Yliopiston pääsykokeet 2020

Anonyymi

Yliopistot julkaisivat tänään (30.4) uudet valintakoemenettelyt ja voin nyt ihan avoimesti täällä kaiken kansan kuullen kysyä, että miksi sinne piti jotain hiton haastatteluja laittaa? Kyllä haastattelut varmasti sopivat joillekkin, mutta esimerkiksi itse en ole millään tasolla luonteva haastattelutilanteessa, varsinkaan sellaisessa, jossa pitää itseään perustella tai ilmaista motivaatiotani ja innostuneisuuttani kameran edessä.

Haen alalle, jossa sosiaalisuus ei todellakaan ole se ykkönen. Joten jos hakuprosessi kaatuu haastatteluun, jossa voin mennä lukkoon enkä saa selitettyä asiaani järkevästi, niin voi herranjumala sentään. Puolen vuoden opiskelut menee kankkulan kaivoon!

Lisäksi myös se, että todistuksella hakevien määrää lisätään! Tämä on kyllä nyt melkoista menoa.

Mitä mieltä te muut mahdolliset hakijat olette näistä uusista valintakoemenettelyistä?

9

658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jouduthan sinä joka kerta haastatteluihin jotka joskus tiukkojakin kun haet työtä valmistuessasi eli paras tottua vaan.

    • Anonyymi

      Tuo paras jotta enemmän pääsee todistuksella sillä minun mielestä valintakokeet on persiistä ja niissä loistaa yleensä vain rikkaiden muksut jotka voi käyvä valmentavia kursseja ennen koettä.Eli rikkaat voi löysäillä koko opiskelunsa ja vasta kalliit kurssit suorittamalla ja valintakokeesta sitten läpi kun todistuksella pääsevät ovat tehneet koko lukuvuoden kovaa duunia.

      • Anonyymi

        Valmennuskurssien hinnat ovat kyllä tippuneet tässä viime vuosina. Toki on kalliitakin kursseja olemassa vielä. Lääkiksestä en tiedä ollenkaan, mutta esim kauppiksen valmennuskurssit voi maksaa osissa kuten itse tein ja en ole rikas muksu:) ja mitä tulee oikiksen kursseihin, niin itse kyllä koen että ilman kurssia pääsee hyvin kouluun kun vaan itse jaksaa perehtyä lakiin ja pääsykoemateriaaleihin ja osaa niitä soveltaa. Todistusvalinta ei ole oikeudenmukainen valintatapa. Mielestäni esim 10 Laudaturin kirjoittaneet mieluusti voivat päästä valitsemaansa paikkaan. Mutta muuten todistusvalinta pitäisi jäädä heihin. Lukiossa monilla on ongelmia ja vaikeuksia ja yo kirjoituksissa ei edes jokainen voi saada parasta pistemäärä. Toivon että tämä todistusvalinta muuttuu tulevaisuudessa ja sitä vähennetään. Kaikille aloille kunnon materiaalit luettaviksi ja parhaat näyttäkööt taitonsa kokeissa.


    • Anonyymi

      Täyttä p***** ja epätasa-arvoista lisätä todistusvalintojen määrää näin paljon. En itse ole osallistumassa pääsykokeisiin mutta ärsyttää muiden puolesta jotka joutuvat kärsimään näistä typeristä päätöksistä.

      Kaikki eivät edes käy lukiota. Kaikki eivät menesty lukiossa koska heillä menee huonosti lapsuudessa tai he kypsyvät muita hitaammin ja löytävät opiskelumotivaationsa vasta myöhemmin. Lukiomenestyksen ei pitäisi määritellä koko tulevaisuutta.

      Opiskelijoiden ottaminen sisään lähes pelkillä todistusvalinnoilla juurikin lisää epätasa-arvoista yhteiskunnan luokkajakoa. Todistusvalintojen avulla ketän vaan kelpoinen voi saada mahdollisuuden päästä yliopistoon ja saada kiinni paremmasta elintasosta, mikä on hieno asia.

      VMP ja keskisormea kaikille niille idiooteille jotka näitä päätöksiä tekevät.

      • Anonyymi

        Kun isosta joukosta valitaan muutama, valinta on väistämättä eduksi muutamalle ja epäedullinen niille, joita ei valita. Tätä valinta juuri on, toteutetaan se sitten miten hyvänsä, eikä voi muuksi tulla.

        Vaihtoehtona olisi avoimet ovet kaikille. Avoimessa yliopistossa saakin opiskella jokainen, mitä lystää, mutta tutkintoja ei sieltä saa.

        Sopii muistaa, että meillä on kaikille sama tai lähes sama peruskoulu ja lukio. Joten tietyllä tavalla jokainen on samalla lähtöviivalla. Itsestä riippuu, miten mahdollisuutensa käyttää.

        Toisaalta myös autonasentajia, levyseppiä, bussikuskeja, kampaajia, keittäjiä ja postinjakajia tarvitaan. Niihin ei yliopistokoulutusta vaadita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun isosta joukosta valitaan muutama, valinta on väistämättä eduksi muutamalle ja epäedullinen niille, joita ei valita. Tätä valinta juuri on, toteutetaan se sitten miten hyvänsä, eikä voi muuksi tulla.

        Vaihtoehtona olisi avoimet ovet kaikille. Avoimessa yliopistossa saakin opiskella jokainen, mitä lystää, mutta tutkintoja ei sieltä saa.

        Sopii muistaa, että meillä on kaikille sama tai lähes sama peruskoulu ja lukio. Joten tietyllä tavalla jokainen on samalla lähtöviivalla. Itsestä riippuu, miten mahdollisuutensa käyttää.

        Toisaalta myös autonasentajia, levyseppiä, bussikuskeja, kampaajia, keittäjiä ja postinjakajia tarvitaan. Niihin ei yliopistokoulutusta vaadita.

        Eivät kaikki ole samalla lähtöviivalla. On erilaisia taustoja ihmisillä, kotioloista ja terveydentilasta esim. voi johtua koulumenestys.

        Itse kun pääsin omaan asuntoon niin korotin arvosanoja, joiden avulla pääsin opiskelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät kaikki ole samalla lähtöviivalla. On erilaisia taustoja ihmisillä, kotioloista ja terveydentilasta esim. voi johtua koulumenestys.

        Itse kun pääsin omaan asuntoon niin korotin arvosanoja, joiden avulla pääsin opiskelemaan.

        Eikö ihmisen kuulu osata elää oman rajallisuutensa kanssa?

        Ei ole opiskelijavalinnan asia tasoittaa tietä jokaiselle. Epätasa-arvoa valinnassa olisi myös se, että toiset saisivat opiskelupaikan jonkin vajavaisuuden tai kurjan lapsuuden perusteella. Tai koska eivät viitsineet panostaa kouluun yhtään.

        Todistusvalinta on hyvä ja yksiselitteinen, nopea ja taloudellisesti tehokas valinta. Sen rinnalla säilyvät kyllä pääsykokeet, joissa kykynsä saavat näyttää ne, joilla on heikko todistus tai erilainen koulutie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät kaikki ole samalla lähtöviivalla. On erilaisia taustoja ihmisillä, kotioloista ja terveydentilasta esim. voi johtua koulumenestys.

        Itse kun pääsin omaan asuntoon niin korotin arvosanoja, joiden avulla pääsin opiskelemaan.

        Hieno esimerkki siitä, että olojaan ja lähtökohtiaan voi itse parantaa!
        Onnea ja menestystä opinnoissa!


    • Anonyymi

      Se on joo aika shit että todistuskiintiö kasvaa, mutta nuo haastatteluthan ovat suullisia pääsykokeita; ei siellä kysytä CV:tä tai motivaatiota vaan tietoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe