Minulle on määrätty estrogeenin lisäksi dhea:ta vaihdevuosioireisiin, jotka ovat minulla olleet pelkästään psyykkisiä. En ole kokenut hyötyväni tästä, oireeni ovat jopa pahentuneet käytön aikana.
Onko kenelläkään kokemusta kys. hormonin käytöstä? Olisi kiinnostavaa kuulla, koska aiheesta on niin vähän muutenkin tietoa tarjolla.
DHEA vaihdevuosien hoidossa
7
2514
Vastaukset
- Anonyymi
Minä kokeilin dhea:ta reilun kuukauden ajan. Alussa se tuntui lisäävän energiaa, nukuin myös lyhempiä öitä hyvin. Sitten vähitellen positiiviset vaikutukset katosivat ja tilalle tuli unettomuus joka paheni keltarauhaskuurin aikana. Lopetin käytön.
Olisi kiva kuulla käyttökokemuksia, etenkin niiltä, joita dhea ei auttanut. Aiheesta on tosiaan niukasti tietoa. - Anonyymi
Käytän 25mg dheata per päivä aamuisin estrogeenigeelin ilta-annoksen ja progestronikierukan lisäksi. Progestroni lisäsi paljon mielialaoireita, estrogeeni vähentää niitä. Dhean myötä mieliala parani, uni syveni, energiaa riittää paremmin ja libido sekä orgasmikyky palautuivat vaihdevuosia edeltäneelle tasolle = olen taas enemmän oma itseni.
Dhea vähentää lihaskatoa ja osteoporoosia, paino pysyy paremmin normaalina.
Dhea on heikkotehoinen hormonien esiaste, jonka tuotanto kehossa vähenee jo ennen vaihdevuosia. Siitä muodostuu pieniä määriä mm estrogeeniä ja testosteronia. Ainoa lähde munasarjojen toiminnan lakattua.
Dhea-lisä parantaa myös aivotoimintoja iäkkäämmillä ihmisillä.
Kannattaa mittauttaa dheas-taso. Se on parhaissa lukemissa n 30-vuotiaana,siihen tasoon kannattaa pyrkiä.
Unettomuus johtuu estrogeenin puutteesta, sen annos on liian pieni tai annostelutapa väärä. Ihon kautta annosteltuna turvallisin.- Anonyymi
Dheata, estrogeenia, progesteronikierukka. Kuulostaa aika koktaililta. Kolmea eri hormonia. Luulis, että menee ihan sekaisin koko elimistö. Ja onko tosiaankin aiheellista sekä terveellisyäkään pyrkiä 30-vuotiaan tasoon yli 50v?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dheata, estrogeenia, progesteronikierukka. Kuulostaa aika koktaililta. Kolmea eri hormonia. Luulis, että menee ihan sekaisin koko elimistö. Ja onko tosiaankin aiheellista sekä terveellisyäkään pyrkiä 30-vuotiaan tasoon yli 50v?
Uskon, että on aika yksilöllistä, miten eri aineet vaikuttavat. Jollakin voi mennä elimistö sekaisin, toinen taas hyötyy useammasta aineesta.
Itselläni on ollut ainakin aikamoista säätämistä välillä hormonien käyttö, haluttu lopputulos ei ole syntynyt yhtäkkiä, hokkus pokkus, kuten joillakin tapahtuu.
- Anonyymi
Tilasin iherbistä Natrolin DHEA tabletteja. Onko kenelläkään viiskymppisellä käyttökokemusta valmisteesta? Mitä hyötyjä tullut?
- Anonyymi
No mulla alkaa itsellä olla. Uni syvempää, jaksaminen parempaa. Tuntuu että lihakset palautuu treenin jälkeen nopeammin. Hieman libidoa lisännyt ja alakerrassa kosteat limakalvot.
Olen ottanut aamulla tuon 25mg. Koitin puolikas aamulla ja puolikas illalla, mutta siitä menikin yöunet. Erittäin tyytyväinen.
- Anonyymi
Onko tuolta Swansonilta kukaan tilannut? Tulee EU:sta.
https://swansoneurope.com/en/swanson-dhea.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418