HSL - Omituinen yhsinvaltias

Anonyymi

Muutama kirjoitus on sattunut silmään, jossa ihmetellään miksi HSL:n bussit ovat linjalla tyhjillään. Valaisen asiasta kiinnostuneita lyhyesti: HSL on täysin autonominen yksikkö jota ei valvo kukaan. Ohjaus koostuu rouva toimitusjohtajasta ja poliittisesta, ammattitaidottomasta sateenkaarihallituksesta. Toimiva bussiliikenne on tärkeä osa joukkoliikennettä, se on selvä asia. Mutta olisi vähintäänkin kohtuullista, että HSL:n toimintaa alettaisiin hoitaa paremmin. Tällä hetkellä ole minkäänlaista resurssioptimointia, vaan busseja lähetetään matkaan liukuhihnalta, oli sitten matkustajia tai ei. Kukaan HSL:ssä ei valvo eikä siis ole tietoinen istuuko busseissa 1 vai 25 matkustajaa. Se ei liiemmin kiinnosta, koska me veronmaksajat maksamme toiminnan, vaikka busseja syötettäisiin linjalle minuutin välein, vaikkei niihin nousisi yhtään matkustajaa. Tämä tilanne on ollut jo todellisuutta useilla linjoilla vuosikausien ajan. Nyt korona-aikana, tänä päivänä HSL ajeluttaa yhä tyhjiä busseja samalla tiheällä frekvenssillä kuten aina. Tämä julkea välinpitämättömyys pitäisi kiinnostaa useita tahoja. 1. Veronmaksajia? 2. Ympäristönsuojelusta kiinnostuneita? 3. Edes jotakin poliittista tahoa? Olisiko HSL mitään, jos alkaisitte edes yrittämään hoitaa puljuanne kuten ihan oikeata yritystä. Ensimmäinen asia voisi olla vaikka resurssienne edes jonkinlainen optimointi. Eli että onko nyt ihan järkevää ajeluttaa peräjälkeen kahta bussia, kymmenen minuutin välein, jos saaliiksi saadaan 1 tai jos oikein hienosti menee, kaksi matkustajaa.

51

1595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisit nyt vähän selvittänyt ja/tai miettinyt ennenkuin aloit urputtamaan.

      "Neljää sähköbussia lukuun ottamatta HSL:llä ei ole omaa kalustoa, joten se turvautuu enimmäkseen kolmansiin osapuoliin järjestelmän päivittäisessä liikennöinnissä. HSL-alueen bussien liikennöinnistä vastaavat tällä hetkellä suurimmaksi osaksi Nobina, Helsingin Bussiliikenne, Pohjolan Liikenne, Tammelundin Liikenne ja Savonlinja."

      Kun HSL on ostanut palveluita noilta mainituilta firmoilta, olet sitä mieltä että päivän, kahden päivän tai viikon varoitusajalla voidaan mitätöidä voimassa olevat sopimukset "sori ei tää ollutkaan kivaa" ajatuksella?

      Ja jos sopimukset saataisiinkin katkaistua väkisin niin entä sitten jos kaksi viikkoa myöhemmin huomataan että "ei hitto.... nyt ne liikennemäärät onkin kasvussa, tuutteko takaisin"?

      Elämme poikkeusaikaa, tämä ei kestä loputtomiin, koita pitää hermot kasassa, kohta niissä busseissa on taas matkustajia. Toivotaan että meillä on siinä vaiheessa vielä firmoja ja kuskeja niitä linjoja ajamaan.

    • Anonyymi

      Kirjoittaja ei ole täysin tuntenut HSL:n toimintatapaa, mutta kyllä kritiikki on osaltaan hyvinkin aiheellista. HSL ei tosiaankaan omista yhtäkään joukkoliikennevälinettä, mutta hallinnoi koko pk-seudun joukkoliikennettä. Tämä hallinnointi tapahtuu valtavan henkilökunnan toimesta, joilla kaikilla ei liene mitään järkevää tehtävää. Palkkakulut ovat valtavat. Henkilöstön valinnassa politiikka näyttelee suurempaa osaa kuin pätevyys, eli sopiva ennen pätevää. HSLllä on avoin valtakirja käyttää verovaroja ilman minkäänlaista vastuuta, ei poliittista eikä virkavastuuta. Liikenne on myös suojattu kilpailulta maamme vilkkaimmalla alueella. Tämäkin yksityiskohta on harvalla ns. tavallisella kansalaisella tiedossa. HSL:n toiminnassa on siis hyvin paljon mätää, kuten kirjoittaja väittikin, tosin ymmärtämättä kokonaisuutta. Kaikkien pääkaupunkiseudun veronmaksajien edunvuoksi tämä mätäpaise pitäisi puhkaista ja hoitaa liikenteen hallinnointi jollakin muulla tavalla. Siihen en ota kantaa, olisiko toimivampi systeemi suunniteltu maakuntamalli vai jokin muu. Se on kuitenkin selvää, että nykyinen on huonoin kaikista olemassa olevista vaihtoehdoista, nimenomaan toiminnan rahoittajien näkökulmasta katsottuna. HSL:n henkilöstöarmeija on taatusti toista mieltä asiasta.

      • Anonyymi

        "Tämä hallinnointi tapahtuu valtavan henkilökunnan toimesta, joilla kaikilla ei liene mitään järkevää tehtävää. Palkkakulut ovat valtavat."

        Palkkakulut edustivat vuonna 2018 jopa 3% HSL:n menoista.

        Olisiko sinulla jotakin todistusaineistoa tuon väitteesi tueksi, ettei kaikilla ole mitään järkevää tehtävää?

        "Henkilöstön valinnassa politiikka näyttelee suurempaa osaa kuin pätevyys, eli sopiva ennen pätevää."

        Olisiko tähän väitteeseen mitään reaalimaailman todistusaineistoa?

        "HSLllä on avoin valtakirja käyttää verovaroja ilman minkäänlaista vastuuta, ei poliittista eikä virkavastuuta."

        Ja sama kysymys kuin kahteen aiempaan.

        "Liikenne on myös suojattu kilpailulta maamme vilkkaimmalla alueella."

        Jokainen linja on kilpailutettu ja sitä ajaa se yhtiö, joka suostuu sen halvimmalla ajamaan. Tuo ei ole mielestäsi kilpailua?

        "Kaikkien pääkaupunkiseudun veronmaksajien edunvuoksi tämä mätäpaise pitäisi puhkaista ja hoitaa liikenteen hallinnointi jollakin muulla tavalla. Siihen en ota kantaa, olisiko toimivampi systeemi suunniteltu maakuntamalli vai jokin muu."

        Paljon kritiikkiä vailla sen isompia perusteluita. Mutta jos on valmis kritiikkiin niin silloin pitäisi pystyä myös kertomaan että mikä olisi parempi vaihtoehto. Sellainen jäi nyt puuttumaan.

        "Se on kuitenkin selvää, että nykyinen on huonoin kaikista olemassa olevista vaihtoehdoista, nimenomaan toiminnan rahoittajien näkökulmasta katsottuna. HSL:n henkilöstöarmeija on taatusti toista mieltä asiasta."

        Ei tuo minulle ainakaan ole selvää. Olisiko parempi vaihtoehto 25 erilaista bussifirmaa joilla jokaisella olisi omat taksansa eikä lipuilla olisi minkäänlaista vaihto-oikeutta? Tai sitten se, että vähennetään HSL:n henkilökunta kolmeen henkilöön jolloin säästettäisiin noin 2,9% kokonaismenoista?

        Jos olet sitä mieltä että nyt rahoille ei saada vastinetta niin laadi suunnitelma ja esittele se meille kaikille. Lupaan olla hämmästynyt jos reaalimaailman suunnitelmalla onnistut saamaan vaikkapa 10% säästön niin, että asiakkaatkin pysyvät tyytyväisinä. Ja vieläpä niin huomioiden, että saadaan vielä joku firma ajamaan noita linjoja. Siihen kun ei ole pakko suostua jos firmat on sitä mieltä että touhu ei kannata...

        Data on ihan netissä saatavilla nykyisistä talouskuvioista, alahan hommiin, odotan mielenkiinnolla miten hyvän suunnitelman pystyt laatimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämä hallinnointi tapahtuu valtavan henkilökunnan toimesta, joilla kaikilla ei liene mitään järkevää tehtävää. Palkkakulut ovat valtavat."

        Palkkakulut edustivat vuonna 2018 jopa 3% HSL:n menoista.

        Olisiko sinulla jotakin todistusaineistoa tuon väitteesi tueksi, ettei kaikilla ole mitään järkevää tehtävää?

        "Henkilöstön valinnassa politiikka näyttelee suurempaa osaa kuin pätevyys, eli sopiva ennen pätevää."

        Olisiko tähän väitteeseen mitään reaalimaailman todistusaineistoa?

        "HSLllä on avoin valtakirja käyttää verovaroja ilman minkäänlaista vastuuta, ei poliittista eikä virkavastuuta."

        Ja sama kysymys kuin kahteen aiempaan.

        "Liikenne on myös suojattu kilpailulta maamme vilkkaimmalla alueella."

        Jokainen linja on kilpailutettu ja sitä ajaa se yhtiö, joka suostuu sen halvimmalla ajamaan. Tuo ei ole mielestäsi kilpailua?

        "Kaikkien pääkaupunkiseudun veronmaksajien edunvuoksi tämä mätäpaise pitäisi puhkaista ja hoitaa liikenteen hallinnointi jollakin muulla tavalla. Siihen en ota kantaa, olisiko toimivampi systeemi suunniteltu maakuntamalli vai jokin muu."

        Paljon kritiikkiä vailla sen isompia perusteluita. Mutta jos on valmis kritiikkiin niin silloin pitäisi pystyä myös kertomaan että mikä olisi parempi vaihtoehto. Sellainen jäi nyt puuttumaan.

        "Se on kuitenkin selvää, että nykyinen on huonoin kaikista olemassa olevista vaihtoehdoista, nimenomaan toiminnan rahoittajien näkökulmasta katsottuna. HSL:n henkilöstöarmeija on taatusti toista mieltä asiasta."

        Ei tuo minulle ainakaan ole selvää. Olisiko parempi vaihtoehto 25 erilaista bussifirmaa joilla jokaisella olisi omat taksansa eikä lipuilla olisi minkäänlaista vaihto-oikeutta? Tai sitten se, että vähennetään HSL:n henkilökunta kolmeen henkilöön jolloin säästettäisiin noin 2,9% kokonaismenoista?

        Jos olet sitä mieltä että nyt rahoille ei saada vastinetta niin laadi suunnitelma ja esittele se meille kaikille. Lupaan olla hämmästynyt jos reaalimaailman suunnitelmalla onnistut saamaan vaikkapa 10% säästön niin, että asiakkaatkin pysyvät tyytyväisinä. Ja vieläpä niin huomioiden, että saadaan vielä joku firma ajamaan noita linjoja. Siihen kun ei ole pakko suostua jos firmat on sitä mieltä että touhu ei kannata...

