Täysin kyllästyny tämän hetkiseen elämään,
haluisin muuttaa pois,,,
täysin uusiin maisemiin,,,
kaikki jäisi taakse,
ihan kaikki,
onkohan vanhalle yli kahdeksankymppiselle mahdollista muuttaa loppuelämä ihan uusiksi, ?????????????,,
vai onko laitos ainoa mahdollisuus,
niin no jos ostaisi oman osakkeen jostain hyvin kaukaa
vanhuksille tarkotetusta palvelutalosta,
onkohan tommonen haave suomessa mahdollista toteuttaa,
vai pitääkö kuolla lähiomaisten läheisyydessä tutussa ympäristössä,
onkohan kenelläkään toisilla vanhuksilla tämmösiä ajatuksia, haaveita,,,, tuntemuksia,
vai olenko yksin poikkeus säänöstä ???????
Uusiin maisemiin !
75
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kun voitan Lotossa ostan oman laitoksen :)
- Anonyymi
ai jaa heh,, mä muutan sinne sitten kans,,,
- Anonyymi
Minä en ainakaan halua yli kaheksakymppisenä tuntemattomaan muuttaa.
Tutussa on turvallisempaa ja saa niistä omaisistakin apua jos tarvii.- Anonyymi
Olen eri ikäluokkaa kuin tämä osio, mutta...
vetäydyin yksinäisyyteen, syy tietysti kova maailma jossa paha on olemassa.
Kauniiden muistojen keskellä minun on hyvä olla,onneksi on rauhallisia paikkoja missä voi hiljentyä. En ole koskaan ollut nk.sosiaalinen, enemmän se oman tien kulkija.
Kun oman onnensa löytää on se hienointa mitä elämässä voi olla. Kaikki entinen vain pyyhkiytyi pois kokonaan.
Johonkin "pimeyteen" minä vain eksyin, kunnes löysin valon. Sen parhaan mitä elämässä voi olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen eri ikäluokkaa kuin tämä osio, mutta...
vetäydyin yksinäisyyteen, syy tietysti kova maailma jossa paha on olemassa.
Kauniiden muistojen keskellä minun on hyvä olla,onneksi on rauhallisia paikkoja missä voi hiljentyä. En ole koskaan ollut nk.sosiaalinen, enemmän se oman tien kulkija.
Kun oman onnensa löytää on se hienointa mitä elämässä voi olla. Kaikki entinen vain pyyhkiytyi pois kokonaan.
Johonkin "pimeyteen" minä vain eksyin, kunnes löysin valon. Sen parhaan mitä elämässä voi olla.Mielenkiintoista,,, voitko kerta tarkemmin, missä viihdyt, esm. mökillä luonnossa, vai missä ,,, kiinostaa,,,
etkö kaipaa lähiomaisia,
en minäkää,
voisin jättää kaiken
muuttaa maisemaa,
olen vain ehkä liian vanha lähtemään,
- Anonyymi
Minä voisin jättää kaiken ,
muutaisin jos voittaisin lotosta vaikka vain miljoonan,
en ole riippuvinen mitenkään lähiomaisista,
enkä mistää muustakaan,
ainostaan arveluttaa kuinka yhteiskunta suhtautuu vanhaan ihmiseen saako muuttaa yli kahdeksankympinen vielä toiselle paikkakunnalle,
saako asiallista palveluita kun omassa kunnassakaan ei tunnu saavan vältämättä hyvää hoitoa enään kahdeksankympiset, ei taida saada kaikki seitenkympisetkää,- Anonyymi
Ei oteta uudelle paikkakunnalle pian hoivapalveluita tarvitsevaa. Pysy vaan kotonasi !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei oteta uudelle paikkakunnalle pian hoivapalveluita tarvitsevaa. Pysy vaan kotonasi !
Lähiomaiset ovat jo Luojamme huomassa, paitsi äiti joka on hoitolaitoksessa. Sinne ei ole nyt menemistä.
Luonnossa viihdyn, risusavotassa ja hienoilla järviemme isoilla selillä. Nyt tosin omassa "luolassani".
Omissa muistoissaan on todella hyvä olla, jotain esineitä,valokuvia paljon.
En olisi voinut uskoa miten elämä vaan muuttui huonommaksi ja huonommaksi. Onneksi se jäi taakse ja saavutin oman rauhan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähiomaiset ovat jo Luojamme huomassa, paitsi äiti joka on hoitolaitoksessa. Sinne ei ole nyt menemistä.
Luonnossa viihdyn, risusavotassa ja hienoilla järviemme isoilla selillä. Nyt tosin omassa "luolassani".
Omissa muistoissaan on todella hyvä olla, jotain esineitä,valokuvia paljon.
En olisi voinut uskoa miten elämä vaan muuttui huonommaksi ja huonommaksi. Onneksi se jäi taakse ja saavutin oman rauhan.Uusiin sielun maisemiin, kell onni se onnen kätkeköön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä arvelinki,
olisko noin jos voittaisi lotosta miljoonia,
eikö sittenkään kelpuutettaisi uudelle paikkakunnalle ??? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusiin sielun maisemiin, kell onni se onnen kätkeköön.
onko sinulla sitttte onni
kerran kohtasin onnin,,, siitä kauan on,,,,, ei ollu mun onni,,,,, heh,,, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusiin sielun maisemiin, kell onni se onnen kätkeköön.
Tottakai ensimmäiset askeleet olivat tällä uudella tiellä "lapsen" askelia. Hirvittävä yksinäisyys iski paikoitellen viime kesänä. Sekin on mennyt pikku hiljaa ohitse.
Nyt sen ymmärtää kun on muistojen keskellä.
Juha Vainion kappale:taas lapsuuden maisemiin on todella hieno! Niissä maisemissa on hyvä käydä aina välillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai ensimmäiset askeleet olivat tällä uudella tiellä "lapsen" askelia. Hirvittävä yksinäisyys iski paikoitellen viime kesänä. Sekin on mennyt pikku hiljaa ohitse.
Nyt sen ymmärtää kun on muistojen keskellä.
Juha Vainion kappale:taas lapsuuden maisemiin on todella hieno! Niissä maisemissa on hyvä käydä aina välillä.AI jaaaa, oletko muuttanu pois,
jättäny entisen elämän,,, mielenkiintoista,
vaatii rohkeutta alottaa uusissa maisemissa uusi elämä,
varsinki näin vanhana,,,
voitko kertoa enemmän ,,,
- Anonyymi
Minä olen kyllästynyt tähän coronaan ja miten maailman kansalaisia viedään kuin pässiä narussa ! En halua muuttaa minnekkään , mulla kaupat ja "Bolaget" kävelymatkan päässä , samoin metsä jossa käyn lenkillä .- Ihmetyttää vain tämä maailmanlaajuinen kuuliaisuus valtaapitäviä kohtaan? Ihme ettei enemmän rähinöitä ?
- Anonyymi
Kyllä-vain tämä vaikeelta tuntuu,
ei pääse pakoon minnekkää,
koko maailma peloissaan,
jokapaiksassa yhtä vaarallista,
vitsit vähissä,, - Anonyymi
Samoin kyllästynyt coronaan, ikävää kun se koettelee vanhainkoteja pahiten.
Eihän se poismenneiden menetyksen ikävä&suru koskaan jätä. Onneksi on ne muistot jotka säilyvät sisälläni koko ajan.
Ihmisellä on oma etsikkoaikansa, se onnellisuus pitää vaan löytää. Tänne on vapauttavaa kirjoittaa, muutamille ihmiselle voi tietty avautua.
Kun sen pahan saa tosiaankin pyyhittyä pois, on kaikki hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin kyllästynyt coronaan, ikävää kun se koettelee vanhainkoteja pahiten.
Eihän se poismenneiden menetyksen ikävä&suru koskaan jätä. Onneksi on ne muistot jotka säilyvät sisälläni koko ajan.
Ihmisellä on oma etsikkoaikansa, se onnellisuus pitää vaan löytää. Tänne on vapauttavaa kirjoittaa, muutamille ihmiselle voi tietty avautua.
Kun sen pahan saa tosiaankin pyyhittyä pois, on kaikki hyvin.Vaikka hallitus muka vapauttaa tilannetta pysyn omassa "karanteenissa". Paha ilmenee sitten tässäkin muodossa tässä maailmassa.
Luoja meitä suojelkoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka hallitus muka vapauttaa tilannetta pysyn omassa "karanteenissa". Paha ilmenee sitten tässäkin muodossa tässä maailmassa.
Luoja meitä suojelkoon.Niimpä,
kukaan ei tiedä kuinka pitkään korona sairastuttaa ihmisiä,
piti tämäki nähdä ennen kuolemaansa,
onkohan tämä se luvattu maailman loppu, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niimpä,
kukaan ei tiedä kuinka pitkään korona sairastuttaa ihmisiä,
piti tämäki nähdä ennen kuolemaansa,
onkohan tämä se luvattu maailman loppu,Sitä minäkin mietin, toivottavasti vanhukset säästyvät. Kuinka kova elämä heillä on ollutkaan. Itseään pitää suojella olemalla karanteenissa,sopii minulle hyvin. Varusteita olen hankkinut, pitää käyttää niitä tilanteen mukaan.
Historian harrastus muuttui omissa muistoissa olemiseen. Jotain lyhyitä kertomuksia, ne ovat hienoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä minäkin mietin, toivottavasti vanhukset säästyvät. Kuinka kova elämä heillä on ollutkaan. Itseään pitää suojella olemalla karanteenissa,sopii minulle hyvin. Varusteita olen hankkinut, pitää käyttää niitä tilanteen mukaan.
Historian harrastus muuttui omissa muistoissa olemiseen. Jotain lyhyitä kertomuksia, ne ovat hienoja.Pentti Saarikosken viimeinen ennustus oli että kiinalaiset tulevat,näin siinä kävi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pentti Saarikosken viimeinen ennustus oli että kiinalaiset tulevat,näin siinä kävi.
Onnellisia kaikki jotka ovat jo pääseet nukkumaan ijäistä untaan,
heidän ei tarvinnu nähdä tätä koko maailmaa koskevaa pandemiaa,
ei olisi ikinä uskonu että tämmönen todella voi tulla,
alussa ajattelin , pakoon jonnekkin,
sitten tajuntaan iski,
ei minnekää
koko maailma oli polvilaan pelosta ja rajat kiinni,
ulkomailla pitkäänkin asuneita suomalaisia alkoi palaamaan kotimaahan takasi,
kaikenlaisia vaivoja alkaa ilmetä vanhalla,
lääkäriin pitäisi uskaltaamennä,
on tämä melkosta aikaa, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnellisia kaikki jotka ovat jo pääseet nukkumaan ijäistä untaan,
heidän ei tarvinnu nähdä tätä koko maailmaa koskevaa pandemiaa,
ei olisi ikinä uskonu että tämmönen todella voi tulla,
alussa ajattelin , pakoon jonnekkin,
sitten tajuntaan iski,
ei minnekää
koko maailma oli polvilaan pelosta ja rajat kiinni,
ulkomailla pitkäänkin asuneita suomalaisia alkoi palaamaan kotimaahan takasi,
kaikenlaisia vaivoja alkaa ilmetä vanhalla,
lääkäriin pitäisi uskaltaamennä,
on tämä melkosta aikaa,Aluksi oli hämmentävä olo, virus on jossain tuolla. Eli karanteenissa pitää olla, kun joutuu käymään jossain pelottaahan se.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aluksi oli hämmentävä olo, virus on jossain tuolla. Eli karanteenissa pitää olla, kun joutuu käymään jossain pelottaahan se.
Teen perheemme historiikkiä, alkaa syyskuusta 1954. 1950-luvun elokuvia on ollut kiva katsoa,tietää miltä Suomi näytti silloin. Uusia maisemia nekin minulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teen perheemme historiikkiä, alkaa syyskuusta 1954. 1950-luvun elokuvia on ollut kiva katsoa,tietää miltä Suomi näytti silloin. Uusia maisemia nekin minulle.
Mielenkiintoista, teet historiikkiä,,,
se varmaankin on valtavan suuri työ edessäsi,
olettaisin,
--
1954 olin 11 vuotias, koko elämä edessä, kaikki oli mielenkiintoista ihanaa aikaa,
nyt ajateltuna ihan kuin satua, ihmeelistä, uteliaisuus elämää kohtaan oli valtavaa,
elän monimutkaisuudesta ei ollut tieteoakaan,
juu, kyllähän minunki elämästä saisi PAKSUN OPUKSEN aikaan jos jaksai kaiken kirjoittaa mitä on kokenu pitkän elämänsä aikana,
nyt koen, en jaksaisi niin valtavaan työhön alkaa,
se olisi valtavan pitkä tarina,
erään hentoisen " suomi-neidon " tarina, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoista, teet historiikkiä,,,
se varmaankin on valtavan suuri työ edessäsi,
olettaisin,
--
1954 olin 11 vuotias, koko elämä edessä, kaikki oli mielenkiintoista ihanaa aikaa,
nyt ajateltuna ihan kuin satua, ihmeelistä, uteliaisuus elämää kohtaan oli valtavaa,
elän monimutkaisuudesta ei ollut tieteoakaan,
juu, kyllähän minunki elämästä saisi PAKSUN OPUKSEN aikaan jos jaksai kaiken kirjoittaa mitä on kokenu pitkän elämänsä aikana,
nyt koen, en jaksaisi niin valtavaan työhön alkaa,
se olisi valtavan pitkä tarina,
erään hentoisen " suomi-neidon " tarina,Miksi vain unelmoida? Kirjallista ilmaisuaan voi kehittää mainiosti alkajaisiksi näillä palstoillakin.
Tuo aloituksen pyrkimys uuteen on täysin ymmärrettävää ikäpalstalaisen kokemaa! Koko Suomi onkin lähdössä uudelle linjalle, joka taholla kehitellään selviämis strategioita, joista osa vaikuttaa saman toistolta, mutta joukosta putkahtaa taatusti uusia suuntia !
Itselle asetetut päämäärät on tehtävä tilanteen mieltymyksen mukaan, aina putkahtaa jokin alitajunnasta, joka sen mahdollistaa antamalla hienoisia viitteitä ja oivalluksia.
Seuraammeko rohkeasti niitä, on kiinni vain itsestämme. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi vain unelmoida? Kirjallista ilmaisuaan voi kehittää mainiosti alkajaisiksi näillä palstoillakin.
Tuo aloituksen pyrkimys uuteen on täysin ymmärrettävää ikäpalstalaisen kokemaa! Koko Suomi onkin lähdössä uudelle linjalle, joka taholla kehitellään selviämis strategioita, joista osa vaikuttaa saman toistolta, mutta joukosta putkahtaa taatusti uusia suuntia !
Itselle asetetut päämäärät on tehtävä tilanteen mieltymyksen mukaan, aina putkahtaa jokin alitajunnasta, joka sen mahdollistaa antamalla hienoisia viitteitä ja oivalluksia.
Seuraammeko rohkeasti niitä, on kiinni vain itsestämme.Tavallaan olet oikeassa,
mutta
minulla tökkii tämä ikä ,
ja pitkälle edennyt sepelvaltimotauti,
syd. vajaa toiminta vie voimat, askel lyhenee vääjäämättä,
ajatus kyllä lentää kuin iloinen ilntu taivaan sinessä
uutta kohti , uutta pesää rakentamaan,
totuus kuintenkin sama
kun se lintu
joka jäi siiprikkona maahan kaiholla katsomaan
kun muut linnut lähti etelään,
terv: siipi-rikko ( entinen ihminen ),, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tavallaan olet oikeassa,
mutta
minulla tökkii tämä ikä ,
ja pitkälle edennyt sepelvaltimotauti,
syd. vajaa toiminta vie voimat, askel lyhenee vääjäämättä,
ajatus kyllä lentää kuin iloinen ilntu taivaan sinessä
uutta kohti , uutta pesää rakentamaan,
totuus kuintenkin sama
kun se lintu
joka jäi siiprikkona maahan kaiholla katsomaan
kun muut linnut lähti etelään,
terv: siipi-rikko ( entinen ihminen ),,Kirjoittelen lyhyitä lausekkeita, nk. opuksen teko ei kiinnosta.
Samalla oppii Suomen historiaa maailman myllerryksessä.Hienoa. Netin kautta pystyy tekemään omat tutkimuksensa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoittelen lyhyitä lausekkeita, nk. opuksen teko ei kiinnosta.
Samalla oppii Suomen historiaa maailman myllerryksessä.Hienoa. Netin kautta pystyy tekemään omat tutkimuksensa.Tietysti corona virus vaikuttaa, nyt kun ajat ovat tämmöiset pitää vaan olla omissa oloissaan. Paha näytti jälleen olemassa olonsa, teologien mukaan luonnonmullistukset ym.ovat myös pahan aikaansaannoksia.
Pieni ihminen joutuu sitten vain kärsimään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti corona virus vaikuttaa, nyt kun ajat ovat tämmöiset pitää vaan olla omissa oloissaan. Paha näytti jälleen olemassa olonsa, teologien mukaan luonnonmullistukset ym.ovat myös pahan aikaansaannoksia.
Pieni ihminen joutuu sitten vain kärsimään.Niin se vaan elämä "juoksuttaa" ihmistä. Mitään oikeastaan hyvää ei siellä ollut, oppiihan sitä huonosta arvostamaan hyvää.
Sitten kun elämä avautuu oikeana tietää mikä on parasta. Rakkainmalle ihmiselle kokemusten "tilitys" ja se parhaimman halauksen saaminen muutti kaiken. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin se vaan elämä "juoksuttaa" ihmistä. Mitään oikeastaan hyvää ei siellä ollut, oppiihan sitä huonosta arvostamaan hyvää.
Sitten kun elämä avautuu oikeana tietää mikä on parasta. Rakkainmalle ihmiselle kokemusten "tilitys" ja se parhaimman halauksen saaminen muutti kaiken.Muutokset näkyvät jokaisen elämässä, kylmänsodan loppuminen johti todella uuteen olotilaan Suomenkin osalta.
Nyt TAAS iso muutos, tässä "uudet maisemat" tulivat eteen. Onneksi muistot elävät, ne hyvät muistot voittavat kaiken!!!
- Anonyymi
Muuttuuko mikään maisemanvaihdossa - paitsi maisema ?
- Anonyymi
Heh, taitaa tulla enemmänkin vaikeuksia jos ja kun vanha vaihtaa maisemaa,
varsiki jos ei uudella paikkakunnalla ole yhtää tuttua,
tietenkin muutto uuteen aina kiehtoo,
mistähän mataa johtua,
olisko jotain haikua nuoruuden uteliaisuudesta,
nuorena halusi nähdä uutta,,,
kokemusta on kaikesta uuden ihanuudesta huolimatta ,
muuttaminen satojenkilometrien päähän synnyn seudulta
tuli pitemmän päälle melkosia sopeumis vaikeuksia tai ainaki kainenlaista ikävää entiseen, ennkuin alkoi tottua työpikaan , perheeseen johon alkoi syntyä pieniä lapsia,
nooh siitä on kauan kymmeniä vuosia,
myöhemmin kun puolisoni kanssa päästiin työ-eläkkeelle
muttettiin taas uusiin maisemiin,
lähemmäs synnyin seuruja,
tähän ympäristöön kyllä sopeutui helposti,
tuli kuin kotiinsa olisi tullut
sen verran tuttuja oli maisemat entuudestaan
vaikka ei ihan synnyin seutua olekkaan,
kyllähän muutto edelleen kiehtoo, mutta taidan olla jo liian vanha muuttamaan minnekkään, vaikka hinku on kova,, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh, taitaa tulla enemmänkin vaikeuksia jos ja kun vanha vaihtaa maisemaa,
varsiki jos ei uudella paikkakunnalla ole yhtää tuttua,
tietenkin muutto uuteen aina kiehtoo,
mistähän mataa johtua,
olisko jotain haikua nuoruuden uteliaisuudesta,
nuorena halusi nähdä uutta,,,
kokemusta on kaikesta uuden ihanuudesta huolimatta ,
muuttaminen satojenkilometrien päähän synnyn seudulta
tuli pitemmän päälle melkosia sopeumis vaikeuksia tai ainaki kainenlaista ikävää entiseen, ennkuin alkoi tottua työpikaan , perheeseen johon alkoi syntyä pieniä lapsia,
nooh siitä on kauan kymmeniä vuosia,
myöhemmin kun puolisoni kanssa päästiin työ-eläkkeelle
muttettiin taas uusiin maisemiin,
lähemmäs synnyin seuruja,
tähän ympäristöön kyllä sopeutui helposti,
tuli kuin kotiinsa olisi tullut
sen verran tuttuja oli maisemat entuudestaan
vaikka ei ihan synnyin seutua olekkaan,
kyllähän muutto edelleen kiehtoo, mutta taidan olla jo liian vanha muuttamaan minnekkään, vaikka hinku on kova,,Samaa sanoi äitikin, 6 muuttoa riitti hänelle. Minä viihdyn luonnossa, jokin pieni "kalamaja" riittää minulle. Olen ekologinen ja pärjään vähällä, on se hienoa että meillä on kaunis luonto. Kyllä luonnon rauha on parasta.
- Anonyymi
Arkisesti ajatellen muutossa on kamalan paljon työtä
ja muuttofirma veloittaa ainakin tonnin, riippuen matkankin pituudesta,
voi maksaa kaksi tonnia. Jaksatko pakata ja purkaa ?
En jaksaisi, mutta en onneksi haluakaan muuttaa.- Anonyymi
Yksilöllistä on ikäihmisenkin kyky soputua uuteen ympäristöön. Kahdeksakymmentä olin jo täyttänyt, kun ostin uuden asunnon ja myin isomman. Itse pakkasin ja jaoin pesän, kerran sain vaatekaappi tyhjennykseen tyttäreni. Lähes joka ilta 'oli saajia' kahvitettavana, kunnes pesä oli jaettu
Hyvältä tuntui uuteen asettuminen, eivät muutot olleet vieraita minulle, ei maasta toiseenkaan. Ihminen kun herää totutuista ympyröistään, saattaa se olla hyvinkin virkistävää.
Ei kehoiteta samoja latuja tallaamaan, jotta ei tylsistyisi virikkeiden puuttuessa. Jos ei muuta aikaansaa, niin muuttaa rutiineitaan ainakin! - Anonyymi
jaaaa,, mutta jos jättäisi kaiken,
ottaisi vaan käsilaukun ja hammasharjan,
kuten tehdään kun lomamatkallekki lähtee,
mukaan vain käsilukku ja rahapussi kortteineen,
eräs tuttava teki sen tempun aikoinaan,
jätti kaiken kalutetuna asunnon tyhjileen,,, eikä tullu takasi,
parinkymmenen vuoden jälkeen tuli takasi,
kuoli sitten sydänkohtaukseen jonkin vuoden kuluttua, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jaaaa,, mutta jos jättäisi kaiken,
ottaisi vaan käsilaukun ja hammasharjan,
kuten tehdään kun lomamatkallekki lähtee,
mukaan vain käsilukku ja rahapussi kortteineen,
eräs tuttava teki sen tempun aikoinaan,
jätti kaiken kalutetuna asunnon tyhjileen,,, eikä tullu takasi,
parinkymmenen vuoden jälkeen tuli takasi,
kuoli sitten sydänkohtaukseen jonkin vuoden kuluttua,Ruotsissa on elintaso toiseksi paras maailmassa. Ei sotaa pitkään aikaan, hyvä talous ja jne.
Sitten Ruotsin reissulta kun tulin takaisin Suomeen ja kotiin niin huomasin sota-ajan kurjuuden vaikutuksen. Nimenomaan vanhemmissani, he olivat verrattuna samanikäisiin Ruotsalaisiin riutuneita.
Sota-aika, pula ajat, kova työ olivat jättäneet jälkensä heihin. Valokuvissa 1950-luvulta lapset olivat ravittuja ja hyvin puettuja. Vanhemmat sen sijaan kuluneissa vaatteissaan, ja kalpeita. Pitäneet lapsista huolta itsensä sijaan.
Asuinolot olivat mitä olivat 1950-luvulla, yleislakkokin sotki sen aikaista elämää. Autoja ei ollut, eikä teitäkään. Monet sairaudet siihen päälle. Äitikin oli joutunut hiihtämään neuvolaan 8 km sivunsa. Hän oli ollut niin heikossa kunnossa että oli pystynyt hiihtämään vain pienen matkan kerrallaan. Ruokakin oli toisinaan ollut perunan kuoria ja homeista leipää.
Näin historia kertoo ja opettaakin. Nyt pitää etsiä ulospääsyä nykytilanteesta.
- Anonyymi
Voittis lotosta muutaman miljoonan,
jättäisin kaiken
asunnon vaikka tyhjänä odottamaan mahdollista paluuta,
tai kävisin kotona lomalla,
ja taas lähtisin uusiin maisemiin,,,
tykkään uudesta elämän mahdollisuudesta,,
tykkään kuin muutto-lintu uusista maisemista,,- Anonyymi
Jos loton päälle kaiken laskee
saa suunnitelmat unohtaa
mutta saahan ihminen unelmoida
ja pitääkin
ei tätä muuten kestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos loton päälle kaiken laskee
saa suunnitelmat unohtaa
mutta saahan ihminen unelmoida
ja pitääkin
ei tätä muuten kestä.Luin tuossa Ruotsin historiaa nopeasti läpi, velkarahalla rakennettu on ollut hyvinvointi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luin tuossa Ruotsin historiaa nopeasti läpi, velkarahalla rakennettu on ollut hyvinvointi.
Kyllä lähtisin muualle, en kaupunkiin missään nimessä. Luonnossa on hyvä ihmisen olla, sen on Luoja luonut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä lähtisin muualle, en kaupunkiin missään nimessä. Luonnossa on hyvä ihmisen olla, sen on Luoja luonut.
Sopivan kokoinen tila-auto on hyvä ratkaisu kun haluaa uusiin maisemiin. Pikkusen rakentelee sitä niin hyvä ratkaisu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luin tuossa Ruotsin historiaa nopeasti läpi, velkarahalla rakennettu on ollut hyvinvointi.
Ruotsi rikastui sinä aikana kun Suomi soti.
Ruotsi myi sotatarvikemateriaalia mm. natsisaksalle.
- Anonyymi
Anonyymi
11.05.2020 20:57
"Johonkin "pimeyteen" minä vain eksyin, kunnes löysin valon. Sen parhaan mitä elämässä voi olla."
Haluaisitko kertoa miten löysit tuon valon?
Yritän itse etsiä rauhaa. Päästää irti menneisyydestä ja menneisyyden pahoista muistoista. Se on joskus rankkaa. Uni ei tule. Itsesyytöksiä ja huonommuuden tunnetta.
Etukäteen kiitos.- Anonyymi
En ole anonyymi 11.05.2020 20:57
MUTTA
pitkän elämäni aikana just enne sotaa syntyneenä ole saanu kokea paljon kovia,
pettymyksiä,
nuorena avioliiton -vaikeuksia,
onneksen olen saanu uskovaisen mummon,
olin lapsena usein hänen hoivissaan,
hän pienestä pitäen opetti myös luojan olemassa olosta ,
kaikki elämässä perustui rehellisyyteen kaikessa,
-- alku avioliiton aikana oli vaikeeta jaksaa pienten lasten kanssa työlämä samalla
joka ikinen päivä rukoilin luojaa a j a t u s -m a a i lma s s a n i hiljaa itseksesni esm. työpäivän alkaessa,
siunausta päivälle, jaksamist, suojelua ettei mitään pahaa tapahtuisi,
IHME ja KUMMA tiedän ilma rukousta en ikinä olisi selvinny niin hyvin elämän tuomista vaikeuksita kuin olemme perheen kanssa selvinneet,
voin vain antaa ajatuksen,,
voisitko hiljaa vaikka itseksesi alkaa rukoilla luojalta apua,
voi tapahtua ihme
luoja sattaa ilmestyä yhtäkkiä KIRKKAUDESSAAN sinun vierresi
silloin tiedät olet saanu rauhan ja ikuisen suojelun loppuelämällesi,
uskoasi sinun ei tarvi kenellekkää mainostaa,
raamatussakin se sanotaan, tarkkaan ei muista sanoja,
mutta ei tarvi näyttävästi asiaa mainostaa,
se onni, rakkaus rauha on sinun sielussasi
ja lahja jumalata,
kun olet pyytäny, ja sanu sen todetki omalla kohdallasi,
luoja suojeliamme jumala enkeleineen asuu hiljaisuudessa sydämmissämme,
ohjaa, suojelee ja varjelee pahalta,
olen kokenu suojelun pelastuksen kuin IHMEEN KAUPALLA varmalta kuolemalta,
jumala, luojamme on ainoa turvamme,
johon voi luottaa kaikissa elämän tilanteissa,
sinulla nyt on vaikeeta,
painajaiset sinua vainoaa,
mutta jumala luojamme jeesuskristus poistaa ne
voit saada rauhan sielullesi, ikuisen rauhan loppuelämäksesi, näet kaiken kuin uusin silmin, mennyt ei murskaa sinua enään,
jumalan sana raamatussa
vaikka sinun syntisi ovat veri-ruskeat
ne on pesty puhtaaksi
anteeksi annettu
sen tekee vain jeesus kristus jumalmme, luojamme,
usko siihen ( tarkasti en muista raamatunsa sanajaärjestystä mutta sisältö on tuo )
PYYDÄ luojalta uskon lahja,
uskon saa aina lahjana
usko EI tule koskaan ihmisestä itsestään
usko tulee aina jumalata pyydettäessä LAHJANA
jos ja kun tunnet että olet uskovainen
se merkitsee oletsaanu USKON LAHJAN
ja sielullesi ikuisen rauhan
entiset painajaiset häviää, niitä ei enään ole, ,,
rukoilen puolestasi
jumala kuulkoon sinun anteeksi-pyyntösi rukouksesi
sillä me maanpäällä olemme VAIN ihmisiä
täydellistä ihmistä EI ole oleassakaan,
vain luojamme on täydellinen JeesusKristus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole anonyymi 11.05.2020 20:57
MUTTA
pitkän elämäni aikana just enne sotaa syntyneenä ole saanu kokea paljon kovia,
pettymyksiä,
nuorena avioliiton -vaikeuksia,
onneksen olen saanu uskovaisen mummon,
olin lapsena usein hänen hoivissaan,
hän pienestä pitäen opetti myös luojan olemassa olosta ,
kaikki elämässä perustui rehellisyyteen kaikessa,
-- alku avioliiton aikana oli vaikeeta jaksaa pienten lasten kanssa työlämä samalla
joka ikinen päivä rukoilin luojaa a j a t u s -m a a i lma s s a n i hiljaa itseksesni esm. työpäivän alkaessa,
siunausta päivälle, jaksamist, suojelua ettei mitään pahaa tapahtuisi,
IHME ja KUMMA tiedän ilma rukousta en ikinä olisi selvinny niin hyvin elämän tuomista vaikeuksita kuin olemme perheen kanssa selvinneet,
voin vain antaa ajatuksen,,
voisitko hiljaa vaikka itseksesi alkaa rukoilla luojalta apua,
voi tapahtua ihme
luoja sattaa ilmestyä yhtäkkiä KIRKKAUDESSAAN sinun vierresi
silloin tiedät olet saanu rauhan ja ikuisen suojelun loppuelämällesi,
uskoasi sinun ei tarvi kenellekkää mainostaa,
raamatussakin se sanotaan, tarkkaan ei muista sanoja,
mutta ei tarvi näyttävästi asiaa mainostaa,
se onni, rakkaus rauha on sinun sielussasi
ja lahja jumalata,
kun olet pyytäny, ja sanu sen todetki omalla kohdallasi,
luoja suojeliamme jumala enkeleineen asuu hiljaisuudessa sydämmissämme,
ohjaa, suojelee ja varjelee pahalta,
olen kokenu suojelun pelastuksen kuin IHMEEN KAUPALLA varmalta kuolemalta,
jumala, luojamme on ainoa turvamme,
johon voi luottaa kaikissa elämän tilanteissa,
sinulla nyt on vaikeeta,
painajaiset sinua vainoaa,
mutta jumala luojamme jeesuskristus poistaa ne
voit saada rauhan sielullesi, ikuisen rauhan loppuelämäksesi, näet kaiken kuin uusin silmin, mennyt ei murskaa sinua enään,
jumalan sana raamatussa
vaikka sinun syntisi ovat veri-ruskeat
ne on pesty puhtaaksi
anteeksi annettu
sen tekee vain jeesus kristus jumalmme, luojamme,
usko siihen ( tarkasti en muista raamatunsa sanajaärjestystä mutta sisältö on tuo )
PYYDÄ luojalta uskon lahja,
uskon saa aina lahjana
usko EI tule koskaan ihmisestä itsestään
usko tulee aina jumalata pyydettäessä LAHJANA
jos ja kun tunnet että olet uskovainen
se merkitsee oletsaanu USKON LAHJAN
ja sielullesi ikuisen rauhan
entiset painajaiset häviää, niitä ei enään ole, ,,
rukoilen puolestasi
jumala kuulkoon sinun anteeksi-pyyntösi rukouksesi
sillä me maanpäällä olemme VAIN ihmisiä
täydellistä ihmistä EI ole oleassakaan,
vain luojamme on täydellinen JeesusKristusAnonyymi
Tänään 11:03
Kiitos paljon sanoistasi ja kiitos rukouksistasi.
Lämmitti mieltäni.
Olen jonkun verran raamattua lukenut. Joskus rukoillutkin ja sitten on elämän kiemurat taas vieneet.
Kaikkea hyvää sinulle.
(Etukäteen kiittäjä)
- Anonyymi
Aloittajan kannatta vain pysyä rauhallisena, eikä tehdä mitään radikaalisia päätöksiä mistään poismuuttamisesta. Tämä siksi, että aloittajan kuolinpesän jakajille jäisi enemmän jaettavaa, koska on toisinaan on havaittu seniori-ikäisiä huijattavan asuntokaupoissa, varsinkin eteläisimmissä maissa.
- Anonyymi
Kiitos neuvosta,
haaveet on haaveita,
totuus on toinen,
harvemmin vanha sydä-sairas jaksaa oikeesti muuttaa minnekkään,
mutta
jostainsyystä umelma uusista maisemista kiehtoo,
jutut asiantiimoilta virkistävää ,
saa uusia näkökulmia
mukavia ajatuksia ,
haaveitten lintu saa liihotella vapaana mielikuvitus maisemissa,
---
todellisuus nyt ja tässä,,,,
ikunasta näkee,,,
aurinko paistaa, on kaunis ihana kevät-päivä,
ulos tekee mieli,
voi olla lähdenki, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos neuvosta,
haaveet on haaveita,
totuus on toinen,
harvemmin vanha sydä-sairas jaksaa oikeesti muuttaa minnekkään,
mutta
jostainsyystä umelma uusista maisemista kiehtoo,
jutut asiantiimoilta virkistävää ,
saa uusia näkökulmia
mukavia ajatuksia ,
haaveitten lintu saa liihotella vapaana mielikuvitus maisemissa,
---
todellisuus nyt ja tässä,,,,
ikunasta näkee,,,
aurinko paistaa, on kaunis ihana kevät-päivä,
ulos tekee mieli,
voi olla lähdenki,Valon löysin lähimmäisen rakkaudesta.
- Anonyymi
Minä löysin valon Thaimaassa 1978 :-*
- Anonyymi
Mitä teologiaa olen vapaamuotoisesti lukenut, niin lähimmäisen rakkaus nimenomaan. Ekolologinen elämäntapa on oikea, tietty asketismi.
Kun ymmärtää nämä asiat on "uudet maisemat" hyvät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä teologiaa olen vapaamuotoisesti lukenut, niin lähimmäisen rakkaus nimenomaan. Ekolologinen elämäntapa on oikea, tietty asketismi.
Kun ymmärtää nämä asiat on "uudet maisemat" hyvät.Menneisyys raastaa tottakai, kun ymmärtää että paha on olemassa ymmärtää kaiken.
Omat sanat ja teot rasittavat myös, niin se on että ihminen on vastuussa sanoistaan ja teoistaan. Ei voi muuta kuin katua.
Monesti miettii miksi näin tuli tehtyä, tietämättömyyttä,ajattelemattomuutta. Kun löytää itsensä ja ymmärtää lähimmäisen rakkauden merkityksen on asiat hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menneisyys raastaa tottakai, kun ymmärtää että paha on olemassa ymmärtää kaiken.
Omat sanat ja teot rasittavat myös, niin se on että ihminen on vastuussa sanoistaan ja teoistaan. Ei voi muuta kuin katua.
Monesti miettii miksi näin tuli tehtyä, tietämättömyyttä,ajattelemattomuutta. Kun löytää itsensä ja ymmärtää lähimmäisen rakkauden merkityksen on asiat hyvin.On olemassa myös anteeksianto,
luojan armo on suuri, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On olemassa myös anteeksianto,
luojan armo on suuri,Etsikkoaikana etsii uutta, ymmärtää oman eksyneisyytensä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etsikkoaikana etsii uutta, ymmärtää oman eksyneisyytensä.
Hiljaisissa paikoissa on hyvä todellakin hiljentyä.Istuin yksikseni hautausmaalla jonne läheisimpiäni on saatettu viimeiseen lepoon. Kaikki elämän äänet olivat kaionneet, en edes ajatellut mennyttä elämää.
Syrjäinen hautausmaa, tosi hiljaista. Oli loppu kesä viime vuonna, ensimmäinen lakastunut koivun lehtikin tuli tuulen mukana viereeni penkille.
Kuinka rauhallista, siihen paikkaan rauhaiseen tulen usein uudelleen. Siinä istumme kahdestaan, käymme yhdessä päiviin ihaniin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etsikkoaikana etsii uutta, ymmärtää oman eksyneisyytensä.
Eiköhän meidän etsikkoaika meni jo noin 60 vuotta sitten ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän meidän etsikkoaika meni jo noin 60 vuotta sitten ?
Niinkauan kuin henki pihisee ei ole myöhäistä kääntyä oikealle tielle,
ihminen on vain ihmine,
täydellistä ihmistä ei ole olemassakaan,,,,,,,, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinkauan kuin henki pihisee ei ole myöhäistä kääntyä oikealle tielle,
ihminen on vain ihmine,
täydellistä ihmistä ei ole olemassakaan,,,,,,,,Onko joku 80 henkilö yhä "väärällä tiellä"...?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko joku 80 henkilö yhä "väärällä tiellä"...?
jaaa,, tiijä häntä,,,,,,,, hyvä kysymys,,,,
- Anonyymi
" oot uni jota kaipasin, sinua aina rakastin /an "
- Anonyymi
Kaunis runo, kiitos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaunis runo, kiitos.
Sielunsa tyhjentäminen on todella hienoa, sen jälkeen sielunsa voi täyttää uudestaan. Kun kaikki koettu huono häipyy, on asiat hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sielunsa tyhjentäminen on todella hienoa, sen jälkeen sielunsa voi täyttää uudestaan. Kun kaikki koettu huono häipyy, on asiat hyvin.
Olen lukenut toeolgiaa ihan yksityisesti. Ortodokseilla on katumuksen sakramentti, voi tehdä tunnustuksen.
Läheiselleen tein tunnustuksen omasta elämästä, pystyi tyhjentämään koko elämänsä. Vieraalle,vaikka onkin opiskellut teologiaa yliopistossa, ei tunnustuksen teko tunnu niin tyhjentävälle.
Omalle tielle tässä elämässä on vaan lähdettävä, ne kokemukset sitten tyhjensin äidille. Kaikki vaan poistui lopullisesti. Tulin taas henkisesti kotiin.
Fyysisesti tulin takaisin kotiimme isän sairastuttua. Pitkän ja vaativan omaishoidon jälkeen tuli taas aika lähteä. Näin oletin.
Kuuntelin äidin hiljaista itkua keittiössä. Kuolema on todella lopullinen, joten jäin kotiin äidin tueksi ja turvaksi. Raskaan ja kovan elämän hän on elänyt.
Surua huoneet olivat täynnä,sieltä surun keskeltä pystyin sitten vapautumaan lopullisesti äidille.
Maailman tyhjyys,turhuus jäi taakse lopullisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen lukenut toeolgiaa ihan yksityisesti. Ortodokseilla on katumuksen sakramentti, voi tehdä tunnustuksen.
Läheiselleen tein tunnustuksen omasta elämästä, pystyi tyhjentämään koko elämänsä. Vieraalle,vaikka onkin opiskellut teologiaa yliopistossa, ei tunnustuksen teko tunnu niin tyhjentävälle.
Omalle tielle tässä elämässä on vaan lähdettävä, ne kokemukset sitten tyhjensin äidille. Kaikki vaan poistui lopullisesti. Tulin taas henkisesti kotiin.
Fyysisesti tulin takaisin kotiimme isän sairastuttua. Pitkän ja vaativan omaishoidon jälkeen tuli taas aika lähteä. Näin oletin.
Kuuntelin äidin hiljaista itkua keittiössä. Kuolema on todella lopullinen, joten jäin kotiin äidin tueksi ja turvaksi. Raskaan ja kovan elämän hän on elänyt.
Surua huoneet olivat täynnä,sieltä surun keskeltä pystyin sitten vapautumaan lopullisesti äidille.
Maailman tyhjyys,turhuus jäi taakse lopullisesti.Onnittelut olet löytäny rauhan ja rakkauden,
ilmeisesti sen mikä raamattu lupaa,
Jeesuksen sanat:
" minä annan teille rahuhan
en sommosta kuin maailma antaa
vaan niikuin isäni antaa "
tarkottaa sieluun rauhan ,,, kaikki paha on pois pyyhitty,
lämpimiä ajatuksia ja siunausta elämääsi, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnittelut olet löytäny rauhan ja rakkauden,
Jeesuksen sanat:
lämpimiä ajatuksia ja siunausta elämääsi,Voi kiitos Sinulle!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi kiitos Sinulle!
Silloin kun omat jalat eivät kanna Luojamme kantaa meitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin kun omat jalat eivät kanna Luojamme kantaa meitä.
Johannes 14 raamatussa, löysin nuo sanat. Kiitos vielä kerran.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johannes 14 raamatussa, löysin nuo sanat. Kiitos vielä kerran.
Sisäinen rauhan löytäminen poistaa tämän maailman pahuuden. Maailma on koettava ja tultava takaisin sinne mistä on lähtenytkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnittelut olet löytäny rauhan ja rakkauden,
Jeesuksen sanat:
lämpimiä ajatuksia ja siunausta elämääsi,Kun mikään ei merkitse enää mitään, kun on tullut siihen tulokseen, että
maailma on turha ja kaikki on turhuutta
niin mistä saa sisältöä elämään ja motivaatiota elää ?
Ei jaksa jumalan sanaakaan mietiskellä aamusta iltaa vuodesta toiseen.
Eikä ollenkaan kun tai jos ei ole uskovainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun mikään ei merkitse enää mitään, kun on tullut siihen tulokseen, että
maailma on turha ja kaikki on turhuutta
niin mistä saa sisältöä elämään ja motivaatiota elää ?
Ei jaksa jumalan sanaakaan mietiskellä aamusta iltaa vuodesta toiseen.
Eikä ollenkaan kun tai jos ei ole uskovainen.Siinä vasta pulma, sinulla ,
minulle merkitsee jumala ja sen ajatteleminen paljon,
koskaan en ole yksin , vaikka yksin olenki,
jeesu, luojamme, suojelusenkelimme on aina läsnä
vaikka sitä ei näe, eikä oikeesti kuule ,
ainoastaan vaistoaa vain luojan läsnä olo,
olen saanu LAHJAN uskoa jumalan olemassa oloon,
se tunne ei väisty koskaan, ei missää tilanteessa,
toivoisin sinullekki saamaa ihanaa lahjaa luojalta,
sillä itsestäsi sinun tahdostasi ei saa uskon lahjaa sen saa vain jumalta lahjana pyydettäessä, siis rukoile , pyydä apua,
itse et jaksa ,
en minäkää itse , mutta luoja meissä jaksaa ikuisesti,
olen vain ihminen,
tunnen samoja tunteita kuin sinä,
kaikki tuntuu jo turhalta,
haluis jo pois,
mutta vain luoja tietää milloin päiväni päättyy,
hänen käsiin olen antanu elämäni
myös heikkouteni ihmisenä,
sinulle toivon jaksamista ja parempia päiviä elämääsi,
kyllä me jotenki jaksetaa elää tämä loppuelämä loppuun asti luojaan luottaen,
kirjoitellaan se helpottaa,,,
- Anonyymi
Linnun lailla liitelen
taivaita tavoittelen
rakkautta etsimään
löytäisinkö sinut sieltä
mitä oisit mieltä
liian myöhä taitaa olla
ilta jo saapuu
aurinko laskee
yö vanhan saavuttaa
uni ikuinen levon antaa
hyvästi elämä- Anonyymi
Uutta kohti,,, ei anneta vielä periksi,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uutta kohti,,, ei anneta vielä periksi,
"Kysymyksiä" laulun sanat ovat todella kauniit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kysymyksiä" laulun sanat ovat todella kauniit.
Surut ja huolet painaa aina vaan.
- Anonyymi
Ooottakaahan kun kesä tulee,
jos terveys on vielä riittävän hyvä,
että voin lähteä pitemmälle reissulle omalla autolla,
ajattelin tehdä sen retken vielä kerran,
ajan omalla autolla läpi suomen noin 1000 km
käyn moikkaamassa sukulaisia, ja muutamia tuttuja,
mitä arvelette yli kahdeksankymmpisen ajatuksesta,
onko matkan teko vielä mahdollista näin vanhalle,
rakastan maisemien muuttuessa
suomi on kaunis siisti maa, usein olen ajanu suomen läpi päästä päähän elämäni aikana,
moottoritiet on kyllä paljon muuttuneet muutamassa vuodessa
on paljon uusia suuria liittymiä, etelässä tien nopeus jopa 120-140 km,
se on jopa vauhdinhurmaa se ,, heh,
on paljon tie-töitä meneillään,
ovatko ehtineet merkitä tie-viitat riittävän selvästi,
että uskaltaa ajatella lähtemistä,
onko palstalla kahdeksankymmpisiä autoilevia vanhuksia,
kiinostaako autoilu vielä,,
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15110974
- 525240
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452453- 302143
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131721Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421574Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta301251Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351186Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo92935TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o317892