Almera N16 sylinterien poraus.

Anonyymi

Meni Almerasta (vm. 2006) QG15DE kone 211 tkm kohdalla. Alkoi pitämään kolinaa vedossa tietyillä kierrosnopeuksilla lämpimänä. Merkkiliikkeen käsitys asiasta on, että äänen antaa joko männäntappi tai männän helma.

Mikäli vanhan motin laitattaisi kuntoon, niin kiinnostaa, että voisiko lohkon porata ylikokoiseksi. Voisiko sen kasvattaa jopa QG18DE mottorin tilavuuteen eli 1,8 litraan, kun alkuperäinen on 1,5 litraa. Molemmissa moottoreissa on sama 88 mm iskunpituus. Onkohan näissä käytetty samaa peruslohkoa ja mitä eroa on auton muussa tekniikassa kuten jarruissa, laatikossa jne. Moottorin muut osat, kuten suuttimet, moottorinohjaus jne. jne. menisivät kaiketi vaihtoon.

Mitään järkeähän tämän auton kunnostuttamisessa ei ole, mutta toisaalta ne rahat joilla olen autoa jo kerinnyt korjauttaa ja itse huoltamaan, eivät menisi tällöin aivan haaskoon ehkä. Autoa vaihtaessa joutuu maksumieheksi myös. Seuraava auto voi olla pahempi vikapesä tai sitten ei.

Voisin tietysti ostaa käytetyn 1,5 tai 1,8 koneen ja koittaa asentaa itse paikoilleen näin kesän lämmössä. Se käytetty kone voi myös olla aivan loppu. Kunnostetetun koneen hinnat ovat tietysti aivan eri luokkaa, jos niitä ylipäätään on saatavilla. Ostaessani sen auton 2 ja puoli vuotta sitten, mittarissa oli 154 tuhatta ja nyt 213. Öljyä se söi jo silloin. Eli ei maailman huonoin moottori kestämään (sai kovaa kyytiä), mutta kaikesta näkee, että N16 facelift on halvalla tehty auto!

26

1289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sää oot ajellut ilman jäähdytystä, jos mäntä kilkattaa?

      • Anonyymi

        Voip hyvin olla....

        Se ehkä on sen nimeltä mainitsemattoman firman syy, joka vaihtoi vihreät jäähdytinnesteet syyläriin ja täytti paisuntasäiliön punaisella piripintaan. Laskin ylimääräiset säiliöstä pois ja huollossa laitettiin jotain nestettä.

        Voi olla myös oma moka, koska öljyt pääsi muutamia kertoja alamerkkihin. Tosin alamerkin alle ei ole männynnä.

        Eikä se kone jäähy jos ajjaa......... tai jääköön se sanomatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voip hyvin olla....

        Se ehkä on sen nimeltä mainitsemattoman firman syy, joka vaihtoi vihreät jäähdytinnesteet syyläriin ja täytti paisuntasäiliön punaisella piripintaan. Laskin ylimääräiset säiliöstä pois ja huollossa laitettiin jotain nestettä.

        Voi olla myös oma moka, koska öljyt pääsi muutamia kertoja alamerkkihin. Tosin alamerkin alle ei ole männynnä.

        Eikä se kone jäähy jos ajjaa......... tai jääköön se sanomatta.

        Piti sanoa että kaupunkiajo tyyppinen ajaminen aiheuttaa joissain tilanteissa huonoa jäähtymistä....


    • Anonyymi

      Uskomatonta "laatua"! Onhan se Nissanille jo aika paljon kilometrejä.

      • Anonyymi

        On sellaiselle herkälle superautolle.


    • Anonyymi

      Nelos pytty muuttuu soikiaksi ja hajoittaa näköjään mukin myös, huonon jäähdytyksen takia, romurautaa on Nissan silloin?😭😂🤣😅

      • Anonyymi

        Mukit sul on housuissas.


    • Anonyymi

      Kun 1.8 litrainen moottori on tunnettu siitä ominaisuudesta että lohko on niin ohut, että sylinteri/sylintereitä menee soikeaksi niin en itse ainakaan alkaisi kerjäämään ongelmia sillä, että poraisin pienemmän moottorin sylinterin suuremmaksi.

      • Anonyymi

        Hah hah hah! Ei lohkon ohuudella ole mitään tekemistä sylinterien kulumisen kanssa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah hah! Ei lohkon ohuudella ole mitään tekemistä sylinterien kulumisen kanssa!

        No hah hah sullekin.

        Tuon moottorin öljynkulutuksen syyksi esitetään kahta selitystä, tuo lohkon heikkous, eli se muuttaa muotoaan kun moottori pultataan vaihdelaatikkoon kiinni.

        Joku oli jopa mittaillut noiden sylinterien soikeutta, ja saanut sellaisia tuloksia että sylinterit olisi olleet oikeasti soikeina.

        Toinen selitys on männänrenkaat ja niiden huono kesto, mutta joku oli nuo autoonsa vaihtanut ja öljynkulutus oli jatkunut siitä huolimatta.

        Eli olen itse taipuvainen uskomaan tuohon ensimmäiseen selitykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hah hah sullekin.

        Tuon moottorin öljynkulutuksen syyksi esitetään kahta selitystä, tuo lohkon heikkous, eli se muuttaa muotoaan kun moottori pultataan vaihdelaatikkoon kiinni.

        Joku oli jopa mittaillut noiden sylinterien soikeutta, ja saanut sellaisia tuloksia että sylinterit olisi olleet oikeasti soikeina.

        Toinen selitys on männänrenkaat ja niiden huono kesto, mutta joku oli nuo autoonsa vaihtanut ja öljynkulutus oli jatkunut siitä huolimatta.

        Eli olen itse taipuvainen uskomaan tuohon ensimmäiseen selitykseen.

        Miten ihmeessä lohkon muoto muuttuisi? Ei siihen pitäisi vaikuttaa edes lämpölaajeneminen. Sylinterit kyllä voivat soikeiksi kulua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihmeessä lohkon muoto muuttuisi? Ei siihen pitäisi vaikuttaa edes lämpölaajeneminen. Sylinterit kyllä voivat soikeiksi kulua.

        Lohkon tehty kustannusefektiivisesti eli siinä ei ole juurikaan ylimääräistä materiaalia. Metallilla on sellainen ominaisuus että se joustaa kun siihen kohdistetaan voimaa.

        Kun moottori pultataan vaihdelaatikkoon väärillä ja/tai epätasaisilla momenteilla, lohkoon kohdistuu voimia joita ei ole suunniteltu siihen tulevan, seurauksena se, että lohko "elää" ja sylinterin / sylinterien muoto muuttuu soikeaksi.

        En takaa että teoria on totta, mutta aika monta tarinaa olen lukenut niin suomenkielisiltä sivuilta kuin englanninkielisiltäkin ja olisin itse valmis uskomaan tuon selityksen.

        Tuota öljynkulutusta kun on esiintynyt kovin alhaisillakin kilometrilukemilla ja siihen ei ole auttanut männänrenkaiden vaihto, sillä sylinteri(t) olivat soikeita.

        Voiko sylinteri kulua soikeaksi 50tkm ajolla? Ehkä, mutta miksi se menee soikeaksi vain 1.8 litraisessa moottorissa mutta ei 1.6 litraisessa. Iskunpituus on molemmissa sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lohkon tehty kustannusefektiivisesti eli siinä ei ole juurikaan ylimääräistä materiaalia. Metallilla on sellainen ominaisuus että se joustaa kun siihen kohdistetaan voimaa.

        Kun moottori pultataan vaihdelaatikkoon väärillä ja/tai epätasaisilla momenteilla, lohkoon kohdistuu voimia joita ei ole suunniteltu siihen tulevan, seurauksena se, että lohko "elää" ja sylinterin / sylinterien muoto muuttuu soikeaksi.

        En takaa että teoria on totta, mutta aika monta tarinaa olen lukenut niin suomenkielisiltä sivuilta kuin englanninkielisiltäkin ja olisin itse valmis uskomaan tuon selityksen.

        Tuota öljynkulutusta kun on esiintynyt kovin alhaisillakin kilometrilukemilla ja siihen ei ole auttanut männänrenkaiden vaihto, sillä sylinteri(t) olivat soikeita.

        Voiko sylinteri kulua soikeaksi 50tkm ajolla? Ehkä, mutta miksi se menee soikeaksi vain 1.8 litraisessa moottorissa mutta ei 1.6 litraisessa. Iskunpituus on molemmissa sama.

        Valurauta ei jousta, se halkeaa, menee rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valurauta ei jousta, se halkeaa, menee rikki.

        Olet oikeassa jos puhutaan saunapadasta.

        Moottorin lohko, vaikka englanniksi sanotaankin cast iron, on kuitenkin terässekoite joka on huomattavasti sitkeämpää tavaraa kuin saunapadan valurauta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa jos puhutaan saunapadasta.

        Moottorin lohko, vaikka englanniksi sanotaankin cast iron, on kuitenkin terässekoite joka on huomattavasti sitkeämpää tavaraa kuin saunapadan valurauta.

        Jokatapauksessa olet yrittänyt kertoa koko ajan, että sylinterit ovat jo tehtaalta lähtiessä soikeat. Tuskinpa vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokatapauksessa olet yrittänyt kertoa koko ajan, että sylinterit ovat jo tehtaalta lähtiessä soikeat. Tuskinpa vaan.

        No kerro ihmeessä sitten mikä se ongelma on.

        Ei kai tässä kysymys ole siitä että pitää vääntää ja vääntää, jos kerran tietoa on niin mikä sitten ne syö soikeiksi ne sylinterit, ja ilmeisesti vain yhden sylintereistä. Joskus jo hyvinkin alhaisilla kilometreillä.

        Jos ei esittämäni ajatus tunnu hyvältä niin kerro tosiaan missä se vika on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerro ihmeessä sitten mikä se ongelma on.

        Ei kai tässä kysymys ole siitä että pitää vääntää ja vääntää, jos kerran tietoa on niin mikä sitten ne syö soikeiksi ne sylinterit, ja ilmeisesti vain yhden sylintereistä. Joskus jo hyvinkin alhaisilla kilometreillä.

        Jos ei esittämäni ajatus tunnu hyvältä niin kerro tosiaan missä se vika on.

        Älä suotta hermostu. Minä olen vain minä enkä enää väitä vastaan.

        Olen kyllä kuullutkin erään moottorikoneistajan sanoneen, että hän oli kokeillut ottaa nissanin laatikkoa hieman ulospäin moottorista, koska öljynkulutus oli ongelmana. Ei perustellut asiaa sen kummemmin, mutta syynä oli varmaan sitten se lohkon muodon muutos. Toimenpide ei ollut kuitenkaan auttanut yhtään. En tiedä sitten, oliko myös kunnostanut sylinterit ja mitä kaikkea oli tehnyt.... En tähän nyt muuta osaa sanoa...

        Mutta sulle vaan kiitostokset, koska juttu on pysynyt asiallisena koko ajan!


    • Anonyymi

      Osta halpa koko moottori 1.5 purkuautosta. Laitat paikalleen ja korjailet rauhassa toisenkin kuntoon.

      • Anonyymi

        Vielä parempi on suoraan ajosta ostettu jossa leima loppu tai muuten pidetty autoa huonosti. Yleensä näissä on tekniikka kunnossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä parempi on suoraan ajosta ostettu jossa leima loppu tai muuten pidetty autoa huonosti. Yleensä näissä on tekniikka kunnossa

        Karvalakki malli on tehty Suomen markkinoille, urpoille!😭😭😭😭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karvalakki malli on tehty Suomen markkinoille, urpoille!😭😭😭😭

        Kuljetko sinä ihan täysillä valoilla?


    • Anonyymi

      No onneton rimpula on, vain perseaukinen tai laihialainen ostanu tuollaisen???😁😁😁

      • Anonyymi

        Tunge ne hymiös sinne!!!!


    • Anonyymi

      Porasin oman 1.6l primerani ylikokoon 2.3l ja laitoin kehittelemäni turbon niin perstuntumalta tehoa on lisää. Haastavinta oli löytää tarpeeksi iso poranterä.

      • Anonyymi

        Mikäs noin turhauttaa?


      • Anonyymi

        Joskus kultaisella 90-luvulla mopopojat käyttivät ilmaisua pytyn poraus, kun koneistivat kakstahti PV: een sylinteriä isommaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      209
      14135
    2. Ikävä sinua mies

      Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      55
      5567
    3. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

      Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      68
      4875
    4. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

      No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      283
      3887
    5. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

      https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      114
      3606
    6. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

      tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      133
      3586
    7. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

      Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      85
      2130
    8. Maajussi-Ville herättää kysymyksiä - Etsiikö oikeasti rakkautta vai mainostaako oliiviöljyä?

      Mitä mieltä olet: etsiikö Ville rakkautta vai mainostaako oliiviöljyään? Maajussille morsian -ohjelmassa yksi maajusseis
      Maajussille morsian
      17
      1477
    9. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

      Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      1251
    10. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

      Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      300
      1175
    Aihe