Kolo männässä?

Anonyymi

Veteraanimopo, ikä 60 vuotta. Männän helmassa imuaukon kohdalla 7,5 mm leveä ja 5 mm syvä tehdastekoine kolo. Sama kaikissa kolmessa moottorissa.
Imun ajoitus ilman koloa 87 astetta, kolon kanssa 118 astetta. Huuhtelukanavat 100 astetta, pako noin 108 astetta. Eli ei liene suurikierroksinen eikä -tehoinen.
Mikähän viisaus tuohon koloon liittyy? Jos on tietoa, niin kerro ihmeessä kaikki!

13

1497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sylinterin suunnittelusta johtuen "pää" imukanava menee keskellä, sivuhuuhtelut tietenkin sivulla. Siitä aukosta mistä puhut niin menee bensahuuru kampikammioon ja sitä myöten huuhteluun ja palotilaan.

      Kyseessä siis yksinkertainen kampikammiohuuhtelu josta saa mycket tehoa kun vähän viilaa käyttää. Näissä uusissa muovimopoissa menee nimittäin seokset suoraan kampikammioon.

      • Anonyymi

        Nyt ei meistä kumpikaan ymmärtänyt toista.
        Siis se sylinterissä oleva imuaukko on normaali lähinnä soikea ja silmämitalla arvioiden 22x8 mm:n aukko. Männän helma on suora ja keskellä sitä helmaa on yllämainittu lovi.
        Ja kyllä minä kaksitahtiperiaatteen olen tuntenut jo ainakin 60 vuotta ja muutamaa kaksitahtista vähän viritellytkin, mutta tuon männän helmassa olevan kolon tarkoitusta en ymmärrä. Ja siihen haluaisin vastauksen!


    • Anonyymi

      Huh,! Luin, että Molo kännissä! Onneksi ei kuitenkaan...?

    • Anonyymi

      Mielestäni parantaa täytöstä hieman, se tuollaisen tarkoitus lienee.

      • Anonyymi

        Kerrotko vielä teorian siitä, miten?


    • Anonyymi

      Kolo helmassa pidentää imuaukon aukioloasteita ilman että helman ohjausvaiktus huononee tarpeettomastI. Virimielessä Samankaltainen juttu kuin isompiasteinen nokka nelarissa. Kakstahtarissa huuhtelukanavien ajoitus vaikuttaa myös ja niitä voi säätää männälakea huuhtelukanavien kohdalta koloamalla. Viilailin kanssa noita hermoja ja koloja 2-tahtareihin 70-luvulla.

      • Anonyymi

        No joo, noinhan se menee, joskus nähnyt suoraan poikkisahattuja mäntiä myös, ja olihan aika tavanomaista kiillloittaa huuhtelukanavat, sillä saikin melkoisesti vaikutusta Pappa tunskan kiihtyvyyteen. Poraus, kannesta hieman pois ja vot hyvä ettei karannut käsistä kakkoselle vaihaessa..


      • Anonyymi

        Kolon koko 5x7,5 mm vain on melkoisen pieni. Sama tulos olisi saatu lyhentämällä mäntää tai laskemalla imuaukon reunaa parilla millillä, mutta vaikutus aukiolon ajoitukseen olisi eri.
        Vieläkin odottelen perusteltua vastausta valitulle ratkaisulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolon koko 5x7,5 mm vain on melkoisen pieni. Sama tulos olisi saatu lyhentämällä mäntää tai laskemalla imuaukon reunaa parilla millillä, mutta vaikutus aukiolon ajoitukseen olisi eri.
        Vieläkin odottelen perusteltua vastausta valitulle ratkaisulle.

        Perustelut on jo esitetty, aiemmissa. Olenpa muuten nähnyt sellaisemnkin männän jossa reikä imupuolella männänhelmassa, senkään koko ei mahdoton ollut,,crossipyörän mäntä taisi olla! Täytöstä parantamassa se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustelut on jo esitetty, aiemmissa. Olenpa muuten nähnyt sellaisemnkin männän jossa reikä imupuolella männänhelmassa, senkään koko ei mahdoton ollut,,crossipyörän mäntä taisi olla! Täytöstä parantamassa se on.

        Vaan kerropas, miten se parantaa täytöstä?

        Minä kun luulen sen rossipyörän imun tapahtuvan alipaineläpillä (mikähän lie oikea termi?) ja sen männän reiän ohjaavan osan huuhteluvirtauksesta sylinterin takaseinää pitkin ja samalla jäähdyttävän mäntää. Eli aivan toisenlainen systeemi.
        Olisko tuo sittenkin näin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolon koko 5x7,5 mm vain on melkoisen pieni. Sama tulos olisi saatu lyhentämällä mäntää tai laskemalla imuaukon reunaa parilla millillä, mutta vaikutus aukiolon ajoitukseen olisi eri.
        Vieläkin odottelen perusteltua vastausta valitulle ratkaisulle.

        Voisiko se olla ihan vaan tila kiertokangelle ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisiko se olla ihan vaan tila kiertokangelle ?

        Ei ole. Ei tarvita tilaa ja toisekseen imukanava ja se kolo ei ole tasan sylinterin takaosassa vaan muutamia millejä (en mitannut montako) sivussa, mikä johtunee kaasuttimen vaatimasta tilasta kapeassa rakenteessa.


    • Anonyymi

      En kerro. Enkä edes viitsi asiaa senihmeemmin miettiä, nykyinen pyöräni tarjoaa 140 hp ilman mitään virittelyitä joka riittää oikein hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      90
      4836
    2. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      30
      3422
    3. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3202
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      51
      3047
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2985
    6. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      321
      2846
    7. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      44
      2727
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      236
      2550
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      53
      2316
    10. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      25
      2306
    Aihe