Suomen ahmakanta?

Onkohan Suomen ahmakanta päässyt kasvamaan ylenpalttisesti, koskapa uutisissakin on niistä aiheita?

Luin tässä netti-iltiksestä, kun nyt tänäaamuna heräsin sianpieraisun aikoihin, että pari ahmaa oli ajanut ratsastajia takaa Iisalmessa. Ja viime syksynä, kun olin Kuhmon selkosilla teerimetällä, kuhmolaiset kertoivat ahmapesueen asettuneen taajama-alueelle aivan pikitien varteen n. kaheksan kilometrin päähän. Ja samat sembalosonaatit soivat myös Sotkamossakin, että taajama-alueilla viihtyvät.

Onkohan se kovinkin vaarallinen, jos yllättäen kohtaa sen?

7

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainakin pirkanmaalle se tuntuu asettuneen. Havaintoja on useitakin täälläpäin ja viimevuonna ahma kävi säännöllisesti haaskallani noin puolenvuoden ajan. Komeita riistakamerakuvia sain siitä tuhansittain.
      Eipä tuo lyllerö ihmisten kimppuun käy. Hienosti lähti kanustakin loikkimaan kun pariviikkoa sitten täälläpäin erehtyi kanuun.

      • Mistähän lienevät rohkaistuneet, kun 'ennenvanhaan' ahmaa ei päässyt näkemään edes vilaukselta selkosilla liikkuessa, niin arka se oli. Lieneekö muonapuoli alkanut vähenemään susikannan lisääntymisen seurauksena, että tulevat sen vuoksi ihmisten ilmoille.


      • Anonyymi
        Steyr kirjoitti:

        Mistähän lienevät rohkaistuneet, kun 'ennenvanhaan' ahmaa ei päässyt näkemään edes vilaukselta selkosilla liikkuessa, niin arka se oli. Lieneekö muonapuoli alkanut vähenemään susikannan lisääntymisen seurauksena, että tulevat sen vuoksi ihmisten ilmoille.

        Yleensä hyvinkin arka se on luonnostaan, omienkin kokemusteni valossa. Pakoon lönkyttelee ja välttelee paikkoja missä minkäänlaisia rakennuksia tai ihmisiä tai tuoreita ihmishajuja. Tosin sitten jossain määrin tottuu ajan myötä ihmiseen ja sen rakennelmiin sekä harvahkoon liikenteeseen elinpiirillään. Pesii Etelä- ja Keski-Suomessa kallioisiin kivilouhikoihin joka toinen vuosi, jos parittelukumppanin jostain löytää. Osa noista ahmoista on varmastikkin eläintarhoista tuotuja, osa naapurimaakunnista vaeltaneita. Osahan kukaties voi olla vaikka Venäjältä saakka, siellä kun meinaan riittää ahmoja. Alunperinhän ahma on asuttanut aina nykyistä Helsingin aluetta myöten, siis joskus todella kauan, kauan sitten. Omalla tavallaan vaikuttavan sykähdyttävä näkyhän se on luonnossa. Menee kuin tyhjää vain syvässä puuterilumessa. Yleensä mennä lönkyttelee omaan rauhalliseen tahtiinsa. Isot tassunjäljet siitä yleisimmin vain jää todisteeksi. Meillä päin niitä jokunen elelee. Koko seutukunnalla useampiakin yksilöitä. Jos vielä kanta kasvaa niin jossain vaiheessa rajoitettava on, aivan kuin muitakin kantoja. Mutta jos yksi tai kaksi on niin antaahan vaan mennä menojaan. Niille kyllä vielä ruoka riittää. Haaskoja syövät tunnetusti hyvinkin mielellään. Kulutus on melkoista kettuhaaskallakin silloin. Varattava "ahmavara". Tämmöisiä omat havainnot ja tutkimukset. Lukella sitten ihan omansa. Ne verovaroin teetetyt, joissa vääristelyjäkin turhan paljon esiinntyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä hyvinkin arka se on luonnostaan, omienkin kokemusteni valossa. Pakoon lönkyttelee ja välttelee paikkoja missä minkäänlaisia rakennuksia tai ihmisiä tai tuoreita ihmishajuja. Tosin sitten jossain määrin tottuu ajan myötä ihmiseen ja sen rakennelmiin sekä harvahkoon liikenteeseen elinpiirillään. Pesii Etelä- ja Keski-Suomessa kallioisiin kivilouhikoihin joka toinen vuosi, jos parittelukumppanin jostain löytää. Osa noista ahmoista on varmastikkin eläintarhoista tuotuja, osa naapurimaakunnista vaeltaneita. Osahan kukaties voi olla vaikka Venäjältä saakka, siellä kun meinaan riittää ahmoja. Alunperinhän ahma on asuttanut aina nykyistä Helsingin aluetta myöten, siis joskus todella kauan, kauan sitten. Omalla tavallaan vaikuttavan sykähdyttävä näkyhän se on luonnossa. Menee kuin tyhjää vain syvässä puuterilumessa. Yleensä mennä lönkyttelee omaan rauhalliseen tahtiinsa. Isot tassunjäljet siitä yleisimmin vain jää todisteeksi. Meillä päin niitä jokunen elelee. Koko seutukunnalla useampiakin yksilöitä. Jos vielä kanta kasvaa niin jossain vaiheessa rajoitettava on, aivan kuin muitakin kantoja. Mutta jos yksi tai kaksi on niin antaahan vaan mennä menojaan. Niille kyllä vielä ruoka riittää. Haaskoja syövät tunnetusti hyvinkin mielellään. Kulutus on melkoista kettuhaaskallakin silloin. Varattava "ahmavara". Tämmöisiä omat havainnot ja tutkimukset. Lukella sitten ihan omansa. Ne verovaroin teetetyt, joissa vääristelyjäkin turhan paljon esiinntyy.

        Pohjois-Karjalasta ahma on sala metsästetty sukupuuttoon.
        Viisi...kolme vuotta sitten niitä näkyi useasti, vaan ei näy enää.
        Riistakamera kuvasi usein ja olen itsekin nähnyt niitä aiemmin, en enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohjois-Karjalasta ahma on sala metsästetty sukupuuttoon.
        Viisi...kolme vuotta sitten niitä näkyi useasti, vaan ei näy enää.
        Riistakamera kuvasi usein ja olen itsekin nähnyt niitä aiemmin, en enää.

        Ei välttämättä. Ei pidä tehdä liian hätäisiä johtopäätöksiä. Vallankaan jos varmuutta ei kerran ole. Onko siellä Pohjois-Karjalassa, (puhutaan nyt siis aikas laajasta alueesta) tarpeeksi sopivanlaista syötävää ahmoille? Nehän voi vaeltaa ruuan perässä vaikka toiseen maakuntaan, tai vaikka rajan toiselle puolelle kaus pitkälle. Muistan et valitelleet lintujen vähyyttä, poroja eikä peuroja siellä ei käytännnössä ole, ja kun myyrät sekä jäniksetkin alamaissa niin sillon ahman tapaiset pedot vaihtaa varmastikkin maisemaa. Yksittäisillä haaskoilla ahma ei omien kokemusteni valossa kovin montaa päivää pysy peräkkäin, vaikka olisi kuinka reilunlainen mättö edessä ja talvea pitkästi jäljellä- yleensä vetää napansa täyteen ja jatkaa kulkuaan.


    • Anonyymi

      Peuroille, kauriille, poroille on vaarallinen kovastikin. Pehmeän lumen aikaan tappaa 10-20 eläimen peuralauman helposti yhdettömiin. Varmasti saa hengen ponilta kun tappaa joskus hirvenkin. Jos sattumalta kohtaisi pittbull rotuisen koiran, niin koira tulisi tiensä päähän.

      Ahmalla on valtaisa puruvoima. Sus häviää puruvoimassa 3-0. Karhukin väistää noita leukoja haaskalla. Ihmiselle ahma ei jostain syystä tee mitään. Miten lienee oppinut ettei ihmistä kannata yrittää purra? Silti en suosittele mennä silitteleen metsässä ahmaa, meinaan että se käsi on entinen kertapuraisulla. Ahma puree läpi peuran kallonkin. Jos peura kääntyy päin ahmaa ja näyttää sarviaan, niin ahma hyppää sarville ja puree peuran sarvien väliin pääkallosta läpi. Kaikki hirven luut menee palasiksi ahman hampaissa.

      Hirvieläimen ahma tappaa yleisimmin puraisemalla niskanikaman palasiksi. Eläin halvaantuu liikkumattomaksi ja kuolema seuraa sitten aikanaan. Jos peuralauma, niin voi mennä pitkäänkin joidenkin peurojen osalta ennen kuolemista. Aikaa voi kulua jopa vuorokausia, Yleensä kuitenkin korppi pelastaa päivien kärsimyksistä seuraavana päivänä. Korppi tulee ja nokkii ensitöikseen peräsuolen esiin, henki lähtee peuralta kun sen peräpäätä sitten syödään.

    • Anonyymi

      Lieksan seuduilla metsästelen ja ahmahavainto viime syksyltä ja jälkiä tänä keväänä. Eli kyllä niitä jokunen ainakin on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe