parvekeremontti ja vuokran alennus

Vuokralainen

Moi,

asun Vantaalla 52,5m2 kaksiossa josta vuokra 570e/kk vesimaksut. Kiinteistössä on alkanut parvekeremontti joka kestää lokakuun loppuun. Remontissa parvekkeet kunnostetaan, laitetaan parvekelasit ja vaihdetaan huoneistoon johtavat ikkunat ja ovet. Asunto ei ole läpitalonhuoneisto mutta talon päässä joten makuuhuoneen ja keittiön ikkunoita ei laiteta pussiin kuten parveke.

Koko remontista arvioitu pussissaoloaika jolloin parveke ei ole lainkaan käytössä on n 3kk (touko-heinäkuu). Muulloin haitta on pääosin melu, pöly etc. Huoneiston pitäisi kuitenkin säilyä asuinkelpoisena.

Kysymykset (kokemuspohjaiset vastaukset plussaa):

1) minkäsuuruinen vuokranalennus ja miksi ajaksi voisi tulla kyseeseen eli mikä on "kohtuullinen, käypä määrä"?

2) tiesin että remonttia on suunniteltu jo aiemmin, mutta vuokranantaja ei ole informoinut minua mitenkään (juteltiin viimeksi joulun alla). 1.3.05 oli käsittääkseni taloyhtiön hallituksen kokous jossa remontin teettäminen lopulta päätettiin ja 15.3. infotilaisuus remonttifirman toimesta, jossa muut asukkaat (pääosin iäkkäitä omistusasujia) kyselivät lähinnä tulevien ikkunapokien väreistä joten selvästi omistajat olivat suurista linjauksista kuten kesto ja haittojen suuruus jo tietoisia. En ole vielä keskustellut vuokraisännän kanssa (yksityinen) mutta eikö tuo ole melkein jo vuokrasopimuksen purkuperuste ettei minulle ole tiedotettu mitään ennen suuren remontin alkamista? (työ on jo alkanut talon toisessa päässä, tuo touko-heinäkuu mitä sanoin on remonttifirman arvio kun soitin ja kysyin milloin ehtivät oman asuntoni kohdalle)

Neuvoista kiittäen...

15

4168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meillä

      Opiskelijana asustelin Tampereen keskustassa, yksiössä. Parvekeremontti tuli kesäkuukausiksi ja tuolloin ihan vuokranantaja lähti asiasta puhumaan, että vuokranalennus olisi paikallaan. Maksoin kesäkuukausilta puolikasta vuokraa.

      Onneksi en asunut vakituisesti tuota kesää asunossa, sillä meteli oli hirveä samoin sisään tuleva pölyn määrä.

      • Vuokralainen

        Puolet vuokrasta kuulostaa aika paljolta - oliko oma remonttisi samaa luokkaa kuin kuvaamani (vain parveke pussissa, vain 3kk) vai revittiinkö käytännössä parveke irti, uusi tilalle, koko julkisivu kaikkine ikkunoineen pussissa...?

        Itse _arvelin_ että 50-100e voisi olla minimi josta keskustellaan. Mutta näyttää siltä että jo meidän kahden otannalla erot voivat olla suuria ja siksi juuri halusinkin hieman kokemustietoa mittatikuksi.

        Muille: Oma asunto ei tässä tapauksessa tule kyseeseen vaan sen aika on parin vuoden päästä perhettä perustettaessa. Muutto on käynyt mielessä kyllä mutta se on tosiaan iso kustannus ja vaiva sekin - siksi mieluummin vuokranalennus.

        Mutta osaako joku kertoa tuosta vuokrasopimuksen purkamisspekulaatiosta mielipiteitään? Minusta on aika törkeää että vuokranantaja on selvästi tietoinen mitä ja koska tehdään mutta ei selvästikään uskalla kertoa jotta en vaatisi vuokranalennusta tai muuttaisi pois - asiasta ei ole vielä keskusteltu, illalla ajattelin soittaa ja ääritilanteessa vaikka huomenna irtisanoa sopimuksen huhtikuun loppuun, tai tosiaan jopa purkaa koko sopimuksen parin viikon sisään koska tosiaan asuntotarjontaa seudulla kyllä riittää.


