Asunto Espanjasta

minä

Heippa! Olen miettinyt ostavani asunnon espanjan aurinkorannikolta. Osaisiko joku viisaampi ja kokeneempi kuin minä neuvoa minua mitä kautta kannattaa lähteä liikkeelle ja mitä suunnilleen yksiöt/kaksiot maksavat Costa del solin alueella? Eikö sellaista asuntoa voisi pitää vuokralla sillä aikaa kun itse oleilee Suomessa tms?

47

38224

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • espanjafani

      http://www.hel.fi/eu-kuluttajaneuvonta/asunto-opas.html
      http://www.finn-invest.com/indextot04.fi.htm
      http://www.scanproperties.com/p%E4%E4sivu.htm

      Tuolta löytyy jotain alustavaa tietoa.
      Hinnathan kiinteistöissä Espanjan rannikolla ovat nousseet huimaa vauhtia muutamassa vuodessa, sama kehitys jatkuu voimakkaana myös jatkossa.
      Sinne muuttohalukkuus on suurempaa kuin rakennustuotanto ennättää valmistaa kohteita.
      Elämisen hintatasohan Espanjassa on todella alhainen. Ruoka, vaatteet, autot jne lähes puoleen hintaan. Vallan hyvin voit vuokrata kohdetta, menekkiä riittää kun hintataso kohdallaan! Suuri osa noista asunnoista on vuokrakäytössä ylimääräisen ajan, kannattaahan se hyödyntää.
      Lentohan sinne kestää vaivaiset 4 tuntia, se on lähellä.

      • kassukkm

        auringkorannat halpaa,,,,
        mitaa potaskaa taas haastetaan,,vuokrat pilvissa
        ruoka kalliimpaa kuin suomessa,kamppien hinnat korkeammat kuin halsingissa,ja muutenkin elama laatu on huonontunut eurojen tulon jalkeen,,
        katsokaapas mihin nyt ihmiset suuntaavat ei ainakaan espanjaan,kaksion hinnalla saa esimerkiksi turkista/kreikasta okt ja viela jaa elamiseen rahaa 5 vuodeksi, joten alkaa hyvat ihmiset maalatko noita kuvija espanjasta noin pirun kauniiksi,,

        t,kassu 5v rannikkoa katsellut,,


      • Pena
        kassukkm kirjoitti:

        auringkorannat halpaa,,,,
        mitaa potaskaa taas haastetaan,,vuokrat pilvissa
        ruoka kalliimpaa kuin suomessa,kamppien hinnat korkeammat kuin halsingissa,ja muutenkin elama laatu on huonontunut eurojen tulon jalkeen,,
        katsokaapas mihin nyt ihmiset suuntaavat ei ainakaan espanjaan,kaksion hinnalla saa esimerkiksi turkista/kreikasta okt ja viela jaa elamiseen rahaa 5 vuodeksi, joten alkaa hyvat ihmiset maalatko noita kuvija espanjasta noin pirun kauniiksi,,

        t,kassu 5v rannikkoa katsellut,,

        Lähes kaikki, mitä kirjoitit, on täyttä roskaa. Luultavasti et ole käynytkään Espanjassa ja kateuksissasi puhut potaskaa.

        Asuntojen hinnat voivat jossain päin Aurinkorannikkoa olla korkeampia kuin Helsingissä ja se johtuu nimenomaan siitä, että sinne on niin kova tunku. Itse vietin siellä koko toissa talven ja lähtisin vaikka tältä istumalta takaisin, jos siihen vain olisi mahdollisuus.


      • kassukkm
        Pena kirjoitti:

        Lähes kaikki, mitä kirjoitit, on täyttä roskaa. Luultavasti et ole käynytkään Espanjassa ja kateuksissasi puhut potaskaa.

        Asuntojen hinnat voivat jossain päin Aurinkorannikkoa olla korkeampia kuin Helsingissä ja se johtuu nimenomaan siitä, että sinne on niin kova tunku. Itse vietin siellä koko toissa talven ja lähtisin vaikka tältä istumalta takaisin, jos siihen vain olisi mahdollisuus.

        ,,,,,,,,,,,,,,,,,hymy,,,,,,,,,
        juu,,viisi talvea siella viettaneena voi sanoa etta jos sina yhden talven jossain kuppilassa siella olet viettanyt ja halpaa viinia lipittanyt niin ymmarran kylla,,hymy,, onhan teita siella,, mutta jos pystyt yhdenkaan osoitteen antamaa mista sie loydat ne halvemmat asunnot kuin hessan hinnat niin kerro ystava hyva,,meinaan meitta pika rivi ystavia nykyisin thaimaassa talvehtivia enttisia rannikon asukkaita jotka voivat valaista sinua yhdesta sun toisesta,,mutta mutta,,kylla minakin ensimmaiset pari talvea vaahtosin tutuille kuin ihanaa/hyvaaa/halpaa rannikolla on mutta se totuus tulee sinullekin vastaan joten en pista pahaksi sinun kommentijasi,,hymy, vaan toivotansinutkin tervetulleeksi tanne thaimaaseen
        ja jos olet tulossa niin ota yht,kerron ja avitan alkuun,,t,kassu


      • Mitä väliä hinnalla on jos ...
        kassukkm kirjoitti:

        ,,,,,,,,,,,,,,,,,hymy,,,,,,,,,
        juu,,viisi talvea siella viettaneena voi sanoa etta jos sina yhden talven jossain kuppilassa siella olet viettanyt ja halpaa viinia lipittanyt niin ymmarran kylla,,hymy,, onhan teita siella,, mutta jos pystyt yhdenkaan osoitteen antamaa mista sie loydat ne halvemmat asunnot kuin hessan hinnat niin kerro ystava hyva,,meinaan meitta pika rivi ystavia nykyisin thaimaassa talvehtivia enttisia rannikon asukkaita jotka voivat valaista sinua yhdesta sun toisesta,,mutta mutta,,kylla minakin ensimmaiset pari talvea vaahtosin tutuille kuin ihanaa/hyvaaa/halpaa rannikolla on mutta se totuus tulee sinullekin vastaan joten en pista pahaksi sinun kommentijasi,,hymy, vaan toivotansinutkin tervetulleeksi tanne thaimaaseen
        ja jos olet tulossa niin ota yht,kerron ja avitan alkuun,,t,kassu

        Mitä ihmettä te kinaatte tuosta halpuudesta. Köyhälle kaikki on kallista. Pysykää kotona, jos ei ole rahaa. Ja ne jolla on menee minne miellyttää. Lopettakaa tuo VITUN ÄÄLIÖMÄINEN räkätys. Mitä akkoja te oikein ootte?


      • Asunto jo Espanjassa

        Hei. Se osoite tuossa ylhaalla taytyy olla www.scanproperties.com


      • minä vaan
        kassukkm kirjoitti:

        auringkorannat halpaa,,,,
        mitaa potaskaa taas haastetaan,,vuokrat pilvissa
        ruoka kalliimpaa kuin suomessa,kamppien hinnat korkeammat kuin halsingissa,ja muutenkin elama laatu on huonontunut eurojen tulon jalkeen,,
        katsokaapas mihin nyt ihmiset suuntaavat ei ainakaan espanjaan,kaksion hinnalla saa esimerkiksi turkista/kreikasta okt ja viela jaa elamiseen rahaa 5 vuodeksi, joten alkaa hyvat ihmiset maalatko noita kuvija espanjasta noin pirun kauniiksi,,

        t,kassu 5v rannikkoa katsellut,,

        Kassu, jos olisit ostanut silloin viisi vuotta sitten sinulla olisi kiva potti. Hinnat ovat todellakin nousseet, niinkuin yleensä käy paikoilla, joissa on laatua ja palvelua. Se on samoin Suomessa.
        Turkki ja muut maat ovat tulevia ja epävarmoja kohteita, jopa joissakin ollaan veden kanssa helisemässä. Eli se voi olla sijoitus, mutta eläkeläisellä ei ole varmaankaan mitään mahdollisuutta nauttia kaikesta ja vielä kerätä voitot, vaikka hyvin menisikin. Espanjassa kaikki on no vakiintunut. Elämme kuin Suomessa, mutta aurinko paistaa ja ei tarvitse tehdä lumitöitä aamuisinkaan.
        Hinnat ovat nousseet, kuten joka puolella ja jos Turkki pääsee euhun, siellä tapahtuu aivan sama.
        eli sijoita ja nauti


      • Anonyymi
        Pena kirjoitti:

        Lähes kaikki, mitä kirjoitit, on täyttä roskaa. Luultavasti et ole käynytkään Espanjassa ja kateuksissasi puhut potaskaa.

        Asuntojen hinnat voivat jossain päin Aurinkorannikkoa olla korkeampia kuin Helsingissä ja se johtuu nimenomaan siitä, että sinne on niin kova tunku. Itse vietin siellä koko toissa talven ja lähtisin vaikka tältä istumalta takaisin, jos siihen vain olisi mahdollisuus.

        Tunku on loppunut aikoja sitten ja asuntojen kylmien Koppinen talvikautena hinnat -80%


    • abelino

      älä älä älä . mene espanassa . liika huijareita .
      ranskassa ois olla pallion parempi juuri siinä ,lacote d azur ,

    • alicantina

      Niin, mutta jos vaan jotenkin tykkää Espanjasta!
      Silloin ei voi Kreikkoja taikka Ranskoja ajatella. Ranskan kehujalle: kallis maa!

      On se costa muuttunut kalliimmaksi ainakin Fuengirola, joka muutamia vuosia sitten oli vielä edullinen. Valtavat turisti määrät kallistavat hintoja ylöspäin.

      Oletko ajatellut läheltä rantaa, tarkoitan kilometrin parin etäisyydellä rannasta ?
      Vai vähän kauempaa vuorilta päin? Sieltä saattaisi löytyä joku bueblo, joka enemmän paikallisten asuttama ja siten halvempi! Mutta lähellä rantaa varmaan saa paremmin vuokrattua juuri vaikka ulkomaalaisille.

      Itse olen myös ajatellut, mutta juuri Costan kalleuden takia mietin Alicanten seutua.

      • ElCampello

    • Vuokralle

      Varaa aikaa ja vuokraa itsellesi asunto.Mieluimmin sesongin ulkopuolella (ei heinä-elokuussa). Katso paikan päällä paikallisten toimistojen ilmoituksia ja asuntoja.Vältä suomalaisia! Alueellakin on merkitystä. Katso myös muita alueita kuin CdS:a.
      Vuokrattavuus vaihtelee. Katso valmiita, käytettyjä asuntoja. Sijainti ja ilmansuunta tärkeitä. Älä hätäile, eivät ne lopu, varaudu katsomaan useammalta alueelta.
      Itse ostimme 19 vuotta sitten suoraan espanjalaiselta omistajalta keskeltä kaupunkia rantaviivalta 2mh, oh, k, parveke ja olemme olleet hiton tyytyväisiä. Muutamaa viime vuotta lukuunottamatta vuokrasimme sitä talon porteron välityksellä. harkintaa!!

      • ritul

        Ålkäähyvät ihmiset ostako asuntoa tässä vaiheessa, odottakaa, hinnat romahtavat. Joilla on nyt kannattaa myydä.
        Me olemme 10v joka syksy vuokranneet hyvältä paikalta kaksion ensimäisenä syksynä vuokra oli 280 mk ja viime syksynä 750E. Tätä vauhtia. Jos aioit vuokrailla asuntoasi, on oltava tosi tarkkana, kun menet voi siellä ollakin ei toivottu asukas.
        Aurinkorannikolla on kallista, mutta maaseudulla on varmasti eläminen halvempaa. Harkitse vaihtoehtoa.


    • domus__

      Ota yhteyttä vaikka: sundomus.com

    • kukkiaetsaa

      Kyla kyla kylla sen voi vuokrataki

      • king1

        Ihan hauskaa näin jälkiviisaana kommentoida tätä ketjua. Nyt on hinnat jo laskeneet paikkapaikoin 50 %. On arvioitu että pahimmillaan lasketellaan alas 80 %. Pohjat v. 2010.


      • mix
        king1 kirjoitti:

        Ihan hauskaa näin jälkiviisaana kommentoida tätä ketjua. Nyt on hinnat jo laskeneet paikkapaikoin 50 %. On arvioitu että pahimmillaan lasketellaan alas 80 %. Pohjat v. 2010.

        Oikeestaan hyvä tälläinen ketju missä hintkehitys näkyy pidemmältä ajalta ... Nyhän myös Espanjan hinnat ovat taas tulleet alas...en tiedä varsinaista faktaa, mutta eikös jossain ihan just kijoitettuu luokkaa -30% about vuoden aikana? Tosin suomenkin hintakehityksestä on joka toinenpäivä eri lööpi. Itse olen ostanut vaan suomesta ja viimesimmän 1kk sitten.
        Kuinka Turkin tilanne? Mikä siellä on hintamuutos?
        Miten muuten tuo "maksuun sidonnaiset" asioiden kuvio oikein on ...kun kuulin erään Espanjan kohteen hinnan olevan n.750 000 ja välittäjä oli kertonut kohteen lähtevän n. 400 000 hintaan jos raha tulee ulkomailta? Mihin se perustuu vai mitä minulta on jäänyt ymmärtämätt/kuulematta?
        t:-mix-


      • Tarkka Markka
        mix kirjoitti:

        Oikeestaan hyvä tälläinen ketju missä hintkehitys näkyy pidemmältä ajalta ... Nyhän myös Espanjan hinnat ovat taas tulleet alas...en tiedä varsinaista faktaa, mutta eikös jossain ihan just kijoitettuu luokkaa -30% about vuoden aikana? Tosin suomenkin hintakehityksestä on joka toinenpäivä eri lööpi. Itse olen ostanut vaan suomesta ja viimesimmän 1kk sitten.
        Kuinka Turkin tilanne? Mikä siellä on hintamuutos?
        Miten muuten tuo "maksuun sidonnaiset" asioiden kuvio oikein on ...kun kuulin erään Espanjan kohteen hinnan olevan n.750 000 ja välittäjä oli kertonut kohteen lähtevän n. 400 000 hintaan jos raha tulee ulkomailta? Mihin se perustuu vai mitä minulta on jäänyt ymmärtämätt/kuulematta?
        t:-mix-

        Siis jos paikallinen lyö käteen 300 000 lähtee jos suomalainen niin lähtee 400 000


    • Vaihdoin kesämökkiin

      No nyt sinne taas kannattaa mennä ostelemaan, tai ainakin lähiaikoina. Itse kävin jo kesällä (2010) shoppailemassa ja ei ainakaan vielä ole kukaan saanut halvemmalla (pyyntöhinnasta -35%), ja hinnat on itseasiassa meidän alueella jopa noussut HUIMAT 1&, heh. (tuttava näytti toteutuneiden tilastot.)

      Anyway, käytin apuna tätä sivua: www.toinenkoti.fi ja tosi hyvin meni. Mukavia tyyppejä (tyttöjä) siellä Espanjan päässä ja juristikin oli apuna, ilmaiseksi. Ja suomen päästä sain hyvin taustatietoa jo ennen matkaa.

      Suosittelen, ainakin mulla ja muilla joita tapasin perillä hommat meni tosi hyvin noiden kanssa ja ongelmia ei ole ollut yhtään!

      • Eläke kaukana..

        Juuri palattiin tutustumisreissulta Toinenkoti.fi kanssa ja tosi hyvin meni.

        Käytiin katsomassa samalla noi perinteiset turistialueet (mm. Malagan alue) ja pakko myöntää, että nyt kannattaa kääntää katseet Alicante/Valencia/Altea/Finestrat alueelle. Itse ainakin arvostan laatua ja aitoa espanjalaista menoa. Ja ei haittaa vaikka ei saa turunsinappia kioskista tai voi tilata suomeksi. :)

        Seuraava reissu varattu ja tarjousta mietitään juuri.. vinkkejä??

        PIeni kritiikki: www.toinenkoti.fi sivuilla oli aika paljon kohteita, mutta tarjonnan määrä yllätti, kun osasin kysyä lisää.. Laittoi jannu sieltä firmasta mulle linkin kaikkiin kohteisiin ja niitä oli aika paljon.

        oisko naapureita meille?


      • larissa.luukkainen
        Eläke kaukana.. kirjoitti:

        Juuri palattiin tutustumisreissulta Toinenkoti.fi kanssa ja tosi hyvin meni.

        Käytiin katsomassa samalla noi perinteiset turistialueet (mm. Malagan alue) ja pakko myöntää, että nyt kannattaa kääntää katseet Alicante/Valencia/Altea/Finestrat alueelle. Itse ainakin arvostan laatua ja aitoa espanjalaista menoa. Ja ei haittaa vaikka ei saa turunsinappia kioskista tai voi tilata suomeksi. :)

        Seuraava reissu varattu ja tarjousta mietitään juuri.. vinkkejä??

        PIeni kritiikki: www.toinenkoti.fi sivuilla oli aika paljon kohteita, mutta tarjonnan määrä yllätti, kun osasin kysyä lisää.. Laittoi jannu sieltä firmasta mulle linkin kaikkiin kohteisiin ja niitä oli aika paljon.

        oisko naapureita meille?

        www.promogesa.es/asunto-espanjasta/

        katsokaa tätä mikäli mielessä on korkea laatu, upea näkymää koko Fuengirolaan yli ja rantaa on ihan lähellä. Palvelutkin ovat lähellä ja jopa Turunsinappia löytyy ihan suomen kielellä tilamalla. Se on vasta mukavuus!!!


      • casiopea
        Eläke kaukana.. kirjoitti:

        Juuri palattiin tutustumisreissulta Toinenkoti.fi kanssa ja tosi hyvin meni.

        Käytiin katsomassa samalla noi perinteiset turistialueet (mm. Malagan alue) ja pakko myöntää, että nyt kannattaa kääntää katseet Alicante/Valencia/Altea/Finestrat alueelle. Itse ainakin arvostan laatua ja aitoa espanjalaista menoa. Ja ei haittaa vaikka ei saa turunsinappia kioskista tai voi tilata suomeksi. :)

        Seuraava reissu varattu ja tarjousta mietitään juuri.. vinkkejä??

        PIeni kritiikki: www.toinenkoti.fi sivuilla oli aika paljon kohteita, mutta tarjonnan määrä yllätti, kun osasin kysyä lisää.. Laittoi jannu sieltä firmasta mulle linkin kaikkiin kohteisiin ja niitä oli aika paljon.

        oisko naapureita meille?

        www.promogesa.es/asunto-espanjasta/
        kävimme katsomassa promogesan rakennuskohdetta ja jäimme todella miettimään asunnon ostamista sieltä.

        Rakennuksen korkea laatu oli meille yllättävä. Se on lähellä Los Pacoa ihan tunnetun härkäpatsan korkeudella. Näkymä on aivan upea ja meri on lähellä.

        Yllätti myös se, että keittiöt ovat varustettu siemens koneilla. Ennen sitä katsoimme paljon erilaisia asuntoja mutta jotenkin aina jokaisessa oli jotakin puutetta. Tämä oli ensimmäinen kohde jossa kaikki oli kohdalla.
        Pihakin on kaunis, iso ja rauhallinen. Kuulostaa Paratiiselta!
        Turunsinappiakin löytyy ihan suomen kielellä tilamalla. Se on vasta mukavuus!!!


    • Tämä viesti on tarkoitettu kaikille niille, jotka aikovat viettä eläkepäivänvä ulkomailla, mutta jotka eivät vielä ole tehneet kohdemaasta lopullista päätöstä.

      Espanja on monen pohjoisen Euroopan asukkaan perinteinen valinta. On paljon ihmisiä, jotka eivät muuta maata tule ajatelleeksikaan. Euroopassa on runsaasti vaihtoehtoja. Jos suomalainen pärjää Suomessa, niin muiden Euroopan maiden hintatason hänelle ei pitäisi olla ongelma, onhan Suomi euroalueen kallein maa. Viimeisin Eurostatin tutkimuksen mukaan Suomen hintataso oli 125, Espanjan 96, kun keskimääräistä hintatasoa merkittiin 100:lla.

      Minä ja vaimoni tutustuimme Aurinkorannikoon 2000-luvun alussa oleskelemalla siellä pitempiäkin aikoja kerrallaan, mutta meidän toiveitamme alue ei vastannut. Pidimme sitä rantakaistaletta, johon tutustuimme liian tiheään asuttuna, ilmaa saastuneena ja ympäristöä liian turistimaisena. Talvella oli kuivaa, kylmää ja tuulista. Kieli ei ollut ongelma, sillä minä puhun espanjaa sujuvasti ja vaimonikin jonkin verran. Ennen oleskeluamme Aurinkorannikolla olimme tutustuneet moniin muihin Espanjan osiin, mm. Galiciaan, ja espanajalaisiin sekä Suomessa että Espanjassa.

      Ennen opintomatkojamme Aurinkorannikolle olimme oppineet tuntemaan Portugalin, jossa olimme oleskelleet useita kuukausiakin kerrallaan. Ennen eläkkeelle jäämistäni päätimme käydä vielä Azoreilla katsomassa, voisiko siellä mahdollisesti asua. Viikon vierailun jälken tulimme siihen tulokseen, että voimme tulla kokeilelmaan. Nyt emme enää kokeile, sillä olemme asuneet Ponta Delgadassa kohta neljä vuotta. Meillä on oma talo, Suomessa meillä ole enää mitään omaisuutta.

      Nautimme elämästämme rauhallisessa ympäristössä, jossa meillä on aina puhdas ilma hengittää. Ympäristömme on aina vihreä ja kaunis luonto kiveheiton päässä. Takapihallamme voimme kasvatella vihanneksia ympäri vuoden. Talvemme on maantieteellisen Euroopan lämpimin. Asuinympäristömme on turvallinen ja ihmiset ovat ystävällisiä ja avuliaita. Kaikki on pientä ja sievää. Takana ovat pääkaupunkiseudun kiire ja tiuskivat ihmiset.

      Verot ovat alhaiset ja yhteiskunta toimii. Kaikki palvelut ovat lähellä ja elämä on Suomeen verrattuna edullista.

      Suomalaista eikä pohjoismaista yhteisöä meillä ei ole, mutta emme sellaista kaipaakaan. Suomessa käymme harvoin - emme ole vielä käyneet muuttomme jälkeen eikä vierailusuunnitelmia ole. Yhteytemme hoidamme pitkälle sähköpostilla, Facebookilla ja Skypella. Portugalinkielen taito on tarpeen, mutta esim. useimmat lääkärit puhuvat englantia.

      Eläkepäiviä suunnittelevat, miettikää eri vaihtoehtoja rohkeasti. Jos päätyisimme Espanjaan, emme menisi Aurinkorannikolle emmekä millekään muulle ulkomaalaisalueelle.

      • Vesimies_M75

        Hei masseur!

        Voitko hieman kertoa asumisen kustannuksista Azoreilla, otetaan esimerkiksi hyväkuntoisen kaksion / rivarin hinta ok paikalla? Toimiiko saarella, jolla asut jonkinlainen julkinen liikenne? Onko Portugal hyvin byrokraattinen esim. jos ulkomaalainen haluaa jotain pientä yritystoimintaa harjoittaa?


      • Vesimies_M75 kirjoitti:

        Hei masseur!

        Voitko hieman kertoa asumisen kustannuksista Azoreilla, otetaan esimerkiksi hyväkuntoisen kaksion / rivarin hinta ok paikalla? Toimiiko saarella, jolla asut jonkinlainen julkinen liikenne? Onko Portugal hyvin byrokraattinen esim. jos ulkomaalainen haluaa jotain pientä yritystoimintaa harjoittaa?

        Kaksio on täällä yhden mh:n huoneisto eli T1. Hintahaitari on suuri, arviolta 70-90 000 e. Huoneistojen koko on keskimäärin suurempi kuin Suomessa eikä kokoa kovin yleisesti neliömetreissä ilmoiteta, vaan puhutaan niin ja niin monen makuhuoneen talosta tai huoneistosta. Pankin arvio huoneiston neliöhinnaksi lainaa anottaessa on luokkaa 1100-1200 e/m2.

        Me päädyimme kaupunkitaloon, joka on ratkaisu, jossa talot on rakennettu päädyistään toisiinsa kiinni ja jossa jokainen hoitaa oman alueensa eikä yhteisessä hallinnassa olevaa omaisuutta ole. Suomen mallin mukaisia rivitalojaratkaisuja ei Azoreilla tietääkseni ole.

        São Miguelilla on bussiliikennettä, aikataulut ovat netissä osoiteessa www.smigueltransportes.com. Ponta Delgadan keskustan alueella on kolme minibussilinjaa. Me asumme Ponta Delgdadan keskustan tuntumassa emmekä omista autoa. Käytämme liikkumiseen jalkojamme, busseja ja taksia.

        Byrokratiasta minulla on henkilökohtaisesti kovin vähän kokemusta. Harjoitan hyvin vaatimatonta taloudellista toimintaa omissa nimissäni eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Se vaati vain ilmoituksen verotoimistoon. En tiedä, onko esim yhtiön perustaminen hankalaa. Tiedotusvälineiden mukaan sen pitäisi olla varsin yksinkertaista. Tunnen erään sveitsiläisen henkilön ja voisin kysyä häneltä, sillä hän on harjoittanut maahantuontia ja vähittäiskauppaa.


    • Vesimies_M75

      Kiitos vastauksestasi! Minun kohdallani ulkomaille pysyvä muutto ei ole vielä ajankohtainen, mutta se on selkeä haave. Suomen pitkä pimeä ja kylmä vuodenaika käy vuosi vuodelta raskaammaksi. Olen vuosi sitten aloittanut säästämisprojektin, jonka tavoitettaana on täysipäiväisestä työelämästä irtaantuminen tulevaisuudessa. Haaveena on löytää paikka, jossa olisi ympäri vuoden miellyttävä ilmasto ja kaunis luonto. Mihinkään massaturismipaikkaan en missään nimessä halua. Itsekkäästi ajatellen toivon, ettei Azoreista tulevaisuudessa tule turismin "pilaama" paikka.

      Mikä on säiden puolesta paras aika matkustaa sinne ja liikunnallisena ihmisenä minua kiinnostaa saaren pyöräilymahdollisuudet. Osaako masseur kertoa näistä jotain?

      • Azorien ongelmana tällä hetkellä on matkailijoiden pieni määrä (n. 350 00 vuonna 2010) verrattuna alan tekemiin investointeihin etenkin majoituspuolella. Azorien matkailu on lisäksi painuttunut voimakkaasti kesäkuukausiin, Niinpä hotellit ja muut majoitustilat ovat pitkän aikaa vuodesta tyhjillään tai vajaakäytöllä.

        Oikeastaan kai on onni, että Azorien sää koetaan sen verran sateiseksi, että se saa niin monia Manner-Portugalin asukkaita kuin ulkomaalaisiakin epäröimään.

        Toinen matkustusta rajoittava tekijä on lentojen kalleus välillä Lissabon/Porto - Azorit, mikä johtuu siitä, että kilpailua ei ole vapautettu. Lentoliikenne on julkisen sektorin palvelua, jolla pyritään turvaamaan lentoliikenne jokaiselle yhdeksälle saarelle. Halpoja lentoja (alk. 88 e meno-paluu Lissabon - Ponta Delgada) on tullut myyntiin, mutta niiden määrä (maks. 10 prosenttia) on riittämätön.

        Kun itse en etsinyt paikka, jossa aurinko paistaisi päivät pitkät, olen ollut täysin tyytyväinen säähän kaikkina vuodenaikoina. Ponta Delgadan vuotuinen sademäärä on noin 1000 mm, Helsingin 650. Saari-ilmasto on vaihteleva, mutta sateet eivät yleensä kestää päivää kauempaa kerrallaan ja niiden väliin mahtuu poutaa ja aurinkoa. Lämpötilavaihtelut ovat varsin pienet niin vuodenaikojen välillä kuin vuorokauden sisälläkin. Lämmitystarve on vähäinen, samoin ilman viilennystarve. Ulkoilma on puhdasta ja raikasta ympäri vuoden ja luonto vehmasta. Jotakuinkin jokaiseen kesään mahtuu tosin jonkin pituinen kuiva kausi, mutta sen vaikutukset ovat paikallisia.

        Elämä Ponta Delgadassa on rauhallista, ihmiset ovat ystävällisiä. Meno on verkkaisempaa kuin ruuhka-Suomessa. Yhteiskunta ja palvelut toimivat. Turvallisuustilanne on keskimäärin hyvä. Verotus on edullinen.

        Kesä on Azoreilla kauneinta aikaa. São Miguelilla ja Azoreilla ylipäätään pyöräillää valitettavan vähän, mutta mahdollisuuksia on, sillä on teitä, joilla liikenne on vähäisempää, esim.reitillä Ponta Delgada - Sete Cidades. Maasto on kumpuilevaa, mikä tekee pyöräilystä kuntolajin.

        Tervetuloa käymään ja tapaamaan.


    • larissa.luukkainen

      www.promogesa.es/asunto-espanjasta/

      tämä on paras mahdollisuus Fuengirolassa! Korkea laatu, upeat näkymät!

    • casiopea

      www.promogesa.es/asunto-espanjasta/

      katsokaa tästä mikäli on mielessä korkea laatu, mukavuus ja merenläheisyys

    • casiopea

      Asunto Espanjasta - Promogesa
      Osta asunto Espanjasta! El Mirador de La Yesera, eksklusiivinen rakennuskokonaisuus.


      www.promogesa.es/asunto-espanjasta/

    • Pertsa91

      Promogesa kohteessa en ole käynyt, mutta sisustan saa hyväksi, jos paneutuu siihen mitä hankkii. Hinnat tuossa kohteessa ei ole kohdallaan. Samalla hinnalla saa Puerto Banuksesta. Fugen vastaavien hintataso pankin kohteiss on yhden makkarin kämpissä noin 110 teur ja kahden makkarin 160 teur, kun on merinäköalat ja täysin korkkaamaton kohde.

