jyrsijä ja kissa?

...

Ajattelinpas kysyä että omistaako kukaan jotain jyrsijää ja kissaa? Minä niin haluaisin jonkun jyrsijän, mutta minulla on kaksi kissaa. Onnistuuko yhteiselo? Eräällä kaverillani oli jyrsijä vaatekomerossa, jotta kissa ei pääsisi sitä häiritsemään, mutta järjestely ei taida olla jyrsijän kannalta kovin mukava..

10

1384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riikka

      Heippa ! Minä omistan kissan ja parinlaisia jyrsijöitä, mutta jyrsijöillä on oma huone ja sinne kissa ei ikinä pääse. Kissa on petoeläin ja vaikka näyttäisi ettei se jonain hetkenä ole jyrsijöistä kiinnostunut niin ikinä ei tiedä milloin sen saalistusvaistot heräävät. Se voi tapahtua vaikka sinun ollessasi poissa kotoa, etkä ehdi hätiin tai vaikka olisit kotonakin niin kissa on nopea ja yksi silmän räpäyksessä tapahtuva raapaisu on jyrsijälle usein kohtalokas. Minusta on edesvastuutonta pitää kissaa ja jyrsijää samassa huoneessa ja ajatella, että "ei se meidän mirri mitään niille tee, eihän se ole ennenkään tehnyt". Sen ei tarvitse tapahtua kuin kerran ja jyrsijä on entinen. Ja jyrsijöille kissan lähellä oleminen ja kissojen puolelta tapahtuva kiehnääminen ja kyttääminen aiheuttavat jyrsijöille stressiä ja stressi lyhentää niiden elinikää. Minä en ottaisi jyrsijöitä samaan asuntoon kissan kanssa ellei ole jyrsijöille antaa omaa rauhaisaa huonetta, johon kissalla ei ole mitään asiaa.

    • qwertty

      Kyllähän minulta kotoa löytyy kolme kissaa, 8 hiirinaarasta ja viisi rottaa, hyvin ovat tulleet toimeen. Kissat eivät kertaakaan ole yrittänyt jyrsijöitä napata suihinsa, joskus vain ovat vähän kieliään liponeet, mutta silloin nipautan käsiä tai kutsun kissaa nimeltä niin se lähtee pois häkin luota.

    • minä

      Meiltä löytyy jyrsijöitä ja kissoja. Mun mielestä voi pitää molempia. Täytyy vaan olla jyrsijöiden asunnot niin hyvin "lukossa" ettei kissa pääse niihin käsiksi.
      Meillä kissat ovat ainakin saalistus intoisia..

    • Sapriina

      En missään nimessä ole asiantuntija tässä asiassa, mutta sinun on ehkä syytä tietää....että... eräs kissanpentu leikki kanin kanssa (tulivat toimeen loistavasti), kani kuitenkin siinä tohinassa sai raapaisun silmäänsä, vieläpä hyvin pienen sellaisen. Siitä alkoi silmätulehdus, joka lääkityksellä ei parantunut. Pian tulehtuikin jo toinen silmä jja lääkintä jatkui. Vastustuskyky heikkeni ja kani sairastui puruallergiaan, eri puruvaihtoehtoja kokeiltiin, tästä kani stressaantui ja masentui. Siitä seurasi ruokahaluttomuus, joka johti hampaiden kulumattomuuteen. Kani vietiin "hammaslääkärille" jossa sen hampaita lyhennettiin. Toinen hammas toimenpiteessä halkesi pystysuunnassa, ja ien tulehtui. Lääkekuuri. Ei parantunut tämäkään vaiva, vaan ei kani edes pystynyt enää mitään syömään. Kani oli siis vain kaksi vuotias kun se vietiin lopetettavaksi. Kuulostaa uskomattomalta, liekö huonoa tuuria, mutta totta tämä kaikki on!

      No kissan ei ole tarkoitus vahingoittaa perheenjäseniään. Kissa mieltää (joissain tapauksissa) kaikki perheenjäsenen kohtelun saaneet omaksi perheekseen.

      Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että leikkiessäänkin kissa voi olla vaarallinen sekä lajitovereilleen (harvemmin) että muille eläimille. Tietenkin pennusta asti totutettu eläinkaksikko oppii kunnioittamaan toisiaan ja niistä saattaa tulla parhaat kaverukset. Kyse on kuitenkin aina yksilöistä.

      • Öhöm...

        En usko, että kissa ja jyrsijä tulevat todella, todella hyvin toimeen. Kissan saalistus vaistot saattavat herätä ihan milloin vain. Voit tietenkin ottaa jonkin jyrsijän, jos pidät sitä ja kissaa eri huoneissa. Mutta siinäkin on riskinsä. Jos joskus tapahtuu jokin vahinko, esim. että ovi jää auki ja kissa pääsee huoneeseen, saattaa tapahtua mitä vain. Minulla itselläni ei ole varsinaista kokemusta, mutta suosittelen ihan näin mitä itse siitä ajattelen ja miten toimisin. Pitäisin niitä ehkä eri huoneissa, mutta toisaalta, en haluaisi jyrsijää kissan kanssa, koska ihan mitä vain siis voisi tapahtua. Ja en haluaisi tietenkään minkään eläimen kärsivän. Voit tietty kokeilla, mutta jos kissasi osoittaa ihan kauheasti jotakin saalistusviettejä, ja kävisi kiinni jyrsijään heti tilaisuuden tullen, ei kannattaisi pitää sitä jyrsijää. Jos jyrsijä joutuu katsomaan kokoajan, kun kissa vaanii sitä häkin/terraarion ulkopuolella, se vain stressaantuu ja elin ikä lyhenee. En tietenkään suosittele ottamaan mitään kokeilueläintä, mutta jos mikään muu ei auta, niin sinun olisi ihan pakko antaa se jonnekin muualle, jos vain löydät hyvän perheen sille. Ainakaan et voisi pitää siis jyrsijää kissan kanssa samassa huoneessa. Tai niin minä ainakin kuvittelen ja uskon. Toimisin ehkä niin, että jättäisin jyrsijän hankkimatta ja ostaisin sitten, kun ei olisi kissoja kodissa. Voisit silloin pitää jyrsijääsi paljon vapaammin, kun ei olisi joku, jota pitää koko ajan varoa. Tiedän olevani tyhmä kun kirjoitan tälläistä, koska itselläni ei ole kokemusta tästä. Minun mielipiteenihän tämä vain on. Mieti kuitenkin tarkasti ja harkitse, että kannattaako sitä jyrsijää todella ottaa, ja miten kissasi voisi reagoida siihen. Kissa on jyrsijälle peto, ja jyrsijä saa siitä vain stressiä. Jos haluat ihan oikeasti tulevalle jyrsijällesi parasta, odota, ettei sinulla ole kissoja talossa tai muita, jotka voisivat ihan oikeasti vahingoittaa jyrsijää. Toivottavasti tämä avasi silmiäsi vähäsen ja mietit tarkasti ja harkitset, kuten jo sanoinkin taas tuossa. :)


    • Verne

      minun kaverilla on koira kolme kissaa ja kaks rottaa, kissoja ei kyllä ikinä päästetä huoneeseen missä on rottia

    • hamsu ja kisu

      Mulla on 2 hamsterii ja kissa, kissa kyllä katselee niitä mutta ei se niille mitään tee.
      minun mielestäni jyrsijät ja kissat tulevat hyvin toimeen mutta riippuu tietenkin kissasta.
      jos kissa saa vapaasti liikkua lunnossa ja saalistaa, silloin en suosittele jyrsijän ottamista, ajattele nyt: jyrsijäsi voisivat saada sydänkohtauksen ja kuolla jos kissa pelästyttää sen!

    • Tellu

      Mulla on 2 kääpiöhamsua ja kissa ja koira meidän kissa on sen verran kesy että se ei uskalla niihin koskea paitsi on se yrittäny kalterin välistä pyydystää mutta ei koskaan vahingoittanut ,millään tavalla.

      Tellu

    • Nimetön

      minulla on 2 rottaa ja viisi gerbua.. ei se ole kivaa istua vaatekaapissa! miksei ´se kyseinen jyrsijä voinut olla vaikkapa jossain toisessa huoneessa`? tai eikö sen kaverisi oma huoneen ovi voisi olla kiinni=? niin ettei päästäisi kissoja? mutta voithan sinä totutella jyrsiöitäsi kissaan. mutta kissasta en tiedä että miten se suhtautuu.. mutta meidän koira ainakin tykkää meidän jyrsiöistä..

    • Anonyymi

      Hei olen tälläinen 12 v tyttö.
      Haluisin hommata 2 gerbiiliä mutta omistan yheden kissan niin jos gerbiilit on heidän omassa lootassaan (en tiiä pitäiskö sitä kutsua häkiksi vaik miksi joten puhutaa nyt nimellä loota) niin voisiko silloin kissa ja gerbiili nähdä toisensa aivan normisti ilman minua kun olen koulussa taikka kun en ole vahtimassa. Kissa on aika villi ja leikkisä mutta ikkunasta vaanii lintuja mut se taitaa olla vähän eri asia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1163
    Aihe