Vaimo kuoli-nyt lähti lapasesta juominen.

Anonyymi

Vaimo sairasti 10v keuhkoahtaumatautia ja kuoli siihe 21.3 2020.
Oltiin yhdessä v 1997.
Aloitti röökinpolton jo pikkulikkana,ja dokasi kanssa aikoinaan.
olin 15v nuorempi häntä ja alkuaikoina juopoteltiin ja pidettiin bileitä
Itse oon 5-kymppine mies ja aloitin juomisen joskus 1985 ja tupakan 1988.
Aina juonut,pisin aika 35vuoteen on varmaan 3viikkoa.
Silti toimin vaimoni omaishoitajana ja pystyin hoitamaan häntä täysin.
Kun en juo aamusta-iltaan,vaan iltaöisin.
Aamulla palataan ruotuun taas krapulassa,joka on normaalimpi olotila,kun selvä aamu.Viimeisenä vuotena hän ei enää pystynyt kävelemään,vaan nostin häntä nostolaitteelle ja pyyhin perseen ym.
Molemmilla oli voimat jo loppu.Vaimo sairasti2 keuhkokuumetta peräkkäin kevättalvella ja ehti olla 4 päivää kotona, kun aamulla näin ettei hengitä enää..
Hautajaiset ja paperiasiat järjestin,mutta tää tyhjyys mikä sielussa ja kotona on ei lähde.Laskeskelin tossa että hänen kuolemasta on 49vrk,joista olen 28 vrk ottanut illalla keskikaljaa 12-18pulloa.
Ei pysty yksinkertaisesti enää kohdata elämää selvinpäin.

24

1128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Otan osaa. Koita jaksaa.

    • Anonyymi

      Olen pahoillani vaimosi puolesta.
      Mutta jos haet täältä lupaa jatkaa juomista niin lupaa tai sääliä ja ymmärrystä ei heru. Olet alkoholisti, ja alkoholistin juominen ei johdu puolison poismenosta, tai kovasta elämästä.
      Aivan kuten kerroit, olet jo vuosia juonut säännöllisesti, ja arvaan ettet ole enää vuosiin saanut juomisesta alku aikojen kaltaista hyvää oloa. Mutta silti on vain juotava lisää, ja etsiä josko se nuoruuden nousuhumala löytyisikin juuri seuraavasta pullosta.

      Se mitä haluan sanoa on, että sinä olet alkoholisti mutta alkoholismi ei ole sinun syytäsi. Et ole vastuussa alkoholismistasi, mutta sen sijaan sinä olet vastuussa juomisen lopettamisesta. Sitä ei kukaan muu voi puolestasi tehdä.

      Ja jos nyt mietit syytä että miksi lopettaa juominen, niin voin kertoa että huonokin raittius voittaa kyllä itkuviinan lipittämisen ja itsesäälissä mojumisen. Sinä etenet ihan alkoholistin peruskaavan mukaan, ja nyt alkoholistin elämässäsi ilmeisesti alkaa itkuviinalla toteutettu loppukiri.
      Ja se johtaa joko ennenaikaiseen kuolemaan, tai sitten raittiuteen.

      • "Se mitä haluan sanoa on, että sinä olet alkoholisti mutta alkoholismi ei ole sinun syytäsi. Et ole vastuussa alkoholismistasi"

        Selitäpä tyhjentävästi tyhmälle kenen syytä alkoholismi on jos ei viinan juojan ja kuka on se joka on siitä vastuussa jos ei juoppo.


      • Anonyymi
        BjörneborgsPilsner kirjoitti:

        "Se mitä haluan sanoa on, että sinä olet alkoholisti mutta alkoholismi ei ole sinun syytäsi. Et ole vastuussa alkoholismistasi"

        Selitäpä tyhjentävästi tyhmälle kenen syytä alkoholismi on jos ei viinan juojan ja kuka on se joka on siitä vastuussa jos ei juoppo.

        Miksi haluat hakea syyllistä...?
        Jos ihminen sairastaa alkoholismia, niin ei se ole kenenkään syy. Ethän sinä hae syyllistä silloinkaan jos ihminen sairastuu masennukseen, tai anoreksiaan tai osteoporoosiin?

        Alkoholismi ei synny siitä kun ihminen juo paljon viinaa, vaan ihminen juo paljon viinaa sen vuoksi koska sairastaa alkoholismia. Näin päin menee syy/seuraus-suhde alkoholismissa.
        Ja tämän takia yksikään alkoholisti ei ole vastuussa sairaudestaan, mutta raitistumisestaan he ovat vastuussa.

        Tämä kun ymmärrettäisiin suomalaisessa terveydenhuollossa, niin päihderiippuvuuksien hoito alkaisi vihdoinkin tuottamaan tulosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi haluat hakea syyllistä...?
        Jos ihminen sairastaa alkoholismia, niin ei se ole kenenkään syy. Ethän sinä hae syyllistä silloinkaan jos ihminen sairastuu masennukseen, tai anoreksiaan tai osteoporoosiin?

        Alkoholismi ei synny siitä kun ihminen juo paljon viinaa, vaan ihminen juo paljon viinaa sen vuoksi koska sairastaa alkoholismia. Näin päin menee syy/seuraus-suhde alkoholismissa.
        Ja tämän takia yksikään alkoholisti ei ole vastuussa sairaudestaan, mutta raitistumisestaan he ovat vastuussa.

        Tämä kun ymmärrettäisiin suomalaisessa terveydenhuollossa, niin päihderiippuvuuksien hoito alkaisi vihdoinkin tuottamaan tulosta.

        Alkoholismi syntyy nimenomaan ja vain viinanjuonnista. Toisilla, esimerkiksi minulla, on suurempi taipumus juomiseen ja alkoholin liikakäyttöön kuin monilla muilla, mutta ei se sairautta ole.

        Miten saudi-arabialainen alkoholismi ilmenee, jos alkkis ei koskaan näekään viinaa?

        Toisin sanoen ihminen joka juo paljon viinaa mutta ei ole alkoholisti on itse syypää mahdollisiin tragedioihin, mutta alkoholisti ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholismi syntyy nimenomaan ja vain viinanjuonnista. Toisilla, esimerkiksi minulla, on suurempi taipumus juomiseen ja alkoholin liikakäyttöön kuin monilla muilla, mutta ei se sairautta ole.

        Miten saudi-arabialainen alkoholismi ilmenee, jos alkkis ei koskaan näekään viinaa?

        Toisin sanoen ihminen joka juo paljon viinaa mutta ei ole alkoholisti on itse syypää mahdollisiin tragedioihin, mutta alkoholisti ei ole.

        Ikävä kyllä en voi olla samaa mieltä kanssasi, koska silloin me molemmat olisimme väärässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi haluat hakea syyllistä...?
        Jos ihminen sairastaa alkoholismia, niin ei se ole kenenkään syy. Ethän sinä hae syyllistä silloinkaan jos ihminen sairastuu masennukseen, tai anoreksiaan tai osteoporoosiin?

        Alkoholismi ei synny siitä kun ihminen juo paljon viinaa, vaan ihminen juo paljon viinaa sen vuoksi koska sairastaa alkoholismia. Näin päin menee syy/seuraus-suhde alkoholismissa.
        Ja tämän takia yksikään alkoholisti ei ole vastuussa sairaudestaan, mutta raitistumisestaan he ovat vastuussa.

        Tämä kun ymmärrettäisiin suomalaisessa terveydenhuollossa, niin päihderiippuvuuksien hoito alkaisi vihdoinkin tuottamaan tulosta.

        Luepa uudestaan: en hae syyllistä vaan syytä. Ne ovat kaksi eri asiaa.

        Mitä tulee alkoholismiin sairautena niin ei kai se nosta viinalasia huulille; itse se on tehtävä.


    • Anonyymi

      Ikävä juttu, otan osaa.

      Kunnan pitää järjestää hoitomahdollisuus alkoholiongelmaisille. Kotikuntasi nettisivuilta löytyy, minne voit ottaa yhteyttä. Isoissa kunnissa on omat vastaanotot, pienissä se voi olla A-klinikka tai terveyskeskus.

      Juominen taatusti pahentaa matalaa mielialaa, mikä ymmärrettävästi on maissa läheisen kuoltua. Kannattaa tarttua tarjolla olevaan apuun.

    • Anonyymi

      Olet erittäin vaikeassa tilanteessa. Läheisen menettäminen on kovin paikka mihin ihminen joutuu. Siinä ei kovin järkeviä päätöksiä pysty tekemään tai ainakaan pysymään niissä, mutta ehdotan että jos aluksi kokeilisit vähentää juomista.
      Sillä pääsin itse irti. En juonut paljon, mutta juomisesta tuli tapa.
      Vähensin viikkotasolla päivittäisestä juomisesta 1-2 ryyppyä,
      mikä ei tuntunut oikeastaan missään, mutta jonkun viikon päästä olin päässyt eroon
      kokonaan. Hidas lopettaminen sopi minulle. Sen jälkeen pystyin vasta työstämääm elämääni tai elämäntilanteeni ongelmiani oikeasti ja pääsemään eteenpäin.
      Se oli hemmetin vaikeaa yksin, mutta ei ollut rahaa ammattiauttajille
      ja tietäen että kunnallisesti saa mielenterveysapua vasta kuukausien päästä,
      en ruvennut sitäkään pistämään edes alulle, kun hätä oli akuutti.

      Juomiseen saa nopeampaa apua, oletko harkinnut jotain "A-klinikkaa" ?

      Jos vain pystyt, aseta joku tavoite, muuten jäät junnaamaan paikalleen !
      Suru surusi, älä jätä sitä sisällesi, suru helpottaa ajan mittaan.
      Päivä kerrallaan ! Vaikka kaikki sanat tuntuvat niin latteilta ja tyhjiltä,
      niin tsemppiä ja voimia !

      • Anonyymi

        Kun katsoin juomismäärääsi, niin vähennä pullo viikossa :))
        Pienet askeleetkin on eteenpäinmenoa.
        Lykkää ensimmäisen ottoa tai jätä viimeinen ottamatta.
        Laita "joku raja" itsellesi ja tavoite !


    • Anonyymi

      Jumalan kämmenellä on jokainen sielu, jokainen joka on janoinen "tyhjä" sielu kuten kuvasit, kelpaa herralle, kun se huutaa syntejään anteeksi ja sitä, että on elänyt kuten tuhlaaja poika, joka on elänyt viinassa, naisissa ja juomingeissa,
      Jäljellä tyhjä sielu, joka halajaa palata isän luo, mutta ei tiedä miten..

      Kuule, kerron sinulle "tyhjä" sielu, juuri sinunlaisissa jumala on väkevä, ja juuri sinunlaisia jumala halajaa,
      Juuri niitä jotka ei omasta mielestä ole.mitään.

      Pane kädet ristiin ja rukoile näin;
      Rakas JEESUS pyydän sinut sydämeeni,
      Tulen tuhlaaja poikana luoksesi kuten raamatun luukkaan kirjan tuhlaaja, joka on kaiken tuhlannut : ajan ja rahan viinaan.
      Herra jeesus ota minut lapseksesi, ei siksi että olen tuhlannut,
      Vaan sisksi että saisin iänkaikkisen elämän siellä kristittyjen taivaassa.
      Jeesus pese kaikki.minun syntini: huoruuteni, haureuteni, petokseni, valheeni,laiminlyntini, ja juorut jne.
      Sillä uskon että ne naulat jotka lävistivät kätesi lävistetivät sinua minun.syntieni tähden.

      JeesusJa tulen lapseksi ja haluan seurata sinua, tule sydämeeni.

      Ja olen jo rukoillut että alkoholi jäisi.
      Rukoile: jeesus anna minun mennä rohkeasti siihen /niihin seurakuntiin joihin sinä haluat ja kerro minulle missä sinun sanaasi oikein opetataan..

      Kerron jo suoraan luterilainen on liian laimea kirkko uskoville, eihän ne uskalla sanoa jeesus sanaakaan enää.

      Ordotoxismi on mystiikkaa ja outoa ritualismia joka ei tuo lähemmäksi jumalaa.

      Vapaat suunnat ja mars mars..mutta varo jehovalaisia heillä on oma erilainen kirja jota he sanoo raamatuksi, mutta se ei ole se raamattu, joka kristityillä on. Ja raamttu sanoo että kirottu on se joka ottaa yhdenkaan sanan pois tai muuttaa sitä.

      Toki jos lukisimme 1700 luvun raamattua jossa on pitkänen usein ja se tarkoittaa ukkosmyrskyä, tai venho, ja se tarkoittaa venettä, joten on järkevää poiistaa vanhat sanat joita kukaan ei ymmärrä ja vaihtaa sana joka nyky kielessä on käytössä.

    • Anonyymi

      Jeesus hoitaa alkoholi ongelnasi, kun vain annat sen hänelle näin sanoen: rakas jeesus pyydän akteeksi että olen antanut saatanan varastaa niin monta vuotta elämästäni.

      Herra jeesus katkaise alkoholin siteet nyt, että ne ketjut läsähtää maahan kuin katolag tippuva lumi.

      Herra jeesus tekee sen..
      Hän tuo taikaisin sen mitä saatana on varastanut.

      Pyhän jeesuksen nimessä älä tee itsemurhaa,
      Vaikka saatana valehtelisi " ei sinulla mitään toivoa ole"
      Hän on varas ja valehtelija
      Sinulla on toivo;
      Saat vielä kirkkain silmin laulaa, halleluja herralle, joka kuolleista nousi ja synneistä pelasti ja kärsi tähteni.

      Sinua kitän, vapautumisestani
      Alkoholista, juomingeista ja mässäyksissä kauan,
      Koska en tuntenut sinua herra jeesus

    • Anonyymi

      Kuinka voit olla niin varma että jeesus hoitaa alkoholiongelmia. Minun alkoholiongelmaa jeesus ei hoitanut!

      • Anonyymi

        Juu,
        sama täällä. On rukoiltu mutta juoppo mikä juoppo. Pakko vaan myöntää että mitään ei voi.


    • Anonyymi

      Pitää muistaa, että Jeesusmyytti on tietenkin vain VAHVA suggestiomyytti. Hyvin monet se on pelastanut.
      Pääasia, että joku auttaa, vaikka kysymys olisikin vain suggestiosta.

    • Anonyymi

      Hei!

      Juomisesi on täysin normaalia ja määrät suositusten mukaisia, eli n 17 annosta per vrk!

      Hauskaa kesää!

      T Nuori lääkäri

      • Anonyymi

        Hyvä homma, luulin jo olevani alkkis mutta ei, voin juoda enemmän! 😋


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä homma, luulin jo olevani alkkis mutta ei, voin juoda enemmän! 😋

        🍻🍹


    • Anonyymi

      Se on jo edistystä että itse huomaa sairautensa, itsekin olin ankara juoppo aikoinaan, vielä nytkin ekan ryypyn jälkeen tahtoo lipsahtaa, mutta yritän muistaa sen krapulaisen olon mitä siitä seuraa.. Silloin tällöin pitää ottaa senverran että huomaa homman turhuuden.... Altzheimervaimon leski..

    • Anonyymi

      auttaako se kalja poistamaan ahdistuksen.

      • Anonyymi

        alkoholi lisää ahdistusta, minä en enää kuuntele krapulaisten juttuja, itse se on aiheutettu ja hoitoon eivät mene..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        alkoholi lisää ahdistusta, minä en enää kuuntele krapulaisten juttuja, itse se on aiheutettu ja hoitoon eivät mene..

        Hoitoon pitäisi päästä. Minnesota mallinen hoito, missä ollaan ensin kuukausi laitoksessa ja sen perään vuoden mittainen avohoito on ainoa hoito, jos AA ei auta. A-klinikan hoito on pelkkää pään silittelyä.


    • Anonyymi

      Itsekeskusteluvitja lähes. Kun kirjoittaja uskoo, ettei lukija huomaa viestihenken samanlaisuutta, voi jatkaa samaan tahtiin.

    • Anonyymi

      Kyllä pystyy kohtaamaan selvinpäin tunnetuskansa.

      Masokistit maksavat siitä että dominat kiduttavat heitä.

      Ei sisäinen paha olo ole niin iso asia kohdattavaksi että sen takia pitää pilata oma terveys päihteidenkäytöllä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2484
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      290
      2166
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2072
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1781
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1691
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1659
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1341
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      113
      1287
    Aihe