Omistan kaksi vuotiaan kollin ja se on nykyään alkanut käymään nartuissa ja tappelemaan villikissojen kanssa, myöskin merkkaamaan reviiriään talon sisällä. En saa kollia itseteossa kiinni että voisin rangaista "perinteisesti". Ajattelin leikkauttaa kissan mutta eräiden mielestä se ei lopeta reviirin merkkausta vaan muuttaa kollin laiskaksi sisäkissaksi. Pitääkö paikkaansa? Asun maalla ja hyvä hiirestäjä olisi tarpeen. Joten leikkautanko kollin vai onko muita vaihtoehtoja?
Kollikissan leikkaus
15
1332
Vastaukset
- kahden kollin omistaja
tottakai leikkautat,varmasti lopettaa reviirin merkkaamisen.Ei sen saalistajan taidot häviä mihinkään,vaikka sen leikkauttaa.Todella outoja ajatuksia että leikkaus muutaisi laiskaksi,kissan luonne tietysti rauhoittuu vähän.Kissa lopettaa isommat tappelut kun leikkautat sen,ja eikös se ole vain parempi.Ja mitähän mahdoit tarkoittaa rangaistuksella jos saat sen kiinni itse teosta?????????Ei kolli ilketyttään ruiki sisälle,toteuttaa vain luontoaan.Joten äkkiä leikkauttamaan,loppuu sisälle ruikkuminen mutta hiiret pysyy silti kurissa.Kissa ei vaella niin kaus kun leikkautat sen,joten sekin varmasti on plussapuolena.Ja vielä reviirin merkkaksesta voi tietysti jatkaa reviirin merkkausta ulkona,omaa aluettaan puolustaa,mutta kun leikkautat sen niin pissa ei haise!!!!!!!!!!!Kokemusta kissoista jo kohta kahdenkymmen vuoden ajalta ja en ole yhdenkään kollin nähnyt hiirestys halujaan menettävän leikkauksen takia.Ystävälläni oli kolli,leikattu joka asui kaupungissa ensimmäiset 5 elin vuottaan ja muutti sitten maalle,ja parempaa hiiren metsästäjää sai hakea.Kissalla saalistusvaisto ei häviä vaikka sen leikkaa,joten terveisiä epäilijöille että tutustuvat aioihin eivätkä puhu mutu-tuntumalla.Onnea matkaan,leikkauta ihmeessä ja kerro miten kävi,et taatusti kadu päätöstäsi.
- "Milk"
En tarkoittanut missään vaiheessa että löisin kissaa jos saan sen kiinni itseteossa. Tämä minun "perinteinen" rangaistus on että korotan ääntä ja pistän kissan pihalle. Joskus (myönnän)olen antanut luunapin nenään (näpäytän sormenpäällä) jos kissa on tehnyt suurempia tuhojaan. Mutta kiitos vastauksesta. =)
- kissanainen2
"Milk" kirjoitti:
En tarkoittanut missään vaiheessa että löisin kissaa jos saan sen kiinni itseteossa. Tämä minun "perinteinen" rangaistus on että korotan ääntä ja pistän kissan pihalle. Joskus (myönnän)olen antanut luunapin nenään (näpäytän sormenpäällä) jos kissa on tehnyt suurempia tuhojaan. Mutta kiitos vastauksesta. =)
Luunapin olen minäkin joskus antanut,en tietenkään täydellä voimalla.Huutamamien ei ehkä paras konsti,äänen sävy ratkaisee ei kovuus.Ja jos sattuisit yllättämään niin suihkepullosta vettä niskaan ja samalla painokkaasti Ei eikä tarvi huutaa.Kissalla hyvä kuulo joten ei huutaminen ehkä parasta....
- "Milk"
kissanainen2 kirjoitti:
Luunapin olen minäkin joskus antanut,en tietenkään täydellä voimalla.Huutamamien ei ehkä paras konsti,äänen sävy ratkaisee ei kovuus.Ja jos sattuisit yllättämään niin suihkepullosta vettä niskaan ja samalla painokkaasti Ei eikä tarvi huutaa.Kissalla hyvä kuulo joten ei huutaminen ehkä parasta....
Taas pieni väärinkäsitys.. En tarkoittanut että huudan kissalle, vaan korotan ääntä ja kysyn vihaiseen sävyyn mitä on tultu tehtyä. Niin olen käyttänyt tuota suihkepullo konstia aikaisemmin. Kiitos vinkistä. =)
- Tabby
Miten sitten ajattelit rankaista kissaasi, jos saisit sen kiinni itse teosta? Eihän siinä ole mitään järkeä rankaista, kun toinen ei näe tekemässään asiassa mitään väärää - pelkästään tietää käyttäytyvänsä kollikissoille ominaisella tavalla. Jos rankaiset, kissa oppii todennäköisesti vain pelkäämään sinua.
Eipä meillä ainakaan ole kastrointi rauhoittanut poikaa mitenkään. Ihan samalla tavalla Peku riehuu kuin ennen kastrointiakin.
Kun kissan (oli se sitten uros tai naaras) leikkauttaa, se muuttuu paremmaksi hiirikissaksi. Onhan sillä enemmän aikaa keskittyä hiirestämiseen, kun ei tarvitse juosta etsimässä vastakkaisen sukupuolen edustajia ympäriinsä ;) Kissan elinikäkin pitenee useammalla vuodella leikkauksen myötä.
Eli leikkauta ihmeessä =) Jos kolli on kastroitaessa useamman vuoden ikäinen, sille _saattaa_ jäädä tavaksi merkkailla sisälläkin. Kastraattikollin pissa ei kuitenkaan haise läheskään niin pahalle kuin leikkaamattoman. Anoppilassa on yksi kastraattikolli, joka merkkailee sisällä jos sisällä on jotakin uutta ja outoa. Vaikka kyllähän kaikki kissat merkkaavat, meillä kastraattinaaraskin merkkailee silloin tällöin (varsinkin ulkona käydessään). Kastraattikolli meillä ei ole koskaan merkkaillut, ei edes silloin kun pallit vielä olivat tallella.- "Milk"
Kuten vastasin edelliselle niin en ole lyönyt koskaan kissaa. Rangaistuksella tarkoitin äänen korottamista ja pihalle laittamista. Joskus olen antanut luunapin nenään jos on tehnyt suurempia tuhoja. Ymmärrän että kissa ei tajua tehneensä väärää jos merkkaa kuudennetta kertaa sohvaa, pöydän jalkaa jne.. Juuri kun on saanut edes vähän hajua lähtemään niin eikun uudestaan. Mutta jos minun tapani rangaista kissaa on liian raju, niin miten saat sen oppimaan?
- Kuule
Reviirin merkkauksesta EI SAA rangaista kissaa, se vain tekee niin kuin hormonit ja vaistot käskevät. Jos rankaiset sitä sille luonnollisesta toiminnasta, saat aikaan vihaisen ja aggressiivisen kissan.
Leikkauta se heti. En käsitä mikset ole tehnyt sitä jo paljon aikaisemmin? Nyt on vaarana, että leikkauksenkin jälkeen se merkkailee, joillekin kolleille, jotka leikataan liian myöhään, jää tuo merkkailu päälle.
Sisäkissat ovat laiskoja vain, jos omistaja ei järjestä niille virikkeitä eikä leiki niiden kanssa.
Ottakaa ihmiset selvää asioista ja lukekaa AJANTASAISIA kissakirjoja...- "Milk"
En ole leikkauttanut kollia koska olen aikaisemmin pitänyt vain narttu kissoja, ja jotkut sanoi että se ei välttämättä ala merkkaileen sisälle, mutta toisin kävi. Menen tällä viikolla varaan ajan leikkaukseen ja toivottavasti päästään tästä riesasta. Kiitos vastauksesta. =)
- moon
Se että kolli leikautetaan johtaa siihen että sitä ei enää ne naaraat kiinnosta, ja niillä kissoilla joilla ei muuta ole eikä omistaja jaksa niitä leikittää voivat muuttua laiskoiksi palloiksi.
Kuinka kauan merkkaaminen on jatkunut? Jonkun ajan kuluttua siitä tulee nimittäin tapa eikä vaan merkkaamista.
En sanoisi että sen hiirestäjäntaidot kärsivät, kissasta tulee vain ehkä vähän leikkisämpi ja sille tulee enemmän "vapaa-aikaa" kun kaikki se aika jolloin se jahtasi naaraita ja tappeli jää. Sanoisin että se siis luultavasti vain jahtaisi niitä hiiriä enemmän :)
Leikkaa se kissa, se on paras valinta kissasi terveyden kannalta.- "Milk"
En voi vastata viestiin, kun kirjoitan mitä tahansa, jotain mikä vastais kysymykseen ja yritän lähettää sen. Kone alkaa valittaan että olen lähettänyt samanlaisen viestin ja syyttää massapostituksesta.
Tämähän on suorastaan mahtavaa jos ei saa vastata. =(
Mut kokokeillaan vielä: Merkkaus on jatkunu muutaman kuukauden, joten jos sen nyt leikkaisi, niin tuskinpa tavat olisi ehtinyt jäämään? - "Milk"
"Milk" kirjoitti:
En voi vastata viestiin, kun kirjoitan mitä tahansa, jotain mikä vastais kysymykseen ja yritän lähettää sen. Kone alkaa valittaan että olen lähettänyt samanlaisen viestin ja syyttää massapostituksesta.
Mut kokokeillaan vielä: Merkkaus on jatkunu muutaman kuukauden, joten jos sen nyt leikkaisi, niin tuskinpa tavat olisi ehtinyt jäämään?Sainpas lähetettyä vastauksen. =)
- maria_
"Milk" kirjoitti:
Sainpas lähetettyä vastauksen. =)
että merkkaaminen loppuu aika pian leikkauksen jälkeen ja saat leikatusta kissasta paljon mukavamman ja rauhallisemman toverin. :) Sanotaan, että leikkaus pidentää kissan elinikää ja parantaa sen elämänlaatua, ja tämän vuoksi ihmetellään kun kaikki ihmiset eivät pidä kissansa leikkauttamista mitenkään tärkeänä.
Ulkona leikkaamattomien kissojen välillä tapahtuu kuitenkin kaikkea ikävää. Urokset ovat hyvinkin agressiivisia, ja vaikka kissat harvoin tappelevat tosissaan, leikkaamattomat kissat niin tekevät ja vahingoittavat toista osapuolta. Tämän lisäksi uusien pentujen syntymiseen tarvitaan toki myös leikkaamaton uros. Uroskissa voi kuulemma siittää jopa 200 pentua vuodessa! - moon
"Milk" kirjoitti:
Mut kokokeillaan vielä: Merkkaus on jatkunu muutaman kuukauden, joten jos sen nyt leikkaisi, niin tuskinpa tavat olisi ehtinyt jäämään?Et voi kirjoittaa viestiä jossa on sama otsikko, ne tulkitsevat sen massapostituksena..
No kuitenkin, muutama kuukausi ei ole niin pitkä aika. Meidän kissamme merkkaili melkein puolen vuoden ajan ja se kitkeyty pois kun leikkasimme hänet. Kuitenkin esim siitoskolleille joita on pidetty leikkaamattomina vuosia voivat jatkaa merkkailua elämänsä loppuun saakka.
Se että leikkaamaattomat kissat tilastollisesti elävät lyhyemmän elämän riipuu parista tekijöistä. Leikkaamattomat naaraat m.m, sairastuvat usein vakaviin kohtusairauksiin kuten kohdunmätään jne, kun taas leikkaamattomat kollit vaeltavast pitkiä matkoja ja voivat jäädä autojen alle/saada vakavia vammoja tappelussa joka hojtaa siihen että lopetus on paras vaihtoehto. Tämän takia suosittelen vahvasti että leikkaat sen kollin :) Se voi vaikuttaa hänen persoonallisuuteen niin että hänestä tulee kiltimpi ja sosiaalisempi, mutta en sanoisi että negatiivisia vaikutuksia on.
- lottaviiru
Kyllä meidän leikattu kolli metsästää, viime kesänäkin se kantoi vesimyyriä yms pihaan päivittäin. Huonolla ilmalla se on mielellään loikoilee sisällä, kuten me muutkin.
- pörri
itselläni on sisäkissa,n. vuoden ikäinen kolli.se alkoi ruikkimaan sisälle,joten ei muuta kuin soitto tohtorille ja....naks!toimenpide on hyvin nopea ja kolli toipui "menetyksestään".ihan samanlainen mamman mussu se on kuin ennenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi rikollista
"Molemmat vangitut ovat osoitetietojen perusteella kotoisin reilun sadan kilometrin päästä Suomussalmelta. Molemmilla on423321Mitä tekee Rebelwerks?
Rebelwerks myy melkein kaiken tavaransa. Onko Rebelwerks menettänyt järkensä? Vai onko hän lopultakin tullut järkiinsä313019Vesa Ahola rehellisin valtuutettu?
Tuli seurattua valtuuston kokous netin kautta. Taitaa valtuutettu Vesa Ahola olla selkeästi rehellisin valtuutettu. Hän161617Oho! Pippa Laukka saa kurimusta tanssiope Marko Keräseltä: "Oli vastaanotto kesken tai ei..."
Toivotaan, ettei Pippa ja Marko tipu jo heti kättelyssä… Tsemppiä Tanssii Tähtien Kanssa -kisaan! Lue lisää: https://w361358Nainen, tuskin muistan koska ollaan nähty
niin pitkä aika siitä on. Suurin ilonaihe elämässäni olit, ja tulevan onnen aamuaurinko. Tunnut niin minun omalta, tutul141228Tere Sammallahti: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä
Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muod2221217Jatkoksi ikäero keskusteluun
Mikä oli ensireaktiosi, kun sait tietää teillä olevan vähän enemmän ikäeroa? Tiesitkö alunperin ikäerosta vai missä vaih791119Dmitri Medvedev: Suomi tuhotaan - kukaan ei enää lue heille muumisatuja
Helsinki valmistautuu sotaan ja todennäköisesti valmistelee ponnahduslautaa hyökkäykselle Venäjää vastaan, valittaa Venä182989- 74983
- 48904