Tilakauppa menossa ostan suoraa vanhemmiltani tilan lahajaluontoisella kaupalla, koska tila ei ns elinkelpoinen. Teemme kaupan suoraan vnhempieni kanssa, pankinjohtaja sanoi että sisarille ei tarvitse maksaa mitään koska kauppa on vanhempien ja minun välinen asia.
Mistä tämä sisarosuus juttu on tullut käsittääkseni on poistunut jo vuosia sitten määräyksistä.
Tilakauppa
4
1138
Vastaukset
- Sisarosuuksia
jos teillä on käyty sisarusten välinen keskustelu ja olet jatkamassa ns elinkelvotonta
tilaa, niin sisarosuuksia ei tarvitse maksaa
mikäli luovutus tapahtuu molempien vanhempien eläessä. He saavat tehdä omaisuudellaan mitä
tahtovat. Tilanpidon jatkaminen ei ole niin
herkkua, että siitä pitäisi maksaa joka
suunnalle. Jatkajien vaan pitäisi olla jo eläke-
ikäisiä. MELA:lla on hyvä opas eläköitymiseen ja
eläkkeiden muodostumisesta ja oikeuksista.
Siinä on jako kolmenlasiiin tiloihin.
1 Tulot ovat niin pienet ettei MYELiä tarvitse
edes maksaa. (Muita tuloja tarvitaan)
2 Tulot riittävät Myel eläkerajaan eli tietty
tulotaso säilyy poistojen jälkeen
3 Ns jatkamiskelpoinen tila jossa tietyt ha tai
eläinmäärärajat tai sivuelinkeinon tulot
jatkaja on oikeutettu ns nuoren viljelijän
tukeen, joka on erisuuruinen kotieläintilalla
tai viljatilalla. Kouluttautumisvelvoite ns
jatkajakoulutus vaaditaan.
Voihan olla muutakin, tässä osa. - tietäjä2
joudut maksamaan lakiosan kun vanhemmista aika jättää muista se lakiosa on puolet perintöosan määrästä
- kmp
Älä osta lahjaluontoisella kaupalla vaan selvittäkää paljonko pitää maksaa ettei mene lahjaveroa.Mieluummin maksaisin vanhemmilleni enemmän jos sillä säästyy lahjaverolta.Ostin itse 90-luvulla ns.elinkelvottoman tilan vanhemmiltani,mitään sukupolvenvaihdoslainoja en saanut enkä startti rahaa. Nykyään tilan pinta-ala on nelinkertaistunut ja tulevana kesänä rakennan uuden navetan.Onneksi pankinjohtaja uskoi tilan kannattavan.En muuten minäkään maksanut sisarosuuksia.
- ettet
joutunut maksamaan sisarosuuksia, yksi järjettömyys jää pois vähitellen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921836- 851282
- 1101133
- 761017
- 108934
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 47771
- 36762
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48721- 33693