Havahduin vasta nyt, että kuukausipalkkalaisten lomapalkan laskentatapa on työntekijälle epäedullinen.
Esim. Minun kuukausipalkka 2200 ja päivän lomapalkka lasketaan 2200÷25=88 euroa.
"Työntekijä saa sopimuksensa mukaisen kuukausipalkan myös vuosiloman ajalta. Loma-ajan päiväpalkka saadaan jakamalla lomalle lähtiessä voimassa oleva kuukausipalkka luvulla 25. Päiväpalkka kerrataan ansaittujen lomapäivien määrällä.
Peruskuukausipalkan pohjalta laskettu vuosilomapalkka tasataan seuraavana palkanmaksupäivänä. Työntekijä saa siten niiltäkin kuukausilta, joina lomaa pidetään, peruskuukausipalkkaa yhtä paljon kuin jos olisi töissä."
Mutta eihän kukaan työskentele kuutta päivää viikossa kuukausipalkalla? Työaika on keskimäärin viisi päivää viikossa. Toinen tapa miettiä: laskennallinen tuntipalkka on n. 13.5 euroa ja laskennallinen työpäivä 7.5 tuntia eli palkan pitäisi olla 101.25 euroa päivältä.
Osaako joku sanoa miksi näin?
Kuukausipalkkalisten surkea lomapalkka
5
420
Vastaukset
- Anonyymi
Ensinnäkin vuosilomapalkoissa noudatetaan kaikissa sopimuksissa ja laissa periaatetta, että lomailemalla ei rikastu, vaan loman sisältävältä ajanjaksolla ansiot ovat jotakuinkin samat kuin työtä tehden, olit sitten tunti-, viikko- ta kk-palkkainen.
Toiseksi kk-palkkaa maksetaan 7 päivältä viikossa, vaikka työtä tehdään vain työpäivinä. Jos haluat laskea kk-palkasta tuntipalkan, sinun pitää käyttää jakajana työehtosopimuksesta löytyvää lukua, jonka suuruus riippuu viikkotyöajasta. Esim. kaupan alalla tuntipalkka lasketaan jakamalla kk-palkka luvulla 160. Päiväpalkan laskeminen kk-palkasta vaihtelee eri sopimuksissa riippuen, lasketaanko työpäivän palkkaa vai kalenteripäivän palkkaa. Tarkista omasta testistä. - Anonyymi
Kuukausipalkkainen saa tosiaan lomalla ollessaan lomapalkkaa normaalin kuukausipalkan verran. Lomaraha toki tulee bonuksena, tosin tes tai työnantaja määrittelee maksetaanko se samaan aikaan kuin ollaaan lomalla vai muuna aikana.
- Anonyymi
... Joku valittaa jostain lomarahasta kun monet ei nykypäivänä siitä ole koskaan kuullutkaan tai ei sitä tule saamaan.
- Anonyymi
Aloittaja voisi ryhtyä yrittäjäksi ja saman tien porvariksi sekä syljeksiä vaan kattoon sen jälkeen.
- Anonyymi
ei kaikki yrittäjät suinkaan ole "porvareita" vaikka monet ovatkin valtaosaltansa. Tiedän monta vasuria jotka ovat yrittäjiä. Koetetaan välttää stereotypioiden luontia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 144383
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831662Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2641498Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä731475Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2401359Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121140Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341090Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041079- 931034
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi651003