Voi ei, katsoin kuopuksen perheen takapihaa. Sinne oli ilmeisen riemuissaan lasten kera laittanut hortensiota piharuukkuihin ennen Vappua. Kaikki paleltuneet.
Ikivanha ystäväni sanoi aina että kesäkukkia ei kannata laittaa pihalle ennen kesäkuun alkupäiviä. Sormia syyhysi niin että istutin orvokkeja ruukkuun, otan ne yöksi sisään. Oletko sinä jo oppinut.
Ollaanko vanhana viisaampia - milloin pihakasvit
46
91
Vastaukset
- Anonyymi
Orvokit ja pelakuut kestää nolla-asteisia öitä.
- Anonyymi
Orvokki kestää viitisen astetta pakkasta.
- Anonyymi
Kukkia voi laittaa muuallekin kuin maahan, josta halla vie ja pakkanen panee. - Nm. Ei syyhyä
- Anonyymi
Olen oppinut.
En laita mitään. Annan luonnon ja luonnon kukkien kukkia.
Rapsuttelu ja ropsuttelu ei ole miesten laji muutenkaan.
Kaikkea kaunista voi nähdä muutenkin.- Anonyymi
En ole vielä ostanut kesäkukkia.
Hortensian olen joka kesä ostanut: hirveä juoppo.
Giniliisoja olen joskus ostanut: hirveitä juoppoja.
Daalian kimppuun on kayneet etanat.
Samettiruusujen kimppuun ovat käyneet etanat.
Petunia saa olla rauhassa, mutta siitä on inhaa nyppiä kuivahtaneita kukkia, jotenkin öljyisiä.
Orvokit aika ok. Saattavat röyhääntyä kasvamaan ja pitäisi osata leikata ne alas oikeaan aikaan, ettei jää heiveröistä ryskeankeltaista nysää, mistä ei enää puhkea mitään.
Nyt haluaisin vanhanaikaisia äitienpäiväruusuja, koska ne pärjäävät seuraaviin vuosiin.
Joo. Perennat ovat parhaita. Niitä en hirveästi lelli.
Nyt pitäisi heitellä kanankakat maastoon. Sateet sulattavat ne pikkuhiljaa.
Haisoo jonkin aikaa.
Pelargoniat olen ostanut, kun on pysyvämmin lämmintä.
Tänään oli upea sää. Touhuilin pihalla ja tarkistin nysät eli kukkien alut.
Lisämultaa tars ostaa.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Petunia saa olla rauhassa, mutta siitä on inhaa nyppiä kuivahtaneita kukkia, jotenkin öljyisiä.
Orvokit aika ok. Saattavat röyhääntyä kasvamaan ja pitäisi osata leikata ne alas oikeaan aikaan, ettei jää heiveröistä ryskeankeltaista nysää, mistä ei enää puhkea mitään.
Nyt haluaisin vanhanaikaisia äitienpäiväruusuja, koska ne pärjäävät seuraaviin vuosiin.
Haisoo jonkin aikaa.
Lisämultaa tars ostaa.
BengEihän Pelargonioita tarvitse ostaa joka kesäksi. Meirän muori vie syksyllä kellariin (kaupungin kerrostalon varastoon) talvehtimaan ja ottaa keväällä esille, alkaa kastella ja lannoittaa ja kasvattaa jumalattoman suuriksi pensaiksi. - Nm. Perenna myös
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haisoo jonkin aikaa.
Lisämultaa tars ostaa.
BengPuuhapirkoista olen aina tykännyt. Olisivat pihan kaunistus, mahdollisten kukkien ohella.
