Ubuntu toimii hyvin hitaasti

Anonyymi

Asensin 32-bit Ubuntu 16.04:n tyhjennettyyn kiintolevyyn.
Ubuntu toimii hirvittävän hitaasti kaikessa. Netin selaaminen on yhtä tuskaa, nykivää.

XP-koneissa olen käyttänyt chkdsk c:/r -komentoa, joka on korjannut tällaiset viat. Onko Ubuntussa vastaavaa?

75

851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuskin tuo on kovalevyn ongelma.
      Ubuntun "mahtuminen" vanhaan XP-koneeseen voi olla ongelmallista ( kuten uudempien Windowsienkin).

      • Anonyymi

        Prossu ongelma... Koneesi on etana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Prossu ongelma... Koneesi on etana.

        Valehteluongelma saimaalla on!
        mutta :
        Taas paljastus. Saksalaisviranomainen varoittaa: Skype- ja Teams-keskusteluja saatetaan salakuunnella – Microsoft on näreissään.


      • Anonyymi

        W10 toimii hyvin hitaasti.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Minä taas vaihdoin ubuntu-mate 16.04:een. Tuon jälkeen pärjäsi 2GHz prossalla ja 1Gigalla muistia vielä jonkun aikaa CAD-suunnittelu hommissa, koska näytönohjain oli hyvä laskennassa. Vaan aika moni homma hoitui sillä vielä mallikkaasti. 18.04 i386 versio on tuohon nähden jo sitten pettymys: ohjelmistokehitys lähtenyt selvästi 64-bittisten suuntaan eli 32-bittisiä i386 versioita tuetaan ehkä vähän vaillinaisesti - minusta se on julkaisuhetkellä huonoin LTS-versio, mitä kuunaan on julkaistu ubuntu-mate:sta! Tosin, onhan sekin pikkuhiljaa kypsynyt ja ajaa asiansa varmasti vielä seuraavat 2 vuotta.
        Levyserverinä oli muuten sama käyttis loppuaikoina 600MHz:lla Duronilla, eikä siinäkään ollut mitään sanomista nopeudessa kun verkkoyhteydet taisi olla nettiin päin hitaampia kuin mihin tuo vielä pystyi. Muistia oli 384 megaa, mutta olisiko tuota asennuksen aikana pitänyt nostaa hiukan - muistelisin että sitä olisi ollut joskus enemmän eli palikat jossain vaiheessa kävelleet parempaan käyttöön? Ei muista enää tuota.
        Unityssä taisi olla unohdettu, että puolet myydyistä näytönohjaimista ei pystynyt kunnolla 32/24 bittiseen grafiikkatilaan yli 1024x768 tarkkuuksilla vielä julkaisuajankohtana. Vasta PCIe-väyläiset on alkaneet lunastaa lupauksia. Ja "kunnolla" tarkoittaa SDRAM-muistin kirjoitusnopeutta, mikä oli pullon kaulana. Usein ongelma poistui maltillisella muistin ylikellottamisella ja tuulettimen lisäämisellä näytönohjaimen viereen.


    • Anonyymi

      Mahtuu hyvin. Mitä voisi muuta vikaa tulla mieleen? Kaikki mahdolliset päivitykset on haettu.

      Asentamani 32-bit on i386, mutta koneeni ilmoittaa olevansa i686.
      Onko tällä merkitystä/vaikutusta tähän hitauteen?

      • Anonyymi

        Tarkoitin tuolla "mahtuminen" kokonaistoimiuutta, siksi lainausmerkeissä.
        Käyttömuistin määrä ratkaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin tuolla "mahtuminen" kokonaistoimiuutta, siksi lainausmerkeissä.
        Käyttömuistin määrä ratkaisee.

        Olen huomannut, että nykyiset "geneeriset" kernelit on aika paljon hitaampia, kuin prosessoriarkkitehtuurille optimoidut. Joko etsit omalle koneellesi "sopivan" käännöksen katso vaikkapa ekana /proc/cpuinfo tiedoston sisältö mikä olisi paras koneellesi. Uudelleen ei ehkä itse kannata lähteä kääntämään ilman kokemusta, mutta jos valmis löytyy, auttaa sekin jo jotain. Tällä tavalla ei paljoa lisätehoja saa, mutta <10% on kuitenkin joissain tilanteissa riittävä lisä.
        Samoin, riippuu näytönohjaimen ajureista eli jos valmistajan ajureita kokeilee voi jotain saada tuntumaan nopeammalta.
        Onko taustalla ajossa prosesseja, joita et käytä? Niiden poistaminen käytöstä lisää käyttömukavuutta 'sudo service --status-all' listaa ne kaikki.


    • Anonyymi

      Levyssä on 40 Gigaa ja käytössä nyt 6 Gigaa.

    • Anonyymi

      Linuksilla on tapana korruptoida levy. Kannattaa poestaa.

      • Anonyymi

        Saimaan norppa ole hiljaa, linuxia ei kannata poistaa koska se EI valheistasi huolimatta korruptoi levyjä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saimaan norppa ole hiljaa, linuxia ei kannata poistaa koska se EI valheistasi huolimatta korruptoi levyjä!

        Joo se on kova valehteen, totutta tuskin koskaan kirjoitaa!


    • Anonyymi

      Muistia on 2 Gigaa. Tässä on joku Centrino

      • Anonyymi

        No jos koneessasi on vain 2 GB RAM -muistia, niin sillon kannattaa vaihtaa työpöydäksi XFCE, Mate tai vaikka LXDE. Muussa tapauksessa ei ole mikään ihme, jos kone tahmaa noin vähäisen muistin kanssa, kone alkaa todennäkösesti heti swapata jne.


    • Anonyymi

      Suoritin on Intel Pentium(R) M processor 1600 MHz

      • Anonyymi

        Mikähän on näytönohjain ja paljonko muistia?

        Noin aataminaikainen systeemi on joka tapauksessa kelvoton uudemmille Ubuntuille Unityn keralla varsinkin.


      • Anonyymi

        Joku kevyt-Linux tuollaiseen enintään.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän on näytönohjain ja paljonko muistia?

        Noin aataminaikainen systeemi on joka tapauksessa kelvoton uudemmille Ubuntuille Unityn keralla varsinkin.

        En osaa kokemattomuuttani selvittää näytönohjainta.


      • Anonyymi

        Tuolle soveltuisi Lubuntu 12.04


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolle soveltuisi Lubuntu 12.04

        PassMark 350 :(
        P.... M 1600 Mhz.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolle soveltuisi Lubuntu 12.04

        Mikä selain tuohon Lubuntu 12.04:ään?
        Järjestelmänä tämä Lubuntu 18.04 toimii aivan mainiosti. Netti on vetelä.

        - aloittaja -


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo linkki on minulle aivan liian monimutkainen. Olen aivan pihalla.

        Levytilaa 40 gigaa ja käytetty 6 gigaa.

        Kokeilen nyt 14.04:ää josko koneen kyvyt ei riitä 16.04:ään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo linkki on minulle aivan liian monimutkainen. Olen aivan pihalla.

        Levytilaa 40 gigaa ja käytetty 6 gigaa.

        Kokeilen nyt 14.04:ää josko koneen kyvyt ei riitä 16.04:ään.

        Ubuntu ei vaan toimi vanhassa laitteessasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ubuntu ei vaan toimi vanhassa laitteessasi.

        Ei se toimi uusissakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ubuntu ei vaan toimi vanhassa laitteessasi.

        Ei ikivanhanssa ;D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se toimi uusissakaan.

        Saimaan norppa ole hiljaa, Ubuntu toimii mainiosti kunnon koneissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se toimi uusissakaan.

        Mulla ei ole kovin uusi mut on neliydin 3.2GHz ja 8GB keskusmuistia, ja tosin SSD ja toimii ihan helvetin hyvin :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ei ole kovin uusi mut on neliydin 3.2GHz ja 8GB keskusmuistia, ja tosin SSD ja toimii ihan helvetin hyvin :-)

        Tuohan on paljon tehokkaampi kuin aloittajan antiikkirysky.


    • Anonyymi

      Nopein 32 bittinen järjestelmä on minun kokeilujen jäkeen Linux Lite, ainakin vanhaan Asus mini läppäriin. Turvapäivitykiä tulee vielä vuoden verran. Chrome OS olisi hyvä muttei saa 32 bittisenä.

      • Anonyymi

        Tässä xp-koneessa on celeron d, passmark alle 300. Ainoa vaihtoehto Ubuntu-perheestä tähän on nykyään Lubuntu 18.04 32-bit, mikä onkin viimeinen 32-bit buntu. Toimii yllättävän hyvin.

        Tässä oli joskus ubuntu 14.04 32-bit, mikä toimi ok gnome-classic työpöydällä (=gnome-panel), mutta ubuntu 16.04 oli jo selvästi liian raskas tähän ja vaihdoin lubuntuun. Vanha kone ei enää pyöritä nykyjakeluja, missä on raskas työpöytä: gnome, unity, cinnamon, kde. On otettava kevyempi: mate, xfce, lxde, tai lxqt (lxqt on raskaampi kuin lxde, mikä on kevyin näistä).

        Suosittelen xp-koneeseen Lubuntu 18.04 32-bit, tässä asennusohje
        http://mkk-demo.net/wordpress/lubuntu-18-04-asennusohje-2
        Kannattaa katsoa myös noita muita ohjeita (linkit sivussa), esim. tähän oli asennettava FF-ESR
        mtv-katsomoa varten (normi-FF pätki, oli juuri liian raskas) ja otettava käyttöön muut ohjeissa mainitut säädöt (kuten h264ify)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä xp-koneessa on celeron d, passmark alle 300. Ainoa vaihtoehto Ubuntu-perheestä tähän on nykyään Lubuntu 18.04 32-bit, mikä onkin viimeinen 32-bit buntu. Toimii yllättävän hyvin.

        Tässä oli joskus ubuntu 14.04 32-bit, mikä toimi ok gnome-classic työpöydällä (=gnome-panel), mutta ubuntu 16.04 oli jo selvästi liian raskas tähän ja vaihdoin lubuntuun. Vanha kone ei enää pyöritä nykyjakeluja, missä on raskas työpöytä: gnome, unity, cinnamon, kde. On otettava kevyempi: mate, xfce, lxde, tai lxqt (lxqt on raskaampi kuin lxde, mikä on kevyin näistä).

        Suosittelen xp-koneeseen Lubuntu 18.04 32-bit, tässä asennusohje
        http://mkk-demo.net/wordpress/lubuntu-18-04-asennusohje-2
        Kannattaa katsoa myös noita muita ohjeita (linkit sivussa), esim. tähän oli asennettava FF-ESR
        mtv-katsomoa varten (normi-FF pätki, oli juuri liian raskas) ja otettava käyttöön muut ohjeissa mainitut säädöt (kuten h264ify)

        Päädyin laittamaan Ubuntu 14:n sijaan tuon Lubuntu 18.04:n. Itse Lubuntu toimii vilkkaasti ja täsmällisesti. Verkon selaaminen tuntui takertelevan FF 76:lla ja asensin käyttöön 52.8 ESR:n, joka vaikuttaa toimivan keveämmin. Ei se nyt mikään huippuyhdistelmä ole, mutta menettelee, kun tämä ei ole päivittäin käytettävä kone. Ja siihen sai perinteisen NoScript 5.1.9:n.
        52.9 on jo paljon laajempi ja epäilen ettei se jaksaisi.

        Kokeilin myös Palemoon uusinta 32-bit for Linux 28.9.3, niin se toimi väsyneemmin kuin ESR.
        Olen aikaisemmin käyttänyt PM:ää, niin niissä koneissa se on toiminut mallikkaasti. Palemoonin tekijä ei myöskään halua käyttäjän ( mainosten takia? ) pystyvän estämään JavaScriptiä, joka on huono puoli.

        Lubuntun asennuksessa oli erikoista.
        Olin tyhjentänyt kiintolevyn DBANilla ja tikku ei tuntunut aloittavan millään asennusta. Latasin Lubuntun DVD:lle ja kokeilin sillä.
        Meni pitkälle toista tuntia ennenkuin sitten ylläri-pylläri aloitti asentamisen.

        Asennukseen meni monta tuntia. Kävin välillä vähän nukkumassakin.
        Asennukseen meni ilmeisesti liian paljon aikaa, kun L ei muistanut enää salasanaani, jonka olin kaksi kertaa kirjoittanut ohjelmaan ja samalla paperille.
        Jouduin asentamaan uudelleen, mutta se meni nopeasti.
        Semmoinen kokemus.

        Miten muuten tuota työpöytää saa vaihdettua esim. 14.04:ssä?
        Jos kokeilen asentaa sen tähän rinnalle, johon asennukseen kysyn sitten ohjeita, jos sen aika koittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päädyin laittamaan Ubuntu 14:n sijaan tuon Lubuntu 18.04:n. Itse Lubuntu toimii vilkkaasti ja täsmällisesti. Verkon selaaminen tuntui takertelevan FF 76:lla ja asensin käyttöön 52.8 ESR:n, joka vaikuttaa toimivan keveämmin. Ei se nyt mikään huippuyhdistelmä ole, mutta menettelee, kun tämä ei ole päivittäin käytettävä kone. Ja siihen sai perinteisen NoScript 5.1.9:n.
        52.9 on jo paljon laajempi ja epäilen ettei se jaksaisi.

        Kokeilin myös Palemoon uusinta 32-bit for Linux 28.9.3, niin se toimi väsyneemmin kuin ESR.
        Olen aikaisemmin käyttänyt PM:ää, niin niissä koneissa se on toiminut mallikkaasti. Palemoonin tekijä ei myöskään halua käyttäjän ( mainosten takia? ) pystyvän estämään JavaScriptiä, joka on huono puoli.

        Lubuntun asennuksessa oli erikoista.
        Olin tyhjentänyt kiintolevyn DBANilla ja tikku ei tuntunut aloittavan millään asennusta. Latasin Lubuntun DVD:lle ja kokeilin sillä.
        Meni pitkälle toista tuntia ennenkuin sitten ylläri-pylläri aloitti asentamisen.

        Asennukseen meni monta tuntia. Kävin välillä vähän nukkumassakin.
        Asennukseen meni ilmeisesti liian paljon aikaa, kun L ei muistanut enää salasanaani, jonka olin kaksi kertaa kirjoittanut ohjelmaan ja samalla paperille.
        Jouduin asentamaan uudelleen, mutta se meni nopeasti.
        Semmoinen kokemus.

        Miten muuten tuota työpöytää saa vaihdettua esim. 14.04:ssä?
        Jos kokeilen asentaa sen tähän rinnalle, johon asennukseen kysyn sitten ohjeita, jos sen aika koittaa.

        Esim. XFCE4 työpöytä asentuu meta-paketilla xubuntu-desktop
        Kirjautumisikkunassa voi sitten valita, mikä työpöytäympäristö käynnistetään.

        32-bittiseen koneeseen valitsin Debian 10, ja siitäkin kehitysversion.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä xp-koneessa on celeron d, passmark alle 300. Ainoa vaihtoehto Ubuntu-perheestä tähän on nykyään Lubuntu 18.04 32-bit, mikä onkin viimeinen 32-bit buntu. Toimii yllättävän hyvin.

