Sähköt törmäsivät

Anonyymi

https://yle.fi/uutiset/3-11348911

"Pyöräilijälle vakavia vammoja: Sähköauton ja sähköpyörän kuljettajat törmäsivät suojatiellä Mäntässä.
Molemmat kuljettajat ovat iäkkäitä. "

Kumpikaan ei ollut tarkkaavaisia tuossa tilanteessa, koska törmäys tapahtui, oliko pyöräilijällä edes kypärää.
Hidastiko sähköpyöräilijä risteyksessä lainkaan, vaan ajoiko muina miehiä yli ajatellen, että kyllä autoilija väistää.
Toivotaan, että pyöräilijä toipuu onnettomuudesta, ei se ole mukava tuollainen.
Pyöräilijöille pitäisi määrätä pyöräily kypärä pakolliseksi.
Itse käytän pyöräilykypärää, kun pyöräilen, jopa trike nojapyörässä, vaikkei se edes kaadu, kun siinä on kolme pyörää.
Kerran olin törmätä autoon, kun ylitin risteyksessä ajoväylää maastopyörällä.
Kääntyvä autoilija hidasti ja ajattelin, että no mennään sitten, kun päästää yli.
Mitä vielä auto lähti liikkeelle ja kun on nopeat refleksit, niin sain pyörän pysäytetyksi ja 30 cm jäi väliä eturenkaan ja auton eturenkaan välille.
Jalkajarrullisella pyörällä olisi varmasti törmännyt, koska jalkajarrullisella pyörällä jarrutus ei ole niin nopea, kuin käsijarrullisella.
Lisäksi hydrauliset levyjarrut ovat niin tehokkaat, että renkaat saa lukkoon.
Varomaton lentää helposti nokalleen, jos vetää etujattun pohjaan, vaikka kumpaakin jarrua on käytettävä jarrutettaessa, eikä varsinkaan yksistään etujarrua.

Pyöräilijän tulee olla aina tarkkana liikenteessä ja annettava myöten, vaikka olisikin etuajo-oikeus.
Eikä sillä ole merkitystä onko kyse sähköpyörästä.
Nykyaikaiset pyörät ilman sähköäkin ovat niin tehokkaita ja laadukkaita, että niillä pääsee nopeampaa, kuin sähköpyörällä.
Olen monta sähköpyöräilijää ohittanut, eikä se ole ongelma.
Ovat ihmetelleet ja kysyneet, että missä pyöräni moottori on, kun sellaista ei näy missään.
Siihen totean, että kauramoottorilla tämä kulkee.
Ajan normaalisti ihan 25-30km/h keskinopeutta ja ylämäkeen menee 20-25km/h nopeudella.
Myötätuuleen ja myötämaahan mennään sitten 30-40km/h nopeudella ilman moottoria.
Sähkömoottorin kanssa sellainen olisi jo hengenvaarallista, mutta ilman moottoria täysin turvallista ja lainmukaista.

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisikohan ollut niin, että pyöräilijä ajoi suojatiellä luullen sen takaavan hänelle etuajo-oikeuden. Näinhän ei ole ellei kyseessä ole pyörätien jatke. Harva pyöräilijä malttaa taluttaa mankeliaan sellaisissa paikoissa.

      • Anonyymi

        Pyörätienjatke ei millään tavalla muuta väistämisvelvollisuuksia!
        Pyöräilijä väistää, ellei auto tule kolmion tai stop-merkin takaa, tai ole kääntynyt ristevälle tielle.


      • Anonyymi

        Toimittajat eivät useinkaan viitsi vaivautua ottamaan selvää onko kyseessä jatke vai pelkkä suojatie. Aina kirjoitetaan pelkästä suojatiestä vaikka siinä olisi suojatien lisäksi myös pyörätien jatke.

        Totta on myös se että pyörätien jatkeen tiemerkintä ei vaikuta väistämissääntöihin mitenkään. Jokaisen pitää muodostaa käsitys väistämisvelvollisuudestaan liikennevalojen, liikennemerkkien ja liikennesääntöjen perusteella.


    • Anonyymi

      Monta kysymystä asiassa:
      - tapahtuiko suojatiellä kuten jutussa kerrotaan. Pyörällä ei saa ajaa suojatiellä!
      - oliko kuitenkin pyörätien jatke, jolloin pyöräilijä voi olla itse väistämisvelvollinen
      - tuliko pyöräilijä jalkakäytävältä ajoradalle
      - oliko autolla kolmiota tai stoppia
      - oliko auto kääntyvä
      - oliko sähköpyörä niitä, jotka luokitellaan nopeuden puolesta polkupyöräksi
      - oliko sähköpyörä niin tehokas, että sillä pitää ajetaan ajoradalla

      Tässä tärkeimmät kysymykset.

      • Anonyymi

        Meikäläinen yleensä ylittää pyörällä tien eri kohtaa missä on suojatie.
        Suojatie on jalankulkijoille tarkoitettu ja pyörällä voi ylittää tie eri kohtaa.
        Tuskinpa iäkkäällä henkilöllä on sähköpyörää, joka kulkee yli 25km/h ja tehoa yli 250W.
        Todennäköisesti pyörässä oli moottori edessä, mitä iäkkäillä sähköpyörän omistajilla on.

        Se on laiton sähköpyörä, jos kulkee yli 25km/h vaikka ajajalla olisi moottoripyöräkortti, joka on tarpeeksi pätevä, että voi ajaa kaksipyöräisillä, jotka kulkee 300km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meikäläinen yleensä ylittää pyörällä tien eri kohtaa missä on suojatie.
        Suojatie on jalankulkijoille tarkoitettu ja pyörällä voi ylittää tie eri kohtaa.
        Tuskinpa iäkkäällä henkilöllä on sähköpyörää, joka kulkee yli 25km/h ja tehoa yli 250W.
        Todennäköisesti pyörässä oli moottori edessä, mitä iäkkäillä sähköpyörän omistajilla on.

        Se on laiton sähköpyörä, jos kulkee yli 25km/h vaikka ajajalla olisi moottoripyöräkortti, joka on tarpeeksi pätevä, että voi ajaa kaksipyöräisillä, jotka kulkee 300km/h.

        1.6.2020 ja siitä eteenpäin saa pyörällä ylittää ajorata myös suojatietä käyttämällä. Uusi tieliikennelaki mahdollistaa tämän. Joidenkin mielestä on jo nyt saanut, mutta uusi laki todellakin viimeistään mahdollistaa asian (ei enää väittelyä tästä kiitos).

        Pyörätien jatkeen merkintä jää edelleen käyttöön ja se viestittää jatkossa siitä että autoilijoilla on liikennesääntöjen perusteella väistämisvelvollisuus jatkeen yli pyöräileviin nähden. Tällä on tosin 2 vuoden siirtymäaika joten ei kannata vielä vähään aikaan luottaa tähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1.6.2020 ja siitä eteenpäin saa pyörällä ylittää ajorata myös suojatietä käyttämällä. Uusi tieliikennelaki mahdollistaa tämän. Joidenkin mielestä on jo nyt saanut, mutta uusi laki todellakin viimeistään mahdollistaa asian (ei enää väittelyä tästä kiitos).

        Pyörätien jatkeen merkintä jää edelleen käyttöön ja se viestittää jatkossa siitä että autoilijoilla on liikennesääntöjen perusteella väistämisvelvollisuus jatkeen yli pyöräileviin nähden. Tällä on tosin 2 vuoden siirtymäaika joten ei kannata vielä vähään aikaan luottaa tähän.

        Ei nykyisissäkään liikennesäännöissä missään ole, että pyörää ei saisi ajaa suojatien yli. Se on vain kirjoitettu uuteen lakiin näkyviin, että päästään tästäkin harhaluulosta lopullisesti. Liikenneturvan "valistus" on yksi syy tähän outoon harhaluuloon.

        Lehtijutusta ei voi päätellä, mitä tapahtui ja missä. Googlen 10 vuotta vanhan kuvan mukaan tuon risetyksen kaikki suojatiet ovat myös pyöräteiden jatkeita. Väistämisvelvollisuudet riippuvat täysin ajosuunnista, jos paikan liikennemerkkejä ei ole tässä ajassa muutettu.

        Jännää, että nyt sanotaan sähköpyörän kulkevan lujaa ja sähköauton olevan hiljainen. Kyllä sähköavusteisella pyörällä voi ajaa hitaamminkin. Ja sähköauto kulkee sen, mitä se kulkee kuljettajan valitseman kaasupolkimen asennon mukaan.

        Miksi kahtaviittä kadulla kulkeva auto matelee? Miksi samaa katua seuraavalla pyörätiellä kahtaviittä kulkeva pyöräilijä syöksyy tilanteeseen?


    • Anonyymi

      Vaikka sähköpyörä voi liikkua liikenteessä kovaa ja sähköauto on hiljainen, niin pitää ajaa tilanteisiin sopivalla nopeudella, eli tilannenopeudella. Tässä ei ilmeisesti ole jommankumman tai molempien toimesta näin tehty.

    • Anonyymi

      Mitä jos pyöräilijä tupsahti taivaasta kun autoilija oli kaikessa rauhassa kaahaamassa?

    • Anonyymi

      "sähköauto on hiljainen"

      Tuo on todellakin erittäin iso ja vakava ongelma sähköautoissa. Niinkin ison kulkuneuvon kuin auto pitää näkyä ja kuulua. En tietenkään tarkoita, että äänen pitäisi olla korvia raastavaa mutta ääntä autoista pitää lähteä riittävästi. Kellään ei nimittäin ole silmiä pään takana.

      • Anonyymi

        Ei ehkä kannata lähteä jalan tai pyörällä liikenteeseen, jos ei näe auton kokoisen kappaleen lähestymistä mistä suunnasta hyvänsä. Varsinkin jos aikoo sinne ajoradalle seikkailemaan, eikä vain jalkakäytäville. Kun niitä silmiä ei todellakaan ole siellä pään takana, kannattaa harjoittaa niskan liikkuvuutta aina välillä.

        On olemassa varsin isoja polttomoottorilla kulkevia autoja, joista ei juurikaan lähde ääntä niiden kulkiessa alle satasta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ehkä kannata lähteä jalan tai pyörällä liikenteeseen, jos ei näe auton kokoisen kappaleen lähestymistä mistä suunnasta hyvänsä. Varsinkin jos aikoo sinne ajoradalle seikkailemaan, eikä vain jalkakäytäville. Kun niitä silmiä ei todellakaan ole siellä pään takana, kannattaa harjoittaa niskan liikkuvuutta aina välillä.

        On olemassa varsin isoja polttomoottorilla kulkevia autoja, joista ei juurikaan lähde ääntä niiden kulkiessa alle satasta...

        Rengasmelu on yleensä kuuluvampi hitaammissa vauhdeissa. Polttomoottori ja sähköautoilla ei silloin juuri eroa ulkouolelta havaittuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ehkä kannata lähteä jalan tai pyörällä liikenteeseen, jos ei näe auton kokoisen kappaleen lähestymistä mistä suunnasta hyvänsä. Varsinkin jos aikoo sinne ajoradalle seikkailemaan, eikä vain jalkakäytäville. Kun niitä silmiä ei todellakaan ole siellä pään takana, kannattaa harjoittaa niskan liikkuvuutta aina välillä.

        On olemassa varsin isoja polttomoottorilla kulkevia autoja, joista ei juurikaan lähde ääntä niiden kulkiessa alle satasta...

        Kyllä sinä tiedät mitä minä tarkoitan mutta kun sinun on vain pakko esittää tyhmää.


      • Anonyymi

        Eikös sähköautoihin ehdotettu äänilaitetta, joka tuottaa ääntä, kun sähköauto liikkuu.
        Sähköautot ovat todellakin äänettömiä. Muutamia olen nähnyt ja ei niistä lähde juuri minkäänlaista ääntä, kun lähtevät liikkeelle.
        Sähköpyörästäkin lähtee kovempi ääni, ainakin läskipyörästä, jonka renkaiden ääni kuuluu kauas, vaikkei olisi moottoriakaan.
        Sileärenkaisesta sähköpyörästä ei paljon ääntä lähde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös sähköautoihin ehdotettu äänilaitetta, joka tuottaa ääntä, kun sähköauto liikkuu.
        Sähköautot ovat todellakin äänettömiä. Muutamia olen nähnyt ja ei niistä lähde juuri minkäänlaista ääntä, kun lähtevät liikkeelle.
        Sähköpyörästäkin lähtee kovempi ääni, ainakin läskipyörästä, jonka renkaiden ääni kuuluu kauas, vaikkei olisi moottoriakaan.
        Sileärenkaisesta sähköpyörästä ei paljon ääntä lähde.

        Niin, liikenteessä kaikkien pitää näkyä JA myös kuulua. Hyvänä esimerkkinä voin käyttää erästä tilannetta viime kesältä: kävelin erään taloyhtiön parkkipaikan läpi. Oli aurinkoinen keli jolloin autojen takavaloja voi olla hankala havaita. Yhtäkkiä noin metrin päästä edestäni lähtee sähköauto pakittamaan ruudustaan. Säikähdin aikalailla koska en yhtään kuullut että se olisi käynnissä joten en osannut myöskään varautua. Myös kuljettaja säikähti ja sanoikin minulle ettei nähnyt minua ollenkaan vieressä olleen auton takaa.

        En tuossa tilanteessa olisi enempää näkyvillä voinut olla mutta jos olisin kuullut auton käyntiäänen niin olisin osannut varautua ja väistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, liikenteessä kaikkien pitää näkyä JA myös kuulua. Hyvänä esimerkkinä voin käyttää erästä tilannetta viime kesältä: kävelin erään taloyhtiön parkkipaikan läpi. Oli aurinkoinen keli jolloin autojen takavaloja voi olla hankala havaita. Yhtäkkiä noin metrin päästä edestäni lähtee sähköauto pakittamaan ruudustaan. Säikähdin aikalailla koska en yhtään kuullut että se olisi käynnissä joten en osannut myöskään varautua. Myös kuljettaja säikähti ja sanoikin minulle ettei nähnyt minua ollenkaan vieressä olleen auton takaa.

        En tuossa tilanteessa olisi enempää näkyvillä voinut olla mutta jos olisin kuullut auton käyntiäänen niin olisin osannut varautua ja väistää.

        Olen ollut samanlaisessa tilanteessa. Tuo äänettömyys on erittäin suuri haitta ellei peräti vaara.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Onko tietoa ajosuunnista?

        Tämän karttakuvan mukaan Pakkaajankatua suoraan ajavalla ei ole kolmioita. Missään ei ole pyörätien jatkeita vaan suojatiet (2017 vuoden loppuun mennessä on pitänyt pyörätien jatkeet olla maalattuna katkoviivalla). Pyörällä ei saa ajaa suojatiellä nykyisen lain mukaan.

        Laki muuttuu 1.6.2020, jolloin suojatietä pitkin saa pyörällä ajaen ylittää kadun/tien. Väistämissääntöihin sillä ei ole merkitystä.

        Tässä alla mennään kuvan mukaan eli on vain suojatiet:

        Mikäli pyöräilijä on ajamalla lähtenyt ylittämään Pakkaajankatua suojatietä pitkin niin silloin pyöräilijä on autoon nähden väistämisvelvollinen, jos auto on ajanut suoraan Pakkaajankatua. Koska autolla ei ole liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuutta eikä pyöräilijä saa ajaa suojatiellä (ei edes alle 12-vuotias).

        Mikäli taasen auto on kääntynyt Pakkaajankadulta Puistokadulle tai Puistokadulta Pakkaajankadulle niin mikä mahtaa olla syyllisyys, jos kaikki ylityskohdat ovat suojateitä ja pyöräilijä ajanyt suojatiellä?

        Mikä mahtaa olla syyllisyys siinä tapauksessa, jos onnettomuus on sattunut Puistokadun ylittävillä suojateillä? Autolla kolmio, mutta pyöräilijä on ajanut suojatiellä?

        Onneksi on viranomaiset sitä varten, että syyllisyys selviää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tietoa ajosuunnista?

        Tämän karttakuvan mukaan Pakkaajankatua suoraan ajavalla ei ole kolmioita. Missään ei ole pyörätien jatkeita vaan suojatiet (2017 vuoden loppuun mennessä on pitänyt pyörätien jatkeet olla maalattuna katkoviivalla). Pyörällä ei saa ajaa suojatiellä nykyisen lain mukaan.

        Laki muuttuu 1.6.2020, jolloin suojatietä pitkin saa pyörällä ajaen ylittää kadun/tien. Väistämissääntöihin sillä ei ole merkitystä.

        Tässä alla mennään kuvan mukaan eli on vain suojatiet:

        Mikäli pyöräilijä on ajamalla lähtenyt ylittämään Pakkaajankatua suojatietä pitkin niin silloin pyöräilijä on autoon nähden väistämisvelvollinen, jos auto on ajanut suoraan Pakkaajankatua. Koska autolla ei ole liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuutta eikä pyöräilijä saa ajaa suojatiellä (ei edes alle 12-vuotias).

        Mikäli taasen auto on kääntynyt Pakkaajankadulta Puistokadulle tai Puistokadulta Pakkaajankadulle niin mikä mahtaa olla syyllisyys, jos kaikki ylityskohdat ovat suojateitä ja pyöräilijä ajanyt suojatiellä?

        Mikä mahtaa olla syyllisyys siinä tapauksessa, jos onnettomuus on sattunut Puistokadun ylittävillä suojateillä? Autolla kolmio, mutta pyöräilijä on ajanut suojatiellä?

        Onneksi on viranomaiset sitä varten, että syyllisyys selviää!

        Kuva on vuodelta 2009, joten..................

        Ps. Lukee kuvan aivan alareunassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuva on vuodelta 2009, joten..................

        Ps. Lukee kuvan aivan alareunassa

        ... ja ei ole tietoa ajosuunnista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tietoa ajosuunnista?

        Tämän karttakuvan mukaan Pakkaajankatua suoraan ajavalla ei ole kolmioita. Missään ei ole pyörätien jatkeita vaan suojatiet (2017 vuoden loppuun mennessä on pitänyt pyörätien jatkeet olla maalattuna katkoviivalla). Pyörällä ei saa ajaa suojatiellä nykyisen lain mukaan.

        Laki muuttuu 1.6.2020, jolloin suojatietä pitkin saa pyörällä ajaen ylittää kadun/tien. Väistämissääntöihin sillä ei ole merkitystä.

        Tässä alla mennään kuvan mukaan eli on vain suojatiet:

        Mikäli pyöräilijä on ajamalla lähtenyt ylittämään Pakkaajankatua suojatietä pitkin niin silloin pyöräilijä on autoon nähden väistämisvelvollinen, jos auto on ajanut suoraan Pakkaajankatua. Koska autolla ei ole liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuutta eikä pyöräilijä saa ajaa suojatiellä (ei edes alle 12-vuotias).

        Mikäli taasen auto on kääntynyt Pakkaajankadulta Puistokadulle tai Puistokadulta Pakkaajankadulle niin mikä mahtaa olla syyllisyys, jos kaikki ylityskohdat ovat suojateitä ja pyöräilijä ajanyt suojatiellä?

        Mikä mahtaa olla syyllisyys siinä tapauksessa, jos onnettomuus on sattunut Puistokadun ylittävillä suojateillä? Autolla kolmio, mutta pyöräilijä on ajanut suojatiellä?

        Onneksi on viranomaiset sitä varten, että syyllisyys selviää!

        Missä kohtaa nykyisessä laissa sanotaan, ettei suojatien yli saa ajaa?

        Toivottavasti ei missään, koska pitäisi mennä käymään kaupassa ihan pian...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      107
      2094
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      119
      1603
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      120
      1132
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      30
      1050
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      47
      959
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      887
    7. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      36
      804
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      771
    9. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      52
      753
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      663
    Aihe