Mitkä luontaistuotteet voivat aiheuttaa ongelmia maksalle ?

Anonyymi

Monilla luontaistuotteille mainostetaan olevan hyviä vaikutuksia, mutta onko niiden hintana elimistön ylikuormittuminen, esim. maksan ?

Mitä luontaistuotteita voi käyttää, ilman pelkoa vaurioista esim. maksalle.
Tietoa on vaikea löytää, kun se tyypilliseen tapaan mustavalkoista, eli joko tai, puolesta tai vastaan.

Olisiko joku tieteellinen sivusto, jossa olisi puolueetonta, ei-kaupallista tutkimustietoa vaikka aloe verasta, ruusujuuresta, sinkistä, piparminttu-tipoista, echinforcesta eli auringonhattu-uutteesta ym ?

6

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Erityisesti ruusujuuren pitkäaikainen käyttö mietityttää, onko ihan turvallista.

    • Anonyymi

      Entä niiden "oikeiden" lääkkeiden vaikutukset maksan ym. elimien toimintaan?

    • Anonyymi

      Mäkikuisma kai aiheuttaa maksalle haittaa. Sitä ei saa kai ottaa masennuslääkkeiden kanssa.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      "Monilla luontaistuotteille mainostetaan olevan hyviä vaikutuksia, mutta onko niiden hintana elimistön ylikuormittuminen, esim. maksan ?"

      Ei kannata uskoa mainoksiin. Itsellä oli munuaisarvot ihan pikkuisen koholla ja lääkärin ensimmäinen kysymys oli "käytätkö luontaistuotteita?".

      Älkää hyvät ihmiset syökö asioita tutkimatta ns. "terveystuotteita"!

    • Anonyymi

      Kaikkein vaarallisimpia ovat kaiketi yrttivalmisteet, joiden alkuperästä ei voi olla täysin varma. Ongelma on siinä, että tuotteen valmistaja tai tilaaja tilaa raaka-aineet jostain Aasian maasta. Pieni kirjoitusvirhe voi aiheuttaa sen, että postissa tuleekin aivan väärä yrtti, joka voi olla hyvin haitallista esim. maksalle. Tähän tapaan asia selitettiin jossakin kirjassa. Eli hälytyskellojen pitäisi soida etenkin yrttien kohdalla.

      Itse en erottele ajatuksissani luontaistuotteita ja ravintoa toisistaan. Nimittäin monilla aivan tavallisilla ruoka-aineilla tai mausteilla voi olla terveyshyötyjä. Kuten kurkuma, mustapippuri, pellavansiemenöljy, metsämarjat jne. Ruuasta harvoin saa liikaa mitään hyödyllistä ainetta. Sitten, jos samaa ainetta erotetaan ja tehdään vaikkapa tableteiksi, niin määrä voi olla jo haitallinen. Muistaakseni vihreäteevalmisteilla oli tämä ilmiö.

      Eli haitta voi tulla ainakin siitä syystä, että tuotteen yrtti tai muu kasvi on vaihtunut väärään tai että sinänsä hyödyllistä ainetta on valmisteessa tiivistetysti liikaa turvallisen käytön kannalta.

      Kalaöljyissä ja vastaavissa verta ohentavissa tuotteissa kannattaa muistaa, että jos joutuu lääketieteelliseen toimenpiteeseen, valmisteet pitäisi laittaa hyvissä ajoin tauolle, jottei saa liiallista verenvuotoa toimenpiteessä. Muutenkin luontaistuotteet ja vastaavat saattavat vaikuttaa lääkehoitoon, joten lääkärin pitäisi tietää niiden käytöstä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe