Laktovegetarismista..

gaborone

Oon sitä mieltä että maitotuotteiden käyttäminenkin on väärin ja siitä saa pahaa karmaa. Ymmärrän hyvin miks se voi olla oikein Intiassa- eihän lehmät siellä joudu kärsimään. Mutta täällä on eri juttu. Lehmien utareet on monesti ylisuuret ja sitten niiden on vaikee liikkua ja ne voi saada esim. nivelrikkoja. Sitten lehmät elää tosi huonoissa oloissa. Harvoin ne pääsee edes jaloittelemaan ulos vaan kaiken elämänsä seisoo navetassa. Ja sitten ne tapetaan heti kun maidontuotanto alkaa vähentyä eli n. 4-5 vuoden ikäisenä, vaikka ne normaalisti eläisi ainakin 20 vuotiaiksi. Ajatelkaa kuinka peloissaan ne lehmät on kun ne viedään pois navetasta (toisin sanoen teurastamolle) jossa ne on koko elämänsä seisonut. Lehmiä harvoin harjataan ja niiden karva voi olla ihan p*skassa (oikeesti) ja niin edelleen. Ne ei myöskään monesti uskalla maata kun niille ei laiteta tarpeeksi kuivikkeita. Niitä käytetään kuin koneita. Sitten ne lypsetään vaan 2 kertaa päivässä vaikka ne tuottaa paljon enemmän maitoa kuin luonnollisesti ja se SATTUU!! Maidontuotanto on myös täällä Suomessa vahvasti sidoksissa lihantuotantoon, joten niin kauan kuin käytätte maitoa missään muodossaan, edistätte lehmien tappamista. Lisää tietoa saatte vegaaniliitolta (osote on: http://www.vegaaniliitto.fi ), jos tahdotte.. Tämä oli vaan mitä päähän tuli (mutta kaikki oon lukenut luotettavista lähteistä ja lisäks mun isä kasvattaa lehmiä, joten..).

Jos juotte maitoa, juokaa edes luomua (tosin sekin on yhteydessä lehmien tappamiseen)!

Hare Krishna!

22

1159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syönti on väärin

      koska silloin kärsivät viattomat sivulliset, kysykää vaikka vaimoltani.

      Toisaalta, jos ihminen menee ja sotkeutuu esim. porkkanan (tai jonkin muun kasvin)luonnolliseen elämään ja kiertokulkuun ekosysteemissä syömällä sen, niin eikö sekin ole vähän moraalisesti arveluttavaa. Solubiologisesti ajateltuna siinä kyllä tuhotaan älyllistä elämää.

      Tehomaatalous on kyllä tosi arveluttavaa touhua. Jos ei osata/haluta ajatella muiden etua ekologiassa, niin jopa se ravintoketjun 5. taso (eli me ja muut pedot) ollaan juuri vaarassa hukkua omien virheidemme seurauksiin.

      • Moraalisesti arveluttavaahan se kieltämättä taitaa olla! Ihanteellisinta olisi kai se, että söisi vain hedelmiä ja marjoja. Siis sellaisia luonnontuotteita, joiden poimiminen ei tuhoa itse kasvia. :)


      • gaborone

        En mä oo peto....

        Ketkä kärsivät jos syödään papuja? Millä tavalla?

        Onhan kuitenkin eri asia jos sekaannutaan kasvien luonnolliseen elämään, kuin jos sekaannutaan eläinten elämään? Ehkä kasvit on älyllisiä, mutta eihän ne tunne kipua? Vai kuinka? Jos tuntee niin mä alan kohta fruitaristiksi... Se ois varmaan jo liikaa mutsille... *pyörittelee silmiään* Jo vegaanius on sen mielestä "vähän liikaa"....

        Hare Krishna!


      • ovat tosiasia
        gaborone kirjoitti:

        En mä oo peto....

        Ketkä kärsivät jos syödään papuja? Millä tavalla?

        Onhan kuitenkin eri asia jos sekaannutaan kasvien luonnolliseen elämään, kuin jos sekaannutaan eläinten elämään? Ehkä kasvit on älyllisiä, mutta eihän ne tunne kipua? Vai kuinka? Jos tuntee niin mä alan kohta fruitaristiksi... Se ois varmaan jo liikaa mutsille... *pyörittelee silmiään* Jo vegaanius on sen mielestä "vähän liikaa"....

        Hare Krishna!

        Mietippä vaikka tällaista:

        vedät vaikka perunanvarren ylös maasta saadaksesi sen mukulat lautasellesi, niin samalla joudut

        katkaisemaan juurimukulan ja emäkasvin välisen "napanuoran" ja näin kasviin syntynyt haava vuotaa solukudosnestettä, kunnes kasvi on saanut korjattua siinä olleen solukavon repeämän.

        Lisäksi kun peruna on nostettu ylös maasta ja sen itselleen keräämä vararavinto (eli disakkaridi = tärkkelys) on siltä viety, se kuolee haavoihinsa ja ravinnon puutteesen.

        Näin käy myös muidenkin kasvien kanssa, joita ihminen tai eläimet käyttävät ravinnokseen.
        Siksi biologia käyttää kasvejasyövistä eliöistä nimeä "saalistajat" ja niistä, jotka käyttävät vain tietyn kasvin/toisen eliön osan, kuitenkaan tappamatta sitä, laiduntajiksi (esim. hyttynen imiessään meistä verta laiduntaa meitä).

        Siitä älykkyydestä vielä, sademetsässä on eräs puu, joka haluaa varmistaa henkiinjämisensä erittämällä lehtiensä pinnalle myrkyllistä ainetta, joka sitten sateen mukana päätyy maahan puun ympärille. Näin se tekee kokiessaan itsensä uhatuksi.

        Ollessani töissä banaanifarmilla me keräsimme puoliraakoja terttuja leikkaamalla ne pitkillä veitsillä irti banaanipuusta. Tästä aiheutui puulle isoja avohaavoja sekä nestevuotoa.

        Aina kun soluja väkivaltaisesti hajoitetaan se sattuu, kokeile vaikka pistämällä itseäsi neulalla sormeen.

        Ai niin ne pavut, no papujen lisäksi kärsivät kaikki, jotka joutuvat olemaan samassa tilassa niitä syöneiden kanssa...


      • gaborone
        ovat tosiasia kirjoitti:

        Mietippä vaikka tällaista:

        vedät vaikka perunanvarren ylös maasta saadaksesi sen mukulat lautasellesi, niin samalla joudut

        katkaisemaan juurimukulan ja emäkasvin välisen "napanuoran" ja näin kasviin syntynyt haava vuotaa solukudosnestettä, kunnes kasvi on saanut korjattua siinä olleen solukavon repeämän.

        Lisäksi kun peruna on nostettu ylös maasta ja sen itselleen keräämä vararavinto (eli disakkaridi = tärkkelys) on siltä viety, se kuolee haavoihinsa ja ravinnon puutteesen.

        Näin käy myös muidenkin kasvien kanssa, joita ihminen tai eläimet käyttävät ravinnokseen.
        Siksi biologia käyttää kasvejasyövistä eliöistä nimeä "saalistajat" ja niistä, jotka käyttävät vain tietyn kasvin/toisen eliön osan, kuitenkaan tappamatta sitä, laiduntajiksi (esim. hyttynen imiessään meistä verta laiduntaa meitä).

        Siitä älykkyydestä vielä, sademetsässä on eräs puu, joka haluaa varmistaa henkiinjämisensä erittämällä lehtiensä pinnalle myrkyllistä ainetta, joka sitten sateen mukana päätyy maahan puun ympärille. Näin se tekee kokiessaan itsensä uhatuksi.

        Ollessani töissä banaanifarmilla me keräsimme puoliraakoja terttuja leikkaamalla ne pitkillä veitsillä irti banaanipuusta. Tästä aiheutui puulle isoja avohaavoja sekä nestevuotoa.

        Aina kun soluja väkivaltaisesti hajoitetaan se sattuu, kokeile vaikka pistämällä itseäsi neulalla sormeen.

        Ai niin ne pavut, no papujen lisäksi kärsivät kaikki, jotka joutuvat olemaan samassa tilassa niitä syöneiden kanssa...

        Tajuaako ne tuntevansa kipua? Äsh.. Mun on oikeesti kohta pakko alkaa fruitaristiksi.. Mutta voiko sellaset pysyä hengissä? On siinäkin kyllä hyvät puolensa, se on niin kevyttä että jaksaa syödä.. :)

        Hare Krishna!


      • Rahula
        gaborone kirjoitti:

        Tajuaako ne tuntevansa kipua? Äsh.. Mun on oikeesti kohta pakko alkaa fruitaristiksi.. Mutta voiko sellaset pysyä hengissä? On siinäkin kyllä hyvät puolensa, se on niin kevyttä että jaksaa syödä.. :)

        Hare Krishna!

        Mutta myös hedelmän- ja marjansyöjäksi ryhtyessäsi teet väkivaltaa kasvien "pyrkimyksiä" kohtaan, sillä jos ulostat pyttyyn etkä syömiesi hedelmien tai marjojen tuottaneiden kasvien luonnolliseen elinympäristöön, tapat kasvin elävän "sikiön" eli siemenen, ja estät kasvia lisääntymästä.


      • gaborone
        Rahula kirjoitti:

        Mutta myös hedelmän- ja marjansyöjäksi ryhtyessäsi teet väkivaltaa kasvien "pyrkimyksiä" kohtaan, sillä jos ulostat pyttyyn etkä syömiesi hedelmien tai marjojen tuottaneiden kasvien luonnolliseen elinympäristöön, tapat kasvin elävän "sikiön" eli siemenen, ja estät kasvia lisääntymästä.

        Entä jos teen itselleni ulkohuussin ja sitten levitän "jätökset" pitkin paikkoja... ??? *nauraa*

        Vai pitäskö mun lopettaa syöminen? Oiskin niinku se yks jogi, jonka ei ikinä tarvii syödä tai nukkua... *hämmästelee*

        Hare Krishna!


    • ravinnoksi?

      Kiitos, kirjoitit täyttä asiaa. Yhä useammat täällä koto-Suomessakin ovat todella huolissaan eläinten voinnista. Tuo lehmien utareiden tila on kuvottava. Ihmetyttää vaan, miten pitkälle ahneus ja välinpitämättömyys näissä eläinasioissa voi mennä ennen kuin seinä tulee vastaan. Eläinten vuoksi toivon, että se tulisi pian!

    • Bhaga

      Itse olen laktovegetaristi puhtaasti siitä syystä, että Krishna on laktovegetaristi ja tahtoo itselleen uhrattavan laktovegetaristista ruokaa. Syön Krishnalle uhrattua ruokaa, joten olen automaattisesti samalla ruokavaliolla, kuin Krishna. Jos Krishna olisi Bhagavad-gitassa sanonut tahtotovansa lihauhreja, niin silloin uhraisin hänelle lihaa. Kuitenkin hän haluaa itselleen uhrattavan vain kasvisruokaa.

      Toki olen tietoinen lehmien huonosta kohtelusta ja tästä syystä säästänkin parhaillaan rahaa muutamaan hehtaariin maata, jotta voisin pitää omaa lehmää. Aion myös tulevaisuudessa viljellä oman ruokani itse. Silloin kaikki on varmasti luomua, enkä kuormita planeettaa tarpeettomasti, koska kenenkään ei tarvitse tuoda meren takaa ruokaa minua varten. Ruoan siirtoon kuluu paljon fossiilisia poltto-aineita ja jo tästä syystä olisi paljon järkevämpää tuottaa ruoka paikallisesti.

      Jos kaikki viljelisivät oman ruokansa, ei myöskään olisi mitään ekonomisia ongelmia, koska jos kaikilla on talo, pala peltoa ja lehmä, niin miten he voisivat olla nälissään? Kehitysmaidenkin nälänhätä johtuu lähinnä vain viljelykelpoisen maan puutteesta. Suuryritykset ovat haalineet köyhiltä alkuasukkailta kaikki maat banaani- ja lihakarjaplantaaseilleen. Alkuasukkaille ei jää tarpeeksi maata oman ruoan viljelemistä varten. Kaikki vain sen takia, että länsimaissa asuu joku ihminen, joka ei jaksa viljellä omaa ruokaansa itse.

      Kukaan tässä maailmassa asuva ei voi elää täysin väkivallattomasti. Elävä olento elää aina jonkun toisen hengen kustannuksella. Jopa porkkanoiden popsimisesta saa huonoa karmaa, jos niitä ei uhraa ensin Krishnalle. Krishnalle uhrattu ruoka on kuitenkin karmasta vapaata, koska se on valmistettu Krishnalle, eikä meidän omaksi aistinautinnoksemme. Vain täysin Krishna-tietoinen henkilö voi siksi elää täysin karma-vapaata elämää. Täysin aineellisista toiveista puhdistunut Krishna-bhakta työskentelee vain ilahduttaakseen korkeinta Herraa tämän ohjeiden mukaisesti. Hän ei enää tee mitään toimintoja itsekkäistä syistä ja on näin karmasta vapaa.

      Hare Krishna!

      • gaborone

        Siellä missä Krishna eli ei lehmiä kohdella samalla tavalla kuin täällä! Eli ihan ymmärrettävää hyväksyä maitotuotteet! Eihän niillä oo edes mitään pahoja henkisiä vaikutuksia. En usko että Krishna tahtoisi meidän täällä edistävän lehmien kärsimyksiä käyttämällä maitotuotteita... Ajatteles vähän itsenäisemmin...

        Oman lehmän hankkiminen on toki hyvä juttu ja silloinhan kaikki on ihan OK (kunhan vain kohtelet sitä hyvin, enkä epäile ettetkö kohtelisi..).

        En usko että Krishna ihan välttämättä tahtoo että hänelle uhrataan laktovegetaarista ruokaa. Uskoisin pikemminkin että hän sanoi meille pikemminkin mitä hänelle on OK uhrata ja mitä ei. Ja kuten Sriila Prabhupaada sanoo, meidän ei tule jäljitellä mestareita, vaan tehsä kuten ne meitä opettaa tekemään. Mestarit on eriasia kuin me! Tuskinpa Krishna tahtoisi kärsimyksiä lehmille!

        Hare Krishna!


      • että
        gaborone kirjoitti:

        Siellä missä Krishna eli ei lehmiä kohdella samalla tavalla kuin täällä! Eli ihan ymmärrettävää hyväksyä maitotuotteet! Eihän niillä oo edes mitään pahoja henkisiä vaikutuksia. En usko että Krishna tahtoisi meidän täällä edistävän lehmien kärsimyksiä käyttämällä maitotuotteita... Ajatteles vähän itsenäisemmin...

        Oman lehmän hankkiminen on toki hyvä juttu ja silloinhan kaikki on ihan OK (kunhan vain kohtelet sitä hyvin, enkä epäile ettetkö kohtelisi..).

        En usko että Krishna ihan välttämättä tahtoo että hänelle uhrataan laktovegetaarista ruokaa. Uskoisin pikemminkin että hän sanoi meille pikemminkin mitä hänelle on OK uhrata ja mitä ei. Ja kuten Sriila Prabhupaada sanoo, meidän ei tule jäljitellä mestareita, vaan tehsä kuten ne meitä opettaa tekemään. Mestarit on eriasia kuin me! Tuskinpa Krishna tahtoisi kärsimyksiä lehmille!

        Hare Krishna!

        äitisi on huolissaan.

        Loukkaannnutko, jos puhun (=kirjoitan) aivan suoraan?

        Sinun ikäisesi ihmisen ongelmien- ja käsiteltyjen asioiden repertuaariin (=valikoimaan) ei vielä tarvitse kuulua vaikkapa hinduismi tai lehmien asiat puhumattakaan muista maapallon isoista kysymyksistä.

        En ylenkatso nuoruuttasi usko se, vaan haluan kertoa sinulle, että sinulla on kosolti aikaa keskittyä tähän ihmiskunnan ahdistukseen vartuttuasi hieman (ja tässä maailmassa sitä ahdistusta ja epäoikeudenmukaisuuttahan riittää ja tulee riittämään).

        Esimerkkini biologian saralta kertovat sinulle, etteivät asiat, joita haluat vilpittömästi ajaa ja toki parantaa, olekkaan niin mustavalkoisia ja helppoja, kun voisi ajatella.

        Ajattelusta tulikin vielä mieleeni; pyydän, että ajatelet omista lähtökohdistasi, et jonkin uskonnon tai filosofian. Jällen kerran, sinulla on koko elämäsi aikaa painia näiden "ratkaisematomien iäsyyskysymysten" kanssa.

        Älä anna omaa ajattelun valtaasi kenellään muulle ja nauti nuoruudestasi täysin siemauksin.

        Me emme voi mitään sille mitä maailmassa tapahtuu (se on vain raaka elämän fakta, haluaa sitä tai ei), koska vain rahalla on valtaa ja merkitystä, ja sitähän meillä kummallakaan ei ole.

        Jos rääkkäät itseäsi erilaisilla veganismeilla, fruitarismeilla ja mitä niitä onkaan, saat myöhemmin todeta, etteivät ne auttaneet mitään, saivat vain kosolti harmia aikaan päivittäiseen elämään.

        Toivotan sinulle hyvää kevättä gaborne, olet selvästikkin ajattelija ja pohtija, se on hyvä, sellaisia ihmisia tarvitaan aina...


      • gaborone
        että kirjoitti:

        äitisi on huolissaan.

        Loukkaannnutko, jos puhun (=kirjoitan) aivan suoraan?

        Sinun ikäisesi ihmisen ongelmien- ja käsiteltyjen asioiden repertuaariin (=valikoimaan) ei vielä tarvitse kuulua vaikkapa hinduismi tai lehmien asiat puhumattakaan muista maapallon isoista kysymyksistä.

        En ylenkatso nuoruuttasi usko se, vaan haluan kertoa sinulle, että sinulla on kosolti aikaa keskittyä tähän ihmiskunnan ahdistukseen vartuttuasi hieman (ja tässä maailmassa sitä ahdistusta ja epäoikeudenmukaisuuttahan riittää ja tulee riittämään).

        Esimerkkini biologian saralta kertovat sinulle, etteivät asiat, joita haluat vilpittömästi ajaa ja toki parantaa, olekkaan niin mustavalkoisia ja helppoja, kun voisi ajatella.

        Ajattelusta tulikin vielä mieleeni; pyydän, että ajatelet omista lähtökohdistasi, et jonkin uskonnon tai filosofian. Jällen kerran, sinulla on koko elämäsi aikaa painia näiden "ratkaisematomien iäsyyskysymysten" kanssa.

        Älä anna omaa ajattelun valtaasi kenellään muulle ja nauti nuoruudestasi täysin siemauksin.

        Me emme voi mitään sille mitä maailmassa tapahtuu (se on vain raaka elämän fakta, haluaa sitä tai ei), koska vain rahalla on valtaa ja merkitystä, ja sitähän meillä kummallakaan ei ole.

        Jos rääkkäät itseäsi erilaisilla veganismeilla, fruitarismeilla ja mitä niitä onkaan, saat myöhemmin todeta, etteivät ne auttaneet mitään, saivat vain kosolti harmia aikaan päivittäiseen elämään.

        Toivotan sinulle hyvää kevättä gaborne, olet selvästikkin ajattelija ja pohtija, se on hyvä, sellaisia ihmisia tarvitaan aina...

        En koskaan loukkaannu jos mulle puhutaan aivan suoraan, tahtoisin että kaikki puhuis juuri sillä tavalla ja kaikille.... Haluan vain kuulla totuuden.

        Ensinnäkin, mä en millään tavalla kärsi siitä että olen vegaani. En myöskään luule asioiden olevan mustavalkoisia (ja ymmärrän kyllä ettei tällä tarkoiteta niin kirjaimellisesti). Tiedän ettei mun juttuihin pitäis kuulua uskontoja tai muita juttuja, mutta kun ne mua juuri kiinnostaa, joten mulla on täysi oikeus ajatella mitä ajattelen. Sitten sellanen juttu, että me VOIDAAN (isolla kirjoitettuna) ja erityisesti juuri me voidaan vaikuttaa siihen mitä maailmassa tapahtuu!! Oon jo saanut äitini ymmärtämään eläinten kärsimykset, eikä se syö enää niin paljon lihaa. Ja koska mä en syö eläinperäisiä aineita, sillä tavalla saatan jotain muuta rohkaista samaan juttuun. Ja kun oon kertonut bestikselleni näistä ruokajutuista, niin se ei enää syö lihaa!! Eikö me siis voida vaikuttaa? Myöskin kaikilla ostoksillamme, puheillamme, teoillamme ja vaikkast rukouksillamme me VOIDAAN VAIKUTTAA ja PALJON!!

        Tiedän etten ole tavallinen nuori, tai muutenkaan tavallinen ihminen mutta indigona (kyllä vain olen indigo ja olen ollut koko elämäni) olen jo tottunut siihen. Ei meitä koskaan ymmärretä, mutta pysymme silti vahvoina ja omalla kannallamme. Tähän vahvuuteen kuuluu myöskin se ettemme anna minkään uskonnon tai filosofian ohjata elämäämme jos olemme erimieltä sen kanssa. Siksi en tyytynytkään siihen uskontoon mihin synnyin, enkä niihin lukemattomiin mihin tutustuin. Hindulaisuus vaan nyt on niin... hindulaisuus!!

        Jos nyt mä saan puhua suoraan, niin en oikeen pidä siitä miten meitä erilaisia ihmisiä kohdellaan. Meidät yritetään melkeen väkisellä saada kiinnostuun tavallisista jutuista ja olemaan vaan sellaisia kuin kaikki nuoret... Mutta oon vaan n. puoli vuotta elämästäni tuntenut itseni teiniksi, joten en millään JAKSA enkä TAHDO vaan hihitellä pojille ja kuolata ihanille vaatteille *pyörittelee silmiään* Eikö maailmassa enää saa olla erilainen (tai etenkään indigo)??? Vaikka ei kai täällä oo koskaan saanut olla... Mutta olen silti, minkäs teette *näyttää kieltä* Olen kerran jotain päättänyt, niin vainotkaan ei mua pysäytä... Vaikka sitten paastoan kuoliaaksi tai palan roviolla... Mielipiteen tai vähintäänkin ajatuksen vapaus pitää olla eikä sitä voi lainkaan edistää taipumalla yhteisön tahtoon... !!

        Vähän innostuin... :D

        Pakko vielä mainita siitä omista lähtökohdista ajattelemisesta. Olen ehdottomasti sitä mieltä että mä jos kuka ajattelen itsenäisesti. Esim. (sori) mun mielestäni sä et ajattele tarpeeks itsenäisesti tota laktovegetarismi juttua....

        Hare Krishna & Jaya Radha!


      • Bhaga
        gaborone kirjoitti:

        Siellä missä Krishna eli ei lehmiä kohdella samalla tavalla kuin täällä! Eli ihan ymmärrettävää hyväksyä maitotuotteet! Eihän niillä oo edes mitään pahoja henkisiä vaikutuksia. En usko että Krishna tahtoisi meidän täällä edistävän lehmien kärsimyksiä käyttämällä maitotuotteita... Ajatteles vähän itsenäisemmin...

        Oman lehmän hankkiminen on toki hyvä juttu ja silloinhan kaikki on ihan OK (kunhan vain kohtelet sitä hyvin, enkä epäile ettetkö kohtelisi..).

        En usko että Krishna ihan välttämättä tahtoo että hänelle uhrataan laktovegetaarista ruokaa. Uskoisin pikemminkin että hän sanoi meille pikemminkin mitä hänelle on OK uhrata ja mitä ei. Ja kuten Sriila Prabhupaada sanoo, meidän ei tule jäljitellä mestareita, vaan tehsä kuten ne meitä opettaa tekemään. Mestarit on eriasia kuin me! Tuskinpa Krishna tahtoisi kärsimyksiä lehmille!

        Hare Krishna!

        Se nyt on ainakin selvää, että Krishna halusi itselleen uhrattavan maitotuotteita, koska Äiti Yasoda tarjoaa Krishnalle monia maidosta tehtyjä tuotteita. Myöskin sastrat kehoittavat uhraamaan krishnalle monia gheetä sisältäviä asioita.

        Itse kannatan ajatusta, että jokainen maitoa käyttävä pitäisi omaa lehmää, mutta nyky-yhteiskuntaa ei kuitenkaan ihan hetkessä muuteta siihen suuntaan. Se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.

        En edistä lehmien kärsimyksiä käyttämällä maitotuotteita. Uhraan kaikki käyttämäni maitotuotteet Krishnalle, jolloin myös tuotteen tuottanut lehmä saa osakseen henkistä hyötyä. Näin lehmä vapautuu pahasta karmastaan ja seuraavassa elämässä hänen ei enää tarvitse ottaa syntymää teurastettavaksi lehmäksi, vaan lehmä pääsee lehmäksi vaikka Intiaan tai saattaa jopa saavuttaa ihmiskehon. Näin toimin lehmien hyödyksi, vaikka käyttäisinkin ajoittain tehonavetoissa tuotettua maitoa.

        Hare Krishna!


      • Vaisnava
        Bhaga kirjoitti:

        Se nyt on ainakin selvää, että Krishna halusi itselleen uhrattavan maitotuotteita, koska Äiti Yasoda tarjoaa Krishnalle monia maidosta tehtyjä tuotteita. Myöskin sastrat kehoittavat uhraamaan krishnalle monia gheetä sisältäviä asioita.

        Itse kannatan ajatusta, että jokainen maitoa käyttävä pitäisi omaa lehmää, mutta nyky-yhteiskuntaa ei kuitenkaan ihan hetkessä muuteta siihen suuntaan. Se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.

        En edistä lehmien kärsimyksiä käyttämällä maitotuotteita. Uhraan kaikki käyttämäni maitotuotteet Krishnalle, jolloin myös tuotteen tuottanut lehmä saa osakseen henkistä hyötyä. Näin lehmä vapautuu pahasta karmastaan ja seuraavassa elämässä hänen ei enää tarvitse ottaa syntymää teurastettavaksi lehmäksi, vaan lehmä pääsee lehmäksi vaikka Intiaan tai saattaa jopa saavuttaa ihmiskehon. Näin toimin lehmien hyödyksi, vaikka käyttäisinkin ajoittain tehonavetoissa tuotettua maitoa.

        Hare Krishna!

        Krishna pitää varmastikin maitotuotteista, mutta kuten tiedät ja kuten Gitassa seisoo, Hän ei tarvitse mitään. Hän on itseriittoinen. Hänellä on jo kaikki, ja ainoa mitä voimme Hänelle todella antaa ei ole mikään ruokalaji vaan rakkautemme. Krishna kun ei ota ketään väkisin eli on meidän vallassamme, annammeko Hänelle rakkautemme vai emmekö.

        Näin ollen Krishnan makumieltymykset eivät kelpaa ainoaksi syyksi uhrata Hänelle "verta tihkuvaa maitoa"... ;)

        No, kuten sanottu, olen itsekin laktovege. Kunhan taas besserwisseröin.


      • Bhaga
        Vaisnava kirjoitti:

        Krishna pitää varmastikin maitotuotteista, mutta kuten tiedät ja kuten Gitassa seisoo, Hän ei tarvitse mitään. Hän on itseriittoinen. Hänellä on jo kaikki, ja ainoa mitä voimme Hänelle todella antaa ei ole mikään ruokalaji vaan rakkautemme. Krishna kun ei ota ketään väkisin eli on meidän vallassamme, annammeko Hänelle rakkautemme vai emmekö.

        Näin ollen Krishnan makumieltymykset eivät kelpaa ainoaksi syyksi uhrata Hänelle "verta tihkuvaa maitoa"... ;)

        No, kuten sanottu, olen itsekin laktovege. Kunhan taas besserwisseröin.

        Unihdit, että jos haluat ilahduttaa jotakuta, silloin sinun pitää antaa hänelle sitä mitä hän sinulta pyytää. Jos Krishna pyytää meitä Bhagavad-gitassa ja muualla uhraamaan hänelle joitain tiettyjä asioita, silloin myös uhraan hänelle niitä artikkeleita, koska noita asioita hän haluaa itselleen uhrattavan. Krishna on toki itseriittoinen ja ei tarvitse meiltä mitään, mutta silti jos haluamme ilahduttaa häntä, meidän pitää tehdä se sastrojen ohjeiden mukaisesti.

        Et ikinä voi ilahduttaa ketään, jos tarjoat hänelle jotain mistä hän ei pidä. Et myöskään voi ilahduttaa ketään, jos teet jotain sellaista, mitä hän ei halua sinun tekevän. Tämän takia on tärkeää toimia eri ilmestyskirjoitusten ohjeiden mukaisesti ja palvoa Jumalaa henkisen mestarin ohjauksessa sastrojen suosittelemalla tavalla. Koska emme itse pysty kommunikoimaan suoraan Krishnan kanssa, meidän pitää ottaa suojaa itsensä oivaltaneesta henkisestä mestarista, joka on nähnyt totuuden ja osaa myös opastaa meidät totuuden äärelle. Kuten Krishna Bhagavad-gitassa (4.34) asian toteaa:

        tad viddhi pranipatena
        pariprasnena sevaya
        upadeksyanti te jnanam
        jnaninas tattva-darsinah

        "Yritä vain ymmärtää totuus kääntymällä henkisen mestarin puoleen. Kysele häneltä nöyrästi ja palvele häntä. Itsensäoivaltanut sielu voi antaa sinulle tietoa, koska hän on nähnyt totuuden"

        http://www.asitis.com/4/34.html

        Hare Krishna!


      • Vaisnava
        Bhaga kirjoitti:

        Unihdit, että jos haluat ilahduttaa jotakuta, silloin sinun pitää antaa hänelle sitä mitä hän sinulta pyytää. Jos Krishna pyytää meitä Bhagavad-gitassa ja muualla uhraamaan hänelle joitain tiettyjä asioita, silloin myös uhraan hänelle niitä artikkeleita, koska noita asioita hän haluaa itselleen uhrattavan. Krishna on toki itseriittoinen ja ei tarvitse meiltä mitään, mutta silti jos haluamme ilahduttaa häntä, meidän pitää tehdä se sastrojen ohjeiden mukaisesti.

        Et ikinä voi ilahduttaa ketään, jos tarjoat hänelle jotain mistä hän ei pidä. Et myöskään voi ilahduttaa ketään, jos teet jotain sellaista, mitä hän ei halua sinun tekevän. Tämän takia on tärkeää toimia eri ilmestyskirjoitusten ohjeiden mukaisesti ja palvoa Jumalaa henkisen mestarin ohjauksessa sastrojen suosittelemalla tavalla. Koska emme itse pysty kommunikoimaan suoraan Krishnan kanssa, meidän pitää ottaa suojaa itsensä oivaltaneesta henkisestä mestarista, joka on nähnyt totuuden ja osaa myös opastaa meidät totuuden äärelle. Kuten Krishna Bhagavad-gitassa (4.34) asian toteaa:

        tad viddhi pranipatena
        pariprasnena sevaya
        upadeksyanti te jnanam
        jnaninas tattva-darsinah

        "Yritä vain ymmärtää totuus kääntymällä henkisen mestarin puoleen. Kysele häneltä nöyrästi ja palvele häntä. Itsensäoivaltanut sielu voi antaa sinulle tietoa, koska hän on nähnyt totuuden"

        http://www.asitis.com/4/34.html

        Hare Krishna!

        Minä kieltäydyn uskomasta, että Krishna haluaa itselleen uhrattavan mitään hinnalla millä hyvänsä. Jos vaikka lehmät mutantoituisivat niin että ne kuolevat jos lypsät niitä, vieläkö uhraisit Krishnalle maitoa? Ohjeen henki on tärkeämpi kuin sen kirjaimet, sitä minä vain yritän tässä sanoa.


      • Bhaga
        Vaisnava kirjoitti:

        Minä kieltäydyn uskomasta, että Krishna haluaa itselleen uhrattavan mitään hinnalla millä hyvänsä. Jos vaikka lehmät mutantoituisivat niin että ne kuolevat jos lypsät niitä, vieläkö uhraisit Krishnalle maitoa? Ohjeen henki on tärkeämpi kuin sen kirjaimet, sitä minä vain yritän tässä sanoa.

        Lehmät eivät mutantoidu esittämälläsi tavalla. On luonnon järjestely, että ne antavat maitoa. Voit tietysti kiertää minkä tahansa ohjeen sanomalla, että ohjeen henki kertoo, että meidän pitäisi toimia ohjeen vastaisesti. Mitä kuitenkaan tiedät siitä, missä hengessä nuo ohjeet on anettu? Juuri tuon takia Krishna kehoittaa meitä Bhagavad-gitassa kääntymään itsensäoivaltaneen gurun puoleen. Guru pystyy kertomaan meille ohjeiden todellisen hengen, koska hän on nähnyt totuuden. Ehdollistunut elävä olento ei siihen kuitenkaan kykene, koska hän on neljänlaisten puutteiden alaisuudessa.

        Jos sokea henkilö johtaa muita sokeita, niin hän johtaa koko poppoon vain kuoppaan. Tämän takia vain itsensäoivaltanut sielu voi toimia henkisenä mestarina ja vain hän voi opastaa meidät lopullisen totuuden äärelle. Kaikkien vakavissaan henkistä elämää harjoittavien kannattaa siis etsiä itselleen aito guru. Siitä se henkinen elämä alkaa. Jopa Kristityt pitävät Jeesusta gurunaan ja lainaavat Jeesuksen sanomisia keskustellessaan uskonnollisista kysymyksistä.

        Hare Krishna!


      • Vaisnava
        Bhaga kirjoitti:

        Lehmät eivät mutantoidu esittämälläsi tavalla. On luonnon järjestely, että ne antavat maitoa. Voit tietysti kiertää minkä tahansa ohjeen sanomalla, että ohjeen henki kertoo, että meidän pitäisi toimia ohjeen vastaisesti. Mitä kuitenkaan tiedät siitä, missä hengessä nuo ohjeet on anettu? Juuri tuon takia Krishna kehoittaa meitä Bhagavad-gitassa kääntymään itsensäoivaltaneen gurun puoleen. Guru pystyy kertomaan meille ohjeiden todellisen hengen, koska hän on nähnyt totuuden. Ehdollistunut elävä olento ei siihen kuitenkaan kykene, koska hän on neljänlaisten puutteiden alaisuudessa.

        Jos sokea henkilö johtaa muita sokeita, niin hän johtaa koko poppoon vain kuoppaan. Tämän takia vain itsensäoivaltanut sielu voi toimia henkisenä mestarina ja vain hän voi opastaa meidät lopullisen totuuden äärelle. Kaikkien vakavissaan henkistä elämää harjoittavien kannattaa siis etsiä itselleen aito guru. Siitä se henkinen elämä alkaa. Jopa Kristityt pitävät Jeesusta gurunaan ja lainaavat Jeesuksen sanomisia keskustellessaan uskonnollisista kysymyksistä.

        Hare Krishna!

        Tarkoitukseni oli sanoa, että tilanteet muuttuvat. "Uhraa Krishnalle lehmänmaitoa äläkä koskaan syö lihaa" tuskin sopii elämänohjeeksi vaikkapa poronhoidosta elävälle nenetsille Siperiassa. Siksipä Gitassa ei noin sanotakaan. Mielestäni meidän tulee ihailla Gaboronea, jos hän on vegaani (eikä uhraa Krishnallekaan maitoa) koska välittää niin kovasti lehmistä.

        Jeesuksen sanomisista ja jopa Prabhupadan sanomisista osataan olla niin eri mieltä että heidän jalanjälkiinsä on syntynyt useita uskonnollisia ryhmittymiä.

        Minun guruni on Krishna Gitassa.

        Gita esittelee tilannesidonnaisen moraalin; jopa tappaminen on joissain tapauksissa vähiten väärä vaihtoehto tai suorastaan velvollisuus. On vain tärkeää erottaa omat itsekkäät halut yleisestä hyvästä ja seurata jälkimmäistä, jos se on ristiriidassa omien halujen kanssa. Aito guru on varmasti kullanarvoinen apu tuossa, mutta sama guru ei millään sovi kaikille. Jos ihminen seuraa itselleen sopimatonta hengellistä tietä, hän lopulta turhautuu ja jättää uskonnon taakseen.


      • gaborone

        Pitääkö toi joka paikkaan tunkea? En oo lukenut, enkä lue, vaikka se on tungettu nenäni alle jo melko monta kertaa...

        Hare Krishna!


    • Vaisnava

      Viestisi viiltää omaatuntoani. Olen nimittäin (luomu)maitoa käyttävä laktovege ja tiedän osallistuvani vääryyksiin. Samalla tavalla tiedän että olisi parempi syödä lähiruokaa, pitäisi suosia kotimaista perunaa eikä toiselta puolelta maailmaa lautaselleni lennätettyä riisiä. Mutta niin minä vain vuodesta toiseen ahmin itämaisia riisiruokia ja lipitän maitoa.

      Toisaalta olen tullut vuosien varrella vähemmän ehdottomaksi näissä asioissa. Olen tajunnut, että suurin osa maailman ihmisistä syö lihaa ja tulee sitä syömään tulevaisuudessakin, vaikka tekisin mitä. Ja silti näitten ihmisten joukossa on paljon parempia ja hurskaampia persoonia kuin minä. En voi enää tuomita ketään paatuneeksi pahantekijäksi vain siksi että hän osallistuu lehmien tappamiseen aktiivisemmin kuin minä.

      Tunnen ihmisiä jotka kuulemma tarvitsevat lihaa terveydellisistä syistä (ei, syynä ei ole raudanpuute, joka minulla parani KUN rupesin kasvissyöjäksi). Olen myös huomannut, että suurten kaupunkien ulkopuolella kasvissyöjä on todella yksin, näkee nälkää melkein aina oman kotinsa ulkopuolella sekä kerää pahaa karmaa pahoittamalla hyväätarkoittavien mummelien mielen kun nämä ovat häntä varten leiponeet pullaa voilla, maidolla ja munalla. Kasvissyönti on oikein, mutta minusta terve nuori kaupunkilainen ei ole oikea henkilö sanomaan vaikkapa sodat ja pula-ajan kokeneelle suomalaiselle maalaisvanhukselle, että hän on koko ikänsä ollut "syntinen saatana kurja" koska on syönyt lihaa ja teurastanut eläimiä. (Itse asiassa pidän niitä lihansyöjiä jotka itse tappavat ruokansa rehellisyytensä vuoksi parempina kuin niitä jotka sulkevat silmänsä teurastuksilta eivätkä ajattele mitä syövät).

      Samoin olen tiedostanut, että tiukassa kasvissyönnissä voi olla pohjimmaisena motiivina eläinten hyvinvoinnin sijaan omahyväisyys, oman itsetunnon rakentaminen fanaattisuuden varaan. "Lälläslää, minäpäs olenkin hyveellisempi kuin kukaan ympärilläni!" Tämä ei ollut viittaus sinuun vaan nuorempaan versioon itsestäni ;)

      Lehmiä tämä ei tietenkään lohduta.

      Lopuksi itsesäälintäyteinen puheenvuoro omaksi puolustuksekseni. Minä olen juuri tuollainen kotiovien ulkopuolella nälkää näkevä, maaseudulla asuva kasvissyöjä. Jos jättäisin vielä maidonkin pois, todennäköisesti ahdistuisin ja ahdistaisin muut puolikuoliaaksi - puhumattakaan siitä, miten ajanpuute vaikuttaisi kun pitäisi tehdä eri ruoat lapsille, joille veganismi ei ravintotieteilijöitten mukaan sovi (Intiassakin on vegaaneja, jotka kuitenkin antavat maitoa lapsilleen). Lisäksi olen niin selvä "jälleensyntynyt kauas kotoa" -tapaus kuin olla ja voi. Riisin ja itämaisten mausteiden käyttäminen lohduttaa minua henkisessä yksinäisyydessäni (nyyh ja snif) niin paljon että suon sen itselleni, koska maha täynnä ja hyvällä tuulella olen parempi uskovainen ja Krishnan palvoja!

      Hänen Tekopyhyytensä on puhunut ;)

      • gaborone

        En usko että ketkään tarvitsee lihaa terveyden vuoksi. Eihän se kerta ole terveellistä.... Siitä saa kyllä valtavat määrät proteiineja, mutta myös mielettömästi rasvaa (jossa taas on hirveesti tyydyttyneitä rasvahappoja). Ja proteiinejakin voi saada helposti liikaa, itse asiassa tosi monet saakin... Olen lukenut että sitä sais saada vaan puolet omasta painosta (se siis grammoina, esim. jos painaa 50 kg, saa saada korkeintaan 25g proteiineja) päivässä...

        Mäkin asun maaseudulla, eli älä yhtään selitä :P No joo, onhan tää hiukan vaikeeta... Mutta lue Bhagan viesti. Et tee ehkä hirveen väärin, nimittäin kun juot LUOMUmaitoa (tosin sekin on yhteydessä lehmien tappamiseen) ja jos vaan muistat uhrata Krishnalle...

        Meissä on jotain yhteistä, esim. toi henkinen yksinäisyys.. Ja me asutaan molemmat maaseudulla ja ollaan kasvissyöjiä ja hinduja.... :)

        Hare Krishna!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe