Punainen Pelikaani

Anonyymi

Tässä säikeessä voi keskustella Punaisten Pelikaanien tehtävistä. Apua voi pyytää ja antaa.

164

1801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minkähän takia se toinen ketju on poistunut kokonaan?

      • Anonyymi

        Joku pyyteli poistamaan säikeitä. Olisikohan tullut virhepyyntö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joku pyyteli poistamaan säikeitä. Olisikohan tullut virhepyyntö.

        Minä pyysin poistamaan itseäni koskevan säikeen. Oletan, että joku muu on varta vasten pyytänyt poistamaan Punalista Pelikaania koskevan säikeen. Muuten tämä on jo toinen Punaista Pelikaania koskeva poistettu säie. Yksi aiempi poisto on tainnut unohtua. Oletan, että joku pyytää tämän säikeen poistamista jonkin ajan päästä. Ehkä tämä jo huomenna on poissa tai ehkä jo tänä iltana.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Minä pyysin poistamaan itseäni koskevan säikeen. Oletan, että joku muu on varta vasten pyytänyt poistamaan Punalista Pelikaania koskevan säikeen. Muuten tämä on jo toinen Punaista Pelikaania koskeva poistettu säie. Yksi aiempi poisto on tainnut unohtua. Oletan, että joku pyytää tämän säikeen poistamista jonkin ajan päästä. Ehkä tämä jo huomenna on poissa tai ehkä jo tänä iltana.

        Miksi Tapio pyysit poistamaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Tapio pyysit poistamaan?

        Tämä osio ei ole tarkoitettu yksittäisen henkilön melko persoonaan kohdistuvien asioiden ruotimiseen.

        Mitä poistettuihin PuPe-säikeeseen tulee, ne kaiketi poistettu pyynnöstä. Robotti poistelee ymmärtääkseni lähinnä yksittäisiä kommentteja. Ehkä se jollakin perusteilla voi säikeenkin poistaa, mutta lienee erittäin harvinaista.


    • Anonyymi

      Pitäisi keksiä joku salanimi ketjulle, etteivät tajuaisi.

      • Anonyymi

        No ei sekään välttämättä auta. Täällä oli säie, jossa käsiteltiin saman lehden numeroa 2. Oliko se Ristikkoapua tai ainakin sinne päin. Sitä säiettä en enää löytänyt. Jos nyt täällä käsitellään kyseistä lehteä, niin joku siitä varmasti huomauttaa tämän sivuston valvojalle.


      • Anonyymi

        Näinkö on näreet? Sanaristikoiden valtias, metsien mies, sohaisee tännekin pihkaisen valtikkansa ja vähemmän puhtoisen pupensa. Oma valtakunta ei riitä.


    • Anonyymi

      Niinpä. No nyt kun tämä tässä on, niin kertoisiko joku s.24 vasemmanpuoleisen violetin sanan.

    • Anonyymi

      Samaisessa ristikossa kaipaisin apua
      Naiuttajia, listasuku, jätkä pienenä, pehmentäviä, tintit

      • Anonyymi

        Kiitos. Entä itämaa ja uutisissa?


      • Anonyymi

        Tämä ei kyllä auennut minullekaan.
        Mikä olisi uutisissa? Entä itämaa?


      • Anteeksi, jos utelen, ymmärsitkö vihjeen itämaa idean? Tarkastelen tätä asiaa nyt ihan omalta kannaltani. Minulle on nimittäin aina tärkeää ymmärtää myös vihjeen idea ja harmittaa, jos se jää hoksaamatta. Älkää suuttuko, mutta olisi hyödyllistä ilmaista myös se, tuliko vihjeen idea selväksi ja jos ei tullut, sitä voisi yhdessä pohtia.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Anteeksi, jos utelen, ymmärsitkö vihjeen itämaa idean? Tarkastelen tätä asiaa nyt ihan omalta kannaltani. Minulle on nimittäin aina tärkeää ymmärtää myös vihjeen idea ja harmittaa, jos se jää hoksaamatta. Älkää suuttuko, mutta olisi hyödyllistä ilmaista myös se, tuliko vihjeen idea selväksi ja jos ei tullut, sitä voisi yhdessä pohtia.

        Kyllä ymmärsin idean.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ymmärsin idean.

        Voisikohan idean sitten avata täällä? Itsekin juuri kyselen itselleni epäselviä kohtia ja haluaisin ymmärtää, mistä ne tulevat.
        Näin ollen saisi hyvää oppia näiden ristikoiden ratkontaan.
        Samoin se naiuttajia, jos joku selittäisi.


    • Tein siis tuon lista nimen omaisesti Punaisen Pelikaanin tarpeisiin. Minulla oli kerran vuoden tilaus. Kysyin Sanariksen foorumissa jonkun mielestä liikaa. Oli pakko jotenkin vähentää kyselyitä, kun alettiin kyllästyä vastaamaan. Kyllästyin myös odottomaan vastauksia. Tuon listan avulla kysymysten määrä väheni alle puoleen. Lopulta ei tarvinnut juuri kysellä. Tosin nykyisin Punaisen Pelikaanit ristikot ovat ehkä vaikeutuneet - ainakin sellaisen vaikutelman olen saanut, kun satunnaisesti olen vilassut lehteä koskevia säikeitä.

    • Anonyymi

      Ihan kansiristikosta kysyisin, mikä on iinaa?

      • Anonyymi

        Yritin tätä ristikkoa, mutta en päässyt alkuun ollenkaan.


      • Anonyymi

        Mikä ratkaisusana siihen tuli?


      • On varmaankin ihan oikein.


    • Anonyymi

      Vielä olisin apua vailla 14 ja 18 vaakaan
      4, 7 ja 17 pystyyn.

      • Vaakaan 14 on huonoa etsintää. Siis vain sitä.


      • Anonyymi

        Vastauksiani poistellaan, joten laitan pötköön. Mieti itse mikä mihinkin tulee. Etsin, opettajainhuone, toimintajuttu, interpolointi ja sheila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastauksiani poistellaan, joten laitan pötköön. Mieti itse mikä mihinkin tulee. Etsin, opettajainhuone, toimintajuttu, interpolointi ja sheila.

        Näihin kaikkiin kohtiin löytyy purku henkilön sivuilta, joka ei saisi kirjoittaa tälle sivustolle mitään. Sivu löytynee pienellä hakemisella. Osoitetta ei tähän kommenttiin voi laittaa.


    • Piilosanoissa kannattaa aina pyrkiä anysoimaan, mikä on ns. suora vihje ja mikä ns. piilovihje. Siten niitä oppii kunnolla ratkomaan. Siten niistä on eniten hyötyä myös kuvaristikoiden ratkonnassa. Tässä säikessä tuli esille suoria vastauksia piilosanatehtävään.

      Kysyn: onko kaikki ymmärretty vai pitääkö joitakin kohtia purkaa eli ns. "vääntä rautalangasta", mikä on ns. suora vihje ja ennen kaikkea mikä tai mitkä ovat piilovihjeitä. Pelkästä vastausten saannista ei ole pidemmän päälle apua.

    • P7 on siis jaotelma, mutta jaotelma ei mene niinkuin arvasin vaan jaotelma pitää kasata hieman eri tavalla. Näin Oskalan piiliksissä usein käy.

    • Tallensin vihjeet ratkaisemani ristikon Google Driveen. Koska piilosanojen ratkonta on nykyisin aika merkittävä osa kuvaristikoidenkin ratkontaa, saattaisin tehdä tästä vihjeanalyysin, jonka julkaisisin runsaan kuukauden päästä eli 1-2 päivää ennen kuin ratkaisu pitää lähettää.

    • Anonyymi

      Eräs henkilö ei nyt saa kirjoittaa. Syytä ei ole tiedossa. Hän voi kyllä toisaalla auttaa.

      • Anonyymi

        Taitaa olla sääntöjen kohta:

        ”Esittää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia ja kopioida suoraa tekstiä muista julkaisuista”

        Olisko oltu pääpalstalta yhteydessä tänne.


    • Anonyymi

      Mikä on s.28 ot!
      Yksi kirjain vain puuttuu.
      Risteävä sarpa-.

      • Anonyymi

        Mistä tämä sana tulee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tämä sana tulee?

        siinä on vain ot.


    • Anonyymi

      Täältä poistetut Oskalan piilistä koskevat kysytyt kohdat löytyvät selitettyinä nyt Ylilauta-palvelusta säikeestä, jonka otsikko liittyy Punaiseen Pelikaaniin. Poistun auttamasta joksikin aikaa tältä sivustolta - muualta minut voi tavoittaa.

      • Anonyymi

        Voisiko sen linkata, ei löytynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisiko sen linkata, ei löytynyt.

        Ei sieltä löydy muuta kuin tuo Yleistä keskustelua -ketjun aloitus pelit -osiossa

        ( /pelit/124675808#no124675808 )

        Haihtuvi nuoruus niinkuin vierivä virta, sanotaan runossa.
        Tapsan ketjut näyttää haihtuvan tuuleen muuten vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sieltä löydy muuta kuin tuo Yleistä keskustelua -ketjun aloitus pelit -osiossa

        ( /pelit/124675808#no124675808 )

        Haihtuvi nuoruus niinkuin vierivä virta, sanotaan runossa.
        Tapsan ketjut näyttää haihtuvan tuuleen muuten vaan.

        Jos Tapiolla on vaikeeta, niin ei sitä tarvitse sen naamaan hieroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Tapiolla on vaikeeta, niin ei sitä tarvitse sen naamaan hieroa.

        Mainitsin, että en halua rikkoa sääntöjä ts. saa kysyä, mutta ei ottaa esille tekijänoikeuksien alaisesta materiaalista kopioita esille. Mainitsin kyllä, että minuun saa olla henkilökohtaisesti yhteydessä niiden merkeissä. Osoitetta en kertonut.

        Sitten vain selitin vihjeet, joista täällä oli kysytty. En kokenut vihjeiden selittämistä mitenkään vääränä. Oletettavasti vihjeiden selittämisestä on valitettu, mutta hyvin nopeasti valitukseen on reagoitu.

        Mutta koin kyllä alusta asti arveluttavana vastata linkitettyyn tiedostoon. Syy, miksi vastasin oli se, että halusin, että tästä sivustosta voisi muodostua aito kilpailija toiselle foorumille. Halusin vähän eloa tännekin. Ja ihan oikeasti haluan auttaa, mutta sitä mahdollisuutta minulla muualla ei juuri ole.

        Minä olen Punaista Pelikaania koskevissa säikeissä oman muistini mukaan kerran väliaikaisesti laittanut esille ratkaisuni. Olin kirjoittanut aloitetun ratkaisun päälle oman ratkaisuni. Poistin melko pian tiedoston. Tämä oli minulta väärin. Kaikilta muilta oli väärin linkittää Google Driveen tai muualle. Poistot, jotka johtuivat linkityksestä, ansaitsivat poiston - minunkin kohdallani.

        Minua heti alkuun joku syytti, että täällä paljastellaan ristikon ratkaisusanoja. Tämä syytös tuntui alusta asti oudolta. En kokenut vihjeiden selittämistä mitenkään vääränä täälläkään. Ajattelin, että täällä saisi vapaasti kysellä ja antaa neuvoja. Vaikuttaa nyt vahvasti siltä, että täällä on omaksuttu toisen foorumin säännöt, mitä tulee ristikoiden vihjeiden käsittelyyn ennen ristikoiden palautusajan umpeutumista. Siihen on kai tyytyminen, mutta kovin oudolta tuntuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei sieltä löydy muuta kuin tuo Yleistä keskustelua -ketjun aloitus pelit -osiossa

        ( /pelit/124675808#no124675808 )

        Haihtuvi nuoruus niinkuin vierivä virta, sanotaan runossa.
        Tapsan ketjut näyttää haihtuvan tuuleen muuten vaan.

        Siihen olen kirjoittelua jatkanut. Sitä ei ole poistettu. Ehkä aiemmat koettiin jonkin sortin mainostamisena, vaikka mitään linkkejä muualle ei ollut. Ehkä omista sivuista kirjoittaminen oli tulkittu mainostamiseksi. Sitä ei ole viimeisimmässä säikeessä.

        Ei se paikka oikein innostava ole. Kivempi tänne olisi kirjoitella.


    • Anonyymi

      Mitä tarkoittaa K& ja &-merkin päällä rasti?

      • Anonyymi

        Ehkä pitää lukea ihan mitä siinä on. & on joko ET tai JA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä pitää lukea ihan mitä siinä on. & on joko ET tai JA

        Eipä kyllä aukea


      • Anonyymi

        Missä tää on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä kyllä aukea

        En oikein enempää uskalla arvailakaan. Arvaukseen liittyi se, että oletin, että sanapituus on viisi kirjainta. En nyt kuitenkaa uskalla laittaa arvaustani esille - jos arvaus vaikka sattuisi olemaan olkein, siitä jotkut siitä alkaisivat taasen valittamaan.


      • Anonyymi

        Tää olis niinku kyliet.


    • Anonyymi

      Jotta ei tule enää suurempia ongelmia, ehkä Punaisen Pelikaanin ongelmakohtien käsittely ennen kuin palkintokilpailuun osallistuminen on päättynyt, kannattaa tällä palstalla lopettaa kokonaan. Ei kannata enää lyödä päätään seinään. On stressaavaa miettiä, mitä voi vastata ja mitä ei.

    • Mietin vain sitä, mikä rahallinen hyöty valittaneelle taholle tulee siitä, että he saivat tahtonsa läpi? Eikö valittaneelle taholle olisi rahallista hyötyä siitä, että ristikoista ollaan kiinnostuneita ja niitä käsitellään mahdollisimman monessas paikassa. Mielestäni valittanut taho ampu itseään jalkaan.

    • Toki jos päämäärä Punaisella Pelikaanilla on vain tarjota lehti suppealle ydinpiirille, on eduksi, että lehteä käsitellään vain ydinjoukon parissa. Tiedän, että lehteä tehdään tappiolla. Ehkä lehti on luonteeltaan vähän saman kaltainen kuin Sanaseppojen jäsenlehti. Mutta jos näin on, miksi yrittää myydä lehteä lainkaan marketeissa?

    • Ihan vaan tiedoksi, että minä lopetan täällä Punaisen Pelikaanin ristikoihin liittyvän auttamisen kokonaan. Muuallakin pyrin olemaan varovainen.

      • Anonyymi

        Miksi teet näin? Onko sinuun oltu yhteydessä ja peloteltu tekemään tämä päätös? Jos et uskalla täällä vastata, vastaa omilla sivuillasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi teet näin? Onko sinuun oltu yhteydessä ja peloteltu tekemään tämä päätös? Jos et uskalla täällä vastata, vastaa omilla sivuillasi.

        On oltu yhteydessä siten, että kehotettu noudattamaan tällä foorumilla tämän foorumin sääntöjä.

        Nykyinen tulkinta tekijänoikeuksista on se, mitä en saa rikkoa. Siihen siis minun ymmärrykseni mukaan kuuluu se, että en saa kertoa palkintokilpailuihin osallistuvien ristikoiden ratkaisusanoja ennen kuin ristikoiden lähettäminen kisaan on päättynyt.

        En kyllä ymmärrä, miten tässä asiassa on kyse tekijänoikeusrikkeestä, mutta kun sellainen kanta on otettu, en minä sille mitään voi.

        Kun en tiedä, mitä saa kirjoittaa ja mitä ei, on parempi, että en kirjoita enää mitään Punaisen pelikaanin vihjeistä tällä foorumilla. En siten tule rikkkoneeksi sääntöjä.

        Ennen kuin saan vastauksen viralliselta taholta, en nyt tiedä, miten omilla sivuillanikaan toimisin. En juuri nyt sielläkään uskalla kertoa suoraan vastaussanoja. Mutta ehkä voi siellä pikku vinkkejä antaa. Jotenkin ahdistaa tällainen tilanne.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        On oltu yhteydessä siten, että kehotettu noudattamaan tällä foorumilla tämän foorumin sääntöjä.

        Nykyinen tulkinta tekijänoikeuksista on se, mitä en saa rikkoa. Siihen siis minun ymmärrykseni mukaan kuuluu se, että en saa kertoa palkintokilpailuihin osallistuvien ristikoiden ratkaisusanoja ennen kuin ristikoiden lähettäminen kisaan on päättynyt.

        En kyllä ymmärrä, miten tässä asiassa on kyse tekijänoikeusrikkeestä, mutta kun sellainen kanta on otettu, en minä sille mitään voi.

        Kun en tiedä, mitä saa kirjoittaa ja mitä ei, on parempi, että en kirjoita enää mitään Punaisen pelikaanin vihjeistä tällä foorumilla. En siten tule rikkkoneeksi sääntöjä.

        Ennen kuin saan vastauksen viralliselta taholta, en nyt tiedä, miten omilla sivuillanikaan toimisin. En juuri nyt sielläkään uskalla kertoa suoraan vastaussanoja. Mutta ehkä voi siellä pikku vinkkejä antaa. Jotenkin ahdistaa tällainen tilanne.

        Jos ahdistaa niin ainoa oikea lääke on unohtaa koko juttu ja jatkaa elämässä niiden asioiden parissa mitkä ei ahdista. Mikä tahansa pelikaani ei todellakaan ole ahdistuksen arvoinen tuote.

        -Hyvää viikonloppua!-


    • Anonyymi

      Olen ihan harrastelijapohjalta itse näitä ristikoita ratkonut ja nyt pari punaista pelikaania ostanut, koska olen halunnut kokeilla vähän haastavampia ristikoita. Muutamiin hankaliin kohtiin olen pyytänyt täällä apua, että oppisin ymmärtämään niitä ja kehittymään ristikoiden teossa. Se on hauskaa puuhaa, mutta ei oikein enää ole mielekästä tehdä sellaisia helppoja, joihin voi vaan kirjoittaa vastaukset.
      Mutta taidan lopettaa punaisen pelikaanin ostamisen, jos siihen ei kerran saa apujakaan kysellä. Vähän olen samaa mieltä Tapio-Huuhaan kanssa siitä, että kenelle siitä on jotain haittaa?
      No, onhan niitä muitakin lehtiä.

      • Anonyymi

        Täällä ennen aikoja apujen kyselyä parempi vaihtoehto on se, että ostaa sitten aikanaan sen lehden, josta ratkaisut löytyvät. Tai voi niitä varmaan täälläkin kysellä, jos kyselee vasta lehden palautusajan umpeuduttua.


    • Anonyymi

      Ymmärrän tunteesi. Kerron tästä episodista toisaalla, mutta en nyt laita osoitetta esille, koska se saatettaisiin tulkita tälle sivustolle haitalliseksi linkittämiseksi.

    • Anonyymi

      Vaihtoehjoja ei hirveästi ole. Iisakin Ristikot on. Siinä Antti Skytän ja Alf Simbergin ristikot ovat varsin haastavia. Lehti on kansilehteä lukuun ottamatta harmaasävykuvitettu, joten ulkoasu ei ole niin kiva kuin Punaisessa Pelikaanissa.

      Mantan MAINIOT Ristikot sisältää em. lehtiä helpompia ristikoita, joskin Juha Leinosen ristikot ovat ainakin toisinaan koviksia. Niistä minulla on tosin kokemusta vain IS:n maistiaisina tarjoamista Mantan valinta viikonvaihteessa ristikoiden pohjalta.

      Joku kertoin vaihtaneensa Punaisesta Pelikaanista Mantan ristikoihin, kun loppupään ristikot tuntuivat liian vaikeilta. Teidän, että ne olisivat haasteellisia itsellenikin, vaikka olen satoja ns. koviksia ratkonut. Kyllä niihin sisälle pääsemissä tarvitaan apua. Sanaris tajoaa apua vasta kuukausien päästä lehden ilmestymisestä. Monelle sellainen odottaminen on turhan pitkä aika.

    • Anonyymi

      Minulle kyllä voisi henkilökohtaisesti lähettää linkin tiedostoon, jossa on kuva Punaisesta Pelikaanista. Siitä julkisesti voisin omilla sivuillani antaa korkeintaan vinkkejä, mistä voisi olla kyse. Tulehtuneessa tilanteessa sekin olisi vähän stressaavaa. Joten ehkä on parasta, että en toimi edes niin.

    • Anonyymi

      Yritän ymmärtää Vuokilan tulkintaa tekijänoikeuksista. Ymmärtääkseni kyse on siitä, että Vuokila katsoo myös ratkaisusanat tekijänoikeuden piiriin. Kaiketi tässä on ideana se, että vihjeet ratkaisusana -pari muodostaa kokonaisen idean. Näin ollen Vuokilan mielestä ratkaisusanoja ei saa paljastaa ennen kuin Sanaris antaa niiden paljastamiselle luvan. Omassa foorumissa hän antaa luvan kun ratkaisun lähettämisaika on umpeutunut.

      Näin ahtaaseen tulkintaan liittyy kysymys, saako vihjeitä Vuokilan mielestä kertoa ollenkaan ilman Vuokilan lupaa. Kuten olen kertonut koen, että Vuokilan näkemys ei ainakaan edistä Punaisen Pelikaanin myyntiä.

      Päämääränä Vuokilalla lienee se, että ainakaan Punaista Pelikaania ei käsiteltäisi muualla kuin hänen omassa foorumissaan. Jos tämä on päämäärä, Vuokila itse on pahin levikin laajenemisen este. Pahimmillaan hän kaventaa omalla toiminnallaan Punaista Pelikaania ostavien piirin niin pieneksi, että lehti täytyy jossakin vaiheessa lopettaa, koska ostajakunta on huvennut alle järkevän julkaisutason.

      • Anonyymi

        Olen melko järkyttynyt ja ihmeissäni siitä mitä täällä tapahtuu. Mitä ihmeen vipuvartta Sanaris pystyy käyttämään tätä palstaa vastaan? Täytyy olla joku henkilöiden välinen ystävyys, koska muuten en pysty ymmärtämään tätä. Hävetä saisitte tämän paikan modet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen melko järkyttynyt ja ihmeissäni siitä mitä täällä tapahtuu. Mitä ihmeen vipuvartta Sanaris pystyy käyttämään tätä palstaa vastaan? Täytyy olla joku henkilöiden välinen ystävyys, koska muuten en pysty ymmärtämään tätä. Hävetä saisitte tämän paikan modet.

        Sanat "sananvapaus" ja "sanaristikko" löytyvät aakkosissakin ihan vierekkäin. Onneksi tässä ei ole kyse sen vakavammasta asiasta kuin yhden harrastuksen tuottamasta yhteisestä kokemuksesta ihmisten välillä eli viihteestä. Jaksamisiin koska Tea on Ista edelleen eikä Ruonansuitakaan liian montaa ole. Ei ainakaan nelikirjaimisina!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen melko järkyttynyt ja ihmeissäni siitä mitä täällä tapahtuu. Mitä ihmeen vipuvartta Sanaris pystyy käyttämään tätä palstaa vastaan? Täytyy olla joku henkilöiden välinen ystävyys, koska muuten en pysty ymmärtämään tätä. Hävetä saisitte tämän paikan modet.

        Ehkä on uhkailtu oikeudenkäynnillä Suomi24:ää vastaan, jos heidän mielestään palsta jatkaa Sanariksen tekijänoikeuksien loukkaamista.


    • Anonyymi

      Punaisen Pelikaanin numeroa 3/2020 on alettu käsittelemään toisaalla, koska täällä sitä ei kukaan enää halua käsitellä. Tämän säikeen saa unohtaa. Ei kannata kenenkään enää kirjoittaa mitään. No Sanariksella on sitten uusi urakka taivuttaa taas toinen paikka noudattamaan omaa tekijänoikeustulkintaansa.

    • Yritin selvittää tekijänoikeusasioita opeturministeriön alaisen tekijänoikeusosaston kautta. Sieltä ei saanut selvyyttä, voidaanko tekijänoikeuksia soveltaa ristikoiden ratkontaan.

      Vastaus oli liian ympäripyöreä. Ainut selvä asia on se, että ratkaisusanat eivät ole itsessään tekijänoikeuksien alaisia. Saatu tieto nyt ei mitään auta.

    • Sain kolmannekin vastauksen, mutta asia on ilmaistu sellaisella kielellä, että sitä ei tavallinen ihminen ymmärrä. Asia on ilmaistu samalla niin, että jokainen voi tulkita asiaa miten itse haluaa. Valitettavasti virallinen taho ei halua ottaa asiaan kunnollista kantaa.

    • Virkamieheltä sain siis vastauksen, jonka tulkitsemiseen minulla pitäisi olla juristin koulutus. Koskahan virkamiehet osaavat esittää asiansa niin, että tavallinen ihminen niistä mitään ymmärtää?

      • Anonyymi

        Tänään se pitäisi onnistua koska vietetään maailman ensimmäistä globaalia selkokielen päivää.


    • Ota nyt tästä selvä:

      "Tekijän taloudellisia yksinoikeuksia ovat kopioiden valmistaminen eli toisintaminen teoksesta tai sen teossuojaa saavasta osasta muuhun kuin yksityiskäyttöön sekä saattaminen yleisön saataville esimerkiksi internetissä julkaisemalla. Toisin sanoen niihin tarvitaan pääsääntöisesti tekijänoikeuden haltijan suostumus. "

      Mitä on "toisintaminen"? Tuon pohjalta tässä säikeessä olisi rikkottu tuota vain linkittämällä kopiosuojattuun materiaaliin.

      Mutta ei tuossa kyllä mitään kimpparankonnasta puhuta. Mielestäni Sanaris on laajentanut materiaalin levittämisen koskemaan yksittäistä vihjettä ja sen ratkaisusanaa.

    • Tulkitsemalla ihan kaiken mahdollisen kopioimiseksi, Sanaris on kyllä ampnunut omaan jalkaansa.

      • Ei kuitenkaan syytetä Vuokilaa itseään. Todennäköisimmin valitusrumban takana oli joku Sanaris-fani, joka teki "vastaristiretken" (ensimmäisessä valituksessa joku kirjoitti, että minä olen "ristiretkellä").


    • Anonyymi

      Osaisiko joku selittää, kun vihje oli ivailuun ja sanaksi tuli toast.
      Onko joku virhe vai mistä tulee?

      • Anonyymi

        Yksi kirjain on väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi kirjain on väärin.

        Selvisikin jo.


    • Minulle rakennetussa chatissa viimeiset kysymykset tulevat alkuun ja viimeinen viesti tulee alkuun. Helpottaisiko se kommentointia?

    • Anonyymi

      Kommentointi Punaisesta Pelikaanista on siirtynyt täysin muualle. On Sanariksen etu, että keskustelu jatkuu muualla. Näin siksi, että kaksi kuukautta on aloittelijalle ihan liian pitkä aika odotella kysymyksiä. Punainen Pelikaani saattaa löytyä osittain täytettynä paperin keräyksestä eikä seuraavaa viitsi ostaa. Kahden kuukauden odotus on hyvä keino tappaa kiinnostus.

    • Anonyymi

      No eipä Ylilanka-foorumillakaan ristikoiden käsittely suju.

      Tapion aloittamien lankojen lisäksi häipyi jonkun muun aloittama sanaristikkolanka. Nyt yhteensä seitsemästä aloitetusta sanaristikkolangasta on jäljellä yksi (neljänneksi aloitettu). Sanaristikkolangoista ei sillä foorumilla todellakaan pidetä.

    • Anonyymi

      Olen tehnyt Punaisen Pelikaanin s. 25 ja 27 osoittaiset vihjeanalyysit. Analyysit ovat odottamassa ja näytän ne 2-3 päivää ennen ratkaisujen palauttamisaikaa. Minulta saa toisaalle tulla kysymään vinkkejä PuPen ristikoihin. Täällä en enää toisille vinkkejä tai suoria vastauksia anna. Tämän saitin käyttö toisten ratkojien auttamiseen Punaisen Pelikaanin ristikoiden kohdalla on siis pysyvästi loppu.

      • Anonyymi

        Miten niin loppu? Tänään tulee uusi PuPe - ostan ja ratkon sen. Sitten saa taas kysyä. Älkää välittäkö tuon yhden päsmäröinnistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin loppu? Tänään tulee uusi PuPe - ostan ja ratkon sen. Sitten saa taas kysyä. Älkää välittäkö tuon yhden päsmäröinnistä!

        Kyse oli tosiaan vain minusta. Tämän edellisen kommentin lähettäjä vaikuttaa tutulta. Minulla on omat periaatteeni avun antamiseen eikä niihin tarvitse kaikkien suostua. En tykkää täällä auttaakaan, koska täällä pyritään samaan tyyliin kuin Ylilaudassa.

        Minulle on kyllä nyt ihan sama, miten muut haluavat tehdä.

        Mutta kokemukseni perusteella tällä sivustolla ei juuri Punaisen Pelikaanin ristikoiden suhteen voi auttaa. Jos yrittää auttaa, saa todennäiköisesti kimppuunsa Sanaris-yhteisön väkeä. Kun Sanaris-yhteisön jäsen tulee valittamaan kommentista, se lähtee sivustolta varsin äkkiä.

        Tosin voihan joku Sanaris-yhteisön väki hävetä aikaisempaa toimintaansa, eikä enää lähde uuteen valitusrumbaan. Uusi valitusrumba on kuitenkin aina mahdollinen. Koska täällä moderoi ensisijaisesti robotti, ihmismoderaattori ei lähde viestejä automaattisesti poistamaan. Valitus tulee olla ensin.

        Mutta sain minä toisenlaisesta lähestymistavasta kiitostakin:

        "Aivan loistojuttu että on yksi paikka missä tavallaan opetetaan ristikoiden tekemistä. Kiitos Tapsalle tästä kätevästä koulusta!"

        "Kiitos Ope!"

        Kun saan toisenlaisesta lähestymistavasta kiitostakin, ei minulla ole mitään tarvetta enää tämän sivusto PuPe-keskusteluihin osallistua. Jos haluaa vihjeitä kunnolla ymmärtää, tarjoan paremman ympäristön oppimiseen kuin mitä Ylilauta tai Suomi24 edustaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin loppu? Tänään tulee uusi PuPe - ostan ja ratkon sen. Sitten saa taas kysyä. Älkää välittäkö tuon yhden päsmäröinnistä!

        Tein sitä varten oman säikeen. Ei tässä säikeessä sitä kannata käsitellä.


    • Anonyymi

      Ai niin, myös s. 16 Oskalan piiliksestä on osittainen analyysi. Jos joku haluaa lisää osittaisia analyysejä Punaisen Pelikaanin osalta, tulkoon niitä muualta minulta pyytämään.

      • Anonyymi

        siis chatistä saa apuja. tarkoitat, mutta kun on niin hyvää ettei sanotuksi saa, laulu lainattu jostain mainoksesta pian sotien jälkeen.


      • Anonyymi

        Sivuihin 16, 25 ja 27, ei muihin sivuihin juuri nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siis chatistä saa apuja. tarkoitat, mutta kun on niin hyvää ettei sanotuksi saa, laulu lainattu jostain mainoksesta pian sotien jälkeen.

        Myös foorumista, jossa on esillä selityksiä.


    • Sain nettitutulta Punaisen Pelikaanin 3/2020 ainakin s. 30-31 ristikosta vaikka kokonaisen analyysin, osittaisen ainakin. Nyt kyllä tarvitse vinkkejä muilta, jotta se onnistuu.

      VERSON vihjeeseen sain suomenkielisen genetiivissä olevan sanan. Koska sana on taivutettu, se ei suomen kielen sanana ole ristikkokelpoinen. Kun googlasin ratkaisusanaa, en mitään järkevää ristikkoon liitettävää löytänyt.

      EKUT TAI PAN vihjeen ensimmäisen puolen ymmärrän. Se on ns. rakennevihje eli jekkuvihje. Kun googlasin PAN ratkaisusana, en mitään järkevää ristikkoon liitettävää löytänyt.

      En saanut vihjeeseen BRITIN APUNAINEN Google-haulla mitään ristikkoon laitettavaa järkevää merkitysta. Jonkin oudon lyhenteen löysin, mutten juuri muuta.

      • Anonyymi

        Britin apunainen = a red eli a ja punainen englanniksi. Oletko täysin pösilö?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Britin apunainen = a red eli a ja punainen englanniksi. Oletko täysin pösilö?

        Ai että tulit haukkumaan minua sekä Ylilautaan että tänne. On sinulla suuri nautinto minun haukkumisessani. Jos minä en jotain ymmärrä, olen taukki, imbesille, pösilö tai idiootti. Haukutko muita samalla tavalla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Britin apunainen = a red eli a ja punainen englanniksi. Oletko täysin pösilö?

        Kun täällä on sinun kaltaisiasi ihmisiä, ei ole ilo täällä auttaa. Mutta haukkumisellasi on kai tarkoitus vain savustaa minut ulos. Olet äärimmäisen ilkeä ihminen. Häpäisit ilkeyttäsi!


    • Viimeki mainitsemassani sanassa vihjeen logiikkaakaan en ole ainakaan toistaiseksi ymmärtänyt. Olennaista on kuitenkin se, että ratkaisusana sinänsä tuntuu äärettömän oudolta ristikkoon laitettavaksi ratkaisusanaksi.

    • EKUT TAI PAN - moka minulta. Ihan ok vihje. Ei haeta henkiöä.

    • Sain s-postilla BRITIN... järkevän selityksen logiikalle, mutta en sille, mitä ratkaisusanan pitäisi tarkoittaa. Vihje ei selitä saamallani logiikalla, mitä sana tarkoittaa.

    • HIIHDÄ!
      RUNOLLISIA
      -LITII
      TORIN LUONA

      Minulla on olemassa selityslista Pupe 3/2020 s. 30-31, jossa on yhteensä 42 vihjeen ratkaisusanat ja useimpiin selitykset.

      Olisi kiva saada nuo 42 ratkaisusanaa aivan nappiin.

      • Anonyymi

        Tuolla osaamisen tasolla voi olla vaikeaa. Oikeasti joskus luulin, että olet hyvää parempi ratkoja, mutta jos ei lasitiilen tapaisia vihjeitä tajua, kannattaa pitää pienempää melua itsestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla osaamisen tasolla voi olla vaikeaa. Oikeasti joskus luulin, että olet hyvää parempi ratkoja, mutta jos ei lasitiilen tapaisia vihjeitä tajua, kannattaa pitää pienempää melua itsestään.

        En ole ehtinyt panautua kaikkiin kohtiin. Merkkasin kohdat, jotka eivät avautuneet ratkonnan aikana. Osaan noista olisin varmasti osannut antaa ratkaisun, jos aikaa olisi ollut enemmän.

        Olisin varmasti pidemmällä ajalla hoksannut lasitiilen, muttaa lopetin ratkonnan vähän ylin puolen yön ja silloin ei aunnut.

        Tein toki virheen, että heti laitoin esille vihjeet, jotka eivät välittömästi auenneet. Mutta ei se ole peruste epäasialliseen mollaamiseen.

        Mutta mollaaminen ei ole asiallista käytöstä. Jos haukut minuä pösilöksi, saisit haukkua pösilöksi jokaista, joka ei jokaista vihjettä ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla osaamisen tasolla voi olla vaikeaa. Oikeasti joskus luulin, että olet hyvää parempi ratkoja, mutta jos ei lasitiilen tapaisia vihjeitä tajua, kannattaa pitää pienempää melua itsestään.

        Jos voit ilkeillä, et todellakaan jätä tilaisuutta käyttämättä, pikelijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos voit ilkeillä, et todellakaan jätä tilaisuutta käyttämättä, pikelijä.

        Vastaavia tilanteita tuli joskus Sanariksen foorumissa. Jos joskus tuli helpohkoa vihjettä kysyttyä, välitön seuraus on ratkontaidon lyttääminen pohjamutiin. Tämä menettelytapa tuntuu täällä jatkuvat joiden kohdalla. Olihan se kohta helpohko, mutta jos on väsynyt, tulee ajatuskatkoksia. Niitä minulle ei saisi tulla sillä pikeilijähyeena on sitten heti raatelemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole ehtinyt panautua kaikkiin kohtiin. Merkkasin kohdat, jotka eivät avautuneet ratkonnan aikana. Osaan noista olisin varmasti osannut antaa ratkaisun, jos aikaa olisi ollut enemmän.

        Olisin varmasti pidemmällä ajalla hoksannut lasitiilen, muttaa lopetin ratkonnan vähän ylin puolen yön ja silloin ei aunnut.

        Tein toki virheen, että heti laitoin esille vihjeet, jotka eivät välittömästi auenneet. Mutta ei se ole peruste epäasialliseen mollaamiseen.

        Mutta mollaaminen ei ole asiallista käytöstä. Jos haukut minuä pösilöksi, saisit haukkua pösilöksi jokaista, joka ei jokaista vihjettä ymmärrä.

        Tämä henkilö arvioi ratkaisutaidon huonoimman suorituksen mukaan. Tällaista olen aina pitänyt Sanariksessakin ollessani epäoikeudenmukaisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla osaamisen tasolla voi olla vaikeaa. Oikeasti joskus luulin, että olet hyvää parempi ratkoja, mutta jos ei lasitiilen tapaisia vihjeitä tajua, kannattaa pitää pienempää melua itsestään.

        Sanarisajalta muistan, että juuri tavujen vaihto toi samanlaisen totaalimollauksen. Myönnän, että tavujen vaihtoa en useinkaan välittömästi huomaa vaan siihen menee joskus aikaa. Mutta tällainen totaalimollaus tuntuu todella pahalta - aikaansaada mielipahaa on varmaankin mollaajan maailman suurin nautinto!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä henkilö arvioi ratkaisutaidon huonoimman suorituksen mukaan. Tällaista olen aina pitänyt Sanariksessakin ollessani epäoikeudenmukaisena.

        Sanarisajalta muistan, että juuri tavujen vaihto toi samanlaisen totaalimollauksen. Myönnän, että tavujen vaihtoa en useinkaan välittömästi huomaa vaan siihen menee joskus aikaa. Mutta tällainen totaalimollaus tuntuu todella pahalta - aikaansaada mielipahaa on varmaankin mollaajan maailman suurin nautinto!

        Tällainen arviontia voisi verrata siihen, että urheilukilpailussa tulos tulee huonoimman tuloksen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanarisajalta muistan, että juuri tavujen vaihto toi samanlaisen totaalimollauksen. Myönnän, että tavujen vaihtoa en useinkaan välittömästi huomaa vaan siihen menee joskus aikaa. Mutta tällainen totaalimollaus tuntuu todella pahalta - aikaansaada mielipahaa on varmaankin mollaajan maailman suurin nautinto!

        Tällainen arviontia voisi verrata siihen, että urheilukilpailussa tulos tulee huonoimman tuloksen mukaan.

        Kun menin tähän, tuli viesti esille ikään kuin en olisi sitä lähettänytkään. Mutta olinkin jo lähettänyt kommentin. Tuli vahingossa toiseenkertaan. Johtui teknisestä ongelmasta. Pahoittelen ja pyydän anteeksi.


    • Anonyymi

      Minusta ristikoiden laatu vaihtelee rajusti. Neljästä ristikosta kahta en olisi kustantajana hyväksynyt lehteen ollenkaan. Perustelen väitteeni sivuillani.

    • Anonyymi

      s. 30
      MYÖS KANAVA yritin googlata, mutta en löytänyt mihin viitataan.

    • Anonyymi

      Keksin MYÖS KANAVA -vihjeen idean. Asialla ei ole googlauksen kanssa mitään tekemistä.

    • Anonyymi

      Jekku löytyi googlella. Nyt sain aivan varmasti oikein ratkotun ristikon, vaikka TORIN LUONA jäikin hämäräksi. Kaikki risteävät ovat taatusti oikein, joten ratkaisusanan täytyy olla oikein.

      Eräässä toisessa foorumissa ristkkoon oli annettu kaksi virheellistä ohjetta. Toinen oli suoranainen ratkontavirhe. Tälläiset virheet ovat varsinaisia mätäkommentteja. Laittoikohan pikeilijä nämä todelliset mätäkommentit nettiin?

    • "ikeasti joskus luulin, että olet hyvää parempi ratkoja, mutta jos ei lasitiilen tapaisia vihjeitä tajua, kannattaa pitää pienempää melua itsestään."

      Teit kyllä väärän päätelmä. Sanaan LASITIILI viittaavan viihjeen kohdalla oli kyse vain ja ainoastaan siitä, että en sillä hetkellä kun päätin ristikon, ollut sitä keksinyt. Olisin 110% varmuudella sen hoksannut siinä vaiheessa, kun tarkemmin paneudun vihjeisiin. On inhottavaa, kun joku tekee tuollaisia hätäisiä päätelmiä.

      ARED suhteen ajattelin ihan jotain muuta - voi olla, että olisi sitä hoksannut, jos olisin miettinyt pidempään.

      TORIN LUONA jäi ainoaksi, joka ei pidemmälläkään pohdinnalla auennut.
      Minusta s. 30-31 sivun ristikko oli huono laadinta.

      Olen siis ollut vuoden PuPen tilaaja. Vähimmäillään minulla on jäänyt lehdestä kolme vihjettä, joita kyselin Sanariksen foorumissa. Niissä muistaakseni kaksi vihjettä ymmärsin vähän väärin. Paras ratkontatulos PuPesta minulla kaksi väärin ymmärrettyä vihjettä ja koko lehti ratkottu täysin oikein. Se onmielestäni kunnioitettava tulos ja antaa oikeamman kuvan ratkontaidostani kuin väsyyneenä nettiin möläytetty helpohko vihje.

      Tosin en ole viimeaikoina juuri PuPen vaikeustason ristikoita ratkonut vaan hieman helpompia IS:n ristikoita.

      • Anonyymi

        IS TV-lehti kannattaa ottaa mökkimatkalle mukaan. Ei haittaa vaikka sataisi koko jussin koska ratkomista riittää läjäpäin ellei enemmänkin. Jonkin sortin ristikkobuumi taitaa koronan myötä syntyneen...


      • Anonyymi kirjoitti:

        IS TV-lehti kannattaa ottaa mökkimatkalle mukaan. Ei haittaa vaikka sataisi koko jussin koska ratkomista riittää läjäpäin ellei enemmänkin. Jonkin sortin ristikkobuumi taitaa koronan myötä syntyneen...

        Jos on tablet-laite ja netti ja IS EXTRA, ristikot eivät lopu kesken. Voisin PuPen ehkä tilata, jos sen saisi digimuodossa. Minulla on heikkolaatuinen tulostimen yhteydessä oleva skanneri enkä sillä saa ristikoista siistejä digikuvia. Tablet-laittella ristikon valokuvaus on aika vaikeaa. Tablet-laittella olen joskus matkoilla ristikoita ratkonut. Ei ole tarvinnut ottaa mukaan mitään lehtiä.

        Mutta PuPe 3/2020 on vielä palautusaikaa. Olen lehdestä itse viisi ristikkoa ratkonut ja olen viidestä ristikosta tehnyt osittaisen vihjeanalyysin. Analyysien pituus vaihtelee muutamasta vihjeestä yli 40 kpl vihjeen ratkaisusanojen kertomiseen ja niiden selittämiseen (kaikista ei ole selitysä). En mitään tosin alusta asti, vaan ratkonut loppuun keskenjääneitä ristikoita. S. 30-31aloitin puhtaalta ristikolta, mutta katsoin, mitä sanoja on kyselty ja mitä ratkaisusanoja on annettu. Laitoin aika paljon valmiiksi pohdittuja sanoja ristikkoon. Kyllä ristikoiden loppuun asti ratkomisessakin oli töitä.

        Kyllä minulle voi vieläkin lähettää keskeneräisiä ristikoita sekä PuPe 3/2020 liittyviä kysymyksiä. Kysymysten suhteen teen heti osittaisen vihjeanalyysin. Tosin aivan kaikkia vihjeitä en minäkään välttämättä ymmärrä.

        Kyllä minä ihan oikeasti haluan auttaa ja olen kohtalaisen hyvä ratkoja, mutta en minä niin hyvä ratkoja ole, että minulla olisi mitään järkeä osallistua ristikonratkonnan SM-kisoihin. Siitä tasosta olen kaukana.


      • Anonyymi

        "Olisin 110% varmuudella sen hoksannut siinä vaiheessa, kun tarkemmin paneudun vihjeisiin. On inhottavaa, kun joku tekee tuollaisia hätäisiä päätelmiä."

        Minkä vuoksi pitää rynnätä nettiin tekemään listauksia huonoista vihjeistä ja haukkumaan tekijät jos ei ole tarkemmin paneutunut vihjeisiin? Tuo on vähintäänkin yhtä inhottavaa. Minusta olisi to-del-la noloa ensin mollata ristikoita työkseen tekevät ja sitten vartin päästä ilmoittaa että keksinkin vihjeen logiikan. Trolleille tuo ehkä jopa sallitaan muttei tavallisille aikuisille ihmisille. Käytöstavat kunniaan!


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Jos on tablet-laite ja netti ja IS EXTRA, ristikot eivät lopu kesken. Voisin PuPen ehkä tilata, jos sen saisi digimuodossa. Minulla on heikkolaatuinen tulostimen yhteydessä oleva skanneri enkä sillä saa ristikoista siistejä digikuvia. Tablet-laittella ristikon valokuvaus on aika vaikeaa. Tablet-laittella olen joskus matkoilla ristikoita ratkonut. Ei ole tarvinnut ottaa mukaan mitään lehtiä.

        Mutta PuPe 3/2020 on vielä palautusaikaa. Olen lehdestä itse viisi ristikkoa ratkonut ja olen viidestä ristikosta tehnyt osittaisen vihjeanalyysin. Analyysien pituus vaihtelee muutamasta vihjeestä yli 40 kpl vihjeen ratkaisusanojen kertomiseen ja niiden selittämiseen (kaikista ei ole selitysä). En mitään tosin alusta asti, vaan ratkonut loppuun keskenjääneitä ristikoita. S. 30-31aloitin puhtaalta ristikolta, mutta katsoin, mitä sanoja on kyselty ja mitä ratkaisusanoja on annettu. Laitoin aika paljon valmiiksi pohdittuja sanoja ristikkoon. Kyllä ristikoiden loppuun asti ratkomisessakin oli töitä.

        Kyllä minulle voi vieläkin lähettää keskeneräisiä ristikoita sekä PuPe 3/2020 liittyviä kysymyksiä. Kysymysten suhteen teen heti osittaisen vihjeanalyysin. Tosin aivan kaikkia vihjeitä en minäkään välttämättä ymmärrä.

        Kyllä minä ihan oikeasti haluan auttaa ja olen kohtalaisen hyvä ratkoja, mutta en minä niin hyvä ratkoja ole, että minulla olisi mitään järkeä osallistua ristikonratkonnan SM-kisoihin. Siitä tasosta olen kaukana.

        Viikon päästä vastauksia etsitään kuumeisin mielin kun vastausaika päättyy. Muista tehdä juhannussiivous foorumillasi ja laittaa koivut portin pieliin merkiksi siitä että palvelu pelaa ja pelikansa on tervetullut hakemaan lääkettä vaivoihin 😉


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Olisin 110% varmuudella sen hoksannut siinä vaiheessa, kun tarkemmin paneudun vihjeisiin. On inhottavaa, kun joku tekee tuollaisia hätäisiä päätelmiä."

        Minkä vuoksi pitää rynnätä nettiin tekemään listauksia huonoista vihjeistä ja haukkumaan tekijät jos ei ole tarkemmin paneutunut vihjeisiin? Tuo on vähintäänkin yhtä inhottavaa. Minusta olisi to-del-la noloa ensin mollata ristikoita työkseen tekevät ja sitten vartin päästä ilmoittaa että keksinkin vihjeen logiikan. Trolleille tuo ehkä jopa sallitaan muttei tavallisille aikuisille ihmisille. Käytöstavat kunniaan!

        Lista
        HIIHDÄ!
        RUNOLLISIA
        -LITII
        TORIN LUONA

        Sei ole lista vihjeistä, joita pidin huonoina. Se oli vain lista vihjeistä, jotka jäivät hoksaamatta sen jälkeen kun olin saanut ristikossa jokaisen ruudun täyteen. Se ei ollut tarkoitettu laatijatiimin mollaukseksi.

        HIIHDÄ! - oikein hauska vihje ja hyvä logiikka

        RUNOLLISIA - minusta ratkaisusana ei mitenkään erityisesti liity runollisuuteen, vaikka runoudessa sitäkin on

        -LITII - ihan ok vihje

        TORIN LUONA - tämä jäi hämäksi.

        Mutta ristikossa on mielestäni kaksi todella huonoa ratkaisusanaa. ARED toinen - se on vain google-haulla saatu kirjainyhdistelmä. Laatijoille tullut vastaan ikävä kirjainyhdistelmä. Ovat katsoneet Googlella, että jotain se tarkoittaa. Tämä riittää kuin jotain se merkitsee - ihan sama mitä. Sitten tehdään sille jokin hauska vihje.
        Sana on minusta nelosen arvoinen ratkaisusanana, vihjeen laadinta kiitettävää.
        Yksi toinen vihje oli kyllä sekä laadinnallisesti nelonen.

        Kahden erittäin huonon sanan takia minusta oikea paikka s. 30-31 ristikolle on roskakori.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viikon päästä vastauksia etsitään kuumeisin mielin kun vastausaika päättyy. Muista tehdä juhannussiivous foorumillasi ja laittaa koivut portin pieliin merkiksi siitä että palvelu pelaa ja pelikansa on tervetullut hakemaan lääkettä vaivoihin 😉

        Toimintajärjestys ja mainos.
        Tässä osoitteessa minulle saa lähettää keskeneräiisä ristikoita (ristikot näkyvät vain minulle; kukaan muu keskusteluun osallistuva ei näe lähetettyjä ristikoita eli en riko tekijänoikeuksia, koska ristikot eivät ole julkisesti nähtävinä ja minulle saa esittää kysymyksiä. Seuraavassa osoitteessa annan vinkkejä - vain vinkkejä ja niin tulee muidenkin tehdä:
        https://chattis.net/tapchat/index.php?id=3


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viikon päästä vastauksia etsitään kuumeisin mielin kun vastausaika päättyy. Muista tehdä juhannussiivous foorumillasi ja laittaa koivut portin pieliin merkiksi siitä että palvelu pelaa ja pelikansa on tervetullut hakemaan lääkettä vaivoihin 😉

        Tässä osoiteessa listaan käsitellyt vihjeet, niiden ratkaisusanat ja tarvittaessa laitan selitykset:
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/punainen-pelikaani-3-2020/

        Listaan vihjeet ylhäältä alaspäin ja vasemmalta oikealle. Olen tullut siihen tulokseen, että ensin vaaka- ja sitten pystyvihjeiden listaus on erittäin epäkäytännöllinen tapa. Syynä on se, että sama vihje on jopa yllättävän usein vihje sekä vaakasuuntaiselle/vaakasuuntaisille vihjeille että pystyvihjeille. Jos laittaa pysty-ja vaakavihjeet erikseen sama vihje täytyy laittaa esille kahteen kertaan, mikä on varsin epäkäytännöllistä. Jos linkittää pystyvihjeestä vaakavihjeeseen tulee turhaan edestakaisliikettä. Ehkä teen tulevat vihjeanalyysit näiden osittaisten analyysien tavoin.


    • Koska ratkonta-aikaa PuPe 3/2020 on jäljellä vain viikko, en ala summamutikassa ratkokmaan ristikoita enkä laittamaan arvauksia, mitkä vihjeet voisivat olla hankalia. Autan viikon aikana vain niissä ristikoissa, joidenkeskeneräinen ratkonta lähetään minulle palautelomakkeella tai chatin kautta. Autan PuPe 3/2020 sivujeni ja chatin kautta, en täällä.

      • Anonyymi

        Kiitos! Nättiä ja nopeaa sen olla pittää. Jahkailulla ja jaarittelulla asiat vaan mutkistuu eikä aikataulujen pitävyyskään ole enää taattu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Nättiä ja nopeaa sen olla pittää. Jahkailulla ja jaarittelulla asiat vaan mutkistuu eikä aikataulujen pitävyyskään ole enää taattu.

        Ei ole yhtää uutta kommenttia tullut - mistähän nyt kenkä puristaa? Eikö kellään ole keskeneräistä Antilaa, Liljeroosta, Viitamäkeä tai Lähteenmäkeä - nimen omaan keskeneräistä, jota voisi yhdessä yrittää saada loppuun asti.


    • Ristikon voi lähettää myös didiginä Pelikaaniristikoiden asiakaspalveluun. Ts. jo on ehtinyt laittaa lehden postiin, mutta siitä on skannattuja keskeneräisiä ristikoita, ne voi lähettää jälkilähetyksenä netin kautta. Ainakin sen kuvan olen saanut.

    • Ihan vaan tiedoksi tääälläkin, ettei minua täysin terveeksi ole luokiteltukaan. Mutta suhtaudun asiaan samoin kuin eräs nykyisin Ruotsissa asiaa käsittelevä henkil, joka myös inhoaa luokitteluja.

      Onhan meissä "normaaleilla" ihmisillä kestämistä. Greta Thurnbergiakin varmaan moni pitä ihan pöpinä. Mutta ei yhtää auta se, jos heittäydytään ilkeiksi.

      Meikäläiselle vinoilu ja meikäisen mollailu sekä vedättäminen/kusetus on yhtä alhaista toimintaa kuin humalaiset potkiminen maassa tai tummaihoisen syljeskely päin naamaa.

    • Lisäsin sivuilleni selityksiä. Nyt esillä sivut 16,23,25,27,28,30-31

    • Anonyymi

      TORIN LUONA olin näemmä vain fakkiutunut siihen, että nimen oikea muoto on THOR. Kun ei käytettykään THOR vaan TOR, ajattelin, että mistä muusta voi olla kyse kuin norjalaisesen mytologian aasoista. Wikipedian mukaan on muita variantteja ovat Tor ja Thorr. Välillä tulee fakkiuduttua sanamuotoihin.

    • Anonyymi

      Laittakaa nyt säpinää pelikaaneista punaisimpaan jotta saatte edelliset vastaukset postiin. Uusi lehti on pian painosta pullahtamassa ulos ja silloin ei parane katsella taaksepäin -> uudet haasteet odottavat jo 14.08.

      • Anonyymi

        Pelikaaniristikoiden sivuilla lukee:

        Lähetä vastauksesi 25.08.2020 mennessä!

        Parisen viikkoa aikaa. Mutta voisihan sitä silloin, kun uusi lehti on lehtipisteissä neloseen tarvittaessa suoriakin vastauksia antaa. Mutta jos jos minulta aikoo apua saada, voi tulla kiire. En ole lehden ristikoita juuri ratkonut, kun ei olla paljon kyselty. Vain näistä:
        Punainen Pelikaani 4/2020 s. 8, laatija Teemu Pallonen (sanakehikko).
        Punainen Pelikaani 4/2020 s. 14, laatija Auri Saari.
        Punainen Pelikaani 4/2020 s. 16, laatija Erkki Vuokila (piilosana)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelikaaniristikoiden sivuilla lukee:

        Lähetä vastauksesi 25.08.2020 mennessä!

        Parisen viikkoa aikaa. Mutta voisihan sitä silloin, kun uusi lehti on lehtipisteissä neloseen tarvittaessa suoriakin vastauksia antaa. Mutta jos jos minulta aikoo apua saada, voi tulla kiire. En ole lehden ristikoita juuri ratkonut, kun ei olla paljon kyselty. Vain näistä:
        Punainen Pelikaani 4/2020 s. 8, laatija Teemu Pallonen (sanakehikko).
        Punainen Pelikaani 4/2020 s. 14, laatija Auri Saari.
        Punainen Pelikaani 4/2020 s. 16, laatija Erkki Vuokila (piilosana)

        unohtui sivu 13 tavuristikko


    • Anonyymi

      Saiko joku Arto Kuivasen ristikon alhaalla keskellä olevaan koiravihjeeseen tolkullisen ratkaisusanan? Minä en siihen saanut tolkullista ratkaisusanaa. Laitoin pääkuvalauseeksi luontevimmaksi kokemani. Pääkuvalauseen tulee mielestäni olla ainakin kohtuullisen luonteva, joten muutakaan lausetta en voinut ajatella kuin sen, minkä laitoin. Pääkuvalause on hienosti sommiteltu, jos se on se, minkä sain. Jos se on eri, koko alaosa on väärin ratkottu.

      • Anonyymi

        Kun joskus aloitan ristikoiden laatimisen niin ekaan ristikkooni pääkuvaan keksin hihasta ravistaen jonkin humpuukisanan ja siitä johdan ristikkoon lauseen TOLKULLINEN RATKAISUSANA KAI TÄMÄKIN. Siinäpä sitten pähkäilevät onnettomat ristikoiden ratkojat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun joskus aloitan ristikoiden laatimisen niin ekaan ristikkooni pääkuvaan keksin hihasta ravistaen jonkin humpuukisanan ja siitä johdan ristikkoon lauseen TOLKULLINEN RATKAISUSANA KAI TÄMÄKIN. Siinäpä sitten pähkäilevät onnettomat ristikoiden ratkojat.

        Taas hyökätään, kun ei osata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas hyökätään, kun ei osata.

        Ristikossa on ongelmia. Siinä on yliyrittämistä, josta on seurauksena kyseenalaisia ratkaisusanoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ristikossa on ongelmia. Siinä on yliyrittämistä, josta on seurauksena kyseenalaisia ratkaisusanoja.

        Sorruin itse samaan ja tiedän, mistä on kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorruin itse samaan ja tiedän, mistä on kyse.

        Ristikossa on upea pääkuva idea, mutta jos hienon pääkuvalauseen ratkaisuksi laittaa, ristikko ei toimi.
        Sain omastikin ristikostani toimivamman, vaikka siihen jäi Google-vihjeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ristikossa on upea pääkuva idea, mutta jos hienon pääkuvalauseen ratkaisuksi laittaa, ristikko ei toimi.
        Sain omastikin ristikostani toimivamman, vaikka siihen jäi Google-vihjeitä.

        Miksi tuot esille omia ristikkoräpellyksiäsi PuPen yhteydessä? Mielestäni niistä ei voi puhua edes samana päivänä.

        Et ole saanut ratkottua ristikkoa oikein ja laatijaa taas syytät. Olet ennalta arvattava trolli.

        Uusi PuPe Ilmestyy huomenna. Aion ratkoa sen täysin oikein haukkumatta laatijoita. Sitten voi taas kysellä ratkaisuja, koska olen ratkotut satoja koviksia käytännössä täysin oikeinz


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tuot esille omia ristikkoräpellyksiäsi PuPen yhteydessä? Mielestäni niistä ei voi puhua edes samana päivänä.

        Et ole saanut ratkottua ristikkoa oikein ja laatijaa taas syytät. Olet ennalta arvattava trolli.

        Uusi PuPe Ilmestyy huomenna. Aion ratkoa sen täysin oikein haukkumatta laatijoita. Sitten voi taas kysellä ratkaisuja, koska olen ratkotut satoja koviksia käytännössä täysin oikeinz

        Vertaan tiettyjä asioita. Tässä on puolen tusinaa Google-vihjeitä, joiden laatu ei ole sen parempi kuin omassa tokassa ristikossa. Vähän itse sain parannettua Google-vihjeiden laatua niin, että yleinen tunnettavuus on ainakin teoriassa parempi.

        Osa viitatuista henkilöistä ja asioista ovat varsin tuntemattomia. Yhdessä vihjeessä sanan osat on laitettu yhteen, vaikka ne netissä näyttää olevan kirjoitettu erikseen.

        Voi olla, että alhaalle tuleva sana on väärin, mutta kun luontevimmilla pääkuvaan liittyvillä sanoilla ei tule kunnollista ratkaisusanaa, se ei tunnu hyvältä.

        En nyt keksi, mitä laittaisin tilalle kun kaikki muu paitsi yksi sana ei toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertaan tiettyjä asioita. Tässä on puolen tusinaa Google-vihjeitä, joiden laatu ei ole sen parempi kuin omassa tokassa ristikossa. Vähän itse sain parannettua Google-vihjeiden laatua niin, että yleinen tunnettavuus on ainakin teoriassa parempi.

        Osa viitatuista henkilöistä ja asioista ovat varsin tuntemattomia. Yhdessä vihjeessä sanan osat on laitettu yhteen, vaikka ne netissä näyttää olevan kirjoitettu erikseen.

        Voi olla, että alhaalle tuleva sana on väärin, mutta kun luontevimmilla pääkuvaan liittyvillä sanoilla ei tule kunnollista ratkaisusanaa, se ei tunnu hyvältä.

        En nyt keksi, mitä laittaisin tilalle kun kaikki muu paitsi yksi sana ei toimi.

        Olen minäkin ratkonut satoja koviksia täysin oikein - mutta jonkin verran myös hieman väärin. Uskon, että väärin ratkontoja sinulla on vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tuot esille omia ristikkoräpellyksiäsi PuPen yhteydessä? Mielestäni niistä ei voi puhua edes samana päivänä.

        Et ole saanut ratkottua ristikkoa oikein ja laatijaa taas syytät. Olet ennalta arvattava trolli.

        Uusi PuPe Ilmestyy huomenna. Aion ratkoa sen täysin oikein haukkumatta laatijoita. Sitten voi taas kysellä ratkaisuja, koska olen ratkotut satoja koviksia käytännössä täysin oikeinz

        Ei toka ristikkoni räpellys ole. Siinä on monta asiaa kunnossa, mutta siitä todettiin, että pääkuvalauseet heikensivät muun sanaston laatua. Tässä on käynyt aivan samoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tuot esille omia ristikkoräpellyksiäsi PuPen yhteydessä? Mielestäni niistä ei voi puhua edes samana päivänä.

        Et ole saanut ratkottua ristikkoa oikein ja laatijaa taas syytät. Olet ennalta arvattava trolli.

        Uusi PuPe Ilmestyy huomenna. Aion ratkoa sen täysin oikein haukkumatta laatijoita. Sitten voi taas kysellä ratkaisuja, koska olen ratkotut satoja koviksia käytännössä täysin oikeinz

        Olisi nyt kiva tietää, missä olen ratkonut väärin, kun

        KOIRAN HAJUJA KÄSITTELEVÄSSÄ ARTIKKELISSA?

        ei tolkullista ratkaisusanaa tule. Ei ainakaan sellaista, jota kukaan tolkun ihminen voisi ajatella missään käyttävänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen minäkin ratkonut satoja koviksia täysin oikein - mutta jonkin verran myös hieman väärin. Uskon, että väärin ratkontoja sinulla on vähemmän.

        Olet taas aloittanut PuPeratkonnan. Et osaa pitää sanaasi. Haukut laatijat näkemättä ratkaisua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi nyt kiva tietää, missä olen ratkonut väärin, kun

        KOIRAN HAJUJA KÄSITTELEVÄSSÄ ARTIKKELISSA?

        ei tolkullista ratkaisusanaa tule. Ei ainakaan sellaista, jota kukaan tolkun ihminen voisi ajatella missään käyttävänsä.

        Hyvä, että viimein tunnustat ratkoneesi väärin. Käypä pääpalstalla kysymässä. Siellä varmaan kaikki jo odotavat sinua ja viestejäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet taas aloittanut PuPeratkonnan. Et osaa pitää sanaasi. Haukut laatijat näkemättä ratkaisua.

        En ole nähnyt ratkaisua, mutta ajattelen tätä pääkuvalauseen näkökulmasta. Sen pitää olla toimiva. Jos sait em. vihjeeseen järkevän ratkaisusanan, silloin pääkuvalause on sellainen, jota en ajatellut toimivimpana mahdollisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, että viimein tunnustat ratkoneesi väärin. Käypä pääpalstalla kysymässä. Siellä varmaan kaikki jo odotavat sinua ja viestejäsi.

        Eipä siellä vähään aikaan edes voi kysyä. Ratkaisu julkaistanee 25.8.2020 jälkeen muutaman päivän sisällä.


      • Anonyymi

        Kun nyt palautusaika on lopuillaan, voisko joku kertoa, mitä sai alhaalle keskelle. ratkaisusanaksi?
        Minulle tuli risteävien kautta epäsana ULOOSAS. Kaikkiin risteäviin tuli järkevät sanat enkä keksi, miten risteävät voisivst olla toisin. Jos tulee muu sana, silloin risteävät eivät ole luontevia ratkaisusanoja. Tällaista tilannetta nyt ristikossa ei saisi olla. Tällaisen syntyminen on seuraus yli-yrittämisestä. Laatija on yksinkertaisesti laittanut ristikkoon ylihaastavan rakenteen. Tein itse samoin, joten ymmärrän tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nyt palautusaika on lopuillaan, voisko joku kertoa, mitä sai alhaalle keskelle. ratkaisusanaksi?
        Minulle tuli risteävien kautta epäsana ULOOSAS. Kaikkiin risteäviin tuli järkevät sanat enkä keksi, miten risteävät voisivst olla toisin. Jos tulee muu sana, silloin risteävät eivät ole luontevia ratkaisusanoja. Tällaista tilannetta nyt ristikossa ei saisi olla. Tällaisen syntyminen on seuraus yli-yrittämisestä. Laatija on yksinkertaisesti laittanut ristikkoon ylihaastavan rakenteen. Tein itse samoin, joten ymmärrän tilannetta.

        Luulenpa, että sinua hävettää tavallista enemmän, kun saat ratkaisun selville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulenpa, että sinua hävettää tavallista enemmän, kun saat ratkaisun selville.

        No sitten on jokin risteävä väärin, mutten millän keksi, mikä risteävä voisi olla väärin.. Vaihtoehtona olen toki pitänyt sitä, että jokin risteävistä on minulla väärin.
        Vaikka olisi ratkottu väärin, on ongelma jos luonnollisimmat ratkaisusanat eivät toimi.

        Voi toki löytyä ridteäviin muukin luonteva ratkaisu, mutta kuten totesin, ristikossa on. pari huonoa ratkaisusanaa joka tapauksessa.


    • Anonyymi

      Punainen Pelikaani, kuin Ulvova Puhveli, Vinkuva Valtiomies. Istuva Härkäkin kaikki samassa pöydässä päättämässä.

    • Anonyymi

      "Aion ratkoa sen täysin oikein haukkumatta laatijoita. "

      Aion edelleenkin arvostella laadintoja, mutta yritän välttää väärää kritiikkiä.
      Oman ristikon lähettäminen Ristikkoakatemiaan antoi näkökulmia siihen, mitä pidetään hyvänä ja mitä huonona laadintana. Pyrin soveltamaan saamani arvioita toisten ristikoita arvioidessani.

      • Anonyymi

        Tavallisesti ratkojat nauttivat ristikoista. Toiset etsivät vain virheitä ja pyrkivät mollaamaan laatijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallisesti ratkojat nauttivat ristikoista. Toiset etsivät vain virheitä ja pyrkivät mollaamaan laatijoita.

        Tarkoitus ei ole mollata laatijoita. Annan kehuja myös. Mutta minulle nyt vain ei riitä pelkkä ratkonta. Kritiikin esittäminen on tärkeäö, jotta ristikoiden taso säilyy korkeana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitus ei ole mollata laatijoita. Annan kehuja myös. Mutta minulle nyt vain ei riitä pelkkä ratkonta. Kritiikin esittäminen on tärkeäö, jotta ristikoiden taso säilyy korkeana.

        Onnea valitsemallanne tiellä.


    • Anonyymi

      Tästä lähti taas kommentti. No täytyy laittaa asia suoraan. Teknisessä tarkastelussa on nipottamista.

      Sen perusteella, mitä olen tutkinut omasta ristikostani saamaani kritiikkiä sekä tutkimalla IS:n kovisten toteutuksia olen IS-kovisten ja Pelikaanien suhteen päätynyt seuraaviin periaatteisiin arvostellessani ristikoiden teknistä toteutusta. Laadintateknisen valiorajan saavuttaman ristikon tulee täyttää seuraavat kriteerit:

      * Sanojen keskipituus on vähintään 6,00.
      * Piilokirjaimia on enintään 24 kpl.
      * Alkupiiloja on enintään 2 kpl eikä loppupiiloja.
      * Ristikon yläreunassa ja vasemmassa reunassa ei ole yhtä ruutua suurempia ulonnuksia tai sisennyksiä.
      * Ristikon sisällä ei ole epämääräisen muotoisia ”onkaloita”. Jos ei ole suorakaiteen muotoinen isompi aukio, alueen enimmäiskoko yhteensä neljä ruutua. Haarautumia on mielellään vain yksi. Alueet eivät saisi olla sokkelomaisia ”labyrinttejä”.
      * Ristikon alueilla on jokaisella vähintään kolme liittymää muihin alueisiin ts. mikään alue ei lokeroidu.

      Sanapituuksien mittauksieni pitäisi olla melko tarkkoja. Numeroin erikseen ensin vaaka- ja sitten pystysanat. Sanojen lukumäärät pitäisi olla oikein. Yksi sana liikaa/liian vähän merkitsee n. yhden kymmenenosan heittoa, esim. jos laskutulos on 5,85, mutta yksi sana unohtui, laskutulos eroaa oikeasta tuloksesta (n. 5,75) n. 0,1 verran. Jos jonkun toisen tekemissä laskemissa on n. 0,1 suuruinen ero, kyse on yhden sanan verran sanojen lukumäärän väärin laskemisesta.

      Kirjaimien laskemisessa merkitsen 50 lasketun kirjaimen jälkeen kohdan, jossa mennään. Lopputuloksissa saattaa olla parin kirjaimen verran heittoa. Yhden kirjaimen verran heittoa tarkoittaa yhden sadasosan heittoa. Muutaman sadasosan heitto laskelmissani siis saattaa olla (esim. jos antamani lukema on 6,21, oikea lukema on 6,19-6,23 välillä).

      Piilokirjaimet merkitsen juoksevilla numeroilla. Jos joku on ensimmäisellä kerralla jäänyt huomaamatta, voi huomaamatta jääneeseen tai jääneisiin jatkaa jo aloitettua numerointia. Tämä on minulle ainoa tapa varmistaa laskujen toimivuus.

      Digiratkonnassa laskeminen on sikäli helppoa, että jokaista laskutoimitusta varten voi luoda oman kerroksen. Tällöin mikään aiempi laskutoimitus ei haittaa lukemista, koska muut on otettu pois näkyvistä.

      • Anonyymi

        Jestas sentään miten tieteelliseksi ristikkojen kanssa puuhailu on mennyt!
        Tuohan vaatisi melkein professuurin vai mitä niitä on Upsalaan vai missä niitä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jestas sentään miten tieteelliseksi ristikkojen kanssa puuhailu on mennyt!
        Tuohan vaatisi melkein professuurin vai mitä niitä on Upsalaan vai missä niitä on.

        Meneehän minulla tuo ehkä vähän överiksi. Mm. Mirja Pihlajamäki ja Hannu Salokangas eivät antamillani kriteereillä eivät erittäin todennäköisesti ole koskaan laatineet valioluokan ristikkoa, vaikka kivoja laadintoja ovat tehneetkin ja tekevät.

        Sanapituus tuli ennen kaikkea Jaskan laskelmista, kun hän teki niitä epäsäännöllisesti. Piilokirjaimistakin on aina välillä keskustelua. Omalta osaltani harmitti, että tuli laatimuksiini liikaa alku- ja loppupiiloja. Niistä eniten huomautetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneehän minulla tuo ehkä vähän överiksi. Mm. Mirja Pihlajamäki ja Hannu Salokangas eivät antamillani kriteereillä eivät erittäin todennäköisesti ole koskaan laatineet valioluokan ristikkoa, vaikka kivoja laadintoja ovat tehneetkin ja tekevät.

        Sanapituus tuli ennen kaikkea Jaskan laskelmista, kun hän teki niitä epäsäännöllisesti. Piilokirjaimistakin on aina välillä keskustelua. Omalta osaltani harmitti, että tuli laatimuksiini liikaa alku- ja loppupiiloja. Niistä eniten huomautetaan.

        Tänään tulee PuPe. Sovellan siihen omat kriteerini ja arvostelen jokaisen tehtävän. Keskityn tällä kertaa erityisesti piilokirjaimiin ja halpamaisiin tavujen vaihtoihin ja kirjainten poistoihin/lisäyksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään tulee PuPe. Sovellan siihen omat kriteerini ja arvostelen jokaisen tehtävän. Keskityn tällä kertaa erityisesti piilokirjaimiin ja halpamaisiin tavujen vaihtoihin ja kirjainten poistoihin/lisäyksiin.

        Lehti on käsissäni. Vasta toisesta ostopaikasta löytyi. Siitä miinus. Toisaalta äkkikatsomalta täytyy kehua. En ole ennen nähnyt PuPea, jossa on näin vähän Vuokilan tekeleitä. Tästä iso plussa. Tarkemmat analyysit piilokirjaimineen ja sananpituuksineen seuraavat myöhemmin. Ihan jännitys tiivistyy. Onko PuPe oikeasti niin kova kuin väitetään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehti on käsissäni. Vasta toisesta ostopaikasta löytyi. Siitä miinus. Toisaalta äkkikatsomalta täytyy kehua. En ole ennen nähnyt PuPea, jossa on näin vähän Vuokilan tekeleitä. Tästä iso plussa. Tarkemmat analyysit piilokirjaimineen ja sananpituuksineen seuraavat myöhemmin. Ihan jännitys tiivistyy. Onko PuPe oikeasti niin kova kuin väitetään?

        Olen nyt ratkonut kolme ristikkoa ja jo sivulla viisi törmäsin ristikkoon, jossa jouduin käyttämään älyttömän paljon ratkojia. Tämä ei ole mielestäni hyvää laadintaa. Tulisi mielestäni pystyä ratkomaan ilman ratkojia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nyt ratkonut kolme ristikkoa ja jo sivulla viisi törmäsin ristikkoon, jossa jouduin käyttämään älyttömän paljon ratkojia. Tämä ei ole mielestäni hyvää laadintaa. Tulisi mielestäni pystyä ratkomaan ilman ratkojia.

        Ja sama jatkuu sivun kuusi kanssa. Kaikkia sanoja ei edes löydy ratkojista. Jo nämä muutamat ristikot saattavat laskea lehden tason alle standardieni. En ole vielä edes soveltanut niitä ja jo nyt näyttää näin pahalta. Mitähän tästä vielä tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sama jatkuu sivun kuusi kanssa. Kaikkia sanoja ei edes löydy ratkojista. Jo nämä muutamat ristikot saattavat laskea lehden tason alle standardieni. En ole vielä edes soveltanut niitä ja jo nyt näyttää näin pahalta. Mitähän tästä vielä tulee.

        Nyt paranee sivun seitsemän ristikko täyttyi lähes kokonaan ilman ratkojia. Laaturistikko!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt paranee sivun seitsemän ristikko täyttyi lähes kokonaan ilman ratkojia. Laaturistikko!

        Kirjoittelin ennen aikojani. Epäilen laadintavirhettä vihjeessä

        LURJUS
        ROTTA

        Harmillista, jos muuten laadukas ristikko kompastuu tällaiseen virheeseen. Tuntuu pahalta enkä halua mollata laatijaa vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittelin ennen aikojani. Epäilen laadintavirhettä vihjeessä

        LURJUS
        ROTTA

        Harmillista, jos muuten laadukas ristikko kompastuu tällaiseen virheeseen. Tuntuu pahalta enkä halua mollata laatijaa vielä.

        Jaa että joku heiitöytyy ironiseksi tai yrittää luoda parodiaa, omalla tavallan ironiaksi asian heitto naurattakin, mutta on turha kuvitella, että tällä ironialla olisi jotain merkitystä. Toimin miten toimin ironiasta, satiirista tai parodiasta huolimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittelin ennen aikojani. Epäilen laadintavirhettä vihjeessä

        LURJUS
        ROTTA

        Harmillista, jos muuten laadukas ristikko kompastuu tällaiseen virheeseen. Tuntuu pahalta enkä halua mollata laatijaa vielä.

        Olen piänyt illan taukoa PuPesta. Huomenna vuorossa iltiksen kovis ja sitten taas PuPen kimppuun kriittisellä silmällä. Aioin paljastaa kaikki laatijoiden halpamaiset temput ja halveksin tarvittaessa pahastikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen piänyt illan taukoa PuPesta. Huomenna vuorossa iltiksen kovis ja sitten taas PuPen kimppuun kriittisellä silmällä. Aioin paljastaa kaikki laatijoiden halpamaiset temput ja halveksin tarvittaessa pahastikin.

        Olenkin yön pitkinä tunteina lanseerannut uuden käsitteen - ratkojaristikko. Se tarkoittaa, että ristikko on tehty hakemalla ratkaisusanat ratkojista. Tätä pidän halpamaisimpana laadintatyylinä. Tämä on saatava kitkettyä pois mahdollisimman pian kuitenkaan mollaamatta laatijoita.

        Toivon, että kaikki, jotka huomaavat ratkovansa ratkojaristikkoa, laittaisivat siitä palautetta laatijalle ja kustantajalle postikortilla. Korttiin isoilla tikkukirjaimilla lehden/ristikon yksilöinti ja teksti ”MINÄ VASTUSTAN RATKOJARISTIKOITA”. Näin laatijat ja kustantajat saavat tarkan käsityksen ongelman laajuudesta ja halpamaisuudesta mollaamatta laatijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olenkin yön pitkinä tunteina lanseerannut uuden käsitteen - ratkojaristikko. Se tarkoittaa, että ristikko on tehty hakemalla ratkaisusanat ratkojista. Tätä pidän halpamaisimpana laadintatyylinä. Tämä on saatava kitkettyä pois mahdollisimman pian kuitenkaan mollaamatta laatijoita.

        Toivon, että kaikki, jotka huomaavat ratkovansa ratkojaristikkoa, laittaisivat siitä palautetta laatijalle ja kustantajalle postikortilla. Korttiin isoilla tikkukirjaimilla lehden/ristikon yksilöinti ja teksti ”MINÄ VASTUSTAN RATKOJARISTIKOITA”. Näin laatijat ja kustantajat saavat tarkan käsityksen ongelman laajuudesta ja halpamaisuudesta mollaamatta laatijoita.

        Parodisoiva yksinpuhelu jatkuu. Mutta mikä on se pointti. Onko tarkoitus hiljentää tämä säie vai mikä on tämän oudon humoristin taka-ajatus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parodisoiva yksinpuhelu jatkuu. Mutta mikä on se pointti. Onko tarkoitus hiljentää tämä säie vai mikä on tämän oudon humoristin taka-ajatus?

        Pointti on yksinkertaisesti ratkojaristikoiden poistaminen ristikkomaailmasta. Jos ei tykkää ratkojaristikoiden poistamiseen tähtäävistä viesteistä, ne voi jättää lukematta. Minullakin on oikeus käydä rentoa keskustelua ratkojaristikoista mitenkään mollaamatta laatijoita. En tajua tätä minua kohtaan käytävää hiljennyskampanjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointti on yksinkertaisesti ratkojaristikoiden poistaminen ristikkomaailmasta. Jos ei tykkää ratkojaristikoiden poistamiseen tähtäävistä viesteistä, ne voi jättää lukematta. Minullakin on oikeus käydä rentoa keskustelua ratkojaristikoista mitenkään mollaamatta laatijoita. En tajua tätä minua kohtaan käytävää hiljennyskampanjaa.

        Vaikea ottaa ihan todesta ainakaan. Enemmän parodialta kuin todesta otettavilta kommenteilta kirjoittelu vaikuttaa.

        "Ratkojaristikoissa" järjestys on kyllä yleensä niin päin, että kun laatija keksii uuden jekun, vihje laitetaan ratkojiin. Joku laatija saattaa käyttää toisen käyttämää vihjettä. Mutta on mahdoton päätellä kumpi on kana ja kumpi on muna, jos tietty vihje on tullut ristikoissa vastaan vain kerran.

        Jos täsmälleen sama vihje tulee toistamiseen, kyse on kopioinnista. Jonkin verran sitä aina ilmenee. Liika toistuminen toki on ärsyttävää. Sitäkin ilmenee. Jos ilmenee liiallisesti, on syytä kritiikkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea ottaa ihan todesta ainakaan. Enemmän parodialta kuin todesta otettavilta kommenteilta kirjoittelu vaikuttaa.

        "Ratkojaristikoissa" järjestys on kyllä yleensä niin päin, että kun laatija keksii uuden jekun, vihje laitetaan ratkojiin. Joku laatija saattaa käyttää toisen käyttämää vihjettä. Mutta on mahdoton päätellä kumpi on kana ja kumpi on muna, jos tietty vihje on tullut ristikoissa vastaan vain kerran.

        Jos täsmälleen sama vihje tulee toistamiseen, kyse on kopioinnista. Jonkin verran sitä aina ilmenee. Liika toistuminen toki on ärsyttävää. Sitäkin ilmenee. Jos ilmenee liiallisesti, on syytä kritiikkiin.

        Tämä säie on lähtenyt ihan lapasesta. Otan sen nyt haltuuni ja pyrin nostamaan kriteerieni mukaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä säie on lähtenyt ihan lapasesta. Otan sen nyt haltuuni ja pyrin nostamaan kriteerieni mukaiseksi.

        Etkö sitten ole parodian kirjoittaja? Jos olet, homma ei sinultakaan ole hallinnassa. Jos et ole, et jonkun parodialle voi mitään. Ei täällä kukaan muu hallitse kuin robotti satunnainen valittaja ylläpidolle.


    • Anonyymi

      Oho, knpa paljon poistettuja kommentteja. Myös 18.7.2021 4:17 kommentti.

      • Anonyymi

        Tässä oli niin paljon mollaamista, että ylläpitäjä ei enää kestänyt sitä. Mollaaminen on kyllä ihan tyhmää.


    Ketjusta on poistettu 33 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe