Kihlat & Kosiminen?

G..

Olemme olleet avovaimoni kanssa kihloissa jo 10 vuotta. Kihloihin mentiin yhteistuumin, eikä silloin varsinaista kosintaa tapahtunut. Nyt (vihdoinkin) olen kuitenkin ajatellut vielä kosia perinteisesti polvillani jne.

Ongelmana minulla on nyt se, että hankinko avovaimolleni uuden kihlasormuksen kosintaa varten? Ei kai kosia sovi ilman sormusta? Onko ihan idioottimaista kosia jonkun muun korun kanssa, tai pelkän ruusupuskan kanssa?

Mielipiteitä?

Kiitos etukäteen :)

49

70593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emm@

      Ei ole idioottimaista kosia pelkän ruusukimpun kanssa. Saahan hän sitten ihanat häät ja vihkisormuksen =)

    • tuleva morsian

      Minun mieheni kosi minua perinteisesti ruusukimpun ja sormuksen kanssa, olin ihan otettu. Jokainen toki kosii kuten parhaaksi näkee.

    • onnellinen vaimo

      Hei! Voit aivan hyvin kosia avovaimoasi vaikka kauniin ruusukimpun tai esim. kaula- tai ranneketjun kera. Etkä tarvitse välttämättä mitään näistä. Ajatus on tärkein. Vaimosi varmaan pakahtuu onnesta pelkästään kuulemalla romanttisen kosaisun.

      Sormusta ei siis vielä kannata hankkia omin päin, koska vaimosi haluaa varmaan olla valkkaamassa sitä mieleistään sormusta tai niin ainakin minä yhdessä mieheni kanssa valitsin sormuksen.

      Romattisuutta saat kosintaan jos kosit häntä jossain aivan odottamattomassa paikassa esim. kassajonossa tai kun hän tiskaa tai jotain tällaista aivan odottamatonta.

      Onnea teille jo etukäteen!Ruusuista avioliittoa=)

      • aaa

        edellisestä viestistä ei kyllä kannata ottaa vinkkiä, kosiminen kassajonossa tai tiskauksen aikana ei tasan tarkasti ole paras vaihtoehto


      • onnellinen vaimo=)
        aaa kirjoitti:

        edellisestä viestistä ei kyllä kannata ottaa vinkkiä, kosiminen kassajonossa tai tiskauksen aikana ei tasan tarkasti ole paras vaihtoehto

        Ajattele mitä haluat. Minun mieheni kosi kun olin tiskaamassa illallisen päätteeksi. Tuli ihanasti takaa päin halailemaan ja kuiskasi korvaan, että mennäänkö naimisiin. Minä koin tämän hyvin romanttisena hetkenä. Eipähän tuntunut pinnalliselta olo ja vaivautuneelta. Ja arvatkaapa jäikö tiskit kesken...=) On se mukavampi, kun se kysymys tulee yllättäen eikä sitä tarvitse hermostuneena odotella...=)

        Kukin tyylillään ja en väittänytkään että nämä olisi juuri oikeat paikat kosia...

        Liekö sinua kosittu/oletko itse kosinut? Kerroppa parempia kosimistapoja/-paikkoja ja eikä pliiiis kauniit&rohkeat-soopaa. YÄK!


    • tyttönen vain

      Onko avopuolisollasi siis jo yksi kihlasormus? Siinä tapauksessa en suosittele uuden hankkimista, eihän hän häiden jälkeen jaksa edesä kättään nostaa =) Kaksi sormusta (kihla vihki) riittää varmasti.

      Rannekoru, kaulakoru tms. sopii oikein hyvin. Tai vaikka vain päivän kestävä pehmeävartisesta kukasta kierretty sormus, jos se sormuksen pujottaminen on oleellinen osa toimitusta. Kaverini kihlattiin ensihätään voikukkasormuksella, ja hän oli hyvin otettu =)

      • Mazu

        Olemme ostaneet jo kihlasormukset, ja päättänet päivän jolloinn menemme kihloihin. Mutta miten kerromme sen perheillemme???