Puuhapirkko on sellainen kahdella jalalla seisova kasvike, sitä on vaaleana, tummana, ruskeana, kiharana, punaisena liehuna tai punaisena lyhennettynä pensaana.... Mutta harvemmin punanenäisenä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän Pelargonioita tarvitse ostaa joka kesäksi. Meirän muori vie syksyllä kellariin (kaupungin kerrostalon varastoon) talvehtimaan ja ottaa keväällä esille, alkaa kastella ja lannoittaa ja kasvattaa jumalattoman suuriksi pensaiksi. - Nm. Perenna myös
Tango pelargonia
on mummon kellarissa
ja siellä nuokuksissa
kunnes kevät koittaa vaan
Mummo sille illoin laulaa
ja kastelee sen kaulaa
mutta turhaa on se vaivaa
kun mummo vaarin muistelee
Myrsky-yönä vaari nukkui
mummon verkkokellariin
känni käki jossain kukkui
jäi mummo aatoksiin
Yhä pelargonia
on mummon kellarissa
ja mummon musta kissa
pissas vaarin tyynylle
Vaari siitä vähän suuttui
ja puki päälle haipakkaan
ulos painui yöhön yksin
meni lähikapakkaan
Kapakassa vaari ensin yksin
sitten melkein sylityksin
törmäs vanhaan pelargoniaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän Pelargonioita tarvitse ostaa joka kesäksi. Meirän muori vie syksyllä kellariin (kaupungin kerrostalon varastoon) talvehtimaan ja ottaa keväällä esille, alkaa kastella ja lannoittaa ja kasvattaa jumalattoman suuriksi pensaiksi. - Nm. Perenna myös
Vaan kun ei ole sellaista varastoa missä ne talvehtis ja sisälläkään ei saa hengissä säilymään talven yli niin pakko ostaa joka vuosi uudet. On ainoastaan pieni kylmä varasto jossa paleltuu.
vn - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tango pelargonia
on mummon kellarissa
ja siellä nuokuksissa
kunnes kevät koittaa vaan
Mummo sille illoin laulaa
ja kastelee sen kaulaa
mutta turhaa on se vaivaa
kun mummo vaarin muistelee
Myrsky-yönä vaari nukkui
mummon verkkokellariin
känni käki jossain kukkui
jäi mummo aatoksiin
Yhä pelargonia
on mummon kellarissa
ja mummon musta kissa
pissas vaarin tyynylle
Vaari siitä vähän suuttui
ja puki päälle haipakkaan
ulos painui yöhön yksin
meni lähikapakkaan
Kapakassa vaari ensin yksin
sitten melkein sylityksin
törmäs vanhaan pelargoniaanNo jopas ... - Nm. ... sattui
En tiedä, olenko oppinut, vaan jos kuukauden oottelis.
Leskenlehti jo kukki, on se aikanen. Se on harvoja kasveja, joita tunnen, voikukan ja horsman ohella.
Kuukauden päästä menen puutarhalle, sieltä katson, mikä silmää miellyttää.
En tunne ruukkukasvejakaan, mutta ei se ole ostamista haitannut. Yhellälailla ne kukkii, tiesi niiden nimen tai ei.
On kukkapenkissä tulppaaneja, nehän alkaa kohta kukkimaan. On siinä ritarinkannusta, syysleimukukkaa, ukonhattua ja keisarinliljaa.
Aika paljon näitä tunnenkin.
Onko muuten pelapuu sama kun pelargonia, semmosennii saatan tuntea.- Anonyymi
Vaimo joku viikko sitten parvekkeelle orvokit :)
- Anonyymi
Tykkään ritarinkannuksista, syysleimuista ja keisarinliljoista.
Beng
Syksyisin harmittelen, kun en ole laittanut kultapalloja. Tosin ne kasvaa puolitoistametrisiksi, kuten kannukset ja pitää tukea.
Syysleimussa on tuoksu, leimuniitty.
- Anonyymi
Ja muistakaa sitten istuttaa porkkanat maahan. Rautakangella reikä ja porkkana tökätään pystyyn. Ja hyvin kasvaa!
- Anonyymi
Kyllä.
Minulla on viime kesäisiä porkkanoita, pestyjä, ilman naatteja.
Niitä ajattelin tökkiä patiolleni kasvamaan uuteen mittaan.
Jos vaikka puolimetrisen porkkanan saisi syksyllä, olisi kasvatus onnistunut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä.
Minulla on viime kesäisiä porkkanoita, pestyjä, ilman naatteja.
Niitä ajattelin tökkiä patiolleni kasvamaan uuteen mittaan.
Jos vaikka puolimetrisen porkkanan saisi syksyllä, olisi kasvatus onnistunut.Perunat istutan muussina, on helpompi levittää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perunat istutan muussina, on helpompi levittää
Tämäpä hyvä ketju.
Saa äänekkäitä hihityksiä aikaan.
Ehkäpä vanhojen viisaus on roima ripaus huumoria aika ajoin.
Tuleeko se puutarhasta vai hetkellisestä samanhenkisyydestä.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämäpä hyvä ketju.
Saa äänekkäitä hihityksiä aikaan.
Ehkäpä vanhojen viisaus on roima ripaus huumoria aika ajoin.
Tuleeko se puutarhasta vai hetkellisestä samanhenkisyydestä.
BengKyllä se on tätä pitkän linjan puutarhuruutta miehekkäästä näkökulmasta. Mikä helpoin tapa, sillä mennään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se on tätä pitkän linjan puutarhuruutta miehekkäästä näkökulmasta. Mikä helpoin tapa, sillä mennään.
Voib olla naisenkin näkökulmaa, että vaivattomammin ja vaivattomammin.
Beng
Orvokit istutin jo viikko sitten. Helsingissä autojen lasit jäässä yöllä, mutta orvokit kestivät ja kukoistavat.
Narsissit pääsiäiseksi lasitetulle kuistille, elossa ovat vielä. Siirsin ne vappuna taivasalle. Vapuksi hain myös keltaiset orvokkiamppelit, eka yö sisällä mutta sen jälkeen ulkosalla. Hyvin ovat pärjänneet. Vanha kansa sanoo että kesäkuun kymmenennen päivän jälkeen voi ulkokukia jo laittaa.
- Anonyymi
Mulla täällä Keski-Suomessa narsissit lasittamattomalla terassilla ja hyvin ovat kukkineet eikä ole paleltuneet vaikka yöpakkasiakin vielä ollut.
vn - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla täällä Keski-Suomessa narsissit lasittamattomalla terassilla ja hyvin ovat kukkineet eikä ole paleltuneet vaikka yöpakkasiakin vielä ollut.
vnAsun myös Keski-Suomessa, meillä (kerrostalo) on pihalla paljon narsissseja ruukuissa , ollut jo pari viikkoa, eivät ole paleltuneet. Tuovat hiukan piristystä tämän koronan keskellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asun myös Keski-Suomessa, meillä (kerrostalo) on pihalla paljon narsissseja ruukuissa , ollut jo pari viikkoa, eivät ole paleltuneet. Tuovat hiukan piristystä tämän koronan keskellä.
Jatkoa. Eivät säikähtäneet lumisateesta.
- Anonyymi
Lähden huomenna parvekekukkaostoksille.
Vaaleanpunaista maljaköynnöstä ostan kolme kappaletta säleikköön,
se on upea kasvi partsille, kestää viileää ja paahdetta,
paahteessa se vähän nuukahtaa, mutta virkoaa taas.
Sitä on kirkkaanpunaistakin.
Se kukkii runsaasti koko kesän.
Oheiskukista en ole vielä päättänyt,
kunhan näen paikan päällä mitä ihanuuksia on
ja mitä värisävyjä.- Anonyymi
Kai se ihminen on 70 v. viisas jos oppii koko ajan uutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai se ihminen on 70 v. viisas jos oppii koko ajan uutta.
Joille on paljon annettu, heiltä paljon vaaditaan.
- Anonyymi
Missä kukkaistutussää? E-Suomessa istun lämpimässä enkä kylmään lähde. Aamun vesisade muuttui lumisateeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä kukkaistutussää? E-Suomessa istun lämpimässä enkä kylmään lähde. Aamun vesisade muuttui lumisateeksi.
Kyllä radioissa tulee kukkais istutus varoituksia tämän tästä.
Ohjelmissa joku horkkanoomi ja hortenoomi antavat ohjeitaan, mikä menee aurinkoon, mikä varjoon, mihin lämpöasteisiin mitäkin.
- Anonyymi
Kukat on ihana asia. Edes jotain ihanaa, ettei vain koronaa, koronaa,koronaa....
- Anonyymi
Aletaanko arvailemaan, että päivänä muutamana on nimetty uusi lajike korona tai corona. Ei covid-19.
- Anonyymi
Vaikka routa on maassa, kylvettävä on......kukkapurkki, kuokka ja Jussi
- Anonyymi
Nytpä sade on paikallaan. Kohta vihreys lisääntyy ihan silmissä. Pidän tästä vuodenaikojen vaihtumisajankohdasta joka vuosi todella paljon.
Beng Anonyymi kirjoitti:
Nytpä sade on paikallaan. Kohta vihreys lisääntyy ihan silmissä. Pidän tästä vuodenaikojen vaihtumisajankohdasta joka vuosi todella paljon.
BengMinä en nyt oikein tykkää kun eilen illalla ja viime yönä satoi 5cm lunta maahan. Maa valkoisena ja viikonloppuna pystytyetyn paviljongin katto painavan lumen alla. Saa nähdä kestääkö?
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Minä en nyt oikein tykkää kun eilen illalla ja viime yönä satoi 5cm lunta maahan. Maa valkoisena ja viikonloppuna pystytyetyn paviljongin katto painavan lumen alla. Saa nähdä kestääkö?
Voiko katon alta tökkiä harjanvarrella, niin, että lumet putoaisivat.
Ei kovasti, ettet kirjoita, että miun syy, kun paviljongin katosta tulikin seula.
Tykkäisin sellaisesta sivuauringonvarjosta, mutta voiko se toimia ukkosenjohdattimena tai jos hurrigaani kesällä pyörittää sitä päin terassilaseja, tuleekin vahinkoa.
Beng Anonyymi kirjoitti:
Voiko katon alta tökkiä harjanvarrella, niin, että lumet putoaisivat.
Ei kovasti, ettet kirjoita, että miun syy, kun paviljongin katosta tulikin seula.
Tykkäisin sellaisesta sivuauringonvarjosta, mutta voiko se toimia ukkosenjohdattimena tai jos hurrigaani kesällä pyörittää sitä päin terassilaseja, tuleekin vahinkoa.
BengEi uskalla tökkiä kun lunta ja voipi vedenpitävä katto olla jäässä, ja toden totta tulla seula. Uusi kattokangas maksaa saman verran kuin koko paviljonki lähes. Joten häytyy antaa sulaa pois itekseen ja toivoa parasta.
Viime kesänä laitoimma sellasen sivuauringonvarjoon. Ei kyllä lähtenyt liiteltmään vaikka oli välillä kovakin tuuli, joka mm repi paksuja puun ja pensaanoksia.- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Ei uskalla tökkiä kun lunta ja voipi vedenpitävä katto olla jäässä, ja toden totta tulla seula. Uusi kattokangas maksaa saman verran kuin koko paviljonki lähes. Joten häytyy antaa sulaa pois itekseen ja toivoa parasta.
Viime kesänä laitoimma sellasen sivuauringonvarjoon. Ei kyllä lähtenyt liiteltmään vaikka oli välillä kovakin tuuli, joka mm repi paksuja puun ja pensaanoksia.Älä huoli.
Nyt tulee lunta täälläkin.
Ruusuparat. Yrittäkööt kestää. Samoin orvokit.
Niin on silmuja omenapuussa.
Melkein toukokuun puoliväli.
Voi olla, että lapsenlapsi pääsee laskettelemaan joulupukin tuomalla Stigalla.
Tästä tulee lukemispäivä.
Beng Anonyymi kirjoitti:
Älä huoli.
Nyt tulee lunta täälläkin.
Ruusuparat. Yrittäkööt kestää. Samoin orvokit.
Niin on silmuja omenapuussa.
Melkein toukokuun puoliväli.
Voi olla, että lapsenlapsi pääsee laskettelemaan joulupukin tuomalla Stigalla.
Tästä tulee lukemispäivä.
BengJoo jaettu lumi on kaksinkertainen lumi :D.
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
Joo jaettu lumi on kaksinkertainen lumi :D.
Minä. Viisas mies. En laita koskaan mitään liian aikaisin. Puutarhakalusteet ja uuden aurinkovarjon aion istuttaa 20.5.2020 kuten olen suunnitellut. Siitä päivästä eteenpäin en näe säänomaisia uhkakuvia kertyvän taivaalle.
Viimeistään syyskuun ekana päivänä kerään istutukset pois.
Täällä itäisessä suomen kolkassa ei ole näkynyt lumihiutalettakaan, aamulla oli sataa tihuuttanut tosi niukasti. Kaksi tuntia sitten oli 16 astetta mittarissa. Nyt 12.
Mökillä minulla on jämäkkä rullattava margiisi joka kestää lumienkin painoa. Mutta en laske sitäkään alas ennen ensi viikkoa. Anonyymi kirjoitti:
Minä. Viisas mies. En laita koskaan mitään liian aikaisin. Puutarhakalusteet ja uuden aurinkovarjon aion istuttaa 20.5.2020 kuten olen suunnitellut. Siitä päivästä eteenpäin en näe säänomaisia uhkakuvia kertyvän taivaalle.
Viimeistään syyskuun ekana päivänä kerään istutukset pois.
Täällä itäisessä suomen kolkassa ei ole näkynyt lumihiutalettakaan, aamulla oli sataa tihuuttanut tosi niukasti. Kaksi tuntia sitten oli 16 astetta mittarissa. Nyt 12.
Mökillä minulla on jämäkkä rullattava margiisi joka kestää lumienkin painoa. Mutta en laske sitäkään alas ennen ensi viikkoa.No ootpa sinä sitte viisas :). Meidän paviljongilta on nyt lumet nätisiti sulaneet joten no hätä. Ja ulkokukat, siis kesäkukat minä haen puutarhalta vasta kesäkuun 10 päivän jälkeen sillä sen jälkeen se on vanhan kansankin mielestä turvallista :).
- Anonyymi
siilivain kirjoitti:
No ootpa sinä sitte viisas :). Meidän paviljongilta on nyt lumet nätisiti sulaneet joten no hätä. Ja ulkokukat, siis kesäkukat minä haen puutarhalta vasta kesäkuun 10 päivän jälkeen sillä sen jälkeen se on vanhan kansankin mielestä turvallista :).
Tuon kesäkuun kymmenennen kuulin jo -70 luvulla Turun seudulla asuessani. Nyt asun Keski-Suomessa ja täälläkin hoetaan sitä kymmenettä päivää. Kun vielä huomioi ilmaston lämpenemisen, niin eiköhän se 10. 06. ole ainakin etelässä stiignafuuliaa. ;-)
Anonyymi kirjoitti:
Tuon kesäkuun kymmenennen kuulin jo -70 luvulla Turun seudulla asuessani. Nyt asun Keski-Suomessa ja täälläkin hoetaan sitä kymmenettä päivää. Kun vielä huomioi ilmaston lämpenemisen, niin eiköhän se 10. 06. ole ainakin etelässä stiignafuuliaa. ;-)
No näillä meidän korkeuksilla on tähän mennessä ana pätenyt joten sillä mennään ;).
siilivain kirjoitti:
No näillä meidän korkeuksilla on tähän mennessä ana pätenyt joten sillä mennään ;).
siis aina....
- Anonyymi
On myönnettävä, että mitä lähemmäksi eläke tulee sen enemmän on alkanut pihaistutukset kiinnostamaan. Vois enstöiksi värkätä kaikennäköisiä kukkalaatikoita yms.
Terassin kaiteelle meinaan laittaa pitkän kukkalaatikon ja siihen orvokkeja. Niin ja amppeli on ehdoton vekotin.
Pitäis vain jostakin saada lainaksi vaimo, joka vanhalla karttakeppiperiaatteella opettais miten homma toimii. - Anonyymi
En! Nuorempana yritin kovasti laittaa pihamaallemme milloin mitäkin kukkia ja muuta...ja unohdin niitä hoitaa ja ne kuolivat, aina ja kaikki. Tuon suhteen en ole oppinut tai viisastunut pätkääkään. KUn taas siinä olen viisastunut, etten enää yritäkään laitta pihallemme mitään kasveja kasvamaan; siinäpähän on piha luonnontilassa, mitä nyt mies ruohot leikkaa ja vähän pensaita saksii. Onneksi meillä on naapurit, joita ei myöskään pihaelvistely kiinnosta eli ei tarvitse miettiä "mitä naapuri ajattelee" koska ei ajattele mitään kun tietää minut ja kokeiluni. Miestä joskus harmittaa mutta kesällä ollaan loppupeleissä niin vähän kotona, että ihan sama miltä piha näyttää!
- Anonyymi
Nyt sitten yksi ruusuista on ihan klänässä. Lumi paiskois sen maahan. Lämmin aurinko auttaisi ja antaisi sille energiaa.
Eli taisin tehdä tyhmästi, kun liian optimistisena istutin nuo ruusut jo.
Taitaa olla taas marraskuu. Aika kalsaa.
Beng
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek183991Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4892283Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1271741- 761444
- 1571433
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.91074Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik34704- 27691
Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?
Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?25671- 45658