Mikä järki ?

Anonyymi

En ymmärrä tätä ruokakassien jakoa perheisiin tai että saa ruokamaksukortteja kauppoihin näin korona- aikaan ? Miksi ihmiset on jaettu erikasteihin tässäkin asiassa.
Koululaisten vanhemmille jaetaan ruokakasseja jopa kotiin tuotuna. Eikö vanhemmat pysty lapsiaan elättämään poikkeuolojen aikaan ?
Yh-vanhemmille tuotu kasseja kotiin tuotuna. Mutta täytyyhän heidän elättää lapsensa esim kesälomien aikaankin niin mikä tässä ajassa,koronan aikaan,tekee asiasta poikkeuksen ? Tupakkaan ja alkoholiin kyllä riittää rahaa mutta ei lasten elatukseen. Paljonko maksaisi ruuan valmistus kun tehtäisiin keittoja tai laatikkoruokia kerralla hieman enemmän ja niitä syötäisiin useampana päivänä.
Aamupalaksi saa keitettyä esim kaurapuuroa / riisivelliä ja sen lisäksi leipää niin jopa nälkä pysyy pitkään poissa ja sit päivä ruuaksi keittoa tai laatikkoruokaa. Halvaksi tulee. Ja he saavat kuitenkin lapsilisät ja yh perheessä elatusmaksut vielä päälle,,luulisi noilla rahoilla pärjäävän taloudellisesti. Niin joutuu moni muukin ko summilla pärjäävän vaikka tiukkaa tekee muttei koskaan apua saa enempää yhteiskunnalta. Miksi toisia autetaan enemmän kuin toisia ?
Kuinka montaa jatkuvasti pienillä päivärahoilla eläjää on autettu taloudellisesti näinä vaikeina aikoina ? Esim yksinasuva joka joutuu kaiken maksamaan yksin,ruuat,laskut yms.
Samalla lailla hekin elävät köyhyyshelvetissä. Ja jos haluaa itseään suojata niin ostettava paljon käsisaippuaa ja käsidesiä johon rahaa menee,.Päivärahoista,pienestää työmarkkinatuesta maksat vielä vuokraakin niin eipä jää kuin vajaa 500e/kk rahaa käytettäväksi elämiseen ja laskujen maksuun.
En ole eläinvihaaja mutta vielä eläimet elätettävänä vai sisältääkö apukassiin eläinten ruuatkin. Mutta kyllä monella on esim koirat kuivia laihoja koirankuvatuksia,onko niille ruokaa ?
Kuka osaa antaa vastauksen kysymykseeni.
Ei mielestäni ole oikein että toiset saa lisäavustuksia ja toiset jää täysin ilman.
Vai ovatko sosiaalityöntekijöiden "tarkkailun alla" ko perheet jotka tukia saavat ?
Mielestäni kaikkia jotka elävät köyhyysrajan alla olisi oikeutettuja ylimääräisiin tukiin. Tiukkaa on taloudellisesti monessa taloudessa ja vain tietyt saavat tukia. Jopa useampaan otteseen lappuja jaetaan. Ovatko kenties jatkuvassa maksusitoumuksien varassa olevia joilla oman rahan käyttä ei onnistu. Näillä lappusilla saavat ostettua ruokansa. Mutta kyllä todellakin kuten yllä mainitsin tupakkaan ja kaljaan rahaa riittää. Ei sitten ruokaan perheelle.
Siitä en ole kade koska itse en käytä ko tuotteita,,alkoholia tai tupakkaa.

13

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Voi tuota kateuden määrää. Jos joku saa ruokakassin tai lahjakortin, niin onko se sinulta pois?

      • Anonyymi

        Ei kyse ole kateudesta vaan yhdenvertaisuudesta. Koululaisille kuuluu ruokinta koulupäivinä, se on selvä juttu.
        Muuten tuntuu kuin nälänhätä olisi vallannut nimenomaan perheet. He saavat ne edut , mitkä tähänkin asti, niillä ovat pärjänneet ja hyvin pärjänneetkin.
        Jos nyt joku on joutunut lomautetuksi, hän saa työttömyyskorvauksen, samoin jos on onnistunut saamaan loparit. Kukaan ei ole jäänyt ilman jonkinlaista tuloa. Ihme on se, että kun koululaiset ovat olleet kotiruokinnassa jonkin aikaa, heidän ruokintansa on johtanut lähes selvitystilaan. Kuitenkin heille on toimitettu eväspakkauksia, joten eivät he ole ihan vanhempien syötettävissä kokonaan.
        Sitten alettiin jakamaan ns. ruokakasseja, kuin olisi nälänhätä seuraavana koronan lisäksi.
        Tädit täyttivät kasseja tärkeinä leuka täristen. Niitä sitten jaettiin sinne tänne, kuulin, että perheille. Miksi? Tämä, jos mikä herättää pahaa verta.
        Samaan aikaan mummoille kaikki kauppiaat tarjosivat ystävällisesti kotiinkuljetusta, jos ei itse enää pääse kompuroimaan marketteihin. Hyvin pienellä luki ilmoituksen alalaidassa hinta 14,90€. tai ei ollut hintaa lainkaan.
        Mummo sitten soitti kauppaan ja tilasi ne pikku ostoksensa. Maksoivat yht. 45,50€ se kuljetus, jota mummo ei ollut huomannutkaan. Ostokset siis yli kuusikymppiä! Jokainen ostos oli sitä kalleinta laatua ynnä kuljetus. Mummo maksoi kaksikymppiä enemmän kuin tavallisesti. Se on paljon pienestä eläkkeestä. Ei kaikilla ole ilmaiseksi kaupassa kävijöitä, ei sukulaisia eikä ystäviä. Mitä vanhempi, sen vähemmän on auttajia.
        Sitten kehotettiin ostamaan valmista ruokaa eri ravintoloista ja baareista. Sepä se vasta kalliiksi tulisikin. Joka päivä annos ja kuljetus! Ruoka oli kieltämättä hyvää, siinä ei mitään valittamista.
        Siispä kysyisinkin, kun mummot pappoineen ovat kodeissaan, eikä heidän pitäisi hengailla kaupungilla, miksi heidät on unohdettu? Tiedän useita yli kahdeksankymppisiä, johon kukaan ei ole ollut yhteydessä, kukaan ei ole kysynyt, miten voit ja pärjäät. Ei naapurit, eikä kunnan vanhusten huolto. Tätäkö tämä porukkahenki on nykypäivänä?
        Olisiko liikaa ruinattu, jos eläkkeellä oleville vanhuksille olisi annettu edes muutaman kerran jotain suuhun pantavaa? Ei tarvitse olla pitsoja, nuggetteja eikä sipsejä, vaan tavallista ruokaa, juureksia, hernesoppaa, leipää, jugurttia ja juustoa.
        Toinen ryhmä, joka on heitetty takavasemmalle, ovat työttömät yksin eläjät. Heidän elämänsä on koko ajan taiteilua, riittävätkö rahat, ruokaan ei paljon jää. Hekin ilahtuisivat edes pienestä muistamisesta.
        Perheissä on yleensä kaksi tienaajaa, lisäksi perhe-etuudet. He kai sitten ovat suurimmassa vaarassa nälkiintyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole kateudesta vaan yhdenvertaisuudesta. Koululaisille kuuluu ruokinta koulupäivinä, se on selvä juttu.
        Muuten tuntuu kuin nälänhätä olisi vallannut nimenomaan perheet. He saavat ne edut , mitkä tähänkin asti, niillä ovat pärjänneet ja hyvin pärjänneetkin.
        Jos nyt joku on joutunut lomautetuksi, hän saa työttömyyskorvauksen, samoin jos on onnistunut saamaan loparit. Kukaan ei ole jäänyt ilman jonkinlaista tuloa. Ihme on se, että kun koululaiset ovat olleet kotiruokinnassa jonkin aikaa, heidän ruokintansa on johtanut lähes selvitystilaan. Kuitenkin heille on toimitettu eväspakkauksia, joten eivät he ole ihan vanhempien syötettävissä kokonaan.
        Sitten alettiin jakamaan ns. ruokakasseja, kuin olisi nälänhätä seuraavana koronan lisäksi.
        Tädit täyttivät kasseja tärkeinä leuka täristen. Niitä sitten jaettiin sinne tänne, kuulin, että perheille. Miksi? Tämä, jos mikä herättää pahaa verta.
        Samaan aikaan mummoille kaikki kauppiaat tarjosivat ystävällisesti kotiinkuljetusta, jos ei itse enää pääse kompuroimaan marketteihin. Hyvin pienellä luki ilmoituksen alalaidassa hinta 14,90€. tai ei ollut hintaa lainkaan.
        Mummo sitten soitti kauppaan ja tilasi ne pikku ostoksensa. Maksoivat yht. 45,50€ se kuljetus, jota mummo ei ollut huomannutkaan. Ostokset siis yli kuusikymppiä! Jokainen ostos oli sitä kalleinta laatua ynnä kuljetus. Mummo maksoi kaksikymppiä enemmän kuin tavallisesti. Se on paljon pienestä eläkkeestä. Ei kaikilla ole ilmaiseksi kaupassa kävijöitä, ei sukulaisia eikä ystäviä. Mitä vanhempi, sen vähemmän on auttajia.
        Sitten kehotettiin ostamaan valmista ruokaa eri ravintoloista ja baareista. Sepä se vasta kalliiksi tulisikin. Joka päivä annos ja kuljetus! Ruoka oli kieltämättä hyvää, siinä ei mitään valittamista.
        Siispä kysyisinkin, kun mummot pappoineen ovat kodeissaan, eikä heidän pitäisi hengailla kaupungilla, miksi heidät on unohdettu? Tiedän useita yli kahdeksankymppisiä, johon kukaan ei ole ollut yhteydessä, kukaan ei ole kysynyt, miten voit ja pärjäät. Ei naapurit, eikä kunnan vanhusten huolto. Tätäkö tämä porukkahenki on nykypäivänä?
        Olisiko liikaa ruinattu, jos eläkkeellä oleville vanhuksille olisi annettu edes muutaman kerran jotain suuhun pantavaa? Ei tarvitse olla pitsoja, nuggetteja eikä sipsejä, vaan tavallista ruokaa, juureksia, hernesoppaa, leipää, jugurttia ja juustoa.
        Toinen ryhmä, joka on heitetty takavasemmalle, ovat työttömät yksin eläjät. Heidän elämänsä on koko ajan taiteilua, riittävätkö rahat, ruokaan ei paljon jää. Hekin ilahtuisivat edes pienestä muistamisesta.
        Perheissä on yleensä kaksi tienaajaa, lisäksi perhe-etuudet. He kai sitten ovat suurimmassa vaarassa nälkiintyä.

        Perillä asioista et ole. Jos joku auttaa toista, niin onko se sinulta pois?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Perillä asioista et ole. Jos joku auttaa toista, niin onko se sinulta pois?

        Hän ei halunnut hän näitä kasseja itselleen, vaan hän ihmetteli miksi joitakin autetaan ja toisia ei. Kateudesta ei siis ollut kyse. Kyse on yhdenvertaisuudesta: siitä että toiset tuntuvat olevan jotenkin tärkeämpiä autettavia ja toiset eivät.


      • Anonyymi
        JokaAlanAsiantuntija kirjoitti:

        Hän ei halunnut hän näitä kasseja itselleen, vaan hän ihmetteli miksi joitakin autetaan ja toisia ei. Kateudesta ei siis ollut kyse. Kyse on yhdenvertaisuudesta: siitä että toiset tuntuvat olevan jotenkin tärkeämpiä autettavia ja toiset eivät.

        Autettavaksi ei voi tulla, jos apua ei haluta ottaa vastaan.
        Kotoilukassi idea on joka tapauksessa hieno. Asioita kannattaisi selvitellä muutenkin, minne apua on annettu. Tieto voi harmillisesti yllättää aloittajan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Autettavaksi ei voi tulla, jos apua ei haluta ottaa vastaan.
        Kotoilukassi idea on joka tapauksessa hieno. Asioita kannattaisi selvitellä muutenkin, minne apua on annettu. Tieto voi harmillisesti yllättää aloittajan.

        Voitko tarkentaa mitä tarkoitat sillä että pienituloiset vanhukset tai työttömät eivät "haluaisi ottaa apua vastaan"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autettavaksi ei voi tulla, jos apua ei haluta ottaa vastaan.
        Kotoilukassi idea on joka tapauksessa hieno. Asioita kannattaisi selvitellä muutenkin, minne apua on annettu. Tieto voi harmillisesti yllättää aloittajan.

        Selvitelty on, eikä yllättänyt harmillisesti, eikä muutenkaan. Jos ei ota apua vastaan, ei sitä ole pyytänytkään eikä siten ole mitään apua vailla, vai onko oikein väkisin tyrkytetty.
        Kysymyshän on lähinnä symbolisesta avusta, eihän sillä muutamalla kympillä kukaan pärjää kuukauttakaan. Tällainen pieni "lahja" osoittaisi, että sinustakin välitetään ja että olet tärkeä. Nyt on vain pidetty nuoria perheellisiä tärkeinä ja huomattavina. Yksinäiset vanhukset ovat kokonaan unohdettu. Heille vain tolkutetaan, että pysykää kotona, tai sairastutte ja kuolette. Se on ainut, jolla muistetaan.
        Jos ei kuole nuorena, tulee vanhaksi, ihan jokaikinen. Se yksinäisyys on useimmalla edessä. Kun puoliso kuolee, läheisiä ei ole, lapset asuvat eri puolella maata, kuka missäkin ja oma kunto heikkenee, siinäpä olet ihan itsesi kanssa.
        Kyllä siinä tieto omasta tarpeellisuudesta ja tärkeydestä äkkiä selviää.


    • Ainakin Espoossa ruokakassit eivät olleet kelvanneet koululaisille muutenkaan, ja ne oli pitänyt jakaa "oikeasti" tarpeessa oleville, köyhille ja muille.

      • Anonyymi

        Jos asioita viitsisi selvitellä, niin totuus voisi näidenkin kotoilukassien kohdalla yllättää. Voihan olla mahdollista, että muutama kassi on mennytkin työtömälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos asioita viitsisi selvitellä, niin totuus voisi näidenkin kotoilukassien kohdalla yllättää. Voihan olla mahdollista, että muutama kassi on mennytkin työtömälle.

        Tuommoiset vanhemmat joiden pitää saada ruoka avustuksia lapsilleen ovat ihan hakoteillä, koska niiden ei olisi koskaan pitänyt hankkia lapsia! Säälittää lapset jos eivät saa kesällä koululta ruokaa niin nehän joutuu lähtemään kerjuulle! Tuommoiset lapset pitäisi ottaa huostaan jos vanhemmat ei pysty niitä omillaan varopillaan ruokkimaan! Onneksi on suuntaus ettei nuoret enää suuremmin välitä tehdä lisää yhteiskunnan ruokittavaksi lapsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos asioita viitsisi selvitellä, niin totuus voisi näidenkin kotoilukassien kohdalla yllättää. Voihan olla mahdollista, että muutama kassi on mennytkin työtömälle.

        Minnekähän ne loput on annettu, jos työttömille on mennyt muutama??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minnekähän ne loput on annettu, jos työttömille on mennyt muutama??

        Siinäpä teillä miettimistä. Mutta uskokaa pois. Tarpeeseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe