Valokuitu ja päätelaite

Anonyymi

Paikkakunnalleni on tulossa valokuitu ja päätelaite on hankittava itse. Millainen päätelaittee pitää olla? Kelpaako esim. nyt käytössäni oleva reititin ?

23

8594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sun kannattais kysyä päätelaitetta siltä puhelinyhtiöltä, joka sen valokuituliittymän tekee. Yleensä ne myy myös päätelaitteita.

    • Mitään ei voi hankkia, ennen kuin rakennuttaja ja operaattori on ilmoittanut käytetyistä teknologioista ja teknisistä vaatimuksista päätelaitteelle.

      Teknologioita ja totetutustapoja on niin monia.

    • Se, että kuitu tulee paikkakunnalle ei vielä sano mitään. Minulla kuitu tulee kämppään ja se on täysin käyttämätön, koska netti tulee kaapelin kautta. Kannattaa kysyä siltä palveluntarjoajalta, joka sitä kuitua tuo. On aika vaikea sanoa enempää, kun et kerro paikkakuntaa, mikä reititintä sinulla on etkä mitään. Yhtä hyvin voisit kysyä meiltä mitä sinulla on vasemmassa taskussa.

      Jos esimerkiksi kertoisit paikkakunnan, joku toinen sillä asuva voisi tietää asian.

      • Anonyymi

        Tämä liittymä on siis harkinnassa minulla.
        Kuidun rakentaa netplasa ja tilauksen sivulla on vaihtoehdot näin:

        Päätelaite *
        En tilaa päätelaitetta.
        Tilaan kuitupäätelaitteen (CTS-FWR5-3105 tai vastaava) asennuksen ja testauksen, kuidun päättämisen kiinteistöön sekä tarvittavat tarvikkeet, hinta 248 € (sis. alv 24%).

        Paikkakunta on Siikajoki
        Minusta aika kallis kun 20 e liittymälläkin pärjää
        Ja hinnat on :
        Liittymän nopeus * 100/100 Mbps 39,90 €/kk, 24 kk määräaikainen sopimus
        1000/1000 Mbps (sis. IPTV-palvelun) 49,90 €/kk, 24 kk määräaikainen sopimus

        ja mun reititin on Huawein E5776 -mobiilireititin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä liittymä on siis harkinnassa minulla.
        Kuidun rakentaa netplasa ja tilauksen sivulla on vaihtoehdot näin:

        Päätelaite *
        En tilaa päätelaitetta.
        Tilaan kuitupäätelaitteen (CTS-FWR5-3105 tai vastaava) asennuksen ja testauksen, kuidun päättämisen kiinteistöön sekä tarvittavat tarvikkeet, hinta 248 € (sis. alv 24%).

        Paikkakunta on Siikajoki
        Minusta aika kallis kun 20 e liittymälläkin pärjää
        Ja hinnat on :
        Liittymän nopeus * 100/100 Mbps 39,90 €/kk, 24 kk määräaikainen sopimus
        1000/1000 Mbps (sis. IPTV-palvelun) 49,90 €/kk, 24 kk määräaikainen sopimus

        ja mun reititin on Huawein E5776 -mobiilireititin

        Siis ei sitä päätelaitetta tarvitsekkaan hankkia itse. voipi tilata tuosta. Mutta tarviinko sitä kun mul on tuo reititin

        Aikas kalliiksi tuo tulee. 100 248 = 348


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä liittymä on siis harkinnassa minulla.
        Kuidun rakentaa netplasa ja tilauksen sivulla on vaihtoehdot näin:

        Päätelaite *
        En tilaa päätelaitetta.
        Tilaan kuitupäätelaitteen (CTS-FWR5-3105 tai vastaava) asennuksen ja testauksen, kuidun päättämisen kiinteistöön sekä tarvittavat tarvikkeet, hinta 248 € (sis. alv 24%).

        Paikkakunta on Siikajoki
        Minusta aika kallis kun 20 e liittymälläkin pärjää
        Ja hinnat on :
        Liittymän nopeus * 100/100 Mbps 39,90 €/kk, 24 kk määräaikainen sopimus
        1000/1000 Mbps (sis. IPTV-palvelun) 49,90 €/kk, 24 kk määräaikainen sopimus

        ja mun reititin on Huawein E5776 -mobiilireititin

        Toi sun "reititin" ei sovi mitenkään yhteen noiden kuituvehkeiden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis ei sitä päätelaitetta tarvitsekkaan hankkia itse. voipi tilata tuosta. Mutta tarviinko sitä kun mul on tuo reititin

        Aikas kalliiksi tuo tulee. 100 248 = 348

        jos tuossa 348€ on koko kustannus kaikkineen kaivamisineen ja töineen/vehkeineen niin on todella sikahalpa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        jos tuossa 348€ on koko kustannus kaikkineen kaivamisineen ja töineen/vehkeineen niin on todella sikahalpa.

        Sanoisin minäkin, että ei kannata alkaa säätämään, vaan ottaa tuon operaattorin asennuspaketin laitteineen suosiolla.

        Eihän itse purkki maksa kuin runsaan satasen ja siihen SFP-adapteri ja mahdolliset kiinnitystarvikkkeet, mutta jos ei itse ole aikaisemmin tehnyt, niin vaatii asentajan paikalle, jolloin oletettu hintaetu katoaa siihen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä liittymä on siis harkinnassa minulla.
        Kuidun rakentaa netplasa ja tilauksen sivulla on vaihtoehdot näin:

        Päätelaite *
        En tilaa päätelaitetta.
        Tilaan kuitupäätelaitteen (CTS-FWR5-3105 tai vastaava) asennuksen ja testauksen, kuidun päättämisen kiinteistöön sekä tarvittavat tarvikkeet, hinta 248 € (sis. alv 24%).

        Paikkakunta on Siikajoki
        Minusta aika kallis kun 20 e liittymälläkin pärjää
        Ja hinnat on :
        Liittymän nopeus * 100/100 Mbps 39,90 €/kk, 24 kk määräaikainen sopimus
        1000/1000 Mbps (sis. IPTV-palvelun) 49,90 €/kk, 24 kk määräaikainen sopimus

        ja mun reititin on Huawein E5776 -mobiilireititin

        Jos hitaammallakin pärjää niin miksi ottaa kuitua. Tuo on aika spesiaalitekniikkaa, joten se maksaa. Tuo mobiilireititin ei mitenkään liity asiaan.

        Tässä on laiteen käyttöhje:

        https://iisiverkko.fi/wp-content/uploads/2019/06/CTS_FRW5-3105-kuitupäätelaitteen-käyttöohje-v1.0.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä liittymä on siis harkinnassa minulla.
        Kuidun rakentaa netplasa ja tilauksen sivulla on vaihtoehdot näin:

        Päätelaite *
        En tilaa päätelaitetta.
        Tilaan kuitupäätelaitteen (CTS-FWR5-3105 tai vastaava) asennuksen ja testauksen, kuidun päättämisen kiinteistöön sekä tarvittavat tarvikkeet, hinta 248 € (sis. alv 24%).

        Paikkakunta on Siikajoki
        Minusta aika kallis kun 20 e liittymälläkin pärjää
        Ja hinnat on :
        Liittymän nopeus * 100/100 Mbps 39,90 €/kk, 24 kk määräaikainen sopimus
        1000/1000 Mbps (sis. IPTV-palvelun) 49,90 €/kk, 24 kk määräaikainen sopimus

        ja mun reititin on Huawein E5776 -mobiilireititin

        Pysy kaukana kaikesta jossa lukee CTS. Tohon jos sotkeudut ei seuraa kun harmia. Laitetta joutuu buuttaan joka päivä ja langattoman kantavuus nolla. Laite katkoo yhteyttä ja kävi niin kuumana ettei meinannu kestää koskea. Usealla mennyt tuo laite vaihtoon. Täys susi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysy kaukana kaikesta jossa lukee CTS. Tohon jos sotkeudut ei seuraa kun harmia. Laitetta joutuu buuttaan joka päivä ja langattoman kantavuus nolla. Laite katkoo yhteyttä ja kävi niin kuumana ettei meinannu kestää koskea. Usealla mennyt tuo laite vaihtoon. Täys susi.

        Mulla ollut CTS FWR5 3105 2.5v eikä mitään ongelmia. Sulla ollut maanantai laitteita :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ollut CTS FWR5 3105 2.5v eikä mitään ongelmia. Sulla ollut maanantai laitteita :)

        Kyllä CTS asiansa ajaa mutta wlanipuoli on heikko, ei ole oikein kantavuutta sillä


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        Jos hitaammallakin pärjää niin miksi ottaa kuitua. Tuo on aika spesiaalitekniikkaa, joten se maksaa. Tuo mobiilireititin ei mitenkään liity asiaan.

        Tässä on laiteen käyttöhje:

        https://iisiverkko.fi/wp-content/uploads/2019/06/CTS_FRW5-3105-kuitupäätelaitteen-käyttöohje-v1.0.pdf

        Ei ap.

        Mitenköhän tuollaisella all aolevalla liittymällä tulisi toimeen ns. peruskäytössä, jossa jonkin softan / käyttiksen josku sharvoin lataus edustaa sitä raskainta käyttöä?

        ADSL:

        WiFi 5​

        to -> 20 Mb/s

        Image 4k

        ***

        Nykyinen vuodelta yksi ja kaksi perua oleva "super-nopea" ADSL-liittymä antoi testin mukaan:

        Download - 2.285 Mb/s ja sen average 2.05 Mb/s

        Uploadille ei antanut arvoa

        Latenssi - 42.00 ms - Jetter 8.000 ms


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ap.

        Mitenköhän tuollaisella all aolevalla liittymällä tulisi toimeen ns. peruskäytössä, jossa jonkin softan / käyttiksen josku sharvoin lataus edustaa sitä raskainta käyttöä?

        ADSL:

        WiFi 5​

        to -> 20 Mb/s

        Image 4k

        ***

        Nykyinen vuodelta yksi ja kaksi perua oleva "super-nopea" ADSL-liittymä antoi testin mukaan:

        Download - 2.285 Mb/s ja sen average 2.05 Mb/s

        Uploadille ei antanut arvoa

        Latenssi - 42.00 ms - Jetter 8.000 ms

        Kaksi megabittiä sekunnissa on kyllä liian hidas, jos vähänkin muuta käyttää kuin sähköpostia ja selaimen perussivuja.

        Vanha perus-ADSL:kin antoi yleensä sen 5 – 7 Mb/s, joten liittymässäsi on jokin ongelma.

        ADSL2 -modeeminkin "pitäisi" saavuttaa keskimäärin sellainen 12 – 17 Mb/s vähän laitteesta ja paljon etäisyydestä keskukseen riippuen.



        Hyvin toimiva, mutta tekniikaltaan aika antiikkinen ADSL2 riittää edelleen netin kohtuullisen sujuvaan käyttöön. Upload on tosin aika heikko, yleensä rajoitettu pariin megabittiin sekunnissa, joten mitään peliservereitä tai palvelimia ylipäätäänkään ei tällä ylläpidetä.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Kaksi megabittiä sekunnissa on kyllä liian hidas, jos vähänkin muuta käyttää kuin sähköpostia ja selaimen perussivuja.

        Vanha perus-ADSL:kin antoi yleensä sen 5 – 7 Mb/s, joten liittymässäsi on jokin ongelma.

        ADSL2 -modeeminkin "pitäisi" saavuttaa keskimäärin sellainen 12 – 17 Mb/s vähän laitteesta ja paljon etäisyydestä keskukseen riippuen.



        Hyvin toimiva, mutta tekniikaltaan aika antiikkinen ADSL2 riittää edelleen netin kohtuullisen sujuvaan käyttöön. Upload on tosin aika heikko, yleensä rajoitettu pariin megabittiin sekunnissa, joten mitään peliservereitä tai palvelimia ylipäätäänkään ei tällä ylläpidetä.

        Niin, en tiedä josko tuo vanha USB / Ethernet Modem / Reititin voisi olla se jarruttava palikka. Toisaalta, en tiedä miten kaukana olen puhelinkeskuksesta. Olen ymmärtänyt, että ko. operaattorilla olisi tilanteen mukaan käytössä ADSL tai VDSL.

        ADSL: https://fi.wikipedia.org/wiki/ADSL

        ADSL2 : https://fi.wikipedia.org/wiki/ADSL2

        Kauppasivat kuitua kun tietokantansa mukaan tässä buildingissa sellainen olisi, mutta heidän tietonsa on virheellinen.

        Siksipä sopparin muutoksen listalla saattaisi olla tuo viestinini kohdan 1 vaihtoehto, eli sillä kait pärjäilisi reippaasti paremmin kuin nykyisellä "nopeudella" ... ellei sitten pelkällä modemin parempaan vaihdolla saisi kohtuullista korjausta aikaan.

        Tosin joka tapauksessa tulisi jokin sopparin muutos tehdä kun nykykombinaationi on turhan epä€dukasa, (eikä sellaista edes uutena sopparina ole enää olemassakaan) joskin sitten tulisi sitoutua minimi 12 kk.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, en tiedä josko tuo vanha USB / Ethernet Modem / Reititin voisi olla se jarruttava palikka. Toisaalta, en tiedä miten kaukana olen puhelinkeskuksesta. Olen ymmärtänyt, että ko. operaattorilla olisi tilanteen mukaan käytössä ADSL tai VDSL.

        ADSL: https://fi.wikipedia.org/wiki/ADSL

        ADSL2 : https://fi.wikipedia.org/wiki/ADSL2

        Kauppasivat kuitua kun tietokantansa mukaan tässä buildingissa sellainen olisi, mutta heidän tietonsa on virheellinen.

        Siksipä sopparin muutoksen listalla saattaisi olla tuo viestinini kohdan 1 vaihtoehto, eli sillä kait pärjäilisi reippaasti paremmin kuin nykyisellä "nopeudella" ... ellei sitten pelkällä modemin parempaan vaihdolla saisi kohtuullista korjausta aikaan.

        Tosin joka tapauksessa tulisi jokin sopparin muutos tehdä kun nykykombinaationi on turhan epä€dukasa, (eikä sellaista edes uutena sopparina ole enää olemassakaan) joskin sitten tulisi sitoutua minimi 12 kk.

        Kysypäs operaattoriltasi tarkemmin siitä teknologiasta, sillä kotikäyttäjälle sekä ADSL ja VDSL tulevat (yleensä) samalla tavalla modeemilla, joka on kytketty ihan vanhaan kunnon lankapuhelinlinjaan.

        Jos talo on "valokuitutalo", niin (yleensä) jos talo on vähänkään vanhempi ilman valmiiksi vedettyä Ethernetiä joka kämppään, on valokuitu vedetty vain talojakamoon asti, josta se muunnetaan VDSL:ksi ja johdetaan asuntoihin tavallisella jo olemassa olevalla lankapuhelinkaapelilla.

        Ei ole mtään estettä sille, etteikö talossa voisi olla sekä ADSL- että VDSL-kytkettyjä talouksia, jopa eri operaattoreilla. Myös useimmat nykymodeemit toimivat sekä ADSL- että VDSL -moodissa, joten kalusto on samaa, vaikka suorituskyvyssä on eroa kuin yöllä ja päivällä.

        Käsittääkseni hitain myytävä VDSL on 10/1, jonka kymmenessä megabitissä download pysyy kuin nakutettuna. Peruskäyttöön luotettava perusyhteys.

        Taloyhtiössämme on VDSL:n perusmaksu ympätty vuokriin ja vastikkeisiin, joten verkkolaitteen hintaa tai vuokraa lukuunottamatta "ilmainen". Itse maksan ekstraa runsaan kympin kuussa nopeudesta 100/10.

        Otapa siis tarkemmin selvää siitä valokuidusta omassa taloyhtiössäsi. ; )


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Kysypäs operaattoriltasi tarkemmin siitä teknologiasta, sillä kotikäyttäjälle sekä ADSL ja VDSL tulevat (yleensä) samalla tavalla modeemilla, joka on kytketty ihan vanhaan kunnon lankapuhelinlinjaan.

        Jos talo on "valokuitutalo", niin (yleensä) jos talo on vähänkään vanhempi ilman valmiiksi vedettyä Ethernetiä joka kämppään, on valokuitu vedetty vain talojakamoon asti, josta se muunnetaan VDSL:ksi ja johdetaan asuntoihin tavallisella jo olemassa olevalla lankapuhelinkaapelilla.

        Ei ole mtään estettä sille, etteikö talossa voisi olla sekä ADSL- että VDSL-kytkettyjä talouksia, jopa eri operaattoreilla. Myös useimmat nykymodeemit toimivat sekä ADSL- että VDSL -moodissa, joten kalusto on samaa, vaikka suorituskyvyssä on eroa kuin yöllä ja päivällä.

        Käsittääkseni hitain myytävä VDSL on 10/1, jonka kymmenessä megabitissä download pysyy kuin nakutettuna. Peruskäyttöön luotettava perusyhteys.

        Taloyhtiössämme on VDSL:n perusmaksu ympätty vuokriin ja vastikkeisiin, joten verkkolaitteen hintaa tai vuokraa lukuunottamatta "ilmainen". Itse maksan ekstraa runsaan kympin kuussa nopeudesta 100/10.

        Otapa siis tarkemmin selvää siitä valokuidusta omassa taloyhtiössäsi. ; )

        Tarkistin modem-reitittimen tiedot jolle sen esitteessä / myyntipakkausessa luvataan max:

        - ADSL 8Mb

        - ADSL2 10 Mb

        - ADSL2 25 Mb.

        Tuon perusteella ainakaan tuosta palikasta ei nykyliittymän "nopeuden" tulisi kiikastaa, eli pitäisi olla tuon teknologian standardeissa.

        Kun toissapäivänä poikkesin operaattorin kivijalkaliikkeeseen, niin myyjä perustiedot kysyttyäân ensin poistui takahuoneeseen "tarkistamaan jotakin" viipyi hyvän tovin ja palattuaan vakuutti nykytilanteen ADSL:n olevan ainoa vaihtoehto, paitsi jos otan markkinoimansa tarjouksen kuidusta vastaan. Koetti painaa päätöksenteon samaan hetkeen ja teki lisätarjouksia, jotta olisin heti allekirjoittanut.

        Jäi sellainen kutina että _kuidun myynti oli se todellinen tavoite_, jossa en mahdollisesti saanut aivan totuudenmukaista vastausta kysymykseni teknisistä mahdollisuuksista tyyliin ADSL tai VDSL.

        Mutta tässä (pienessä) kiinteistössä ei ole kuitua, josta taannoin / aikaa sitten taloyhtiön asukaat olivat saaneet tarjouskirjeen, mutta kukaan ei siihen ollut reagoinut. Keskustelin aiheesta juuri eilen yhden naapurin kanssa.

        Eli puhelinlinjan varassa tässä kiinteistössä nettiyhteydet hoituvat kunkin itselleen valiteman operaattorin sopparilla.


    • Anonyymi

      halpa on liittymä, vain hullu jättää ottamatta tuolla hinnalla. Nyt puhutaan kuitenkin maailman parhaasta nettiliittymästä (valokuitu). Ei tarvitse enää arvailla tuleeko 2 megaa vai 100 megaa kun käyttäjiä on enemmän, tai kun kaistan käyttö ihmisillä kasvaa, kuten se tekee joka vuosi. valokuidulla tulee se mitä luvataan, joka päivä. Kunnollinen wlan voi vaatia paremman laitteen siihen firman toimittaman perään. Se on helppo lisätä myöhemmin, jos tarvii.

    • Anonyymi

      Unohtui vielä kirjoittaa, että valokuitu skaalautuu myös tulevaisuutta varten, kapasiteettia voi nostaa lähes rajattomasti. 50 vuotta menee heittämällä, vain päätelaitteita joutuu välillä uusimaan. Samaan aikaan mobiiliverkossa on käyty läpi jo ainakin 10 eri gee versiota, eikä siltikään ratkaisua löydy mobiilin perinteisiin ongelmiin. Ne kun on ns. luonnonlakeja.

    • Anonyymi

      Joku 4G mobiililiittymä ja sim kortille oma verkkovirtaan kytketty reititin olisi kyllä kohtuullisen nopea myös 20 euron kuukausihinnalla. Esim Huawein sim-korttipaikkaisia reitittimiä saa satasella. Välillä tulee myös hyviä liittymätarjouksia puhelinfirmoilta joihin voi tarttua ja irtisanoa sitten kun määräaikaistarjous umpeutuu. Itselläkin oli 4G mobiiliverkko kotikäytössä noin vuoden verran kunnes taloyhtiöön tuli tarjous huomattavasti halvemmasta ja nopeammasta valokuituyhteydestä.

      • Anonyymi

        Tosiasia on, että 4G mobiiliverkko kuvaa hyvin toimintamenetelmiä parannettaessa organisaation sisäisiä ratkaisumalleja. Kaikesta huolimatta yleensä mobiiliverkko auttaa käyttäjää ymmärtämään huomaamattomia haittatekijöitä.

        Onko todellakin niin, ettemme mahda tälle asialle mitään?


    • Anonyymi

      Meille tuli kuituliittymä, enkä oo tyytyväinen. Vähän väliä käytettävä töpselit irti että alkaa taas toimia. Siikajoki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      234
      16730
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      26
      2133
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1940
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      190
      1712
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1453
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1092
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      962
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      738
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      212
      731
    Aihe