    • vuokralainen 2

      Sanot vaan vuokrasopimuksen irti ja hommaat uuden kämpän talosta, johon ei ole tulossa remonttia. Miksi kituisit pölyisessä kämpässä kuukausitolkulla rahoittaen samalla vuokraisäntäsi corollaa?

      Muutan aina pois ennen isoja remontteja. Tätä oikeutta ei ole niillä, jotka ovat ottaneet ikivelan ja muuttaneet rahalla saamaansa rupiseen luukkuun. He asuvat kiltisti remnontin keskellä hammasta purren ja toivovat, etteivät saa potkuja seuraavissa yt-neuvotteluissa.

      • Ci-Tikka

        Muutosta on isot kulut, iso vaiva, vie aikaa ja kaiken maailman osoitteenmuutoksia kun posti-pekkakin palvelee niin huonosti ja posti menee minne sattuu (hävitti muuton yhteydessä useita minulle tulleita kirjeitä, viimeisin hävinnyt kirje 2,5v takaisesta säädöstä selvisi viime viikolla). Mutta kukin tavallaan. Minä asun omassa ja päätän itse milloin pölyää ja milloin ei ja kuka meluaa ja mihin aikaan - omakotitalo siitä hieno juttu! Enkä maksele kun oman ranskanrautani polttoainekuluja.


      • Vuokralainen 2
        Ci-Tikka kirjoitti:

        Muutosta on isot kulut, iso vaiva, vie aikaa ja kaiken maailman osoitteenmuutoksia kun posti-pekkakin palvelee niin huonosti ja posti menee minne sattuu (hävitti muuton yhteydessä useita minulle tulleita kirjeitä, viimeisin hävinnyt kirje 2,5v takaisesta säädöstä selvisi viime viikolla). Mutta kukin tavallaan. Minä asun omassa ja päätän itse milloin pölyää ja milloin ei ja kuka meluaa ja mihin aikaan - omakotitalo siitä hieno juttu! Enkä maksele kun oman ranskanrautani polttoainekuluja.

        Tämän palstan yksi ongelma on, että helsinkiläiset ja muualla asuvat keskustelevat samoista asioista keskenään, vaikka hintataso on aivan toinen.

        Omakotitalo on kiva juttu, mutta jos asut helsingissä, sinun pitää olla upporikas saadaksesi sellaisen. Missään muualla ei joudu purkukuntoisesta rintamamiestalosta maksamaan 250 000 euroa kuin täällä.

        Lisäksi helsingin hinnoilla on kannattavampaa asua vuokralla kuin osta "oma". Muualla maassa tämä tuskin pätee, mutta tänne on muodostunut niin paha kupla, että se puhkeaa hetkenä minä hyvänsä.

        Kadehdin maalaisia (joihin lasketaan tamperelaiset, turkulaiset, jyväskyläläiset jne) asumisolojen osalta, mutta kun juuret ja työpakka on täällä, ei sitä niin vain lähdetä jonnekin böndelle lantaa luomaan. Nyt kannattaa helsinkiläisten pitää pää kylmänä ja alapää kuumana. Kyllä ne hinnat siitä rommaavat, kun ei hosu.


      • Tuoppis
        Vuokralainen 2 kirjoitti:

        Tämän palstan yksi ongelma on, että helsinkiläiset ja muualla asuvat keskustelevat samoista asioista keskenään, vaikka hintataso on aivan toinen.

        Omakotitalo on kiva juttu, mutta jos asut helsingissä, sinun pitää olla upporikas saadaksesi sellaisen. Missään muualla ei joudu purkukuntoisesta rintamamiestalosta maksamaan 250 000 euroa kuin täällä.

        Lisäksi helsingin hinnoilla on kannattavampaa asua vuokralla kuin osta "oma". Muualla maassa tämä tuskin pätee, mutta tänne on muodostunut niin paha kupla, että se puhkeaa hetkenä minä hyvänsä.

        Kadehdin maalaisia (joihin lasketaan tamperelaiset, turkulaiset, jyväskyläläiset jne) asumisolojen osalta, mutta kun juuret ja työpakka on täällä, ei sitä niin vain lähdetä jonnekin böndelle lantaa luomaan. Nyt kannattaa helsinkiläisten pitää pää kylmänä ja alapää kuumana. Kyllä ne hinnat siitä rommaavat, kun ei hosu.

        Taitaa olla Hesalaiset maalaisia tai oikeastaan vaan tyhmiä, kun maksavat asunnoista aivan järkyttäviä hintoja. Hinnat ovat pilvissä, koska tyhmä stadilainen maksaa sen, mitä pyydetään. Järkevä ostaa kämppänsä muualta.


      • Ci-Tikka
        Vuokralainen 2 kirjoitti:

        Tämän palstan yksi ongelma on, että helsinkiläiset ja muualla asuvat keskustelevat samoista asioista keskenään, vaikka hintataso on aivan toinen.

        Omakotitalo on kiva juttu, mutta jos asut helsingissä, sinun pitää olla upporikas saadaksesi sellaisen. Missään muualla ei joudu purkukuntoisesta rintamamiestalosta maksamaan 250 000 euroa kuin täällä.

        Lisäksi helsingin hinnoilla on kannattavampaa asua vuokralla kuin osta "oma". Muualla maassa tämä tuskin pätee, mutta tänne on muodostunut niin paha kupla, että se puhkeaa hetkenä minä hyvänsä.

        Kadehdin maalaisia (joihin lasketaan tamperelaiset, turkulaiset, jyväskyläläiset jne) asumisolojen osalta, mutta kun juuret ja työpakka on täällä, ei sitä niin vain lähdetä jonnekin böndelle lantaa luomaan. Nyt kannattaa helsinkiläisten pitää pää kylmänä ja alapää kuumana. Kyllä ne hinnat siitä rommaavat, kun ei hosu.

        On se noinkin kyllä. Minä valitsin keskustan sijasta erään Turun kehyskunnan. Kaikkea ei voi saada kerralla, se on totta. Paitsi jos kaivari kaavoitetaan puolen hehtaarin omakotitonteiksi. Tein pitkää pohdintaa omista elämänarvoista ja tarpeista ja valitsin nykyisen tieni ja en ole katunut, varsinkaan kun kuulee kaupunkiasumisen "ihanuuksista". Sitten joskus kun on rikas ostelee jugend-kaksion Turun keskustasta kaupunkikämpäksi. Näin se menee.

        Ps. kehyskunnassakin voi pitää alapään kuumana ;)


      • Matikka
        Ci-Tikka kirjoitti:

        On se noinkin kyllä. Minä valitsin keskustan sijasta erään Turun kehyskunnan. Kaikkea ei voi saada kerralla, se on totta. Paitsi jos kaivari kaavoitetaan puolen hehtaarin omakotitonteiksi. Tein pitkää pohdintaa omista elämänarvoista ja tarpeista ja valitsin nykyisen tieni ja en ole katunut, varsinkaan kun kuulee kaupunkiasumisen "ihanuuksista". Sitten joskus kun on rikas ostelee jugend-kaksion Turun keskustasta kaupunkikämpäksi. Näin se menee.

        Ps. kehyskunnassakin voi pitää alapään kuumana ;)

        Olenkin vähän ihmetellyt että sinulla on ihan fiksut mielipiteet mutta jotenkin en ole ollut ihan samalla aaltopituudella.

        Täältä Espoosta käsin nimittäin tilanne näyttää hivenen toiselta...:-) Vähänkään asumiskelpoisesta omakotitalosta joutuu pulittamaan 350.000eur...

        Vilpittömästi onnea valitsemallesi tielle!


      • Teuvo
        Vuokralainen 2 kirjoitti:

        Tämän palstan yksi ongelma on, että helsinkiläiset ja muualla asuvat keskustelevat samoista asioista keskenään, vaikka hintataso on aivan toinen.

        Omakotitalo on kiva juttu, mutta jos asut helsingissä, sinun pitää olla upporikas saadaksesi sellaisen. Missään muualla ei joudu purkukuntoisesta rintamamiestalosta maksamaan 250 000 euroa kuin täällä.

        Lisäksi helsingin hinnoilla on kannattavampaa asua vuokralla kuin osta "oma". Muualla maassa tämä tuskin pätee, mutta tänne on muodostunut niin paha kupla, että se puhkeaa hetkenä minä hyvänsä.

        Kadehdin maalaisia (joihin lasketaan tamperelaiset, turkulaiset, jyväskyläläiset jne) asumisolojen osalta, mutta kun juuret ja työpakka on täällä, ei sitä niin vain lähdetä jonnekin böndelle lantaa luomaan. Nyt kannattaa helsinkiläisten pitää pää kylmänä ja alapää kuumana. Kyllä ne hinnat siitä rommaavat, kun ei hosu.

        Itse kun tarkoittaa Pk seutua ja sanoo että omakotitalojen hinnat pilvissä, niin siihen vastaa joku Äetsästä että hinnat ihan passelit, hänellä 200m2, älä valita köyhä....:-)))

        Pitäisi muistaa laittaa aina otsikkoon seutu. niin ei tule niin pahoja sekaannuksia.


      • vuokranalennus
        Teuvo kirjoitti:

        Itse kun tarkoittaa Pk seutua ja sanoo että omakotitalojen hinnat pilvissä, niin siihen vastaa joku Äetsästä että hinnat ihan passelit, hänellä 200m2, älä valita köyhä....:-)))

        Pitäisi muistaa laittaa aina otsikkoon seutu. niin ei tule niin pahoja sekaannuksia.

        Tietysti on mukava lukea itse kunkin asuinpaikoista ja väljistä maalaistaloista, mutta eikös tässä pitänyt haarukoida alkuperäisen kysyjän vuokranalennusta.

        Vastaa vaikka uhoajien mieliksi, että totta tosiaan, taidatkin irtisanoa vuokrasopimuksen ja ostaa kartanon Munkkiniemestä. Mutta pidätkin vähin äänin pääsi ja säästät sitä perheenperustamista varten. Suunnitelmasi on tuhat kertaa järkevämpi kuin näiden uhoajien vinkit.

        Ehdota vuokraisännälle kohtuullista (mikä, en tiedä) vuokranalennusta remonttikuukausiksi ja ellei neuvonpito etene, muistuta runsaasta tarjonnasta ja sopimuksen purkumahdollisuudesta, niin eiköhän se yksi kesä sillä selviä. Mieti kuitenkin, että mahtaako vuokraisäntäsi heti remontin jälkeen perustella samaisella asumistasoa parantaneella remontilla ei vain vuokran palautusta entiseksi vaan korotusta entiseen.


      • Ci-Tikka
        Matikka kirjoitti:

        Olenkin vähän ihmetellyt että sinulla on ihan fiksut mielipiteet mutta jotenkin en ole ollut ihan samalla aaltopituudella.

        Täältä Espoosta käsin nimittäin tilanne näyttää hivenen toiselta...:-) Vähänkään asumiskelpoisesta omakotitalosta joutuu pulittamaan 350.000eur...

        Vilpittömästi onnea valitsemallesi tielle!

        on mielestäni paras paikka asua :) Täällähän minä vietän askeettista elämää radan varressa ranskanrautojen ja kohta kukintansa aloittavien sinivuokkojen keskellä ja kommentoin mitä mieleen pulpahtaa. Kortteerini kustannusarvio kaikkine remontteineen päivineen tuskin paljoa yli 100.000 e kipuaa (toivottavasti ei ainakaan).

        Kiitos & onnea omalle tiellesi myös.


    • alennus

      jos remontti kestää osaltasi 3kk! Ajatellaan, että lähtisitkin lätkimään, niin ei vuokranantaja ennen remontin loppumista siihen paikallesi pysty ketään houkuttelemaan -ellei antaisi kämppää TODELLA halvalla. Mieti mitä olisit valmis itse maksamaan asunnosta, johan ko remppa tulee heti ja johon sinun vasta pitäisi muuttaa kun muitakin asuntoja olisi tarjolla.. Vuokranantajalle tulisi siis takkiin vuokrissa ja runsaasti, jos lähdet pois. Vuokran puolituksessakin hän varmasti voittaa vielä enemmän, kuin jos yrittäisi saada kaupaksi uudelle vuokralaiselle siksi 3kk ja siitä eteenpäin..

      • Vuokralainen

        Kiitos vinkeistä sinulle ja muillekin. Katsoin itse asiassa nyt kotiin ehdittyäni miten toisessa päässä taloa asia on edennyt ja olin itse asiassa väärässä - tämä asunto menee kokonaan pussiin ei vain parveke. Eli 3kk kuumaa Suomen kesää ilman muita tuuletuskanavia kuin käytävän ovi.

        Soitin myös vuokraisännälle ja tulos:

        - ei tiedä kuulemma remontista muuta kuin keston (ei uskottavaa, omistaja kuitenkin maksaa remontista varmaan liki 10000e joten luulisi tietävän mihin raha tarkalleen käytetään!)

        - itki itkemästä päästyään kuinka hänelle on kustannuksia (huomautin että remontti nostaa asunnon arvoa joten ei se pelkkä menoerä ole.
        lisäksi totesin että päinvastoin kuin vaikka kylpyhuoneremontti, tässä hän saa kaiken hyödyn arvonnousuna ja minä kaiken haitan.)

        - soittaa huomenna vuokravälittäjään jonka kautta tähän 18kk sitten tulin neuvoja saadakseen ja palaa asiaan, ei tarjonnut penniäkään vastineeksi vaan sanoi että koska vuokraa ei korotettu tänä vuonna niin se kuittaa tuon remonttihaitan (just, 10-15e/kk 570e vuokrasta, kyllä kannattaa asua pussissa tuolla hinnalla..) -- en ymmärrä miksi asia välittäjää edes kiinnostaisi mutta menköön olleeksi.

        Lisätään tähän että vuokraa aivan varmasti yritetään remontin jälkeen korottaa joka tapauksessa ja herra on jopa miettinyt asunnon myyntiä alta joten tilanne ei ole oiva. Asunnossa on pitänyt vain hyvä sijainti ja siedettävän hyvä vuokrasuhde...

        Joten kyllä tilanne on niin että huomenna joko vuokra putoaa selvästi (puolet on nyrkkisääntö, alle 1/3 pudotus ei missään tapauksessa käy) niin herra saa kyllä samantien irtisanomisilmoituksen ja vaikka sitten riskillä etsitään uusi kämppä huhtikuun aikana.


      • vuokranantaja
        Vuokralainen kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä sinulle ja muillekin. Katsoin itse asiassa nyt kotiin ehdittyäni miten toisessa päässä taloa asia on edennyt ja olin itse asiassa väärässä - tämä asunto menee kokonaan pussiin ei vain parveke. Eli 3kk kuumaa Suomen kesää ilman muita tuuletuskanavia kuin käytävän ovi.

        Soitin myös vuokraisännälle ja tulos:

        - ei tiedä kuulemma remontista muuta kuin keston (ei uskottavaa, omistaja kuitenkin maksaa remontista varmaan liki 10000e joten luulisi tietävän mihin raha tarkalleen käytetään!)

        - itki itkemästä päästyään kuinka hänelle on kustannuksia (huomautin että remontti nostaa asunnon arvoa joten ei se pelkkä menoerä ole.
        lisäksi totesin että päinvastoin kuin vaikka kylpyhuoneremontti, tässä hän saa kaiken hyödyn arvonnousuna ja minä kaiken haitan.)

        - soittaa huomenna vuokravälittäjään jonka kautta tähän 18kk sitten tulin neuvoja saadakseen ja palaa asiaan, ei tarjonnut penniäkään vastineeksi vaan sanoi että koska vuokraa ei korotettu tänä vuonna niin se kuittaa tuon remonttihaitan (just, 10-15e/kk 570e vuokrasta, kyllä kannattaa asua pussissa tuolla hinnalla..) -- en ymmärrä miksi asia välittäjää edes kiinnostaisi mutta menköön olleeksi.

        Lisätään tähän että vuokraa aivan varmasti yritetään remontin jälkeen korottaa joka tapauksessa ja herra on jopa miettinyt asunnon myyntiä alta joten tilanne ei ole oiva. Asunnossa on pitänyt vain hyvä sijainti ja siedettävän hyvä vuokrasuhde...

        Joten kyllä tilanne on niin että huomenna joko vuokra putoaa selvästi (puolet on nyrkkisääntö, alle 1/3 pudotus ei missään tapauksessa käy) niin herra saa kyllä samantien irtisanomisilmoituksen ja vaikka sitten riskillä etsitään uusi kämppä huhtikuun aikana.

        Mistä uuden asunnon haluat?
        Olisi tarjolla 10 neliöä suurempi samaan hintaan.


      • Vuokralainen
        vuokranantaja kirjoitti:

        Mistä uuden asunnon haluat?
        Olisi tarjolla 10 neliöä suurempi samaan hintaan.

        Tuusulanväylän länsipuolelta etsin, radanvarsisijainti tai muuten hyvät julkiset yhteydet plussaa. Osuisiko kohdalleen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe