Veteraanimopo, ikä 60 vuotta. Männän helmassa imuaukon kohdalla 7,5 mm leveä ja 5 mm syvä tehdastekoine kolo. Sama kaikissa kolmessa moottorissa.
Imun ajoitus ilman koloa 87 astetta, kolon kanssa 118 astetta. Huuhtelukanavat 100 astetta, pako noin 108 astetta. Eli ei liene suurikierroksinen eikä -tehoinen.
Mikähän viisaus tuohon koloon liittyy? Jos on tietoa, niin kerro ihmeessä kaikki!
Kolo männässä?
13
1537
Vastaukset
- Anonyymi
Sylinterin suunnittelusta johtuen "pää" imukanava menee keskellä, sivuhuuhtelut tietenkin sivulla. Siitä aukosta mistä puhut niin menee bensahuuru kampikammioon ja sitä myöten huuhteluun ja palotilaan.
Kyseessä siis yksinkertainen kampikammiohuuhtelu josta saa mycket tehoa kun vähän viilaa käyttää. Näissä uusissa muovimopoissa menee nimittäin seokset suoraan kampikammioon.- Anonyymi
Nyt ei meistä kumpikaan ymmärtänyt toista.
Siis se sylinterissä oleva imuaukko on normaali lähinnä soikea ja silmämitalla arvioiden 22x8 mm:n aukko. Männän helma on suora ja keskellä sitä helmaa on yllämainittu lovi.
Ja kyllä minä kaksitahtiperiaatteen olen tuntenut jo ainakin 60 vuotta ja muutamaa kaksitahtista vähän viritellytkin, mutta tuon männän helmassa olevan kolon tarkoitusta en ymmärrä. Ja siihen haluaisin vastauksen!
- Anonyymi
Huh,! Luin, että Molo kännissä! Onneksi ei kuitenkaan...?
- Anonyymi
Mielestäni parantaa täytöstä hieman, se tuollaisen tarkoitus lienee.
- Anonyymi
Kerrotko vielä teorian siitä, miten?
- Anonyymi
Kolo helmassa pidentää imuaukon aukioloasteita ilman että helman ohjausvaiktus huononee tarpeettomastI. Virimielessä Samankaltainen juttu kuin isompiasteinen nokka nelarissa. Kakstahtarissa huuhtelukanavien ajoitus vaikuttaa myös ja niitä voi säätää männälakea huuhtelukanavien kohdalta koloamalla. Viilailin kanssa noita hermoja ja koloja 2-tahtareihin 70-luvulla.
- Anonyymi
No joo, noinhan se menee, joskus nähnyt suoraan poikkisahattuja mäntiä myös, ja olihan aika tavanomaista kiillloittaa huuhtelukanavat, sillä saikin melkoisesti vaikutusta Pappa tunskan kiihtyvyyteen. Poraus, kannesta hieman pois ja vot hyvä ettei karannut käsistä kakkoselle vaihaessa..
- Anonyymi
Kolon koko 5x7,5 mm vain on melkoisen pieni. Sama tulos olisi saatu lyhentämällä mäntää tai laskemalla imuaukon reunaa parilla millillä, mutta vaikutus aukiolon ajoitukseen olisi eri.
Vieläkin odottelen perusteltua vastausta valitulle ratkaisulle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolon koko 5x7,5 mm vain on melkoisen pieni. Sama tulos olisi saatu lyhentämällä mäntää tai laskemalla imuaukon reunaa parilla millillä, mutta vaikutus aukiolon ajoitukseen olisi eri.
Vieläkin odottelen perusteltua vastausta valitulle ratkaisulle.Perustelut on jo esitetty, aiemmissa. Olenpa muuten nähnyt sellaisemnkin männän jossa reikä imupuolella männänhelmassa, senkään koko ei mahdoton ollut,,crossipyörän mäntä taisi olla! Täytöstä parantamassa se on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perustelut on jo esitetty, aiemmissa. Olenpa muuten nähnyt sellaisemnkin männän jossa reikä imupuolella männänhelmassa, senkään koko ei mahdoton ollut,,crossipyörän mäntä taisi olla! Täytöstä parantamassa se on.
Vaan kerropas, miten se parantaa täytöstä?
Minä kun luulen sen rossipyörän imun tapahtuvan alipaineläpillä (mikähän lie oikea termi?) ja sen männän reiän ohjaavan osan huuhteluvirtauksesta sylinterin takaseinää pitkin ja samalla jäähdyttävän mäntää. Eli aivan toisenlainen systeemi.
Olisko tuo sittenkin näin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolon koko 5x7,5 mm vain on melkoisen pieni. Sama tulos olisi saatu lyhentämällä mäntää tai laskemalla imuaukon reunaa parilla millillä, mutta vaikutus aukiolon ajoitukseen olisi eri.
Vieläkin odottelen perusteltua vastausta valitulle ratkaisulle.Voisiko se olla ihan vaan tila kiertokangelle ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisiko se olla ihan vaan tila kiertokangelle ?
Ei ole. Ei tarvita tilaa ja toisekseen imukanava ja se kolo ei ole tasan sylinterin takaosassa vaan muutamia millejä (en mitannut montako) sivussa, mikä johtunee kaasuttimen vaatimasta tilasta kapeassa rakenteessa.
- Anonyymi
En kerro. Enkä edes viitsi asiaa senihmeemmin miettiä, nykyinen pyöräni tarjoaa 140 hp ilman mitään virittelyitä joka riittää oikein hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä411743Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2381316Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2001214- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321127- 781076
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057