Potentiaalierot

Anonyymi

Olen opiskellut hieman sähköopin teoriaa, mutta ei taida ymmärrykseni oikein riittää. En kuitenkaan haluaisi ihan vielä heittää pyyhettä kehään.

Tein yksinkertaisen virtapiirin, missä oli jännitelähde ja sarjaan kytkettyjä vastuksia. Olin tosi fiksu ja ylpeä, kun huomasin osaavani mitata vastusten yli vaikuttavia jännitteitä. Kaikki kuitenkin muuttui, kun laitoin lampun vastuksen paikalle. Yksinkertaistettu esimerkki. Siis minulla on tasavirtalähde, vaikkapa 5 Volttia ja tuossa virtapiirissä yksi vastus, vaikkapa 1 Kilo-ohmia, vastuksen yli vaikuttava jännite on siis tuo 5 Volttia. Nyt kun korvaan vastuksen lampulla, niin jännite yllättäen putoaa noin 4 Volttiin. Miksi jännite putoaa, eikö potentiaalieron pitäisi edelleen olla tuo 5 Volttia?

5

369

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Unohdit että virtalähteelläkin on sisäinen vastus. Siinäkin vastuksessa tapahtuu virran kulkiessa jännitehäviö kuten ulkoisissakin vastuksissa. Sisäisen vastuksen jännitehäviö on päinvastainen kuin virtalähteen napajännite joten sen määrä vähentää virtalähteen jännitettä.

• Anonyymi

Kiitos sinulle, tätä en itse olisi hoksannutkaan:-) Eli käytännössä kun teen virtapiirin, niin en voi luottaa virtalähteen jännitteeseen, vaan minun on aina mitattava jännite navoilta, ellen sitten selvitä tuota sisäisen resistanssin määrää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos sinulle, tätä en itse olisi hoksannutkaan:-) Eli käytännössä kun teen virtapiirin, niin en voi luottaa virtalähteen jännitteeseen, vaan minun on aina mitattava jännite navoilta, ellen sitten selvitä tuota sisäisen resistanssin määrää?

Et todellakaan voi luottaa "virtalähteen jännitteeseen" jos et tiedä koko virtapiirin impedanssia.

Virtalähde ja jännitelähde on eriasioita. Virtalähde pyrkii pitämään vakiovirtaa riippumatta kuormituksesta tai jännitevaihteluista ja jännitelähde pyrkii aina pitämään samaa jännitettä riippumatta paljonko piiri ottaa virtaa.

Sitten on vielä se paristo jonka jännite laskee sen mukaan paljonko sieltä revitään virtaa, se ei ole sellaisenaan mikään laboratorioon soveltuva mittaväline kun sisäinen vastus harvemmin tunnetaan.

Tuossa vaiheessa ennen transistoreja kannattaisi ihan ensimmäisenä hankkia labrapoweri ja sillä tutkia miten sähkö käyttäytyy rinnan ja sarjaan kytkettyjen kuormien kanssa kun rajoitat vuorotellen joko virran tai jännitteen x-arvoon.

Ja jännitettä ei aina mitata navoilta, vaan sen pisteen yli jota syystä tai toisesta halutaan tarkastella. Ohmin lain kanssa samaan hengenvetoon kannattaa opiskella Kirchhoffin piirilait, eli jännite jakautuu matkalle ja piirin läpikulkeva virta on vakio:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffin_piirilait

Meikä-

• Anonyymi

Yksinkertaisesti: tuossa sinun esimerkissäsi, jossa on kuormana vain yksi (1) vastus tai lamppu, tilanne johtuu siitä että sinun virtalähteessäsi ei virta riitä ja jännite alkaa notkumaan. Lamppusi siis vie enemmän sähköä kun 1kohm vastus.

Olet kuitenkin kytkenyt useita vastuksia sarjaan ja todennut niiden ylijääviä jänniteitä, kun lasket kaikkien vastusten ylijäävät jännitteet yhteen, niin tulos on yhtä suuri kun virtalähteesi napajännite.

Nyt täytyy hogata, että kaikki mitä kytket virtapiiriin, on periaatteessa ihan samanlaisia vastuksia vain eri vastusarvoilla. Myös kuparijohdon pätkä virtapiirissä on vastus. Samoin jos kytket virtapiiriin puupalikan, niin sekin on vastus.

Kuparijohdon yli jää todennäköisesti niin vähän jännitehäviötä, että et edes saa mitattua sitä, puupalikka taas käytännössä katkaisee koko virtapiirin kokonaan, ja koko virtalähteen napajännite vaikuttaa puupalikan yli.

Eli sarjaan kytkettyjen vastusten ylijäävä jännite riippuu piirin virrasta, ja piirin virta kaikista sarjavastuksista yhdessä. Jos korvaat yhden vastuksen toisella, niin piirin läpikulkeva virta muuttuu, ja näin kaikkien ylivaikuttavien jännitteet muuttuu.

Meikä-

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3209
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3077
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2942
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1657
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59