Jatkuvaan kasvuun perustuva yhteiskuntajärjestelmä.....

Anonyymi

On tulossa tiensä päähän. Sehän on jo näin normaalijärjelläkin ajateltuna sairas ajatus. Ei tarvii olla kommari eikä mitään muutakaan linjaa vetävä. Suoraansanottuna tämähän on kestänyt jo ihmeenkin kauan. Noin 50-60 vuotta.
Se on kummallista ajattelua mukamas viisailta ihmisiltä. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä nähdäkseen mitä tällä boltsilla tapahtuu. Tällä menolla se on muutaman vuosikymmenen kysymys.
Nyt tuli pieni varoitus coronan myötä ihmisen elämään, niinkun siat vatukossa.
Lyhyesti ja yksinkertaisesti sanottuna nykyinen länsimainen ylenmääräiseen kuluttamiseen perustuva yhteiskuntajärjestelmä vetelee viimeisiä henkäyksiään. Onneksi. Sekä maapallon, että myös ihmiskunnan taholta katsoen.

24

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei siihen tarvitse kun n. 7-10v ja tulee uusi aallon pohja. Olihan 90 lukukin aallonpohja.
      Aina painetaan pohjaan ja noustaan ylös. Tosin tämän hallituksen jälkeen menee varmasti tosi pitkään. Ja kun vielä tuodaan pöydän ääreen lisää jotka tuota mitään en ole varma. Nytkinotetaan jo yli miljardia lisää velkaa joka vuosi jotta pystymme pitämään Nämä "amatti ihmiset" leivässä.

    • Anonyymi

      Pienellä viiveellä, mutta Pentti Linkola oli oikeasa hyvin monessa asiassa. Niin siinä käy loppupeleissä.
      Mitä enemmän yhteiskunta kaupungistuu, sitä herkemmin altistuu mm. tämän coronan tapaisille vitsauksille, koska luontaista vastustuskykyä ei kehity.
      Pienenä esimerkkinä kaikenmaaliman allergioitten lisääntyminen esim. Suomen suurimmissa kaupungeissa, joista ei ole juurikaan havaintoja esim. Venäjän Karjalassa, siis entisen Suomen alueella.

    • Anonyymi

      Olen keskustelun aloittajan kanssa samaa mieltä. Nyt ovat kasvun rajat tulleet vastaan niin globaalisena ympäristökatastrofina kuin talouden sakkauksenakin puhumattakaan ihmiskunnan hätätilastakin.

      On löydettävä jokin muu tapa kuin jatkuva kasvu.

      Tässä tarvitaan tutkimusta ja ennen kaikkea avointa keskustelua. Entisillä lineaarilissa kasvukäyrillä ei enää voida mennä.

      • Anonyymi

        Eletään niin kuin ennenkin. Kesät kerätään ruokaa ja viisaimmat on hengissä ennen seuraavaa satoa.


      • Anonyymi

        Jatkuva kasvu on mahdottomuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eletään niin kuin ennenkin. Kesät kerätään ruokaa ja viisaimmat on hengissä ennen seuraavaa satoa.

        Eikä ole läskejä


      • Anonyymi

        Jos kehittymättömien maiden väestön kasvu jatkuu, koko maailma joutuu sekasortoon muutaman vuoden kuluttua. Ja sehän jatkuu. Mikään ei viittaa sen vähenemiseen.
        Tulee nälänhätää, lisää uusia tappavia tauteja, kansainvaellus kiihtyy, luonto ja eläimistö tuhoutuu.
        Kuka elättää kehittymättömien maiden ihmispaljouden?
        Juuri ne ihmiset ja juuri siellä, missä ei pitäisi, lisääntyvät kuin kanit tajuamatta ollenkaan, mitä siitä seuraa. Jos ei ole varaa eikä mahdollisuutta ruokkia jo olemassa oleviakaan, miksi punkaa yhä uusia.
        Nyt jo maapallolla on lähes puolet liikaa ihmisiä, ei kaikille riitä elinmahdollisuuksia. Linkola puhui tästä ja hän oli sitä mieltä, että sota ja taudit korjaavat tilannetta. On vain niin, että sota niittää ihmisiä sieltä, missä syntyvyys on pienintä. Näin ne kansat, jotka ovat iänkaiken elätettävissä ja avun tarpeessa , lisääntyvät ja avunantajakansat vähenevät. Tästä voi kukin tehdä johtopäätöksensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkuva kasvu on mahdottomuus.

        Voi jos näin olisi kehittymättömissä maissa. Niissä synnytetään uutta kersaa, hyvä entinen on saatu ulos. Onko pelko sukupuuttoon kuolemisesta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi jos näin olisi kehittymättömissä maissa. Niissä synnytetään uutta kersaa, hyvä entinen on saatu ulos. Onko pelko sukupuuttoon kuolemisesta?

        Jatkuvalla kasvulla ei tässä tarkoiteta väestön kasvua vaan talouden kasvua.


      • Anonyymi
        JokaAlanAsiantuntija kirjoitti:

        Jatkuvalla kasvulla ei tässä tarkoiteta väestön kasvua vaan talouden kasvua.

        Joo, talouskasvua on, joka suomennettuna tarkoittaa, että köyhät köyhtyy entisestään ja rikkaat osakesijoittajat ym. ylimääräisen rahan omistajat rikastuu. Kiitos ei mulla muuta.


      • Anonyymi
        JokaAlanAsiantuntija kirjoitti:

        Jatkuvalla kasvulla ei tässä tarkoiteta väestön kasvua vaan talouden kasvua.

        Talouden kasvu tai kasvamattomuus käyvät käsi kädessä väestönkasvun kanssa. Jos väestön kasvu kehittymättömissä maissa jatkuu kiihtyvällä vauhdilla, se vaikuttaa mm. kaikkiin Euroopan maihin elintasopakolaisten ryntäilynä, joka tietää elätettävien määrän lisääntymistä. Suomi joutuu ottamaan velkaa tarkoitukseen, joka ei tuota mitään, eikä kasva korkoa.
        Tokihan tämä ei voi olla vaikuttamatta myös talouteen. Velkaa saa/pitää olla, mutta siitä pitää koitua hyötyä/korkoa. Näihin ihmisiin sijoittaminen on hyväntekeväisyyttä, meillä on asiasta kokemusta kymmeniltä vuosilta.
        Jos harvakseltaan joku matu saa valkolakin tai lähihoitajan paperin, se ylittää uutiskynnyksen, niin harvinaista se on. Työllään eläminen matujen keskuudessa on myös harvinaista. Syitä siihen on paljon.
        Siis iso määrä muualta tulleita elää suomalaisten piikkiin maksamatta veroja vain kuluja tuottaen. Kyllä tällä on jonkinlainen negatiivinen vaikutus taloutemme.


    • Anonyymi

      Kaikki on jo hamas alku tilantees ollut keksittyä ja näitten purku senkuin jatkuu
      Liidämehän avaruuven halki melkein 300km/s siis sekunnis ja pallo vain pysyy kasas
      -kuluttaja sen kasvun määrää, ollan vain mukana menossa päivän kerrallaan

      Energia on ehtymätöntä

      • Anonyymi

        Mikä energia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä energia?

        Bentsiini sanotaan näin kuvaenollisesti millä liike tapahtuu, se tarvii voemoo
        - mitä on mailmankaikeuden liike ja miksi yleensä liikkuu
        - jottei olisi vain pelit seis paekkallaan

        Aena kun liikuttaan tarvitaan energiaa, missä sitä on ja missä piilee
        - kerro se


    • Anonyymi

      Se on tämä yhen ihmisen elämä kun kusiaisen pieru tässä meijänkin maaliman mittakaavassa, vain suapihan sitä olla tärkkeenä omasta mielesttään sen aekkoo, jos kerran siltä tunttuu.
      Siihenhän se on rakennettu ja kuvvii palavommaan meijät, jos ommoo piätä ei ou.
      kanttoo voe ottoo nykysin, vaekka näen netin kautta,ku se on muottii.
      Ennen olttiin niinku immeiset keskennään ja huastelttiin. Nyt tulloo molopiät känykät hyppysissä vasttaan. Sanoppa niille päevvee. Hyvä, ku ei piälle sylykäse.
      Kyllä pijä mualima muuttuu ja immeiset muutamassa kymmenessä vuojessa. Mikä meitä oekkein vaevovvaa?

      • Anonyymi

        Elukasuus on vartioitu laji joille on vihireet ovet amolan laitamas suomen hyvinvoenin hus heleskuttiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elukasuus on vartioitu laji joille on vihireet ovet amolan laitamas suomen hyvinvoenin hus heleskuttiin

        Annetaan politikoille valltuudet nopeuttaa elintason laskemista Pohjois-Korean tasolle että parempi kansanosa ei joudu puillepaljaille jos ne joutuisi enempi veroja maksamaan? Ja kaikille huijareille ja kavaltajille vapaat kädet suorittaa korruptiota ilman rangaistusta!
        Kyllä köyhät jotenkin pärjää ja jos ei, niin kuolkoot nälkään kuten siellä Kimien ihanassa dynastiassa! Nykyhallitus ryyditettynä Orpon, Kataisen, Sipilän, Stubbin ja Soinin avustuksella homma hoituisi aika nopeasti. Juhana Vartiainen voisi toimia edellisten ylipäällikkönä.


    • Anonyymi

      Miksi lieksa ejistää menojemme jatkuvaa kasvua

      Näitä lieksalaisia vähäpoikia näkyy aika paljon tuolla Helsingin Itä-keskuksessa.
      Kaikki näyttävät olevan hyvin päivittyneitä ja myös ilmeisesti käyneet jollain kielikurssilla, koska osaavat vieraita kieliä paremmin kuin suomen kieltä.

      Mikäpä siellä keskellä päivää kävelessä ja autolla ajelessa, ja töihin meno ei näitä vähäpoikia kiinosta, kun kela maksaa kaikki menot loputtomasti.

      Vihreät ajavat näitten vähäpoikien etuja eduskunnassa. Hyvinhän näillä Helsingin Itä-keskuksen ruskettuneilla vähäpojilla menee.

      Ja eiköhan naureta kaikki tälle mukavalle asialle....

      • Anonyymi

        Näin synytetään loputomia neroja valtavalla kekseliäisyydellä !!!


      • Anonyymi

        Mikä hiton tarve niillä on lähteä töihin kun "ei lähte auto käyntin"! Nauretaan vaan tälle asialle.


      • Anonyymi

        Ne poijjaat ovatkin taloutemme selkäranka. Sitä vain ei kaikki tajua. Missä suossa Suomi ja Lieksa olisikaan ilman heitä.
        Poijjaat nautiskelevat turvallisuudestaan, vapaudestaan ja asunnoistaan korkkaamattomien kerrostalojen yhdeksänsissä kerroksissa, joihin Suomen duunareilla ei ole varaa.
        Nämä poijjaat ovat löytäneet eldoraadonsa, mutta miten pitkälle olemme valmiit menemään ilman, että oma eldoraadomme murenee palasiksi. Sentään me olemme sos.turvamme luoneet ja maksamme sen. Emme vieraita vaan itseämme varten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne poijjaat ovatkin taloutemme selkäranka. Sitä vain ei kaikki tajua. Missä suossa Suomi ja Lieksa olisikaan ilman heitä.
        Poijjaat nautiskelevat turvallisuudestaan, vapaudestaan ja asunnoistaan korkkaamattomien kerrostalojen yhdeksänsissä kerroksissa, joihin Suomen duunareilla ei ole varaa.
        Nämä poijjaat ovat löytäneet eldoraadonsa, mutta miten pitkälle olemme valmiit menemään ilman, että oma eldoraadomme murenee palasiksi. Sentään me olemme sos.turvamme luoneet ja maksamme sen. Emme vieraita vaan itseämme varten.

        Siellä jossain on eldoraado, Lieksassa on vain eltoraato.


      • Anonyymi
        JokaAlanAsiantuntija kirjoitti:

        Siellä jossain on eldoraado, Lieksassa on vain eltoraato.

        Niinpä, onhan siellä isolla kirkolla isommat rötöstelymarkkinat kuin täällä pikkukylissä. Mukavasti kuluvat päivät kauppakeskuksia vaihtiessa ja ihmisiä kytätessä. On mummoja ja känniläisiä mitä rullata ja perstaskuja, joissa lompsa pullottaa, jos vaikka lähelle pääsisi niin äkkiä se vaihtaisi omistajaa. Myös huumemarkkinat ovat toista luokkaa kuin täällä. Toki täälläkin saattaa jonkin aikaa kiinata, mutta ennen pitkää tie vie siihen elämään, mihin on tottunut. Ja äkkiä siihen tottuu kolli kuin kolli.
        Jos tämä Lieksa on sinulle eltoraato, suosittelisin maan sisäistä muuttoa, mene sinäkin sinne, missä ihailemasi matupopulaatio majailee, ties millainen taivas siellä sinullekin aukeaisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, onhan siellä isolla kirkolla isommat rötöstelymarkkinat kuin täällä pikkukylissä. Mukavasti kuluvat päivät kauppakeskuksia vaihtiessa ja ihmisiä kytätessä. On mummoja ja känniläisiä mitä rullata ja perstaskuja, joissa lompsa pullottaa, jos vaikka lähelle pääsisi niin äkkiä se vaihtaisi omistajaa. Myös huumemarkkinat ovat toista luokkaa kuin täällä. Toki täälläkin saattaa jonkin aikaa kiinata, mutta ennen pitkää tie vie siihen elämään, mihin on tottunut. Ja äkkiä siihen tottuu kolli kuin kolli.
        Jos tämä Lieksa on sinulle eltoraato, suosittelisin maan sisäistä muuttoa, mene sinäkin sinne, missä ihailemasi matupopulaatio majailee, ties millainen taivas siellä sinullekin aukeaisi.

        No elä sie hermostu. Se oli huumoria vuan. Ite assiissa eltoraato on paljo parempi ja sopii Liekssaan hyvin. Ne on herrojen kotkotuksia ne dee kirjaimmet eikä niitä tiällä tarvita. Ihan vain reilusti asuttaan eltoruavossa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe