Kun en ole oppinut tekemään uusia puita , niin pitää korjata vanhoja.
Moni tietänee korpraali Möttösen vielä? Kun vääpeli käski Möttösen korjaamaan asentoa, niin tämä tuumasi jotta mitä sitä vanhaa korjaamaan, ja tehdä rytkäytti kokonaan uuden.
Niin, kevättalvella myrskyisä tuuli sitten kaatoi 24 metrisen kuusen sähkölinjan päälle. Onni onnettomuudessa, latva tarttui kaatuessa tuuheaan koivun latvaan ja kuusi jäi varsin makaavaan asentoon 2,5m linjan yläpuolelle.
Sen varran silloin tein varmistusta, että kaksimetrisen lovipuun sovitin tyvipäähän alle. Kyllähän se mielessä kävi, että soitan sähköyhtiöön, mutta kun kaksi komeaa pylväskatajaa on lähellä, niin ne kännyköitään alati räpläävät reppanat olisivat ne tietty siinä tuhonneet Olisivat ne varmaan langankin laskeneet, mutta.
No nyt sitten vappupäivänä pää selvänä kävin kuusta korjaamaan. Narun heitin painon kanssa sinne linjan kohdalle rungon yli ja toiseen päähän 550xpg. No siksi kun toimivaa pienempää ei ole tällä hetkellä. Tikkaat vein sinne alemmas oksien väliin runkoa vasten, niin sieltä pääsi alle viiteen metriin.
Siitä sitten lähes varmoin askelin runkoa ylös nelisen metriä matkaa. No nyt huojuin siinä linjan yläpuolella , ja sen verran teki mieli rukoilla, että sain polvistuttua suht tukevaa oksaa vasten. Sitten hilasin sahan ylös, ja nykäisin lämpimän sahan kevyesti käyntiin.
Pieni päältä terällä raapaisu osoitti jännitettä olevan, joten kurkotin terän alapuolelle runkoa ja annoin tyrän rytkyä. Kyllä se kuusimetrinen latva aika äkkiä paukahti ja runko teki oravan kevätjuhlaliikkeitä hetken aikaa. Vappunakkeja en syönyt illalla enkä viinaa, niin housut pysyi puhtaana, vaikka olihan se humaus.
Sitten vielä kolme lyhyttä klapipölkkyä, niin linjan yläpuoli oli vapaa ja saha meni narun kanssa alas. Lähdin siitä laskeutumaan lievää balalaikkatutinaa jo jaloissa tuntien. Aina jotain yllättävää voi kuitenkin sattua. Tikkaat olivat siirtyneet rungosta pois sen katkaisuvapinan aikana, mutta sain ne sieltä oksien pinteestä vedettyä takaisin. Noh, olisihan sieltä jo juossut lopun runkoa pitkin alaskin.
Alhaalla sitten tukevan parrun kanssa junttasin sen lovipuun pois, ja yllättävän hyvin se luisti runkoa vasten jämäkän juntan avustuksella, ja kohta jo runko rysähti maahan. Kyllä tämmönen voimille ottaa, mutta korjattu on.
Juutinraumaa
Myrskypuiden korjuuta
2
78
Vastaukset
- Anonyymi
Avojohtoa vai suojattua. Eriasia. Kyllä itsekin olen raivuusahalla kaatanut pitkän koivun avojohtojen yli ja kiire tuli lähteä paukkeen edestä karkuun. Kylä pimeni hetkeksi kunnes sähkön pojat tuli paikkaamaan.
Eihän näistä puhuta muuta kun pelkkiä sankaritarinoita mutta itse myönnän rohkeasti kaataneeni sopivan tuulenpuuskan saattelemana kuitupuun vahvuisen koivun kolmen langan yli rinne paikasta kun liiallinen itseluottamus kostautui.
Se on kuin tykillä ampuisi se valokaaren pamahdus parin minuutin välein.- Anonyymi
Hahhaha.. juu , suojattu kaapeli. Huomasin, että eilen aika myöhään olen kirjoittanut jännitettä olleen. Se tarkoitti tietenkin puussa olevaa jännitystä. Yhden puhelin-ilmakaapelin olen nuorena katkaissut. Se tietty opetti asioita miettimään, kun tuuli jotenkin vaihtoi äkkiä suuntaa ja sitä rataa.
Kaikki pitää ottaa huomioon, ja sittenkin saattaa se tuntematon elementti jossain vaiheessa aktivoitua. Joskus käytän traktorin vinssiä ja sitten myös käsitalja käytössä, kuten nyt keväällä muutamia tukkimittaisia puita olen vikaisuuttaan katkaissut 3-5 metrin korkeudesta kolon tekijöille, jahka kelpaa kuka tietää.
Juutinraumaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1591394Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241159Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111090- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73879