        Kihlapäivä on nyt tulevana jouluna, ja ajattelimme että laitamme sormukset lahjapakettiin ja avaamme ne sitten muiden lahjojen kanssa tyttöysäväni perheen luona... vai laittaisimmeko vaan sormukset sormeen ja antaisimme muiden huomata sormukset omia aikojaan?
        Voiko toista kosia kun sormukset on jo yhdessä etukäteen ostettu?


      • kite cat
        Mazu kirjoitti:

        Olemme ostaneet jo kihlasormukset, ja päättänet päivän jolloinn menemme kihloihin. Mutta miten kerromme sen perheillemme???

        Kihlapäivä on nyt tulevana jouluna, ja ajattelimme että laitamme sormukset lahjapakettiin ja avaamme ne sitten muiden lahjojen kanssa tyttöysäväni perheen luona... vai laittaisimmeko vaan sormukset sormeen ja antaisimme muiden huomata sormukset omia aikojaan?
        Voiko toista kosia kun sormukset on jo yhdessä etukäteen ostettu?

        Mahtava idea tuo joulu lahjapaketteihin sormukset,kannatan sitä :) itsekin mietin kosiskella poikaystävää,mutta kai haluaisin tehdä sen erikoisella tavalla,no onhan se jo erikoista kun nainen kosii.


    • Tane_k

      Minusta tärkeintä on se, että kosit omalla tyylilläsi. Älä ota mallia elokuvista tai muiden puheista. Kosi niin kuin sinusta hyvältä tuntuu. Minä en ostaisi toista sormusta enää. (En tosin kosisi enää uudelleenkaan, jos olisin kihloissa, mutta tee niin kuin haluat.)

      Eli mieti, mikä on sinun tyyliäsi, ja kosi siten.

      • tyttönen vain

        Toki myös voit miettiä myös mitä kihlattusi haluaa. Jos nyt jostakusta olisi hauskaa saada se Kauniit&Rohkeat kosinta kerran elämässään, niin voithan sen halutessasi hänelle tarjota, vaikkei se täysin omaan tyylisi sopisikaan. Varsinkin, kun se suuri päätös on jo tehty, eli tämä nyt on tarkoituskin olla hieman viihteellisempi versio, jos ymmärrät mitä tarkoitan.

        Eikä kenenkään tarvitse paasata siitä, että ollaan menossa vääristä syistä kihloihin, jos vaatii tuollaista teatteria. A) He ovat jo kihloissa. B) Ei sitä tarvitse vaatia, se voi vain olla hauskaa.


    • eläydyn tilanteeseen

      Elikkä mikäli sormus jo on niin tuskin uutta kannattaa hankkia.. menee vähän yli, ehkä, ainakin minun mielestäni.

      Suosittelen lämpimästi sitä kukkapuskaa ja kauniita sanoja. Tai no ihan miten tyylillesi on ominaista. Kihloissa kuitenkin olette olleet todella pitkän aikaa, joten minusta tuo kukkapusta on tosi hyvä idea. Tai siis ruusut ehkä vielä komiampia.

      Jotkuthan uusivat häävalansakin vaikka 10 vuoden jälkeen tai jotain tuollaista ja lähinnä jossain jenkkilässä..

      Ei muuta kuin kukkakauppaan ja miettimään hyvejä sanoja.. vaikka ihmiset täällä sanovatkin, että koska olette kihloissa niin et voi enää kosia niin silti minun mielestä kosinnankin voi ottaa uusiksi.. varsinkin, kun olette jo kymmenen vuotta olleet kihloissa.

      Niin noista muista koruista.. itse ainakin varmaan ilahtuisin kaulakorusta tms. tosin ei tuossa sellaisia varmaan tarvitse..

    • Prinsessa

      Hei!
      Mun mielipide on, että kosi niin romanttisesti kuin mahdollista, eikö?
      Musta on älyttömän hienoa, että olet päätynyt kosintaan. Kuulostaa tosirakkaudelta.

      (minua ei ole vielä kosittu.)

      • kosotar

        Ihanaa, että prinsessalla on vielä kosituksi tuleminen edessä. Nyt kaikki miehet prinsessa-nimimerkkiä kosimaan, vaikka eihän sitä tiedä, millainen mörkö sieltä nimen takaa paljastuu ;)


      • diamella
        kosotar kirjoitti:

        Ihanaa, että prinsessalla on vielä kosituksi tuleminen edessä. Nyt kaikki miehet prinsessa-nimimerkkiä kosimaan, vaikka eihän sitä tiedä, millainen mörkö sieltä nimen takaa paljastuu ;)

        Hei!

        Olen pistänyt viestini ziljoona vuotta sitten, mutta kiva että pulloposti löysi jonkun..
        En oo mörkö ollenkaan, vaan kiva prinzessa. Eikä oo vieläkään kukaan kosinut..


    • kosiomatkalla

      Kosin nykyistä vaimoani ihan ilman mitään apuvälineitä suusanallisesti ja myös vastaus oli sanallinen. Onnistuneen kosinnan jälkeen menimme ostamaan sormukset.

    • eräs teologi

      ...sitoutumista. Sormuksen käyttö on perinteisesti sen merkki, että on varattu. Kihloihin meno on lupaus tulevasta avioitumisesta. Nykypäivänä tosin tämä merkitys on hämärtynyt. Tästä esimerkkinä vaikkapa koulukihlat, jossa vaihdetaan luokkasormuksia. Toki, monikin on vakavalla ajatuksella liikkeellä, mutta usein myös siksi, että on hienoa olla kihloissa. Tästä teillä tuskin kuitenkaan on kyse.

      Jos jo olette kihloihin menneet, ei sormuksen ostaminen ole tarkoituksenmukaista. Muistakaa kuitenkin, että kihlasormus on tarkoitettu käytettäväksi vihkisormuksen kanssa, joten sopoiiko tuo jo ostamanne sormus siihen?

      Sen sijaan kosiminen, se, että mennäänkö nyt naimisiin on upea tapa, joten pidä vaan kiinni siitä. Erityisesti, kun kihla-aikanne on noinkin pitkä. Kunnon perinteinen kosiminen tuo varmasti uutta potkua suhteeseenkin.

      Nykyään on muuten myös mahdollista hankkia miehelle vihkisormus, joten miettikääpä sitäkin...

      • Prinsessa

        Siinäpä oli kattava kommentti sormuksen merkityksestä.. Se on jännä, miten kaikki muuttuu, kun sormus on taskussa tai laatikossa tai tai.. Tai miltä itsestä tuntuu, kun ei ole sitä sormusta..ja on nainen 36v. On se voimakas symboli kyllä ja eikös ympyrä symboloi ikuisuutta? Ikuista sitoutumista?


      • on muukin

        Ei pelkkä sormus sitoutumiseen riitä. Ajatus ja lupaus se on mikä ihmistä sitoo (toiseen), ja sitoutumisen voi tehdä ilman sormusta. Sormus on sitoutumisen tunnusmerkki (tietyissä uskonnoissa varsinkin), aivan kuten partiolaisten kaulaliina tai juutalaisten tähti.

        Sormus esim. luokkayhteison käytössä on juuri sitä sitoutumista yhteiseen asiaan, se siis voi olla luokan yhteisöllisyys, parin sitoutuminen toisiinsa tai muuta vastaavaa.

        Sormus ei tarkoita kihlautumista, se voi kyllä olla merkki kihlautumisesta, mutta kihlautua voi erinomaisesti ilman sormustakin.
        Kihlaus on aina avioliittolupaus, mutta sormus ei siis tarkoita kihlautumista, paitsi kihlasormus (vrt.luokkasormus, seurasormus ym.).


    • närhen munat

      emäntä mukaan sormus kaupoille, kun sun valinta ei sovi kuitenkaan. saa mieleisen...

    • tiia

      Oletko ajatellut päästä ihan naimisiin asti?
      Itse olisin iloinen jos edes kosittaisiin. Poikaystävä on puhunut siitä jo syksyllä, mutta hiljaiselta näyttää. Kadehdin avovaimoasi: hänelle tämä on jo toinen kerta :)

    • Tarx

      Ei sinun enää kannata uusia kihlasormuksia hankkia, eikä kosiakkaan. Olet sen tilaisuuden jo menettänyt.

      Nyt voit vain pyytää morsiamesi isältä hänen tyttärensä kättä ja sanoa seuraavasti: "Olen päättänyt pitkän harkinnan jälkeen avioitua tyttärenne kanssa... Sopiiko tämä päätös Teille?"

      Jos morsiamesi isä on myöntyväinen, niin alatte keskustelemaan myötäjäisistä ja häiden järjestelyistä morsiamen kotikunnan / pitäjän kirkossa.

      Jos isä ei ole valmis myötäjäisiin, niin... "It's up tu juu" Voit jatkaa niin kuin ennenkin ja Teitä kutsutaan "Susipariksi" tai alat katselemaan muita naisia tai... karkaatte kauas pois. Esim. Iso-Britanniaan tai Amerikan Yhdysvaltoihin. Isonveden takana voisit hakeutua armeijan palvelukseen, siellä olis nyt paljon töitä tarjolla.

      • Ei kannata

        Kyllä romanttinen kynttiläillallinen maistuisi susiparina asuvallekin varmaan. Yllätyksiä ja sellaisia romanttisia, ei ole koskaan liikaa tarjolla. Siitä vaan ruusukauppaan ja kaikki muukin rekvisiitta vimosen päälle kauniiksi. Kosinta on ikimuistettava heti kahden ihmisen välisessä suhteessa, jotka rakastavat toisiaan.


    • mamma

      paskat.hullu semmonen joka nyky aikana menee naimisiin ei mitään järkee sitten kun tuleekin ero niin eipä sitä niin vaan lähetäkkän vetään omille teilleen.toivottavasti omat lapset ei mene ikinä naimisiin jääpähän sekin kärsimys kokematta.tää nyt vaan om mun mielipide.

      • pianna87

        Kiitos todella tuosta niin ihanan rohkaisevasta viestistäsi. Enpä taida kuitenkaan ottaa neuvostasi vaaria. Toivottavasti lapsesi löytävät mukavat ja PYSYVÄT aviopuolisot.


    • Heippa!

      Hellowello!

      Mielestäni tapa kosia sinulla on erittäin hieno ja tietysti vaimosi varmaankin haluaa romantiikkaa ja glamouria matkaan. Voisit esim. kosia hänet jossain hyvässä hotellissa viinien kera.
      Itseäni ei ole kosittu kertaakaan. Alkaa jo huolestuttaa jäänköhän vanhaksi piiaksi.

      • vilikki

        hohhoiijjaa... jotkut urvelot ne yrittää pilata tämänkin mukavan aiheen kertomalla jotain yksityiskohtia omasta surkeasta elämästään.

        Se jos valtion mielestä avoliitto ja avioliitto on verotuksen mukaan lähes sama asia ei TODELLAKAAN tarkoita sitä että se olisi kahden toisistaan välittävän ihmisen mielestä sitä.

        ja tiedoksi nuille pöntöille jotka kyselee tyhmiä: LUKEKAA ENSIMMÄINEN VIESTI NIIN ETTÄ SE MENEE AIVOIHIN ASTI. toden näköisesti tässä on syy teidän tunteettomaan vajaavaisuuteenkin.

        ja kuka uuno se sanoi, että "miksi ostaa lehmä kun ei tarvitse kuin kupin maitoa?"
        ja samaan hengen vetoon puhutaan naisista. tässä varmaan yksi lyömättömän hyvä iskurepliikkisi klo.03.45 sunnuntaina pizzalla..

        huh.. unohdin aivan onnitella G....tä ! :) onnea nyt sitten ! ja hyvää juhannusta kaikille.


      • Heippa!
        vilikki kirjoitti:

        hohhoiijjaa... jotkut urvelot ne yrittää pilata tämänkin mukavan aiheen kertomalla jotain yksityiskohtia omasta surkeasta elämästään.

