Saako usb-johto ja laturi(eri merkkiset) yhdistää keskenään?

Anonyymi

Minulla on siis se lataus "möllykkä" huawein ja sitten erikseen tilattu usb johto, niin mietin tuleeko vaara jos ne yhdistää laturiksi keskenään vai pitääkö olla samanmerkkiset?

17

2894

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei mitään vaaraa

• Anonyymi

Nyrkkisääntönä voi pitää, että jos liittimet sopivat toisiinsa, niitä voi huoletta käyttää. Merkkilatureissa on nykyään usein pikalataus ominaisuus, joka yleensä toimii vain samanmerkkisen luurin kanssa, muussa tapauksessa lataus toimii normi 2A virralla. Uusimmat pikalatauslataurit tarvitsevat lisäksi oman johdon, jos haluaa nopean latauksen käyttöön.

• Anonyymi

Ei se virta mitään mutta jännite kannattaa tarkistaa. Mulla on Nokian laturissa merkintä, että se työntää ulos myös 12 volttia. Enpä ole uskaltanut kokeilla muihin laitteisiin.

Ja mikäs normi usb:ssä on 2A?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se virta mitään mutta jännite kannattaa tarkistaa. Mulla on Nokian laturissa merkintä, että se työntää ulos myös 12 volttia. Enpä ole uskaltanut kokeilla muihin laitteisiin.

Tuskin USB- liittimeen työntää 12V.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko se USB3 laturi?

• Anonyymi

USB portin standardi virta on 500 mA.

Mutta saahan se laturi antaa niin paljon kuin haluaa. Jos jännite on sama, niin ei se vaadi mitään laitteelta tai laturilta, muuta kuin, että laturissa potku riittää, ja tietty, että kaapeli on riittävän tuju, ettei siinä tule jännitehäviötä.

• Anonyymi

Tosiaan kuten mainittua, jännite on kriittisempi.

Mutta jos liitin on USB, pitäisi jännitekkin olla USB-standardin mukainen, jos laite on tehty standardin mukaan.

Jotku lenovon laturit muistaakseni antoin vähän yli 5V, esim, 5,2 V. Tuota pystyi käyttämään hyödyksi simahtaneen Nokia N8:n herätyksessä aikoinaan. N8:ssa oli semmoinen tyyppivika, että joskus puhelin meni tilaan missä se ei enää käynnisty. Ei laturilla, eikä ilman, vaikka akkua kuinka lataisi Nokian laturilla, eikä vaikka tekisi napeilla hard resettiä tai soft resettiä.

Mutta tuolla Lenovon laturilla, mikä antaa ihan aavistuksen yli jännitettä, N8:n sai herätettyä tästä tilasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskin USB- liittimeen työntää 12V.

"Nokian laturi". Mikä on epäselvää?

• Anonyymi

Usb pitäisi olla 5V/1A

• Anonyymi

Ei tarvitse olla samaa merkkiä, mutta kannattaa katsoa, mitä aparaatin kyljessä lukee.
      Vastaako jännite ja virta ladattavan laitteen suosituksia, johto ei siihen vaikuta.
      Olen käyttänyt useita johtoja samassa laturissa, kun kaikkien laitteiden mukana ei omaa laturia tule.

Minulla on Samsungin originaali laturi ja siinä lukee 5v=3A, 9v= 2,77A, 11V=2,25A.
      Nyt on ihmeteltävänä se, osaako ladattava laite "valita" oikein. Tätä pikalaturia en kuitenkaan uskalla muihin tunkea.

• Anonyymi

Osaa ja hyvin uskaltaa koska ne mallit mitkä ei pikalatausta tue ei luonnollisesti ota max latauskuormaa.

• Anonyymi

Jos se on USB-C laturi, niin laite ja laturi neuvottelee keskenään molemmille sopivan jännitteen.

Eli voi huoletta käyttää.

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usb-c on suunniteltu 3A virralle, mutta esim. Oneplussan 30W laturi antaa maksimissaan 6A virran. Niinpä pikalataus ei toimi kuin OP:n omalla johdolla.

USB-C standardin mukaan on hyvin joustava. Maksimi virta on 5 A ja jännite 20 V, eli maksimi teho, mikä USB-C laturista voi lähteä on 100 W.

Lataus aina aloitetaan kuitenkin pienellä 5V jännitteellä, ja vasta neuvottelun jälkeen laturi antaa enempi jännitettä.

Joillakin valmistajilla on sitten omia pikalataus systeemeitä, missä ei välttämättä jännitettä nosteta, mutta otetaan enempi virtaa. Valmistajat ovat sitten halunneet, että kun sitä käytetään, käytetään heidän omaa kaapelia ( joka varmasti riittää suuremmalle virralle ).

Joka sinäänsä on ihan tavallinen kaapeli, mutta siihen on johonkin USB liittimen pinnin laitettu tunnistus vastus, millä tunnistetaan, että nyt on valmistajan oma kaapeli, mikä varmasti riittää epä standardiin pika-lataukseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

USB-C standardin mukaan on hyvin joustava. Maksimi virta on 5 A ja jännite 20 V, eli maksimi teho, mikä USB-C laturista voi lähteä on 100 W.

Lataus aina aloitetaan kuitenkin pienellä 5V jännitteellä, ja vasta neuvottelun jälkeen laturi antaa enempi jännitettä.

Joillakin valmistajilla on sitten omia pikalataus systeemeitä, missä ei välttämättä jännitettä nosteta, mutta otetaan enempi virtaa. Valmistajat ovat sitten halunneet, että kun sitä käytetään, käytetään heidän omaa kaapelia ( joka varmasti riittää suuremmalle virralle ).

Joka sinäänsä on ihan tavallinen kaapeli, mutta siihen on johonkin USB liittimen pinnin laitettu tunnistus vastus, millä tunnistetaan, että nyt on valmistajan oma kaapeli, mikä varmasti riittää epä standardiin pika-lataukseen.

Vaaranhan siinä on, että pienkonoinen liitin kuumenee kun siitä ajetaan läpi suurempia virtoja. Jollain valmistajalla (Honor?) on jo tulossa 90W lataus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4598
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4426
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3769
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3652
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2997
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2814
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2721
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2153
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1768
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      122
      1346
    Aihe