Perintönä tullut pienehkö metsäpläntti. Siinä on hyvin kasvava kuusitaimikko mutta harmina siellä on etupäässä koivuja. Ovat tyvestä n 150-300 mm. Yhteensä niitä laskujeni mukaan n 60 kpl.
Olen ajatellut kaataa ne syksyllä pois ja jättää mätänemään maahan. Ei kai sitä mikä metsänhoito laki kiellä? Minulla ei ole tarvetta polttopuille.
Mitä tehdä "roskapuulle"?
6
104
Vastaukset
- Anonyymi
Tee niistä "kerrostalo" linnuille.
- Anonyymi
Myy jollekin polttopuuksi tai sitten jätä maahan lahoamaan.
- Anonyymi
Kutsu paikalle Virolainen raivausporukka, kyllä lähtee, - kuuset meinaan.
Anna kasvaa vaan. Kyllä se kuusikko siinä pärjää niitten kanssa. Myyt ne jollekulle 20v päästä joka kaataa ja ottaa ne puut.
- Anonyymi
Asiantuntijan mukaan koivut estävät valon kuusikolle. Siksi ne pitää kaataa.
- Anonyymi
Voisit antaa ne jopa ilmaiseksi jollekin, jolla on polttopuun tarvetta.
Tiedän täällä kesämökin suunnalla Kanta-Hämeessä erään metsänomistajan, joka antaa harvennuspuut tutulleen, kunhan tämä tuttava tekee kaikki työt kaatoa ja karsintaa myöten ja vie puut pois.
Ennen vanhaan sanottiin toisinaan, että harvennuspuista ei molempia kahta voi saada, vaan vain toisen:
1. puille hintaa
2. työpalkkaa
Siis niistä saa vain toisen.
Nykyajan tehokkailla metsäkoneilla saa paljon aikaiseksi nopeasti, mutta puuston omistaja saa aika huonoa hintaa puilleen. Nyt puhun vähän isommista puista.
Mahtuisiko sinne joku pieni moto kulkemaan ja tekemään puunkorjuun?
Aika hyviähän nuo koivut ovat, ei mitään ohuita. Ei kannattaisi jättää niitä lahoamaan. Niistähän saisi mahlaa, mutta sen aika lienee jo ohi tältä vuodelta.
Koivupuusta on ollut kysyntää kaupallisille polttopuun tekijöille. He varmaan haluavat saada rangat valmiina tienviereen kasattuna.
Täällä etelässä on ollut puutetta koivuista, koska klapien ostajat ovat olleet nirsoja ostamaan sekapuuta. Tämä minun muistikuvani on jo monen vuoden takaa. Tilanne voi vaihdella alueittain. Näin oli Kanta-Hämeessä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869