canon pimeni

Anonyymi

Kesken kuvauksen kamera pimeni, hetkeä aikasemin otetut kuvat näkyi näytöllä, mutta uudet kuvat oli pimeitä, samoin videosta tallentui vain ääni.
Viimeseen kuvaan asti kuvat onnistui, mutta sitten se kuvasi vaan mustia ruutuja ja videot mustana äänellä. Kamerani on Powershot sx50hs muutaman vuoden vanha, ja hyvin pidetty. Arvelen, että kuvakenno sanoi sopimuksen irti, yllättäen, ilman varoitusta. Takuu on jo mennyt umpeen, eikä kameraa kannata enää korjata. Vika taitaa olla yleinenkin Canoneissa, sillä tämä oli jo toinen kamerani, joka pimeni täsmälleen samanlailla pian takuuajan umpeuduttua.

16

627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyseistä kameraa on myyty 2012-2015 n. 550e hintaan. 5-8 vuotta on ihan normaali käyttöikä tuon hintaiselle superzuumille. Takuuaika on tässä hintaluokassa yleensä 12kk. Vika voi olla monessa paikassa (vaikka unohtunut linssisuojus?) ja korjaaminen ei varmaankaan kannata. Kokeile toista muistikorttia sillä vika voi olla siinä tai kortin kontakteissa joita voisit varovasti putsata kun olet ensin irrottanut akun.

      • Canonilla on kolme vuotta rajana noissa. Itse korjautin kerran yhden superzoomin JAS:lla (tai toimittivat eteenpäin) kun oli hieman yli kaksi vuotta vanha ja oli tullut kuuma pikseli keskelle kennoa.


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        Canonilla on kolme vuotta rajana noissa. Itse korjautin kerran yhden superzoomin JAS:lla (tai toimittivat eteenpäin) kun oli hieman yli kaksi vuotta vanha ja oli tullut kuuma pikseli keskelle kennoa.

        Takuu on vapaaehtoinen mutta tuotevastuulaki edellyttää tuotteille kohtuullista käyttöikää. Mikä se kulloinkin on riippuu tuotteesta ja myös vian luonteesta. Laittesta kannattaa pitää hyvää huolta ja käsitellä huolellisesti. Jos laitteessa oleva jälki muistuttaa sellaista joka aiheutuu putoamisesta niin on aika vaikea todistaa ettei laite ole pudonnut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Takuu on vapaaehtoinen mutta tuotevastuulaki edellyttää tuotteille kohtuullista käyttöikää. Mikä se kulloinkin on riippuu tuotteesta ja myös vian luonteesta. Laittesta kannattaa pitää hyvää huolta ja käsitellä huolellisesti. Jos laitteessa oleva jälki muistuttaa sellaista joka aiheutuu putoamisesta niin on aika vaikea todistaa ettei laite ole pudonnut.

        Tuotevastuulla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Tuotevastuu ei koskaan korvaa itse tuotetta, vain muulle omaisuudelle ym. aiheutuneet vahingot. Lisäksi tuotevastuussa on 395 euro omavastuu.

        Kuluttajansuojalain virhevastuu on eri asia.


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        Tuotevastuulla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Tuotevastuu ei koskaan korvaa itse tuotetta, vain muulle omaisuudelle ym. aiheutuneet vahingot. Lisäksi tuotevastuussa on 395 euro omavastuu.

        Kuluttajansuojalain virhevastuu on eri asia.

        No sitä tarkoitin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No sitä tarkoitin.

        Tässä vois vielä lisätä, että kuluttajansuojan virhevastuu kattaa myös omaisuuden, joka on tarkoitettu välittömästi tuotteen kanssa käytettäväksi. Jos kameran akku rikkoo kameran, niin akun myyjä vastaa. mutta jos kamera on taskussa ja housut palaa, niin sitä ei enää kata. Se menisi tuotevastuun piiriin jos menisi omavastuun yli.

        Kuluttajansuoja ei myöskään kata yrittäjiä. Moni pienyrittäjä saattaa ostaa omaankin käyttöön tarkoitettuja tuotteita firman piikkiin, jotta saa vähentää ALV:t. Tämä voi kostaantua vikatilanteessa.

        Minä itseasiassa olen pari kertaa JAS:n kautta korjauttanut takuuajan jälkeen. Ensimmäisellä kerralla suojan sanoivat itse virhevastuun. Tavallaan laki on tyhmä, koska moni ei tiedä oikeuksistaan.


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        Canonilla on kolme vuotta rajana noissa. Itse korjautin kerran yhden superzoomin JAS:lla (tai toimittivat eteenpäin) kun oli hieman yli kaksi vuotta vanha ja oli tullut kuuma pikseli keskelle kennoa.

        Mitä ihmettä, YKSI kuumapikseni keskelle kennoa.
        Sellaista ei edes näe normaalissa kuvan käyttökoossa.
        Kuules nyt, minä en ole nähnyt yhtään kameraa, jossa ei jo uutena olisi muutama kuuma pikseli ja joku kylmäkin..
        Pistäpäs korkki linssin eteen ja valota maksimiaika, niin näet kuinka tähdet tuikkii taivaalla. Ison nosto vielä parantaa tilannetta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä, YKSI kuumapikseni keskelle kennoa.
        Sellaista ei edes näe normaalissa kuvan käyttökoossa.
        Kuules nyt, minä en ole nähnyt yhtään kameraa, jossa ei jo uutena olisi muutama kuuma pikseli ja joku kylmäkin..
        Pistäpäs korkki linssin eteen ja valota maksimiaika, niin näet kuinka tähdet tuikkii taivaalla. Ison nosto vielä parantaa tilannetta.

        Ei näy mutta aina,kun pani 1:1 kokoon se pomppasi silmille. Kuumat pikselit voi maskata pois. Järkkäereissä käyttäjä voi tehdä sen kennon puhdistuksella, mutta kompaktissa tuollaista ei ole.


    • Anonyymi

      Takavuosina noita "pimennyksiä sattui paljonkin, minullekein, vaikka se ei ollut äkillinen.
      Aikoinaan kaikki pokkarit ja zuttuzoomit käytti Sonyn kennoja Canonkin ja joissakin oli vika, joka aiheutti kennon yllättävän tuhoutumisen, joka johtui kennon huonosta koteloinnista, mikä ei ollut tiivis.
      Minulla kamera alkoi ulkokuvauksessa tekemään kuvista surrealistisia modernismeja.
      Monet kuvat oli kuin vesivärimaalauksia, tai ihan vain väriläiskiä, kunnes kuvia ei saanut enää ollenkaan.
      Ongelma oli tiedossa ja luvattiin korvata vielä takuuajan jälkeenkin. Tänään tuo ei liene enää voimassa ja vika voi olla kontaktihäiriökin.

    • Anonyymi

      Äly hoi. Jos optismekaanisesta laitteesta maksaa 500 € kaupassa, sen valmistuskustannukset ovat joitakin kymppejä. Ei kai kukaan täysjärkinen luule tuollaisen kestävän loputtomasti?

    • Anonyymi

      (Olen ketjun aloittaja)
      Tämä oli niin vaan niin outoa, kun pimeni kesken kuvaamisen. Kuvat onnistui minuutilleen siihen asti kun alkoi tulla mustia ruutuja. Kamera oli hyvin pidetty, ei pudotettu. Parempi kuitenkin että hajosi nyt kuin kesälomamatkalla jossain erämaassa. Täytyy alkaa katsella uutta kameraa luontoretkille.
      Kiitos vastauksista.

      • Anonyymi

        Ainahan sitä voi kysyä Jas tekniikasta tai canonilta onko mitään käsitystä mikä on vikana. Ihan vaan vaikka ajankuluksi kun tekemisiä rajoitetaan. Jos vika on yksinkertainen niin voi kokeilla korjata itse jos mahdollista.


      • Anonyymi

        Sähkön kulkeminen vaatii noin pienillä volteilla galvaanisen yhteyden. Ei yhteyttä, ei sähköä, ei kuvaa. Hapettumaan voi olla ihan missä vain, esimerkiksi akun navassa, mutta todennäköisemmin joku pikku johdin kameran sisällä.


    • Anonyymi

      Muistikortille tallentuneet kuvat näkyi sen pimenemisen jälkeen normaalisti näytöllä ja mustat mustina ruutuina. Muistikortti ja akku oli ja on ok.

      • Anonyymi

        Näkyykö näytöllä tai etsimessä mitään vai onko nekin pimeänä kun kuvaa eikä pelkät otetut kuvat?


    • Anonyymi

      Kuvausasenossa näkyy etsimessä ja näytössä ne kuvauksen asetustiedot jotka siellä on, kuten akun lataustaso jne. mustaa taustaa vasten, ikäänkuin linssi olisi peitetty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe