Korona-aikaan on vedottu ihmisiin, että autettaisiin vanhuksia kauppa-asioilla ja apteekkikäynneillä.
Minulla ei ole aikomustakaan auttaa yhtään ketään ihmistä.
Vien veljelleni kerran viikossa hedelmä- ja juomapullokassin. Ja muuta tarvittavaa.
Se riittäköön avustani.
Kauppiaat kuljettavat pientä korvausta vastaa ruokakassin kotiin.
Valmiita ruoka-annoksia voi myös tilata.
Lääkkeet tuodaan.
On vain siitä kiinni, että monet ovat niin nuukapieruja, että mistään ei mitään maksettaisi.
Asutaan 100-vuotiaaksi omassa talossa miniän ja vävyn ja heidän jälkikasvunsa passattavana.
Ei ole palvelukotipaikka oikein iskenyt.
Kun on liian kallis. Tai jotain muuta moitittavaa.
Tai sitten on yksineläviä, äärimmäisen itsepäisiä mummoja ja pappoja, jotka haluavat kuolla kotiinsa.
Se on heidän asiansa, mutta mitään apua on vapaaehtoisilta turha pyytää.
Haettakoon kaljansa ja tupakkansa joltain tollolta tai olkoot ilman.
Lenkkeilen hoitokoiran kanssa pitkiä metsälenkkejä ja vastaan talsii ainoastaan peuroja ja kauriita. Ne löytävär ruokansa ihan itse.
Ainakin niin kauan kun metsästäjät tekevät niistä selvää jälkeä.
Ja pistävät lihoiksi.
Päivänjatkoja
Rahalla saa ja hevosella pääsee
54
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Eipä ole täällä meilläkään näkynyt kauppojen tai apteekin edessä yhtään hevosrekeä.
Mutta ei kyllä ole luntakaan.Ano
Rivarini edestä meni juuri äskettäin komea hevonen. Täällä niitä on tuolla laitumilla.
Ei hevonen lunta tarvitse, eikä porukat kaljaa ja tupakkaa.
Olisi ihana hengittää kun naapurin kurppa lopettaisi kärtsäämisensä.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Rivarini edestä meni juuri äskettäin komea hevonen. Täällä niitä on tuolla laitumilla.
Ei hevonen lunta tarvitse, eikä porukat kaljaa ja tupakkaa.
Olisi ihana hengittää kun naapurin kurppa lopettaisi kärtsäämisensä.Viimeiseen hengenvetoon...
Tänään sain nauraa ääneen kun kävin kylillä polkupyörällä.
Tuossa loppumatkalla ohitin mummon ( 80 - 90 ) ikäinen, joka liikkui hitaasti rollaattorilla. Kun olin kohdalla, sen kasvot kääntyi ja huulilla kärysi muhkea sätkä. Siinä se vetäisi väkevät henkoset. Ajattelin että ei per... viimeiseen hengenvetoon hänkin elää. Anonyymi kirjoitti:
Viimeiseen hengenvetoon...
Tuossa loppumatkalla ohitin mummon ( 80 - 90 ) ikäinen, joka liikkui hitaasti rollaattorilla. Kun olin kohdalla, sen kasvot kääntyi ja huulilla kärysi muhkea sätkä. Siinä se vetäisi väkevät henkoset. Ajattelin että ei per... viimeiseen hengenvetoon hänkin elää.Ano
Hän on kuin Tanskan kuningata, ikää 90-vee, joka sanoo ettei koskaan lopeta tupakanpolttoa.
Aina palaa heti kun näkee tuhkakupin.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Hän on kuin Tanskan kuningata, ikää 90-vee, joka sanoo ettei koskaan lopeta tupakanpolttoa.
Aina palaa heti kun näkee tuhkakupin.Joku kuninkaallinen tar täytti 80 tänään. Oli klippi uutisissa. Kansa lauloi hälle etänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viimeiseen hengenvetoon...
Tuossa loppumatkalla ohitin mummon ( 80 - 90 ) ikäinen, joka liikkui hitaasti rollaattorilla. Kun olin kohdalla, sen kasvot kääntyi ja huulilla kärysi muhkea sätkä. Siinä se vetäisi väkevät henkoset. Ajattelin että ei per... viimeiseen hengenvetoon hänkin elää.Niin sitä pitää! Helsingissäkin katsoin yhden rollamummon puskemista tuulta vasten koronarajoitusten aikaan. Sitkeästi vain hoiti asioitaan ja meni rollalla päin punaisia suojatien vierestä. Sitten vasta itsekin tajusin, että autot ovat kadonneet ja odotan turhaan valoissa. Mutta en itsekään kenellekään ruokakasseja vie. Tulee kuolemantuottamuksesta syyte, jos olisinkin oireeton kantaja. Eli hoitakoon kunta avut.
- Anonyymi
Nettiruokakaupat eivät ole kaikkien vanhuksien ulottuvilla,
kun ei ole nettiä.
Puhelintilaukseen saa jonottaa liian kauan.
Ei jaksa ja kun kuulo on huono eikä ajatukset pysy koossa,
sekään ei ole "autuaaksi tekevä" tapa hankkia ruokansa.Ano
Kyläkaupalle ei tilata netissä.
Mikä kiire nyt soittajalla on?
Kyllä kauppias aika nopsaan vastaa ja tuo pyydetyt tavarat.
Jos jaksaa senverran, että tilaa taksin, kuski hoitaa asioita puolesta.
Miten ihmeessä se sama mummu jaksoi,ennen koronaa, pyyhkäistä munamankelilla kaupoille ja ostaa rätkäyttää korin täyteen apetta.
Tyhjiä pylloja oli kassikaupalla pulloautomaattiin.
Löydetty tienvarresta. Niinpä niin.
Jos on huonossa hapessa eikä jaksa, on lähdettävä lääkärin puheille.
Yli 70-vee saa myös palvelua, jos millään jaksaa soitaa annettuun pakvelunumeroon.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Kyläkaupalle ei tilata netissä.
Mikä kiire nyt soittajalla on?
Kyllä kauppias aika nopsaan vastaa ja tuo pyydetyt tavarat.
Jos jaksaa senverran, että tilaa taksin, kuski hoitaa asioita puolesta.
Miten ihmeessä se sama mummu jaksoi,ennen koronaa, pyyhkäistä munamankelilla kaupoille ja ostaa rätkäyttää korin täyteen apetta.
Tyhjiä pylloja oli kassikaupalla pulloautomaattiin.
Löydetty tienvarresta. Niinpä niin.
Jos on huonossa hapessa eikä jaksa, on lähdettävä lääkärin puheille.
Yli 70-vee saa myös palvelua, jos millään jaksaa soitaa annettuun pakvelunumeroon.NMo onpa empaattisen ihmisen puhetta , saakutti.
Minä olen 68 ja autan ainakun voin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
NMo onpa empaattisen ihmisen puhetta , saakutti.
Minä olen 68 ja autan ainakun voin.Olen nuorempi ja autan aina tarvittaessa, sitä olen tehnyt ilman koronaakin.
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen 68 ja autan ainakun voin.Ano
Miten sinä autat. Kerro esimerkki.Anonyymi kirjoitti:
Olen nuorempi ja autan aina tarvittaessa, sitä olen tehnyt ilman koronaakin.
Ano
Jopas jotakin. Mitä tarkoittaa tarvittaessa?- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen 68 ja autan ainakun voin.Jukka Ruukki tuoreen Tiede-lehden pääkirjoituksessa:
"Biologi ja taloustieteilija Matt Ridleyn mukaan ihmisyyteen kuuluu itsekkyyden rinnalla luontainen valmius yhteistyöhön ja auttamiseen. Meillä on lähes voittamaton halu vastata hyvään hyvällä, palvelukseen palveluksella. Se on yksi lajimme menestyksen peruspilareita, selittää Ridley kirjassaan Jalouden alkuperä - epäitsekyyden ja yhteistyön biologia."
Kirja on alunperin julkaistu 1996 ja suomennettu 1999. Teksti ei ainakaan tuolta osin ole menettänyt yhtään osuvuudestaan. Päin vastoin, tällaisena aikana ihmisten sosiaalisuus ja auttamishalu tulee voimakkaasti esiin. Sen alkuperä on ihmisen evoluutiossa, ajassa jolloin ihmiset selviytyivät yhteistyöllä; ei sillä, että yksittäinen ihminen olisi ollut petoihin nähden fyysisesti kilpailukykyinen.
Pitäisköhän lukea uudelleen?
KM. - Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Jopas jotakin. Mitä tarkoittaa tarvittaessa?Silloin kun tietooni tulee, että joku tarvitsee apua tai osaa sitä pyytää, autan.
Anonyymi kirjoitti:
Silloin kun tietooni tulee, että joku tarvitsee apua tai osaa sitä pyytää, autan.
Ano
Edelleen esimerkkejä puuttuu.
Kerro nyt ihmeessä jostain auttamisoperaatiostaAnonyymi kirjoitti:
Jukka Ruukki tuoreen Tiede-lehden pääkirjoituksessa:
"Biologi ja taloustieteilija Matt Ridleyn mukaan ihmisyyteen kuuluu itsekkyyden rinnalla luontainen valmius yhteistyöhön ja auttamiseen. Meillä on lähes voittamaton halu vastata hyvään hyvällä, palvelukseen palveluksella. Se on yksi lajimme menestyksen peruspilareita, selittää Ridley kirjassaan Jalouden alkuperä - epäitsekyyden ja yhteistyön biologia."
Kirja on alunperin julkaistu 1996 ja suomennettu 1999. Teksti ei ainakaan tuolta osin ole menettänyt yhtään osuvuudestaan. Päin vastoin, tällaisena aikana ihmisten sosiaalisuus ja auttamishalu tulee voimakkaasti esiin. Sen alkuperä on ihmisen evoluutiossa, ajassa jolloin ihmiset selviytyivät yhteistyöllä; ei sillä, että yksittäinen ihminen olisi ollut petoihin nähden fyysisesti kilpailukykyinen.
Pitäisköhän lukea uudelleen?
KM.KM
Et ilmeisesti tiedä ikääsi, kun seikkailet missä ikäryhmässä milloinkin.
On niin kliseistä kamaa että siirryppä 70-80-vuotiaisiin.
Tähän ketjuun et ainakaan sovi.
So on moro sinulle.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Edelleen esimerkkejä puuttuu.
Kerro nyt ihmeessä jostain auttamisoperaatiostaEnnen joulua kuulin perheestä joka oli joutunut talousongelmiin erinäisistä syistä. Vein heille ruokaa kaksi kassillista ja jätin 250 euroa keittiön pöydälle, että saivat lapsilleen joulun. Eihän tuolla rahalla paljoa saa mutta jotakin.
Eräälle vanhukselle kävin tekemässä pihatyöt, ränniputsaukset yms yms ja pilkoin klapejakin 2 kuutiota. Viime syksynä. En jäänyt edes kahville.
Minulla on kymmeniä esimerkkejä kuinka olen auttanut ajan saatossa. Miksi tekisin niistä numeroa. - Anonyymi
2lesken kirjoitti:
KM
Et ilmeisesti tiedä ikääsi, kun seikkailet missä ikäryhmässä milloinkin.
On niin kliseistä kamaa että siirryppä 70-80-vuotiaisiin.
Tähän ketjuun et ainakaan sovi.
So on moro sinulle.Tiedän ikäni. Ensimmäinen vuosi sitten nuoruuden, kun ei ole tarvis maksaa valtion kalastuksenhoitomaksua. Siitä voit päätellä iän.
Enpä muista kirjoitelleeni kertaakaan muissa ikärymissä kuin tässä.
Ridley toteaa kirjassaan, että yhteistyö on ollut Homo sapiens populaation selviytymisen ja kehittymisen ehto. Sosiaalisuus ja auttamishalu on pitkän evoluution tulosta ja se on siksi useimmilla ihmisilla sisään rakennettuna ominaisuutena. Olemme sosiaalisia laumaeläimiä. Ainakin suurin osa meistä.
Jos evoluutiobiologin teksti on sinulle liian kliseistä, niin sinä voit minun puolestani lukea vaikka 7-lehteä. Jokaiselle mieltymystensä mukaan. Minä taas kirjoittelenyleisillä palstoilla missä haluan sinulta lupaa kyselemättä.
Sörömnöö vaan sullekin.
KM. Anonyymi kirjoitti:
Ennen joulua kuulin perheestä joka oli joutunut talousongelmiin erinäisistä syistä. Vein heille ruokaa kaksi kassillista ja jätin 250 euroa keittiön pöydälle, että saivat lapsilleen joulun. Eihän tuolla rahalla paljoa saa mutta jotakin.
Eräälle vanhukselle kävin tekemässä pihatyöt, ränniputsaukset yms yms ja pilkoin klapejakin 2 kuutiota. Viime syksynä. En jäänyt edes kahville.
Minulla on kymmeniä esimerkkejä kuinka olen auttanut ajan saatossa. Miksi tekisin niistä numeroa.Ano
Sillähän kuittaa itselleen hyvän omantunnon kun kerran vuodessa jeesaa jouluna muutamalla eurolla.
Et ole ilmeisesti poikennut mukavuusalueeltasi.
Sinulle tuttua puuhaa.
Miten olisi sen vanhuksen jokapäiväinen auttaminen, peseminen, syöttämimen lääkkeiden hakeminen ja antaminen, vaippojen vaihtoa, pukemista, ruoanlaittoa, pyykkiä.
Ulkoilua jne.
Tai taitaa nekin olla tuttuja hommia.Anonyymi kirjoitti:
Tiedän ikäni. Ensimmäinen vuosi sitten nuoruuden, kun ei ole tarvis maksaa valtion kalastuksenhoitomaksua. Siitä voit päätellä iän.
Ridley toteaa kirjassaan, että yhteistyö on ollut Homo sapiens populaation selviytymisen ja kehittymisen ehto. Sosiaalisuus ja auttamishalu on pitkän evoluution tulosta ja se on siksi useimmilla ihmisilla sisään rakennettuna ominaisuutena. Olemme sosiaalisia laumaeläimiä. Ainakin suurin osa meistä.
Jos evoluutiobiologin teksti on sinulle liian kliseistä, niin sinä voit minun puolestani lukea vaikka 7-lehteä. Jokaiselle mieltymystensä mukaan. Minä taas kirjoittelenyleisillä palstoilla missä haluan sinulta lupaa kyselemättä.
Sörömnöö vaan sullekin.
KM.KM
Lue sinä vain muiden kirjoittamia kirjoja ja esiinny pellenä.
Kun omia ajatuksia ei ole.
Moro- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
KM
MoroLukeminen ei estä omia ajatuksia. Päin vastoin, mitä enemmän ja laaja-alaisemmin lukee, sitä enemmän on pohjaa muodostaa myös niitä omia ajatuksia. Tynnyrissä kasvaneella on aika vaikea ajatella muuta kuin oman tynnyrinsä seiniä. Pelleinä minä pidän ihmisiä, joilta puuttuu tietoa, mutta jotka siitä huolimatta työntävät klyyvariaan joka asiaan.
Luen muiden kirjoittamia kirjoja, kun itse en ole kirjoittanut kuin yhden kirjan ja sekin jäi "pöytälaatikkoon." Kirjoja olen lukenut alakouluikäisestä asti, enkä muista aikaa, jolloin olisin pitänyt taukoa lukemisesta.
Moro vaan sullekin. - Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Sillähän kuittaa itselleen hyvän omantunnon kun kerran vuodessa jeesaa jouluna muutamalla eurolla.
Et ole ilmeisesti poikennut mukavuusalueeltasi.
Sinulle tuttua puuhaa.
Miten olisi sen vanhuksen jokapäiväinen auttaminen, peseminen, syöttämimen lääkkeiden hakeminen ja antaminen, vaippojen vaihtoa, pukemista, ruoanlaittoa, pyykkiä.
Ulkoilua jne.
Tai taitaa nekin olla tuttuja hommia.se että pyörittelet sitä yli läskiä veljeäsi, työntelet rullatuolissa, ulkoilutat koiraa ja haukut naapureita, ei ole yhtään mitään tosi auttajien rinnalla. sulla on jäänyt päälle pultsarin rooli ja ajatusmaailma.
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
KM
Morosää oot kasvanu viinatynnyrissä ja horona, mitään ei ole jäänyt järjelliseksi.
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
KM
Moro"Lue sinä vain muiden kirjoittamia kirjoja."
Eikö niin tee kaikki fiksut ihmiset? Lukemalla pääsee tutustumaan monien fiksujen ihmisten ajatuksiin ja niistä voi itsekin oppia jotain. Kyllä minua ihmetyttää ihminen, joka näkee kirjojen lukemisen jotenkin negatiivisena.
Taitaisi olla 2leskenkin tietotaso melko alhaalla, jos tietäist vain sen, mitä olet itse kyennyt fundeeraamaan. Mahtaisi kertotaulukin olla sinulle tabula rasa. Anonyymi kirjoitti:
se että pyörittelet sitä yli läskiä veljeäsi, työntelet rullatuolissa, ulkoilutat koiraa ja haukut naapureita, ei ole yhtään mitään tosi auttajien rinnalla. sulla on jäänyt päälle pultsarin rooli ja ajatusmaailma.
Ano
Aika hankalaa on palvelutalon ulkopuolelta pyöritellä ja työnnellä asukasta.
Jollakin ihmeen rullatuolilla ja mitähän tarkoittaa yli läski?
Ketjupolttaja naapurissa ansaitsee ankaraa arvostelua, myös muiden mielestä.
Yskivä, sylkevä, haiseva ihmisraunio on kammotus.
Tosiauttajat tekevät työtä valitsemallaan alalla ja heille maksetaan siitä kohtuullinen korvaus.
Olen todellakin aina alkoholisti.
Nykyään raitistunut.
Juominen, niinkuin kirjoittajasta huomaa, kello 22.05, muuttaa ajatusmaailmaa.
Kirjoitus on sekava pläjäys.
Superkoiran ulkoiluttaminen ei ole auttamista vaan oman mielenterveyteni hoitamista.Anonyymi kirjoitti:
sää oot kasvanu viinatynnyrissä ja horona, mitään ei ole jäänyt järjelliseksi.
Ano
Ehkäpä en nyt ihan ole viinatynnyrissä kasvanut, vaikka viinan käyttö alkoi jo nuorena.
Järjellistä hommaa se ryyppäminen ei ole koskaan eikä kenelläkään.
Täälläpäin horo on nainen, jolla on kakaroita monen eri miehen kanssa.
Ilman papin aamenta.Anonyymi kirjoitti:
"Lue sinä vain muiden kirjoittamia kirjoja."
Eikö niin tee kaikki fiksut ihmiset? Lukemalla pääsee tutustumaan monien fiksujen ihmisten ajatuksiin ja niistä voi itsekin oppia jotain. Kyllä minua ihmetyttää ihminen, joka näkee kirjojen lukemisen jotenkin negatiivisena.
Taitaisi olla 2leskenkin tietotaso melko alhaalla, jos tietäist vain sen, mitä olet itse kyennyt fundeeraamaan. Mahtaisi kertotaulukin olla sinulle tabula rasa.Ano
Olen monta kertaa kirjoittanut, että ei linkkejä ketjuuni.
Jokainen lukekoon mitä haluaa, mutta tämä ketju on omien mielipiteiden vaihtoa.
On melkomoisen köyhää kirjoittamista, kun suoraan lainaa tekstiä viisaammilta.
Niin kertotaulu.
Koulussa oli kymppi matikassa.
Kait sen Ojalan kirjan mukaan opettelin.
Mutta en linkitä Ojalaa tänne.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Olen monta kertaa kirjoittanut, että ei linkkejä ketjuuni.
Jokainen lukekoon mitä haluaa, mutta tämä ketju on omien mielipiteiden vaihtoa.
On melkomoisen köyhää kirjoittamista, kun suoraan lainaa tekstiä viisaammilta.
Niin kertotaulu.
Koulussa oli kymppi matikassa.
Kait sen Ojalan kirjan mukaan opettelin.
Mutta en linkitä Ojalaa tänne."Kait sen Ojalan kirjan mukaan opettelin.
Mutta en linkitä Ojalaa tänne."
Eli senkin opit kirjasta, etkä pähkinyt sitä itse. Lähes kaiken tietosi kanssa on sama homma. Kirjoista opittua.
On parempi lainata viisaammiltaan tekstiä kuin kirjoitella typeryyksiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kait sen Ojalan kirjan mukaan opettelin.
Mutta en linkitä Ojalaa tänne."
Eli senkin opit kirjasta, etkä pähkinyt sitä itse. Lähes kaiken tietosi kanssa on sama homma. Kirjoista opittua.
On parempi lainata viisaammiltaan tekstiä kuin kirjoitella typeryyksiä.Ano
Samaa Ojalaa pähkäili koko luokka.
Vain minä sain kympin todistukseen.
Ei se kirja itsessään ratkaise , vaan täytyy olla älliä päässä ratkaista yhtälöt.
Samoin kemia oli mielenkiintoista ja taas sain loistaa ratkaistessani tehtäviä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ano
Samaa Ojalaa pähkäili koko luokka.
Vain minä sain kympin todistukseen.
Ei se kirja itsessään ratkaise , vaan täytyy olla älliä päässä ratkaista yhtälöt.
Samoin kemia oli mielenkiintoista ja taas sain loistaa ratkaistessani tehtäviä.HAH alkoholistina tiedätkin kemiasta paljon. Tuliko napsittua pillereitäkin reilusti?
Anonyymi kirjoitti:
HAH alkoholistina tiedätkin kemiasta paljon. Tuliko napsittua pillereitäkin reilusti?
Ano
Jos paramax on kovan luokan huume, otan sitä päänsärkyyn.
Nyt on päänsärkykin lähes poissa, kun ei tarvitse istua bussissa metelöivien teinien kanssa.
Jotka kiskovat energiajuomaa.
Eikö vanhemmat yhtään ohjaa kulluannuppujaan.
Energiajuoma on esiaste viinanjuomiseen- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän ikäni. Ensimmäinen vuosi sitten nuoruuden, kun ei ole tarvis maksaa valtion kalastuksenhoitomaksua. Siitä voit päätellä iän.
Sörömnöö vaan sullekin.
KM.Ano/km
" Näköjään sitä tarvitsee jotain mielekästä tekemistä, niin tämän korona-ajakin kestää paremmin. Jaksamisia ja hyviä kevätpäiviä kaikille, toivoo km."
Tuo edellämainittu pätkä on pitkästä tekstistäsi 80 plus palstalta.
Km on muistihäiriöinen kun ei muista millä palstoilla kirjoittelee.
Onneksi tietokone muistaa.
2Lesken
- Anonyymi
On eri-ikäisiä ja kuntoisia avun tarpeessa olevia.
Autan mielelläni jos vain voin jotenkin olla avuksi.
Olen itsekin apua saanut ja laulun sanoin:
"Se joka kerran apua saa, sitä tajuaa myös itse antaa".
Niinköhän se meni, siihen suuntaa kumminkin, Froikkareitten viisu.- Anonyymi
Taisi kuitenkin olla Pave Maijasen loilotus.
Ano
Nää on näitä kannoin kauppakassin kotiin ja avasin oven.
Päivän hyvä työ tehty.
jee hyvä minä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisi kuitenkin olla Pave Maijasen loilotus.
Pave Maijasen Pidä huolta vuodelta noin 1980.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pave Maijasen Pidä huolta vuodelta noin 1980.
ano 18:52 Kiitos tiedosta, jäikin vähän mietityttämään kenen tsibale se oli :))
- Anonyymi
En ole minäkään auttanut millään tavoin. En kertakaikkiaan ole jaksanutkaan kun työpäivälle matkoineen tulee valveilla oloajasta 10 tuntia. Hieman huono omatunto kuitenkin kun naapureina on monta vanhusta joilla ei ole autoa. En tiedä sitten jos nuoremmat eläkeläiset tässä rapussa, joiden ei tarvitse olla karanteenissa, auttavat. Täällä toimii punainen risti, diakonissat ym järjestöt ja vapaaehtoiset myös näissä asioissa . Sitten on kaikki nämä pyöräilevät valmisruoan jakajat jotka toimittavat valmisruokaa pizzerioista ja hampurilaisbaareista sekä kiinalaisravintoloista.
Hytinäx1- Anonyymi
Jos kaikki olisivat auttajia, ei autettavia olisikaan. Auttaminen on sisäsyntyinen juttu ja sitä kannattaa tehdä vain jos siltä tuntuu ja siitä saa itselleen hyvän mielen, ei pakosta eikä varsinkaan jos itselläkin on jo aikataulutettu meno päällä. Minä en ainakaan pidä yhtään huonompana henkilöä, joka ei kulje auttamassa, ollan vaan sovussa erilaisia.
Anonyymi kirjoitti:
Jos kaikki olisivat auttajia, ei autettavia olisikaan. Auttaminen on sisäsyntyinen juttu ja sitä kannattaa tehdä vain jos siltä tuntuu ja siitä saa itselleen hyvän mielen, ei pakosta eikä varsinkaan jos itselläkin on jo aikataulutettu meno päällä. Minä en ainakaan pidä yhtään huonompana henkilöä, joka ei kulje auttamassa, ollan vaan sovussa erilaisia.
Ano
Kun on kyseessä oma mies ja oma äiti, ei siinä paljoa kysellä, onko auttaminen verissä vai ei.
Vielä kun veli halvaantui, oli haettava jostain voimia selvitäkseen henkisesti siitä kaaoksesta.
Nyt mies ja äiti nukkuvat nurmen alla.
Veli asuu palvelukodissa.
Kornia sanoa, mutta nyt minulla on ollut omaa lomaa ensimmäistä kertaa 8 vuoteen.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Kun on kyseessä oma mies ja oma äiti, ei siinä paljoa kysellä, onko auttaminen verissä vai ei.
Vielä kun veli halvaantui, oli haettava jostain voimia selvitäkseen henkisesti siitä kaaoksesta.
Nyt mies ja äiti nukkuvat nurmen alla.
Veli asuu palvelukodissa.
Kornia sanoa, mutta nyt minulla on ollut omaa lomaa ensimmäistä kertaa 8 vuoteen.En yhtään väheksy auttamistasi. Hienoa että olet selvinnyt. Luulen että sinulla on ollut juuri se sisäsyntyinen halu auttaa. vaikka on sitten muodostunutkin liian raskaaksi. Itse toimisin samoin, olisin pitkään rikki, hoito-aika stressaisi ja ottaisi jälkeenpäin toipumusajan. En kuitenkaan haluaisi toisin toimia, koska poden tehtyjen ja tekemättä jättämieni asioiden katumista ja vatvontaa. Tämä kaikki vaikka iloiten aloittaisin.
On ihmisiä, jotka saadessaan lähiomaisen hoitoon antavat hoitajien hoitaa loput, eivätkä vain käy katsomassa tai jos käyvät niin vain piipahtavat mitään tekemättä. En osaa kuitenkaan tuomita ihmistä, joka ei yhtään halua toista auttaa ja hänet siihen pestiin joku toinen pakottaa tai hän itse itsensä. Ei siitä mitään tule. Kyllä autettava pakolla tekemisen huomaa ja tapaaminen muodostuu taakaksi molemmille.
Laitan tähän toisen esimerkin. Käymme kylmävesiuinnissa ja kopin siivous on käyjien vastuulla. Toiset jättävät vääntövedet ämpäriin, kengän ravat lattialle, sanomalehtiä pitkin poikin ja vesilaikkuja kaikkialle missä ovat liikkuneet vettävaluvana. Toiset sitten siivoavat omat ja toisten jäljet. Siihen asiaan ei 20 vuodessa ole parannusta tullut, on yritetty kaikenlaista. Olemme vain erilaisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En yhtään väheksy auttamistasi. Hienoa että olet selvinnyt. Luulen että sinulla on ollut juuri se sisäsyntyinen halu auttaa. vaikka on sitten muodostunutkin liian raskaaksi. Itse toimisin samoin, olisin pitkään rikki, hoito-aika stressaisi ja ottaisi jälkeenpäin toipumusajan. En kuitenkaan haluaisi toisin toimia, koska poden tehtyjen ja tekemättä jättämieni asioiden katumista ja vatvontaa. Tämä kaikki vaikka iloiten aloittaisin.
On ihmisiä, jotka saadessaan lähiomaisen hoitoon antavat hoitajien hoitaa loput, eivätkä vain käy katsomassa tai jos käyvät niin vain piipahtavat mitään tekemättä. En osaa kuitenkaan tuomita ihmistä, joka ei yhtään halua toista auttaa ja hänet siihen pestiin joku toinen pakottaa tai hän itse itsensä. Ei siitä mitään tule. Kyllä autettava pakolla tekemisen huomaa ja tapaaminen muodostuu taakaksi molemmille.
Laitan tähän toisen esimerkin. Käymme kylmävesiuinnissa ja kopin siivous on käyjien vastuulla. Toiset jättävät vääntövedet ämpäriin, kengän ravat lattialle, sanomalehtiä pitkin poikin ja vesilaikkuja kaikkialle missä ovat liikkuneet vettävaluvana. Toiset sitten siivoavat omat ja toisten jäljet. Siihen asiaan ei 20 vuodessa ole parannusta tullut, on yritetty kaikenlaista. Olemme vain erilaisia.viddu läski leski välitä kenestäkään, vain itestään, naapuri saa kuolta vaikka pihalle. jokainenhan auttaa läheisiään, leski vaan tekee siitä 500 sivuisen numeron kuinka maailman napa ja korvaamaton hän on. luulen että palvelutalon henkilökuntakin on vittuuntunut lesken jatkuvaan ravaamiseen.
Anonyymi kirjoitti:
viddu läski leski välitä kenestäkään, vain itestään, naapuri saa kuolta vaikka pihalle. jokainenhan auttaa läheisiään, leski vaan tekee siitä 500 sivuisen numeron kuinka maailman napa ja korvaamaton hän on. luulen että palvelutalon henkilökuntakin on vittuuntunut lesken jatkuvaan ravaamiseen.
Ano
Olet aivan oikeassa. En välitä kenestäkään ulkopuolisesta henkilöstä centin vertaa.
Täällä vanhustentaloilla on porukoilla hoitajat ja sukulaiset sitä varten jotka jeesivät.
Yhtään ei ole vielä pihaan kuukahtanut
Ei kuulu minulle.
Palvelutalon henkilökunta ottaa tuomiseni vastaan, jotka toimitan veljelleni.
Samalla saan tiedon hänen voinnistaan.
Olen myös edunvalvoja että jotain siitäkin.
Ennen koronaa henkilökunta kaipaili kovasti omaisia, vanhuksia ulkoiluttamaan ja muutenkin seurustelemaan heidän kanssaan.
Eipä paljon vierailijoita näkynyt.
Nythän korona on oikea syy olla tapaamatta.
Muuten: Käyttäydy
Olen kunniallinen leskirouva
Pidä se mielessäsi
Se on sulle moro- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano
Olet aivan oikeassa. En välitä kenestäkään ulkopuolisesta henkilöstä centin vertaa.
Täällä vanhustentaloilla on porukoilla hoitajat ja sukulaiset sitä varten jotka jeesivät.
Yhtään ei ole vielä pihaan kuukahtanut
Ei kuulu minulle.
Palvelutalon henkilökunta ottaa tuomiseni vastaan, jotka toimitan veljelleni.
Samalla saan tiedon hänen voinnistaan.
Olen myös edunvalvoja että jotain siitäkin.
Ennen koronaa henkilökunta kaipaili kovasti omaisia, vanhuksia ulkoiluttamaan ja muutenkin seurustelemaan heidän kanssaan.
Eipä paljon vierailijoita näkynyt.
Nythän korona on oikea syy olla tapaamatta.
Muuten: Käyttäydy
Olen kunniallinen leskirouva
Pidä se mielessäsi
Se on sulle moroOlet katkera kunniallinen leskirouva. Ketään et kuitenkaan voi häätää täältä palstalta "morottelemalla". Jokaisella on oikeus kirjoittaa, ja ottaa kantaa keskusteluun.
Anonyymi kirjoitti:
Olet katkera kunniallinen leskirouva. Ketään et kuitenkaan voi häätää täältä palstalta "morottelemalla". Jokaisella on oikeus kirjoittaa, ja ottaa kantaa keskusteluun.
Ano
Mistäkähän minä olen sinulle katkera? Vissiin menneen talven lumista.
En häädä tältä palstalta, mutta tuollaiset toopet häädän omasta ketjustani.
Mene Nojatuoliin heittää hetulaa.
On sopivaa ikäluokkaa.
Se o moro.
- Anonyymi
Vien yhdelle ruokia, maidot, leivät, juuston, hedelmiä ja leikkeleet, niitä lisäruokia mitä tarvitsee kun tilaa ruokapalvelun kunnalta. Siinähän tulee ruoka-annos, salaatti ja jälkiruoka. Ja pikkutarvikkeita muitakin, roskapusseja, pattereita, käsirasvaa j.n.e. Yhden käyn pesemässä kerran viikossa kun palvelu pesee vain yhden kerran eikä se hänelle riitä.
Ennakoin tulevaa, ostan silloin tällöin aikuisille lapsenlapsilleni lotot tai jotain arpoja. Toivon että kaikki voitot jaetaan. Ovat jotain pieniä summia saaneetkin. Provinkkana voitoista olen pyytänyt että käyvät minua katsomassa kun tulen oikein vanhaksi.- Anonyymi
Minä 68v ja olen hoitanut läheisiä vuosikausia, hämmästyin kun minua vähän nuorempi tuttu is tarjonnut kaupassa käynti apua :), en ole riskiryhmään edes kuuluva ja liikun paljon muutenkin.
- Anonyymi
Rahalla saa jotain, muttei kaikkea, vaikka sitä plakkarissa olisikin.
Monissa aiemmissa aloituksissasi olet kertonut, että rahasi loppuvat ennen seuraavaa tilipäivää elämäntavastasi johtuen.
Oletko nyt saanut perintöä, kun mielipiteesi on tyystin muuttunut?
Olet kertonut, että hoidit miestäsi kotona usean vuoden ajan.
Arvostan suuresti omaishoitajia ja heidän tekemäänsä työtä.
On kuitenkin todennäköistä, että sait siitä myös omaishoidontukea, koska toimit omaishoitajana 2000-luvulla.
Aiemmista kirjoituksistasi päätellen olen ymmärtänyt, että miehesi kuoli vuosia sitten, joten eiköhän olisi jo aika päästää irti menneestä.
Sittemmin olet käynyt palvelutaloissa, joissa veljesi ja edesmennyt äitisi ovat asuneet.
Vastuu veljesi hoidosta ei enää kuulu sinulle vaan palvelutalon henkilökunnalle.
Koronaviruksesta johtuen, et voi käydä tapaamassa veljeäsi ja se on tietenkin inhimillisesti ajatellen vaikea tilanne teille molemmille. Voit kuitenkin pitää häneen yhteyttä päivittäin, vaikka puhelimitse.
Päivittäistä kontrollisiasi se vähentää.
Mielestäni tilanteesi on nyt ainakin joiltain osin helpottanut, kun sinulla on nyt vastuu vain itsestäsi ja omasta elämästäsi.
Nykyiselle tilanteelle emme voi mitään, joten on viisainta nauttia elämästämme kaikin tavoin.
Minun on vaikea ymmärtää kiukkuasi toisia palstalaisia kohtaan. Ei se ainakaan olotilaasi voi parantaa.
Itselläni on pitkä kokemus vanhempieni hoidosta, enkä vaihtaisi päivääkään pois.
Opin jo nuorena niin paljon elämästä, vanhenemisesta, sen mukanaan tuomista muutoksista ja sairauksista, että ilman niitä en olisi minä.
Kevät on tulossa tänne Savoonkin ja toivon, että voin auttaa lähes 90- vuotiasta naapurinrouvaa esim. pienissä siivous-ja puutarhatöissä. Hän jäi leskeksi muutama kuukausi sitten,
Saattaahan tietenkin olla, että hän joutuukin auttamaan minua. Kukapa tietää?!
Marttyyriksi heittäytyminen ei johda mihinkään hyvään.
Myöskään toisten nimimerkkien aiheeton arvostelu ei lisää tervettä itsetuntoa.
kylmätotuus- Anonyymi
Unohdin mainita, että olet mielestäni kyseenalaisesti kunniallinen, lapseton leskirouva, jolla ei ole hajuakaan siitä, mitä on omaishoitajuus hoidettavan ehdoilla ja miten sen toteuttavat perheet, joissa on lapsia.
Lähinnä olet itsekäs, lähes narsistinen ja toisia alistava, raitistunut? alkoholisti,
Kaltaisiasi "holisteja" olen kohdannut tosielämässäkin, enkä heitä kovin korkealle voi nostaa.
Tällaisen kuvan olen sinusta saanut kirjoitustesi perusteella. Jos olen väärässä, niin oikaise näkemykseni hyvin perusteltuina.
kylmätotuus Ano/Kt
Mielipiteeni ei ole mihinkään muuttunut. Kirjoitin niistä joilla on rahaa, mutta ovat niin älyttömän nuukia.
Mistään ei maksettaisi mitään, kun on totuttu ilmaiseksi elelemään sukutaloissa.
Näen tätä porukkaa päivittäin.
Mistä ihmeestä minä olisin perintöä saanut?
Olisin kait jonkun satasen saanut omaishoidontukea, mutta en vaivautunut hakemaan.
Nyt minulla on todellakin loma.
Laitan omaa pientä kukkamaatani ja istun aurinkotuolilla.
Pihapuun linnut visertävät ja kahvi maistuu ja tuoksuu.
Täällä asuvilla on omat auttajansa.
Minua ei tarvita.
Miksi sinä puutut asiaan joka ei kuulu sinulle.
Kun nimimerkki "km" linkittää ketjussani jonnin joutavaa, minulla on oikeus arvostella.
Sama "km" säätää muuallakin vaikka muuta väittää.
Vai oletko se sinä, kylmätotuus?Anonyymi kirjoitti:
Unohdin mainita, että olet mielestäni kyseenalaisesti kunniallinen, lapseton leskirouva, jolla ei ole hajuakaan siitä, mitä on omaishoitajuus hoidettavan ehdoilla ja miten sen toteuttavat perheet, joissa on lapsia.
Lähinnä olet itsekäs, lähes narsistinen ja toisia alistava, raitistunut? alkoholisti,
Kaltaisiasi "holisteja" olen kohdannut tosielämässäkin, enkä heitä kovin korkealle voi nostaa.
Tällaisen kuvan olen sinusta saanut kirjoitustesi perusteella. Jos olen väärässä, niin oikaise näkemykseni hyvin perusteltuina.
kylmätotuusAno/kt
Olen täysin kunniallinen leskirouva.
Ne jotka ovat halunneet lapsia, onhan niitä pakko hoitaa.
Itse en koskaan halunnut.
Oäätin sen asian jo hyvin varhain.
Enkä ole koskaan katunut.
Tein 24/7 raskasta työtä kotona ja miestä ei siksi viety eristykseen loppuelämäkseen.
Halusin antaahänelle kaikki mitä pystyn ja voin järjestää.
Sossuvirkailijani tiesin mahdollisuuksista ja käytin ne mieheni parhaaksi.
Otin riskin ja olen bakteerikantaja.
Tiesin sen, mutta avioliitto on lupaus.
Olen äärettömän itsekäs, itsepäinen, oman tien kulkija. Ei voi kiistää. Olisiko sukuvika?
Jos olen narsisti, kiitos kuuluu kasvattajalleni, edesmenneelle äidilleni.
Kaikki holistit ovat omaannapaansa tuijottajia.
Minulle on yksi hailee sinun ja jonkun nobodyn arvostus.
Ei liikauta mihinkään suuntaan.
Vietän nyt ansaittua lomaa täällä maalla.
Veneilijä on valmis ottamaan minut mukaansa ja siinä kyydissä on huikea vapauden ja kaikesta irtaantumisen tunne.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano/Kt
Mielipiteeni ei ole mihinkään muuttunut. Kirjoitin niistä joilla on rahaa, mutta ovat niin älyttömän nuukia.
Mistään ei maksettaisi mitään, kun on totuttu ilmaiseksi elelemään sukutaloissa.
Näen tätä porukkaa päivittäin.
Mistä ihmeestä minä olisin perintöä saanut?
Olisin kait jonkun satasen saanut omaishoidontukea, mutta en vaivautunut hakemaan.
Nyt minulla on todellakin loma.
Laitan omaa pientä kukkamaatani ja istun aurinkotuolilla.
Pihapuun linnut visertävät ja kahvi maistuu ja tuoksuu.
Täällä asuvilla on omat auttajansa.
Minua ei tarvita.
Miksi sinä puutut asiaan joka ei kuulu sinulle.
Kun nimimerkki "km" linkittää ketjussani jonnin joutavaa, minulla on oikeus arvostella.
Sama "km" säätää muuallakin vaikka muuta väittää.
Vai oletko se sinä, kylmätotuus?Minulla on oikeus ottaa kantaa aloituksiin, joiden aihe minua kiinnostaa ja joista minulla on kokemusta tai perusteltu mielipide.
Osallistumistani keskusteluun et pysty kieltämään, vaikka oletkin luonteeltasi käskyttäjä.
Älä tee aloituksia, jos sinulle kelpaavat ainoastaan kommentit, jotka myötäilevät sinun näkemyksiäsi ja mielipiteitäsi.
Kirjoituksesi viimeinen virke viittaa siihen, että sinua vaivaa vainoharhaisuuskin.
kylmätotuus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on oikeus ottaa kantaa aloituksiin, joiden aihe minua kiinnostaa ja joista minulla on kokemusta tai perusteltu mielipide.
Osallistumistani keskusteluun et pysty kieltämään, vaikka oletkin luonteeltasi käskyttäjä.
Älä tee aloituksia, jos sinulle kelpaavat ainoastaan kommentit, jotka myötäilevät sinun näkemyksiäsi ja mielipiteitäsi.
Kirjoituksesi viimeinen virke viittaa siihen, että sinua vaivaa vainoharhaisuuskin.
kylmätotuusAno/ Kt
Siis että mitä?
Vainoharhaisuuskin vainoaa minua?
Mistä ihmeen aivoituksesta vedit tuon läpän.
Viimeinen virke koski veneilyä.
Asun joen rannalla. Merelle on vajaat 10 kilometriä.
Ajattelit siis, sopii kysyä millä, että täällä ei ole kenelläkään venettä.
Ja kukaan ei ottaisi minua ja hoitokoiraa veneilemään saaristoon
Tai minua yksinään.
Olisiko syytä raahautua sieltä savosta ihmisten ilmoille.
Ja miettiä että tähän maahan kuuluu todella upeita paikkoja ja varsinkin vesistöjä.
Satun asumaan yhdessä Suomen kauneimmista kylistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ano/ Kt
Siis että mitä?
Vainoharhaisuuskin vainoaa minua?
Mistä ihmeen aivoituksesta vedit tuon läpän.
Viimeinen virke koski veneilyä.
Asun joen rannalla. Merelle on vajaat 10 kilometriä.
Ajattelit siis, sopii kysyä millä, että täällä ei ole kenelläkään venettä.
Ja kukaan ei ottaisi minua ja hoitokoiraa veneilemään saaristoon
Tai minua yksinään.
Olisiko syytä raahautua sieltä savosta ihmisten ilmoille.
Ja miettiä että tähän maahan kuuluu todella upeita paikkoja ja varsinkin vesistöjä.
Satun asumaan yhdessä Suomen kauneimmista kylistä.Mitäpå jos tutkailisit, mihin kirjoitukseesi vastasin. Ei siinä veneilyä mainittu.
Savo kuuluu Järvi-Suomeen, joten kyllä täällä vesistöjä riittää. Lähin niistä on vajaan 100:n
metrin päässä kodistani.
Minulla ei ole pienintäkään aikomusta lähteä pois synnyinseudultani.
Olen sen kerran tehnyt ja asunut Vantaalla n.20 vuotta. Sitten veri veti takaisin Savoon.
Leppoisaa sunnuntai-iltaa!
T. kylmätotuus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 853617
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)813260Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683092On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle702740Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442242- 651822
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,271799- 351755
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181709- 601668