        Tässä oli joskus ubuntu 14.04 32-bit, mikä toimi ok gnome-classic työpöydällä (=gnome-panel), mutta ubuntu 16.04 oli jo selvästi liian raskas tähän ja vaihdoin lubuntuun. Vanha kone ei enää pyöritä nykyjakeluja, missä on raskas työpöytä: gnome, unity, cinnamon, kde. On otettava kevyempi: mate, xfce, lxde, tai lxqt (lxqt on raskaampi kuin lxde, mikä on kevyin näistä).

        Suosittelen xp-koneeseen Lubuntu 18.04 32-bit, tässä asennusohje
        http://mkk-demo.net/wordpress/lubuntu-18-04-asennusohje-2
        Kannattaa katsoa myös noita muita ohjeita (linkit sivussa), esim. tähän oli asennettava FF-ESR
        mtv-katsomoa varten (normi-FF pätki, oli juuri liian raskas) ja otettava käyttöön muut ohjeissa mainitut säädöt (kuten h264ify)

        Ehdotan, että asennat kaksi distroa rinnakkain: 18.04 ja 10.04. 10.04:ää käytät kun et tarvitse nettiä juurikaan - kaikki toimii kohtuu hyvin ja nopeasti, koska distro on oikealta aikakaudelta! 18.04:ää voi sitten käyttää, jos jokin asia ei toimi 10.04:ssä. Suosittelen valitsemaan normi 10.04 Ubuntun ja 18.04 Ubuntu-mate version.


    • Anonyymi

      Latasin tikkuun 14.04:n. Kokeilin sitä toisessa koneessa ilman asennusta. Toimi ripeästi ja kaikin puolin mallikkaasti.

      Kytkin sitten tikun tähän aloituksen koneeseen ja olisin ensin kokeillut ilman asennusta, niin ei inahdakaan eteenpäin siitä alun valintataulusta

      Try Ubuntu without installing
      Install Ubuntu
      Check disk.....

      Höh!

      • Anonyymi

        Gpartedilla kovon saa kuntoon mutta en tiedå onko sitä U:ssa, siinä taitaa olla nimellä Disc.


    • Anonyymi

      Ubuntu on linux? Käyttää samaa kerneliä kuin kevyetkin linux jakelut?
      Onko siinä vain niin paljon vakoilu-ohjelmistoa? vai miksi se on raskaampi kuin "kevyet" linux jakelut?

      • Anonyymi

        Kolmannes Windows 10:stä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmannes Windows 10:stä.

        Oikeesti?
        Jos "tietskan" avaa "kevyellä" live-linuxilla ja käyttää sitä kautta Ubuntun ohjelmia (jotka puuttuu "kevyestä" linux jakelusta) niin ohjelmat toimii ripeesti.

        Ja asennettu ubuntu ei välttämättä edes käynnisty? ja jos käynnistyy niin kaikki "takkuaa".... Miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeesti?
        Jos "tietskan" avaa "kevyellä" live-linuxilla ja käyttää sitä kautta Ubuntun ohjelmia (jotka puuttuu "kevyestä" linux jakelusta) niin ohjelmat toimii ripeesti.

        Ja asennettu ubuntu ei välttämättä edes käynnisty? ja jos käynnistyy niin kaikki "takkuaa".... Miksi?

        Tiedätkö mitä, minä olen löytänyt jo kaksi ubuntun käyttäjää, jotka tunteva kaikki aakkoset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeesti?
        Jos "tietskan" avaa "kevyellä" live-linuxilla ja käyttää sitä kautta Ubuntun ohjelmia (jotka puuttuu "kevyestä" linux jakelusta) niin ohjelmat toimii ripeesti.

        Ja asennettu ubuntu ei välttämättä edes käynnisty? ja jos käynnistyy niin kaikki "takkuaa".... Miksi?

        "välttämättä"?

        Aina sitä Ubuntuakin voi livenä kokeilla ottamatta romun? kovalevyn pois.
        Silloin näkee onko käyttömuistia tarpeeksi.

        Tietysti aloittajakin olisi voinut aloituksessa kertoa härvelin valmistajan ja mallin mutta kun ei vaan saa sanotuksi niin taidanpa epäillä trooollausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö mitä, minä olen löytänyt jo kaksi ubuntun käyttäjää, jotka tunteva kaikki aakkoset.

        jäi sanomatta nima olen niitä toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jäi sanomatta nima olen niitä toinen.

        "nima"lle ei ole ollut mahlottomasti hyötyä aakkosten tuntemisesta ja beekkoset ovat varrmaankin hebreaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmannes Windows 10:stä.

        Windows 10 se raskas on ja siinä on täydellinen vakoilu.
        Ubuntu ei vakoile. telemetrian saa pois kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jäi sanomatta nima olen niitä toinen.

        Windows 10 om kamala!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "nima"lle ei ole ollut mahlottomasti hyötyä aakkosten tuntemisesta ja beekkoset ovat varrmaankin hebreaa.

        Totta, ei ole mitääh hyötyä, ja beekkosista, ei olh kukaan koskaan kuulukaan, kun meillä ubuntussa ei tarvii sudotella, kaiki hoituu krafisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "välttämättä"?

        Aina sitä Ubuntuakin voi livenä kokeilla ottamatta romun? kovalevyn pois.
        Silloin näkee onko käyttömuistia tarpeeksi.

        Tietysti aloittajakin olisi voinut aloituksessa kertoa härvelin valmistajan ja mallin mutta kun ei vaan saa sanotuksi niin taidanpa epäillä trooollausta.

        Äps, jäipä sanomatta. Lenovo T41


    • Anonyymi

      sulla varmaan hidas kone. itellä ois myytävänä ubunty käyttöön sopiva vanha xeon 5450 kone jos kiinnostaa.

      • Anonyymi

        "sulla varmaan hidas kone."
        Mitähän merkitystä tuolla on? Kyllä käyttiksen pitää osata käyttää myös "hidasta" konetta? jos ei osaa niin voihan käyttiksen ylläpitäjä kysyä neuvoja niiltä jotka oasaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "sulla varmaan hidas kone."
        Mitähän merkitystä tuolla on? Kyllä käyttiksen pitää osata käyttää myös "hidasta" konetta? jos ei osaa niin voihan käyttiksen ylläpitäjä kysyä neuvoja niiltä jotka oasaa?

        Jos joku "nobady" käyttis "handlaa" myös "hitaat" koneet? niin mitä voisimme odottaa "kehittyneemmältä" käyttikseltä? aivan... kyse vain osaamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku "nobady" käyttis "handlaa" myös "hitaat" koneet? niin mitä voisimme odottaa "kehittyneemmältä" käyttikseltä? aivan... kyse vain osaamisesta.

        Aina voi asentaa Windows 10:n
        vanhaan XP koneeseen mutta
        se vaatii kylläkin pikkuisen
        romppeiden vaihtoa.

        Muistanpa jutun Oulusta
        Kaveri kysyi toiselta että kuinka tuo
        50-vuotta vanha puinen purjevene
        on noin hyvän näköinen?
        Vastaus oli että:
        Viime vuonna vaihdettiin köli ja
        tänä vuonna runko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku "nobady" käyttis "handlaa" myös "hitaat" koneet? niin mitä voisimme odottaa "kehittyneemmältä" käyttikseltä? aivan... kyse vain osaamisesta.

        Hyvin harva käyttis ei edes "osaamattomien" Valittaa liiasta levytilasta liiasta keskusmuitista taikka liian nopeasta prosessorista?

        Ei ne vaan toimii? oli kyseessä "nopea" taikka "hidas" kone?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina voi asentaa Windows 10:n
        vanhaan XP koneeseen mutta
        se vaatii kylläkin pikkuisen
        romppeiden vaihtoa.

        Muistanpa jutun Oulusta
        Kaveri kysyi toiselta että kuinka tuo
        50-vuotta vanha puinen purjevene
        on noin hyvän näköinen?
        Vastaus oli että:
        Viime vuonna vaihdettiin köli ja
        tänä vuonna runko.

        Ei voi asentaa ainakaan 2000-l. alusta olevaan koneeseen jossa prosessorina yksiytiminen Pentium M 1600 MHz, millainen aloittajalla on.


      • Anonyymi

        "xeon 5450". Enpä ole kuullutkaan tuon merkkistä ja mallista konetta.
        Tällä nykyisellä mennään. Kiitos vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "xeon 5450". Enpä ole kuullutkaan tuon merkkistä ja mallista konetta.
        Tällä nykyisellä mennään. Kiitos vaan.

        Kannattaa kokeilla, toimisiko Ubuntu-mate 16.04 paremmin? Selaimesta en voi luvata, koska siinä on sama selain, mutta muussa käytössä tuo on omassa AMD:n 32bit/1700MHz koneessa kyllä vielä toiminut. Ja näytönohjaimestahan se useimmiten on kiinni. Nimittäin 18.04 Ubuntu-Mate:lla riittää 2G muistia ja 3200 prosari hyvin 32-bittiseen selailuun. Nopeusongelma on usein eri paikassa kuin luulet: Osa nettipalveluista kun alkaa jarruttaa palveluaan huomatessaan yhteyden päässä 32-bittisen suorittimen. Osa taas on väärin suunniteltu eli voisi tehdä paremminkin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa kokeilla, toimisiko Ubuntu-mate 16.04 paremmin? Selaimesta en voi luvata, koska siinä on sama selain, mutta muussa käytössä tuo on omassa AMD:n 32bit/1700MHz koneessa kyllä vielä toiminut. Ja näytönohjaimestahan se useimmiten on kiinni. Nimittäin 18.04 Ubuntu-Mate:lla riittää 2G muistia ja 3200 prosari hyvin 32-bittiseen selailuun. Nopeusongelma on usein eri paikassa kuin luulet: Osa nettipalveluista kun alkaa jarruttaa palveluaan huomatessaan yhteyden päässä 32-bittisen suorittimen. Osa taas on väärin suunniteltu eli voisi tehdä paremminkin..

        Sellainenkin on kuin Bodhi Linux, joka on ubuntu-johdannainen. Tuolla pitäisi toimia jopa 500MHz koneessa 128M muistilla ja 4G levyllä jos asentaa Legacy:n! Ja kevyempiäkin kuin tuo löytyy kun malttaa etsiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa kokeilla, toimisiko Ubuntu-mate 16.04 paremmin? Selaimesta en voi luvata, koska siinä on sama selain, mutta muussa käytössä tuo on omassa AMD:n 32bit/1700MHz koneessa kyllä vielä toiminut. Ja näytönohjaimestahan se useimmiten on kiinni. Nimittäin 18.04 Ubuntu-Mate:lla riittää 2G muistia ja 3200 prosari hyvin 32-bittiseen selailuun. Nopeusongelma on usein eri paikassa kuin luulet: Osa nettipalveluista kun alkaa jarruttaa palveluaan huomatessaan yhteyden päässä 32-bittisen suorittimen. Osa taas on väärin suunniteltu eli voisi tehdä paremminkin..

        Asensin Ubuntu Maten 16.04 32-bit. Mukana oli FF 76 ja asensin lisäksi FF 52.8 ESR:n. Molemmat hieman nykii ja miettii sivun kelaamisessa. Väsynyttä liikkumista. Samanlaista kuin tuossa Lubuntussa.
        Ehkä se näytönohjain............


    • Anonyymi

      Mitä ihmettä se Ubuntu 20.04 LTS hommailee käynnistyksessä? Kestää pelikoneellakin 45s käynnistyä?
      Chromium selaimen avaus 10s lisää.
      Windows 10:llä on tuossa ajassa maksanut jo laskutkin pankin sivulla.
      Täällä joku vielä kehuu Ubuntua nopeudesta?

      • Anonyymi

        Just joo. Ai että muka Windowsissa olisi maksettu laskutkin 45 sekuntia tietokoneen käynnistämisen jälkeen? Sulla taitaa ola hiukan harhoja ja todellisuuden taju hukassa. Itsellä jo Windows 7:n käynnistyminen kestää pidempään kuin tuo 45 sekuntia puhumattakaan siitä, että olis kirjautunut työpöydälle ja työpöytä olisi oikeasti valmis käytettäväksi. Väitteesi on siis täysin naurettava. Ja tämä ei ole siis mikään vanha kone.

        SSD -levy toki nopeuttaa konetta, mutta se ekee sen sitten sekä Linuxissa, että Windowsissa. Mutta ei niitä laskuja kyllä tuosa ajassa ole maksettu edes SSD -levyllä varustetulla koneella, eli yritäs nyt selvittää pääsi ja palata todellisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just joo. Ai että muka Windowsissa olisi maksettu laskutkin 45 sekuntia tietokoneen käynnistämisen jälkeen? Sulla taitaa ola hiukan harhoja ja todellisuuden taju hukassa. Itsellä jo Windows 7:n käynnistyminen kestää pidempään kuin tuo 45 sekuntia puhumattakaan siitä, että olis kirjautunut työpöydälle ja työpöytä olisi oikeasti valmis käytettäväksi. Väitteesi on siis täysin naurettava. Ja tämä ei ole siis mikään vanha kone.

        SSD -levy toki nopeuttaa konetta, mutta se ekee sen sitten sekä Linuxissa, että Windowsissa. Mutta ei niitä laskuja kyllä tuosa ajassa ole maksettu edes SSD -levyllä varustetulla koneella, eli yritäs nyt selvittää pääsi ja palata todellisuuteen.

        Olisiko kyseessä sarkasmia Ubuntua kohtaan, tuo laskujen maksu 45s?
        Windows 10 paikallisella tilillä automaattisella kirjautumisella kestää pelikoneella (SSD)
        10s työpöydälle, netti käytössä.
        Eikä se ole mistään lepotilasta, vaan käynnistys (nopea käynnistys käytössä).
        Nopea käynnistys pois käytöstä kestää 15s.
        Turha sitä 11 vuotta vanhaa käyttöjärjestelmää(W7) on verrata nykypäivään, vaikka olisi kuinka uusi kone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko kyseessä sarkasmia Ubuntua kohtaan, tuo laskujen maksu 45s?
        Windows 10 paikallisella tilillä automaattisella kirjautumisella kestää pelikoneella (SSD)
        10s työpöydälle, netti käytössä.
        Eikä se ole mistään lepotilasta, vaan käynnistys (nopea käynnistys käytössä).
        Nopea käynnistys pois käytöstä kestää 15s.
        Turha sitä 11 vuotta vanhaa käyttöjärjestelmää(W7) on verrata nykypäivään, vaikka olisi kuinka uusi kone.

        Missä kohtaa tuossa muka on sarkasmia? Jos sanot tuota sarkasmiksi niin on sulla aika erikoinen käsitys siitä mitä se sana tarkottaa. Ja mikä 11 vuotta vanha käyttis on se mistä puhut? Eikös ketjun alottaja asentanut Ubuntu 16.04:n, joka on julkastu vuonna 2016. Minun käsittääkseni emme ole vuodessa 2027 tällä hhetkellä. Ja ihan yhtälailla se SSD -levy nopeuttaa linuxinkin käynnistymistä. Windowsissa pelkkä työpöydälle käynnistyminen ei kyllä tosin tarkota sitä, että työöpöytä olisi valmis käytettäväksi. Monesti on huomattu, että Windows tahmaa vielä pitkään työpöydän latauduttua, koska se puuhailee vielä pitkään sen jälkeen omiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kohtaa tuossa muka on sarkasmia? Jos sanot tuota sarkasmiksi niin on sulla aika erikoinen käsitys siitä mitä se sana tarkottaa. Ja mikä 11 vuotta vanha käyttis on se mistä puhut? Eikös ketjun alottaja asentanut Ubuntu 16.04:n, joka on julkastu vuonna 2016. Minun käsittääkseni emme ole vuodessa 2027 tällä hhetkellä. Ja ihan yhtälailla se SSD -levy nopeuttaa linuxinkin käynnistymistä. Windowsissa pelkkä työpöydälle käynnistyminen ei kyllä tosin tarkota sitä, että työöpöytä olisi valmis käytettäväksi. Monesti on huomattu, että Windows tahmaa vielä pitkään työpöydän latauduttua, koska se puuhailee vielä pitkään sen jälkeen omiaan.

        "Missä kohtaa tuossa muka on sarkasmia"
        Windows 10:llä on tuossa ajassa maksanut jo laskutkin pankin sivulla.
        Sarkasmilla ilmaistaan kielteistä ja arvostelevaa asennetta.

        "Ja mikä 11 vuotta vanha käyttis on se mistä puhut?"
        Katso kenen kirjoitusta on kommentoitu?

        "Ja ihan yhtälailla se SSD -levy nopeuttaa linuxinkin käynnistymistä"
        Mitä ihmettä se Ubuntu 20.04 LTS hommailee käynnistyksessä? Kestää pelikoneellakin 45s käynnistyä?
        Eikö kaikissa W10 pelikoneissa ole SSD.

        "Monesti on huomattu, että Windows tahmaa vielä pitkään työpöydän latauduttua, koska se puuhailee vielä pitkään sen jälkeen omiaan."
        Et ole huomannut, koska sinulla ei ole nähtävästi Windows 10 pelikonetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Missä kohtaa tuossa muka on sarkasmia"
        Windows 10:llä on tuossa ajassa maksanut jo laskutkin pankin sivulla.
        Sarkasmilla ilmaistaan kielteistä ja arvostelevaa asennetta.

        "Ja mikä 11 vuotta vanha käyttis on se mistä puhut?"
        Katso kenen kirjoitusta on kommentoitu?

        "Ja ihan yhtälailla se SSD -levy nopeuttaa linuxinkin käynnistymistä"
        Mitä ihmettä se Ubuntu 20.04 LTS hommailee käynnistyksessä? Kestää pelikoneellakin 45s käynnistyä?
        Eikö kaikissa W10 pelikoneissa ole SSD.

        "Monesti on huomattu, että Windows tahmaa vielä pitkään työpöydän latauduttua, koska se puuhailee vielä pitkään sen jälkeen omiaan."
        Et ole huomannut, koska sinulla ei ole nähtävästi Windows 10 pelikonetta?

        Ja mitä muka en ole huomannut? Mistäs sinä muka ylipäätänsä tiedät mitä minä olen huomannut ja mitä en? Ihan noin sulle tiedoksi, että mun yhdellä koneellani on kyllä Windows 10 vaikka en boottaakaan Windowsiin juuri koskaan, koska saan kaiken tehtyä Debianissa. Vaikka boottaankin konen Windowsiin lähinnä vain satunnaisesti asentaakseni Windowsin päivitykset, niin se kyllä on silti koneella. Eli mulle on turha yrittää selittää miten Windows toimii tai ei toimi. Pystyn kyllä ihan itse sen näkemään omallakin koneellani kiitosvaan. Ja kyllä totuus on se, että Windows puuhailee omiaan vielä pitkään sen jälkeen kun työpöytä on latautunut ja se aiheuttaa tahmomista. Ihan vastaavasti toisella koneellani on vielä Windows 7 vaikken siihenkään käynnistä konetta juuri koskaan, vaan käynnistän koneen Debianiin silläkin koneella. Ja ihan samalla tavalla se Windows 7 puuhailee omiaan vielä pitkään sen jälkeen kun työpöytä on latautunut. Jos väität muuta niin herää kysymys, että onko itselläsi ylipäätänsä käytössä Windows?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Missä kohtaa tuossa muka on sarkasmia"
        Windows 10:llä on tuossa ajassa maksanut jo laskutkin pankin sivulla.
        Sarkasmilla ilmaistaan kielteistä ja arvostelevaa asennetta.

        "Ja mikä 11 vuotta vanha käyttis on se mistä puhut?"
        Katso kenen kirjoitusta on kommentoitu?

        "Ja ihan yhtälailla se SSD -levy nopeuttaa linuxinkin käynnistymistä"
        Mitä ihmettä se Ubuntu 20.04 LTS hommailee käynnistyksessä? Kestää pelikoneellakin 45s käynnistyä?
        Eikö kaikissa W10 pelikoneissa ole SSD.

        "Monesti on huomattu, että Windows tahmaa vielä pitkään työpöydän latauduttua, koska se puuhailee vielä pitkään sen jälkeen omiaan."
        Et ole huomannut, koska sinulla ei ole nähtävästi Windows 10 pelikonetta?

        Sarkasmi ei kyllä tosiaankaan tarkota yleisesti kielteistä ja jotain arvostelevaa asennetta, eikä perättömien väitteiden esittäminen ole sarkasmia. Et selvästi edes tiedä mitä sarkasmi sanana tarkottaa. Edelleenkin mikä kohta tuossa väitteessä laskujen maksamisesta 45 sekunnissa muka on sarkasmia? Eihän se ole mitään muuta kuin perätön väite. Se, että asenteesi on negatiivinen ja lauot perättömiä väitteitä ei tee sanomastasi sarkasmia. Moisen väittäminen olisi sama kuin väittää mitä tahansa mustamaalaustarkotuksessa tehtyä valehtelua sarkasmiksi. Ja sitähän sarkasmi ei ole. Kehottasin siis ottamaan vähän asioista selvää sen sijaan, että kuvittelet voivasi laukoa mitä tahansa ja piiloutua sarkasmiin vetoamisen taakse.


    • Anonyymi

      Kannattaa asentaa Debian ja valita asennusvaiheessa työpöydäksi esimerkiksi XFCE, koska tuossa sun koneessa todennäkösesti muistin määrä on suurin pullonkaula. Debian toimii oman kokemukseni mukaan paremmin vanhemmissakin koneissa. En tiedä mitä Ubuntun kehittäjät tekee väärin, mutta oman kokemukseni mukaan Debian on aina toiminut nopeammin myös tuollaisessa vanhassa koneessa. Lisäksi Debianin asennusohjelma antaa valita työpöytäympäristön asennusvaiheessa, eli voit asentaa minkä tahansa työpöytäympäristön yhtä ja samaa asennusmediaa käyttäen tarvitsematta pelleillä Ubuntun tyylisesti Xubuntu, Lubuntu jne -asennuslevyjen kanssa.

    • Anonyymi

      Lisäksi uusimmankin viime kesänä julkaistun Debian 10 Buster -version voi asentaa 32 bittisenä versiona, jos käytössä ei ole 64 bittistä tietokonetta tai haluaa jostain muusta syystä asentaa 32 bittisen version. Ubuntu ei enää taida mahdollistaa 32 bittisenä asentamista jos oikein muistan. Eli Debianin asentamalla saa hyvin ajantasalla olevan distron asennettua, Ubuntua käytettäessä pitää asentaa vanha distro.

    • Anonyymi

      XFCE:n lisäksi yksi kevyempityöpöytä on Mate. Sitten on myös LXDE. Kaikki nuo voi valita asennettavaksi Debiania asennettaessa kuten joukon muitakin työpöytäympärsitöjä. LXQT on myös yksi mahdollisuus, mutta itsellä ei ole siitä kokemusta joten en tiedä kuinka kevyt se on.

      • Anonyymi

        Kokeilin tuota mutta oli paljon kryptistä komentoa. Poestin sen sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilin tuota mutta oli paljon kryptistä komentoa. Poestin sen sitten.

        Mitä oikeen meinaat? Ei ainakaan Debianissa ole mitään sen kryptisempää kuin Ubuntussa jne.e Ihan samalla laillahan ne toimii, Ubuntuhan perustuu Debianin kehitysversioon. Eli jos osaat käyttää Ubuntua osaat ihan varmasti käyttää Debianiakin. Käytännössä kaikki mitä Ubuntussa on on otettu Debianin kehitysversiosta. Eli Debian ei ole yhtään sen kryptisempi. Ja Debianin asennusohjelma on aivan selkeä vaikka se kysyykin enemmän kuin Ubuntun. Se vain antaa käyttäjälle enemmän valinnanvaraa, mutta aivan selkeät ne valinnat on ja esimerkiksi kovalevyn osiointiin ei välttämättä tarvitse koskea vaan, jos haluat voit mennä oletuksilla jos niin haluat. Mitään kryptisiä komentoja ei asentamisessa tarvita sen enempää kuin käytössäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilin tuota mutta oli paljon kryptistä komentoa. Poestin sen sitten.

        Tämä ylläoleva ei ole minun kirjoittama

        - aloittaja -


    • Anonyymi

      Eikö Ubuntun kehittäjien tietotaito riitä siihen että se pyöris koneessa kuin koneessa?
      Aina tarjotaan vanhoihin tehottomiin koneisiin vaihtoehdoksi kevyempiä linux distroja?
      Eikö Ubuntu osaa VAI mikä estää ettei se pyöri myös vanhoissa / vähämuistisissa hitaissa koneissa sulavammin kuin mihin yksikään osaamattomien tekele kykenee?
      ja edelleen MIKÄ siittä tekee "raskaan"?
      Työpöytä ympäristökö vaikko käyttäjien vakoiluun suunniteltu ohjelmisto?

      • Anonyymi

        Voi tietysti olla että raskaan ja kömpelön käyttiksen valmistaminen vaatii osaamista?
        Ja kevyiden linux disrojen osaaminen ei riitä valmistamaan raskasta ja kömpelöä käyttöjärjestelmää? olisiko kyse siittä? Tässä vain se pulma ettei loppukäyttäjä hyödy?
        Laite valmistajat tietysti hyötyy jos kuluttaja joutuu määrä ajoin ostamaan entistä vähämuistisempia ja tehoisempia koneita... Taikka käyttis takkuaa...


      • Anonyymi

        Pyöritä sinä vaan W 10:ä vanhassa koneessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe