Kolmiorima huopakatto?

Tomi

Onko taalla vanhanaikaisen kolmiorivalla olevan huopakaton asiantuntioiota?
- Kuinka sellainen tehdaan? Kasittaakseni rimat peittavat saumat? Jos nain on, tiivistetaanko riman alla sauma jollakin aineella?
- Kuinka huopa viritetaan riman paalle? Naulataanko rima paalta (vanhassa ei ole nauloja nakyvissa)?
- Ois vanhan talon entisointi ja harkitsen saman tyylin kattoa jos ei ole ylivoimainen itse tehda.

16

23235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jocu_

Vuodat naulataan kattoon. Kolmiorima tulee sauman kohdalle ja sen päälle naulataan kapea nauha, joka menee "alusvuotien" päälle.
      Kai tuossa kolmioriman päälle tulevassa nauhassa jokin bitumiliima on, tai sitten sen helma naulataan kattoon.
      Pikkupoikana näin noita tehtävän.

Kolmiorima kuitenkin viistetään ainakin alapäästään, jotta räystäs saadaan oikeaoppiseksi, siis huovasta räystäälle tippanokka.

• konnari

tarpeeksi jyrkän katon. Ja rimoja ei naulata huovan päälle vaan huovan reunat nostetaan rimojen päälle. Niiden päälle sitten huopakaistale. Teko-ohjeita löytyy täältä: http://www.kattoliitto.fi/kl/index.htm

• olen

tehnyt jo 20-vuoden ajan.
        100%tarkat ohjeet ja materiaalineuvonnat tästä
        osoitteesta [email protected]

Laita postia tulemaan saat tarvittavan avun ja säästytään turhilta höpinöoltä!
        vastaan pikimmiten!

• auttaa

(konnarille).
        katto ja vedeneristysalan tulityökortti hävisi ja rupesin tilaamaan uutta kunkas kävikään tietokannassa ei ole muutakuin nimeni.
        sieltä ei löydy edes milloin olen olen käynyt kyseisen kurssin.
        vakuutusyhtiöiden keskusliitolta kaikki tiedot on siirretty 1.1.2002 spekkiin.
        mitenhän tulisi menetellä.?

• Sami S

• Huopa
      • Tomi

- Olipa mielenkiintoista tietoa. Etenkin, etta reunat naulataan rimojen paalle, eika alle kuten luulin.
        - Entisessa katossa nuo riman paalla olevat suikaleet ovat nahtavasti vaan liimattu kun ei nay nauloja. Hyvin on pysynyt.
        - Kiitoa teille kaikille!
        - Uusi katto on aika kova homma mulle yksin mutta jos saan vahan apua paikkakunnan kattomiehilta harkitsen 90 vuotta vanhan mokin katon pitamista entisen nakoisena ja teen juuri samanlaisen! Jos ei muun vuoksi niin on ainakin harvinaisen nakoinen ja mokin tyyliin sopiva.

• Osku
        Tomi kirjoitti:

- Olipa mielenkiintoista tietoa. Etenkin, etta reunat naulataan rimojen paalle, eika alle kuten luulin.
        - Entisessa katossa nuo riman paalla olevat suikaleet ovat nahtavasti vaan liimattu kun ei nay nauloja. Hyvin on pysynyt.
        - Kiitoa teille kaikille!
        - Uusi katto on aika kova homma mulle yksin mutta jos saan vahan apua paikkakunnan kattomiehilta harkitsen 90 vuotta vanhan mokin katon pitamista entisen nakoisena ja teen juuri samanlaisen! Jos ei muun vuoksi niin on ainakin harvinaisen nakoinen ja mokin tyyliin sopiva.

Kiitos kiittämisestä!
        "Etsivä löytää ja Poliisi pidättää", sanotaan! Aina kannatta kysyä?
        Vanhempi kansanosa nämä asiat kyllä tietää, mutta he eivät välttämättä surffaile netissä!

• Sane

Asennan kolmiorimahuopa-, huopa-, sekä bitumi-kattoja, pyydä tarjous!

[email protected]

• helppo hommma

Kolmiorimat viistetään myös yläpäästä ei pelkästään alapäästä, muutenhan katto puhkeaa heti. Katto saa olla loivakin ei mitään väliä jyrkkyydestä. leveän huovan reunat riman päälle ja saumakaista riman ja alahuovan reunojen päälle.

• vekamo

Meneppä museoviraston ohjeisiin esim. Guuklen kautta
      hakusanalla "huopakatto" ,sieltä löydät ohjeet huopakaton korjaukseen.

• kerm
    • tilalle ruuvi

Voisko huopakaton kiinnityksessä käyttää huopanaulojen tilalla ruuvia? Millainen tuon ruuvin pitäisi olla?

• 12-36 on 24
      • Keles

?????????

• 11
        Keles kirjoitti:

?????????

valopäitä nämä vastaajat näköjään ollut sillonkin. mistä näitä puupäitä oikein tulee?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1906
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1349
    Aihe