Almera N16 sylinterien poraus.

Anonyymi

Meni Almerasta (vm. 2006) QG15DE kone 211 tkm kohdalla. Alkoi pitämään kolinaa vedossa tietyillä kierrosnopeuksilla lämpimänä. Merkkiliikkeen käsitys asiasta on, että äänen antaa joko männäntappi tai männän helma.

Mikäli vanhan motin laitattaisi kuntoon, niin kiinnostaa, että voisiko lohkon porata ylikokoiseksi. Voisiko sen kasvattaa jopa QG18DE mottorin tilavuuteen eli 1,8 litraan, kun alkuperäinen on 1,5 litraa. Molemmissa moottoreissa on sama 88 mm iskunpituus. Onkohan näissä käytetty samaa peruslohkoa ja mitä eroa on auton muussa tekniikassa kuten jarruissa, laatikossa jne. Moottorin muut osat, kuten suuttimet, moottorinohjaus jne. jne. menisivät kaiketi vaihtoon.

Mitään järkeähän tämän auton kunnostuttamisessa ei ole, mutta toisaalta ne rahat joilla olen autoa jo kerinnyt korjauttaa ja itse huoltamaan, eivät menisi tällöin aivan haaskoon ehkä. Autoa vaihtaessa joutuu maksumieheksi myös. Seuraava auto voi olla pahempi vikapesä tai sitten ei.

Voisin tietysti ostaa käytetyn 1,5 tai 1,8 koneen ja koittaa asentaa itse paikoilleen näin kesän lämmössä. Se käytetty kone voi myös olla aivan loppu. Kunnostetetun koneen hinnat ovat tietysti aivan eri luokkaa, jos niitä ylipäätään on saatavilla. Ostaessani sen auton 2 ja puoli vuotta sitten, mittarissa oli 154 tuhatta ja nyt 213. Öljyä se söi jo silloin. Eli ei maailman huonoin moottori kestämään (sai kovaa kyytiä), mutta kaikesta näkee, että N16 facelift on halvalla tehty auto!

26

1192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sää oot ajellut ilman jäähdytystä, jos mäntä kilkattaa?

      • Anonyymi

        Voip hyvin olla....

        Se ehkä on sen nimeltä mainitsemattoman firman syy, joka vaihtoi vihreät jäähdytinnesteet syyläriin ja täytti paisuntasäiliön punaisella piripintaan. Laskin ylimääräiset säiliöstä pois ja huollossa laitettiin jotain nestettä.

        Voi olla myös oma moka, koska öljyt pääsi muutamia kertoja alamerkkihin. Tosin alamerkin alle ei ole männynnä.

        Eikä se kone jäähy jos ajjaa......... tai jääköön se sanomatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voip hyvin olla....

        Se ehkä on sen nimeltä mainitsemattoman firman syy, joka vaihtoi vihreät jäähdytinnesteet syyläriin ja täytti paisuntasäiliön punaisella piripintaan. Laskin ylimääräiset säiliöstä pois ja huollossa laitettiin jotain nestettä.

        Voi olla myös oma moka, koska öljyt pääsi muutamia kertoja alamerkkihin. Tosin alamerkin alle ei ole männynnä.

        Eikä se kone jäähy jos ajjaa......... tai jääköön se sanomatta.

        Piti sanoa että kaupunkiajo tyyppinen ajaminen aiheuttaa joissain tilanteissa huonoa jäähtymistä....


    • Anonyymi

      Uskomatonta "laatua"! Onhan se Nissanille jo aika paljon kilometrejä.

      • Anonyymi

        On sellaiselle herkälle superautolle.


    • Anonyymi

      Nelos pytty muuttuu soikiaksi ja hajoittaa näköjään mukin myös, huonon jäähdytyksen takia, romurautaa on Nissan silloin?😭😂🤣😅

      • Anonyymi

        Mukit sul on housuissas.


    • Anonyymi

      Kun 1.8 litrainen moottori on tunnettu siitä ominaisuudesta että lohko on niin ohut, että sylinteri/sylintereitä menee soikeaksi niin en itse ainakaan alkaisi kerjäämään ongelmia sillä, että poraisin pienemmän moottorin sylinterin suuremmaksi.

      • Anonyymi

        Hah hah hah! Ei lohkon ohuudella ole mitään tekemistä sylinterien kulumisen kanssa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah hah! Ei lohkon ohuudella ole mitään tekemistä sylinterien kulumisen kanssa!

        No hah hah sullekin.

        Tuon moottorin öljynkulutuksen syyksi esitetään kahta selitystä, tuo lohkon heikkous, eli se muuttaa muotoaan kun moottori pultataan vaihdelaatikkoon kiinni.

        Joku oli jopa mittaillut noiden sylinterien soikeutta, ja saanut sellaisia tuloksia että sylinterit olisi olleet oikeasti soikeina.

        Toinen selitys on männänrenkaat ja niiden huono kesto, mutta joku oli nuo autoonsa vaihtanut ja öljynkulutus oli jatkunut siitä huolimatta.

        Eli olen itse taipuvainen uskomaan tuohon ensimmäiseen selitykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hah hah sullekin.

        Tuon moottorin öljynkulutuksen syyksi esitetään kahta selitystä, tuo lohkon heikkous, eli se muuttaa muotoaan kun moottori pultataan vaihdelaatikkoon kiinni.

        Joku oli jopa mittaillut noiden sylinterien soikeutta, ja saanut sellaisia tuloksia että sylinterit olisi olleet oikeasti soikeina.

        Toinen selitys on männänrenkaat ja niiden huono kesto, mutta joku oli nuo autoonsa vaihtanut ja öljynkulutus oli jatkunut siitä huolimatta.

        Eli olen itse taipuvainen uskomaan tuohon ensimmäiseen selitykseen.

        Miten ihmeessä lohkon muoto muuttuisi? Ei siihen pitäisi vaikuttaa edes lämpölaajeneminen. Sylinterit kyllä voivat soikeiksi kulua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihmeessä lohkon muoto muuttuisi? Ei siihen pitäisi vaikuttaa edes lämpölaajeneminen. Sylinterit kyllä voivat soikeiksi kulua.

        Lohkon tehty kustannusefektiivisesti eli siinä ei ole juurikaan ylimääräistä materiaalia. Metallilla on sellainen ominaisuus että se joustaa kun siihen kohdistetaan voimaa.

        Kun moottori pultataan vaihdelaatikkoon väärillä ja/tai epätasaisilla momenteilla, lohkoon kohdistuu voimia joita ei ole suunniteltu siihen tulevan, seurauksena se, että lohko "elää" ja sylinterin / sylinterien muoto muuttuu soikeaksi.

        En takaa että teoria on totta, mutta aika monta tarinaa olen lukenut niin suomenkielisiltä sivuilta kuin englanninkielisiltäkin ja olisin itse valmis uskomaan tuon selityksen.

        Tuota öljynkulutusta kun on esiintynyt kovin alhaisillakin kilometrilukemilla ja siihen ei ole auttanut männänrenkaiden vaihto, sillä sylinteri(t) olivat soikeita.

        Voiko sylinteri kulua soikeaksi 50tkm ajolla? Ehkä, mutta miksi se menee soikeaksi vain 1.8 litraisessa moottorissa mutta ei 1.6 litraisessa. Iskunpituus on molemmissa sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lohkon tehty kustannusefektiivisesti eli siinä ei ole juurikaan ylimääräistä materiaalia. Metallilla on sellainen ominaisuus että se joustaa kun siihen kohdistetaan voimaa.

        Kun moottori pultataan vaihdelaatikkoon väärillä ja/tai epätasaisilla momenteilla, lohkoon kohdistuu voimia joita ei ole suunniteltu siihen tulevan, seurauksena se, että lohko "elää" ja sylinterin / sylinterien muoto muuttuu soikeaksi.

        En takaa että teoria on totta, mutta aika monta tarinaa olen lukenut niin suomenkielisiltä sivuilta kuin englanninkielisiltäkin ja olisin itse valmis uskomaan tuon selityksen.

        Tuota öljynkulutusta kun on esiintynyt kovin alhaisillakin kilometrilukemilla ja siihen ei ole auttanut männänrenkaiden vaihto, sillä sylinteri(t) olivat soikeita.

        Voiko sylinteri kulua soikeaksi 50tkm ajolla? Ehkä, mutta miksi se menee soikeaksi vain 1.8 litraisessa moottorissa mutta ei 1.6 litraisessa. Iskunpituus on molemmissa sama.

        Valurauta ei jousta, se halkeaa, menee rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valurauta ei jousta, se halkeaa, menee rikki.

        Olet oikeassa jos puhutaan saunapadasta.

        Moottorin lohko, vaikka englanniksi sanotaankin cast iron, on kuitenkin terässekoite joka on huomattavasti sitkeämpää tavaraa kuin saunapadan valurauta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa jos puhutaan saunapadasta.

        Moottorin lohko, vaikka englanniksi sanotaankin cast iron, on kuitenkin terässekoite joka on huomattavasti sitkeämpää tavaraa kuin saunapadan valurauta.

        Jokatapauksessa olet yrittänyt kertoa koko ajan, että sylinterit ovat jo tehtaalta lähtiessä soikeat. Tuskinpa vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokatapauksessa olet yrittänyt kertoa koko ajan, että sylinterit ovat jo tehtaalta lähtiessä soikeat. Tuskinpa vaan.

        No kerro ihmeessä sitten mikä se ongelma on.

        Ei kai tässä kysymys ole siitä että pitää vääntää ja vääntää, jos kerran tietoa on niin mikä sitten ne syö soikeiksi ne sylinterit, ja ilmeisesti vain yhden sylintereistä. Joskus jo hyvinkin alhaisilla kilometreillä.

        Jos ei esittämäni ajatus tunnu hyvältä niin kerro tosiaan missä se vika on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerro ihmeessä sitten mikä se ongelma on.

        Ei kai tässä kysymys ole siitä että pitää vääntää ja vääntää, jos kerran tietoa on niin mikä sitten ne syö soikeiksi ne sylinterit, ja ilmeisesti vain yhden sylintereistä. Joskus jo hyvinkin alhaisilla kilometreillä.

        Jos ei esittämäni ajatus tunnu hyvältä niin kerro tosiaan missä se vika on.

        Älä suotta hermostu. Minä olen vain minä enkä enää väitä vastaan.

        Olen kyllä kuullutkin erään moottorikoneistajan sanoneen, että hän oli kokeillut ottaa nissanin laatikkoa hieman ulospäin moottorista, koska öljynkulutus oli ongelmana. Ei perustellut asiaa sen kummemmin, mutta syynä oli varmaan sitten se lohkon muodon muutos. Toimenpide ei ollut kuitenkaan auttanut yhtään. En tiedä sitten, oliko myös kunnostanut sylinterit ja mitä kaikkea oli tehnyt.... En tähän nyt muuta osaa sanoa...

        Mutta sulle vaan kiitostokset, koska juttu on pysynyt asiallisena koko ajan!


    • Anonyymi

      Osta halpa koko moottori 1.5 purkuautosta. Laitat paikalleen ja korjailet rauhassa toisenkin kuntoon.

      • Anonyymi

        Vielä parempi on suoraan ajosta ostettu jossa leima loppu tai muuten pidetty autoa huonosti. Yleensä näissä on tekniikka kunnossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä parempi on suoraan ajosta ostettu jossa leima loppu tai muuten pidetty autoa huonosti. Yleensä näissä on tekniikka kunnossa

        Karvalakki malli on tehty Suomen markkinoille, urpoille!😭😭😭😭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karvalakki malli on tehty Suomen markkinoille, urpoille!😭😭😭😭

        Kuljetko sinä ihan täysillä valoilla?


    • Anonyymi

      No onneton rimpula on, vain perseaukinen tai laihialainen ostanu tuollaisen???😁😁😁

      • Anonyymi

        Tunge ne hymiös sinne!!!!


    • Anonyymi

      Porasin oman 1.6l primerani ylikokoon 2.3l ja laitoin kehittelemäni turbon niin perstuntumalta tehoa on lisää. Haastavinta oli löytää tarpeeksi iso poranterä.

      • Anonyymi

        Mikäs noin turhauttaa?


      • Anonyymi

        Joskus kultaisella 90-luvulla mopopojat käyttivät ilmaisua pytyn poraus, kun koneistivat kakstahti PV: een sylinteriä isommaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6394
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3833
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3200
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1726
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      969
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      890
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      869
    Aihe