      Olen viimeisen puolen vuoden aikana kiertänyt about 200 kohdetta ja hinta/laatutaso on tullut tutuksi

      • terttu

        Ei pidä ottaa kantaa kohteesta, jossa ei ole käynyt. Ostin ko:sta kohteesta kahden makkarin asunnon, mutta en hinnalla 160 teur. Kyllä se on enemmän ja olen muutaman vuoden tutustunut tarjontaan. Kysymyksessä on hyvin rakennettu kiinteistö kaikilla herkuilla. Olen todella tyytyväinen asuntoon, jossa tulen asumaan loppuelämäni, silloin ei pidä haihatella, vaan panostettava laatuun ja silloin se ei ole Puerto Banus. Kohde oli täysin korkkaamaton ja rauhallisella asuinalueella liikkuvalle ihmiselle kaikki palvelut lähettyvillä. Sisustusmateriaalit korkeatasoisia kuin myös kodinkoneet.


    • sijoittaja1111

      Näitä viestejä on mielenkiintoista lukea jälkikäteen , kun hinnat ovat dipanneet 50-70 %. Nyt saa edullisesti asuntoja ja lasku jatkuu vielä jonkin aikaa. Kohta on oston hetki. Vastaava tulee tapahtumaan Suomessa korkojen noustessa. Myös Nokian irtisanomiset vaikuttavat viiveellä.

      • asuntoa ostava

        Koskahan asuntojen hinta-ale Suomessa alkaa?. Ihan mukava on tätä lukea tosiaan vaikka 1-2 vuoden päästä. Vinkiksi: Missähän asuisi Suomessa halvemmalla kuin omassa, kun korkokin on kaikki 1%, vuokralla?


      • Vielä jaksaa...!

        Minä olen myös katsellut hintoja, ja kummastelen sitä, että jotkut välittäjät pyytävät entisiä hintoja...oma leipä vaarassa? Vaikka asuntojen hinnat ovat pudonneet, niin ei sieltä ole meikäläiselle löytynyt sellaista n. 50000e maksavaa kivaa kämppää...Costa de Solilta siis.
        Joten odotellaan vielä...rahat on valmiina.


    • - EU ->

      Wanha ketju muta toisaalta ihan kiinnostava nähdä miten tilanne Espanjassa ja kommentiti ovat kehittyneet vuosien saatossa.

      Yksi huolestuttava asia on Espanjan kokonaisvaltainen taloudellinen tilanne ja kysymys siitä, että selvityykö se ongelmistaan ja jos, niin miten ja millaisin mahdollisn muutoksin. Espanja on joutunut korttamaan veroja ja kuristamaan sosiaalitukea terveydenhoidossa, työttömyyskorvauksissa, eläkkeissä jne. Noin 50% nuorista on työttömiä.

      Espanjan talouden nopea kasvu oli pitkälti kiinteistövetoinen je sen varassa ja nyt kiinteistökuplan puhjettua ei oikein kinnollisia kansantalouden tukiverkkoja ole. Toivottavasti löytävät jonkin kestävän ratkaisun kansantalouden tilanteseen ja uusia useita talousvetureita, mutta matka tulee edelleen olemaan valitettavan kivikkoinen ja pitkä. Harmittaa ihan paikallisten ihmisten puollesta, heille nuo ongelmavuodet ovat pitkiä ja raskaita. Maa ja sen asukkaat ovat ihan sympaattisia.

      2011 : "Spanish house price falls continue unabated" :

      - http://www.globalpropertyguide.com/Europe/Spain

      "Asuntokupla voi aiheuttaa espanjalaispankeille jopa satojen miljardien eurojen tappiot, laskeskelee Nordea. Tämä merkitsisi turvautumista ulkopuoliseen apuun."

      http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2012/05/14/pelottava-laskelma-asuntokuplasta-250-miljardin-lasku/201229325/12

      2011 : "Espanjan asuntomarkkinoiden hintaluisun odotetaan jatkuvan vielä kolmen vuoden ajan kiinteistökuplan puhkeamisen seurauksena ja pankkien myydessä kiinteistösijoituksiaan, ilmenee Reutersin tekemästä analyytikkokyselystä":

      http://www.taloussanomat.fi/rahoitus/2011/04/19/kysely-asuntojen-hinnat-laskevat-espanjassa-viela-kolme-vuotta/20115601/12

      2010: "Kiinteistökehittäjät eivät ole Espanjassa pystyneet maksamaan yli 300 miljardin euron velkojaan. Kiinteistöjen hintojen uskotaan yhä laskevan Iberian niemimaalla":

      http://www.taloussanomat.fi/rakentaminen/2010/01/25/espanjan-kiinteistoista-jattivelat/20101172/12

      .

    • - EU ->

      Huolestuttavia uutisia Espanjan talouden tilanteesta ja tietenkin aivan erityisesti espanjalaisten itsensä kannalta.

      Tällä hetkelä saattaisi olla hieman riskialtista pedata sitovia ratkaisuja ja muutoksia Espanjaan muttamisen suhteen. Toivotaan Espanjan kuienkin välttyvän Kreikan tilanteelta.

      Taloudellisten ngelmien lisäksi suurena riskinä ovat kansallislevottomuudet ja jopa sisällisota jota on pelätty mm. Kreikan suhteen. Toivottavasti asiat eivät etene siihen psteeseen. Ohessa artikkeli.


      - - >

      Uutiset Espanjasta ovat päivä päivältä hälyttävämpiä, ja maa on hallituksensa mukaan vakavassa vaarassa luisua ulos rahoitusmarkkinoilta. Taloussanomat selvitti, kuinka paljon suomalaisia sijoituksia – muun muassa työeläkevaroja – on vielä kiinni Espanjassa, ja mitä mieltä eläkeyhtiöissä ollaan maan tilanteesta.

      Viime päivien uutiset Espanjasta eivät lupaa hyvää: maan talous kutistuu, lainakulut ovat nousemassa pääministeri Mariano Rajoyn mukaan tähtitieteellisiksi ja espanjalaispankkien luottoluokitukset ovat matkalla kohti pohjamutia.

      Lyhyesti sanoen: velkakriisin täysimittainen leviäminen Espanjaan on erittäin lähellä.

      http://www.taloussanomat.fi/rahoitus/2012/05/18/suomella-yha-miljardeja-espanjassa-maa-on-kuin-lama-ajan-suomi/201229647/12

      .

    • kodinonni3
    • oopot

      Muutamia on - 10.000€ n.50 m2 niissä on vain vanharunko 80% on tyhjillään laatu on mitä on rakenne yksinkertainen kesälläkin pitää lämmittää kun aurinko ei paista kokopäivää ylihintaa on monessa 40-80%

    • oopot

      Älä osta ja maksa kun valmista muuten kaikki jää tekemättä ..Rakentajan ja kaupantekijän välissssä voi olla monta firmaa jotka ei vastaa mistään ja katoaa se on sitä kaks naamasuutta Itse en huoli taajama asuntoa tulee kaupanpäälle kostea tuuli veto melu likaisuus Uusia näytti olevan 50-150m2 n1200-2200€m2 yli suomen hinta vaik Rakentamminen on 60% halvempaa

      • Vale

        Samaa mieltä .TM firma ei palauta käsirahaa vaikka kaupanteko tilaisuudessa sovittiin jos peruuntuu palautetaan tai hyvitetään ostossa Ei Mitään Käytöstapoja . Näitä on paljon .En käy espanjalaisissa ravintoloissa kaupoissa kun meno on tälläistä. Otan ne takaisin korkoineen ja kuluineen .Olen vaatinut ja käynyt 10kertaa kaikki unohtuu kun pää kääntyy uus klouni ilmestyy .myös espanjan viranomaisetovat.Kipsi seinät pölyää saa kipsi keuhkot .500€/m2 Max.uusi.


    • Kallepieni

      ÄLÄ LUOTA KEHENKÄÄN. EI SENTTIÄKÄÄN ENNENKUN KAIKKI ON KUNNOSSA VARMASTI. TAAJAMIEN MELU AUTOSAASTEET LIKAISUUS MYÖS KAUEMPANA TÄYNNÄ ROINAA KERTOO JOTAIN ASENTEESTA .OLEN KÄVELLYT MONEENKERTAAN ALUEEN TIEDÄN.RUOKAHALUT MENEE. TURKISTA SAA 3ASUNTOA SAMAAN HINTAAN.PAREMPI ILMASTO LYHYEMPI MATKA TOIMIVAMPI.

    • Anonyymi

      Moikka! Itsekin olen ollut etsimässä viime aikoina kohteita Espanjasta, etenkin Marbellan alueelta.

      Törmäsin kyseiseen välitysfirmaan (nähtävästi paljon suomalaisia mukana toiminnassa) ja heillä näyttäisi olevan kaiken näköisiä hienoja kohteita:

      https://strandproperties.com

      Ainakin itselle pistää silmään tuo skandinaavinen tyyli, jota hyödyntävät :D

    • Anonyymi

      Lupauksiin Ei pidä luottaa sittenkun kaikki on valmista ja paikalla voi harkita maksaa. Sekään ei toimi aina TMfirmalla on välikäsiä ja välittäjiä. Jäi käsiraha saamatta vaikka kuitit on. Ovat röyhkeitä eivät muista mitään.

    • Anonyymi

      TM-firma on pahin Mitään lupaukset Ei pidä .

    • Anonyymi

      Ei niil oo mitään kalliita vanhoja kerrostaloja kylmiä suomes saa 20.000€taloja tontilla tääl kivirähjäkkeitä.

    • Anonyymi

      Siellä asuu kaikki puliveivaaja ja yksi putkimies joka myi sielunsa viskipullosta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe