Libre Office ei lataudu

Anonyymi

Käytin aikoinaan Libre Officea, mutta poistin sen. Nyt olen jo muutamana päivänä yrittänyt ladata uudelleen Libre Officea, mutta mitään ei tapahdu. Versioksi tarjoutuu automaattisesti 6.3.5.2. Entiset Libre Officeen liittyvät tiedostot olen poistanut Advanced System Care -ohjelmalla. Lisäksi olen sulkenut muut ohjelmat asennuksen ajaksi. Noin ylipäätään en tajua tietotekniikasta riittävästi, että keksisin, mistä ongelma johtuu. On vain ikkuna, joka kehottaa odottamaan ja sanoo asennuksen kestävän "useita minuutteja", mutta nyt puhutaan jo kymmenistä tunneista.

Mitä tässä voisi tehdä? En viitsisi ostaa Microsoftin ohjelmaa, koska käytän tekstinkäsittelyä niin vähän.

172

6289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juuri tuo poistoohjelma on aiheuttanut monella ongelmia..

      • Anonyymi

        Käytin sitä poisto-ohjelmaa vasta kun olin yrittänyt asentaa Libre Officea jo pidempään. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytin sitä poisto-ohjelmaa vasta kun olin yrittänyt asentaa Libre Officea jo pidempään. ap.

        Lataappa uusin eli LibreOffice 6.4.3 versio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lataappa uusin eli LibreOffice 6.4.3 versio.

        Ehdin jo tuotakin kokeilla, mutta ei onnistunut sekään. Tuntuu jo epätoivoiselta. ap.


    • Anonyymi

      Et kuitenkaan osaa käyttää sitä, niin eikö ole parempi ettet osaa ladatakaan.

      • Anonyymi

        ? Olen käyttänyt sitä ennenkin. ap.


    • Anonyymi

      Paina Windows -painike alas ja sitten R-kirjainta.
      Kirjoita avautuvaan ikkunaan: appwiz.cpl
      ja käynnistä ohjauspaneelin kohde enter-painikkeella.
      Etsi avautuvalta listalta Libre ja klikkaa Poista/Muuta.
      Seuraa käynnistyvän poisto-ohjelman ohjeita.
      Lopuksi käynnistä tietokoneesi uudelleen.
      Lataa tuore versio osoitteesta

      https://fi.libreoffice.org/

      ja asenna.

      • Anonyymi

        Siellä ei ole Libre Officea, koska olen sen poistanut. Ongelma on asennuksessa. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä ei ole Libre Officea, koska olen sen poistanut. Ongelma on asennuksessa. ap.

        Avauksessa ongelma oli latauksessa -> nyt ongelma on asennuksessa.

        Vahva veikkaukseni on että taudinkuvan latinankielinen nimi on feikkikysymys ja siihen tautiin ei ole lääkitystä edes valelääkärien oppaissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avauksessa ongelma oli latauksessa -> nyt ongelma on asennuksessa.

        Vahva veikkaukseni on että taudinkuvan latinankielinen nimi on feikkikysymys ja siihen tautiin ei ole lääkitystä edes valelääkärien oppaissa.

        Voi olla, että selitin huonosti, koska olen niin maatiainen näissä asioissa. Yritän uudelleen ja tarkemmin: Kun olen ladannut Libre Officen, se on onnistunut. Sitten olen yrittänyt asentaa sen tai siis antaa koneen asentaa sen. Tällöin on tullut ilmoitus, että se saattaa kestää useita minuutteja. Mutta mitään ei ole tapahtunut, vaikka olen odottanut tuntikausia (yönkin yli). Tämä on se ongelma. Muuten kone toimii mielestäni ihan ripeästi eikä muiden ohjelmien kanssa ole ongelmia.

        Olen tosiaan ennenkin käyttänyt Libre Officea. Siirryin siihen aikoinaan Open Officesta (silloin oli eri kone). Myös tällä koneella käytin joskus viime vuonna Libre Officea, mutta sitten poistin sen kerran, kun siinä oli jotain ongelmaa. Muistaakseni en saanut avattua tekstiasiakirjoja tms. vaikka odotin pitkään. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla, että selitin huonosti, koska olen niin maatiainen näissä asioissa. Yritän uudelleen ja tarkemmin: Kun olen ladannut Libre Officen, se on onnistunut. Sitten olen yrittänyt asentaa sen tai siis antaa koneen asentaa sen. Tällöin on tullut ilmoitus, että se saattaa kestää useita minuutteja. Mutta mitään ei ole tapahtunut, vaikka olen odottanut tuntikausia (yönkin yli). Tämä on se ongelma. Muuten kone toimii mielestäni ihan ripeästi eikä muiden ohjelmien kanssa ole ongelmia.

        Olen tosiaan ennenkin käyttänyt Libre Officea. Siirryin siihen aikoinaan Open Officesta (silloin oli eri kone). Myös tällä koneella käytin joskus viime vuonna Libre Officea, mutta sitten poistin sen kerran, kun siinä oli jotain ongelmaa. Muistaakseni en saanut avattua tekstiasiakirjoja tms. vaikka odotin pitkään. ap.

        Ohjelmien asennuksissa on usein alussa dialogeja. Yhdessä niistä asentaja pakotetaan hyväksymään käyttöehdot eli laittamaan ruksin ruutuun ja painamaan jatka/seuraava/yms. Toisessa niistä kysytään mihin hakemistoon ohjelma halutaan asentaa ja tarjotaan mahdollisuus joko hyväksyä oletus tai kirjoittaa haluttu kansiopolku. Muitakin dialogeja voi olla asennettavasta ohjelmasta/ohjelmapaketista riippuen.

        Toisin sanoen, tuo yllä kerrottu kuvaus ongelmasta viittaa siihen, että ohjelman asennusohjelma on jäänyt odottamaan käyttäjältä vastausta johonkin dialogiin. Sellainen ikkuna voi joskus hiirtä liikutellessa pudota pois näkyvästä ruudusta ikäänkuin taustalle jolloin sitä mahdollista dialogin kysymystä ei huomaa ja asennus pysähtyy tilaan missä ihminen odottaa konetta ja kone odottaa ihmistä. Tuossa tapauksessa dialogi löytyy alapalkin avointen ohjelmaikkunoiden listalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjelmien asennuksissa on usein alussa dialogeja. Yhdessä niistä asentaja pakotetaan hyväksymään käyttöehdot eli laittamaan ruksin ruutuun ja painamaan jatka/seuraava/yms. Toisessa niistä kysytään mihin hakemistoon ohjelma halutaan asentaa ja tarjotaan mahdollisuus joko hyväksyä oletus tai kirjoittaa haluttu kansiopolku. Muitakin dialogeja voi olla asennettavasta ohjelmasta/ohjelmapaketista riippuen.

        Toisin sanoen, tuo yllä kerrottu kuvaus ongelmasta viittaa siihen, että ohjelman asennusohjelma on jäänyt odottamaan käyttäjältä vastausta johonkin dialogiin. Sellainen ikkuna voi joskus hiirtä liikutellessa pudota pois näkyvästä ruudusta ikäänkuin taustalle jolloin sitä mahdollista dialogin kysymystä ei huomaa ja asennus pysähtyy tilaan missä ihminen odottaa konetta ja kone odottaa ihmistä. Tuossa tapauksessa dialogi löytyy alapalkin avointen ohjelmaikkunoiden listalta.

        Siellä kysytään, haluaako automaattisen version vai mukautetun. Sen jälkeen kysytään, luodaanko kuvake työpöydälle. Molemmissa on sitten jatka-nappi. Nuo vaiheet olen suorittanut. Muuta ei ole ollut, siitä olen erittäin varma. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä kysytään, haluaako automaattisen version vai mukautetun. Sen jälkeen kysytään, luodaanko kuvake työpöydälle. Molemmissa on sitten jatka-nappi. Nuo vaiheet olen suorittanut. Muuta ei ole ollut, siitä olen erittäin varma. ap.

        Miltä se asennusikkuna näyttää noiden mainitsemiesi kysymysten ja antamiesi vastausten jälkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miltä se asennusikkuna näyttää noiden mainitsemiesi kysymysten ja antamiesi vastausten jälkeen?

        Ikkunan otsikko on:

        LibreOffice 6.3.5.2 - Ohjattu asennus

        Siinä ikkunassa lukee ylhäällä:

        Asennetaan LibreOffice 6.3.5.2
        Valitsemiasi ohjelman ominaisuuksia asennetaan

        Sitten on viiva, jonka alla lukee:

        Odota, asennusohjelma asentaa LibreOffice 6.3.5.2 -ohjelmistoa. Asennus saattaa kestää useita minuutteja.

        Tila:

        Sitten on palkki, jonka kai pitäisi näyttää asennuksen edistyminen, mutta se jää tyhjilleen.

        Alla on vielä valikko:

        Edellinen Seuraava Peruuta

        Noista voi valita vain Peruuta. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikkunan otsikko on:

        LibreOffice 6.3.5.2 - Ohjattu asennus

        Siinä ikkunassa lukee ylhäällä:

        Asennetaan LibreOffice 6.3.5.2
        Valitsemiasi ohjelman ominaisuuksia asennetaan

        Sitten on viiva, jonka alla lukee:

        Odota, asennusohjelma asentaa LibreOffice 6.3.5.2 -ohjelmistoa. Asennus saattaa kestää useita minuutteja.

        Tila:

        Sitten on palkki, jonka kai pitäisi näyttää asennuksen edistyminen, mutta se jää tyhjilleen.

        Alla on vielä valikko:

        Edellinen Seuraava Peruuta

        Noista voi valita vain Peruuta. ap.

        LibreOffice on saatavilla Windowsille sekä 32-bittisenä että 64-bittisenä versiona.

        64-bittinen LibreOffice vaatii toimiakseen Windows Vistan tai uudemman käyttöjärjestelmän 64-bittisen version sekä Suomen kielen oikolukua varten uusimman version Voikko-lisäosasta.

        **** **** **** **** ****

        Ennen kuin lataat asennuspakettia, niin tarkista oman päätelaitteesi bittisyys.

        Paina Windows lippu-näppäin pohjaan ja perään i -kirjainta avataksesi Asetukset.
        Valitse Järjestelmä / Tietoja
        Kohdassa Järjestelmätyyppi näet laitteesi bittisyyden.

        Sen jälkeen voit ladata libreofficen sivulta laitteellesi oikean asennuspaketin.

        Mikäli laitteesi on 64-bittinen, lataa versio:

        https://download.documentfoundation.org/libreoffice/stable/6.3.5/win/x86_64/LibreOffice_6.3.5_Win_x64.msi

        Mikäli laitteesi on 32-bittinen, lataa versio:

        https://download.documentfoundation.org/libreoffice/stable/6.3.5/win/x86/LibreOffice_6.3.5_Win_x86.msi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        LibreOffice on saatavilla Windowsille sekä 32-bittisenä että 64-bittisenä versiona.

        64-bittinen LibreOffice vaatii toimiakseen Windows Vistan tai uudemman käyttöjärjestelmän 64-bittisen version sekä Suomen kielen oikolukua varten uusimman version Voikko-lisäosasta.

        **** **** **** **** ****

        Ennen kuin lataat asennuspakettia, niin tarkista oman päätelaitteesi bittisyys.

        Paina Windows lippu-näppäin pohjaan ja perään i -kirjainta avataksesi Asetukset.
        Valitse Järjestelmä / Tietoja
        Kohdassa Järjestelmätyyppi näet laitteesi bittisyyden.

        Sen jälkeen voit ladata libreofficen sivulta laitteellesi oikean asennuspaketin.

        Mikäli laitteesi on 64-bittinen, lataa versio:

        https://download.documentfoundation.org/libreoffice/stable/6.3.5/win/x86_64/LibreOffice_6.3.5_Win_x64.msi

        Mikäli laitteesi on 32-bittinen, lataa versio:

        https://download.documentfoundation.org/libreoffice/stable/6.3.5/win/x86/LibreOffice_6.3.5_Win_x86.msi

        64-bittinen laite on ja siihen olen tuota ylempää versiota siis yrittänyt asentaa. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        64-bittinen laite on ja siihen olen tuota ylempää versiota siis yrittänyt asentaa. ap.

        Milloin laite on viimeksi buutattu? Jos olet yrittänyt asentaa ohjelmaa useamman kerran putkeen niin jotain voi olla muistissa poikittain.

        Siispä: kylmäkäynnistys tietokoneelle ja sitten ihan puhtaalta pöydältä uudestaan asentamaan.

        🌞


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin laite on viimeksi buutattu? Jos olet yrittänyt asentaa ohjelmaa useamman kerran putkeen niin jotain voi olla muistissa poikittain.

        Siispä: kylmäkäynnistys tietokoneelle ja sitten ihan puhtaalta pöydältä uudestaan asentamaan.

        🌞

        Olen buutannut useampia kertoja. Se onkin ehkä ainoita asioita, minkä nyt jotenkin tajuan tehdä, kun mikään ei toimi :) ap.


    • Anonyymi

      Ite poestin tuommoisen kun siinä on linuksia. Ruhjoo konetta.

      • Anonyymi

        Tuohon en osaa sanoa mitään. Linus on minulle tuttu vain nimenä. Vai onko se Linux? Toivoisin kuitenkin, että saisin apua varsinaiseen ongelmaani :) ap.


    • Anonyymi

      Olet todennköisesti pysäyttänyt (disabloinut) Windows Updaten. Libren uusimmat versiot tarvitsee tärkeitä Windowsin osia toimiakseen eli Updaten on oltava toiminnassa silloin kun uusimpia versioita LO:sta halutaan käyttää. Toimistopaketin asennus pyrkii asentamaan tärkeät paketit mutta ei onnistu jos käyttäjä estää sen tietoisesti.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Tuolla on kyllä automaattiset päivitykset hyväksyttyinä. ap.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Helpompi käyttää Google Docs selainpohjaista ohjelmaa. Ei tarvitse asentaa mitään ja toimii aina.

      • Anonyymi

        Pystyykö sellaisella avaamaan ja muokkaamaan asiakirjoja helposti? Minulla on nyt tekstitiedosto odottamassa käsittelyäni, mutta esimerkiksi Wordin ilmaisversiolla sitä ei saanut auki ollenkaan. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pystyykö sellaisella avaamaan ja muokkaamaan asiakirjoja helposti? Minulla on nyt tekstitiedosto odottamassa käsittelyäni, mutta esimerkiksi Wordin ilmaisversiolla sitä ei saanut auki ollenkaan. ap.

        Kyllä ja siinä on myös automaattinen tallennus joka tapahtuu pilvessä eli pysyy myös tallessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ja siinä on myös automaattinen tallennus joka tapahtuu pilvessä eli pysyy myös tallessa.

        Ja Google saa vapaasti lukea ja myydä käyttäjän dokumentit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Google saa vapaasti lukea ja myydä käyttäjän dokumentit.

        Niinhän ne kaikki tekee:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän ne kaikki tekee:D

        Ei tee kun pitää dokumenttinsä kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tee kun pitää dokumenttinsä kotona.

        Silloinkin. Itse järjestelmä vakoilee:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Google saa vapaasti lukea ja myydä käyttäjän dokumentit.

        Ketä oikeasti kiinnostaa suomenkielinen dokumentti ikinä? Kysyn vaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä oikeasti kiinnostaa suomenkielinen dokumentti ikinä? Kysyn vaan...

        Ei ketään ja sitäpaitsi koko netti vakoilee..


    • Anonyymi

      LibreOffice helposti ja hyvin lataantui ja asentui.

      Pakko oli kokeilla.

      • Anonyymi

        Vian täytyy sitten olla tässä omassa koneessani. Kun vain osaisi sitä jäljittää. ap.


      • Anonyymi

        Pistin LO:n sinuilta lataantumaan ja kun W 10 kysyi " Mitä tehdään?" niin vastasin "Suoritetaan" jne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistin LO:n sinuilta lataantumaan ja kun W 10 kysyi " Mitä tehdään?" niin vastasin "Suoritetaan" jne

        Siinä minun koneeni hyytyy. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä minun koneeni hyytyy. ap.

        Suosittelen lataamaan jollekin varmasti tyhjälle kansiolle ei mihinkään" temprorary internet files" kansioon
        Ongelmatapauksessa voi olla tarpeellista poistaa LibreOffice asennus kokonaan, ajaa puhdistusta esim. ccleanerilla ja ehkä jollain revo autoremoverilla että kaikki jäljet LO.sta poistuvat ja koettaa sitten asennusta uudelleen.


    • Anonyymi

      Itselläni oli pari viikkoa sitten myös LibreOfficeen liittyvä ongelma, josta kirjoitin tuonne "Neuvoja aloittelijalle" -palstalle, vaikka en ihan aloittelija olekaan. Ostin ensimmäisen tietokoneeni vuonna 1990. 😁

      LibreOffice ei suostunut tallentamaan mitään, ei muutoksia vanhoihin tiedostoihin, eikä uusiakaan. Lopulta kaiken kokeilleena yritin tallentaa uuden tiedoston muistitikulle. Se onnistui! En käsitä, miksi, mutta ei se mitään...

      Tallensin kaikki kiintolevyllä olleet tiedostoni ulkoiselle kiintolevylle antaen kansiolle eri nimen: Tiedostot, uusi. Tämän jälkeen tallentaminen onnistui ihan normaalisti. Lopuksi kopioin koko uuden kansion takaisin kiintolevylle. LibreOffice on sen jälkeen toiminut normaalisti.

      Joku sanoi, että syynä saattoi olla se, että olin tallentanut muutaman tiedoston Word-muotoon. Noh, eihän tämän pitäisi aiheuttaa mitään ongelmaa, enkä tiedä oliko se edes syy toimimattomuuteen.

      Pitkän johdannon jälkeen ohje: Kokeile asentaa LibreOffice ulkoiselle kiintolevylle. Jos se toimii, poista kaikki LibreOfficeen liittyvä kiintolevyltä, käynnistä kone uudestaan ja siirrä ohjelma ulkoiselta levyltä koneen kiintolevylle.

      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä. Katsotaan, osaanko tehdä tuon. Palailen sitten taas asiaan :) ap.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Katsotaan, osaanko tehdä tuon. Palailen sitten taas asiaan :) ap.

        Sain asennettua ohjelman ulkoiselle levylle, mutta se ei käynnisty. Odotin aika pitkään, mutta mitään ei tapahdu. Mietin nyt, mistä tämä johtuu. Onko portable-versioissa eroja? Vai onkohan koneessani jotain vikaa. Kaikki muut ohjelmat toimivat kyllä ihan hyvin ja olen nyt poistanut kaikenlaista ylimääräistäkin, joka vei tilaa. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain asennettua ohjelman ulkoiselle levylle, mutta se ei käynnisty. Odotin aika pitkään, mutta mitään ei tapahdu. Mietin nyt, mistä tämä johtuu. Onko portable-versioissa eroja? Vai onkohan koneessani jotain vikaa. Kaikki muut ohjelmat toimivat kyllä ihan hyvin ja olen nyt poistanut kaikenlaista ylimääräistäkin, joka vei tilaa. ap.

        Koneen järjestelmässä luultavasti jotain vikaa. Ohjelma itsessään kyllä toimii ja tukee Windows 7 versiosta ylöspäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain asennettua ohjelman ulkoiselle levylle, mutta se ei käynnisty. Odotin aika pitkään, mutta mitään ei tapahdu. Mietin nyt, mistä tämä johtuu. Onko portable-versioissa eroja? Vai onkohan koneessani jotain vikaa. Kaikki muut ohjelmat toimivat kyllä ihan hyvin ja olen nyt poistanut kaikenlaista ylimääräistäkin, joka vei tilaa. ap.

        FolderMoveFree -apuohjelmalla voit siirtää sen asentuneen ohjelman kansioineen ulkoiselta levyltä sen oletussijaintiin (C:\Program Files)

        https://etunurkka.kotimikro.fi/ohjelmat/yllapito-ohjelmat/foldermove-free

        Lue ohjeet tarkasti mukana olevasta ohjeartikkelista.

        [lehtikoodi: 3548100099]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain asennettua ohjelman ulkoiselle levylle, mutta se ei käynnisty. Odotin aika pitkään, mutta mitään ei tapahdu. Mietin nyt, mistä tämä johtuu. Onko portable-versioissa eroja? Vai onkohan koneessani jotain vikaa. Kaikki muut ohjelmat toimivat kyllä ihan hyvin ja olen nyt poistanut kaikenlaista ylimääräistäkin, joka vei tilaa. ap.

        Kyllä siiinä tuntemattomassa käyttöjärjestelmässä on jotain vialla.
        Ajele komentokehotteella järjestelmänvalvojana noilla ohjeilla:
        https://support.microsoft.com/fi-fi/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos taas neuvosta. Yritän nyt tuota. ap.

        No en hirveästi edistynyt. Laitoin ensin tämän komennon:
        Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

        mutta ei onnistunut, vaan tuli jotain tällaista:
        DISM failed, no operation was taken ja error code 0x80240021

        Sitten huomasin jonkun suositelleen, että ensin kantsii komentaa näin:
        Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup

        ja vasta sitten:
        Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

        Tein sitten noin, mutta ihan sama ilmoitus tulee kuin ensiksikin eli:
        DISM failed, no operation was taken

        Ja sama error code:
        0x80240021

        Mitähän nyt keksisi? ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en hirveästi edistynyt. Laitoin ensin tämän komennon:
        Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

        mutta ei onnistunut, vaan tuli jotain tällaista:
        DISM failed, no operation was taken ja error code 0x80240021

        Sitten huomasin jonkun suositelleen, että ensin kantsii komentaa näin:
        Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup

        ja vasta sitten:
        Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

        Tein sitten noin, mutta ihan sama ilmoitus tulee kuin ensiksikin eli:
        DISM failed, no operation was taken

        Ja sama error code:
        0x80240021

        Mitähän nyt keksisi? ap.

        Tuossa muutamia Microsoftin ohjeita
        https://support.microsoft.com/fi-fi/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system

        https://support.microsoft.com/fi-fi/help/10164/fix-windows-update-errors

        https://support.microsoft.com/fi-fi/help/4028430/windows-10-use-a-fix-it-tool

        toivottavasti joku auttaa koska jotain on poskellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa muutamia Microsoftin ohjeita
        https://support.microsoft.com/fi-fi/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system

        https://support.microsoft.com/fi-fi/help/10164/fix-windows-update-errors

        https://support.microsoft.com/fi-fi/help/4028430/windows-10-use-a-fix-it-tool

        toivottavasti joku auttaa koska jotain on poskellaan.

        Katsotaan, toimisiko noista joku. Ja ne keskustelua seuraavat, jotka (ihan ymmärrettävästi) ovat tämän takia uuvahtaneet, voivat mun puolestani keksiä jotain kivempaa tekemistä. Kun onhan niitä muitakin keskusteluja internetissä, mitä seurata :) Itse en vielä luovuta, koska vaihtoehdot ovat hankalia toteuttaa juuri nyt. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en hirveästi edistynyt. Laitoin ensin tämän komennon:
        Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

        mutta ei onnistunut, vaan tuli jotain tällaista:
        DISM failed, no operation was taken ja error code 0x80240021

        Sitten huomasin jonkun suositelleen, että ensin kantsii komentaa näin:
        Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup

        ja vasta sitten:
        Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

        Tein sitten noin, mutta ihan sama ilmoitus tulee kuin ensiksikin eli:
        DISM failed, no operation was taken

        Ja sama error code:
        0x80240021

        Mitähän nyt keksisi? ap.

        Noiden kahden jälkeen pitää laittaa vielä sfc /scannow.
        Eli näin
        1. Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup
        2. Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
        3. sfc /scannow


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noiden kahden jälkeen pitää laittaa vielä sfc /scannow.
        Eli näin
        1. Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup
        2. Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
        3. sfc /scannow

        Ahaa, siis pitääkö tai voiko laittaa senkin jälkeen, että ykkösen ja kakkosen jälkeen tulee se fail-ilmoitus? ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noiden kahden jälkeen pitää laittaa vielä sfc /scannow.
        Eli näin
        1. Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup
        2. Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
        3. sfc /scannow

        Step by step:

        Kirjoita suurennuslasiin: cmd
        Avautuu ikkuna missä oikealla palstalla on Suorita järjestelmänvalvojana.
        Käynnistä komentokehote klikkaamalla Suorita järjestelmänvalvojana.
        Aja ensin komento:

        C:\WINDOWS\system>sfc /scannow [enter]

        Odota kunnes 100% on suoritettu ja tulee kuittaus joko virheestä tai siitä ettei ongelmia löytynyt.

        Jos sfc (System File Checker) kaatuu virheeseen, niin käynnistä Windows vikasietotilaan ja aja edellä mainittu komento siellä.

        Mikäli edellinen komento ei muuta käske tekemään niin aja sitten komento:

        C:\WINDOWS\system>sfc /dism /online /Cleanup-Image /RestoreHealth [enter]

        Odota kunnes 100% on suoritettu ja tulee kuittaus joko virheestä tai siitä ettei ongelmia löytynyt.

        Tuon urakan jälkeen vielä käynnistä tietokone uudelleen, jotta tehdyt muutokset varmasti on mukana kun alat suorittaa alkuperäistä tehtävää eli sitä toimistopaketin asentamista.

        Vaikka sinulla on ketjun perusteella 64-bit järjestelmä, niin ongelmatapauksessa kannattaa kokeilla asentaa vaikka se 32-bittinen versio Librestä. Sekin kyllä toimii 64-bittisessä ympäristössä mikäli kone muuten on terve ja toimiva.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Step by step:

        Kirjoita suurennuslasiin: cmd
        Avautuu ikkuna missä oikealla palstalla on Suorita järjestelmänvalvojana.
        Käynnistä komentokehote klikkaamalla Suorita järjestelmänvalvojana.
        Aja ensin komento:

        C:\WINDOWS\system>sfc /scannow [enter]

        Odota kunnes 100% on suoritettu ja tulee kuittaus joko virheestä tai siitä ettei ongelmia löytynyt.

        Jos sfc (System File Checker) kaatuu virheeseen, niin käynnistä Windows vikasietotilaan ja aja edellä mainittu komento siellä.

        Mikäli edellinen komento ei muuta käske tekemään niin aja sitten komento:

        C:\WINDOWS\system>sfc /dism /online /Cleanup-Image /RestoreHealth [enter]

        Odota kunnes 100% on suoritettu ja tulee kuittaus joko virheestä tai siitä ettei ongelmia löytynyt.

        Tuon urakan jälkeen vielä käynnistä tietokone uudelleen, jotta tehdyt muutokset varmasti on mukana kun alat suorittaa alkuperäistä tehtävää eli sitä toimistopaketin asentamista.

        Vaikka sinulla on ketjun perusteella 64-bit järjestelmä, niin ongelmatapauksessa kannattaa kokeilla asentaa vaikka se 32-bittinen versio Librestä. Sekin kyllä toimii 64-bittisessä ympäristössä mikäli kone muuten on terve ja toimiva.

        Minulla lukee system-sanan perässä 32. Joka tapauksessa laitoin komennon:
        sfc /scannow

        Kaikki meni hyvin, ei mitään muita ilmoituksia kuin tämä:
        Windows Resource Protection did not find any integrity violations.

        Sitten laitoin:
        sfc /dism /online /Cleanup-Image /RestoreHealth

        Tuli pitkä litanja erilaisia komentoja, joita voi käyttää (en osaa kopioida niitä), mutta mitään varsinaista tehtävää ei nähdäkseni suoritettu. ap.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla lukee system-sanan perässä 32. Joka tapauksessa laitoin komennon:
        sfc /scannow

        Kaikki meni hyvin, ei mitään muita ilmoituksia kuin tämä:
        Windows Resource Protection did not find any integrity violations.

        Sitten laitoin:
        sfc /dism /online /Cleanup-Image /RestoreHealth

        Tuli pitkä litanja erilaisia komentoja, joita voi käyttää (en osaa kopioida niitä), mutta mitään varsinaista tehtävää ei nähdäkseni suoritettu. ap.

        Älä laita kahta ohjelmakomentoa samalla kertaa!

        sfc ja dism ovat siis kaksi eri ohjelmaa.

        Jos olet jo suorittanut sfc:n niin aja vielä se toinen eli

        dism /online /Cleanup-Image /RestoreHealth

        ja sitten uudelleenkäynnistys ruudun vasemman alalaidan virta-nappulan kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä laita kahta ohjelmakomentoa samalla kertaa!

        sfc ja dism ovat siis kaksi eri ohjelmaa.

        Jos olet jo suorittanut sfc:n niin aja vielä se toinen eli

        dism /online /Cleanup-Image /RestoreHealth

        ja sitten uudelleenkäynnistys ruudun vasemman alalaidan virta-nappulan kautta.

        Aiemmin edellä olevassa ohjeessa on siis virhe rivillä missä sfc ja dism on peräkkäin.

        Vielä kerran, oikeat komennot on:

        C:\WINDOWS\system>sfc /scannow [enter]

        C:\WINDOWS\system>dism /online /Cleanup-Image /RestoreHealth [enter]

        Kurja foorumi siinä mielessä ettei typoja pysty korjaamaan. Olisi edes se parin minuutin aika tarjolla huutaa eiku ja korjata kirjoitusvirheet...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä laita kahta ohjelmakomentoa samalla kertaa!

        sfc ja dism ovat siis kaksi eri ohjelmaa.

        Jos olet jo suorittanut sfc:n niin aja vielä se toinen eli

        dism /online /Cleanup-Image /RestoreHealth

        ja sitten uudelleenkäynnistys ruudun vasemman alalaidan virta-nappulan kautta.

        OK. Ymmärsin kai väärin tämän:
        C:\WINDOWS\system>sfc /dism /online /Cleanup-Image /RestoreHealth [enter]

        Nyt uusi yritys. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK. Ymmärsin kai väärin tämän:
        C:\WINDOWS\system>sfc /dism /online /Cleanup-Image /RestoreHealth [enter]

        Nyt uusi yritys. ap.

        Katsoitko tuota ms updaten asennusta manuaalisesti se voi kertoa jotakin miksei asennus onnistu "update-for-universal-c-runtime-in-windows"
        Onhan siinä C: asemalla tarpeeksi tyhjää tilaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK. Ymmärsin kai väärin tämän:
        C:\WINDOWS\system>sfc /dism /online /Cleanup-Image /RestoreHealth [enter]

        Nyt uusi yritys. ap.

        Nyt tuli tällainen ilmoitus:
        Error: 0x80240021
        DISM failed. No operation was performed.
        For more information, review the log file.

        The DISM log file can be found at C:\Windows\Logs\DISM\dism.log

        Kuinkahan nyt pitäisi toimia? ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli tällainen ilmoitus:
        Error: 0x80240021
        DISM failed. No operation was performed.
        For more information, review the log file.

        The DISM log file can be found at C:\Windows\Logs\DISM\dism.log

        Kuinkahan nyt pitäisi toimia? ap.

        Ihan ensimmäiseksi avaa resurssienhallinta ja mene kansioon:

        C:\Windows\SoftwareDistribution\Download\

        Valitse kaikki kansion Download sisällä olevat tiedostot ja kansiot ja poista ne.
        Kun Download kansio kumisee tyhjyyttään, niin resurssienhallinnan voi sulkea ja sitten
        tutusti cmd järjestelmänvalvojana auki ja kolme komentoa yksi kerrallaan suorittaen tai ainakin siihen asti kunnes jokin virheilmoitus pilaa tunnelman:

        C:\WINDOWS\system32>dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup [enter]

        C:\WINDOWS\system32>dism /online /Cleanup-Image /RestoreHealth [enter]

        C:\WINDOWS\system32>sfc /scannow [enter]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan ensimmäiseksi avaa resurssienhallinta ja mene kansioon:

        C:\Windows\SoftwareDistribution\Download\

        Valitse kaikki kansion Download sisällä olevat tiedostot ja kansiot ja poista ne.
        Kun Download kansio kumisee tyhjyyttään, niin resurssienhallinnan voi sulkea ja sitten
        tutusti cmd järjestelmänvalvojana auki ja kolme komentoa yksi kerrallaan suorittaen tai ainakin siihen asti kunnes jokin virheilmoitus pilaa tunnelman:

        C:\WINDOWS\system32>dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup [enter]

        C:\WINDOWS\system32>dism /online /Cleanup-Image /RestoreHealth [enter]

        C:\WINDOWS\system32>sfc /scannow [enter]

        Tuon toisen komennon jälkeen odottelin ja sitten tuli sama ilmoitus kuin aiemminkin:

        Error: 0x80240021
        DISM failed. No operation was performed.
        For more information, review the log file.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon toisen komennon jälkeen odottelin ja sitten tuli sama ilmoitus kuin aiemminkin:

        Error: 0x80240021
        DISM failed. No operation was performed.
        For more information, review the log file.

        Nyt kiinnostaa todella tietää mikä versio koneessasi on eli kirjoitatko suurennuslasihakuun

        winver

        ja suoritat ehdotetun komennon.

        Microsoft Windows
        Versio ?????????????????

        Mitä lukee ruudullasi kysymysmerkkien huudeilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kiinnostaa todella tietää mikä versio koneessasi on eli kirjoitatko suurennuslasihakuun

        winver

        ja suoritat ehdotetun komennon.

        Microsoft Windows
        Versio ?????????????????

        Mitä lukee ruudullasi kysymysmerkkien huudeilla?

        Siinä lukee:
        Versio 6.3 (koontiversio 9600)
        ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä lukee:
        Versio 6.3 (koontiversio 9600)
        ap.

        OK - käytössäsi on siis Windows 8.1, vanhus. Pelkään pahoin että aika on ajanut käytössäsi olevan käyttöjärjestelmän ohi monessakin kohtaa ja uusimpia ohjelmia on siihen vaikea tai niinkuin tässä tapauksessa mahdoton istuttaa.

        Viimeisenä keinona ennen siirtymistä nykyaikaan ja Windows 10:in voisi tietysti kokeilla asentaa vanhemman Libren version parin vuoden takaa, esim. tuon alla olevan linkin takana olevan version. Linkki johdattaa pölyttyneen arkiston kätköille.

        HUOM! Linkin klikkaaminen käynnistää suoraan asennuspaketin lataamisen. Paketin koko reilut 260 M.

        https://downloadarchive.documentfoundation.org/libreoffice/old/6.0.6.2/win/x86_64/LibreOffice_6.0.6.2_Win_x64.msi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK - käytössäsi on siis Windows 8.1, vanhus. Pelkään pahoin että aika on ajanut käytössäsi olevan käyttöjärjestelmän ohi monessakin kohtaa ja uusimpia ohjelmia on siihen vaikea tai niinkuin tässä tapauksessa mahdoton istuttaa.

        Viimeisenä keinona ennen siirtymistä nykyaikaan ja Windows 10:in voisi tietysti kokeilla asentaa vanhemman Libren version parin vuoden takaa, esim. tuon alla olevan linkin takana olevan version. Linkki johdattaa pölyttyneen arkiston kätköille.

        HUOM! Linkin klikkaaminen käynnistää suoraan asennuspaketin lataamisen. Paketin koko reilut 260 M.

        https://downloadarchive.documentfoundation.org/libreoffice/old/6.0.6.2/win/x86_64/LibreOffice_6.0.6.2_Win_x64.msi

        Kokeilen vielä tuotakin. Ymmärrän toki, että vanhuus painaa, mutta Windows 10:stä kuulee niin kauheita tarinoita, etten ole uskaltanut siirtyä siihen. Tässä kun on aika avuton, jos ja kun ongelmia ilmaantuu, kuten kirjoittamastanikin voi päätellä. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilen vielä tuotakin. Ymmärrän toki, että vanhuus painaa, mutta Windows 10:stä kuulee niin kauheita tarinoita, etten ole uskaltanut siirtyä siihen. Tässä kun on aika avuton, jos ja kun ongelmia ilmaantuu, kuten kirjoittamastanikin voi päätellä. ap.

        Kannattaa siirtyä. On paljon helpompi kuin 8.1 versio ja samlla voi korjaantua nämä ongelmatkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa siirtyä. On paljon helpompi kuin 8.1 versio ja samlla voi korjaantua nämä ongelmatkin.

        Pakko kompata tuota suositusta. Nuo tässäkin ketjussa kuvatut ongelmat vaan kertaantuu sitä mukaa kun uudet ohjelmat ja ominaisuudet vaatii uusimpia tekniikan kiemuroita pyöriäkseen.

        Windows 10 on ollut jo niin kauan käytössä että pahimmat lastentaudit on kyllä rokotettu pois. Eikä se olisi maailman suosituin käyttis jos se huono olisi. #kylläkansatietää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko kompata tuota suositusta. Nuo tässäkin ketjussa kuvatut ongelmat vaan kertaantuu sitä mukaa kun uudet ohjelmat ja ominaisuudet vaatii uusimpia tekniikan kiemuroita pyöriäkseen.

        Windows 10 on ollut jo niin kauan käytössä että pahimmat lastentaudit on kyllä rokotettu pois. Eikä se olisi maailman suosituin käyttis jos se huono olisi. #kylläkansatietää

        En usko, että mulle mikään järjestelmä on helppo, koska en ymmärrä näistä jutuista juuri mitään. Välillä tuntuu, että ihan liikaa vaaditaan normaalilta ihmiseltä, joka ei yleensä joudu koneiden sisälle kurkistelemaan. Kiva kuitenkin, että täältä on löytynyt apua :) ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilen vielä tuotakin. Ymmärrän toki, että vanhuus painaa, mutta Windows 10:stä kuulee niin kauheita tarinoita, etten ole uskaltanut siirtyä siihen. Tässä kun on aika avuton, jos ja kun ongelmia ilmaantuu, kuten kirjoittamastanikin voi päätellä. ap.

        windows seiskassa toimii uusin LibreOffice menestyksellisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilen vielä tuotakin. Ymmärrän toki, että vanhuus painaa, mutta Windows 10:stä kuulee niin kauheita tarinoita, etten ole uskaltanut siirtyä siihen. Tässä kun on aika avuton, jos ja kun ongelmia ilmaantuu, kuten kirjoittamastanikin voi päätellä. ap.

        Oletko kokeillut siinä asennus.exen päällä hiiren oikealla "Suorita Järjestelmänvalvojana" se voi olla win 8.1:ssä tärkeä yksityiskohta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko kokeillut siinä asennus.exen päällä hiiren oikealla "Suorita Järjestelmänvalvojana" se voi olla win 8.1:ssä tärkeä yksityiskohta

        Joo, kaikki olen tehnyt järjestelmänvalvojana juuri tuolleen. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        windows seiskassa toimii uusin LibreOffice menestyksellisesti

        Jokin alkuperäisen kysyjän koneessa on vinksallaan. Yksi mikä kannattaisi tehdä olisi ajaa levyn huolto (chkdsk) plus vikasietotilassa kokeilla vielä sitä Deployment Image Servicing and Management (dism) -ohjelmaa. Toisaalta helpommalla pääsee kun tempaisee kevään kunniaksi uusimman Windows kympin. Kerran se kirpaisee mutta jo viikon päästä on tottunut muutoksiin eikä mistään hinnasta haluaisi peruuttaa entiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokin alkuperäisen kysyjän koneessa on vinksallaan. Yksi mikä kannattaisi tehdä olisi ajaa levyn huolto (chkdsk) plus vikasietotilassa kokeilla vielä sitä Deployment Image Servicing and Management (dism) -ohjelmaa. Toisaalta helpommalla pääsee kun tempaisee kevään kunniaksi uusimman Windows kympin. Kerran se kirpaisee mutta jo viikon päästä on tottunut muutoksiin eikä mistään hinnasta haluaisi peruuttaa entiseen.

        Vikasietotila on jotain, mistä en ymmärrä yhtikäs mitään :( ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vikasietotila on jotain, mistä en ymmärrä yhtikäs mitään :( ap.

        Vikasietotila on kasissa mielestäni vaikeampi kuin kympissä. Kympissä riittää että menee oikeaa reittiä vikasietotilaan ja paluu normaaliin sieltä tapahtuu automaattisesti. Kasissa käynnistysasetus pitää ensin muuttaa (msconfig) niin että käynnistys ohjautuu vikasietotilaan ja paluu normaaliin pitää tehdä niin että käynnistysasetus pitää taas erikseen muuttaa.

        Googlaamalla varmasti löytyy vielä ohjeet miten kahdeksikon voi käynnistää safe boot / minimal eli niin että vain välttämättömimmät ominaisuudet on ladattu ja järjestelmän huoltoajoja pystyy silti suorittamaan.

        **********

        Mikäli kymppiin siirtyminen hirvittää niin tietysti yksi keino korjata jossain kohtaa korruptoitunut kahdeksikko on asentaa se kokonaan uudelleen. Mutta, miksi tehdä niin kun samalla vaivalla saa jo kympin :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vikasietotila on kasissa mielestäni vaikeampi kuin kympissä. Kympissä riittää että menee oikeaa reittiä vikasietotilaan ja paluu normaaliin sieltä tapahtuu automaattisesti. Kasissa käynnistysasetus pitää ensin muuttaa (msconfig) niin että käynnistys ohjautuu vikasietotilaan ja paluu normaaliin pitää tehdä niin että käynnistysasetus pitää taas erikseen muuttaa.

        Googlaamalla varmasti löytyy vielä ohjeet miten kahdeksikon voi käynnistää safe boot / minimal eli niin että vain välttämättömimmät ominaisuudet on ladattu ja järjestelmän huoltoajoja pystyy silti suorittamaan.

        **********

        Mikäli kymppiin siirtyminen hirvittää niin tietysti yksi keino korjata jossain kohtaa korruptoitunut kahdeksikko on asentaa se kokonaan uudelleen. Mutta, miksi tehdä niin kun samalla vaivalla saa jo kympin :)

        Niin, kai sitä kymppiä voisi alkaa harkita. Just nyt vain kiireellisin homma olisi se tekstinkäsittelyjuttu, joka kalvaa mieltä niin kauan kuin se on tekemättä. Ilman tätä ongelmaahan olisin ihan tyytyväinen vaikkakin tietämätön käyttäjä. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kai sitä kymppiä voisi alkaa harkita. Just nyt vain kiireellisin homma olisi se tekstinkäsittelyjuttu, joka kalvaa mieltä niin kauan kuin se on tekemättä. Ilman tätä ongelmaahan olisin ihan tyytyväinen vaikkakin tietämätön käyttäjä. ap.

        Eli se vanhempi versiokaan ei siis suostunut enää asentumaan? Jos näin on niin tuohan on selvästi kohtalolta merkki ja viesti siihen suuntaan että on digiloikan aika 8 -> 10.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli se vanhempi versiokaan ei siis suostunut enää asentumaan? Jos näin on niin tuohan on selvästi kohtalolta merkki ja viesti siihen suuntaan että on digiloikan aika 8 -> 10.

        En vielä kokeillut sitä. Piti tässä välillä nauttia iltapalaa ja hoitaa muutama asia koneella. Keräsin samalla voimia uuden pettymyksen kohtaamiseen... :D ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En vielä kokeillut sitä. Piti tässä välillä nauttia iltapalaa ja hoitaa muutama asia koneella. Keräsin samalla voimia uuden pettymyksen kohtaamiseen... :D ap.

        Nyt väsyttää niin kovasti, että taidan jatkaa harjoituksia vasta huomenna. Mutta sanokaapas, jos viitsitte, onko se kymppiin siirtyminen sellainen operaatio, että sen ajaksi pitää laittaa omia tiedostojaan ja itse lataamiaan ohjelmia jonnekin jemmaan? Jos on, niin ehkä mieluummin jatkan taistelua 8.1:n kanssa. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt väsyttää niin kovasti, että taidan jatkaa harjoituksia vasta huomenna. Mutta sanokaapas, jos viitsitte, onko se kymppiin siirtyminen sellainen operaatio, että sen ajaksi pitää laittaa omia tiedostojaan ja itse lataamiaan ohjelmia jonnekin jemmaan? Jos on, niin ehkä mieluummin jatkan taistelua 8.1:n kanssa. ap.

        Ilman muuta varmuuskopiot omista tärkeistä tiedostoista pitää olla AINA, vaikka ei uutta käyttöjärjestelmää hommaisikaan. Useimmat selviää muistitikulla mihin rakkaimmat muistot saa turvaan. Mikäli on runsaasti vaikkapa isoja kuvavarastoja niin silloin ilkoinen USB-muisti kannattaa hankkia ettei tila lopu kesken.

        Muutos kasista kymppiin voi johtaa siihen että jotkut sotien jälkeen koodatut lemppariohjelmat ei toimi ollenkaan tai toimii vain osittain. Tämä johtuu siitä että niitä vanhoja ohjelmia ei ole kehitetty/päivitetty uusimpaan tekniikkaan.

        Ennen Win10 ISO-tiedoston lataamista ja asennuksen aloittamista on syytä tarkistaa asennettu RAM-muistin määrä. Sekin löytyy (Windows-näppäin alas ii-kirjain) asetuksista kohdasta Aloitus/Tietoja/Asennettu RAM. 8 Gt alkaa nykyään olla jo minimisuositus sikäli kun koneella on auki yhtä aikaa useita sovelluksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman muuta varmuuskopiot omista tärkeistä tiedostoista pitää olla AINA, vaikka ei uutta käyttöjärjestelmää hommaisikaan. Useimmat selviää muistitikulla mihin rakkaimmat muistot saa turvaan. Mikäli on runsaasti vaikkapa isoja kuvavarastoja niin silloin ilkoinen USB-muisti kannattaa hankkia ettei tila lopu kesken.

        Muutos kasista kymppiin voi johtaa siihen että jotkut sotien jälkeen koodatut lemppariohjelmat ei toimi ollenkaan tai toimii vain osittain. Tämä johtuu siitä että niitä vanhoja ohjelmia ei ole kehitetty/päivitetty uusimpaan tekniikkaan.

        Ennen Win10 ISO-tiedoston lataamista ja asennuksen aloittamista on syytä tarkistaa asennettu RAM-muistin määrä. Sekin löytyy (Windows-näppäin alas ii-kirjain) asetuksista kohdasta Aloitus/Tietoja/Asennettu RAM. 8 Gt alkaa nykyään olla jo minimisuositus sikäli kun koneella on auki yhtä aikaa useita sovelluksia.

        OK. Tarkoitin nyt lähinnä sitä, että onko kyse samasta kuin jos aloittaisi ihan uudelta koneelta. Rakkaat muistot ja muu tärkeä ovat aina tietokoneen ulkopuolella. Sen verran on jopa tällainen tonttu tajunnut :) ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman muuta varmuuskopiot omista tärkeistä tiedostoista pitää olla AINA, vaikka ei uutta käyttöjärjestelmää hommaisikaan. Useimmat selviää muistitikulla mihin rakkaimmat muistot saa turvaan. Mikäli on runsaasti vaikkapa isoja kuvavarastoja niin silloin ilkoinen USB-muisti kannattaa hankkia ettei tila lopu kesken.

        Muutos kasista kymppiin voi johtaa siihen että jotkut sotien jälkeen koodatut lemppariohjelmat ei toimi ollenkaan tai toimii vain osittain. Tämä johtuu siitä että niitä vanhoja ohjelmia ei ole kehitetty/päivitetty uusimpaan tekniikkaan.

        Ennen Win10 ISO-tiedoston lataamista ja asennuksen aloittamista on syytä tarkistaa asennettu RAM-muistin määrä. Sekin löytyy (Windows-näppäin alas ii-kirjain) asetuksista kohdasta Aloitus/Tietoja/Asennettu RAM. 8 Gt alkaa nykyään olla jo minimisuositus sikäli kun koneella on auki yhtä aikaa useita sovelluksia.

        4 gt riittää vallan mainiosti kaikkeen. 8 gt on jo liioittelua..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK. Tarkoitin nyt lähinnä sitä, että onko kyse samasta kuin jos aloittaisi ihan uudelta koneelta. Rakkaat muistot ja muu tärkeä ovat aina tietokoneen ulkopuolella. Sen verran on jopa tällainen tonttu tajunnut :) ap.

        Periaatteessa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa on.

        OK. Se on sitten iso ruljanssi, etenkin kun olen tällainen ikuinen aloittelija.

        Tällaisia lukuja löysin koneesta (jos näillä nyt siis on merkitystä siirtymisessä kymppiin):
        Intel(R) Core(TM) i5-5300U CPU @ 2.30 GHz 2.29 GHz
        8,00 Gt (7,88 Gt käytettävissä)
        64-bittinen käyttöjärjestelmä

        Tuo alin tulikin jo mainittua aiemmin tässä keskustelussa. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kaikki olen tehnyt järjestelmänvalvojana juuri tuolleen. ap.

        Jossakin vaiheessa tuli tuota ilmiötä yhdessä vista-kannettavassa mitään ei tapahtunut sitten jostakin löytyi ohje laittaa tällainen komentopätkä komentoriville tai asennus.bat:iin

        msiexec /i "c:\asennus\LibreOffice_6.3.5_Win_x86.msi" /L*V "%temp%\example3.log"
        pause

        sinulla voi olla 64-bittinen asennustiedosto niin nimi tuohon vastaavasti
        LibreOffice_6.3.5_Win_x64.msi ja asennuskansiossa c:\asennus tuo asennustiedosto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossakin vaiheessa tuli tuota ilmiötä yhdessä vista-kannettavassa mitään ei tapahtunut sitten jostakin löytyi ohje laittaa tällainen komentopätkä komentoriville tai asennus.bat:iin

        msiexec /i "c:\asennus\LibreOffice_6.3.5_Win_x86.msi" /L*V "%temp%\example3.log"
        pause

        sinulla voi olla 64-bittinen asennustiedosto niin nimi tuohon vastaavasti
        LibreOffice_6.3.5_Win_x64.msi ja asennuskansiossa c:\asennus tuo asennustiedosto

        help file samaan tapaan

        msiexec /i "c:\asennus\LibreOffice_6.3.5_Win_x86_helppack_fi.msi" /L*V "%temp%\example4.log"

        pause


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK. Se on sitten iso ruljanssi, etenkin kun olen tällainen ikuinen aloittelija.

        Tällaisia lukuja löysin koneesta (jos näillä nyt siis on merkitystä siirtymisessä kymppiin):
        Intel(R) Core(TM) i5-5300U CPU @ 2.30 GHz 2.29 GHz
        8,00 Gt (7,88 Gt käytettävissä)
        64-bittinen käyttöjärjestelmä

        Tuo alin tulikin jo mainittua aiemmin tässä keskustelussa. ap.

        Tuolla ajelee Windows kymppiä ihan mukavasti eikä tule edes hiki. Onnittelut jo etukäteen! Enää ei puutu kuin ne tarkeiden kansioiden varmuuskopioiden ottaminen ja sitten ISO-tiedostoa lataamaan ja asentamaan;

        https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossakin vaiheessa tuli tuota ilmiötä yhdessä vista-kannettavassa mitään ei tapahtunut sitten jostakin löytyi ohje laittaa tällainen komentopätkä komentoriville tai asennus.bat:iin

        msiexec /i "c:\asennus\LibreOffice_6.3.5_Win_x86.msi" /L*V "%temp%\example3.log"
        pause

        sinulla voi olla 64-bittinen asennustiedosto niin nimi tuohon vastaavasti
        LibreOffice_6.3.5_Win_x64.msi ja asennuskansiossa c:\asennus tuo asennustiedosto

        Olen niin torvelo, etten tajua tätä ohjetta. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen niin torvelo, etten tajua tätä ohjetta. ap.

        Luultavasti on jotakin vikaa ms installerissa ja tuo komentoskrpti jotenkin avittaa sitä
        Itsellä poisti jokin anti-virus ohjelma jotain käyttöjärjestelmän tiedostoja tai asetuksia ja se vikaannutti tuon asennus-toiminnon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti on jotakin vikaa ms installerissa ja tuo komentoskrpti jotenkin avittaa sitä
        Itsellä poisti jokin anti-virus ohjelma jotain käyttöjärjestelmän tiedostoja tai asetuksia ja se vikaannutti tuon asennus-toiminnon

        Laitetaanko tuo koko teksti tuollaisenaan sinne komennoksi? ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen niin torvelo, etten tajua tätä ohjetta. ap.

        Ei tuossa ole sen kummempaa kuin maalata msiexec --> pause n loppuun , hiiren oikealla ->kopioi --> avaa komentorivi esim. etsi toiminnolla cmd, hiiren oikella liitä sinne komentoikkunaan ja enter pitäisi toimia. Se asennustiedosto pitää olla tuossa mainitussa kansiossa näissä komentojonoissa kaikki pitää olla tarkasti määritelty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitetaanko tuo koko teksti tuollaisenaan sinne komennoksi? ap.

        Joo kyllä se Libren asennus tiedosto pitää sitä ennen olla kansiossa c:\asennus jotta tuo skripti toimii
        tällaistakin voi jossakin vaiheessa tutkia
        Microsoft Baseline Security Analyzer 2.3 (v.2.3 pitäisi toimia win 8.1)
        tuolta tarvii -en .msi päätteiset jomman kumman x86 on 32-bittistä varten ja x64 on 64-bittistä käyttistä varten
        https://web.archive.org/web/20120430153447/http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=7558


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK. Se on sitten iso ruljanssi, etenkin kun olen tällainen ikuinen aloittelija.

        Tällaisia lukuja löysin koneesta (jos näillä nyt siis on merkitystä siirtymisessä kymppiin):
        Intel(R) Core(TM) i5-5300U CPU @ 2.30 GHz 2.29 GHz
        8,00 Gt (7,88 Gt käytettävissä)
        64-bittinen käyttöjärjestelmä

        Tuo alin tulikin jo mainittua aiemmin tässä keskustelussa. ap.

        10 tukee noita komponentteja eli eikun asennukseen vaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kyllä se Libren asennus tiedosto pitää sitä ennen olla kansiossa c:\asennus jotta tuo skripti toimii
        tällaistakin voi jossakin vaiheessa tutkia
        Microsoft Baseline Security Analyzer 2.3 (v.2.3 pitäisi toimia win 8.1)
        tuolta tarvii -en .msi päätteiset jomman kumman x86 on 32-bittistä varten ja x64 on 64-bittistä käyttistä varten
        https://web.archive.org/web/20120430153447/http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=7558

        Entä kun ei löydy tuollaista asennus-nimistä kansiota? ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä kun ei löydy tuollaista asennus-nimistä kansiota? ap.

        Se pitää itse tehdä siellä tiedostohallinnassa voi luoda esim. ikkunan tyhjällä kohtaaa hiiren oikealla popup valikosta "Uusi .." --> Luo kansio


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se pitää itse tehdä siellä tiedostohallinnassa voi luoda esim. ikkunan tyhjällä kohtaaa hiiren oikealla popup valikosta "Uusi .." --> Luo kansio

        Tai näppäin komennoilla Alt-T , U , K pitäisi tulla uusi tyhjä kansio


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se pitää itse tehdä siellä tiedostohallinnassa voi luoda esim. ikkunan tyhjällä kohtaaa hiiren oikealla popup valikosta "Uusi .." --> Luo kansio

        Okei. Entä tuleeko sana "pause" mukaan siihen komentoon? ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei. Entä tuleeko sana "pause" mukaan siihen komentoon? ap.

        Se ei ole välttämätön se on vain joskus hyödyllinen olla että näkee mihin joku asia pysähtyi jos ajaa .bat komentoja mutta ei tarpeellinen jos sen rimpsun liittää suoraan mustalle komentoriville


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole välttämätön se on vain joskus hyödyllinen olla että näkee mihin joku asia pysähtyi jos ajaa .bat komentoja mutta ei tarpeellinen jos sen rimpsun liittää suoraan mustalle komentoriville

        OK. Sain nyt tuolla ohjeella vanhan tutun Ohjattu asennus -ikkunan aukeamaan. Siinä on maininta useista minuuteista. Toistaiseksi ei ole tapahtunut mitään. Oletan, että kohta on taas kone täynnä Libre Office -tavaraa, jota pitää sitten poistella ennen kuin voi tehdä mitään muuta.

        Nyt on pakko sanoa, että olen niin uupunut näistä yrityksistäni, että en uskalla ryhtyä sen Windows 10:n kanssa askartelemaan. Olen varma, että jotain menisi pieleen tai aikaa kuluisi tuhottoman paljon, koska olen niin tyhmä. Kaikki ohjeetkin ovat liian vaikeita mulle. Pelkään, että katkeaa verisuoni päästä tai tapahtuu jotain muuta inhaa ja mut löydetään ehkä vasta viikkojen kuluttua. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OK. Sain nyt tuolla ohjeella vanhan tutun Ohjattu asennus -ikkunan aukeamaan. Siinä on maininta useista minuuteista. Toistaiseksi ei ole tapahtunut mitään. Oletan, että kohta on taas kone täynnä Libre Office -tavaraa, jota pitää sitten poistella ennen kuin voi tehdä mitään muuta.

        Nyt on pakko sanoa, että olen niin uupunut näistä yrityksistäni, että en uskalla ryhtyä sen Windows 10:n kanssa askartelemaan. Olen varma, että jotain menisi pieleen tai aikaa kuluisi tuhottoman paljon, koska olen niin tyhmä. Kaikki ohjeetkin ovat liian vaikeita mulle. Pelkään, että katkeaa verisuoni päästä tai tapahtuu jotain muuta inhaa ja mut löydetään ehkä vasta viikkojen kuluttua. ap.

        Jotakin järjestelmäasetuksia sieltä on pielessä ja liittyy jotenkin tuohon ms installeriin. Muistaakseni siinä vista-koneessa piti esim. java asentaa tuolla samalla metodilla kesti melko kauan mutta meni lopuksi läpi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotakin järjestelmäasetuksia sieltä on pielessä ja liittyy jotenkin tuohon ms installeriin. Muistaakseni siinä vista-koneessa piti esim. java asentaa tuolla samalla metodilla kesti melko kauan mutta meni lopuksi läpi

        Minäkin arvelen, että jotain on pielessä, mutta en tosiaan tajua höykäsen pöläystä mistään rameista tai bateista tai javoista. Pelkästään tässä keskustelussa on tullut niin suuri annos kaikkea, että en ole pystynyt sisäistämään sitä ja varmaankin siksi, että en ymmärrä tätä koneen kokonaisuutta edes auttavasti. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin arvelen, että jotain on pielessä, mutta en tosiaan tajua höykäsen pöläystä mistään rameista tai bateista tai javoista. Pelkästään tässä keskustelussa on tullut niin suuri annos kaikkea, että en ole pystynyt sisäistämään sitä ja varmaankin siksi, että en ymmärrä tätä koneen kokonaisuutta edes auttavasti. ap.

        Olen silti kiitollinen, että täällä on haluttu auttaa. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen silti kiitollinen, että täällä on haluttu auttaa. ap.

        Jos saan luvan niin muistutan vielä kerran että:

        * kerää tärkeät tiedostokansiot jollekin muistitikulle turvaan

        * klikkaa itsesi windowsin viralliselle lataussivulle os.

        https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10

        ja siinä ylimpänä on nappula "Päivitä nyt" mikä käynnistää avustaja-ohjelman, joka ensin tutkii laitteiston ja todettuaan sen riittävän uuden kympin käyttöön niin kyselee tarkemmin minkä kielisen ja minkä bittisen version haluat asentaa. Annettuasi tarvittavat tiedot avustaja aloittaa lataus- ja asennuspuuhat. Ensimmäisellä kerralla hommaan kuluu useita tunteja (valmistellaan, ladataan, asennetaan, jne) ja kone käynnistyy monta kertaa itsekseen asennuksen aikana.

        Ihmisen ei todellakaan tarvitse päivystää koneen ruudulla koko aikaa, vaan homma etenee ihan itsekseen kunhan muistaa pitää virtajohdon kiinni ettei kone sammu akun loppumisen takia.

        Lopuksi kone ilmoittaa asennuksen olevan valmis ja kun vielä halutut käyttäjätunnukset on luotu, niin pääset asentamaan sen tuoreimman Librenkin ilman ongelmia sekä tietysti palauttamaan sieltä muistitikulta ne tärkeät omat tiedostot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos saan luvan niin muistutan vielä kerran että:

        * kerää tärkeät tiedostokansiot jollekin muistitikulle turvaan

        * klikkaa itsesi windowsin viralliselle lataussivulle os.

        https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10

        ja siinä ylimpänä on nappula "Päivitä nyt" mikä käynnistää avustaja-ohjelman, joka ensin tutkii laitteiston ja todettuaan sen riittävän uuden kympin käyttöön niin kyselee tarkemmin minkä kielisen ja minkä bittisen version haluat asentaa. Annettuasi tarvittavat tiedot avustaja aloittaa lataus- ja asennuspuuhat. Ensimmäisellä kerralla hommaan kuluu useita tunteja (valmistellaan, ladataan, asennetaan, jne) ja kone käynnistyy monta kertaa itsekseen asennuksen aikana.

        Ihmisen ei todellakaan tarvitse päivystää koneen ruudulla koko aikaa, vaan homma etenee ihan itsekseen kunhan muistaa pitää virtajohdon kiinni ettei kone sammu akun loppumisen takia.

        Lopuksi kone ilmoittaa asennuksen olevan valmis ja kun vielä halutut käyttäjätunnukset on luotu, niin pääset asentamaan sen tuoreimman Librenkin ilman ongelmia sekä tietysti palauttamaan sieltä muistitikulta ne tärkeät omat tiedostot.

        Ei se kuitenkaan noin helposti mene. Tulee vain entistäkin monimutkaisempia ongelmia, teen virheitä ja sitten olen taas aivan riekaleina täällä anelemassa apua. Te jotka yhtään ymmärrätte tietokoneista, ette varmaan edes aavista, miten vaikeaa näitä on hahmottaa.

        Se asennusohjelma ei enää vastannut. Tuli sellainen ilmoitus. Peruutin sen. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se kuitenkaan noin helposti mene. Tulee vain entistäkin monimutkaisempia ongelmia, teen virheitä ja sitten olen taas aivan riekaleina täällä anelemassa apua. Te jotka yhtään ymmärrätte tietokoneista, ette varmaan edes aavista, miten vaikeaa näitä on hahmottaa.

        Se asennusohjelma ei enää vastannut. Tuli sellainen ilmoitus. Peruutin sen. ap.

        Asennusapuri on paras mahdollinen ns. aloittelijalle. Se ei vaadi luomaan mitään käynnistystikkuja ja säätämään koneen BIOS-asetuksia eikä käynnistelemään mitään omia bat-virityksiä komentokehotteeseen järjestelmänvalvojan oikeuksilla, vaan tekee robotin lailla entisestä koneesta uuden, puhtaalla käyttöjärjestelmällä, tuhoten samalla sen vanhan ja toiminnoiltaan vinksahtaneen.

        Kokonaan toinen juttu on sitten se jos koneessa on joku fyysinen laitevika. Silloin mikä tahansa asennusohjelma/-apuri kaatuu siihen kun itse laite ei pysty toimimaan oikein ja oletetulla tavalla. Toistaiseksi ei ole mielestäni tullut esiin mitään sellaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennusapuri on paras mahdollinen ns. aloittelijalle. Se ei vaadi luomaan mitään käynnistystikkuja ja säätämään koneen BIOS-asetuksia eikä käynnistelemään mitään omia bat-virityksiä komentokehotteeseen järjestelmänvalvojan oikeuksilla, vaan tekee robotin lailla entisestä koneesta uuden, puhtaalla käyttöjärjestelmällä, tuhoten samalla sen vanhan ja toiminnoiltaan vinksahtaneen.

        Kokonaan toinen juttu on sitten se jos koneessa on joku fyysinen laitevika. Silloin mikä tahansa asennusohjelma/-apuri kaatuu siihen kun itse laite ei pysty toimimaan oikein ja oletetulla tavalla. Toistaiseksi ei ole mielestäni tullut esiin mitään sellaista.

        Mikä tai kuka on asennusapuri? Miksei sellaista ole Libre Officen asentamiseen? Tämä on ihan älytöntä, että yhden ohjelman takia pitää kokonainen järjestelmä vaihtaa ja luoda käyttäjätunnukset. En haluaisi yhä uusia tunnuksia, niiden kanssa tulee aina ongelmia, jos unohtaa jotain tai pitää antaa puhelinnumero tai mitä milloinkin. Tarvitsisi olla vähintään oma henkilökuntansa sitä varten. Näinä aikoina on vielä hankalampaa, kun pitää ihmisiäkin vältellä, kirjastot ovat kiinni, työpaikoilla ei saa käydä kuin harvoin jne. Ja ne jotka jotain tietävät, puhuvat niin vaikeita, että epätoivo vain kasvaa, kun ei ymmärrä mitään. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tai kuka on asennusapuri? Miksei sellaista ole Libre Officen asentamiseen? Tämä on ihan älytöntä, että yhden ohjelman takia pitää kokonainen järjestelmä vaihtaa ja luoda käyttäjätunnukset. En haluaisi yhä uusia tunnuksia, niiden kanssa tulee aina ongelmia, jos unohtaa jotain tai pitää antaa puhelinnumero tai mitä milloinkin. Tarvitsisi olla vähintään oma henkilökuntansa sitä varten. Näinä aikoina on vielä hankalampaa, kun pitää ihmisiäkin vältellä, kirjastot ovat kiinni, työpaikoilla ei saa käydä kuin harvoin jne. Ja ne jotka jotain tietävät, puhuvat niin vaikeita, että epätoivo vain kasvaa, kun ei ymmärrä mitään. ap.

        Nuo termit BIOS ja muut ovat aivan käsittämättömiä. Vaikka ne suomentaa, ne eivät sano mitään. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se kuitenkaan noin helposti mene. Tulee vain entistäkin monimutkaisempia ongelmia, teen virheitä ja sitten olen taas aivan riekaleina täällä anelemassa apua. Te jotka yhtään ymmärrätte tietokoneista, ette varmaan edes aavista, miten vaikeaa näitä on hahmottaa.

        Se asennusohjelma ei enää vastannut. Tuli sellainen ilmoitus. Peruutin sen. ap.

        Ok sen komentoskriptin pitäisi tehdä logi tiedosto %temp%\example3.log (tuon voi samalla tavalla heittää siihen mustaan ruutuun ja avautuu automaattisesti) mutta sen tulkisteminen vaatii taas tietoa sieltä pitäisi etsi ä kohtia "access denied" tai jotain sen tapaista mistä näkee mikä siellä estää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok sen komentoskriptin pitäisi tehdä logi tiedosto %temp%\example3.log (tuon voi samalla tavalla heittää siihen mustaan ruutuun ja avautuu automaattisesti) mutta sen tulkisteminen vaatii taas tietoa sieltä pitäisi etsi ä kohtia "access denied" tai jotain sen tapaista mistä näkee mikä siellä estää

        Tuli sellainen ikkuna täynnä tekstiä, mutta kun etsi-käskyllä laitoin "access denied", ei löytynyt mitään. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli sellainen ikkuna täynnä tekstiä, mutta kun etsi-käskyllä laitoin "access denied", ei löytynyt mitään. ap.

        Onko sielä mitään pelkästään "denied"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sielä mitään pelkästään "denied"

        Ei ole. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. ap.

        Siellä ihan lopussa on mm. tällaista:
        MSI (c) (8C:A0) [21:21:00:761]: Note: 1: 1708
        MSI (c) (8C:A0) [21:21:00:761]: Transforming table Error.

        MSI (c) (8C:A0) [21:21:00:761]: Transforming table Error.

        MSI (c) (8C:A0) [21:21:00:761]: Ohjelmisto: LibreOffice 6.3.5.2 -- Asennustoimenpide epäonnistui.

        En tiedä tietystikään, sanovatko nuo rivit yhtään mitään. Minulle eivät oikeastaan muuta kuin että asennus epäonnistui. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tai kuka on asennusapuri? Miksei sellaista ole Libre Officen asentamiseen? Tämä on ihan älytöntä, että yhden ohjelman takia pitää kokonainen järjestelmä vaihtaa ja luoda käyttäjätunnukset. En haluaisi yhä uusia tunnuksia, niiden kanssa tulee aina ongelmia, jos unohtaa jotain tai pitää antaa puhelinnumero tai mitä milloinkin. Tarvitsisi olla vähintään oma henkilökuntansa sitä varten. Näinä aikoina on vielä hankalampaa, kun pitää ihmisiäkin vältellä, kirjastot ovat kiinni, työpaikoilla ei saa käydä kuin harvoin jne. Ja ne jotka jotain tietävät, puhuvat niin vaikeita, että epätoivo vain kasvaa, kun ei ymmärrä mitään. ap.

        Libre Officen "asennusapuri" on käytännössä Windowsin ohjelmien asennusohjelma mikä käynnistyy kun Libre halutaan asentaa ja msi-päätteistä ohjelmapakettia klikataan.

        Luokkaa isompi juttu on koko käyttöjärjestelmän päivitys uudempaan. Päivityksen voi tehdä itse lataamalla ns. ISO-tiedoston ja luomalla asennustikun (muistitikku). Mutta globaali jättiläinen Microsoft tietää ettei kaikki ole tietotekniikan guruja ja tarjoaa siksi "asennusapurin" myös tähän hommaan. Kyseessä on siis ohjelma, joka käy itsekseen automaattisesti läpi kaikki asennuksessa tarvittavat vaiheet. Kuten aina asennuksissa nämä apurit sisältää dialogeja, missä käyttäjältä kysytään yksinkertaisimpia perusteita, kuten mikä kieli (suomi) halutaan, mikä näppäimistöasetus (FIN-FI) halutaan ja mikä bittisyys (64bit) halutaan sekä vaaditaan että käyttäjä hyväksyy asennettavan sovelluksen käyttöehdot (rasti ruutuun ja jatka/seuraava) ennen kuin asennustyö alkaa.

        Asennusapuri ei siis ole ihminen vaan asennusvelho, hiiren klikkauksella käynnistyvä ohjelma, joka on koodattu hoitamaan tarvittava asennus niin helposti ja automaattisesti kuin se ikinä on mahdollista ja sopii siten aloittelijoille kuin kerma ja hillo laskiaispullaan.

        Termi BIOS tarkoittaa yksinkertaisesti (Basic Input Output System) sitä mikä jokaiseen tietokoneeseen on pakko laittaa jo tehtaalla jotta kasa rautaa kykenee ottamaan vastaan ihmiseltä komentoja ja pystyy myös viestimään ihmiselle päin kirjoittamalla vastauksia esitettyihin kysymyksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä ihan lopussa on mm. tällaista:
        MSI (c) (8C:A0) [21:21:00:761]: Note: 1: 1708
        MSI (c) (8C:A0) [21:21:00:761]: Transforming table Error.

        MSI (c) (8C:A0) [21:21:00:761]: Transforming table Error.

        MSI (c) (8C:A0) [21:21:00:761]: Ohjelmisto: LibreOffice 6.3.5.2 -- Asennustoimenpide epäonnistui.

        En tiedä tietystikään, sanovatko nuo rivit yhtään mitään. Minulle eivät oikeastaan muuta kuin että asennus epäonnistui. ap.

        Kokeiletko vielä siihen mustaan ruutuun MSIEXEC/UNREGISTER & MSIEXEC/REGSERVER

        ja asennusta siitä samasta pitkästä rimpsusta joka oli aikaisemmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeiletko vielä siihen mustaan ruutuun MSIEXEC/UNREGISTER & MSIEXEC/REGSERVER

        ja asennusta siitä samasta pitkästä rimpsusta joka oli aikaisemmin

        Ehdin jo siirtää koko Libre Officen roskikseen. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdin jo siirtää koko Libre Officen roskikseen. ap.

        Mutta siirsin nyt työpöydälle. Vaikka siitä ei ole kuin harmia. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdin jo siirtää koko Libre Officen roskikseen. ap.

        Kokeile käynnistyykö windows installer manuaalisesti jos ei niin siinä on ongelma

        net start MSIServer


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeile käynnistyykö windows installer manuaalisesti jos ei niin siinä on ongelma

        net start MSIServer

        Vastaus:
        Pyydetty palvelu on jo käynnistetty.
        Siis kyllä jotain ilmeisesti tapahtuu, mutta sitten se asennus aina jää kesken. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaus:
        Pyydetty palvelu on jo käynnistetty.
        Siis kyllä jotain ilmeisesti tapahtuu, mutta sitten se asennus aina jää kesken. ap.

        Täällå libren sivuilla sanotaan "Osa ohjelmiston toiminnoista (lähinnä Base-tietokantasovellus) vaatii Java-ajoympäristön, mutta suurin osa on käytettävissä myös ilman sitä." Onko siinä mitään javan versiota asennettuna , löytyy mm. https://www.java.com/en/download/manual.jsp ( Offline installer)
        Lähinnä tuo kiinnostaisi asentuuko se java
        https://fi.libreoffice.org/ohjeet/jarjestelmavaatimukset/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällå libren sivuilla sanotaan "Osa ohjelmiston toiminnoista (lähinnä Base-tietokantasovellus) vaatii Java-ajoympäristön, mutta suurin osa on käytettävissä myös ilman sitä." Onko siinä mitään javan versiota asennettuna , löytyy mm. https://www.java.com/en/download/manual.jsp ( Offline installer)
        Lähinnä tuo kiinnostaisi asentuuko se java
        https://fi.libreoffice.org/ohjeet/jarjestelmavaatimukset/

        En tiedä, mutta laitoin tuohon Etsi-ruutuun sanan "java" ja sieltä tuli pitkä lista. Yhdessä kansiossa luki Java ja yhdessä Javascript. Mutta en siis tiedä. Mitenköhän asia selviäisi? ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, mutta laitoin tuohon Etsi-ruutuun sanan "java" ja sieltä tuli pitkä lista. Yhdessä kansiossa luki Java ja yhdessä Javascript. Mutta en siis tiedä. Mitenköhän asia selviäisi? ap.

        Tuliko sieltä sellainen kuin "About java" silloin on joku java asennettu kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko sieltä sellainen kuin "About java" silloin on joku java asennettu kyllä.

        Ei tullut. Kaipa sen sitten voi ladata? ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tullut. Kaipa sen sitten voi ladata? ap.

        Joo kyllä se Offline installer on suositeltu koska siinä on kaikki tarvittava kerralla
        ja se mustaan ruutuun MSIEXEC/UNREGISTER & MSIEXEC/REGSERVER olisi hyvä suorittaa se ajaa windowsin rekisteriin oikeat arvot jos ne on päässeet korruptoitumaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kyllä se Offline installer on suositeltu koska siinä on kaikki tarvittava kerralla
        ja se mustaan ruutuun MSIEXEC/UNREGISTER & MSIEXEC/REGSERVER olisi hyvä suorittaa se ajaa windowsin rekisteriin oikeat arvot jos ne on päässeet korruptoitumaan

        Onko siis tarkoitus, että näiden jälkeen voisi taas yrittää Libre Officen kanssa? ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko siis tarkoitus, että näiden jälkeen voisi taas yrittää Libre Officen kanssa? ap.

        Joo kyllä jos se Libren asentaja jostakin syystä pysty asentamaan omaa javaansa niin pääsisikö tuolla eteenpäin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kyllä jos se Libren asentaja jostakin syystä pysty asentamaan omaa javaansa niin pääsisikö tuolla eteenpäin

        No ehkä vielä kokeilen. ap.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarvii pelkästään word dokumentteja editoida niin sellainen on olemassa kuin Ableword http://www.ableword.net/downloads.html

        Toimiikohan tuo muidenkin kuin Word-dokumenttien kanssa? Siis esim. Libre Office tai Open Office dokumenttien kanssa? ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimiikohan tuo muidenkin kuin Word-dokumenttien kanssa? Siis esim. Libre Office tai Open Office dokumenttien kanssa? ap.

        Täällä sanotaan toimii
        Microsoft Word® (doc, docx)
        Adobe® PDF (pdf)
        Rich Text (rtf)
        Plain Text (txt)
        HTML (html, htm)
        jos Libre Officella on tallennettu word doc, docx tai rtf muotoon pitäisi toimia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä sanotaan toimii
        Microsoft Word® (doc, docx)
        Adobe® PDF (pdf)
        Rich Text (rtf)
        Plain Text (txt)
        HTML (html, htm)
        jos Libre Officella on tallennettu word doc, docx tai rtf muotoon pitäisi toimia

        Tuosta koppia sen verran että jos alkuperäinen kysyjä haluaa ja jaksaa vielä tutkia koneensa LibreOfficen asennusongelmaa, niin voisi kokeilla asentaa OpenOfficen.

        https://www.openoffice.org/fi/download/

        Sitten ainakin selviäisi se onnistuuko koneeseen ylipäätään minkään ohjelman asentaminen vai koskeeko asennusprobleema vain ketjussa esillä ollutta Libreä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ehkä vielä kokeilen. ap.

        Nyt on kokeiltu. Noin puolen tunnin asentamisen jälkeen tuli ilmoitus:
        Asennusohjelma ei enää vastaa.

        Lisäksi yritin tutkia, olisiko koneessa jokin vika, kun löysin valmistajan sivuilta sellaisen testin. Sen mukaan kaikki on kunnossa. Onkohan vika sitten itsessäni, kuten olen arvellutkin? ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on kokeiltu. Noin puolen tunnin asentamisen jälkeen tuli ilmoitus:
        Asennusohjelma ei enää vastaa.

        Lisäksi yritin tutkia, olisiko koneessa jokin vika, kun löysin valmistajan sivuilta sellaisen testin. Sen mukaan kaikki on kunnossa. Onkohan vika sitten itsessäni, kuten olen arvellutkin? ap.

        Tai järjestelmässäkin voi olla vikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai järjestelmässäkin voi olla vikaa.

        Kokeilin vielä asentaa Open Officen, kuten joku täällä ehdotti. Lataus onnistui, sitten tuli Windows Installer -ikkuna, joka sanoo:
        Preparing to install...
        Nyt on jo jonkin aikaa mennyt ja näyttää, että mitään ei tapahdu, mutta ehkä valmistautuminen vielä jatkuu? ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilin vielä asentaa Open Officen, kuten joku täällä ehdotti. Lataus onnistui, sitten tuli Windows Installer -ikkuna, joka sanoo:
        Preparing to install...
        Nyt on jo jonkin aikaa mennyt ja näyttää, että mitään ei tapahdu, mutta ehkä valmistautuminen vielä jatkuu? ap.

        Heitä se kone ikkunasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heitä se kone ikkunasta.

        Mieli tekisi. Mutta eihän se varsinaisesti mitään ratkaisisi. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilin vielä asentaa Open Officen, kuten joku täällä ehdotti. Lataus onnistui, sitten tuli Windows Installer -ikkuna, joka sanoo:
        Preparing to install...
        Nyt on jo jonkin aikaa mennyt ja näyttää, että mitään ei tapahdu, mutta ehkä valmistautuminen vielä jatkuu? ap.

        Taitaa paras keino olla asentaa Windows 10 puhtaalta pöydältä koneeseen niin ongelmat poistuu. Vika kun viittaisi järjestelmään ja se korjaantuisi näin ja saisi samalla tuoreen version.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa paras keino olla asentaa Windows 10 puhtaalta pöydältä koneeseen niin ongelmat poistuu. Vika kun viittaisi järjestelmään ja se korjaantuisi näin ja saisi samalla tuoreen version.

        Sen verran olen eri palstoja lukenut, että olen huomannut monella olleen vaikeuksia siinä. Mulle se olisi varmasti erityisen vaikeaa, joten ei oikein huvittaisi enempiä päänsärkyjä hankkia. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen verran olen eri palstoja lukenut, että olen huomannut monella olleen vaikeuksia siinä. Mulle se olisi varmasti erityisen vaikeaa, joten ei oikein huvittaisi enempiä päänsärkyjä hankkia. ap.

        Onhan se asia nyt aivan varma ettei mikään virustorjunta häiriköi koko ajan taustalla ja estä ohjelmien asentamista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen verran olen eri palstoja lukenut, että olen huomannut monella olleen vaikeuksia siinä. Mulle se olisi varmasti erityisen vaikeaa, joten ei oikein huvittaisi enempiä päänsärkyjä hankkia. ap.

        ONko siinä koneessa mahdollisuutta palauttaa tehdasasetuksille, joissakin kannettavissa on palautusosio josta se alkaa palauttaa alkuperäiseksi. Nuo on yleensä valmistajakohtaisia optioita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen verran olen eri palstoja lukenut, että olen huomannut monella olleen vaikeuksia siinä. Mulle se olisi varmasti erityisen vaikeaa, joten ei oikein huvittaisi enempiä päänsärkyjä hankkia. ap.

        Kannattaa laittaa asia oikeaan mittasuhteeseen: Windows 10 käyttäjiä on jo yli puolet maailman digitalisteista:.

        https://netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?options={"filter":{"$and":[{"deviceType":{"$in":["Desktop/laptop"]}}]},"dateLabel":"Trend","attributes":"share","group":"platformVersion","sort":{"share":-1},"id":"platformsDesktopVersions","dateInterval":"Monthly","dateStart":"2019-04","dateEnd":"2020-03","segments":"-1000"}

        Windows 8.1 -versiota käyttää enää alle 4 pinnaa. Mitäköhän tuo tilasto todistaa? Olisiko niin että 10 on yksinkertaisesti paras saatavilla oleva käyttis näin vapun kynnyksellä '20.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa laittaa asia oikeaan mittasuhteeseen: Windows 10 käyttäjiä on jo yli puolet maailman digitalisteista:.

        https://netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?options={"filter":{"$and":[{"deviceType":{"$in":["Desktop/laptop"]}}]},"dateLabel":"Trend","attributes":"share","group":"platformVersion","sort":{"share":-1},"id":"platformsDesktopVersions","dateInterval":"Monthly","dateStart":"2019-04","dateEnd":"2020-03","segments":"-1000"}

        Windows 8.1 -versiota käyttää enää alle 4 pinnaa. Mitäköhän tuo tilasto todistaa? Olisiko niin että 10 on yksinkertaisesti paras saatavilla oleva käyttis näin vapun kynnyksellä '20.

        Nähdäksesi tilaston kopioi koko kuusirivinen hässäkkä selaimen osoiteriville ja paina enter. Tämä forum tapansa mukaan katsoo ja sotkee asioita parhaansa mukaan :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ONko siinä koneessa mahdollisuutta palauttaa tehdasasetuksille, joissakin kannettavissa on palautusosio josta se alkaa palauttaa alkuperäiseksi. Nuo on yleensä valmistajakohtaisia optioita

        En tajua tehdasasetuksista ja palautusosioista mitään :( ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa laittaa asia oikeaan mittasuhteeseen: Windows 10 käyttäjiä on jo yli puolet maailman digitalisteista:.

        https://netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?options={"filter":{"$and":[{"deviceType":{"$in":["Desktop/laptop"]}}]},"dateLabel":"Trend","attributes":"share","group":"platformVersion","sort":{"share":-1},"id":"platformsDesktopVersions","dateInterval":"Monthly","dateStart":"2019-04","dateEnd":"2020-03","segments":"-1000"}

        Windows 8.1 -versiota käyttää enää alle 4 pinnaa. Mitäköhän tuo tilasto todistaa? Olisiko niin että 10 on yksinkertaisesti paras saatavilla oleva käyttis näin vapun kynnyksellä '20.

        Minä nyt kuulun ehkä siihen häviävän pieneen joukkoon, joka ei tajua näistä laitteista juuri mitään. Sen vain olen huomannut, että muutaman vuoden välein pitäisi olla ostamassa uutta konetta ja aina on jotain päivitystä ja päälle kaikenlaista hässäkkää. Juuri kun on jotain oppinut, se onkin jo vanhaa tietoa. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se asia nyt aivan varma ettei mikään virustorjunta häiriköi koko ajan taustalla ja estä ohjelmien asentamista?

        Mistä sen voisi nähdä? ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä nyt kuulun ehkä siihen häviävän pieneen joukkoon, joka ei tajua näistä laitteista juuri mitään. Sen vain olen huomannut, että muutaman vuoden välein pitäisi olla ostamassa uutta konetta ja aina on jotain päivitystä ja päälle kaikenlaista hässäkkää. Juuri kun on jotain oppinut, se onkin jo vanhaa tietoa. ap.

        "Minä nyt kuulun ehkä siihen häviävän pieneen joukkoon, joka ei tajua näistä laitteista juuri mitään."

        Sitä suuremmalla syyllä kannattaa seurata sitä suurta enemmistöä jotka tajuaa ja käyttää nykyisin kymppiä eikä jäädä ongelmien kanssa painimaan versiossa mistä kohta kukaan ei muista mitään eli avun ja tuen saaminen on koko ajan vaikeampaa.

        Tuo aiemmin linkkaamani tilasto osoittaa hyvin sen että aikamoinen joukko jääriä piti vielä maaliskuussa kiinni versiosta 7, jonka tuki loppui tammikuussa. Miltei kaikki kasia aiemmin käyttäjäneet on jo siirtyneet kymppiin. Tervetuloa siihen joukkoon 🌝


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä nyt kuulun ehkä siihen häviävän pieneen joukkoon, joka ei tajua näistä laitteista juuri mitään."

        Sitä suuremmalla syyllä kannattaa seurata sitä suurta enemmistöä jotka tajuaa ja käyttää nykyisin kymppiä eikä jäädä ongelmien kanssa painimaan versiossa mistä kohta kukaan ei muista mitään eli avun ja tuen saaminen on koko ajan vaikeampaa.

        Tuo aiemmin linkkaamani tilasto osoittaa hyvin sen että aikamoinen joukko jääriä piti vielä maaliskuussa kiinni versiosta 7, jonka tuki loppui tammikuussa. Miltei kaikki kasia aiemmin käyttäjäneet on jo siirtyneet kymppiin. Tervetuloa siihen joukkoon 🌝

        Juu ehdottomasti kannattaisi päivittää 10 versioon kun se on vielä ilmaista. Saa koneellekin jatkoaikaa ja tietoturva käytettävyys paranee entisestään.

        Windows 8 ja 8.1 olivat kuin Vista aikoinaan eli epäonnistunut Windows minkä monet yksityishenkilöt ja firmat hyppäsivät suoraan yli ja käyttivät 7 versiota ennen 10 version saapumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sen voisi nähdä? ap.

        Windows kasissa on muistaakseni osio nimeltä Action Center mihin on koottu tietoja tietokoneen tärkeistä asioista. Jos laitat hakukenttään sanan action niin voit olla jo perillä. Siellä on virustorjuntaan liittyviä tietoja eli mikä sovellus vahtii palomuuria netin suuntaan, mikä suojaa konetta viruksia vastaan, jne.

        Samaisesta paikasta löytynee myös tärkeä Windowsin aktivointikoodi, mikä kannattaa poimia ihan paperille muistiin. Kun joku kaunis aamu päätät siirtyä kympin käyttäjien iloisen seurakunnan jöseneksi, niin joissain harvoissa tapauksissa Windows saattaa kysyä aiemman version aktivointikoodia ja siksi se tieto on hyvä löytyä piirongin laatikosta ihan ylähyllyltä. Varmuuden vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windows kasissa on muistaakseni osio nimeltä Action Center mihin on koottu tietoja tietokoneen tärkeistä asioista. Jos laitat hakukenttään sanan action niin voit olla jo perillä. Siellä on virustorjuntaan liittyviä tietoja eli mikä sovellus vahtii palomuuria netin suuntaan, mikä suojaa konetta viruksia vastaan, jne.

        Samaisesta paikasta löytynee myös tärkeä Windowsin aktivointikoodi, mikä kannattaa poimia ihan paperille muistiin. Kun joku kaunis aamu päätät siirtyä kympin käyttäjien iloisen seurakunnan jöseneksi, niin joissain harvoissa tapauksissa Windows saattaa kysyä aiemman version aktivointikoodia ja siksi se tieto on hyvä löytyä piirongin laatikosta ihan ylähyllyltä. Varmuuden vuoksi.

        Voi ei. Juuri tuo pelottaa, että pitää olla jokin koodi tai tunnus. Ja sitten se lataaminen, jossa on monta tuntia aikaa tulla ongelmia. Olen jo etukäteen kauhuissani. On suorastaan ihme, että täältä ei ole sentään tullut aivan täyttä tyrmäystä kysymyksilleni. Joskus aiemmin kun jotain kysyin, vastaukset olivat tosi tylyjä. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windows kasissa on muistaakseni osio nimeltä Action Center mihin on koottu tietoja tietokoneen tärkeistä asioista. Jos laitat hakukenttään sanan action niin voit olla jo perillä. Siellä on virustorjuntaan liittyviä tietoja eli mikä sovellus vahtii palomuuria netin suuntaan, mikä suojaa konetta viruksia vastaan, jne.

        Samaisesta paikasta löytynee myös tärkeä Windowsin aktivointikoodi, mikä kannattaa poimia ihan paperille muistiin. Kun joku kaunis aamu päätät siirtyä kympin käyttäjien iloisen seurakunnan jöseneksi, niin joissain harvoissa tapauksissa Windows saattaa kysyä aiemman version aktivointikoodia ja siksi se tieto on hyvä löytyä piirongin laatikosta ihan ylähyllyltä. Varmuuden vuoksi.

        Ei löytynyt sanalla action mitään sopivan näköistä. Eikö Windows Defender ole virustorjuntaohjelma? Sellainen tässä koneessa on. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi ei. Juuri tuo pelottaa, että pitää olla jokin koodi tai tunnus. Ja sitten se lataaminen, jossa on monta tuntia aikaa tulla ongelmia. Olen jo etukäteen kauhuissani. On suorastaan ihme, että täältä ei ole sentään tullut aivan täyttä tyrmäystä kysymyksilleni. Joskus aiemmin kun jotain kysyin, vastaukset olivat tosi tylyjä. ap.

        Windowsin tunnus tosiaan kannattaa kaivaa ihan paperille muistiin. Normaalisti kun kaikki menee hyvin niin kympin asennus osaa itse etsiä koneelta tarvittavat koodit ja kympin aktivointi menee niin ettei sitä käyttäjä edes huomaa. Mutta juuri niitä harvoja poikkeustapauksia varten kun koodia sitten kysytäänkin niin kannattaa itsensä vakuuttaa ja kirjoittaa XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX -tyylinen sarjanumero muistiin.

        Erinomaisen näppärä ja ilmainen apuohjelma tärkeiden (ja ehkä unohdettujen) tunnusten esiinkaivamiseen on ohjelma nimeltä ProduKey:

        https://etunurkka.kotimikro.fi/ohjelmat/produkey-64-bittinen

        Se listaa yhdellä napin painalluksella oikeat numerot ja kirjaimet tuossa edellä olevien X:ien paikalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei löytynyt sanalla action mitään sopivan näköistä. Eikö Windows Defender ole virustorjuntaohjelma? Sellainen tässä koneessa on. ap.

        Defender on nykyään ainoa oikea virustorjuja. Maksullisilla torjuntaohjelmilla kun on tarkoitus enempikin tehdä bisnestä ja se onnistuu parhaiten pelottelemalla ja paisuttelemalla asioita. Defender hoitaa sen vähän kuin viran puolesta ja istuu osana käyttöjärjestelmää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windowsin tunnus tosiaan kannattaa kaivaa ihan paperille muistiin. Normaalisti kun kaikki menee hyvin niin kympin asennus osaa itse etsiä koneelta tarvittavat koodit ja kympin aktivointi menee niin ettei sitä käyttäjä edes huomaa. Mutta juuri niitä harvoja poikkeustapauksia varten kun koodia sitten kysytäänkin niin kannattaa itsensä vakuuttaa ja kirjoittaa XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX -tyylinen sarjanumero muistiin.

        Erinomaisen näppärä ja ilmainen apuohjelma tärkeiden (ja ehkä unohdettujen) tunnusten esiinkaivamiseen on ohjelma nimeltä ProduKey:

        https://etunurkka.kotimikro.fi/ohjelmat/produkey-64-bittinen

        Se listaa yhdellä napin painalluksella oikeat numerot ja kirjaimet tuossa edellä olevien X:ien paikalle.

        Jos et ole tilaaja, niin voit luoda etunurkkaan itsellesi käyttäjätilin ja syöttää lehtitunnukseen

        3548100099 [tuo numerokoodi on voimassa 02.06.2020 asti]

        niin saat oikeuden ladata vaikkapa tuon edellä mainitun ProduKeyn maksutta plus paljon muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et ole tilaaja, niin voit luoda etunurkkaan itsellesi käyttäjätilin ja syöttää lehtitunnukseen

        3548100099 [tuo numerokoodi on voimassa 02.06.2020 asti]

        niin saat oikeuden ladata vaikkapa tuon edellä mainitun ProduKeyn maksutta plus paljon muuta.

        Kiitos neuvoista. Yritän hoitaa asian. Tämä kone tosiaan mietityttää, että jos on valmiiksi jo ongelmia, niin ne voivat tulla vastaan vielä pahempina, jos yrittää ladata jotain muutakin kuin Libre Officen. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tajua tehdasasetuksista ja palautusosioista mitään :( ap.

        Näkyykö siinä käynnistyksessä "Paina näppäintä esc tai Del" päästäksesi biosiin?
        Sieltä biosista voi löytyä kohta palauta kone tehdasasetuksille ei siellä niin kauheasti valintoja ole kun vain kahlaa niitä läpi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkyykö siinä käynnistyksessä "Paina näppäintä esc tai Del" päästäksesi biosiin?
        Sieltä biosista voi löytyä kohta palauta kone tehdasasetuksille ei siellä niin kauheasti valintoja ole kun vain kahlaa niitä läpi

        Ei näy. Mutta onko tehdasasetus sellainen, että kaikki omat juttuni katoavat koneelta? ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windowsin tunnus tosiaan kannattaa kaivaa ihan paperille muistiin. Normaalisti kun kaikki menee hyvin niin kympin asennus osaa itse etsiä koneelta tarvittavat koodit ja kympin aktivointi menee niin ettei sitä käyttäjä edes huomaa. Mutta juuri niitä harvoja poikkeustapauksia varten kun koodia sitten kysytäänkin niin kannattaa itsensä vakuuttaa ja kirjoittaa XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX -tyylinen sarjanumero muistiin.

        Erinomaisen näppärä ja ilmainen apuohjelma tärkeiden (ja ehkä unohdettujen) tunnusten esiinkaivamiseen on ohjelma nimeltä ProduKey:

        https://etunurkka.kotimikro.fi/ohjelmat/produkey-64-bittinen

        Se listaa yhdellä napin painalluksella oikeat numerot ja kirjaimet tuossa edellä olevien X:ien paikalle.

        Komentokehotteeseen järjestelmänvalvojana tuo alla oleva litania niin näkyviin tulee tuoteavain, toimii Windows 7/8/10:

        wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näy. Mutta onko tehdasasetus sellainen, että kaikki omat juttuni katoavat koneelta? ap.

        Joo kyllä katoaa ne pitää ottaa tikulle talteen. Joskus näiden kanssa ei vaan enää ole vaihtoehtoa kuin aloittaa tyhjältä pöydältä vähemmän aikaa menee niiden omien juttujen palauttamiseen jos siihen on kunnolla varautunut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näy. Mutta onko tehdasasetus sellainen, että kaikki omat juttuni katoavat koneelta? ap.

        Alkuperäisellä kysyjällä voi hyvinkin olla ns. nopea käynnistys päällä eli kone käytännössä horrostaa sammutuksessa ja näin ollen käynnistyksessä ei ehdi näkyä noita kysyttyjä Esc/Del -vihjeitä.

        Tehdasasetusten palautus luonnollisesti tuhoaa aina ainakin osan käyttäjän itse luomista asetuksista. Kasista ei itsellä ole enää muistikuvaa mutta kympissä käyttiksen voi joko ongelmien iskiessä ladata kokonaan uudelleen jolloin kone tyhjenee kaikesta käyttäjän datasta tai toisena vaihtoehtona on säästää käyttäjän oma data ja virkistää ainoastaan käyttöjärjestelmän tärkeimmät osat. Kaikkeen tuhrautuu joka tapauksessa aikaa eli kannattaa miettiä käyttääkö sen ajan suoraan kymppiloikkaan.

        Vielä jankutuksen vuoksi: ennen kuin alat mihinkään palautukseen/päivitykseen, niin ota jollekin muistitikulle/ulkoiselle levylle varmuuskopiot omista kansioistasi sisältöineen, kaiva ne tuotetunnukset ja rekisteröintiavaimet muistiin ja myös suosikkiselaimesta kannattaa ottaa tallennetut pikalinkit talteen viemällä kirjanmerkit htm-muotoon sinne varmuuskopioiden sekaan tai vaihtoehtoisesti synkronoida kirjanmerkit sivuihin tallennettuine salasanoineen google-tilille.

        Kun koneen käyttis vaihtuu niin äärimmäisen iso helpotus onnelliseksi lopuksi on se kun voi kirjautua google-tilille ja noutaa sieltä pilvestä kaikki kirjanmerkit ja muu henkilökohtainen tavara (salasanat) selaimeen automaattisesti käskemällä konetta vaan että synkronoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komentokehotteeseen järjestelmänvalvojana tuo alla oleva litania niin näkyviin tulee tuoteavain, toimii Windows 7/8/10:

        wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey

        Minulla ei toimi kympissä tuo wmic... -komento. Se kyllä ajaa sen ilman herjoja mutta näyttää tyhjää. Aiemmin ketjussa mainitulla ProduKeylla saa samalla kertaa Windowsin tunnarit ja muita kuten vaikkapa asennetun MS Officen tunnarit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi ei. Juuri tuo pelottaa, että pitää olla jokin koodi tai tunnus. Ja sitten se lataaminen, jossa on monta tuntia aikaa tulla ongelmia. Olen jo etukäteen kauhuissani. On suorastaan ihme, että täältä ei ole sentään tullut aivan täyttä tyrmäystä kysymyksilleni. Joskus aiemmin kun jotain kysyin, vastaukset olivat tosi tylyjä. ap.

        Sain viimeinkin päätettyä, että siirryn Windows 10:een. Laitoin eilen kaiken mahdollisen talteen erilliselle tikulle ja ryhdyin hommaan. Kaikki näytti menevän hyvin sellaisen asentajan kanssa, joka löytyi Microsoftin sivulta. Prosentit nousivat hiljalleen ja ajattelin, että voinkin käydä nukkumaan hyvissä ajoin ja antaa koneen puurtaa.

        Nukuin muutaman tunnin ja heräsin sen verran, että vilkaisin, että homma jatkuu ja prosenttiluku kasvaa. Sitten taas pari tuntia unia ja tarkistin tilanteen. Mutta edellisen jälkeen ei ollutkaan tapahtunut mitään, vaan oltiin samassa kohdassa (46 %) kuin aiemminkin. Äsken ihan sama juttu, kun nousin yöpuulta. Löysin jostain ohjeen, että ohjaimet pitää laittaa ajan tasalle. Jotain häselsin, vaikken oikeastaan osaa sanoa, mitä tein ja menikö edes oikein. Lopulta en kuitenkaan keksinyt muuta kuin sammuttaa koneen ja yrittää uudelleen. Nyt on tilanne sitten 0 %, mitään ei tapahdu enkä osaa tehdä mitään. Ilman tuollaista automaattista asennusta tuskin osaisin tätäkään vähää, kun pitäisi olla ylimääräinen tyhjä tikkukin, mutta sellaista ei ole, kun kaikki tikut ovat nyt täynnä.

        Arvasin kyllä, että ongelmia tulee. Mutta tätä kirjoittaessani olikin jo rapsahtanut 1 %, joten katsotaan nyt, miten tässä käy. Tuon ekan yrityksen jälkeen epäilyttää kovasti, mutta olihan se nyt toki selvää, etten vain voi herätä onnellisena Windows kympin käyttäjänä :( Tässä voi vielä olla edessä se, jatkan Win 8.1:n käyttämistä kaikista suosituksistanne huolimatta. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sain viimeinkin päätettyä, että siirryn Windows 10:een. Laitoin eilen kaiken mahdollisen talteen erilliselle tikulle ja ryhdyin hommaan. Kaikki näytti menevän hyvin sellaisen asentajan kanssa, joka löytyi Microsoftin sivulta. Prosentit nousivat hiljalleen ja ajattelin, että voinkin käydä nukkumaan hyvissä ajoin ja antaa koneen puurtaa.

        Nukuin muutaman tunnin ja heräsin sen verran, että vilkaisin, että homma jatkuu ja prosenttiluku kasvaa. Sitten taas pari tuntia unia ja tarkistin tilanteen. Mutta edellisen jälkeen ei ollutkaan tapahtunut mitään, vaan oltiin samassa kohdassa (46 %) kuin aiemminkin. Äsken ihan sama juttu, kun nousin yöpuulta. Löysin jostain ohjeen, että ohjaimet pitää laittaa ajan tasalle. Jotain häselsin, vaikken oikeastaan osaa sanoa, mitä tein ja menikö edes oikein. Lopulta en kuitenkaan keksinyt muuta kuin sammuttaa koneen ja yrittää uudelleen. Nyt on tilanne sitten 0 %, mitään ei tapahdu enkä osaa tehdä mitään. Ilman tuollaista automaattista asennusta tuskin osaisin tätäkään vähää, kun pitäisi olla ylimääräinen tyhjä tikkukin, mutta sellaista ei ole, kun kaikki tikut ovat nyt täynnä.

        Arvasin kyllä, että ongelmia tulee. Mutta tätä kirjoittaessani olikin jo rapsahtanut 1 %, joten katsotaan nyt, miten tässä käy. Tuon ekan yrityksen jälkeen epäilyttää kovasti, mutta olihan se nyt toki selvää, etten vain voi herätä onnellisena Windows kympin käyttäjänä :( Tässä voi vielä olla edessä se, jatkan Win 8.1:n käyttämistä kaikista suosituksistanne huolimatta. ap.

        Niin. Ei Aku Ankallakaan oikein mikään onnistu mutta sitkeästi se yrittää. Kyllä sinäkin parissa vuodessa saat sen asentamisen vihdoin loppuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Ei Aku Ankallakaan oikein mikään onnistu mutta sitkeästi se yrittää. Kyllä sinäkin parissa vuodessa saat sen asentamisen vihdoin loppuun.

        Voi olla, etten ole niin sisukasta laatua kuin Aku. ap.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Ei Aku Ankallakaan oikein mikään onnistu mutta sitkeästi se yrittää. Kyllä sinäkin parissa vuodessa saat sen asentamisen vihdoin loppuun.

        Eipä ole melkein viiteen vuoteen tarvinnut herätä minkään laatuisena W8.1 käyttäjänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole melkein viiteen vuoteen tarvinnut herätä minkään laatuisena W8.1 käyttäjänä.

        Kiitos, että kuitenkin tsemppasit :) ap.


    • Anonyymi

      Unohda koko juttu..

    • Anonyymi

      Trolli nauraa partaansa...

    • Anonyymi

      Erään toisen ohjelman kassa kävi niin, että ohjelman oma deinstallointi jätti rekisteriin tieodon ohjelmasta. Uudelleen installointi onnistui vasta kun poistin manuaalisesti kaikki ohjelman tiedot rekisteristä.

      • Anonyymi

        "Erään toisen ohjelman kassa kävi niin, että ohjelman oma deinstallointi jätti rekisteriin tieodon ohjelmasta. Uudelleen installointi onnistui vasta kun poistin manuaalisesti kaikki ohjelman tiedot rekisteristä."

        Tuo on hyvin yleinen syy, mutta "DISM eror" viittaa näyttöön ja siinä suositellaan näytöohjaimen päivittämistä.


    • Anonyymi

      En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta aloittajalle jatkossa. Kannattaa käyttää Libren portable versiota. Asentaa sen ja heittää varmuuskopion siitä talteen, kun saa sen toimimaan. Sitten se on helppo poistaa ja korvata uudestaan varmuuskopiosta, kun tulee ongelmia. Ei kannata varmuuskopiota vain kopioida asennetun päälle, vaan pitää vanha ensin poistaa. Joskus nimittäin tekee sen, että kun menee pahasti sekaisin jonkun avatun tiedoston kanssa, niin ei suostu enää käynnistymään, eli lähtee käyntiin, mutta kaatuu sanomatta mitään ja tätä jatkaa maailman tappiin asti. Silloin ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin hävittää vanha portable libre hakemistoineen ja laittaa varmuuskopiosta uusi tilalle.

      • Anonyymi

        Ei vaan normaalia versiota..


    • Anonyymi

      Sama tauti täälläkin.
      Valitsin kaikkien ohjelmien valikosta Libreoffice kansion, ja sieltä käynnistin Libreoffice (vikasietotila)
      Seuraavaksi laitoin ruksin kohtaan
      käynnistä ilman laitteistokiihdytystä.
      Tallensin - käynnistin uudestaan.

      Nyt aukesi ovimatto-sivulle.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe