kani pelkää

neuvoton

mulla on suloinen pieni musta leijonapupu. marraskuussa syntynyt. pupu on kiltti ja söpönen,uteliaskin ja reipas mutta voi niin arka. se pelkää kaikkea. kun kävelen huoneessa kani saa sätkyn,alkaa itkeä ja iskee jalkaa ja juoksee kun leppä keihäs. jos sitä yrittää ottaa syliin se itkee ja huutaa niin sydäntä särkevästi että oikein säikähtää. minulla on pitkä kokemus pupuista ja tiedän että pieninä ne ovat arkoja mutta ei ole tällaista ujopiimää ennen kohdalleni sattunut. en tiedä mitä tehdä,en halua että pupu parkani pelkää jatkuvasti. öisin se herää eloon,se hyppii sänkyyni kun nukun ja tulee pussailemaan.mutta jos kohotan käteni tai yritän silittää se saa hirveän slaagin. pupu kyllä pitää minusta ja ihmisistä yleensä koska tulee tönimään nenällään ja haistelemaan mutta se ei uskalla loikkia vaan se ryömii. olen muutaman kerran sen napannut syliin äkkiä ja silloin se on ollut kiltisti. ei potki vaan on ihan kiltisti. se jopa lepäilee vieressäni välillä kunhan saan sen ensin rauhottumaan. mutta siis tuleekohan se aina olemaan noin toivottoman arka?

7

3279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikka

      mun leijonaharjas tyttö on aivan samanlainen.. sit kun sanotaan, että kesyyntyy kun käsittelee kania. mutta miten käsittelet, kun toinen meinaa slaakin saada jos syliin saa napattua. siitä ei ainakaan kanin luottamus minuun kasva...aarg!
      eikä hyväksy kanikaveriaan.

    • Sipsu

      Mutta se oppi rohkeaksi rohkean kaverin avulla, joka rakastaa silittelyä. Aina kun silitin rohkeaa, arempi ryömi puoliksi sen alle ja näin sitäkin sai silitettyä, ja pitihän se siitä. Nykyään sitä saa jo silitellä vaihtelevalla menestyksellä.

      En usko että kanisi välttämättä rohkaistuu siitä kun otat sen äkkiarvaamatta nopeasti syliin, voipi olla että silloin se on vain alistuneessa tilassa, eikä uskalla liikkua. Rauhassa vaan ja ajan kanssa, harkitse myös kaveria.

      • mie vaa

        moikka
        elikkäs mulla on kääpiöluppa. se oli kans alussa aiva sairaan säikky. säikähti jokaista kolinaa yms. nykyään puppeli kerjää syliin ja rapsutuksii eikä välitä enää joka kolinasta. totuttamine oli aika hankalaa. annoin kanin olla paljon lattialla ja aina ku tuli lähelle nii pikkusen rapsutin ja annoin makupalan yms. välil kyl tuli sellane fiilis ettei siit tule mitää mutta kyllä se kannatti =)yritä pärjäillä


      • jassuuuuuuuuuhhkkkka
        mie vaa kirjoitti:

        moikka
        elikkäs mulla on kääpiöluppa. se oli kans alussa aiva sairaan säikky. säikähti jokaista kolinaa yms. nykyään puppeli kerjää syliin ja rapsutuksii eikä välitä enää joka kolinasta. totuttamine oli aika hankalaa. annoin kanin olla paljon lattialla ja aina ku tuli lähelle nii pikkusen rapsutin ja annoin makupalan yms. välil kyl tuli sellane fiilis ettei siit tule mitää mutta kyllä se kannatti =)yritä pärjäillä

        moikka sain kolme päivää sitten söpön kääpiöluppa naaraan nimeltä Lyyli se on vielä kovin arka ja se on vasta 3 kuukautinen se on kuitenkin sopeutunut hieman hyvin se ei enään sujahda nopeasti pikku koppiinsa kun tulen huoneeseen ja se uskaltaa syödä,juoda ja tehdä vessa asiansa kun katselen sitä häkistä mutta se alkaa tärisemään heti kun avaan esimerkiksi häkin oven ja kun nostan sen ja otan sen syliin se rimpuilee ensin mutta sitten se vain tärisee se ei uskalla syödä minun kädestä eikä se uskalla tulla minun lähelle kun se on vapaana huoneessani joskus tulee vain haistelemaan se on tosi arka joten uskaltaako se ikinä syödä minun kädestä jne tiedän kyllä että se tuli meille vasta vähän aika sitten eikä se heti minuun sopeudu mutta pelkään vain mitä minun pitäisi tehdä olen kyllä koittanut jutella sille rauhallisella äänen sävylle vastatkaa pliis ja kertokaa mitä voin tehdä kiitos


    • Mietiskeliä..

      Mitä jos se rohkeempi kani uskooki sitä arkaa ? ja sitte molemmat pelkää ja säikkyy ilman mitää syytä.. ?

    • Estekani

      Voi kurja olet hankkinut kanin huonoista oloista jossa se ei ole saanut varhaisesta iästä asti positiivisia kokemuksia ihmisistä eikä näköjään mistään muustakaan. Vaikuttaa sitä ettei kania ole käsitelty laisinkaan poikasena joten se pelkää kaikkea ja kaikkia sille uusia tilanteita sekä olentoja. Kun kania ei ole käsitelty eikä sosiaalistettu poikasena vaan se on kasvanut häkissä hiljaisuudessa ladossa tms (esim. eläinkaupat, ulkomaiset tukkukasvattamot tai suuren kanilan pitäjät)
      Onneksi poikasen ja nuoren eläimen käytös on erityisen helposti muokattavissa positiivisilla kokemuksilla ja totuttamisella. :)

      Vastaisuudessa kiinnittäkää hyvät ihmiset huomiota siihen millaisista oloista otatte kaninne, koska on myös kasvattajia jotka panostavat kanien käsittelyyn ja elinoloihin huolella, jollaiselta voi saada aivan toisenlaisen kanin; rohkean ja avoimen poikasen joka on elänyt virikerikkaissa oloissa ja nähnyt muutakin kuin häkinkalterit. Käsittelemätön kani pelkää luonnostaan vieraita asioita ja suhtautuu uusiin tilanteisiin pelolla ja pakenemalla.

    • Anonyymi

      Meillä on kaksi kania jotka asuvat ulkona vein aamulla salaattia ja molemmat tulivat luokseni sitten menin sisälle ja tulin takaisin kolmen tunnin päästä ja toinen oli tosi peloissaan ja juoksi karkuun mitä teen tarvin apua:(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe