Missä iässä esivaihdevuodet alkaneet?

Anonyymi

Hei.

Olen äskettäin 43-vuotta täyttänyt nainen ja esivaihdevuodet ovat ilmeisesti alkaneet kierron epäsäännöllisyydestä päätellen. Viimeisten kuukausien aikana kierrot ovat olleet 31, 19 ja 21 päivää. En nyt odottanut näiden vaivojen alkavan vielä joten mietin minkä ikäisenä muilla on alkanut esivaihdevuodet, alkoiko minulla jotenkin aikaisin vai miten muilla? Lukemani perusteella nimenomaan tässä iässä ko. vaivat alkavat mutta yhdelläkään lähipiiristäni ei ole vielä mitään vaivoja vaikka osa on 4-5 vuotta minua vanhempiakin joten hieman mietityttää...

4

98

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minulla alkoi olla 46 -vuotiaana psyykkisiä oireita, jotka viittasivat vaihdevuosien lähestymiseen. 50-vuotiaana sain ensimmäisen hormonikorvaushoidon, vaikka kuukautiseni olivat säännölliset; ultrassa näkyi, että toinen munasarja on jo ”vaihdevuosivaiheessa”.

Eli varmasti tuntemuksesi ovat ihan todellisia.

• Anonyymi

Olen suunilleen sinun ikäinen ja luulin myöskin laillasi esivaihdevuosioireitten iskeneen päälle jo näin varhaisessa vaiheessa. Juttelin puhelimessa oireista tutun työterveyshoitajani kanssa ja hän kysyi, että onko raskaus mahdollinen ja olenko tehnyt raskustestiä. Sanoin en minä nyt raskaana voi olla ja kyllä sen kolme kertaa synnyttäneenä oireista tietäisin. Hän kehoitti kuitenkin tekemään testin ja plussaahan se näytti. Miehelle kun kerroin odottavani meille neljättä lasta, niin eipä hän alkuun riemusta kiljunut.

• Anonyymi

Minulle kävi samoin, vaikka luulin vaihdevuosien olevan alkamassa jo ainakin kymmenen vuotta ja gyne jolla kävin piti raskauden mahdollisuutta erittäin epätodennäköisenä enää. Vaihdevuodet on kyllä ihan terve lapsi, mutta mummoäiti ei aina pysy perässä.

• Anonyymi

Sama homma. Oireet alko lyhentyneellä kierrolla 42 vuotiaana. Kierto ollu myös normaali välillä. Nyt viimeksi 21, joiden kivut alkoi jo 19. Olin ihmeissäni mitä tämä on. Erittäin runsaita vuotoja! Tässä kierrossa tiputtelu alkoi 25 mutta eivät varsinaisesti ala. Kp 9 ja vieläkin vuotaa. Onneksi ei sentään runsaat. Olen 44 nyt ja taustalla kilpirauhasen vajaatoiminta joka sotkee entisestään. Sain näkemättä oireiden perusteella(lyhyt kierto) keltarauhaskuurin jonka aion aloittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      74
      7304
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3143
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      34
      2380
    4. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      27
      1938
    5. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      20
      1908
    6. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1877
    7. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      13
      1602
    8. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1569
    9. Hyvää joulua!

Naiselle. Tänä vuonna tutustuttiin ❤️
      Ikävä
      10