get-wifi-x.com - Tuon mainoksessa juutuubissa esitettiin lukuisia paikkansapitämättömiä väitteitä.
mm. "Näin operaattorisi on mahdotonta hidastaa nettiyhteyttäsi"
Todellisuudessa: mikään omassa taloudessa oleva laite ei voi estää, jos operaattori päättää "kuristaa" nettiyhteyttäsi.
Senverran toki mainoksessa on asiaakin, että ilmeisesti operaattorit todellakin jakavat kaistaa ehkä maksettujen nopeuksien suhteessa, vaikka ruuhkatunteina kukaan ei saa sitä nopeutta, mistä on maksanut, mutta ehkä tietyn prosentin siitä.
Itse en ostaisi laitetta, jonka mainoksessa on suoranaisia valheita.
Mutta jokainen toki tekee ostopäätöksensä itse.
Oman paikallisen Wi-Fi -verkon laatua tuo saattaa parantaakin, mutta operaattorin kaistanrajoitustoimia tuo laite ei pysty estämään, vaikka sen mainos toisin antaa ymmärtääkin.
JOS kyseessä ei ole pelkkä laite, vaan myös VPN -palvelu, niin salaamalla kaiken liikenteen oman tietokoneen ja VPN -palvelun välillä voisi estää operaattorin tekemän datapohjaisen profiloinnin... tosin kun nykyaikana suurin osa palvelimista on https eikä enää http kuten joskus vielä 2000 -luvun alussa oli http, niin salattua yhteyttä (siis sen siältöä) ei operaattori voi muutenkaan vakoilla, vaan ainoastaan liikenteen määrää ja sitä, mihin palvelmieen oma kone on yhteydessä.
Mutta jos laitetta myydään 50% alella, ja mistään VPN -kuukausimaksuista ei mainos mainitse mitään, niin laitevalmistaja ei varmaankaan kertamaksulla anna ilmaista VPN -palvelua koko loppuelämäksi !
Siksipä: Jos VPN -palvelua ei mukana tule (ja epäilen, ettei tule, koska se ei ilman kk -maksua ole kannattavaa liiketoimintaa sellaista tarjota), niin laite ei pysty estämään edes operaattorin tekemää asiakkaansa netinkäyttötapojen profilointia, joten tältäkin osin mainoksessa esiintyvätväitteet ovat katteettomia.
Mutta: Ostakoon ken haluaa !
taas huijaus (harhaanjohtavaa mainontaa)
8
1044
Vastaukset
Tässähän pohjimmiltaan kyse hyvin yksinkertaisesta ja selkeästä asiasta. Kaupallinen petos on lähes jokaisen valtiovallan erityissuojeluksessa. Tämä taas johtuu siitä, että lähes kaikki päättäjät ovat rahalla ohjattavia morionetteja. Ei äänestämisellä ole mitään vaikutusta päätöksiin,
https://genius.com/Juice-leskinen-midas-lyrics- Anonyymi
Eikö teillä mene kaaliin "liian hyvää ollakseen totta". Tuo hokema pitää niinku niinku niinku 99% aina melekeen paikkansa.
- Anonyymi
Voihan, paketeissa on prioriteetti merkki..
Ja jos saa ykkösluokan, niin ohittaa kaikki kuristukset.- Anonyymi
"Voihan, paketeissa on prioriteetti merkki..
Ja jos saa ykkösluokan, niin ohittaa kaikki kuristukset."
Taas lisää valheita !
Ikävä kyllä nuo prioriteettiluokat on laadittu operaattorin eikä asiakkaan tarpeiden mukaisesti.
Siksi prioriteettibittejä on 3, mutta tämä EI TARKOITA kahdeksaa erilaista prioriteettiluokkaa, vaikka 3:lla bitillä onkin teoriassa mahdollista esittää kahdeksan erilaista yhdistelmää.
Todellisuudessa prioriteettiluokkia on vain 4:
1) "tavallinen" = kaikki prioriteettibitit = 0, eli koodi = "000"
2) maksimoi datasiirtomäärä eli engl. "throughput" = "100"
3) maksimoi läpimenotodennäköisyys eli minimoi riski, että paketti katoaa matkalla = "010"
4) minimoi siirtoviive = "001"
Mikä tahansa yhdistelmä, jossa on useampi kuin 1 prioriteettibitti "pystyssä" = 1, niin se on ilmeisesti kaikista huonoin luokka eli joko sama kuin "000" tai vieläkin huonompi.
Malliesimerkki kuinka asioita hoidetaan loppukäyttäjän tarpeiden vastaisesti (mutta operaattorit tästä jotakin hyötyvät).
JOS vaikkapa haluaisit toteuttaa IP -puhelun (kuten esim. VoIP -puhelinsovelluksen tai kuten SKYPEssä on tehty), niin jos nuo prioriteettibitit olisi toteutettu järkevästi, niin voisit asettaa prioriteetti = "011" eli " minimoi riski, että paketti katoaa matkalla" JA "minimoi siirtoviive" - tämä olisi järkevää koska se on juuri se, mitä VoIP -puhe tarvitsee.
Mutta typerästi määrättyjen sääntöjen takia ET voi toimia noin, eli jos silti toimit, niin prioriteettisi on joko sama kuin "000" tai vieläkin huonompi!
Voit siis valita joko "010" = "minimoi riski, että paketti katoaa matkalla", mutta siirtoviive voi olla suuri.
Tai voit valita "001" = "minimoi siirtoviive", mutta mahdollisesti osa paketeista voi kadota matkalla.
JOS minä olisin saanut päättää, niin koko homma toimisi toisin:
000 = alin prioriteetti ja "111" = korkein prioriteetti, ja kaikki 8 mahdollista yhdistelmää olisivat käytössä.
Vaikkapa näin:
Kun maksat määrätyn kuukausimaksun nettiyhteydestäsi, niin saat:
(Datamäärä laskettu 10 Mbps yhteydellä)
Prioriteetti: 7 Suht. data: 1 Datamäärä: 457 bps
Prioriteetti: 6 Suht. data: 4 Datamäärä: 1828 bps
Prioriteetti: 5 Suht. data: 16 Datamäärä: 7312 bps
Prioriteetti: 4 Suht. data: 64 Datamäärä: 29248 bps
Prioriteetti: 3 Suht. data: 256 Datamäärä: 116992 bps
Prioriteetti: 2 Suht. data: 1024 Datamäärä: 467968 bps
Prioriteetti: 1 Suht. data: 4096 Datamäärä: 1871872 bps
Prioriteetti: 0 Suht. data: 16384 Datamäärä: 7487488 bps
TotalVol: 21845
Eli jos maksat 10 Mbps nopeudesta, se oikeuttaa sinut liikennöimään enintään 457 bps parhaan prioriteettiluokan eli "Prioriteetti 7" dataa ja 7487488 bps heikoimman prioriteettiluokan eli "Prioriteetti 0" dataa.
Asiakas voisi itse hallinnoida sitä, minkä sovelluksen sallitaan lähettää miten paljon minkäkin luokan dataa mutta siten, että jos asiakas ylittää tietyn prioriteettiluokan kiintiönsä, niin operaattori voi pakottaa kiintiön ylittävän osan datasta seuraavaksi alempaan prioriteettiluokkaan siten, että luokan alennusoikeus on kumulatiivinen, eli jos tämä johtaisi seuraavaksi alemmankin luokan kiintiön ylitykseen, niin silloin luokka voi alentua enemmänkin kuin yhden askeleen.
Tämä malli olisi oikeudenmukaisempi ja samalla voisi lopettaa turhat puheet siitä, onko operaattorilla oikeus priorisoida netissä liikkuvaa dataa, koska silloin vastaus olisi selkeä: "Näiden sääntöjen mukaisesti operaattorilla ON oikeus, mutta muutoin kuin näiden sääntöjen mukaisesti EI OLE oikeutta priorisoida netissä liikkuvaa dataa".
Eli ideana on se, että jokaisen luokan sisällä on tietty datakiintiö, ja kunkin luokan kiintiö on 4 -kertainen seuraavaksi prioriteettijärjestyksessä olevaan luokkaan verrattuna tietenkin niin päin, että ns. bulkkidataa (eli heikoimman prioriteettiluokan dataa on käytettävissä suurin määrä).
Eli, jos haluat vaikkapa imuroida jonkin käyttöjärjestelmän DVD -levykuvan (tyypillisesti 4,7 Gigatavun tiedosto) niin tuohon sopii juurikin se bulkkidata eli Prioriteetti 0 = heikoimman prioriteettiluokan dataa, eli se "pudotetaan" ensimmäisenä, jos netissä syntyy ruuhkaa.
VoIP -puheluihin siis prioriteettiluokka 4-6 äänenlaadusta riippuen.
Paras olisi tietenkin sellainen äänikoodekki, jossa jo 1828 bps riittää ymmärrettävän (joskin raskaasti pakatun) puheen siirtämiseen, ja mahdollinen lisädata (7312 bps ja 29248 bps nopeuksilla) parantaa äänenlaatua, mutta ei ole täysin välttämätön ymmärrettävän puheen siirtämiseksi).
Mutta eihän näitä oikeasti haluta (siis asioista päättävät tahot eivät halua) käyttäjän tarpeiden mukaan suunnitella, vaan oikeasti nämä asiat suunnitellaan siten, mikä takaa operaattoreille parhaat liikevoitot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Voihan, paketeissa on prioriteetti merkki..
Ja jos saa ykkösluokan, niin ohittaa kaikki kuristukset."
Taas lisää valheita !
Ikävä kyllä nuo prioriteettiluokat on laadittu operaattorin eikä asiakkaan tarpeiden mukaisesti.
Siksi prioriteettibittejä on 3, mutta tämä EI TARKOITA kahdeksaa erilaista prioriteettiluokkaa, vaikka 3:lla bitillä onkin teoriassa mahdollista esittää kahdeksan erilaista yhdistelmää.
Todellisuudessa prioriteettiluokkia on vain 4:
1) "tavallinen" = kaikki prioriteettibitit = 0, eli koodi = "000"
2) maksimoi datasiirtomäärä eli engl. "throughput" = "100"
3) maksimoi läpimenotodennäköisyys eli minimoi riski, että paketti katoaa matkalla = "010"
4) minimoi siirtoviive = "001"
Mikä tahansa yhdistelmä, jossa on useampi kuin 1 prioriteettibitti "pystyssä" = 1, niin se on ilmeisesti kaikista huonoin luokka eli joko sama kuin "000" tai vieläkin huonompi.
Malliesimerkki kuinka asioita hoidetaan loppukäyttäjän tarpeiden vastaisesti (mutta operaattorit tästä jotakin hyötyvät).
JOS vaikkapa haluaisit toteuttaa IP -puhelun (kuten esim. VoIP -puhelinsovelluksen tai kuten SKYPEssä on tehty), niin jos nuo prioriteettibitit olisi toteutettu järkevästi, niin voisit asettaa prioriteetti = "011" eli " minimoi riski, että paketti katoaa matkalla" JA "minimoi siirtoviive" - tämä olisi järkevää koska se on juuri se, mitä VoIP -puhe tarvitsee.
Mutta typerästi määrättyjen sääntöjen takia ET voi toimia noin, eli jos silti toimit, niin prioriteettisi on joko sama kuin "000" tai vieläkin huonompi!
Voit siis valita joko "010" = "minimoi riski, että paketti katoaa matkalla", mutta siirtoviive voi olla suuri.
Tai voit valita "001" = "minimoi siirtoviive", mutta mahdollisesti osa paketeista voi kadota matkalla.
JOS minä olisin saanut päättää, niin koko homma toimisi toisin:
000 = alin prioriteetti ja "111" = korkein prioriteetti, ja kaikki 8 mahdollista yhdistelmää olisivat käytössä.
Vaikkapa näin:
Kun maksat määrätyn kuukausimaksun nettiyhteydestäsi, niin saat:
(Datamäärä laskettu 10 Mbps yhteydellä)
Prioriteetti: 7 Suht. data: 1 Datamäärä: 457 bps
Prioriteetti: 6 Suht. data: 4 Datamäärä: 1828 bps
Prioriteetti: 5 Suht. data: 16 Datamäärä: 7312 bps
Prioriteetti: 4 Suht. data: 64 Datamäärä: 29248 bps
Prioriteetti: 3 Suht. data: 256 Datamäärä: 116992 bps
Prioriteetti: 2 Suht. data: 1024 Datamäärä: 467968 bps
Prioriteetti: 1 Suht. data: 4096 Datamäärä: 1871872 bps
Prioriteetti: 0 Suht. data: 16384 Datamäärä: 7487488 bps
TotalVol: 21845
Eli jos maksat 10 Mbps nopeudesta, se oikeuttaa sinut liikennöimään enintään 457 bps parhaan prioriteettiluokan eli "Prioriteetti 7" dataa ja 7487488 bps heikoimman prioriteettiluokan eli "Prioriteetti 0" dataa.
Asiakas voisi itse hallinnoida sitä, minkä sovelluksen sallitaan lähettää miten paljon minkäkin luokan dataa mutta siten, että jos asiakas ylittää tietyn prioriteettiluokan kiintiönsä, niin operaattori voi pakottaa kiintiön ylittävän osan datasta seuraavaksi alempaan prioriteettiluokkaan siten, että luokan alennusoikeus on kumulatiivinen, eli jos tämä johtaisi seuraavaksi alemmankin luokan kiintiön ylitykseen, niin silloin luokka voi alentua enemmänkin kuin yhden askeleen.
Tämä malli olisi oikeudenmukaisempi ja samalla voisi lopettaa turhat puheet siitä, onko operaattorilla oikeus priorisoida netissä liikkuvaa dataa, koska silloin vastaus olisi selkeä: "Näiden sääntöjen mukaisesti operaattorilla ON oikeus, mutta muutoin kuin näiden sääntöjen mukaisesti EI OLE oikeutta priorisoida netissä liikkuvaa dataa".
Eli ideana on se, että jokaisen luokan sisällä on tietty datakiintiö, ja kunkin luokan kiintiö on 4 -kertainen seuraavaksi prioriteettijärjestyksessä olevaan luokkaan verrattuna tietenkin niin päin, että ns. bulkkidataa (eli heikoimman prioriteettiluokan dataa on käytettävissä suurin määrä).
Eli, jos haluat vaikkapa imuroida jonkin käyttöjärjestelmän DVD -levykuvan (tyypillisesti 4,7 Gigatavun tiedosto) niin tuohon sopii juurikin se bulkkidata eli Prioriteetti 0 = heikoimman prioriteettiluokan dataa, eli se "pudotetaan" ensimmäisenä, jos netissä syntyy ruuhkaa.
VoIP -puheluihin siis prioriteettiluokka 4-6 äänenlaadusta riippuen.
Paras olisi tietenkin sellainen äänikoodekki, jossa jo 1828 bps riittää ymmärrettävän (joskin raskaasti pakatun) puheen siirtämiseen, ja mahdollinen lisädata (7312 bps ja 29248 bps nopeuksilla) parantaa äänenlaatua, mutta ei ole täysin välttämätön ymmärrettävän puheen siirtämiseksi).
Mutta eihän näitä oikeasti haluta (siis asioista päättävät tahot eivät halua) käyttäjän tarpeiden mukaan suunnitella, vaan oikeasti nämä asiat suunnitellaan siten, mikä takaa operaattoreille parhaat liikevoitot.Onko operaattorilla oikeus priorisoida netissä liikkuvaa dataa, koska silloin vastaus olisi selkeä: "Näiden sääntöjen mukaisesti operaattorilla ON oikeus, mutta muutoin kuin näiden sääntöjen mukaisesti EI OLE oikeutta priorisoida netissä liikkuvaa dataa".
Täsmennetään vielä:
asiakkaalta/yhteydentilaajalta LÄHTEVÄN datan osalta kuten yllä.
asiakkaalle/yhteydentilaajalle TULEVAN datan osalta:
Pitäisi määritellä uusi standardi, jolla asiakkaan hallitsema reititin- tai muu tietoliikennelaite voisi kertoa operaattorin reititinlaitteelle, mistä IP -osoitteesta ja mistä portista (1..65535, UDP ja TCP erikseen) voi minkäkin prioriteettiluokan dataa siirtää ja kuinka paljon.
Asiakkaan reititin- tai muu tietoliikennelaite voisi lisäksi koska tahansa päivittää em. sääntöjä, jotta mahdollisesti muuttuneeseen tilanteeseen voidaan reagoida oikein.
Jonkinlainen oletus voisi olla tilanteeseen, jossa asiakkaan reititin- tai muu tietoliikennelaite ei tue em. uutta standardia.
Tämä samalla olisi tapa hallita ns. nettihäiriköintiä, koska nythän tuleva data saattaa tukkia asiakkaan maksaman tietoliikennekiintiön ilman, että asiakas itse voisi tähän mitenkään vaikuttaa.
- Anonyymi
Ostin keväällä signaalin vahvistajan. Laite on huijausta ainakin meidän osalta!,
- Anonyymi
Aloittaja on ilmeisesti kilpailevan tuotteen myyjä kun haukkuu aiheetta. Minulla nopeus parani melkein tuplasti!
Verkko-operaattori ei ota mitään kantaa asiakkaan Wifin nopeuteen, eikä voi siihen myöskään vaikuttaa suuntaan tahi toiseen.
Aivan totaalinen huijaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 173796
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1722315Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731557Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641157Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231017- 171894
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42862Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä73831Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72790- 100789