Gallup: Suomen hyvät puolet

Anonyymi

Huomasin että täällä on tehty gallupia Ruotsin hyvistä puolista. Tehtäisiinkö nyt samaa Suomen osalta? Varsinkin nyt pandemian aikana on hyvä miettiä myös iloisia ja onnea tuottavia asioita. Ruotsinsuomalaisilla ja Ruotsista Suomeen paluumuuttaneilla saattaa olla kiinnostavia näkökulmia Suomeen ja suomalaisiin.

Yritetään kirjata asiat lyhyesti, jotta ketju pysyisi helppolukuisena. Voi kirjata asiat vaikka ranskalaisilla viivoilla. Tässä alkajaisiksi minun mietteitä:

- Maa on täynnä kauniita vesistöjä, joten kauniita paikkoja riittää katseltavaksi, kun liikkuu autolla, pyörällä, vaeltaen, asuntoautolla ja kanootilla.
- Herkullisia perinneruokia (mm. loimulohi & mämmi)!
- Joka ikisestä kaupasta löytyy montaa sorttia herkullisia ruisleipiä!
- Paljon hyviä kalapaikkoja. Pilkkiminen on parasta.
- Maassa on upeita saunoja todella paljon. Paras löytyy mun mökkirannasta, mutta uimahallin saunakin hyvä ja kaupunkien yleiset saunat (esim. Helsingin Löyly ja Tampereen Pispalan sauna) ovat upeita.
- Suomalaisten suorapuheisuus on kauhean rentouttavaa sen jälkeen kun on asunut vuosia maailmalla smalltalkia puhuvien amerikkalaisten ja ikäviä puheenaiheita välttelevien ruotsalaisten keskuudessa.
- Suomen murteita on mukava kuunnella. Välillä matkustan kotimaassa ja välillä niitä kuulee telkkarissa tai työelämässä.



Alla on linkki Ruotsin parhaita puolia käsittelevään ketjuun. Voit sinnekin laittaa oman listasi:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/16237965/gallup-ruotsin-hyvat-puolet

36

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paluumuuttajana Ruotsista Suomeen, voidaan tosi vertailla maitten hyviä ja huonoja ominaisuuksia.

      Voin alkaa Ruotsin hyvistä ominaisuuksista, kun asuin Tukholmassa jonkun aikaa, oli hyvin mukava tutustua Tukholmassa sijaitseva Cosmonovaan. Se on mahtava paikka missä näytetään filmauksia avaruudesta, ja merenalta kaiken laisia filmauksia.

      Idea tälle on että näkee filmin saman tavan kun olisi aivan katsomassa tosielämässä, siis 360 asteen näkömailmassa. Mutta minun aikana nähtiin Cosmonovassa 180 asteen näkömailmaa kun katselin filmejä. Siis jos istut siellä ja näytetään avaruusohjelman niin salongissa tuntuu että olet mukana lentämässä avaruudessa. Tämä on se perinteinen idea. Mä tosi haluaisin että Suomessa tulisi samantyyppinen biograaffinen elämys. Tämä oli muun kaikkien aikojen mukava elämys Tukholmassa.

      Niinkun kaikki hyvät, niin on myös pahoja elämyksiä. Se pahin Ruotsissa on että jos et ole heitten kansasta luotu, sinä jäät totaalisesti syrjään. Tämä syrjäytymis luo pahoja vaikutuksia ihmisille ketkä asuu siellä, koska yksinelävät sosiaaliset ihmiset tosi kärsii siittä. Tämä luo kaikenlaisia ongelmia niinkun masennusta, ahdistusta ja kaikki tietää että tämä rappeuttaa ihmisiä.

      Luin pari vuotta sitten Expatien tutkimusia kuinka ihmiset toisista maista arvostelee heitten eri maita missä työskentelee. Oli tosi pahaoja lukemia Ruotsin kannalta. Expatit oli luokkinut yli sata maita ja heitten kansoja ja kuinka heppoa oli tutustua ihmisiin ja saada ystäviä heistä. Valitettavasti Ruotsi joutui viimeiseksi listalla, ja Costa Rica oli maa missä oli kaikista hepoin tutustua kantaihmisiin.

      En tiedä kuinka Suomi sijoitui listalla. Mutta minun kokemuksesta Suomi täytyy olla Ruotsia korkeammalla sijalla.

      Suomi on sellainen maa missä kaikenlaisia tilastoja julkaistaan medioissa. Tilastot voi olla hyvin poliittisesti värjättyjä joskus, riipuen mikä systeemi valtaa. Niin tilastot voi käyttää poliittisesti jonkun hyväksi.

      Ruotsin tilastot on aina ruotsalaisten hyväksi ja siirtolaisten tappioksi. Kaikkia mitä on pahaa Ruotsissa ryhdytään syyttää toisiin ihmiskansoihin. Jos lukee Ruotsin mediaa tänään, kaikki rikokset ovat muunmalaisten syy. Ruotsissa ilmoitetaan noin 1,5 miljoonaa rikoksia poliisille vuosittain, mutta vain ulkomalaisten rikokset raportoidaan Ruotsin valtamedioissa. Tämä on monen mielestä rasismia korkealla tasolla. Mediat luovat kansan niin kun median valtaihmiset sen haluaa poliittisesti, taloudellisesti ja kulttuurisesti. Ihmiset Ruotsissa uskoo heitten mediaan kun musliimit uskoo heitten jumalaan.

      Racism is opium for the weak!

      • Anonyymi

        Olen käynyt Tukholman Cosmonovassa, mutta en muista ihan tarkasti millainen se oli verrattuna Suomen planetaarioihin. Suomessa on ainakin kaksi planetaariota.

        Tampereella Särkänniemen yhteydessä sijaitseva planetaario avattiin jo 1969. Eli aika pitkään Suomessakin on avaruusfilmejä ja vastaavia filmejä esim. meren pinnan alta katseltu. Iästään huolimatta Särkänniemen planetaario on nykyaikainen planetaario, koska sitä on tietysti modernisoitu ajan kuluessa.

        https://sarkanniemi.fi/muut/planetaario/

        Uudempi planetaario saatiin Vantaalle vuonna 1989, kun Tiedekeskus Heureka aloitti toimintansa. Heureka sijaitsee lyhyen kävelymatkan päässä Tikkurilan juna-asemasta, missä pysähtyy kaikki kaukojunat ja vissiin kaikki lähijunatkin.

        https://www.heureka.fi/planetaario/

        Kannattaa käydä! Planetaarioihin mennessä ei tarvitse ostaa pääsylippua huvipuistoon tai tiedekeskukseen, vaikka ne sijaitsevat samassa paikassa. Riittää kun ostaa lipun planetaarion näytökseen ellei sitten halua samalla reissulla vierailla myös huvipuistossa/tiedekeskuksessa. Ainakin Heurekassa on tarjolla kuulokkeita eri kielisille asiakkaille. Sukulaislapsen kanssa oltiin siellä ja hän sai ruotsinkielisen selostuksen kuulokkeiden kautta, mikä toimi hyvin.


    • Anonyymi

      Voi sentäs, mistäs sitä aloittais rakkaan kotimaan kehumisen ku olis niin paljo kehuttavaa 😊 Täs on mun lista:

      1. Suomalaisten itseironia ja huumori.

      2. Suomalaisten tasa-arvoisuus. Täällä ei ole mitään ihmeen yläluokkaa eikä aatelisillakaan mitään erityisoikeuksia. Saunassa ollaan kaikki alasti rintarinnan ilman titteleitä.

      3. Rauhallisuus & turvallisuus.

      4. Suomalaisten rehellisyys.

      5. Kalaruokien runsas valikoima ja kalan arvostaminen. Täällä ei syödä pelkkää lohta, vaan kalaa laidasta laitaan. Tänään meillä syödään paistettuja ahvenfileitä. Todella herkullisia ja valmistus kestää 5 minuuttia. Perunasalaatti on jo valmiina. Mummunkurkut täytyy kohta laittaa maustumaan. Ihan lähiviikkoina tulee paljon silakkaa itse litkattuna vaikka ammattikalastajien saaliita pääosin syödäänkin.

      6. Ihania piirakoita laidasta laitaan. Aamu aloitettiin tänään karjalanpiirakan ja munavoin kera - tietysti kahvia siinä samalla hörppien. Meillä syödään muutenkin paljon piirakoita: perunapiirakoita, lörtsyjä, lohipiirakkaa, sienipiirakkaa, savusilakkapiirakkaa, vatruskoita, pyöröjä, porkkanariisipiirakoita, lihapiirakoita, muikkukukkoo, mustikkakukkoo, rahkapiirakoita, marjapiirakoita jne.

      7. Kirjastot! Suomen kirjastot ovat aivan huippuja. Hyvä valikoima kirjoja ja jos jotain ei löydy, niin kirjaston työntekijät tilaa haluamasi kirjan vaikka Utsjoelta. Eikä se maksa minulle mitään! Äidilleni kirjasto kuljettaa ilmaiseksi kirjat kotiin, koska hän on jo pyörätuolissa. Käyn kerran viikossa kirjaston ryhmässä, missä neulotaan ja lausutaan runoja. Jotkut osaavat kumpaakin lajia, minä vaan neulon ja kuuntelen.

      8. Paljon upeita uimapaikkoja! Kesällä retkeillään paljon ja aina on uimavarusteet mukana. On merta, järviä, jokia, metsälampia ja vaikka mitä. Joka miehen oikeudet on upea juttu. (Se on tosin Ruotsissakin, muttei juuri muualla maailmassa.) Talvisin uidaan uimahalleissa ja välillä vähän avannossakin.

      9. Päiväkodit ja koulut on loistavia. Meidän lapset kävi päiväkodin ja alaluokat Ruotsin Sundbybergissä. Oltiin tyytyväisempiä Suomen kouluihin, kun tänne muutettiin. Nyt lastenlapsilla täällä on huippuhyvät päiväkodit ja koulut.

      10. Julkinen keskustelu ja media. On Suomenkin mediassa parantamisen varaa, mutta täällä saa sentään keskustella tärkeistä asioista (esim. maahanmuutto, oman maan ongelmat). Suomen mediassa ei ole yhtä paljon ns. turhajulkkiksia kuten Ruotsissa, vaikka on niitä täälläkin liian monta. Ruotsin lehdet vaikuttaa räävittömiltä, kun niitä lukee. Hirveästi mm. seksijuttuja ihan tavallisissa uutislehdissä. Suomessa on myös todella hyviä tutkivan journalismin juttuja, joissa kaivellaan epäkohtia tarkemmin. Esimerkiksi MOT on televisiossa sellainen ohjelma. Seura-lehti julkaisi vuonna 2017 kiinnostavan jutun silloisesta pääministeristä eli Juha Sipilästä. En usko, että olisi onnistunut Ruotsissa. Sen voi lukea tästä: https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/seuran-selvitys-juha-sipilasta-tuli-miljonaari-valtion-tuella-ja-harskeilla-tutunkaupoilla/

    • Anonyymi

      Kun olen asunut Suomessa muutama vuotta, olen tosi huomannut kuinka tyylikkäästi suomalaiset nuoret naiset osaa pukeutua. En koskaan ole nähnyt näin hyvää makua ulkomailla. Kun muutin Suomeen se tosi oli se ensimmäinen havainto mitä tein. Suomalaisten naisten värimaku ja kuinka värit pystytään yhdistellä on aivan valtavan mukava. Ulkomailla mä en koskaan edes ajatellut tätä, mutta Suomessa välähti heti kun huomasin nuorten pukeutustyylin. Se on tosi hyvää silmille nähdä!

    • Anonyymi

      Muistan kun asuin Ruotsissa ja mulla oli väärä kuva kaikista Suomesta mikä oli sosialisoitu mulle jo ihan pienestä lähtien. Media kun kirjoitti jotain suomalaisista niin oli aina alkoholiyhteyksessä. Journalistit ketkä haastatteli suomalaisia koitti tahallaan viedä keskustelun suomalaisten alkoholikäyttöön. Mä ymmärsin jo nuorena että tämä oli poliittinen valtakysymys Ruotsille. Se on tietysti selvä kapitalistinen ajatus että heitä keitä lypsätään, täytyy olla vähäarvoisia biologisesti. Tämä on kait se yleinen luokkapolitiikka, ja yleinen etninen politiikka jos halutaan hyötyä toisista. Kapitalistinen ekologia sanoo että se kuka on vahvin saa käyttää heikkoja oman hyväksi kaikista, tämän takia ihminen saa käyttää eläimiä samoin. On se sama ihmisten keskuudessa.

      Kun internetti tuli joskus 1980-luvulla meille kaikille tuli avoimet tiedot koko maailmasta. Tämä tietoisuus tuli tosi ruotsinsuomalaisten hyväksi koska sitä pysty etsimään tietoja suomalsisesta kulttuurista niinkun musiikista, kirjallisuudesta mikä tosi aukesi minulle. Aloin lukemaan suomalaisia kirjoiliota ja sain ylpeyttä että onhan me suomalaiset tosi hyviä! Sain myös kuulla ensimmäisen kerran suomalaisia maailmankuuluisia bändiä niinkun Nightwish, Him, Sonata Arctica, 69 Eyes, ja the Rasmus. Mun koko ajatusmaailma mikä oli luotu Ruotsissa romahti täysin. Mä tulin niin onnelliseksi että mun synnyinmaa ja kansa on parempi mitä mediät ovat kertonut meille. Internet tosi aukasi Suomen maailman meille kaikille, ei vaan Ruotsissa, mutta koko maailmassa. Olen lukenut kaikenlaisia komenttia toisilta ulkomaalaisilta kansalaisilta netissä kun he ovat löytäneet Suomen parhaat muusikot ja kirjailiat ja kuinka he ovat rakastunut Suomeen. Monet heistä ovat tämän takia alkanut opiskelemaan suomen kieltä että osaavat ymmärtää myös suomenkielisiä bändiä. Tämä tosi oli "revolution" minun maailmassa. Mun maailma muuttu totaalisesti sitä enemmän mä sain tietää Suomesta ja suomalaisista. Olen ylpeä ja onnellinen että mulla on suomalaisia juuria. Kiitos.

      • Anonyymi

        Minun ruotsinsuomalaiselle kummipojalle kävi samoin, kun hän alkoi lukiolaisena tutkia vapaa-aikanaan Suomea ja suomalaista kulttuuria. Hänelle oli myös opetettu, että suomalaiset ovat surkeita, tyhmiä ja köyhiä juoppoja. Se on ollut huimaa katseltavaa, kuinka hänen asenne Suomea kohtaan on muuttunut.

        Kummipojan kaveri on ruotsalainen, mutta hänellä on saamelaisia sukujuuria Ruotsin Lapista. Tämä nuori mies on kuulemma myös viime aikoina alkanut tutkia Ruotsin saamelaisten historiaa. Hän on ollut järkyttynyt ja vihainen saamelaisten kohtelusta.

        Kumpikin nuori mies (reilu 20-vuotiaita) valmistelee koko ajan muuttoa pois Ruotsista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun ruotsinsuomalaiselle kummipojalle kävi samoin, kun hän alkoi lukiolaisena tutkia vapaa-aikanaan Suomea ja suomalaista kulttuuria. Hänelle oli myös opetettu, että suomalaiset ovat surkeita, tyhmiä ja köyhiä juoppoja. Se on ollut huimaa katseltavaa, kuinka hänen asenne Suomea kohtaan on muuttunut.

        Kummipojan kaveri on ruotsalainen, mutta hänellä on saamelaisia sukujuuria Ruotsin Lapista. Tämä nuori mies on kuulemma myös viime aikoina alkanut tutkia Ruotsin saamelaisten historiaa. Hän on ollut järkyttynyt ja vihainen saamelaisten kohtelusta.

        Kumpikin nuori mies (reilu 20-vuotiaita) valmistelee koko ajan muuttoa pois Ruotsista.

        On se mahtava asia että me kaikki pystymme löytää kaikenlaisia tietoja meidän kansoista ja juurista internetistä! Olen tosi tietoinen saamelaisten historiasta Ruotsissa ja olen seurannut mediaa lähiaikoina. Kun nationalismi kiristyy , sitä pahempi olla jos ei ole heitä, siis valtakansaa.

        Minun mielestä kaikki ketkä puhuu meidän uralisien kansojen kieliä, ollaan kytekty yhteen. Sama asia on skandien yhteisyydessä, he ketkä puhuu heitten kieliryhmiä kuuluu yhteen.

        Jos syntyy suomalaisugrilaiseen kieliryhmään, ihmiset ajattelee joskin samaan päin, jos syntyy germanikieleen, he ajattelee toisin kun me. Tämä on sama kun garmmatika kielessä niinkun ajattelumaailmassa eri kielien yhteydessä. Tämän takia ruotsalaiset haluu että jokainen tulee ruotsinkielenajatteliaksi. Se on hyvin kiinnostava aate, että kieli ja sen ajettelukyky on erinlainen kaikissa kielissä. Sen takia halutaan assimiloida tai integroida toisia kieliä omaan.


    • Anonyymi

      Piti olla lyhyitä vastauksia 😆!!!!!

      ▪️ Kaikki kesäisin järjestettävät festarit!
      ▪️ Helppo löytää kavereita mm. harrastuksista
      ▪️ Mahtavia pienpanimoiden oluita
      ▪️ Savutonta lähes kaikkialla eikä nuuskamällejä löydy sieltä ja täältä
      ▪️ Pyöräily on suosittua ja pyöräteitä on paljon
      ▪️ Paljon ilmaistapahtuma
      ▪️ Helsingin uusi Oodi-kirjasto on supermesta
      ▪️ Kaduilla ei pelota iltaisin niinkuin Ruotsissa
      ▪️ Vuokrakämppiä on tosi helppo saada verrattuna Ruotsiin
      ▪️ Vuokrakämpät on siistejä ja hyväkuntoisia, naapurit ei melua 24/7
      ▪️ Siistit kaupungit (ei roskia yms. joka paikassa)
      ▪️ On kaikkia ilmaisia ja halpoja mestoja, joihin voi mennä esim. Espoon Nikkariverstas, saunoja (esim. Maunulan maja), Haltialan maatila, Helsingin kaupunginmuseo, grillipaikkoja kaupungissakin, ilmaista joogaa (Maunulan Saunabaari), hyvät kirjastot melkein joka kaupunginosassa, kesällä maauimalat, skeittipuistot, Matinkylän BMX-puisto, Espoonlahden Pump Track -rata osv.
      ▪️ Ihmiset on rentoja ja huumori lentää
      ▪️ Melkein kaiken voi hoitaa digitaalisesti, mut silti suomalaiset ei häiritse p@sk@@ käteisen rahan poistumisesta
      ▪️ Mimmit on nättejä niinkuin joku sano 😘

      • Anonyymi

        Mun piti kirjoittaa, että suomalaiset ei horise p@sk@@ käteisen rahan poistumisesta. Ruotsalaiset on ihan hulluja siinä. Pelkkä digiraha olis eliittiin kuuluvien rikollisten unelma.

        Horista = suomen kielen sana, jonka oon just oppinut. Se kuulemma tarkoittaa "puhua roskaa, puhua jonninjoutavia".


      • Anonyymi

        Hei! Olen aivan hullun tuntunen ittestä kun olen niitä vanhempia sukupolvia, te ketkä olette syntyneitä uusissa suomen sukupolvissa täytyy olla aivan toista luokkaa kun minun! Tämä viee Suomen niin paljon eteenpäin maailmassa, mua ihan ilahtuttaa uusien sukupolvien älykkyys ja vahvuus! Kyllä meillä on sisua vielä että riittää! Heja!


    • Anonyymi

      Hyvä että muistutat että me kirjoitamme hyvistä asiosta!

      Voin sanoa että mä en koskaan elämässä ole tuntenut turvaksi, mutta tänään tunnen!

      Olen löytänyt kotiin!

    • Anonyymi

      Aloittjalle! Oletko nainen vai mies? Ja oletko nuori vai vanhempi? Sulla on kuitenkin mukavia aloituksia.

    • Anonyymi

      Minulla olisi monta samaa asiaa kuin jo aiemmin kirjoittaneilla, mutta keräsin listaani eri asioita.


      - Ihmisten rehellisyys

      - Suomalaisten ahkeruus
      Työnteon lisäksi Suomessa aikuisetkin ihmiset haluavat usein opiskella jotain. He esim. syventävät ammattitaitoaan, opiskelevat vieraita kieliä, kehittävät käsityö- tai remontointitaitojaan.

      - Ahkeruutta arvostetaan. Vaikka joku joskus saattaa kiusata tai väheksyä ahkeria oppilaita tai ahkeria työntekijöitä, se ei ole yhtä tavallista kuin se minusta oli Ruotsissa. Minusta tuntuu, että Ruotsissa pidettiin usein tyhmänä, jos teki ahkerasti töitä. Ja joillekin asioille kuten metsämarjojen keräämiselle ja tädin kutomille räsymatoille he nauroivat. He eivät nähneet niissä mitään arvokasta.

      - Rikollisten kiinni jääminen
      Suomessa poliisi saa ratkaistua enemmän esim. henki- ja huumerikoksia Ruotsiin verrattuna.

      - Suomessa monia asioita valvotaan tarkemmin kuin Ruotsissa
      Esim. lähihoitajilla, jotka melkein vastaavat Ruotsin undersköterskoja, täytyy olla tutkinto ja heidät on rekisteröity kansalliseen rekisteriin kuten muutkin sosiaali- ja terveysalan työntekijät. Lasten kanssa työskenteleviltä tarkastetaan rikosrekisteri ja vähitellen tämä käytäntö on leviämässä myös vanhusten hoidon puolelle.

      - Elämä Suomessa on toimivaa ja helppoa. Junat ja bussit kulkee ajallaan, asunnot ovat miellyttäviä, on turvallista, palvelut toimii pääsääntöisesti tosi hyvin, on paljon ajanviettoa: Uimahalleja, kirjastoja, lenkkipolkuja, nuotiopaikkoja, kuntosaleja, tapahtumia, kansalaisopistot, kahviloita, koirapuistoja, pyöräilyreittejä, sisävesilaivoja, yhdistystoimintaa, tanssipaikkoja, teatteria, konsertteja, elokuvapaikkoja, lapsillekin on Suomessa paljon enemmän ja tosi tasokkaita leikkipuistoja Ruotsiin verrattuna.

      - Suomen maukas ruokaperinne: marjavispipuurot, simat, sienet, juuresten käyttö, perunarieskat, piimä, rahka, leipäjuusto, munajuusto, munavoi, uunipuurot, hapankorput, saaristolaisleipä, poronkäristys, paistetut muikut & silakat, joululaatikot, rosolli, kotikalja, uunissa tehtävät liharuoat kuten karjalanpaisti, palapaisti, keitot kuten lohikeitto, lihakeitto, pinaattikeitto, hernekeitto, savustetut ruoat kuten savukalat ja -lihat yms.

      - Suomen Yleisradio on valtavan hyvä ja heidän Areena-palvelu internetissä. Suomessa tehdään laadukkaita dokumentteja ja ohjelmia mm. poliittisista, historiallisista ja kulttuurillisista aiheista. Myös luonto-ohjelmia on paljon. Eilen kuuntelin neliosaista radio-ohjelmaa, joka kertoo Helsingin alueen asunnottomista sotien jälkeisinä vuosikymmeninä. Hyvin kiinnostava ohjelma! Neuloin samalla villasukkia ja oli niin mukavaa. J. K. Harju oli tarkkasilmäinen laitapuolen kulkija. Hän oli kirjallisesti lahjakas sekä tuottelias mies. Hän talletti kirjallisia muistiinpanoja sekä jopa katujen miesten haastatteluita vuosien ajan jättäen hyvin mielenkiintoisen perinnön meille kaikille. En tiedä, arvostettaisiinko tällaista Ruotsissa. https://100tekijaa.fi/j-k-harju

      - Suomessa on valtavasti mielenkiintoisia käynti- ja matkakohteita viikonloppujen, vapaapäivien ja lomien iloksi. Ulkomaillekin pääsee, jos haluaa, mutta ihan tämä kotimaakin on todella kiinnostava ja suuri paikka.

      - Suomesta on helppo pistäytyä Baltian puolella. Tallinna on ihana paikka, mutta kannattaa vierailla myös muualla kuten Saarenmaalla, Hiidenmaalla, Tartossa, Pärnussa, Riikassa, Vilnassa, Klaipedassa, Kaliningradissa jne. Pietariin kannattaa tietysti myös matkustaa. Näitä reissuja voi tehdä viikonloppuisin, koska välimatka on niin lyhyt ja hinnatkin ovat järkeviä. Erityisesti virolaisten kanssa suomalaisten on hirveän helppo tulla toimeen. Vaikkei osaisi englantia, pystyy suomen ja ruotsin kielten avulla ymmärtämään Viroa yllättävän paljon.

    • Anonyymi

      Ollaan asuttu Suomessa vasta reilu 4kk. Muutettiin itäiselle pk-seudulle, josta pyritään muuttamaan Itä-Uudellemaalle, kunhan jossain vaiheessa löydetään mieleinen tölli puutarhoineen. Puhuttiin pari päivää sitten Suomen hyvistä puolista ja tässä meidän perheen ajatuksia.

      🇫🇮 Lasten mielestä paras juttu taitaa olla Suomen karkkitarjonta eli täällä on paljon heille uusia karkkeja, joista ovat tykänneet kovasti.

      🇫🇮 Lasten mielestä myös raitiovaunulla matkustaminen on huippumukavaa, mutta metron yksinkertaisuus ihmetyttää edelleen 😄

      🇫🇮 Suomen koulu on lasten mielestä mukavampi, koska on rauhallisempaa, vähemmän kiusaamista ja kivoja kavereita. Meidän tenavat on vielä ala-asteella. Meidän vanhempien mielestä suomalainen koulu vaikuttaa tosi hyvältä. Pandemian vuoksi koulunkäynti ei tosin ole nyt normaalia ja siksi sitä on vaikea arvioida.

      🇫🇮 Lasten leikkipuistoja on tosiaan Suomessa enemmän ja ne on monesti tosi hienosti tehtyjä, mielikuvituksellisia. Koululaisetkin tykkäävät.

      🇫🇮 Kirjastot on moderneja ja lastenosastoihin on panostettu kunnolla. Ei olla vielä kirjastoja paljon päästy käyttämään. Vasta ehdittiin pari kertaa käydä ja sitten kirjastot suljettiin pandemian vuoksi. Oodi-kirjastoa käytiin katsomassa ja on se upea.

      🇫🇮 Asutaan nyt väliaikaisesti vuokralla kerrostalossa. Pelättiin etukäteen, että olisi epäsiistiä ja rauhatonta, mutta ei sinne päinkään. Oikein siisti ja moderni asunto. Talo ja alue ovat rauhallisia.

      🇫🇮 En ole näiden 4 kuukauden aikana kuullut yhdestäkään autopalosta Suomessa. Ruotsissa kuuli tai näki sellaisen uutisen viikoittain. Muutenkin rikollisuutta ja ilkivaltaa on selvästi vähemmän kuin Ruotsissa.

      🇫🇮 Varsinkin lasten kasvuympäristön osalta muutto Suomeen oli todella hyvä ratkaisu. Täällä on rauhallista ja leppoisaa.

      🇫🇮 Varsinkin vaimo tykkää suomalaisista ruokakaupoista kovasti. On kuulemma hyvä tarjonta, tuoreita ja laadukkaita tuotteita, siistiä, hyvät tuoteselosteet tuotteissa (även på svenska).

      🇫🇮 Työelämässä kaikki on mennyt meillä tähän mennessä hyvin. Suomessa on varmaan vähemmän häslinkiä työpaikoilla. Täällä on selkeämmät säännöt, paremmat rutiinit ja varsinkin asiakkaat ovat rauhallisempia. Siinä säästyy paljon energiaa ja hermoja, kun työpaikan arki rullaa hyvin.

      🇫🇮 Suomessa on melkein kaikki sukulaiset ja vihdoin mekin.

      🇫🇮 Ihmiset ovat ystävällisiä. Ruotsissa syntyneet ja kasvaneet vaimo sekä lapset on otettu vastaan tosi hyvin. Lähinnä ihmiset ovat uteliaita kuulemaan Ruotsin ja Suomen eroista sekä meidän muuttopäätökseen johtaneista syistä. (Niistä on kyllä saanut kertoa jo turhankin monta kertaa.)

      🇫🇮 Ruotsissa kasvanut ruotsinsuomalainen vaimo osasi aika paljon suomen kieltä Suomeen muuton aikaan. Ensimmäisten kuukausien aikana kielitaito on tietenkin jo kehittynyt. Siitä on kuitenkin ollut hurjasti apua, että ainakin täällä Etelä-Suomessa voi useita asioita (mm. nettipankki, verot, apteekki, kirjaston nettisivut) hoitaa ruotsiksi.

      🇫🇮 Tosi paljon voi nykyään hoitaa asioita Internetin kautta. Kaikenlainen virastoissa jonottelu on lähestulkoon historiaa.

      🇫🇮 Omalta kohdalta täytyy sanoa, että on mahtavaa elää taas suomenkielisessä ympäristössä. Varsinkin suomalaisten miesten kanssa on mukava olla ja tehdä töitä. Huumori osuu paremmin yksiin suomalaisten kanssa ja on kauhean rento olla. Ruotsissa oli paljon kirjoittamattomia sääntöjä esimerkiksi kielletyistä puheenaiheesta. Positiivisuutta täytyi pitää yllä vaikka väkisin. Meidän duunissa äijät saattaa tehdä hommia tosi hiljaisina ja vakavan näköisinä, mutta jos niiltä pyytää apua, niin aina ne auttavat. Ja kahvihuoneessa on usein kova puheensorina ja hyvät jutut.

      • Anonyymi

        Kiitos, olette maailman parhaita paluumuutajia! Terve tulleita kaikki, teitä arvostellaan tosi korkealla!


    • Anonyymi

      Tässä mun lista:

      1. Suomi on onneksi tasavalta.

      2. Suomi ei ole luokkayhteiskunta, minkä vuoksi saamme nauttia maailman mittakaavassakin erikoisesta tasa-arvoisuudesta.

      3. Suomessa arvostetaan julkisia palveluita mm. terveydenhoidossa ja kouluissa, mikä on mielestäni todella hyvä asia.

      4. Minusta on hienoa, että me suomalaiset kuulutaan suomalais-ugrilaisiin kansoihin. Meidän kulttuurihistoria ja -perinteet ovat mielenkiintoisia ja vaalimiseen arvoisia. Meillä on myös hienoja sukulaiskansoja kuten virolaiset, karjalaiset, mordvalaiset, saamelaiset eri maissa, kveenit, unkarilaiset, liiviläiset jne.

      5. Suomen kieli on hauskaa. Meillä on sanontoja, joita muiden on hankala ymmärtää.

      6. Suomessa saa ihan rauhassa elää luonnonläheisyys elämää, eikä se ole suuri ihme vaikka ministeri eläisi viikonloppunsa mökillä ilman mukavuuksia, teltassa tai vaikka karhukuvauskojussa.

      7. Hyviä ruokia! Monissa maissa syödään melkein pelkkää monikulttuurista roskaruokaa: hampurilaisia, pizzaa, kebabia jne.

      8. Laaja valikoima salmiakkia vähän joka kaupassa.

      9. Iso maa, joka on monipuolinen etelän saaristosta Lapin Tuntureille.

      10. Täällä on vaan niin mukava asua & elää.

    • Anonyymi

      Ulkomailla asuvana kaipaan eniten näitä asioita:

      1. Suomen kirjastot. Suomessa on todella mahtavat kirjastot, joissa on erilaista ohjelmaa, mukavia ihmisiä ja osaavaa henkilökuntaa. Lisäksi siellä on tietysti maailman parhaat valikoimat suomalaisia kirjoja, elokuvia, lehtiä yms.

      2. Suomenkieliset teatterit & kesäteatterit.

      3. Kaikki muut suomenkieliset kulttuuritapahtumat ja paikat: Televisio, radio, elokuvat, StandUp-esitykset, konsertit, yhteislaulutilaisuudet, museot, yleisöluennot, lukupiirit, kansanopiston kurssit, käsityöryhmät jne. Internetin kautta voi osallistua joihinkin asioihin, muttei saa kaikkea mitä haluaisi.

      4. Kaipaan myös tavallisia suomenkielisiä keskusteluita. Sellaisia joita käydään ex tempore vanhojen tuttujen kanssa jossain kohdatessa ja satunnaisten ihmisenkin kanssa.

      5. Suomalaisten ihmisten rauhallinen luonne on myös asia, jota olen ymmärtänyt kaipaavani. Suomalaisia kuvataan joskus tyhmiksi ja joskus hitaiksi. Ulkomailla - Ruotsissakin - kuitenkin koen, että ihmiset ovat usein hirveän pinnallisia, kiireisiä, kovaäänisiä, tyhjänjauhajia, juonittelevia ja epäaitoja.

      6. Kaipaan myös kunnon saunoja, monia yksittäisiä Suomen paikkoja sekä joitain suomalaisia ruokia ja herkkuja, joita ei Ruotsista saa.

      Vaikka kirjoitin mitä asioita kaipaan Suomesta ulkomailla asuessani, niin nuo ovat samalla minusta Suomen hyviä puolia.

    • Anonyymi

      Suomessa Kekkosen aikaan hitsasin telakalla , oma vene rannassa , käytiin valtion vesillä verkot laskemassa , siitä jo 41 vuotta , ennen oli parempi ! https://youtu.be/tE62TeO7qP8

    • Anonyymi

      Olen asunut Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Ruotsissa. Nyt asun taas Suomessa, mutta nuo ulkomailla vietetyt vuodet vaikuttavat arviointi Suomesta. Suomen hyviä puolia

      - suomen kieli, kun on itse suomenkielinen
      - ihmisten tasa-arvoisuus
      - yhteiskunnan yleinen toimivuus ja vakaus
      - Suomessa ei koko ajan puhuta rahasta, shoppailusta, tienaamisesta jne. Varsinkin Yhdysvalloissa tämä on aivan joka hetki ihmisten puheissa! Britit ja nykyään myös Ruotsi on samalla tiellä.
      - suomalaiset eivät edes ymmärrä, kuinka hyvä peruskoululaitos, jatko-opintomahdollisuudet ja terveydenhuollon systeemi Suomessa on.
      - Suomi on todella kehittynyt digipalveluiden osalta ja monissa muissakin asioissa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa monen palkka maksetaan edelleen shekkeinä!!! Britanniassakin todella monet asiat on pakko hoitaa konttoreissa jonottaen.
      - Suomessa myös monet yhteiskunnalliset rekisterit ja valvonnat toimivat todella hyvin. Esimerkiksi lääkkeiden määräämistä ja käyttöä valvotaan Suomessa. Samoin terveydenhuollon henkilöstön toimintaa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa se on aivan villiä. Suomessa myös väestörekisteri toimii hyvin. Yhdysvalloissa väestölaskentaa suoritetaan ovelta ovelle kulkemalla ja asukkaiden tietoja kasvokkain kysymällä!!! Yhdysvalloissa on valtavasti laittomia maahanmuuttajia, mutta niin heitä on Britanniassakin. Valitettavasti Ruotsi on samalla tiellä. Ruotsi maksaa sosiaalitukia ulkomailla (esim. Irak) asuville henkilöille, jotka ovat aiemmin asuneet Ruotsissa. Samoin Ruotsin vuokra-asuntomarkkinoilla on samanlaista kikkailua ja väärinkäytöksiä, jotka ovat mm. Britanniassa arkipäivää.
      - sekin on Suomessa upea juttu, että ihmiset ilmiantavat rikollisia ja silminnäkijät uskaltavat antaa tietoja poliiseille. Ruotsissa tilanne on jo toisin ainakin jengirikollisuuden yhteydessä. Ruotsi on samalla tiellä kuin Britannia ja Yhdysvallat. Suomessa kansa luottaa yhteiskuntaansa ihan eri tavalla.

    • Anonyymi

      1. Ruisleivät ja muutenkin rukiin käyttö mm. hapankorpuissa, näkkileivissä, karjalanpiirakoissa ja nykyään on jo ruissipsejäkin sekä suklaapäällysteisiä ruisherkkuja kauppanimellä Raksu.

      2. Suomessa on paljon upeita kylpylöitä ja julkisia saunoja.

      3. Sisävesilaivat ja merelläkin lyhyen matkaa kulkevat (esim. Helsinki-Porvoo, Helsinki-Loviisa sekä Turku-Naantali).

      4. Saaristo, ei vain Ahvenanmaan saaristo vaan myös Tammisaaren, pääkaupunkiseudun ja itäisen Suomenlahden saaristo.

      5. Työpaikkaruokalat ja lounasravintolat sekä työnantajien/verottajan tuki niihin. Ruotsissa piti aina kuskata eväitä tai ostaa epäterveellistä ruokaa jostain kioskista. Suomessa saa terveellistä lounasruokaa salaatteineen useiden työpaikkojen omista ruokalista tai lähellä sijaitsevista lounasravintoloista.

      6. Keitot!!! Suomessa syödään paljon keittoja, mutta Ruotsissa keittoja pidetään jotenkin ala-arvoisena ruokana kuten tietyissä muissakin maissa (Iso-Britannia, USA, Kanada & Norja). Kyseisissä maissa mussutetaan vaaleaa leipää ja vaaleaa leipää aina kaikkialla.

      7. Aikuisten harrastusmahdollisuudet Suomessa. Suomen kansalaisopistot ovat tietysti omaa luokkaansa, mutta muutenkin Suomessa on todella hyviä harrastusmahdollisuuksia eri ikäisille ja eri asioista kiinnostuneille aikuisille. Ruotsissa harrastusmaista opiskelua pidetään tylsänä ja kaikkien pitäisi harrastaa jotain kallista trendiharrastusta (esim. golf, kuntosalit, laskettelu, purjehdus) tai juosta discoissa ja istua ravintoloissa. Vaihtoehtoisesti sisustus ja puutarhanhoitokin on ok, mutta sitten pitäisi olla riittävän kallis koti & puutarha. Shoppailu kelpaa myös harrastukseksi. Toki jotain muitakin harrastuksia on, mutta Ruotsissa entisenlaiset urheiluseurat ja muut harrastusporukat ovat kuihtuneet kovasti. Kuntourheilu ei ole enää muodissa, vaan kaikkien pitäisi juosta maratoneja tai tavoitella fittness-kroppaa mielellään kunto-dopingin avulla.

      8. Suomen kirjallisuus ja elokuvat ovat kiinnostavia. Viime vuosina on tullut todella paljon hyviä elokuvia, kirjoja ja tv-sarjojakin (esim. Kaikki synnit).

      9. Tasavalta! Onneksi Suomessa ei ole yhtä typerää ja turhanpäiväistä mediassa itseään tyrkyttävää perhettä, joka aiheuttaa lähinnä myötähäpeää. Välillä Suomessakin on ollut hirveitä presidenttejä, mutta heistä pääsee aina onneksi eroon ajan kuluessa.

      10. Turvallisuus on tietenkin todella tärkeää. Suomessa on monessa mielessä todella turvallista. Pian tosin otan punkkirokotuksen, koska puutiaisaivokuumetta levittävät punkit ovat taas levinneet. Se on kuitenkin aika pieni murhe monien muiden maiden ongelmiin verrattuna.

    • Anonyymi

      Ruotsissa lapsuuteni asuneena voin vain todeta, että onneksi on Suomi. Ruotsin paras puoli on siinä, ettei siellä tarvitse enää asua.

      • Anonyymi

        Sanopa muuta. Minä asuin Ruotsissa vain pari vuotta, missä ajassa tulin lopullisesti siihen tulokseen, ettei siellä voi ihminen elää onnellisena. Lähisukulaisia siellä kyllä asuu edelleen.

        Luen jonkin verran ruotsalaisia lehtiä, jotta säilyy jonkinlainen käsitys sen maan menosta. Harrastan Ruotsin median seuraamista ihan huvikseni ja sen vuoksi, että osaisin vastustaa Ruotsi-ilmiöiden maahantuontia.

        Tänään luin Expressenistä, että Älgaråsiin on perustettu "Svenskarnas hus". Se on jonkinlainen vain ruotsalaisille tarkoitettu kulttuuritalo, jossa vaalitaan ruotsalaista ja pohjoismaista kulttuuria. Taustalla on tietysti äärioikeistolaiset äijät.

        Mikä järki siinä on, että ensin maasta tappamalla tapetaan omaa kulttuuria ja haalimalla haalitaan maailmalta multikultia? Eihän esimerkiksi Ruotsin olisi missään vaiheessa ollut pakko ottaa niin paljon pakolaisia ja turvapaikanhakijoita kuin he ovat ottaneet. Heidän ei myöskään olisi ollut pakko antaa rakentaa maahansa saudirahoilla rahoitettuja jättimoskeijoita tai antaa opetuslupia (radikaali-)islamilaisille kouluille, joissa ei ole edes riittävästi pätevää henkilökuntaa. Jos ruotsalaista yhteiskuntaa olisi rakennettu viimeisten vuosikymmenten aikana järkevästi, ei siellä nykyään kukkisi niin paljon erilaisia äärioikeistolaisia ryhmiä kuin nykyään eikä myöskään maahanmuuttajien rikollisjärjestöjä. Joskin nettimeemin mukaan Ruotsista ei tarvitse keksiä vitsejä, koska maa ihan itsessään on vitsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanopa muuta. Minä asuin Ruotsissa vain pari vuotta, missä ajassa tulin lopullisesti siihen tulokseen, ettei siellä voi ihminen elää onnellisena. Lähisukulaisia siellä kyllä asuu edelleen.

        Luen jonkin verran ruotsalaisia lehtiä, jotta säilyy jonkinlainen käsitys sen maan menosta. Harrastan Ruotsin median seuraamista ihan huvikseni ja sen vuoksi, että osaisin vastustaa Ruotsi-ilmiöiden maahantuontia.

        Tänään luin Expressenistä, että Älgaråsiin on perustettu "Svenskarnas hus". Se on jonkinlainen vain ruotsalaisille tarkoitettu kulttuuritalo, jossa vaalitaan ruotsalaista ja pohjoismaista kulttuuria. Taustalla on tietysti äärioikeistolaiset äijät.

        Mikä järki siinä on, että ensin maasta tappamalla tapetaan omaa kulttuuria ja haalimalla haalitaan maailmalta multikultia? Eihän esimerkiksi Ruotsin olisi missään vaiheessa ollut pakko ottaa niin paljon pakolaisia ja turvapaikanhakijoita kuin he ovat ottaneet. Heidän ei myöskään olisi ollut pakko antaa rakentaa maahansa saudirahoilla rahoitettuja jättimoskeijoita tai antaa opetuslupia (radikaali-)islamilaisille kouluille, joissa ei ole edes riittävästi pätevää henkilökuntaa. Jos ruotsalaista yhteiskuntaa olisi rakennettu viimeisten vuosikymmenten aikana järkevästi, ei siellä nykyään kukkisi niin paljon erilaisia äärioikeistolaisia ryhmiä kuin nykyään eikä myöskään maahanmuuttajien rikollisjärjestöjä. Joskin nettimeemin mukaan Ruotsista ei tarvitse keksiä vitsejä, koska maa ihan itsessään on vitsi.

        En minäkään ole mikään Ruotsi-fani, mutta voitaisiinko tässä ketjussa pysyä aiheessa eli SUOMEN hyvissä puolissa.


    • Anonyymi

      Mainitsen tässä Suomen mahtavia paikkoja. Huom! En väitä näitä Suomen parhaiksi paikoiksi, vaan mahtaviksi paikoiksi 😉

      1. Vanha Rauma
      https://www.visitrauma.fi/

      2. Suomen vesistöt laivojen, kanoottien ja veneiden kyydissä ihailtuina
      https://visitsavonlinna.fi/products/s-s-punkaharju/

      3. Fiskarsin ruukkikylä
      https://www.fiskarsvillage.fi/?gclid=EAIaIQobChMItrmcuOiw6QIVBMqyCh1Pvg4MEAAYASAAEgK1A_D_BwE

      4. Lapin tunturit vaeltajana koettuina
      https://www.momondo.fi/discover/vaellusreitit-lapissa

      5. Suomenlinna, Helsinki
      https://www.rantapallo.fi/samppanjaamuovimukista/2017/04/20/suomenlinna-palanen-elavaa-historiaa/

      6. Finlaysonin alue, Tampere
      https://visittampere.fi/kohteet/finlaysonin-alue/

      7. Koko Suomen kansallispuistot
      https://retkipaikka.fi/salaperainen-sahajarven-luonnonsuojelualue-teijo/

      8. Hiihto- ja laskettelukeskukset:
      https://www.ski.fi/keskukset/yllas/

      9. Kotkan & Haminan seutu
      https://www.instagram.com/visitkotkahamina/?hl=fi

      10. Mustilan Arboretum
      https://retkipaikka.fi/paratiisi-maan-paalla-kukkia-tulviva-arboretum-mustila-kouvolassa-on-ainutlaatuinen-puulajipuisto/

      11 jne. Kaikki tuhannet muut upeat ja mielenkiintoiset paikat Suomessa

      http://www.satunnainenretkuilija.fi/2016/09/kuivatetun-oravilahden-valtavat-hanhiparvet-raakkyla/

      https://www.kansallismuseo.fi/fi/haemeenlinna/etusivu

      https://www.vaasa.fi/koe-ja-nae/merenkurkku/

      https://retkipaikka.fi/saari-joka-vei-sydameni-jurmo/

      https://matkailu.fi/savonlinnan-oopperajuhlat/

      https://www.rantapallo.fi/mummomatkabloggaa/tag/kemi/

      • Anonyymi

        Olipa kauniita kuvia Suomesta. Kiitos.


    • Anonyymi

      Reissumies leipä :)

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Että vielä pääsee Viikkarilla Turusta-Tukholmaan .-

    • Anonyymi

      Ankara verotus. Hyvä asia siinä mielessä, että kun lähtee Suomesta pois vaikka lomalle, niin missä tahansa muussa maassa on halvempaa.

    • Anonyymi

      Tulipa käytyä viikonpäivät .- Reissumies leipä ja Radio Nostalgia :D

      • Anonyymi

        Oululaisen jälkiuunipalat vie kyllä voiton, mutta Reissumieskin maistuu. Ootko maistanut sitä tummaa Reissumiestä. Minun mielestä se voittaa sen perinteisen Reissarin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oululaisen jälkiuunipalat vie kyllä voiton, mutta Reissumieskin maistuu. Ootko maistanut sitä tummaa Reissumiestä. Minun mielestä se voittaa sen perinteisen Reissarin.

        Minusta liian väkevä :) Olenkohan ruotsalaistunut ? :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta liian väkevä :) Olenkohan ruotsalaistunut ? :D

        Minusta se tumma Reissari on makeampaa, kun siinä on sitä mallasta. Toki jos ei tykkää unikon siementen mausta, niin ne saattaa häiritä. Välillä mäkin syön sitä perinteistä Reissaria. Ai jestas, että sitä tuli lapsena ja nuorena syötyä hitonmoinen vuori varmaan yhteensä. Enemmän söin silloinkin Oululaisen jälkiuunileipää, jota myytiin reikäleipänä ja valmiiksi siivutettuina limppuina. Vaalea leipä mulle ei ole maistunut koskaan. Kauraleipää kyllä syön joskus. Vehnäleipää en syö juuri koskaan.


    • Anonyymi

      Suomalaiset on saatanan sitkeetä väkeä.
      Hyvä puoli sekin 😆

    • Anonyymi

      Niin , vaikka kroppa on jo ihanasti rempallaan :´-(

    • Anonyymi

      Kun käytiin S-marketissa vaimon ka eri tavaroilla numerot , helppoa oli vieraskielisenkin tehdä ostoksia.- Tavara vaalle ja painaa numerot , :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4051
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1581
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1396
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1254
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1128
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1071
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1028
    Aihe