        Se jos valtion mielestä avoliitto ja avioliitto on verotuksen mukaan lähes sama asia ei TODELLAKAAN tarkoita sitä että se olisi kahden toisistaan välittävän ihmisen mielestä sitä.

        ja tiedoksi nuille pöntöille jotka kyselee tyhmiä: LUKEKAA ENSIMMÄINEN VIESTI NIIN ETTÄ SE MENEE AIVOIHIN ASTI. toden näköisesti tässä on syy teidän tunteettomaan vajaavaisuuteenkin.

        ja kuka uuno se sanoi, että "miksi ostaa lehmä kun ei tarvitse kuin kupin maitoa?"
        ja samaan hengen vetoon puhutaan naisista. tässä varmaan yksi lyömättömän hyvä iskurepliikkisi klo.03.45 sunnuntaina pizzalla..

        huh.. unohdin aivan onnitella G....tä ! :) onnea nyt sitten ! ja hyvää juhannusta kaikille.

        Tsau!

        Eihän elämä kuitenkaan ole niin surkeata, kuin se joskus näyttää.
        Itsestänikin tuntuu tosi ankealta. Olen sairaslomalla.
        Varmaankin verottajat ovat kovasti vaeroasioissa kintereillä.
        Itselläni on tapana korotella veroprosenttia mennessäni döihin. Saapas sitten palautuksia, kun maksaa veroja enemmän.
        Oletko muuten itse työntekijä vai yrittäjä? Yrittäjälle varmaankin aika kovaa taistelua.
        Asian tarkoituksenahan todellisuuedessa pitäisi olla niin, että valtiotkin saisivat jotain pääomaa. On esim. velkojen lyhennyksiä yms.
        Onhan niitä huijareitakin sääli joskus ja nykyäänkin ammateissa. Tosiaan törkeää!
        Ota härkääsi sarvista kiinni!
        Maistuikos juhannuksena muuten pizza ja minkä kaupungin pizzeriaa käytät?
        Juhannus meni ohi ja all is all right!
        Tsau!


    • Turhis!

      - Ei siinä tarvita mitään sormuksia, kummassakaan tapauksessa, kihloissa, että naimisiinmenossa! Tiedän, kun olen niin tehnyt, ei oo ollut sormuksen sormusta! Kihlaushan on periaatteessa suullinen sopimus tulevasta naimisiinmenosta. Ennen vanhaan, jos kihlaus purkautui, piti palauttaa saamansa kihlat, mutta jos oli otettu ns. förskottia sexy-asioissa, niin miehen piti maksaa korvausta mm. menetetystä neitsyydestä? Ei ole kovinkaan monia vuosikymmeniä, kun tämäkin lainkohta poistettiin! Jos menee naimisiin kirkossa, kuuluu olla sormus,muttei sekään ole pakollinen, puhumattakaan siviilivihkimisestä! Sormus voi olla vaikka tuohesta, niinkuin vanhassa laulussa! Nykyäänhän saavat samaa sukupuolta mennä keskenään naimisiin, ehkä kohta voi sen tehdä vaikkapa hevosen kanssa, joten avioliitto alkaa olla aikansa elänyt instituutio! Lisäksi yksi tärkeä vanhankansan viisaus, että ei se vittu vihkimällä parane!

      • tuokin!

        Pisteet Turhikselle!

        Näinhän se on, ei vihkiminen varmastikaan paranna mitään. Pieni korjaus: ei samaa sukupuolta olevat mene naimisiin. Eikös se ole suhteen virallistamista. Anyway...

        Itse olen ollut kihloissa 2x ja naimisissa 1xsaman miehen kanssa. Ei hän kerinnyt koskaan kosimaan, kun hätäisenä luonteena tein aloitteen itse.

        Nykyinen kumppani on sanonut ettei koskaan mene vihille eikä vankilaan mutta toinen on jo toteutunut. Eli voipi minulla olla toivoa vielä päästä naimisiinkin ;o)

        Ajatus sormuksista ja vihkimisestä on ihanan romanttinen mutta eivät ne sitoutumista takaa. Kyllä rakastan miestäni vaikkei koskaan sormuksen sormusta antaisikaan.

        Keskustelun aloittajalle: Tee niin kuin sydämesi sinulle neuvoo!


      • Turhis!
        tuokin! kirjoitti:

        Pisteet Turhikselle!

        Näinhän se on, ei vihkiminen varmastikaan paranna mitään. Pieni korjaus: ei samaa sukupuolta olevat mene naimisiin. Eikös se ole suhteen virallistamista. Anyway...

        Itse olen ollut kihloissa 2x ja naimisissa 1xsaman miehen kanssa. Ei hän kerinnyt koskaan kosimaan, kun hätäisenä luonteena tein aloitteen itse.

        Nykyinen kumppani on sanonut ettei koskaan mene vihille eikä vankilaan mutta toinen on jo toteutunut. Eli voipi minulla olla toivoa vielä päästä naimisiinkin ;o)

        Ajatus sormuksista ja vihkimisestä on ihanan romanttinen mutta eivät ne sitoutumista takaa. Kyllä rakastan miestäni vaikkei koskaan sormuksen sormusta antaisikaan.

        Keskustelun aloittajalle: Tee niin kuin sydämesi sinulle neuvoo!

        - Suhteen "virallistaminen" on sama, kuin mennä naimisiin! Nykyäänhän avo-ja avioliittoa pidetään samana asiana mm. verotuksessa ja monissa muissa asioissa, vaikkei suhdetta olekaan virallistettu. Minullakin on joskus käytetty termiä "avoliitonomaisessa suhteessa"? Huomaa, ei siis avioliitonomaisessa suhteessa! Tämähän onkin pelkkää terminologiaa, kun yhteiskunta sitä kansalaisiltaan vaatii, ettei kukaan vaan pääse luistamaan velvollisuuksistaan sitä kohtaan? Se tarkoittaa kylläkin lähinnä erilaisia veroja ja muita vastaavia maksuja! En minäkään ole ikinä kosinut, olen sen asian jättänyt suosiolla tuleville vaimoille, eivätpähän pääse valittamaan, että minä kun houkuttelin! Toinen kerta menossa ja pahalta näyttää, mihin sitä vielä ehtiikään jos vanhaksi elän? Kyllä nyt tuntuu siltä, että sinkkuna se paras olisi olla! Miksi ostaa koko lehmä, jos haluaa vain lasillisen maitoa?


    • G..

      Kiitos asiallisista kommenteista.
      Tulen todennäköisesti kosimaan lomamatkalla ruusupuskan kera :)
      Kerron parin viikon päästä miten kävi :)

      • Sampe

        No eikös ne kosinnat ole tehty jo 10 vuotta sitten, kun kerran kihloissa olette? Vai huvin vuoksiko sormuksia kannatte? Ei nyt ainakaan toista tarvita jos ensimmäinenkin vailla merkitystä. No toivottavasti nyt vihdoin kuitenkin pääset alttarille saakka...


    • näinpä

      Kosi veikkonen varvassormuksen kanssa jos tuntuu, että se on liian vaikeaa ilman sormusta. Minusta olisi vähän hölmöä antaa toinen kihlasormus..

      Tsemppiä vaan! Eiköhän se ole rakkaasi mielestä yhtä unohtumaton tapahtuma tapahtuipa se sitten sormuksen kanssa tai ilman :)

      • FinnChick

        Kosiminen mielestäni kuulosti hyvältä idealta...eihän romanttinen kosinta ole kiellettyä Suomessakaan. Onnea!
        Sormuksista muuten vielä...itse sormessani on tällä hetkellä ns. 'lupaussormus' jonka sain amerikkalaiselta rakkaaltani. Lupaussormus välillämme merkitsee sitoutumista, mutta ei vielä hääpäivän asettamista, jonka kihlasormuksen saaminen Yhdysvalloissa melkein edellyttäisi.


    • söpöä

      Kun te ootte jo kihloissa niin mun mielestä siihen ei tarvita sormusta,kosinta ruusukimpun kans polvillaan ois jotain aivan ihanaa.Onnea.

    • cukkis95

      Hei mikä on käytäntö vihki sormuksista miehillä? Jollain on ja jollain ei? Miten se menee?
      Jos minua kositaan kerran elämässä haluan että se on romanttista mutta yllätyksellistä vaikka kauniit ja rohkeet tyliin vaikka inhoankin sitä sarjaa.Mutta ei liian arkisesti.

      • Mies Pispalasta

        Siis kosinnassa mies vasta kysyy polvillaan kera ruusujen tai ilman sinua vaimoksi. Jos mies tarjoaa jo valmiiksi ostettua sormusta niin se pelaa jo liiaksi varman päälle. Jos vastaat myöntävästi niin sitten kihlaudutte ja ostatte kihlasormuksen. Vihkisormuksen mies pujottaa sormeesi vihkitilaisuudessa.

        Oikeastaan ei ole sinun vallassasi päättää. miten sinua kositaan. Suosittelen seuraavaa-
        jos mies ei osaa kosia sinua niinkuin tunnet
        sopivaksi, ehdota että hän palaa asiaan kun
        osaa...


      • cukkis95
        Mies Pispalasta kirjoitti:

        Siis kosinnassa mies vasta kysyy polvillaan kera ruusujen tai ilman sinua vaimoksi. Jos mies tarjoaa jo valmiiksi ostettua sormusta niin se pelaa jo liiaksi varman päälle. Jos vastaat myöntävästi niin sitten kihlaudutte ja ostatte kihlasormuksen. Vihkisormuksen mies pujottaa sormeesi vihkitilaisuudessa.

        Oikeastaan ei ole sinun vallassasi päättää. miten sinua kositaan. Suosittelen seuraavaa-
        jos mies ei osaa kosia sinua niinkuin tunnet
        sopivaksi, ehdota että hän palaa asiaan kun
        osaa...

        Siis kyllä mä nyt noi tiedän, mutta sen kun mennään kirkossa vihille niin nainen saa sormuksen. Mutta miten on miehet? Kun osalla on vaan kihlasormus vaikka on naimisissä ja joillain on kaksi sormusta myös vihkisormus...Joten onko tähän jotakin perinne juttuja tai jotakin?


      • Melkein tietävä, ehkä luuleva
        cukkis95 kirjoitti:

        Siis kyllä mä nyt noi tiedän, mutta sen kun mennään kirkossa vihille niin nainen saa sormuksen. Mutta miten on miehet? Kun osalla on vaan kihlasormus vaikka on naimisissä ja joillain on kaksi sormusta myös vihkisormus...Joten onko tähän jotakin perinne juttuja tai jotakin?

        Suomessa näyttää olevan tapana (?), että kun kihlaudutaan niin molemmille ilmestyy sormus sormeen, eli nk. kihlasormus. Naimisiin mennessä naiselle ilmestyy yksi sormus lisää, elikkä ns. vihkisormus.

        Sitten onkin niin monenlaisia tapoja (?) sen asian kanssa, että onko miehellä yksi vai kaksi sormusta. Minun mielestä nykyään useampi mies laittaa itselleen vihkisormuksen kuin mitä ennen (voin olla väärässäkin..) tai sitten käyttää jotain isoäidin vanhaa sormusta siinä rinnalla tms./jne. Olen nähnyt niin monenlaisia varioita siinä.

        Sitten minun mielestä on olemassa tällainen "jenkkityyliin" sormukset. Se menee niin, että mies kosii naikkosta ekana sormuksella ja sitten papin edessä molemmat saavat sormuksensa. Elikkä vihkisormukset. Tässäkin tapauksessa on lopputulos se, että miehellä on yksi sormus ja naisella kaksi, mutta tuo miehen sormus tulee vasta siinä vaiheessa kun ollaan naimisissa.

        Ja esim. veljeni vaimolle näyttää vuosien mittaan ilmestyvän lisää sormuksia kihla- ja vihkisormuksien rinnalle. Niiden merkitystä en ole sen tarkemmin kysellyt, mutta luulisin, että ne ovat vuosipäivälahjoja tai sitten jotain muuta "lahjontaa" veljeltäni hänelle. Tapoja lienee monia..?

        Jotkut miehet myös ovat näyttäneet tekevän niin, että naimisiin mennessä ovat ottaneet toisen sormuksen ja sitten liitättäneet sen ja kihlasormuksen jotenkin (?) yhteen jälkikäteen. Jne.

        Mutta tuossa ei lienee mitään pakollista tapaa mitä noudattaa.. käsittääkseni. Elikkä tyyli on vapaa. Eihän ole edes pakko olla koko sormuksia!?


    • Mies Pispalasta

      Minusta tuo kosintajuttu on hieman myöhässä teillä.

      Klassisen tyylin mukaan ensin kositaan eikä siinä vielä sormuksia, jos vastaus on daa niin sitten jo kihlaudutaan ja rengastutaan ja noin vuoden kuluessa vihkimien ja ja tulloin vihkisormus naiselle.

      Katsoisin että teidän tapauksessane voit olettaa että vastaus on daa, mutta ei siinä vihkisormusra anneta. Se annetaan vihkimistilaisuudessa..

    • hohhoh

      me ollaan oltu naimissa jo neljä vuotta ja ilman vihkisormusta ja ihan hyvin menee. On ihan hullua, että joillakin sormuksilla on niin iso merkitys, iliman aikusta vouhotusta vaan.

    • mää

      Ei meillä ainakaan siihen sormusta tarvittu. Mieheni kosi ja minä suostuin. Sormukset käytiin ostamassa jälkikäteen.
      Olin ihan tyytyväinen tähän järjestelyyn. Sain itse valita itselleni mieleisen sormuksen.

      Minusta tuo kosinta jonkin muun korun kanssa on ihana ajatus. Osta joku kiva koru joka sopii yhteen hyvin tuon jo olemassa olevan kihlasormuksen kanssa.

      • peiv

        Mitä vaihtoehtoja ylipäätään olisi kosimisen (kihlatuksi pyytämiseen) tilanteeseen? Kukat. Koru. Sormus. Ei mitään.
        Sormuksessa nainen haluaa jotain omalaistaan (ei keltakultarinkula), mutta tiedän suurinpiirtein mitä (en tietenkään 100% varmaksi). Olisi mielestäni parasta olla kunnon sormus jonka laittaa sormeen heti kun/jos tilanteessa tulee myöntävä vastaus, se kuuluisi asiaan.

        Onko joku ostanut hienot kihlat etukäteen sillä optiolla, että naisen sormuksen voi liikkeessä vaihtaa jos koko/tyyli ei täsmää? Ja kaiverrus on toinen juttu (siis kaivertaminen vasta jälkikäteen). Kukkakimpun kanssa kosintatilanne on löytävä lukkoon eikä siten voi yllättää. Sormuksia voi kantaa povarissa ja kosia hyvässä tilanteessa.


    • G..

      Nyt on kosinta suoritettu ja myöntävä vastaus saatu :)

      Sen verran voin paljastaa, että kosinta tapahtui lomamatkalla Roomassa, eli puitteet olivat mitä parhaimmat. Häät näillä näkymin kesällä -06.

      Kiitos vielä kommenteista ja aurinkoista kevään jatkoa!

    • sekeli

      Rahasta rakkaus, huoran rakkaus; neitsyetkö ilmaisia...oraalisexi?

      • peiv

        Mitä vaihtoehtoja ylipäätään olisi kosimisen (kihlatuksi pyytämiseen) tilanteeseen? Kukat. Koru. Sormus. Ei mitään.
        Sormuksessa nainen haluaa jotain omalaistaan (ei keltakultarinkula), mutta tiedän suurinpiirtein mitä (en tietenkään 100% varmaksi). Olisi mielestäni parasta olla kunnon sormus jonka laittaa sormeen heti kun/jos tilanteessa tulee myöntävä vastaus, se kuuluisi asiaan.

        Onko joku ostanut hienot kihlat etukäteen sillä optiolla, että naisen sormuksen voi liikkeessä vaihtaa jos koko/tyyli ei täsmää? Ja kaiverrus on toinen juttu (siis kaivertaminen vasta jälkikäteen). Kukkakimpun kanssa kosintatilanne on löytävä lukkoon eikä siten voi yllättää. Sormuksia voi kantaa povarissa ja kosia hyvässä tilanteessa.


    • Callankukka

      ihmeessä sen pitäisi olla niinkin ruma kukka kuin ruusu??? Maailmassa on paljon kauniinpiakin kukkia kuin se ruma roskakasa

    • Höpsö

      Hienoa olet upea mies. Osta ihmeessä sormus. Tiedätkö millaisesta tuleva vaimosi pitää??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe