Urheilu ja alkomahooli

Lindax

Alempana tällä saitilla yksi mies sanoi, että pojallaan on urheilua harrastavat kaverit ja että tämä antaa hänelle mielenrauhan että vapaa-aikansa sujuu hyvin. Jotenki näin se meni. Korjatkoon jos oon väärässä.
Mutta onko näin että urheiluharrastus suojaa alkomahoolilta nuoremme tai meidät? Empä sano mitään vaan panen suuni suppuun ja avaan myöhemässä vaiheessa. Vastauksia pliis, odotan siis.

42

1430

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rekattu

Aiheessa oli puhe teini-ikäisistä, 80-luvulla pienellä paikkakunnalla aika tarkkaan tunsi lasten kaverit,puoli kaupunkia oli näissä harrastuksissa tavalla tai toisella mukana,jos sanoi yöpyvänsä jonkun kaverin luona oli se helppo tarkistaa ja tunsimme myös vanhemmat
      Meillä lisäksi kävi nuorisoa koska oli isot tilat,tiesimme keiden seurassa liikutaan,vaimoni oli noihin aikoihin osapäivätyössä ja hänen äitinsä asui meillä,fudaripojille paistettiin meillä monet pullat
      Nykyään voi olla vaikeampaa varsinkin jos molemmat vanhemmat työssäkäyviä ja paljon omissa riennoissaan tai yksinhuoltajia
      Alkoholia emme käytä suuremmin itsekään,tottakai nuoriso sitä kokeili silloinkin ja jo omassa nuoruudessa 60-luvulla,itse jäin kiinni 15-vuotiaana kun olin kännissä mennyt nukkumaan vaarini saunakamariin ja hän sieltä minut aamulla löysi,en ollut uskaltanut mennä kotiin

• merliNelli

että jos lapset harrastavat urheilua osa vaapa-ajastahan menee harjoituksissa ja treeneissä.

Itse olen läheltä seurannut toisellakymmenellä olevien junnujen jääkiekkoharrastusta.Aika tiivis on iltaohjelma, talvella sählystä jääkiekkoharkkoihin ja kesäisin yleisurheillaan.
      Jossain vaiheessa ne kokeilut tupakan ja alkoholin kanssa tulevat.Ei kaikilla, mutta osalla.
      Ei lapsia voi pakottaa harrastamaan jotain tiettyä, siitäkin voi seurata kaikenlaisia kokeiluja, vaikka pelkäksi protestiksi vanhempia kohtaan.
      En usko, että urheilu suojaa, mutta ehkä vanhempia helpottaa tietää missä lapset ovat vapaa-ajallaan.

• tukkusutija

kummallista vaatimattomuutta. ei sano mitään ny mutta myöhemmin kyllä.

mutta mä toimitan, notta urheilu on ihimiskunnan ykköösvaiva. onneks nuariso on havahtunu trossaavahan sukupualielämisehen ja päässy irki urheilun viättelyksistä.

kakkoosvaiva ovatten pukamat. alkohooli ny mikään vaiva o. soon kunnon pöhöhnän peruus.

• Lappalainen

Monta hyvvää ryyppykaveria soon multaki vieny...

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

ollaan niin yksmielissii jotta oikkeen...sammoo urheiluseurroo peräti..

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

vain niin surku niihen ryyppykaverriis puolesta..

Hyvvee yötä Lappalainen, määhän siekkii postelin kaveriks sieltä..

• Lappalainen
        Pirre* kirjoitti:

vain niin surku niihen ryyppykaverriis puolesta..

Hyvvee yötä Lappalainen, määhän siekkii postelin kaveriks sieltä..

Siehän pitkhään nukut! Molen ollu herälä jo tiesi kunka kauon.

Oon se surkeampi homma. Nyt noon kyllä jo kaikki urheihle ittesä eläkheele, jokkole kuolu syäntauthiin laule.

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

Siehän pitkhään nukut! Molen ollu herälä jo tiesi kunka kauon.

Oon se surkeampi homma. Nyt noon kyllä jo kaikki urheihle ittesä eläkheele, jokkole kuolu syäntauthiin laule.

muka, elä yritäkkää, et ollu ehkkiis nukkuna vielä ja mittee sie aina kuppelehit siellä kotassasi uamuyölle?
        Niitä kunniita tyristityttöjäkö viihyttelet ja lekuttelet sielä uamuyölle ja/ vai lihojaskkoon virittelet vielä kuivummaan?