        Data on ihan netissä saatavilla nykyisistä talouskuvioista, alahan hommiin, odotan mielenkiinnolla miten hyvän suunnitelman pystyt laatimaan.

        Ja näin vastasi HSL:een palkkalistoilla oleva!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja näin vastasi HSL:een palkkalistoilla oleva!

        joo tais kalikka kalahtaa .itsevaltiailla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja näin vastasi HSL:een palkkalistoilla oleva!

        No eipä ole tilillä näkynyt HSL:n palkkaa, ilmeisesti eivät sitten tiedä että olen heillä töissä.

        En muuten edes käytä heidän palveluitaan vaan ajelen omalla autollani.

        Ihmetyttää vaan se itkeminen "tää on perseestä" "valtavat palkkakulut" "rahat menee hukkaan" kun osa väitteistä ei pidä paikkaansa ja kirjoitus on itkemistä itkemisen ilosta, mitään realisistista parannusehdotusta ei ollut esittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämä hallinnointi tapahtuu valtavan henkilökunnan toimesta, joilla kaikilla ei liene mitään järkevää tehtävää. Palkkakulut ovat valtavat."

        Palkkakulut edustivat vuonna 2018 jopa 3% HSL:n menoista.

        Olisiko sinulla jotakin todistusaineistoa tuon väitteesi tueksi, ettei kaikilla ole mitään järkevää tehtävää?

        "Henkilöstön valinnassa politiikka näyttelee suurempaa osaa kuin pätevyys, eli sopiva ennen pätevää."

        Olisiko tähän väitteeseen mitään reaalimaailman todistusaineistoa?

        "HSLllä on avoin valtakirja käyttää verovaroja ilman minkäänlaista vastuuta, ei poliittista eikä virkavastuuta."

        Ja sama kysymys kuin kahteen aiempaan.

        "Liikenne on myös suojattu kilpailulta maamme vilkkaimmalla alueella."

        Jokainen linja on kilpailutettu ja sitä ajaa se yhtiö, joka suostuu sen halvimmalla ajamaan. Tuo ei ole mielestäsi kilpailua?

        "Kaikkien pääkaupunkiseudun veronmaksajien edunvuoksi tämä mätäpaise pitäisi puhkaista ja hoitaa liikenteen hallinnointi jollakin muulla tavalla. Siihen en ota kantaa, olisiko toimivampi systeemi suunniteltu maakuntamalli vai jokin muu."

        Paljon kritiikkiä vailla sen isompia perusteluita. Mutta jos on valmis kritiikkiin niin silloin pitäisi pystyä myös kertomaan että mikä olisi parempi vaihtoehto. Sellainen jäi nyt puuttumaan.

        "Se on kuitenkin selvää, että nykyinen on huonoin kaikista olemassa olevista vaihtoehdoista, nimenomaan toiminnan rahoittajien näkökulmasta katsottuna. HSL:n henkilöstöarmeija on taatusti toista mieltä asiasta."

        Ei tuo minulle ainakaan ole selvää. Olisiko parempi vaihtoehto 25 erilaista bussifirmaa joilla jokaisella olisi omat taksansa eikä lipuilla olisi minkäänlaista vaihto-oikeutta? Tai sitten se, että vähennetään HSL:n henkilökunta kolmeen henkilöön jolloin säästettäisiin noin 2,9% kokonaismenoista?

        Jos olet sitä mieltä että nyt rahoille ei saada vastinetta niin laadi suunnitelma ja esittele se meille kaikille. Lupaan olla hämmästynyt jos reaalimaailman suunnitelmalla onnistut saamaan vaikkapa 10% säästön niin, että asiakkaatkin pysyvät tyytyväisinä. Ja vieläpä niin huomioiden, että saadaan vielä joku firma ajamaan noita linjoja. Siihen kun ei ole pakko suostua jos firmat on sitä mieltä että touhu ei kannata...

        Data on ihan netissä saatavilla nykyisistä talouskuvioista, alahan hommiin, odotan mielenkiinnolla miten hyvän suunnitelman pystyt laatimaan.

        En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta yhdessä asiassa hän on varmuudella oikeassa. Höselin liikenne on suojattu kilpailulta, eli kukaan ei voi aloittaa alueella linjoja ilman hsl:n lupaa. Tällainen monopoli ei pitäisi länsimaisessa demokratiassa olla mahdollinen. Eihän bussiliikennettä voi kansanterveydellä puolustella kuten Alkon monopolia. Käytännössä lupaa on mahdoton saada. Kirjoittaja ei tosiaankaan perustellut paljoakaan väitteitään, mutta vastauksesta päätellen taisi osua moneen arkaan kohtaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta yhdessä asiassa hän on varmuudella oikeassa. Höselin liikenne on suojattu kilpailulta, eli kukaan ei voi aloittaa alueella linjoja ilman hsl:n lupaa. Tällainen monopoli ei pitäisi länsimaisessa demokratiassa olla mahdollinen. Eihän bussiliikennettä voi kansanterveydellä puolustella kuten Alkon monopolia. Käytännössä lupaa on mahdoton saada. Kirjoittaja ei tosiaankaan perustellut paljoakaan väitteitään, mutta vastauksesta päätellen taisi osua moneen arkaan kohtaan?

        Ei osunut yhteenkään arkaan paikkaan, edelleenkään.

        Pisti edelleenkin silmään se väitteiden määrä jotka eivät pidä paikkansa sekä siihen perinteiseen valittamiseen, mutta ei yhdenkään korjausehdotuksen esittämiseen.

        Aihe olisi voinut olla ihan yhtä hyvin vaikka se perinteinen "pääministeri on ihan perseestä"

        Tuossa siitä kilpailutuksesta:

        https://www.sttinfo.fi/tiedote/hsln-suurin-kilpailutus-tuo-helsingin-bussiliikenne-oylle-lukuisia-ita-helsingin-ja-vantaan-linjoja-ajettavaksi?publisherId=4396&releaseId=69879025

        Ja mitä tulee tuohon linjojen aloittamiseen "tuosta vaan" niin ei se taida onnistua missään kaupungissa. Se kun on luvanvaraista toimintaa josta ihan laissa määrätään:

        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1991/19910343


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei osunut yhteenkään arkaan paikkaan, edelleenkään.

        Pisti edelleenkin silmään se väitteiden määrä jotka eivät pidä paikkansa sekä siihen perinteiseen valittamiseen, mutta ei yhdenkään korjausehdotuksen esittämiseen.

        Aihe olisi voinut olla ihan yhtä hyvin vaikka se perinteinen "pääministeri on ihan perseestä"

        Tuossa siitä kilpailutuksesta:

        https://www.sttinfo.fi/tiedote/hsln-suurin-kilpailutus-tuo-helsingin-bussiliikenne-oylle-lukuisia-ita-helsingin-ja-vantaan-linjoja-ajettavaksi?publisherId=4396&releaseId=69879025

        Ja mitä tulee tuohon linjojen aloittamiseen "tuosta vaan" niin ei se taida onnistua missään kaupungissa. Se kun on luvanvaraista toimintaa josta ihan laissa määrätään:

        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1991/19910343

        Vastaan toisen puolesta: Minä ymmärsin kommentoijan tarkoittavan, että HSL on "sosialisoinut" kaiken liikenteen itselleen eikä anna muiden toimijoiden harjoittaa liikennettä alueella. Tiedän kyllä, että liikennelupa tähän vaaditaan, mutta ei sekään ole minkään arvoinen mafiaa vastaan. Väitteesi liikennöinnin kilpailuttamisesta on totta, mutta nämä monopolia kritisoineet kirjoittajat eivät tarkoittaneetkaan näitä liikennöinnin kilpailutuksia vaan sitä, että hsl:ää itseään vastaan kilpailu on kielletty. Oletko edelleen sitä mieltä, että tämä on normaali tilanne itseään yrittämisen suhteen liberaalina pitävän valtion ollessa kyseessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämä hallinnointi tapahtuu valtavan henkilökunnan toimesta, joilla kaikilla ei liene mitään järkevää tehtävää. Palkkakulut ovat valtavat."

        Palkkakulut edustivat vuonna 2018 jopa 3% HSL:n menoista.

        Olisiko sinulla jotakin todistusaineistoa tuon väitteesi tueksi, ettei kaikilla ole mitään järkevää tehtävää?

        "Henkilöstön valinnassa politiikka näyttelee suurempaa osaa kuin pätevyys, eli sopiva ennen pätevää."

        Olisiko tähän väitteeseen mitään reaalimaailman todistusaineistoa?

        "HSLllä on avoin valtakirja käyttää verovaroja ilman minkäänlaista vastuuta, ei poliittista eikä virkavastuuta."

        Ja sama kysymys kuin kahteen aiempaan.

        "Liikenne on myös suojattu kilpailulta maamme vilkkaimmalla alueella."

        Jokainen linja on kilpailutettu ja sitä ajaa se yhtiö, joka suostuu sen halvimmalla ajamaan. Tuo ei ole mielestäsi kilpailua?

        "Kaikkien pääkaupunkiseudun veronmaksajien edunvuoksi tämä mätäpaise pitäisi puhkaista ja hoitaa liikenteen hallinnointi jollakin muulla tavalla. Siihen en ota kantaa, olisiko toimivampi systeemi suunniteltu maakuntamalli vai jokin muu."

        Paljon kritiikkiä vailla sen isompia perusteluita. Mutta jos on valmis kritiikkiin niin silloin pitäisi pystyä myös kertomaan että mikä olisi parempi vaihtoehto. Sellainen jäi nyt puuttumaan.

        "Se on kuitenkin selvää, että nykyinen on huonoin kaikista olemassa olevista vaihtoehdoista, nimenomaan toiminnan rahoittajien näkökulmasta katsottuna. HSL:n henkilöstöarmeija on taatusti toista mieltä asiasta."

        Ei tuo minulle ainakaan ole selvää. Olisiko parempi vaihtoehto 25 erilaista bussifirmaa joilla jokaisella olisi omat taksansa eikä lipuilla olisi minkäänlaista vaihto-oikeutta? Tai sitten se, että vähennetään HSL:n henkilökunta kolmeen henkilöön jolloin säästettäisiin noin 2,9% kokonaismenoista?

        Jos olet sitä mieltä että nyt rahoille ei saada vastinetta niin laadi suunnitelma ja esittele se meille kaikille. Lupaan olla hämmästynyt jos reaalimaailman suunnitelmalla onnistut saamaan vaikkapa 10% säästön niin, että asiakkaatkin pysyvät tyytyväisinä. Ja vieläpä niin huomioiden, että saadaan vielä joku firma ajamaan noita linjoja. Siihen kun ei ole pakko suostua jos firmat on sitä mieltä että touhu ei kannata...

        Data on ihan netissä saatavilla nykyisistä talouskuvioista, alahan hommiin, odotan mielenkiinnolla miten hyvän suunnitelman pystyt laatimaan.

        Taitaa Arttu-poika saada itkupotkuraivareita. Jos joku ei tunne Arttua, hän on yksi näistä yksinvaltiaista suojatyöpaikkalaisista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämä hallinnointi tapahtuu valtavan henkilökunnan toimesta, joilla kaikilla ei liene mitään järkevää tehtävää. Palkkakulut ovat valtavat."

        Palkkakulut edustivat vuonna 2018 jopa 3% HSL:n menoista.

        Olisiko sinulla jotakin todistusaineistoa tuon väitteesi tueksi, ettei kaikilla ole mitään järkevää tehtävää?

        "Henkilöstön valinnassa politiikka näyttelee suurempaa osaa kuin pätevyys, eli sopiva ennen pätevää."

        Olisiko tähän väitteeseen mitään reaalimaailman todistusaineistoa?

        "HSLllä on avoin valtakirja käyttää verovaroja ilman minkäänlaista vastuuta, ei poliittista eikä virkavastuuta."

        Ja sama kysymys kuin kahteen aiempaan.

        "Liikenne on myös suojattu kilpailulta maamme vilkkaimmalla alueella."

        Jokainen linja on kilpailutettu ja sitä ajaa se yhtiö, joka suostuu sen halvimmalla ajamaan. Tuo ei ole mielestäsi kilpailua?

        "Kaikkien pääkaupunkiseudun veronmaksajien edunvuoksi tämä mätäpaise pitäisi puhkaista ja hoitaa liikenteen hallinnointi jollakin muulla tavalla. Siihen en ota kantaa, olisiko toimivampi systeemi suunniteltu maakuntamalli vai jokin muu."

        Paljon kritiikkiä vailla sen isompia perusteluita. Mutta jos on valmis kritiikkiin niin silloin pitäisi pystyä myös kertomaan että mikä olisi parempi vaihtoehto. Sellainen jäi nyt puuttumaan.

        "Se on kuitenkin selvää, että nykyinen on huonoin kaikista olemassa olevista vaihtoehdoista, nimenomaan toiminnan rahoittajien näkökulmasta katsottuna. HSL:n henkilöstöarmeija on taatusti toista mieltä asiasta."

        Ei tuo minulle ainakaan ole selvää. Olisiko parempi vaihtoehto 25 erilaista bussifirmaa joilla jokaisella olisi omat taksansa eikä lipuilla olisi minkäänlaista vaihto-oikeutta? Tai sitten se, että vähennetään HSL:n henkilökunta kolmeen henkilöön jolloin säästettäisiin noin 2,9% kokonaismenoista?

        Jos olet sitä mieltä että nyt rahoille ei saada vastinetta niin laadi suunnitelma ja esittele se meille kaikille. Lupaan olla hämmästynyt jos reaalimaailman suunnitelmalla onnistut saamaan vaikkapa 10% säästön niin, että asiakkaatkin pysyvät tyytyväisinä. Ja vieläpä niin huomioiden, että saadaan vielä joku firma ajamaan noita linjoja. Siihen kun ei ole pakko suostua jos firmat on sitä mieltä että touhu ei kannata...

        Data on ihan netissä saatavilla nykyisistä talouskuvioista, alahan hommiin, odotan mielenkiinnolla miten hyvän suunnitelman pystyt laatimaan.

        Voisit aloittaa vertaamalla, mikä osuus HSL:n budjetoidusta "liikevaihdosta" menee todellisiin liikennöintikuluihin. Tämän jälkeen on helppo huomata, että melkoisen suuri osuus menee aivan muuhun. Itse en ainakaan keksi mitään muuta syytä, kuin että ilmaa on toiminnassa todella paljon. Kaikki nämä tiedot löytyvät siis netistä, mutta sinulla on varmasti tätäkin tarkempaa dataa käytössäsi.


    • Anonyymi

      No totta on että HSL:llä työskentelee ihan turhaa jengiä.
      Aikataulut järjettömiä, reittiuudistukset idioottimaisia, kaikki tapahtuu vuoden harkinnan jälkeen. Mikään ei toimi.
      Uusi myyntilaite järjestelmä fiasko.
      Länsimetron järjestelyt kaikki täysin perseestä.
      Todellakin voisi tehdä paremmin.
      T:kuski

      • Anonyymi

        "No totta on että HSL:llä työskentelee ihan turhaa jengiä."

        Jaa, anna nyt vaikka pari esimerkkiä.

        "Aikataulut järjettömiä, reittiuudistukset idioottimaisia, kaikki tapahtuu vuoden harkinnan jälkeen. Mikään ei toimi."

        Aikataulut on itselleni sopineet aina, reittiuudistuksissa en keksi huomautettavaa ja ainakin minulla on kaikki toiminut matkaa tehdessä.

        "Uusi myyntilaite järjestelmä fiasko.
        Länsimetron järjestelyt kaikki täysin perseestä."

        Toimiihan se myyntilaite kuitenkin ja itselleni ei ole länsimetron käyttäminen tuottanut mitään ongelmaa.

        "Todellakin voisi tehdä paremmin."

        Tottakai, tuohan pätee kaikkiin asioihin. Mutta jos nyt aloitetaan noita mainitsemiasi ongelmia parantamaan niin onko mielestäsi suurin ongelma se, että kaikki on perseestä vaiko se, että mikään ei toimi? Kumpaan pitää ensimmäiseksi kohdistaa voimavaroja?

        T:matkustaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No totta on että HSL:llä työskentelee ihan turhaa jengiä."

        Jaa, anna nyt vaikka pari esimerkkiä.

        "Aikataulut järjettömiä, reittiuudistukset idioottimaisia, kaikki tapahtuu vuoden harkinnan jälkeen. Mikään ei toimi."

        Aikataulut on itselleni sopineet aina, reittiuudistuksissa en keksi huomautettavaa ja ainakin minulla on kaikki toiminut matkaa tehdessä.

        "Uusi myyntilaite järjestelmä fiasko.
        Länsimetron järjestelyt kaikki täysin perseestä."

        Toimiihan se myyntilaite kuitenkin ja itselleni ei ole länsimetron käyttäminen tuottanut mitään ongelmaa.

        "Todellakin voisi tehdä paremmin."

        Tottakai, tuohan pätee kaikkiin asioihin. Mutta jos nyt aloitetaan noita mainitsemiasi ongelmia parantamaan niin onko mielestäsi suurin ongelma se, että kaikki on perseestä vaiko se, että mikään ei toimi? Kumpaan pitää ensimmäiseksi kohdistaa voimavaroja?

        T:matkustaja

        No aloitetaan siitä että metrokuskeja taitaa lopettaa yhtä paljon kun heitä koulutetaan, eli kaikenaikaa.
        Tässä vain pieni syy se että istutaan yksin kopissa, työolot muuten tehty uskomattoman huonoiksi.
        HKL vastaa mutta homman suunnittelee HSL.
        Kuten suunnittelee myös bussireitit ja aikataulut.
        Matkustajat ei tätä välttämättä huomaa, siis näitä ongelmia. Eivätkä myöskään huomaa siellä HSL:n toimistolla nämä ajokortittomat suunnittelijat.
        Eli työnjohto ja suunnittelupuoli nyt ekaks vaihtoon.
        Länsimetrosta tullut älytön määrä ongelmia espoossa asuville. Korjaukset esimerkiksi lisäämällä busseja ei onnistu HSL:ltä kuin vasta pitkän tutkimisen jälkeen, tais mennä vuosi.
        Kannattaa googlettaa aiheesta.
        Sama bussien aikatauluissa. Poikkeuksetta kun uusi reitti keksitään niin aikataulut ei pidä. Sanotaan tunnin matka niin aikaa 45min.
        Tämä on kaikilla pidempään ajaneilla kuljettajilla tiedossa. Ei siinä mutta asian korjaaminen vie vähintään vuoden..
        Koko organisaatio on hyvin jäykkä ja muutama pihalla oleva suunnittelija sotkee paljon asioita.
        Linjoja lopetetaan kaikenaikaa ja kehitellään uusia idioottimaisia ratkaisuja.
        Tämä tulee jatkumaan niin kauan kun nykyinen johto/esimiehet/suunnittelijat ovat töissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No aloitetaan siitä että metrokuskeja taitaa lopettaa yhtä paljon kun heitä koulutetaan, eli kaikenaikaa.
        Tässä vain pieni syy se että istutaan yksin kopissa, työolot muuten tehty uskomattoman huonoiksi.
        HKL vastaa mutta homman suunnittelee HSL.
        Kuten suunnittelee myös bussireitit ja aikataulut.
        Matkustajat ei tätä välttämättä huomaa, siis näitä ongelmia. Eivätkä myöskään huomaa siellä HSL:n toimistolla nämä ajokortittomat suunnittelijat.
        Eli työnjohto ja suunnittelupuoli nyt ekaks vaihtoon.
        Länsimetrosta tullut älytön määrä ongelmia espoossa asuville. Korjaukset esimerkiksi lisäämällä busseja ei onnistu HSL:ltä kuin vasta pitkän tutkimisen jälkeen, tais mennä vuosi.
        Kannattaa googlettaa aiheesta.
        Sama bussien aikatauluissa. Poikkeuksetta kun uusi reitti keksitään niin aikataulut ei pidä. Sanotaan tunnin matka niin aikaa 45min.
        Tämä on kaikilla pidempään ajaneilla kuljettajilla tiedossa. Ei siinä mutta asian korjaaminen vie vähintään vuoden..
        Koko organisaatio on hyvin jäykkä ja muutama pihalla oleva suunnittelija sotkee paljon asioita.
        Linjoja lopetetaan kaikenaikaa ja kehitellään uusia idioottimaisia ratkaisuja.
        Tämä tulee jatkumaan niin kauan kun nykyinen johto/esimiehet/suunnittelijat ovat töissä.

        Noniin, kiitos asiallisesta vastauksesta.


    • Anonyymi

      Tämä voi olla tyhmä kysymys kun en tunne liikennealaa, mutta kysyn kuitenkin. Olen ymmärtänyt, että onnibus ja muut Helsingin ulkopuolella ajavat firmat eivät saa tukea liikenteeseen. Liput maksavat vähemmän kuin Vantaalta stadiin käteishinta. Miten tämä on mahdollista? Mihin tätä hsl:lää tarvitaan ylipäätään? Laitetaan lippukauppa nettiin ja siirretään virkamiehet tuottavampiin töihin. Liikenne sinänsä täytyy olla Helsingissä omillaan toimeen tulevaa, koska on sitä maaseudullakin missä matkustajia on murto-osa Helsingin määrästä. Miksi tätä systeemiä ei toteuteta Helsingissä? Onko kyseessä vain verovaroilla pidetyt työpaikat "sopiville" ihmisille vai mikä on toiminnan tarkoitus? Tämä saattaa siis olla tyhmä kysymys ja voi olla että en ole jotakin seikkaa hokannut, mutta odotan selventävää vastausta.

    • Anonyymi

      En pidä koronakriisiä mitenkään hyvänä asiana, mutta toivon sen kuitenkin ajavan kuntatalouden niin ahtaalle että hsl:n määrärahoja on pakko leikata. Tämä ei ole kannanotto joukkoliikennettä vastaan, päinvastoin, vaan uskon vasta rahapulan tehostavan näiden pöhöpaiseiden toimintaa pakon edessä. Valitettavasti pelkään, että nämä saavat rahaa pahassakin kriisissä, mutta säästöt kohdistuvat sitten vaikka sairaanhoitoon. Nämä pöhöpaiseiden poliittiset satraapit osaavat pitää puolensa vaikeinakin aikoina.

      • Anonyymi

        Olet sitten tyytyväinen kun bussit ajaa sellaisessa kunnossa että ne jää tielle ja/tai aiheuttaa kolareita kun ei jarrut toimi?

        Outoja on ihmisten mielihalut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet sitten tyytyväinen kun bussit ajaa sellaisessa kunnossa että ne jää tielle ja/tai aiheuttaa kolareita kun ei jarrut toimi?

        Outoja on ihmisten mielihalut

        Vastaus on siinä mielessä huono, että jos satut tietämään niin hsl ei omista yhtäkään bussia. Hsl ei siis ole vastuussa jos jostakin bussista puuttuu jarrut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaus on siinä mielessä huono, että jos satut tietämään niin hsl ei omista yhtäkään bussia. Hsl ei siis ole vastuussa jos jostakin bussista puuttuu jarrut.

        Jos HSL tehostaa toimintaansa, ja maksaa bussifirmoille entistä pienempiä summia, se tulee näkymään lopulta jossakin, vaikka HSL ei busseja omistakaan.

        Voihan se tietysti olla että firmat huollattaa bussinsa vimpanpäälle ja lopulta vaan ajautuvat konkurssiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos HSL tehostaa toimintaansa, ja maksaa bussifirmoille entistä pienempiä summia, se tulee näkymään lopulta jossakin, vaikka HSL ei busseja omistakaan.

        Voihan se tietysti olla että firmat huollattaa bussinsa vimpanpäälle ja lopulta vaan ajautuvat konkurssiin.

        Ratkaisu ei ole se, että hsl ottaa säästöt bussiyhtiöiden ja kuljettajien selkänahasta, se tie on käyty loppuun. Säästökohteet löytyvät rakenteellisista asioista, hallinnosta ja järjettömästä byrokratiasta.


    • Anonyymi

      Olisin toivonut aidosti perusteluita MIKSI hsl ei hoida hommiaan hyvin. Pistin ulkopuolisena kiistelyyn merkille että PERUSTELUT rakentavine kommentteineen mistä voi jotain myös oppiakkin puuttuivat kovasti hsl vastaisilta kirjoittajilta. Kertoo siis vain siitä etteivät itsekkään osaisi hommaansa jos heille valta annettaisiin hoitaa asioita, mutta mielipahan takia älämölö on suurta. ;)

      • Anonyymi

        Minä ymmärsin näistä kriittisistä kommenteista, että huolta kannettiin yhteisistä verovaroistamme. Vuoden 2018 talousluvuista selviää, että lipputuloilla katettiin menoista vain 51...52 %. Lähes yhtä suuri osa tuloista koostui kuntaosuuksista. Menopuolella puolestaan liikennöintikulut olivat n. 70 % kaikista menoista. Kyllähän nämä luvut kertovat varsin selvästi, että jossakin on mätää ja pahasti. Jostakin syystä kaikki eivät "halua" näitä lukuja nähdä ja uskoa. Jos näitä talouslukuja verrataan yksityiseen yritystoimintaan, voidaan todeta, että yhdelläkään yrityksellä ei olisi tällaisella toiminnalla minkäänlaisia elinmahdollisuuksia. Huoli yhteisten verovarojemme käytöstä ei ole liioiteltua. Ikävää on myös se, että tämän lihavan organisaation ylläpitoon osallistuvat myös kaikki ne, jotka eivät halua sen "palveluita" käyttää tai eivät niitä tarvitse.


      • Anonyymi

        Te hsl:n palkkalistoilla olevat tai muuten hsl:ää kannattavat voisitte omalta osaltanne kertoa, miksi hsl on niin hyvä ja tarpeellinen, että sen toimintaan pitää vuosittain upottaa satoja miljoonia verovaroja. Huomaan, että melko hiljaista on ollut sillä puolella. Syykin on aivan selvä, ei nimittäin ole helppo perustella, miksi vuosittain valtava rahasumma yhteistä rahaa heitetään kankkulan kaivoon. En vieläkään ymmärrä, miten maan väkirikkaimmalla alueella joukkoliikenne tarvitsee kaikkein suurimmat tuet, kun muualla maassa toiminta on hoidettu jopa ilman tukiaisia. Ei liikennöinti Helsingissä voi olla niin paljon kalliimpaa kuin muualla Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Te hsl:n palkkalistoilla olevat tai muuten hsl:ää kannattavat voisitte omalta osaltanne kertoa, miksi hsl on niin hyvä ja tarpeellinen, että sen toimintaan pitää vuosittain upottaa satoja miljoonia verovaroja. Huomaan, että melko hiljaista on ollut sillä puolella. Syykin on aivan selvä, ei nimittäin ole helppo perustella, miksi vuosittain valtava rahasumma yhteistä rahaa heitetään kankkulan kaivoon. En vieläkään ymmärrä, miten maan väkirikkaimmalla alueella joukkoliikenne tarvitsee kaikkein suurimmat tuet, kun muualla maassa toiminta on hoidettu jopa ilman tukiaisia. Ei liikennöinti Helsingissä voi olla niin paljon kalliimpaa kuin muualla Suomessa.

        " En vieläkään ymmärrä, miten maan väkirikkaimmalla alueella joukkoliikenne tarvitsee kaikkein suurimmat tuet, kun muualla maassa toiminta on hoidettu jopa ilman tukiaisia. "

        No paas kattoen miten se toimii muualla.

        Aamulla menee kaksi bussia, iltapäivällä tulee kaksi bussia. Jos nuo ajat ei sovi, sinulla ei ole julkista liikennettä käytettävänä. Pätee kaikkiin suomalaisiin kaupunkeihin.

        Lahti Kotka Porvoo Lohja Hanko Hämeenlinna Kuopio jne jne

        Noissa paikoissa on pakko olla oma auto jos meinaa kaupassa käydä tai yleensäkään tehdä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " En vieläkään ymmärrä, miten maan väkirikkaimmalla alueella joukkoliikenne tarvitsee kaikkein suurimmat tuet, kun muualla maassa toiminta on hoidettu jopa ilman tukiaisia. "

        No paas kattoen miten se toimii muualla.

        Aamulla menee kaksi bussia, iltapäivällä tulee kaksi bussia. Jos nuo ajat ei sovi, sinulla ei ole julkista liikennettä käytettävänä. Pätee kaikkiin suomalaisiin kaupunkeihin.

        Lahti Kotka Porvoo Lohja Hanko Hämeenlinna Kuopio jne jne

        Noissa paikoissa on pakko olla oma auto jos meinaa kaupassa käydä tai yleensäkään tehdä mitään.

        Ei se nyt ihan noinkaan mene. Monessa pienemmässä kaupungissa joukkoliikenne toimii aivan hyvin. Vuoroväli voi olla 30 min tai tunti, ei busseja tarvitse kulkea peräkkäin. Ihmiset voivat ajoittaa menonsa vuorojen mukaan. Et vieläkään vastannut olennaiseen kysymykseen, eli miksi esim. onnibus ja muut pitkän matkan bussit voivat toimia satojen kilometrien matkoilla halvemmalla kuin hsl vantaalta Helsinkiin? Matkustajamäärät näillä reiteillä eivät ole lähellekään samoja kuin hsl-alueella. Osaatko vastata? Itse asun maaseutumaisessa taajamassa ja täältäkin pääsee "maalikylään" tunnin välein arkipäivinä. Minulle ja monelle työssäkäyvälle tämä riittää hyvin ja voimme sovittaa asiointimme aikataulujen mukaan. Minulle itselleni ja uskoisin muillekin kuntalaisille olevan tärkeämpää nämä muutamat toimivat yhteydet kuin useampi bussi jotka näkyisivät suoraan maksamissamme veroissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se nyt ihan noinkaan mene. Monessa pienemmässä kaupungissa joukkoliikenne toimii aivan hyvin. Vuoroväli voi olla 30 min tai tunti, ei busseja tarvitse kulkea peräkkäin. Ihmiset voivat ajoittaa menonsa vuorojen mukaan. Et vieläkään vastannut olennaiseen kysymykseen, eli miksi esim. onnibus ja muut pitkän matkan bussit voivat toimia satojen kilometrien matkoilla halvemmalla kuin hsl vantaalta Helsinkiin? Matkustajamäärät näillä reiteillä eivät ole lähellekään samoja kuin hsl-alueella. Osaatko vastata? Itse asun maaseutumaisessa taajamassa ja täältäkin pääsee "maalikylään" tunnin välein arkipäivinä. Minulle ja monelle työssäkäyvälle tämä riittää hyvin ja voimme sovittaa asiointimme aikataulujen mukaan. Minulle itselleni ja uskoisin muillekin kuntalaisille olevan tärkeämpää nämä muutamat toimivat yhteydet kuin useampi bussi jotka näkyisivät suoraan maksamissamme veroissa.

        Ei se puolen tunnin tai tunnin vuoroväli riitä. Mieti.

        Menet aamulla töihin, menee reilu tunti bussilla, menisi vartti autolla. Lähdet töistä, menet matkalla kauppaan. Autolla menisi tunti kaikkineen, kahdella bussilla kassien kanssa, menee kolme tuntia.

        Esimerkit on kaivettu ihan todellisen kaupungin todellisesta bussiliikenteestä.

        "Et vieläkään vastannut olennaiseen kysymykseen, eli miksi esim. onnibus ja muut pitkän matkan bussit voivat toimia satojen kilometrien matkoilla halvemmalla kuin hsl vantaalta Helsinkiin? Matkustajamäärät näillä reiteillä eivät ole lähellekään samoja kuin hsl-alueella. Osaatko vastata? I"

        En vieläkään vastannut? Miten niin en vieläkään? Vasta tulin tänne katsomaan mitä täällä meuhkataan.

        En ole mikään asiantuntija mutta väkisin tulee mieleen että jos alat vertaamaan onnibussia ja HSL:ää että nuo eivät ole ihan vertailukelpoisia keskenään.

        Ainakin lähimenneisyydessä onnibussi on ollut voittoa tuottamatonta toimintaa:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/OnniBus.com#Talous

        Todennäköisesti osa kuskeista ajaa talkootöinä.

        Muut pitkän matkan bussit joutuu sitten kilpailemaan onnibussin hintojen kanssa joten 25 euron matka maksaakin sitten 5 euroa ja menee rankasti tappiolle.

        Tuosta HSL:n tilanteesta tulee mieleen että onhan se paljon muutakin kuin bussi Vantaalta Helsinkiin. Metron rakentaminen ei ollut ilmaista ja sen kuluja pitää jyvittää myös bussiliikenteeseen.

        Jos olet sitä mieltä että pystyt laittamaan HSL:n parempaan kuntoon niin eikun hakemaan firman palkkalistoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se puolen tunnin tai tunnin vuoroväli riitä. Mieti.

        Menet aamulla töihin, menee reilu tunti bussilla, menisi vartti autolla. Lähdet töistä, menet matkalla kauppaan. Autolla menisi tunti kaikkineen, kahdella bussilla kassien kanssa, menee kolme tuntia.

        Esimerkit on kaivettu ihan todellisen kaupungin todellisesta bussiliikenteestä.

        "Et vieläkään vastannut olennaiseen kysymykseen, eli miksi esim. onnibus ja muut pitkän matkan bussit voivat toimia satojen kilometrien matkoilla halvemmalla kuin hsl vantaalta Helsinkiin? Matkustajamäärät näillä reiteillä eivät ole lähellekään samoja kuin hsl-alueella. Osaatko vastata? I"

        En vieläkään vastannut? Miten niin en vieläkään? Vasta tulin tänne katsomaan mitä täällä meuhkataan.

        En ole mikään asiantuntija mutta väkisin tulee mieleen että jos alat vertaamaan onnibussia ja HSL:ää että nuo eivät ole ihan vertailukelpoisia keskenään.

        Ainakin lähimenneisyydessä onnibussi on ollut voittoa tuottamatonta toimintaa:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/OnniBus.com#Talous

        Todennäköisesti osa kuskeista ajaa talkootöinä.

        Muut pitkän matkan bussit joutuu sitten kilpailemaan onnibussin hintojen kanssa joten 25 euron matka maksaakin sitten 5 euroa ja menee rankasti tappiolle.

        Tuosta HSL:n tilanteesta tulee mieleen että onhan se paljon muutakin kuin bussi Vantaalta Helsinkiin. Metron rakentaminen ei ollut ilmaista ja sen kuluja pitää jyvittää myös bussiliikenteeseen.

        Jos olet sitä mieltä että pystyt laittamaan HSL:n parempaan kuntoon niin eikun hakemaan firman palkkalistoille.

        Aika törkeä vastaus. Itse olen Onnibus-kuljettaja ja olen varma, että yksikään meistä ei aja talkoilla. Toiminta on voitolista, varmasti ymmärrät että kovin pitkään tappioita ei voi tehdä ilman julkista tukea. Muihin väitteisiisi en ota kantaa, mutta sympatiani ovat kritiikkiä esittäneiden puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se puolen tunnin tai tunnin vuoroväli riitä. Mieti.

        Menet aamulla töihin, menee reilu tunti bussilla, menisi vartti autolla. Lähdet töistä, menet matkalla kauppaan. Autolla menisi tunti kaikkineen, kahdella bussilla kassien kanssa, menee kolme tuntia.

        Esimerkit on kaivettu ihan todellisen kaupungin todellisesta bussiliikenteestä.

        "Et vieläkään vastannut olennaiseen kysymykseen, eli miksi esim. onnibus ja muut pitkän matkan bussit voivat toimia satojen kilometrien matkoilla halvemmalla kuin hsl vantaalta Helsinkiin? Matkustajamäärät näillä reiteillä eivät ole lähellekään samoja kuin hsl-alueella. Osaatko vastata? I"

        En vieläkään vastannut? Miten niin en vieläkään? Vasta tulin tänne katsomaan mitä täällä meuhkataan.

        En ole mikään asiantuntija mutta väkisin tulee mieleen että jos alat vertaamaan onnibussia ja HSL:ää että nuo eivät ole ihan vertailukelpoisia keskenään.

        Ainakin lähimenneisyydessä onnibussi on ollut voittoa tuottamatonta toimintaa:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/OnniBus.com#Talous

        Todennäköisesti osa kuskeista ajaa talkootöinä.

        Muut pitkän matkan bussit joutuu sitten kilpailemaan onnibussin hintojen kanssa joten 25 euron matka maksaakin sitten 5 euroa ja menee rankasti tappiolle.

        Tuosta HSL:n tilanteesta tulee mieleen että onhan se paljon muutakin kuin bussi Vantaalta Helsinkiin. Metron rakentaminen ei ollut ilmaista ja sen kuluja pitää jyvittää myös bussiliikenteeseen.

        Jos olet sitä mieltä että pystyt laittamaan HSL:n parempaan kuntoon niin eikun hakemaan firman palkkalistoille.

        Minäkin tutkin hieman joukkoliikenteeseen käytettyjä julkisia varoja. Netistä löytyy aika hyvin kun osaa hakea. Jostakin syystä viime vuosina tuki on kasvanut uskomattoman paljon. Jostakin syystä noin 5 v taakse päin osuu selkeä tasokorotus. Johtuuko jostakin poliittisesta silmänkääntötempusta vai mikä lie syynä. Ihmeellistä on sekin, että tuki on sitä suurempi mitä väkirikkaammasta kaupungista on kyse. Maalaisjärjellä ajatellen pitäisi olla päin vastoin. Tämä puheena oleva Helsinki seutukuntineen vetää tässäkin kisassa voiton, kuten yleensä aina tukirahoja jaettaessa. Tässä liikenteen tehottomuudessa ja runsaskätisessä tukemisessa olisi esimerkiksi MOT-ohjelmalle hyvä aihe penkoa tarkemmin. Jotakin tuntuisi olevan pahasti pielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin tutkin hieman joukkoliikenteeseen käytettyjä julkisia varoja. Netistä löytyy aika hyvin kun osaa hakea. Jostakin syystä viime vuosina tuki on kasvanut uskomattoman paljon. Jostakin syystä noin 5 v taakse päin osuu selkeä tasokorotus. Johtuuko jostakin poliittisesta silmänkääntötempusta vai mikä lie syynä. Ihmeellistä on sekin, että tuki on sitä suurempi mitä väkirikkaammasta kaupungista on kyse. Maalaisjärjellä ajatellen pitäisi olla päin vastoin. Tämä puheena oleva Helsinki seutukuntineen vetää tässäkin kisassa voiton, kuten yleensä aina tukirahoja jaettaessa. Tässä liikenteen tehottomuudessa ja runsaskätisessä tukemisessa olisi esimerkiksi MOT-ohjelmalle hyvä aihe penkoa tarkemmin. Jotakin tuntuisi olevan pahasti pielessä.

        Miten mielestäsi liikenne on tehotonta esimerkiksi Helsingissä?

        Mielestäni pelaa kuin junan toiletti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten mielestäsi liikenne on tehotonta esimerkiksi Helsingissä?

        Mielestäni pelaa kuin junan toiletti.

        Sinulle ilmeisen hyvää joukkoliikennettä on sellainen, kun bussit ajavat jonossa riippumatta onko matkustajia vai ei. Minun mielestäni pitäisi ennemminkin arvioida mitä saa vastineeksi sijoitetuille euroille. Erityisen tärkeää tämä on silloin, kun kyseessä ovat kuntalaisten omat veroeurot. Itse painin työssäni taloudellisten asioiden kanssa, siksi asia kiinnostaa, vaikka oma toimiala ei mitenkään liitykään liikennealaan. Nopealla googletuksella on hyvin helppo havaita, että hyötysuhde on yleensä sitä huonompi mitä suurempi kaupunki on kyseessä. Näinhän asia ei pitäisi olla, koska liikenteessä tulopuoli on suoraan verrannollinen matkustajien määrään. Joku tuolla ylempänä vetosi mm. metron rakennuskuluihin, mutta niitä tuskin katetaan hsl:n budjetista. Eihän hsl joudu maksamaan katujen rakentamistakaan. Odotan edelleen rakentavia ja perusteltuja vastauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulle ilmeisen hyvää joukkoliikennettä on sellainen, kun bussit ajavat jonossa riippumatta onko matkustajia vai ei. Minun mielestäni pitäisi ennemminkin arvioida mitä saa vastineeksi sijoitetuille euroille. Erityisen tärkeää tämä on silloin, kun kyseessä ovat kuntalaisten omat veroeurot. Itse painin työssäni taloudellisten asioiden kanssa, siksi asia kiinnostaa, vaikka oma toimiala ei mitenkään liitykään liikennealaan. Nopealla googletuksella on hyvin helppo havaita, että hyötysuhde on yleensä sitä huonompi mitä suurempi kaupunki on kyseessä. Näinhän asia ei pitäisi olla, koska liikenteessä tulopuoli on suoraan verrannollinen matkustajien määrään. Joku tuolla ylempänä vetosi mm. metron rakennuskuluihin, mutta niitä tuskin katetaan hsl:n budjetista. Eihän hsl joudu maksamaan katujen rakentamistakaan. Odotan edelleen rakentavia ja perusteltuja vastauksia.

        Et ole tainut ymmärtää, että kun toiminnan suuruusluokka kasvaa, se hukkakulujen osuus ei välttämättä kasva prostentuaalisesti.

        Tarkoitan sitä, että kun yhden linja-auton 5km ylimääräinen lenkki ei näytä kummoiselta, alkaakin huutaminen turhasta ajosta, kun 1000 linja-autoa tekevät sen saman.

        Kovasti esität kritiikkiä mutta mistä aloitetaan korjaamaan asioita? Potkitaan 75% väestä ulos ja huomataan että ei pentele, olihan niillä sittenkin joku merkitys.

        Vai laaditaan nyt sellaiset aikataulut että voidaan tarjota bussifirmoille niin vähän ajettavaa, että ne eivät viitsi vaivutua ja saadaan asiakkaat tyytyväisiksi kun on aina bussit täynnä. Tuo johtaa siihen että aletaan kulkemaan enemmän omilla autoilla, sitten huomataan että asiakasmäärät laskee, voidaan vähentää liikennettä ja lopulta ollaan tilanteessa jossa meillä ei ole enää julkista liikennettä.

        ja mitä noihin kuluihin metron suhteen tulee, niin kyllähän HSL oli nostamassa lippujen hintoja kun metroa tehtiin, perusteluna metron kustannukset.

        Odotat perusteltuja vastauksia mutta entä jos itse vastaat ensin perustellusti ja rakentavasti että mitä pitäisi tehdä. Puhut ympäripyöreitä MUTTA MISTÄ ALOITETAAN KOARJAAMAAN TILANNETTA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole tainut ymmärtää, että kun toiminnan suuruusluokka kasvaa, se hukkakulujen osuus ei välttämättä kasva prostentuaalisesti.

        Tarkoitan sitä, että kun yhden linja-auton 5km ylimääräinen lenkki ei näytä kummoiselta, alkaakin huutaminen turhasta ajosta, kun 1000 linja-autoa tekevät sen saman.

        Kovasti esität kritiikkiä mutta mistä aloitetaan korjaamaan asioita? Potkitaan 75% väestä ulos ja huomataan että ei pentele, olihan niillä sittenkin joku merkitys.

        Vai laaditaan nyt sellaiset aikataulut että voidaan tarjota bussifirmoille niin vähän ajettavaa, että ne eivät viitsi vaivutua ja saadaan asiakkaat tyytyväisiksi kun on aina bussit täynnä. Tuo johtaa siihen että aletaan kulkemaan enemmän omilla autoilla, sitten huomataan että asiakasmäärät laskee, voidaan vähentää liikennettä ja lopulta ollaan tilanteessa jossa meillä ei ole enää julkista liikennettä.

        ja mitä noihin kuluihin metron suhteen tulee, niin kyllähän HSL oli nostamassa lippujen hintoja kun metroa tehtiin, perusteluna metron kustannukset.

        Odotat perusteltuja vastauksia mutta entä jos itse vastaat ensin perustellusti ja rakentavasti että mitä pitäisi tehdä. Puhut ympäripyöreitä MUTTA MISTÄ ALOITETAAN KOARJAAMAAN TILANNETTA

        HSL todellakin nosti hintoja metron aloittaessa liikenteen, mutta kyse ei ollut metron rakentamiskuluista. Kyseessä oli todennäköisesti bussi- ja metroliikenteen kulujen keskinäinen jyvitys, jotta metro ei kuntalaisten silmissä näyttäisi ihan niin huonolta hankkeelta kuin se todellisuudessa oli. Infran kuluihin hsl ei osallistu millään tavoin. Olen esittänyt tarkat prosenttiluvut hsl:n liikennöin kuluista suhteessa muihin kuluihin, jotka mielestäni ovat suhteettomat. Tähän odottelen vastausta. Kuten jo kerroin, oma toimialani ei ole lähelläkään hsl:n toimialaa, joten olen ehkä ymmärtänyt jotakin väärin. Jos näin on, pyydän korjaamaan väärinkäsityksen. Maksan kuitenkin itsekin sen verran veroja vuodessa, että hieman huolissani olen, koska oma hsl:n palveluiden käyttöni on minimaalista. Mielestäni kuntalaisten tulee saada tietää, mihin heiltä kerättyjä varoja käytetään sekä myös esittää aiheellista kritiikkiä jos jostakin pesäkkeestä tulee palaneen käryä. Valitettavasti hsl on yksi tällainen pesäke, mistä savua tupruaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HSL todellakin nosti hintoja metron aloittaessa liikenteen, mutta kyse ei ollut metron rakentamiskuluista. Kyseessä oli todennäköisesti bussi- ja metroliikenteen kulujen keskinäinen jyvitys, jotta metro ei kuntalaisten silmissä näyttäisi ihan niin huonolta hankkeelta kuin se todellisuudessa oli. Infran kuluihin hsl ei osallistu millään tavoin. Olen esittänyt tarkat prosenttiluvut hsl:n liikennöin kuluista suhteessa muihin kuluihin, jotka mielestäni ovat suhteettomat. Tähän odottelen vastausta. Kuten jo kerroin, oma toimialani ei ole lähelläkään hsl:n toimialaa, joten olen ehkä ymmärtänyt jotakin väärin. Jos näin on, pyydän korjaamaan väärinkäsityksen. Maksan kuitenkin itsekin sen verran veroja vuodessa, että hieman huolissani olen, koska oma hsl:n palveluiden käyttöni on minimaalista. Mielestäni kuntalaisten tulee saada tietää, mihin heiltä kerättyjä varoja käytetään sekä myös esittää aiheellista kritiikkiä jos jostakin pesäkkeestä tulee palaneen käryä. Valitettavasti hsl on yksi tällainen pesäke, mistä savua tupruaa.

        Et sitten pystynyt esittämään mitään konkreettista korjausohjelmaa, vaikka sitä vähän tuossa sinulta pyydettiin.

        Olet ehkä esittänyt jotakin lukuja jotka ovat mielestäsi suhteettomia. Mutta kuten itsekin sanot, on tuo täysin oma mielipiteesi.

        Mutta, väännäppä rautalangasta nyt maallikolle se laskelma jossa korjaat esilletuomasi epäkohdat. Muutenhan huutelusi jää ihan ilmaan roikkumaan.

        Usein kun käypi niin, että kun maallikko alkaa mouhoamaan, hänellä ei olekaan riittävästi tietämystä asioista ja huutelu on helppoa.

        Nyt se laskelma esille, kiitos. Ja mielellään sellainen reaalimaailman laskelma joka on toteutettavissa ja perustuu faktoihin eikä mielipiteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten pystynyt esittämään mitään konkreettista korjausohjelmaa, vaikka sitä vähän tuossa sinulta pyydettiin.

        Olet ehkä esittänyt jotakin lukuja jotka ovat mielestäsi suhteettomia. Mutta kuten itsekin sanot, on tuo täysin oma mielipiteesi.

        Mutta, väännäppä rautalangasta nyt maallikolle se laskelma jossa korjaat esilletuomasi epäkohdat. Muutenhan huutelusi jää ihan ilmaan roikkumaan.

        Usein kun käypi niin, että kun maallikko alkaa mouhoamaan, hänellä ei olekaan riittävästi tietämystä asioista ja huutelu on helppoa.

        Nyt se laskelma esille, kiitos. Ja mielellään sellainen reaalimaailman laskelma joka on toteutettavissa ja perustuu faktoihin eikä mielipiteisiin.

        En ole missään vaiheessa sanonut, että minulla olisi valmis malli tilanteen korjaamiseen. En sellaista edes yritä, koska en ole alan asiantuntija. Sen sijaan olen pyytänyt vastauksia talouslukujen surkeuteen.

        Yritystalous on kuitenkin erityisosaamisalaani ja siinä valossa hsl:n luvut näyttävät järkyttäviltä. Miten selität esim. sen, että tukien osuus on lähes 50 % seudulla, missä joukkoliikenteen käyttäjiä on ylivoimaisesti eniten? Ihmettelen myös sitä, että menoista vain n. 70 % kohdistuu varsinaiseen liikennöintiin. Mihin hukkuu loput 30 %? Edelleen olen halukas tietämään, miten jossakin muualla liikennöinti onnistuu jopa ilman tukiaisia, vaikka matkustajia on huomattavasti vähemmän kuin pääkaupunkiseudulla.

        Sinä ilmeisesti tunnet toimialaa, joten haluan vastauksia sekä oman mielipiteesi tunnuslukujen erikoisuuksiin. Sen jälkeen voin sitten tarjota oman versioni tilanteen korjaamiseksi taloustieteiden näkökulmasta tarkasteltuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole missään vaiheessa sanonut, että minulla olisi valmis malli tilanteen korjaamiseen. En sellaista edes yritä, koska en ole alan asiantuntija. Sen sijaan olen pyytänyt vastauksia talouslukujen surkeuteen.

        Yritystalous on kuitenkin erityisosaamisalaani ja siinä valossa hsl:n luvut näyttävät järkyttäviltä. Miten selität esim. sen, että tukien osuus on lähes 50 % seudulla, missä joukkoliikenteen käyttäjiä on ylivoimaisesti eniten? Ihmettelen myös sitä, että menoista vain n. 70 % kohdistuu varsinaiseen liikennöintiin. Mihin hukkuu loput 30 %? Edelleen olen halukas tietämään, miten jossakin muualla liikennöinti onnistuu jopa ilman tukiaisia, vaikka matkustajia on huomattavasti vähemmän kuin pääkaupunkiseudulla.

        Sinä ilmeisesti tunnet toimialaa, joten haluan vastauksia sekä oman mielipiteesi tunnuslukujen erikoisuuksiin. Sen jälkeen voin sitten tarjota oman versioni tilanteen korjaamiseksi taloustieteiden näkökulmasta tarkasteltuna.

        En tunne alaa, mutta ihmettelen sitä itkua ja parkua joka nyt on ilmassa. Sitten kun pyydetään että väännä parempi ratkaisu tai edes jotakin että mistä aloitetaan,alkaa se selittely eikä olekaan mitään esitettävää.

        Jää väkisinkin käsitys että nyt on joku huomannut epäkohdan mutta ei ymmärrä epäkohdasta niin paljoa että osaisi millään tasolla selittää mikä se epäkohta on.

        Jos mielestäsi asiat on niin selkeästi perseellään kuin annat ymmärtää, olisi varmaankin hyvin helppoa selittää että missä se virhe tapahtuu kun kerran ymmärrystä asiaan on. Mutta ei, ei minkäänlaista yritystäkään savustaa siivoojia tai lipunmyyjiä ulos. Tai mikä se ratkaisu sitten olisikaan. Teorian mukaan rahaa katoaa johonkin, olisiko rikostutkimuksen paikka jos sille ei löydy selitystä?

        Miten on, eikö olisi aika tarttua kirjastojen ja koulujenkin talouteen, kummatkaan kun eivät tuota voittoa ja toiminta on aika tehotonta. Kirjastoissa kirjat makaa vuodesta toiseen hyllyissä ja henkilökunta ei juurikaan näytä tekevän mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tunne alaa, mutta ihmettelen sitä itkua ja parkua joka nyt on ilmassa. Sitten kun pyydetään että väännä parempi ratkaisu tai edes jotakin että mistä aloitetaan,alkaa se selittely eikä olekaan mitään esitettävää.

        Jää väkisinkin käsitys että nyt on joku huomannut epäkohdan mutta ei ymmärrä epäkohdasta niin paljoa että osaisi millään tasolla selittää mikä se epäkohta on.

        Jos mielestäsi asiat on niin selkeästi perseellään kuin annat ymmärtää, olisi varmaankin hyvin helppoa selittää että missä se virhe tapahtuu kun kerran ymmärrystä asiaan on. Mutta ei, ei minkäänlaista yritystäkään savustaa siivoojia tai lipunmyyjiä ulos. Tai mikä se ratkaisu sitten olisikaan. Teorian mukaan rahaa katoaa johonkin, olisiko rikostutkimuksen paikka jos sille ei löydy selitystä?

        Miten on, eikö olisi aika tarttua kirjastojen ja koulujenkin talouteen, kummatkaan kun eivät tuota voittoa ja toiminta on aika tehotonta. Kirjastoissa kirjat makaa vuodesta toiseen hyllyissä ja henkilökunta ei juurikaan näytä tekevän mitään.

        Kysyin monia asiallisia ja perusteltuja kysymyksiä, mutta sain vastaukseksi pikkulapsen raivopurkauksen. Olet antanut ymmärtää, että sinulla on selkeä vastaus esittämiini kysymyksiin ja liikenteen kulurakenteeseen, mutta näin ei tainnut ollakaan. Voin antaa haluamasi parannusehdotuksen, mutta sitä ennen haluan kuulla vastauksesi esittämiini kysymyksiin.

        Vertauksesi koulumaailmaan oli riman alitus. Koulut eivät voi kerätä Suomessa lukukausimaksuja, eivätkä kirjastot vuokraa kirjoista. Sen sijaan jokainen bussilla tai metrolla kulkeva on velvollinen maksamaan, eikä maksu aina ole edullinenkaan. Kysymykseni hsl-alueen liikenteen tehottomuudesta on erittäin relevantti. Joko vihdoin lopettaisit kiukuttelun ja kertoisit oman näkemyksesi sille, että matkustajatulot kattavat vain n. puolet tulopuolesta. Miten tämä on mahdollista, kun muualla homma toimii jopa ilman tukia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyin monia asiallisia ja perusteltuja kysymyksiä, mutta sain vastaukseksi pikkulapsen raivopurkauksen. Olet antanut ymmärtää, että sinulla on selkeä vastaus esittämiini kysymyksiin ja liikenteen kulurakenteeseen, mutta näin ei tainnut ollakaan. Voin antaa haluamasi parannusehdotuksen, mutta sitä ennen haluan kuulla vastauksesi esittämiini kysymyksiin.

        Vertauksesi koulumaailmaan oli riman alitus. Koulut eivät voi kerätä Suomessa lukukausimaksuja, eivätkä kirjastot vuokraa kirjoista. Sen sijaan jokainen bussilla tai metrolla kulkeva on velvollinen maksamaan, eikä maksu aina ole edullinenkaan. Kysymykseni hsl-alueen liikenteen tehottomuudesta on erittäin relevantti. Joko vihdoin lopettaisit kiukuttelun ja kertoisit oman näkemyksesi sille, että matkustajatulot kattavat vain n. puolet tulopuolesta. Miten tämä on mahdollista, kun muualla homma toimii jopa ilman tukia?

        "Koulut eivät voi kerätä Suomessa lukukausimaksuja, eivätkä kirjastot vuokraa kirjoista."

        No miksei voi?

        "Sen sijaan jokainen bussilla tai metrolla kulkeva on velvollinen maksamaan, eikä maksu aina ole edullinenkaan."

        Edullisuuteen en ota sen enempää kantaa kuin että sehän on ihan suhteessa käytettävissä olevan rahan suuruuteen. Jos sinusta lippujen hinnat on liian kalliita, ilmainen vaihtoehto löytyy 80km Helsingistä etelään. En tiedä millä kulurakenteella se on toteutettu, todennäköisesti kyseinen kulurakenne aiheuttaa joillekin pahaa mieltä.

        "Kysymykseni hsl-alueen liikenteen tehottomuudesta on erittäin relevantti. Joko vihdoin lopettaisit kiukuttelun ja kertoisit oman näkemyksesi sille, että matkustajatulot kattavat vain n. puolet tulopuolesta. Miten tämä on mahdollista, kun muualla homma toimii jopa ilman tukia?"

        Et siis ymmärrä tämän keskustelun asetelmaa. Väännän nyt vielä kerran tämän ja sitten annan olla jos ei mene perille.

        Olet mielestäsi löytänyt epäkohdan joka on HSL:n toiminta. Sen jälkeen vaatimalla vaadit minulta, satunnaiselta ohikulkijalta ratkaisua ongelmaasi.

        Vaikka se mitä koetan sanoa sinulle että jos näet epäkohdan jossakin,olet todistanut epäkohdan olemassaolon vasta siinä vaiheessa kun siihen on olemassa paremmin toimiva ratkaisu.

        Kun sinulta tuollaista reaalimaailman ratkaisua kysyn, sinulta ei tule kuin lämmintä ilmaa ja pullanmuruja.

        Jos et ymmärrä niin et ymmärrä, yksittäisen ihmisen rajoitteille en voi mitään.


    • Anonyymi

      " Voin antaa haluamasi parannusehdotuksen, mutta sitä ennen haluan kuulla vastauksesi esittämiini kysymyksiin. "

      Näin sivusta seuranneena kyllä tuo vastaus vain paljastaa sen ettei KONKREETTISIA parannusehdotuksia ole esittää. EDELLEEN vain väistelyä kun alettiin ENSIN puhumaan että HSL hukkaa suuria summia rahaa ja asialle pitäisi tehdä jotain jopa rikostutkintaa olisi hyvä suorittaa. Näin sivullisena itseänikin alkoi kiinnostamaan mitä HSL puljussa on pielessä kun en sen maailmasta rehellisesti sanoen tiedä? Ja sen jälkeen aloitetaan vielä syyttelemään raivoamisesta mahdollisesti HSL maailmasta tietävää kun useaan kertaan niitä perusteluita pyydetään. :D Eikä myöskään mainostetuista googlettamista tiedoista laiteta linkkejä perusteluiden tueksi.

      Ketjun aloittaja ei varmaan tiedä että 20.4.2020 on siirrytty jo aikaistetusti kesäaikatauluihin eli vuorovälejä on karsittu. On totta että silti bussit kulkevat melko tyhjillään nimenomaan korona poikkeustilanteen takia, mutta pakko ihmisten on päästä töihin yms arkiasioiden hoitamiseen. Kun kerran mainostat olevasi tehostamisesta kiinnostunut henkilö niin varmaan myös tiedät ettei niitä sopimuksia voi muuttaa kovin nopeasti yksipuolisesti ilman sanktioita eli reagointi saattaa sen takia myös olla hidasta?

      Onnibus on polkenut hintoja ja näin vääristänyt normi kilpailua. Sisäpiirinä satun tietämään että jo ennen Helb ostaessa Onnibus laivueen niiden autot olivat melko loppuun ajettuja eli vain kalliita korjauksia edessä, joten kulurakenne vääristyy rankasti kun myydään niitä muutaman euron lippuja eikä huomioida kalliita tulevaisuuden korjauksia. Vastaa samaa kuin ostaisit uuden henkilöauton, vuosittain vaihtaisit vain öljyt ja pesisit sen, mutta ei mitään muuta 10v ajalla siihen tekisi kunnes olisi kaikenlaista korjaamista edessä jos sillä ajetaan vähintään 20 000km vuosi, jolloin voisit kehua kaikille kuinka halpaa yksityisautoilu on ihmetellen mihin joukkoliikennettä edes tarvitaan. :D
      Moni normi bussiyrittäjä ympäri suomea oli sitten vaikeuksissa vanhalla kalustollaan kun ei ollut ulkomaalaista toimijaa takana rahoittamassa toimintaa (maksamassa tappioita) kuten Onnibussilla oli. Asiakkaat voittivat kyllä lippujen halvoissa hinnoissa kun muutkin joutuivat pudottamaan, mutta sitten alkoikin taktikointi eli ajettiin vain kannattavat (nollakate) linjat eli karsittiin sitten sinne aivan syrjäseudulle meneviä vuorovälejä/linjoja.
      Pohjolan liikenne on hyvin pitkälle luopunut kaukobusseistaan, koska toiminta ei vain ollut enään kannattavaa ja keskittyy HSL liikenteeseen koska vähemmän riskejä. Ihmiset eivät halua maksaa matkoista niiden todellisten kulujen mukaan johon sisältyy myös kaluston ylläpito (huollot, siivoukset, korjaukset jne) eikä vain kuljettajan palkka, vakuutukset ja polttoaine kuten moni maallikko helposti ajattelee.

      Jos kysynkin TARKENNUKSIA niin MIHIN HSL hukkaa varojaan aivan turhaan jos kerran tuohon "mitä haluaisit muuttaa" on niin vaikeata vastata? Mistä seikoista pitäisi aloittaa mahdollinen rikostutkinta tai edes toimittaja aiheesta kiinnostuisi? Vai onko aloittajalla oikea motiivi olla huolissaan suurista yhteiskunnallisista kuluista (verot nousee) näin koronan aikana, mutta todellista asiantuntemusta aiheeseen HSL toiminnasta ei oikeasti ole, mutta tällä kertaa HSL on nostettu syntipukiksi ja seuraavalla viikolla Business Finland?

      • Anonyymi

        Purkauksesi on täysin turha. Minä en ole tämän viestiketjun aloittaja, vaan tulin mukaan myöhemmin. Pyysin sinulta hsl:ää koskevia tarkennuksia, koska kommenteissasi annoit ymmärtää, että tunnet asian hyvinkin. Ilmeisesti ymmärsin väärin.

        Minä en tarkoittanut tehottomuudella korona-ajan tyhjiä busseja, vaan toimintaa normaalioloissa. Olen samaa mieltä, että tämän hetken tilanteessa on hyvä pitää yllä tietty määrä joukkoliikennettä työmatkaliikenteen turvaamiseksi. Kun katsot esim. julkisia vuoden 2018 talouslukuja, jokainen yritystaloutta ymmärtävä tajuaa, että niissä on mätää. Koska en ole alan asiantuntija, yritän kysymyksilläni selvittää mistä tilanne johtuu. Jotenkin on ristiriitaista, että alueella missä matkustajia riittää, toiminta on taloudellisesti heikointa.

        Onnibussin tilannetta en tunne, otin sen vain esimerkiksi, koska yhtiö on julkisesti ilmoittanut toimivansa ilman tukirahaa. Tietääkseni monet muutkin yhtiöt toimivat ilman tukea. Miten tämä on mahdollista alueilla, missä matkustajia on murto-osa pääkaupunkiseudun määristä?

        En ole missään vaiheessa esittänyt rikostutkintaa hsl:n toiminnasta, kuten väitit. Turhaa se olisikin, koska tämän tyyppiset toimijat osaavat peittää jälkensä hyvin jos jotakin vilpillistä harjoitetaan. Olen kysynyt myös sitä, mistä johtuu monien kaupunkien joukkoliikenteen tukiaisten huomattava nousu viime vuosina? Tämä siis ympäri Suomea havaittava ilmiö. En ole missään vaiheessa väittänyt, että tässä olisi rikollinen toiminta kyseessä, mutta selvää on myös se, että aivan normaalia tunnuslukujen valossa tämä ei ole. Odotan edelleen vastauksia antamiini kysymyksiin. Jos sinä et pysty vastaamaan, vastatkoon sitten joku asioista tietävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purkauksesi on täysin turha. Minä en ole tämän viestiketjun aloittaja, vaan tulin mukaan myöhemmin. Pyysin sinulta hsl:ää koskevia tarkennuksia, koska kommenteissasi annoit ymmärtää, että tunnet asian hyvinkin. Ilmeisesti ymmärsin väärin.

        Minä en tarkoittanut tehottomuudella korona-ajan tyhjiä busseja, vaan toimintaa normaalioloissa. Olen samaa mieltä, että tämän hetken tilanteessa on hyvä pitää yllä tietty määrä joukkoliikennettä työmatkaliikenteen turvaamiseksi. Kun katsot esim. julkisia vuoden 2018 talouslukuja, jokainen yritystaloutta ymmärtävä tajuaa, että niissä on mätää. Koska en ole alan asiantuntija, yritän kysymyksilläni selvittää mistä tilanne johtuu. Jotenkin on ristiriitaista, että alueella missä matkustajia riittää, toiminta on taloudellisesti heikointa.

        Onnibussin tilannetta en tunne, otin sen vain esimerkiksi, koska yhtiö on julkisesti ilmoittanut toimivansa ilman tukirahaa. Tietääkseni monet muutkin yhtiöt toimivat ilman tukea. Miten tämä on mahdollista alueilla, missä matkustajia on murto-osa pääkaupunkiseudun määristä?

        En ole missään vaiheessa esittänyt rikostutkintaa hsl:n toiminnasta, kuten väitit. Turhaa se olisikin, koska tämän tyyppiset toimijat osaavat peittää jälkensä hyvin jos jotakin vilpillistä harjoitetaan. Olen kysynyt myös sitä, mistä johtuu monien kaupunkien joukkoliikenteen tukiaisten huomattava nousu viime vuosina? Tämä siis ympäri Suomea havaittava ilmiö. En ole missään vaiheessa väittänyt, että tässä olisi rikollinen toiminta kyseessä, mutta selvää on myös se, että aivan normaalia tunnuslukujen valossa tämä ei ole. Odotan edelleen vastauksia antamiini kysymyksiin. Jos sinä et pysty vastaamaan, vastatkoon sitten joku asioista tietävä.

        Sulla meni nyt jo kirjoittajat sekaisin, mutta ymmärrän, anonyymeinä toimimme.

        Tulit kyllä keskusteluun mukaan myöhemmin, mutta olet vängännyt mielestäni koko ajan sitä että asiat on pielessä ja kun sinulta pyydetään vähän tarkempaa mielipidettä tai jotakin selvitystä siitä, että mikä on pielessä, emme saa mitään.

        Miksi näin? On paljon helpompaa vaan selitellä eikä laittaa mitään konkreettista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla meni nyt jo kirjoittajat sekaisin, mutta ymmärrän, anonyymeinä toimimme.

        Tulit kyllä keskusteluun mukaan myöhemmin, mutta olet vängännyt mielestäni koko ajan sitä että asiat on pielessä ja kun sinulta pyydetään vähän tarkempaa mielipidettä tai jotakin selvitystä siitä, että mikä on pielessä, emme saa mitään.

        Miksi näin? On paljon helpompaa vaan selitellä eikä laittaa mitään konkreettista?

        Olen antanut useita talouteen liittyviä numeroita, joiden lähde on hsl:n oma kirjanpito. Mitä vielä haluat lisää? Väitän edelleen, että osa asioista on pahasti pielessä näiden julkisten numeroiden valossa. Olen useaan kertaan pyytänyt kertomaan, josko jollakin alaa paremmin tuntevalla olisi looginen selitys näille luvuille. Jos selitystä ei ole olemassa, sitten on pakko todeta, että toiminta on tehotonta ja mikä todella ihmeellistä, veronmaksajat suhtautuvat asiaan kuin lampaat.


      • Anonyymi

        Kysyin asioista mielipidettäsi siksi, että mielipiteissäsi puolustit hsl:n toimintaa kuin terrieri uutta leluaan. Tämän vuoksi oletin sinulla olevan asiasta sellaista tietoa, mitä tavallisella kaduntallaajalla ei ole. Erehdyin pahasti. Mielipiteesi mitä ilmeisimmin perustuu käsityksiin ja oletuksiin " Näin on aina ollut, eihän siinä mitään vikaa voi olla..". Talousluvut ovat peräisin hsl:n omilta sivuilta, ei siinä mitään linkkiä tarvita. Muutoinkin oletin sinun suurena asiantuntijana tietävän tilanteen ilman esittämiä lukuja. Taisi olla yllätys itsellesikin. Taidat olla näitä hsl:n palkkalistoilla olevia, mitään muuta syytä en näe syyksi puolustaa kyseistä puljua noin uhmakkaasti. Haluaisin edelleen tietää, mikä hsl:n toiminnassa on niin erinomaista, että pitää kiukutella kuin pikkulapsi toiminnan tehottomuuden esiintuomisen vuoksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla meni nyt jo kirjoittajat sekaisin, mutta ymmärrän, anonyymeinä toimimme.

        Tulit kyllä keskusteluun mukaan myöhemmin, mutta olet vängännyt mielestäni koko ajan sitä että asiat on pielessä ja kun sinulta pyydetään vähän tarkempaa mielipidettä tai jotakin selvitystä siitä, että mikä on pielessä, emme saa mitään.

        Miksi näin? On paljon helpompaa vaan selitellä eikä laittaa mitään konkreettista?

        Ja mitähän konkreettista sinä olet esittänyt..?


    • Anonyymi

      Voisin heittää muutaman esimerkin HSL toiminnasta.
      Menemättä linjoihin niin aika paljon ollut tiheästi lähteviä runkolinjoja, joiden aikataulut suunniteltu erittäin heikosti.
      Teki sen että kaiken aikaa kaksi ja välillä kolme bussia ajaa peräkkäin.
      Ei ole halpaa ajattaa ruuhka-aikaan tyhjiä busseja kun se ensimmäinen kerää matkustajat.
      Sen sijaan että virhe korjataan niin kerätään dataa ja korjaaminen vie 2-3 vuotta.
      Sanottakoon vielä että runkolinjat varmaan se 20 prosenttiä lähdöistä, ei ole ihan pieni juttu.
      Toinen juttu on turhat linjauudistukset.
      Yleensä mikä toimii, se pitää vaihtaa ja reitit uusiksi.
      Tapana myös keksiä mahdollisimman vaikeita numero/kirjain yhdistelmiä, ja näitä tehdään kaiken aikaa.
      Moni varmaan huomannut.
      Väitän että HSL:llä on tämän tästä tekemisen puutetta, ja palkan eteen keksitään "uudistuksia".
      5 vuotta sitten esimerkiksi uusi innovaatio oli joku taksi ja bussin yhdistelmä, täysin järjetön juttu.
      Muutaman vuoden sitäkin tehtiin ja älyttömillä tappioilla.
      Voisin jatkaa mutta tältä erää tässä.

    • Anonyymi

      Itse en ymmärrä HSL:n linjojen
      pitkiä aikavälejä varsinkin myö-
      häisillalla, ruuhka-ajat, varsinkin
      aamulla ja iltapäivällä ovat hermoja
      raastavia kun kaikki pakkautuu sa-
      malla kertaa samaan vaunuun tun-
      gokseen asti varsinkin metrossa.

    • Anonyymi

      Nyt kun kaikki poliitikot kilvan ehdottavat uusia säästöjä ja leikkauksia, olisi hsl mitä parhain kohde tehdä merkittäviä säästöjä. Leikkausten tiellä on pelkästään se, että poliittisesti valitut tyhjäntoimittajat pelkäävät suojatyöpaikkojensa puolesta. Näitä vastaavia suojatyölinnakkeita on Suomessa paljon, joten vielä ei maan talous ilmeisestikään ole riittävän ahtaalla.

    • Anonyymi

      Hsl on todella epäluotettava ja heidän pitäsisi skarpata. Olin matkalla pysäkille kun bussini ajoi siitä ohi, sen piti tulla 15.05 mutta meni 15.03. Odotin seuraavaa bussia puolituntia mutta bussi ei koskaan saapunut. Hypääsin toisen bussin kyytiin jolla menin toiselle pysäkille. Sekin oli kuitenkin myöhässä koska minun olisi pitänyt vaihtaa bussia, mutta bussi johon minun piti vaihtaa ajoi edellämme vaikka sen piti olla vasta meidän jälkeen pysäkillä. Odotin taas puoli tuntia ja kun bussi viimein tuli ajoi sen minun ohi, vaikka vilkutin ja seisoin ihan selvästi siinä tulossa bussiin. Olen pettynyt ja vihainen tästä kaikesta.

      • Anonyymi

        Vuosia kymmeniä on puhuttu, että se pysäkkiaikataulu on noin aikataulu eli vain suuntaa antava. Yleensä on muutamien minuuttien tarkkuudella milloin bussi tulee.

        Erikseen sitten on pitkillä linjoilla, joilla on ns. tasoituspysäkki eli ei ohita sitä pysäkkiä ennen aikataulussa olevaa aikaa.

        Se, jos bussi on "myöhässä" vaikuttaa moni asia: liikenteen ruuhkat, muiden ajoneuvojen kolarit, bussiin tullut vika, kova lumipyry, katutyöt jne.

        Aikaan entiseen tuo pysäkkiaikataulu on todella edistystä! Ennen vanhaan oli vain bussin lähtöaika päättäriltä tiedossa ja sitten aikataulussa, että kokonaismatka-aika esim. 40-50 minuuttia. Silloin mentiin pysäkille varmuudeksi todella aikaisin eli piti arvuutella milloin bussi tulee.

        "Olen pettynyt ja vihainen tästä kaikesta."

        Mikä on ratkaisu? Ratkaisu on se, että ostat oman auton. Omalla autolla ei taattu, että pääsisit oman aikataulun mukaisesti perille! Miksei? Koska siellä kaduilla ja teillä on muitakin kuin sinä, on remontit, on kolarit, on ruuhkat, on lumisateet jne.


    • Anonyymi

      nykyistä politiikkaa on se, > köyhät kulkee bussilla > ja köyhiä saa kohdella
      sinne päin . . . , että jos nyt minua julkista vaivaat , niin tyydy siihen , että edes
      PALVELEMME , > julkisesti .

      julkiset palvelut lyödään lyttyyn , niinkuin KAIKESSA ei ainoataan terveydenhoidon osalta .

    • Anonyymi

      Leikkausta ja kilpailtusta, siinäpä eväät koko alan tyrimiseen. Kuten yleensä nykyään, suuri johtoporras imee itselleen kaiken mahdollisen taloudellisen edun. Kaikki tietää mistä on tingitty ja kenen hyväksi. Eipä muuta kuin oikein Hyvää alamäkeä joukkoliikenteelle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2460
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1920
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      984
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    8. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      59
      825
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe