siten tehoakin 160 W ja halkaisija 250 mm:
https://www.vplux.fi/fi/product/kanavapuhallin-hiljainen-iso-max-250mm-1480m3-h/10223 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
25 m3/min siis 1500 m3/h. Joo tässä on tuon verran puhaltava, mutta on siten tehoakin 160 W ja halkaisija 250 mm:
https://www.vplux.fi/fi/product/kanavapuhallin-hiljainen-iso-max-250mm-1480m3-h/10223Otat jonkun auton jäähdyttäjän puhaltimen tai vastaavan niin puhaltaa saman määrän ilmaa puolella teholla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta helvetissä voi päätellä, idiootti!
Olipa ilkeästi sanottu, mutta pitää teknisesti paikkansa.
Jos oletetaan, että molemmat laitteet on suunniteltu antamaan hyvän hyötysuhteen virtaukselle, niin tehon kulutuksen voi olettaa menevän ilmavirran tuottamiseen.
Häviöt ovat suurella virtauksella suuremmat, mutta eihän lämppärinkään kaikki teho mene ilman puhaltamiseen.
Asiaa voi lähestyä myös kokemuksen kautta. Jos pistää käden Webaston rööriin, niin sen virtaus on hyvin pieni verrattuna defrosterin puhallukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa ilkeästi sanottu, mutta pitää teknisesti paikkansa.
Jos oletetaan, että molemmat laitteet on suunniteltu antamaan hyvän hyötysuhteen virtaukselle, niin tehon kulutuksen voi olettaa menevän ilmavirran tuottamiseen.
Häviöt ovat suurella virtauksella suuremmat, mutta eihän lämppärinkään kaikki teho mene ilman puhaltamiseen.
Asiaa voi lähestyä myös kokemuksen kautta. Jos pistää käden Webaston rööriin, niin sen virtaus on hyvin pieni verrattuna defrosterin puhallukseen.Teho menee ilma liike-energian tuottamiseen ja virtaushäviöihin.
Jos puhalletaan putken läpi, halkaisijan tuplaaminen kasvattaa pinta-alan 4-kertaiseksi. Silloin sama tilavuusvirta saadaan 1/4 nopeudella ja 1/16 teholla, jos systeemin hyötysuhde pysyy samana. Tai samalla teholla 2,5-kertainen tilavuusvirta.
Pelkkä teho ei kerro mitään. Riippuu täysin laitteen reunaehdoista millainen tilavuusvirta milläkin teholla saadaan aikaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa ilkeästi sanottu, mutta pitää teknisesti paikkansa.
Jos oletetaan, että molemmat laitteet on suunniteltu antamaan hyvän hyötysuhteen virtaukselle, niin tehon kulutuksen voi olettaa menevän ilmavirran tuottamiseen.
Häviöt ovat suurella virtauksella suuremmat, mutta eihän lämppärinkään kaikki teho mene ilman puhaltamiseen.
Asiaa voi lähestyä myös kokemuksen kautta. Jos pistää käden Webaston rööriin, niin sen virtaus on hyvin pieni verrattuna defrosterin puhallukseen.Wallaksessa se puhallus vasta pieni onkin.
- Anonyymi
Laita kiinan eberi hintaan 180€ ja lämpöä riittää. On hyvä lämmitin ja halpa.
- Anonyymi
Jännitystä elämään. On asbestia, eikä varmuudella tiedä mikä palaa tai loppuuko happi.
- Anonyymi
Lämpö ei yksin poista huurua tuulilasilla, se voi pahentaa sitä, kun kosteus sisällä nousee ja vettä tiivistyy yhä enemmän tuulilasille.
Pelkkä puhallus on kuin auto, jossa pistetään sisäilman kierto päälle sateisella ilmalla. Auto lämpiää, mutta ikkunat menevät vain pahemmin huuruun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lämpö ei yksin poista huurua tuulilasilla, se voi pahentaa sitä, kun kosteus sisällä nousee ja vettä tiivistyy yhä enemmän tuulilasille.
Pelkkä puhallus on kuin auto, jossa pistetään sisäilman kierto päälle sateisella ilmalla. Auto lämpiää, mutta ikkunat menevät vain pahemmin huuruun.Siis puhalluksella tarkoitan pelkkää lämppäriä veneessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jännitystä elämään. On asbestia, eikä varmuudella tiedä mikä palaa tai loppuuko happi.
Buahhhhaahhahhhaaa !!!! Loppuu happi?? Ht-veneestä??? HAHHAHHHAHAHHJAAAHHAA!!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Buahhhhaahhahhhaaa !!!! Loppuu happi?? Ht-veneestä??? HAHHAHHHAHAHHJAAAHHAA!!!!
Ihan mahdollista. On telttoihinkin kuoltu häkämyrkytykseen.
- Anonyymi
Niitä saa jo vähän päälle 100 euron hintaan. Vaikka laittais joka vuosi uuden, niin tulee halvemmaksi kuin jonkun wallaksen kanssa leikkiminen ja huoltaminen kymmenessä vuodessa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan mahdollista. On telttoihinkin kuoltu häkämyrkytykseen.
Kyllä, ja pesuvateihin on hukuttu. Pitäisi lailla kieltää kaikki...!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan mahdollista. On telttoihinkin kuoltu häkämyrkytykseen.
Häkämyrkytyksiä on, mutta loppuuko happi?
Ei lopu. Happea on edelleen ilmassa riittävä määrä elämiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Häkämyrkytyksiä on, mutta loppuuko happi?
Ei lopu. Happea on edelleen ilmassa riittävä määrä elämiseen.Ei ole kun häkä korvaa keuhkoissa hapen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kun häkä korvaa keuhkoissa hapen.
Kyllä sitä happea ilmassa on ihan tarpeeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sitä happea ilmassa on ihan tarpeeksi.
Ei ole veneessä eikä teltassa jos lämppäri vuotaa pakokaasuja veneeseen tai telttaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole veneessä eikä teltassa jos lämppäri vuotaa pakokaasuja veneeseen tai telttaan.
Minne se happi katoaa?
Sitä on ilmassa 21% ja vaikka tulisi hiukan pakokaasuakin, niin ei se happi kokonaan katoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minne se happi katoaa?
Sitä on ilmassa 21% ja vaikka tulisi hiukan pakokaasuakin, niin ei se happi kokonaan katoa.No sinähän pässi olet! Miten kossusta voi tulla känniin kun se on enimmäkseen vettä? Googleta häkämyrkytys ja lue niin tiedät mihin se happi katoaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sinähän pässi olet! Miten kossusta voi tulla känniin kun se on enimmäkseen vettä? Googleta häkämyrkytys ja lue niin tiedät mihin se happi katoaa.
Tiedän, mikä häkämyrkytys on.
Se ei johdu siitä, että ilmasta loppuu happi.
Mikä se sun 2,65m leveän veneen merkki on?
Onko taavetit jo laitettu? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän, mikä häkämyrkytys on.
Se ei johdu siitä, että ilmasta loppuu happi.
Mikä se sun 2,65m leveän veneen merkki on?
Onko taavetit jo laitettu?Kysymys oli siitä, että happi loppuu. Hapen osuus ilmassa laskee ja verenkierrosta se loppuu kokonaan. Kun hengitysilmassa on riittävästi häkää ei hapen määrällä ole merkitystä koska häkä sitoutuu happea herkemmin veren hemoglobiiniin. Kun molempia (happea ja häkää) on tarjolla, jää happi hyödyntämättä.
Omistamistani veneistä uusimman leveys on 2,30m, Yamarin, eikä siinä ole taavetteja eikä tule vaikka varustelu vielä on puutteellinen. Purkkari on 2,8m leveä Finn eikä siinäkään ole taaveteille tilaa eikä tilausta. Lisäksi löytyy muistaakseni 1,7m leveä Terhi, mitä hyötyä siinä taaveteista olisi? Vielä löytyy pari kumivenettä ja muutama kajakki, mutta ei mitään 2,65m leveää. Mistä sait idean että 2,65m leveä pitäisi olla, ja taaveteilla? 5,45m pitkä kajakki 2,3m leveän veneen perässä poikittain voisi olla hieman kömpelöhkö kokonaisuus, mutta miten se liittyy HT-veneiden lämppäreihin?
Happi loppuu ja pierettää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys oli siitä, että happi loppuu. Hapen osuus ilmassa laskee ja verenkierrosta se loppuu kokonaan. Kun hengitysilmassa on riittävästi häkää ei hapen määrällä ole merkitystä koska häkä sitoutuu happea herkemmin veren hemoglobiiniin. Kun molempia (happea ja häkää) on tarjolla, jää happi hyödyntämättä.
Omistamistani veneistä uusimman leveys on 2,30m, Yamarin, eikä siinä ole taavetteja eikä tule vaikka varustelu vielä on puutteellinen. Purkkari on 2,8m leveä Finn eikä siinäkään ole taaveteille tilaa eikä tilausta. Lisäksi löytyy muistaakseni 1,7m leveä Terhi, mitä hyötyä siinä taaveteista olisi? Vielä löytyy pari kumivenettä ja muutama kajakki, mutta ei mitään 2,65m leveää. Mistä sait idean että 2,65m leveä pitäisi olla, ja taaveteilla? 5,45m pitkä kajakki 2,3m leveän veneen perässä poikittain voisi olla hieman kömpelöhkö kokonaisuus, mutta miten se liittyy HT-veneiden lämppäreihin?
Happi loppuu ja pierettää.Ei ole.
Vaikka hengittäisi pelkkää happea, jossa on häkää, kuolee silti.
Happi ei lopu ilmasta eikä keuhkoista. Verenkiertoon sitä ei päädy - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole.
Vaikka hengittäisi pelkkää happea, jossa on häkää, kuolee silti.
Happi ei lopu ilmasta eikä keuhkoista. Verenkiertoon sitä ei päädyNiinhän juuri kirjoitin. Happi loppuu elimistöstä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän juuri kirjoitin. Happi loppuu elimistöstä.
No, ei se lopu sieltäkään.
Se on vain sitoutunut eri tavalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, ei se lopu sieltäkään.
Se on vain sitoutunut eri tavalla.Happi ei sitoudu ja elimistöön syntyy hapenpuute. Aivan sama miten asiaa väännät ja käännät koska lopputulos on sama, ihminen kuolee hapenpuutteeseen. Eli happi loppuu sieltä missä sitä tarvitaan. Jo 0,1% häkäpitoisuus johtaa tunnissa hengenvaaralliseen tilaan joka on vaikkapa teltassa tai HT-veneessä varsin helppo saavuttaa. Saivartelusi johtaa vaan kauemmas otsikosta, joten aivan sama mitä olet asiasta mieltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Happi ei sitoudu ja elimistöön syntyy hapenpuute. Aivan sama miten asiaa väännät ja käännät koska lopputulos on sama, ihminen kuolee hapenpuutteeseen. Eli happi loppuu sieltä missä sitä tarvitaan. Jo 0,1% häkäpitoisuus johtaa tunnissa hengenvaaralliseen tilaan joka on vaikkapa teltassa tai HT-veneessä varsin helppo saavuttaa. Saivartelusi johtaa vaan kauemmas otsikosta, joten aivan sama mitä olet asiasta mieltä.
Sinö olet sinnikkäästi väärässä :D
Happea sitoutuu elimistöön, tarkemmin sanottuna hemoglobiniin, ihan sama määrä, mutta eri muodossa.
Onko pakko yrittää vängätä amispohjalta :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinö olet sinnikkäästi väärässä :D
Happea sitoutuu elimistöön, tarkemmin sanottuna hemoglobiniin, ihan sama määrä, mutta eri muodossa.
Onko pakko yrittää vängätä amispohjalta :DEi ammattikoulutuksessa mitään vikaa ole vaikka itse olenkin valinnut akateemisen uran.
Googleta nyt se häkämyrkytys ja vaadi korjauksia lukuisiin julkaisuihin jotka asiaa käsittelevät.
Hään myrkyllisyys perustuu sen aiheuttamaan kudosten hapenpuutteeseen. Häkä takertuu hemoglobiiniin 220–240 kertaa hanakammin kuin happi, eikä sen synnyttämä karboksihemoglobiini luovuta kudoksille happea. Häkä siis estää hapen kuljetuksen hemoglobiinissa ja vaikeuttaa hapen luovutusta kudoksille ja kudosten hapenkäyttöä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinö olet sinnikkäästi väärässä :D
Happea sitoutuu elimistöön, tarkemmin sanottuna hemoglobiniin, ihan sama määrä, mutta eri muodossa.
Onko pakko yrittää vängätä amispohjalta :DEikö olisi parempi, että poistat siitä lämppäristäsi pakoputken ja istut veneessäsi muutaman tunnin tätä asiaa pohtimassa. Jos happea riittää niin käynnistä se lämppäri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ammattikoulutuksessa mitään vikaa ole vaikka itse olenkin valinnut akateemisen uran.
Googleta nyt se häkämyrkytys ja vaadi korjauksia lukuisiin julkaisuihin jotka asiaa käsittelevät.
Hään myrkyllisyys perustuu sen aiheuttamaan kudosten hapenpuutteeseen. Häkä takertuu hemoglobiiniin 220–240 kertaa hanakammin kuin happi, eikä sen synnyttämä karboksihemoglobiini luovuta kudoksille happea. Häkä siis estää hapen kuljetuksen hemoglobiinissa ja vaikeuttaa hapen luovutusta kudoksille ja kudosten hapenkäyttöä.Tämä häkän kyky potkia happi pois tieltään on se syy miksi se on myrkkyä.
Tämä akateemisen antama vastaus on oikea, joten nyt pulinat pois rivistä ja keksimään keinoja vältää tuo vaara.
T. Lääkärinkirjasta katsonut häkää välttelevä
- Anonyymi
Pitäisikö poistaa myös kemiankirjoista se, että häkä on hiilen ja hapen yhdiste?
Kyseessä on siis se, että hiilen hapen yhdiste CO (häkä) sitoutuu hemoglobiiniin ärhäkämmin kuin pelkkä happi O2.
Happi ei lopu hengitysilmasta eikä verenkirrosta, se ei kuitenkaan ole sellaisessa muodossa, että sitä voisi käyttää.
Lopputulos on kuitenkin sama kirjasta riippumatta ja häkämyrkytyksen voi saada myös anestesiassa, vaikkei häkää kaasuna ole mailla halmeilla.- Anonyymi
No kun lasket atomeja huomaat että O2:ssa happea on enemmän kuin CO:ssa, eli hapen määrä laskee kun hiili tulee mukaan kuvioihin. Lisäksi on jo todettu, että CO:n joutuessa verenkiertoon syntyy karboksihemoglobiinia joka ei luovuta happea eteenpäin, eli veren funktio hapenkuljettajana estyy ja kohteesta loppuu happi. Kemiankirjoista ei pidä poistaa mitään, sisältö pitää vaan ymmärtää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kun lasket atomeja huomaat että O2:ssa happea on enemmän kuin CO:ssa, eli hapen määrä laskee kun hiili tulee mukaan kuvioihin. Lisäksi on jo todettu, että CO:n joutuessa verenkiertoon syntyy karboksihemoglobiinia joka ei luovuta happea eteenpäin, eli veren funktio hapenkuljettajana estyy ja kohteesta loppuu happi. Kemiankirjoista ei pidä poistaa mitään, sisältö pitää vaan ymmärtää.
Mitäs jos te vaihtaisitte keskenänne sähköposteja ja jatkaisitte väitöskirjojanne häkästä ihan privana. Tässä yhteydessä tämä farssi on jo saanut naurettavat mittasuhteet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs jos te vaihtaisitte keskenänne sähköposteja ja jatkaisitte väitöskirjojanne häkästä ihan privana. Tässä yhteydessä tämä farssi on jo saanut naurettavat mittasuhteet.
Kertoisitko mieluummin jotain hardtoppareiden lämppäreistä etkä leikkisi lastentarhan tätiä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kun lasket atomeja huomaat että O2:ssa happea on enemmän kuin CO:ssa, eli hapen määrä laskee kun hiili tulee mukaan kuvioihin. Lisäksi on jo todettu, että CO:n joutuessa verenkiertoon syntyy karboksihemoglobiinia joka ei luovuta happea eteenpäin, eli veren funktio hapenkuljettajana estyy ja kohteesta loppuu happi. Kemiankirjoista ei pidä poistaa mitään, sisältö pitää vaan ymmärtää.
Luuletko, että happi (O2) sitoutuu hemoglobiiniin kaksiarvoisena?
Se ei ole kemiallisesti mahdollista koska jos happi olisi O2-muodossa, se olisi kaasukupla (hyvin pieni kupla).
Sinua siteeraten "sisältö pitää ymmärtää" :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs jos te vaihtaisitte keskenänne sähköposteja ja jatkaisitte väitöskirjojanne häkästä ihan privana. Tässä yhteydessä tämä farssi on jo saanut naurettavat mittasuhteet.
Kiitos ideasta, mutta ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuletko, että happi (O2) sitoutuu hemoglobiiniin kaksiarvoisena?
Se ei ole kemiallisesti mahdollista koska jos happi olisi O2-muodossa, se olisi kaasukupla (hyvin pieni kupla).
Sinua siteeraten "sisältö pitää ymmärtää" :DEn luule. Tiedän ja ymmärrän. Koita nyt sinäkin ymmärtää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En luule. Tiedän ja ymmärrän. Koita nyt sinäkin ymmärtää.
Eli KUN happi sitoutuu hemoglibiiniin yksiarvoisena eli O tai hiilimonoksidissa CO, niin hapen määrä on sama.
MOT - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli KUN happi sitoutuu hemoglibiiniin yksiarvoisena eli O tai hiilimonoksidissa CO, niin hapen määrä on sama.
MOTEhei. Hemoglobiini kuljettaa ja luovuttaa happea, ei häkää. Häkää hengitettäessä hemoglobiinista tulee karboksihemoglobiinia joka ei happea luovuta vaikka se sitä kuljettaa. Happi siis loppuu soluista. Ei postikaan kulje kun Kusti vaan polkee eikä jakele sitä postia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehei. Hemoglobiini kuljettaa ja luovuttaa happea, ei häkää. Häkää hengitettäessä hemoglobiinista tulee karboksihemoglobiinia joka ei happea luovuta vaikka se sitä kuljettaa. Happi siis loppuu soluista. Ei postikaan kulje kun Kusti vaan polkee eikä jakele sitä postia.
Kyllä se kuljettaa häkää, kun de on siihen sitoutunut ihan niin pitkään, kun sydän lyö, toope :)
Olet edelleen sinnikkäästi oppimaton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se kuljettaa häkää, kun de on siihen sitoutunut ihan niin pitkään, kun sydän lyö, toope :)
Olet edelleen sinnikkäästi oppimaton.Ei kuljeta. Siitä tulee karboksihemoglobiinia joka sitä kuljettaa. Hemoglobiini luovuttaa happea, karboksihemoglobiini ei sitä tee ja siitä seuraa happivaje eli hapen puute. Turhaan tätä asiaa vänkäät kun asia on loppuun käsitelty. Yhtä kaikki, edelleenkin happi loppuu sieltä missä sitä tarvitaan. Jos olet eri mieltä niin vaadi ensin muutosta kaikkeen alan kirjallisuuteen ja tule sitten kun muutokset on hyväksytty tänne uudelleen urputtamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se kuljettaa häkää, kun de on siihen sitoutunut ihan niin pitkään, kun sydän lyö, toope :)
Olet edelleen sinnikkäästi oppimaton.Tämän löysin hakulistan ensimmäiseltä paikalta. Duodecim Terveyskirjasto.
”Ilmasta häkä siirtyy helposti keuhkojen kautta vereen. Veressä häkä sitoutuu happea hanakammin punasolujen hemoglobiiniin, jolloin syntyy karboksihemoglobiinia. Koska se ei pysty sitomaan happea, elimistöön syntyy hapenpuutetta. Kun karboksihemoglobiinin osuus on 20 % veren hemoglobiinista, alkaa esiintyä oireita.”
Eikö tämä jo riitä sinulle? Muuten, asialliseen keskusteluun eivät kuulu käyttämäsi ilmaisut, kuten ”toope”.
Nämä huomiot teki Provon tarkastaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämän löysin hakulistan ensimmäiseltä paikalta. Duodecim Terveyskirjasto.
”Ilmasta häkä siirtyy helposti keuhkojen kautta vereen. Veressä häkä sitoutuu happea hanakammin punasolujen hemoglobiiniin, jolloin syntyy karboksihemoglobiinia. Koska se ei pysty sitomaan happea, elimistöön syntyy hapenpuutetta. Kun karboksihemoglobiinin osuus on 20 % veren hemoglobiinista, alkaa esiintyä oireita.”
Eikö tämä jo riitä sinulle? Muuten, asialliseen keskusteluun eivät kuulu käyttämäsi ilmaisut, kuten ”toope”.
Nämä huomiot teki Provon tarkastajaOlet toope koska et tiedä etkä ymmärrä lukemaasi.
Karboksi = CO, jossa O on happi
Mutta on minulla muutakin tekemistä kuin tollojen opettaminen, leikitään, että tiedät :D
Otsikko on "Minkätehoisia lämmittimiä HT-veneissä?". Keskustelu jota käydään liittyy häkään ja häkämyrkytykseen ?
- Anonyymi
Ei ole ensimmäinen kerta, kun huonosta otsikosta sikiää sitä sivuava ketju.
Haluatko mahdollisesti kieltää sen, vai teitkö "havainnon" ja halusit jakaa sen silt ävaralöta että täällä joku katso vain kuvat :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ensimmäinen kerta, kun huonosta otsikosta sikiää sitä sivuava ketju.
Haluatko mahdollisesti kieltää sen, vai teitkö "havainnon" ja halusit jakaa sen silt ävaralöta että täällä joku katso vain kuvat :DMitä otsikossa nyt on vikana?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä otsikossa nyt on vikana?
Onko siinä vikaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko siinä vikaa?
Ei minusta. Tuossa vaan väitettiin huonoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minusta. Tuossa vaan väitettiin huonoksi.
Jos hakemalla hakee, niin eihän otsikko kuvaa keskustelua, mutta aika vaikea ssitä on teitää etukäteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos hakemalla hakee, niin eihän otsikko kuvaa keskustelua, mutta aika vaikea ssitä on teitää etukäteen.
Eihän se ole otsikon vika. Aika kovat vaatimukset otsikon kirjoittajalle jos se pitää ennakkoon määritellä tulevan offtopicin mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän se ole otsikon vika. Aika kovat vaatimukset otsikon kirjoittajalle jos se pitää ennakkoon määritellä tulevan offtopicin mukaan.
Pitää olla tavoitteita
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ensimmäinen kerta, kun huonosta otsikosta sikiää sitä sivuava ketju.
Haluatko mahdollisesti kieltää sen, vai teitkö "havainnon" ja halusit jakaa sen silt ävaralöta että täällä joku katso vain kuvat :DEi, en halua kieltää mitään.
- Anonyymi
Mihin ht veneessä tarvitaan lämmitintä? Tuskin se pressu niin paljoa eristää etteikö lämmitin tarttis huutaa 24/7
- Anonyymi
Kannattaa hankkia hiljainen termostaattiohjattu lämppäri niin sietää tarvittaessa pitää päällä 24/7. Meillä on käytetty kosteuden poistoon ja lämmitykseen kylminä öinä. Kuomu kannattaa nostaa ylös niin lämpö pysyy paremmin.
- Anonyymi
Ei se kauheasti eristä, mutta kuitenkin sen verran, että sisäpuolella on paljon lämpimämpi kuin ulkona. Ja tietenkin kuivempaa
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397880Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412039Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822