Kaanista päivänjatkkoo vuan siulle ja kaakille!

• Lappalainen
        Pirre* kirjoitti:

muka, elä yritäkkää, et ollu ehkkiis nukkuna vielä ja mittee sie aina kuppelehit siellä kotassasi uamuyölle?
        Niitä kunniita tyristityttöjäkö viihyttelet ja lekuttelet sielä uamuyölle ja/ vai lihojaskkoon virittelet vielä kuivummaan?

Kaanista päivänjatkkoo vuan siulle ja kaakille!

No pääsi se Saparomäen emäntäki viimein ylös.

Äläkä sie vinnoile tyristivaimoista, ei niitole haitale asti ollu. Vaikka niin se kyllä sano yksi poikamies tästä naapurista, ette kevhäilä sitä oon pimppiä ette pilatakki, mutta lopun vuotta saapii olla sitte pienessä puutheessa. Eikä se tieten aivan kokohnaan väärässä ollu. -Omalta kohalthaan.

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

No pääsi se Saparomäen emäntäki viimein ylös.

Äläkä sie vinnoile tyristivaimoista, ei niitole haitale asti ollu. Vaikka niin se kyllä sano yksi poikamies tästä naapurista, ette kevhäilä sitä oon pimppiä ette pilatakki, mutta lopun vuotta saapii olla sitte pienessä puutheessa. Eikä se tieten aivan kokohnaan väärässä ollu. -Omalta kohalthaan.

puhhuu rumia; misttää pimperoihen ylitarjonnoista sun muista puutteisttaan.
        Tässä ketjussa olj aihheena urheilevan nuorison alakohoolin viärinkäyttö (siis huom. ei se siun oikkeinkäyttös), miten se tuo yllämainihtemas liittyy urhheilluun muka, vai onkkoon siellä kehitelty ihan uus urheilulaji sitten?

• Lappalainen
        Pirre* kirjoitti:

puhhuu rumia; misttää pimperoihen ylitarjonnoista sun muista puutteisttaan.
        Tässä ketjussa olj aihheena urheilevan nuorison alakohoolin viärinkäyttö (siis huom. ei se siun oikkeinkäyttös), miten se tuo yllämainihtemas liittyy urhheilluun muka, vai onkkoon siellä kehitelty ihan uus urheilulaji sitten?

Ko se naapuri. Ja itteppä sie aloit minua eppäilemhän, ette molisin naishiinmenevä, mikä ei alkhuunkhaan pie paikkaansa. Ja naisten takkaa-ajhoon en ole osallistunu koskhaan enkä milhään tyylilä.

Siitähän mieki alun perin puhuin, ette ko neh käyttävä sitä urheilua väärin, ylön määrin. Ko molen siinä taasen enempi kohtuuvven ystävä.

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

Ko se naapuri. Ja itteppä sie aloit minua eppäilemhän, ette molisin naishiinmenevä, mikä ei alkhuunkhaan pie paikkaansa. Ja naisten takkaa-ajhoon en ole osallistunu koskhaan enkä milhään tyylilä.

Siitähän mieki alun perin puhuin, ette ko neh käyttävä sitä urheilua väärin, ylön määrin. Ko molen siinä taasen enempi kohtuuvven ystävä.

siun ou tarvinnakkaa ajella takkoo niitä tyristinaissii, mutta et sie ou karkkuunkkaa yrittänä... semmonen Ton Juvanihan se meijjän Lappalainen on...

Ai että; kohttuus kaikessa ja pullo päivässä...

• Lappalainen
        Pirre* kirjoitti:

siun ou tarvinnakkaa ajella takkoo niitä tyristinaissii, mutta et sie ou karkkuunkkaa yrittänä... semmonen Ton Juvanihan se meijjän Lappalainen on...

mutta kyllä se kohtuuski oon kohta liiko vähä.

Olen mie yrittäny pakhoon, mutta mihin mie näilä lyhvilä jaloila kerkiän. Kyllä siinoon kottaa ympäri menty, mutta ko pakkaa siepakka kurvissa lipsahtelehmaan, ja niin sitä saattaa vauhtissa langeta.

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

yötä, mänehän mökkänäs vierreen ja pane nuo tähtisilimät kiinni jo (*?*)nen.

• Pirre*
        Lappalainen kirjoitti:

mutta kyllä se kohtuuski oon kohta liiko vähä.

Olen mie yrittäny pakhoon, mutta mihin mie näilä lyhvilä jaloila kerkiän. Kyllä siinoon kottaa ympäri menty, mutta ko pakkaa siepakka kurvissa lipsahtelehmaan, ja niin sitä saattaa vauhtissa langeta.

langennut Lappalainen siellä, mie lankkeenn nyt o m m a a n sänkkyyni - hyviä ötyjä siulle

• (>?<)
        Pirre* kirjoitti:

yötä, mänehän mökkänäs vierreen ja pane nuo tähtisilimät kiinni jo (*?*)nen.

Pistin jo silmät kiini, niinku näkkyy. Uinu huoletonna, Pirre*.

• Pirre*
        (>?<) kirjoitti:

Pistin jo silmät kiini, niinku näkkyy. Uinu huoletonna, Pirre*.

auki siellä ja hyvvee, sekä aarinkoisen aavvosta huomentapäivvee sinne Lappalainen:))

• Lindax

Alkaa mennä jutut niin väärään suuntaan mihin tähtäsin. ;D Asia on nimittäin niin että virikkeen juttuun sain tietysti ensinnäkin rekatun miehen jutusta (*niijaa*) mutta myös omasta kokemuspiiristä.
      Naapurinani on 2 voimistelunopettajaa ylästeelta, jotka juhlivat viikonloppuisin kosteita juhlia. Huutoa, naurua, laulua, kitaransoittoa ja selvästi humaltuneita kiekaisuja jotka eivät salli naapurilleen unta. Ovat osakkeenomistajia, että helpolla eivät lähde. Pointti jutussani ei ole häätömieli vaan ihmetys urheiluihmisten suhteesta kuningas alkoholiin, joka on päässyt huomattavaan asemaan pariskunnalla.

Toinen esimerkkini kertoo kaupunkini sählyringistä, tai yhdistys mikä lie. En nyt viitsi antaa nettisoitetta jolla seuran sivut on, vaikka mieleni tekisi, mutta joka toinen sana sivulla nuorten jutuissa liittyy kännäämiseen ja kosteisiin juhliin matsien ja harjoitusten jälkeen.Kielenkäyttö on karmeaa ollakseen urheilusaeuran sivut.
      Kolmas esimerkkini on jääkiekkohuligaanit saarivaltiosta. Tarvitseeko jatkaa? Miksi alkoholi näyttelee niin suurta osaa nimenomaan urheilevien nuorten vapaa-ajassa? En usko että on paikkakuntaan liittyvä ilmiö.

• rekattu

Ajattelepa vaikka Nykästä
        Edellisessä aiheessahan käsiteltiin sitä tietävätkö vanhemmat mitä teini-ikäiset puuhailevat ja päinvastoin,urheilu eri muodoissa on siitä hyvä harrastua että sen kautta saa useimmiten mukavia tovereita ja ehkä opii puhlatamaan yhteen hiileen sitten työelämässäkin,ainakin joukkuepelejä pelanneet
        Naapurisi joisivat varmaankin vaikka eivät olisikaan voimistelunopettajia,samoin nämä sählyjengit joista puhuit eivät vaikuta kovinkaan vakavalta urheilusatsaukselta,lähinnä näille joukkueenjohtajille ilmeisesti syy päästä kotoa,eivät ole mitenkään tyypillisiä tai esimerkillisiä nuorison kasvattajia
        Poikani seurassa olisi tullut heti pelikielto aikoinaan vastaavanlaisesta käytöksestä joukkueenjohdon taholta

• Lindax
        rekattu kirjoitti:

Ajattelepa vaikka Nykästä
        Edellisessä aiheessahan käsiteltiin sitä tietävätkö vanhemmat mitä teini-ikäiset puuhailevat ja päinvastoin,urheilu eri muodoissa on siitä hyvä harrastua että sen kautta saa useimmiten mukavia tovereita ja ehkä opii puhlatamaan yhteen hiileen sitten työelämässäkin,ainakin joukkuepelejä pelanneet
        Naapurisi joisivat varmaankin vaikka eivät olisikaan voimistelunopettajia,samoin nämä sählyjengit joista puhuit eivät vaikuta kovinkaan vakavalta urheilusatsaukselta,lähinnä näille joukkueenjohtajille ilmeisesti syy päästä kotoa,eivät ole mitenkään tyypillisiä tai esimerkillisiä nuorison kasvattajia
        Poikani seurassa olisi tullut heti pelikielto aikoinaan vastaavanlaisesta käytöksestä joukkueenjohdon taholta

Siitä sählyjoukkueesta sen verran, että valtakunnan tasolla on oltu kakkosia ainakin eli kunnianhimoo heillä on ja lehtijuttuja on ollut kuvineen. Siksipä siksi ihmettelenkin että vapaa-aikansa on niin kossunhuuruinen kuin saittien jutuista ilmenee.
        Ja vielä sen verran että kaupungissamme nimenomaan nuoret urheilujoukkueet on tunnettuja viinajuhlistaan ja ruokottomista puheistaan m.o.t. Eikä nämä opettajat alkohoisteja ole, suurimman osan selvin päin mutta kovia juhlia pidetään ja urheiluhenki kuuluu naapureihin vaikkei ite jaksettaisi tätä henkeä.

• rekattu
        Lindax kirjoitti:

Siitä sählyjoukkueesta sen verran, että valtakunnan tasolla on oltu kakkosia ainakin eli kunnianhimoo heillä on ja lehtijuttuja on ollut kuvineen. Siksipä siksi ihmettelenkin että vapaa-aikansa on niin kossunhuuruinen kuin saittien jutuista ilmenee.
        Ja vielä sen verran että kaupungissamme nimenomaan nuoret urheilujoukkueet on tunnettuja viinajuhlistaan ja ruokottomista puheistaan m.o.t. Eikä nämä opettajat alkohoisteja ole, suurimman osan selvin päin mutta kovia juhlia pidetään ja urheiluhenki kuuluu naapureihin vaikkei ite jaksettaisi tätä henkeä.

Naapurisi häiritsevät,puhuisitko heidän kanssaan tai teillä kai on jotain taloyhtiön kokouksia joissa tämän voisi ottaa esille

• Pirrejuupas*
        Lindax kirjoitti:

taijja olla paljoa kummempia muutkaan palloilijat, aika kummallisia otsikoita ollut sm-sarjan pesäpalloilijodenkin vapaa-ajanviettotavoista. Tietysti näissäkin on niin, että jotkut yksittäiset henkilöt pilaavat koko lajin harrastajien maineen.

• eeroliini

Urheilu vie aikaa,jos harrastaa jotain muutakin kuin kännäilyä on se aina maksalle hyvä

• Lindax

Kysymys kuuluikin että miksi just terveet urheilijat dokaa niin sikana?

• eeroliini
        Lindax kirjoitti:

Kysymys kuuluikin että miksi just terveet urheilijat dokaa niin sikana?

Ei jotain pikkukaupungin kännäilevää sählyjengiä voi yleistää koskemaan koko Suomen urheilua harrastavia

• Lindax
        eeroliini kirjoitti:

Ei jotain pikkukaupungin kännäilevää sählyjengiä voi yleistää koskemaan koko Suomen urheilua harrastavia

No ei voi yleistää, mutta rikkana rokassa tämäkin kossutteleva sählyporukka muut urheilujengit. On kyllä kierretty mualimaa muuallakin ja sama peli siellä. Kysynkin edelleen sitkeästi että mitä se urheiluhenki on kun niin usein siihen liittyy kaljoittelua ja kossuttelu.Ja vanhemmat luulee että jälkikasvu on turvassa urheilun parissa. Ettei vaan olis siinä hengessä jotain.. :)

• Olisiko näin
        Lindax kirjoitti:

No ei voi yleistää, mutta rikkana rokassa tämäkin kossutteleva sählyporukka muut urheilujengit. On kyllä kierretty mualimaa muuallakin ja sama peli siellä. Kysynkin edelleen sitkeästi että mitä se urheiluhenki on kun niin usein siihen liittyy kaljoittelua ja kossuttelu.Ja vanhemmat luulee että jälkikasvu on turvassa urheilun parissa. Ettei vaan olis siinä hengessä jotain.. :)

Yleistys tappoi muutamia miljoonia sodan aikana keskitysleireissä

• Lindax
        Olisiko näin kirjoitti:

Yleistys tappoi muutamia miljoonia sodan aikana keskitysleireissä

Nyt joku on tosikko..;)) Kun urheiluharrastusta vaan pidetään niin hyvänä ja nuorta kehittävänä toin esille mitallin kääntöpuolen ja heitän ilmoille kysymyksen onko kossuttelusta tullut laji muitten joukossa? Kossuttelijoita on kaikissa ryhmissä mutta tämä nyt pistänyt silmään kun uhoovat niin äänekkäästi. Mutta ei aihetta enempään jos tuli seinä vastaan. :D

• Olisiko näin
        Lindax kirjoitti:

Nyt joku on tosikko..;)) Kun urheiluharrastusta vaan pidetään niin hyvänä ja nuorta kehittävänä toin esille mitallin kääntöpuolen ja heitän ilmoille kysymyksen onko kossuttelusta tullut laji muitten joukossa? Kossuttelijoita on kaikissa ryhmissä mutta tämä nyt pistänyt silmään kun uhoovat niin äänekkäästi. Mutta ei aihetta enempään jos tuli seinä vastaan. :D

Urhelija ei välttämättaä alkoholisti tai päinvastoin,kaikkihan juurtaa juonensa kotiin,perheeseen ja tapakasvatukseen

• ossipessi

Kantaa otan ainoastaan lasten urheiluharrastuksiin ja alkoholin käyttöön.
      Itse tiedän nuorimmaiseni tehneen koko joukkeen voimalla sopimuksen olla käyttämättä alkoholia ja polttamatta tupakkaa, samoin on koulussa tehty sama juttu.
      En tietysti voi olla varma toimiiko, meillä on vielä luottamus säilynyt.

• Lindax

Ja vilpittömästi, onnee nuorten yrityksille kun kiusauksia on urheilunkin polkun reunassa.. Kotikoukkojen raitis esimerkki on paras tuki.

• ossipessi
        Lindax kirjoitti:

Ja vilpittömästi, onnee nuorten yrityksille kun kiusauksia on urheilunkin polkun reunassa.. Kotikoukkojen raitis esimerkki on paras tuki.

Ettei kotijoukot ole absolutisteja, mutta kannustavia ja toivottavasti muulla tavalla esimerkillisiä.
        Onhan se niinkin, että kunnon kapitalistien lapsista tulee joskus kommunisteja tai päinvastain:)))

• Lindax
        ossipessi kirjoitti:

Ettei kotijoukot ole absolutisteja, mutta kannustavia ja toivottavasti muulla tavalla esimerkillisiä.
        Onhan se niinkin, että kunnon kapitalistien lapsista tulee joskus kommunisteja tai päinvastain:)))

Itse olen vanha kunnon hippi, kukkaislapsi, rintaliivit polttanut ja nyt tytär on patamusta konservatiivi, hyvä tytär, mutta päinvastainen.. ;DD

• Ent. Pä

Olisiko tästä kolme-neljä vuotta kun asia oli esillä julkisuudessa jossain ajankohtaisohjelmassa. Siinä vanhemmat nostivat framille nuorten lätkänpelaajien kosteat viikonloppubileet. Eli kun kundit reissasivat matseissa siellä sun täällä, ympäri Suomea, matsien jälkeen otettiin ne olalle ja tulomatkatkalla parannettiin päätä.

Sain käsityksen, että valmentajat jopa ostivat pennuille juotavaa tai ainakin hyväksyivät juomingit. Eikä kuulema ollut pelkästään lätkäpoikien riemuja vaan että monissa urheilupiireissä jo muodostunut tapa. Matsien jälkeen juhlitaan voittoa tai häviötä...

Ja tämähän ei kerro että kaikki juovat, mutta tyrkyllä sitä joka tilaisuudessa melkein on.

• maron

tiedän että jos aikoo urheilussa pärjätä niin kyllä pakko on jättää viinakset juomatta.
      Itse en tokikaan enää kilpaa urheile, mutta minulla on kolme urheilevaa lasta, jotka nyt jo kyllä ovat enemmänkin aikuisia. Kaikilla oli eri kilpailulaji ja kaikki kolme olivat aikanaan korkealla suomen junnujen tilastoissa. Eivät he silloin ehtineet eivätkä voineet ryypätä ja rellastaa, kyllä se ihan tosiasia on. Mutta tiedän kokemuksesta myös sen että kyllä vanhempien on oltava mukana harrastuksessa jos lapsi aikoo koskaan huipulle päästä.
      Parhaimpina aikoina minä olin nuoremman kanssa jossakin pohjoisen rinteillä kisoissa ja mies jossain muualla hiihtokilpailuissa voitelijana ja huoltajana, kolmas oli onneksi jo niin vanha että pystyi menemään itsekseen aina silloin kun me emme päässeet viemään. Ja hänen lajinsa ei tarvinnut "huoltojoukkoja".
      Kyllä urheilu pitää nuoret pois kaduilta ja viinaksista. Nyt kun opiskelut ja oman perheen perustaminen on noussut urheilua tärkeämmäksi, olen hyvin kiitollinen niistä vuosista jotka kasvattivat meidän "kolmen koplan" fiksuiksi nuoriksi ihmisiksi.
      Koskaan ei ole tarvinnut pelätä että he sekoaisivat johonkin huumejuttuihin tai vastaaviin. Tietenkään lasta ei saa pakottaa mihinkään urheiluun ellei hän siihen itse halua - olen nähnyt tapauksia jossa kilpailujen voittaminen on paljon tärkeämpää vanhemmille kun itse kilpailevalle lapselle.

• On todennäköisempää juuri kuvailemasi tilanne.

Varmasti johtuu paljolti siitä,että pääosin omat vanhemmat ovat "aina"läsnä kuljettaessaan ja huoltaessaan jälkikasvuaan.

Joukkuelajeissa "laumanjohtajia" syntyy itse joukkueen jäsentenkin joukosta ja vallankin murrosiän vaiheilla nuorelle on mieluisampaa seurata mukavampaa kaveriaan,kuin nipottavaa ja käskevää aikuista vanhempaansa.

Paljon vastuuta jääkin seuran aktiiveille,millaisilla ja kuinka herkällä kädellä pystyvät joukkuetta käsittelemään.

Kokemusta on tullut kilpaurheilua yksilölajin sm-tasolla harrastaneen nuoren pojan vanhempana.

Tyttö harrastanut lentopalloa luokitelulla sarjatasolla ja jääkiekkoa perussarjatasolla.
        Eikä sieltäkään mitään negatiivista elämäntapaa ole tarttunut.

Enpä kyllä olisi "osoittamassa" urheilua syylliseksi ja kännikultuurin opettajaksi,he vain herkästi tulevat huomatuiksi vähän kuin juopotteleja pappi tai pikkupaikkakunnan opettajat ja muut ns,esikuvat.

Kyllä kännääminen tai kännäämättömyys ovat suurimmalta osin kodin ja kasvuympäristön aikaansaannoksia ja urheilu sinällään aika pieni "pahe"sen suhteen.

• maron
        emw34 kirjoitti:

On todennäköisempää juuri kuvailemasi tilanne.

Varmasti johtuu paljolti siitä,että pääosin omat vanhemmat ovat "aina"läsnä kuljettaessaan ja huoltaessaan jälkikasvuaan.

Joukkuelajeissa "laumanjohtajia" syntyy itse joukkueen jäsentenkin joukosta ja vallankin murrosiän vaiheilla nuorelle on mieluisampaa seurata mukavampaa kaveriaan,kuin nipottavaa ja käskevää aikuista vanhempaansa.

Paljon vastuuta jääkin seuran aktiiveille,millaisilla ja kuinka herkällä kädellä pystyvät joukkuetta käsittelemään.

Kokemusta on tullut kilpaurheilua yksilölajin sm-tasolla harrastaneen nuoren pojan vanhempana.

Tyttö harrastanut lentopalloa luokitelulla sarjatasolla ja jääkiekkoa perussarjatasolla.
        Eikä sieltäkään mitään negatiivista elämäntapaa ole tarttunut.

Enpä kyllä olisi "osoittamassa" urheilua syylliseksi ja kännikultuurin opettajaksi,he vain herkästi tulevat huomatuiksi vähän kuin juopotteleja pappi tai pikkupaikkakunnan opettajat ja muut ns,esikuvat.

Kyllä kännääminen tai kännäämättömyys ovat suurimmalta osin kodin ja kasvuympäristön aikaansaannoksia ja urheilu sinällään aika pieni "pahe"sen suhteen.

on usein niin että vanhempien osuus tulee välttämättäkin suureksi siinä vaiheessa kun harrastus on esimerkiksi hiihto, ei kilpailija itse pysty voitelemaan suksiaan ja keskittymään täysipainoisesti suoritukseensa ellei hänellä ole taustatukea, on se sitten isä tai muu huoltaja.
        Suksien voitelu vaatii tuntien työn, ja vielä kilpailupaikalla pitää olla monet sukset kokeiltavana ja viimeisteltävänä. Yksin tuskin kukaan hiihtäjä pärjää. Ja kilpailumatkat eivät ole mitään huvimatkoja, syöminen, nukkuminen, verryttely nesteen tankkaus, kaikki on mentävä kohdalleen. Yleensä urheilija itse haluaa vanhempansa mukaan huoltojoukkoihin on kilpailija sitten minkä ikäinen hyvänsä. Jos vanhemmat nipottavat voi koko kilpailun jättää sikseen - henkinen valmentautuminen on sen verran tärkeää ettei siihen nipottavat vanhemmat sovi.
        Lumilautailussa taas huoltajaa tarvittiin pelkästään matkojen takia, ajokortittoman alle 18 vuotiaan on melko mahdotonta lähteä Tampereelta esimerkiksi Leville kilpailuihin, kun kuitenkin seuraava päivä on koulupäivä. Kyllä siinä meikäläinen sai ajaa tuhansia kilometrejä talvessa pelkkien kilpailumatkojen takia. Siihen aikaan ei täältä ollut muita lähtijöitä kilpailuihin, joten kenenkään kyydissäkään ei päässyt.
        Minun ei tullut koskaan mieleenikään nipottaa mistään, kisat kilpailtiin ja lähdettiin ajamaan kotiin joskus lähes 1000 kilometrin päähän.
        Siihen aikaan poika oli Suomen ranking listan kärkipäässä.
        Kyllä vanhemmilta vaaditaan monessa muussakin lajissa osallistumista. Ainakin siihen saakka kunnes lapsella on ajokortti,ja siten itse pääsee ajamaan kisamatkat.

• maron kirjoitti:

on usein niin että vanhempien osuus tulee välttämättäkin suureksi siinä vaiheessa kun harrastus on esimerkiksi hiihto, ei kilpailija itse pysty voitelemaan suksiaan ja keskittymään täysipainoisesti suoritukseensa ellei hänellä ole taustatukea, on se sitten isä tai muu huoltaja.
        Suksien voitelu vaatii tuntien työn, ja vielä kilpailupaikalla pitää olla monet sukset kokeiltavana ja viimeisteltävänä. Yksin tuskin kukaan hiihtäjä pärjää. Ja kilpailumatkat eivät ole mitään huvimatkoja, syöminen, nukkuminen, verryttely nesteen tankkaus, kaikki on mentävä kohdalleen. Yleensä urheilija itse haluaa vanhempansa mukaan huoltojoukkoihin on kilpailija sitten minkä ikäinen hyvänsä. Jos vanhemmat nipottavat voi koko kilpailun jättää sikseen - henkinen valmentautuminen on sen verran tärkeää ettei siihen nipottavat vanhemmat sovi.
        Lumilautailussa taas huoltajaa tarvittiin pelkästään matkojen takia, ajokortittoman alle 18 vuotiaan on melko mahdotonta lähteä Tampereelta esimerkiksi Leville kilpailuihin, kun kuitenkin seuraava päivä on koulupäivä. Kyllä siinä meikäläinen sai ajaa tuhansia kilometrejä talvessa pelkkien kilpailumatkojen takia. Siihen aikaan ei täältä ollut muita lähtijöitä kilpailuihin, joten kenenkään kyydissäkään ei päässyt.
        Minun ei tullut koskaan mieleenikään nipottaa mistään, kisat kilpailtiin ja lähdettiin ajamaan kotiin joskus lähes 1000 kilometrin päähän.
        Siihen aikaan poika oli Suomen ranking listan kärkipäässä.
        Kyllä vanhemmilta vaaditaan monessa muussakin lajissa osallistumista. Ainakin siihen saakka kunnes lapsella on ajokortti,ja siten itse pääsee ajamaan kisamatkat.

Meilläkin vuodessa riittävästi.Noin 30-kisaa/v.
        Lajiharjoittelu aina väh.50km./sivu;mutta monessa eri paikoissa myös,että erilaiset kisapaikat tytuiksi/vaihtelevuus kevättalv.ulkomaan harj.
        Lihaskuntoharj.talv.3kert.viik.65km/sivu.Kuntotestit ym.tietysti esim.Varalassa.
        Taloudelinen satsaus vuodessa 15-20tuh.€. majoitus ja kuljetuskalusto lisäsijoituksena. Ja tämä junnuikäiseen.

Joten tuttua reissaaminen oli.Lisäksi laji vielä jos mikä,ns,välineurheilua joten huoltaminen säätäminen,korjaaminen kaikki joutava aika ja vielä specialisteilla teetetyt työt.Tietysti vaimo ja muu perhe huoltojoukkona kilpailutilanteessa,jos oli mahdollista.

• Vanhempi veli
        emw34 kirjoitti:

Meilläkin vuodessa riittävästi.Noin 30-kisaa/v.
        Lajiharjoittelu aina väh.50km./sivu;mutta monessa eri paikoissa myös,että erilaiset kisapaikat tytuiksi/vaihtelevuus kevättalv.ulkomaan harj.
        Lihaskuntoharj.talv.3kert.viik.65km/sivu.Kuntotestit ym.tietysti esim.Varalassa.
        Taloudelinen satsaus vuodessa 15-20tuh.€. majoitus ja kuljetuskalusto lisäsijoituksena. Ja tämä junnuikäiseen.

Joten tuttua reissaaminen oli.Lisäksi laji vielä jos mikä,ns,välineurheilua joten huoltaminen säätäminen,korjaaminen kaikki joutava aika ja vielä specialisteilla teetetyt työt.Tietysti vaimo ja muu perhe huoltojoukkona kilpailutilanteessa,jos oli mahdollista.

olette, pari viimeistä kirjoittajaa. Kovin on itsetunto alhaalla, kun mokomaan tyhjänpäiväisyyteen pitää noinkin paljon rahaa panna vain sen takia, että olisi "hyvä" edes jossakin.
        Ja se viina ja urhilu kuuluu yhteen kuin paita ja /se, turha sitä on edes yrittää kieltää. Onhan se mahtavaa ryypätä ainakin yhtä paljon kuin joku toinen.
        Pelkkää loisjoukkoa ovat urheilijat olivat sitten juoppoja tai eivät.

• Vanhempi veli kirjoitti:

olette, pari viimeistä kirjoittajaa. Kovin on itsetunto alhaalla, kun mokomaan tyhjänpäiväisyyteen pitää noinkin paljon rahaa panna vain sen takia, että olisi "hyvä" edes jossakin.
        Ja se viina ja urhilu kuuluu yhteen kuin paita ja /se, turha sitä on edes yrittää kieltää. Onhan se mahtavaa ryypätä ainakin yhtä paljon kuin joku toinen.

en sentään allekirjoita.

Se,että satsaus urheiluun oli ajallisesti suurta,sitäkään en pidä huonona,mutta tämän hetken maailmankatsomuksella olisin voinut taloudellisen ja turhaa kulutusta tuhlaavan harrastuksen sijaan käyttää kulutuksen vähemmän ympäristöä kuluttavaan toimintaan tai avustuksena hyväntekeväisyyteen.
        Muuten urheilijat ovat kyllä henkilöinä hyvin esimerkillisiä monessa positiivisessa suhteessa.

• Itsetuntosta jos tiedät jotain
        Vanhempi veli kirjoitti:

niin kerropa hyvä vanhempi veli.
        Oletko itse käytännössä kokenut, että viina ja urheilu kuuluu yhteen?
        Odotan mielenkiinnolla vastausta, jos sinulla on itsetuntoa.
        Loisjoukko on aika vahva nimitys.

• Itsetuntosta jos tiedät jotain
        Vanhempi veli kirjoitti:

niin kerropa hyvä vanhempi veli.
        Oletko itse käytännössä kokenut, että viina ja urheilu kuuluu yhteen?
        Odotan mielenkiinnolla vastausta, jos sinulla on itsetuntoa.
        Loisjoukko on aika vahva nimitys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      213
      1403
    2. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1266
    3. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      3
      1037
    4. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      15
      931
    5. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      918
    6. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      890
    7. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      820
    8. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      58
      814
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      37
      748
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      44
      734
    Aihe