Almera N16 sylinterien poraus.

Anonyymi

Meni Almerasta (vm. 2006) QG15DE kone 211 tkm kohdalla. Alkoi pitämään kolinaa vedossa tietyillä kierrosnopeuksilla lämpimänä. Merkkiliikkeen käsitys asiasta on, että äänen antaa joko männäntappi tai männän helma.

Mikäli vanhan motin laitattaisi kuntoon, niin kiinnostaa, että voisiko lohkon porata ylikokoiseksi. Voisiko sen kasvattaa jopa QG18DE mottorin tilavuuteen eli 1,8 litraan, kun alkuperäinen on 1,5 litraa. Molemmissa moottoreissa on sama 88 mm iskunpituus. Onkohan näissä käytetty samaa peruslohkoa ja mitä eroa on auton muussa tekniikassa kuten jarruissa, laatikossa jne. Moottorin muut osat, kuten suuttimet, moottorinohjaus jne. jne. menisivät kaiketi vaihtoon.

Mitään järkeähän tämän auton kunnostuttamisessa ei ole, mutta toisaalta ne rahat joilla olen autoa jo kerinnyt korjauttaa ja itse huoltamaan, eivät menisi tällöin aivan haaskoon ehkä. Autoa vaihtaessa joutuu maksumieheksi myös. Seuraava auto voi olla pahempi vikapesä tai sitten ei.

Voisin tietysti ostaa käytetyn 1,5 tai 1,8 koneen ja koittaa asentaa itse paikoilleen näin kesän lämmössä. Se käytetty kone voi myös olla aivan loppu. Kunnostetetun koneen hinnat ovat tietysti aivan eri luokkaa, jos niitä ylipäätään on saatavilla. Ostaessani sen auton 2 ja puoli vuotta sitten, mittarissa oli 154 tuhatta ja nyt 213. Öljyä se söi jo silloin. Eli ei maailman huonoin moottori kestämään (sai kovaa kyytiä), mutta kaikesta näkee, että N16 facelift on halvalla tehty auto!

26

1090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sää oot ajellut ilman jäähdytystä, jos mäntä kilkattaa?

      • Anonyymi

        Voip hyvin olla....

        Se ehkä on sen nimeltä mainitsemattoman firman syy, joka vaihtoi vihreät jäähdytinnesteet syyläriin ja täytti paisuntasäiliön punaisella piripintaan. Laskin ylimääräiset säiliöstä pois ja huollossa laitettiin jotain nestettä.

        Voi olla myös oma moka, koska öljyt pääsi muutamia kertoja alamerkkihin. Tosin alamerkin alle ei ole männynnä.

        Eikä se kone jäähy jos ajjaa......... tai jääköön se sanomatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voip hyvin olla....

        Se ehkä on sen nimeltä mainitsemattoman firman syy, joka vaihtoi vihreät jäähdytinnesteet syyläriin ja täytti paisuntasäiliön punaisella piripintaan. Laskin ylimääräiset säiliöstä pois ja huollossa laitettiin jotain nestettä.

        Voi olla myös oma moka, koska öljyt pääsi muutamia kertoja alamerkkihin. Tosin alamerkin alle ei ole männynnä.

        Eikä se kone jäähy jos ajjaa......... tai jääköön se sanomatta.

        Piti sanoa että kaupunkiajo tyyppinen ajaminen aiheuttaa joissain tilanteissa huonoa jäähtymistä....


    • Anonyymi

      Uskomatonta "laatua"! Onhan se Nissanille jo aika paljon kilometrejä.

      • Anonyymi

        On sellaiselle herkälle superautolle.


    • Anonyymi

      Nelos pytty muuttuu soikiaksi ja hajoittaa näköjään mukin myös, huonon jäähdytyksen takia, romurautaa on Nissan silloin?😭😂🤣😅

      • Anonyymi

        Mukit sul on housuissas.


    • Anonyymi

      Kun 1.8 litrainen moottori on tunnettu siitä ominaisuudesta että lohko on niin ohut, että sylinteri/sylintereitä menee soikeaksi niin en itse ainakaan alkaisi kerjäämään ongelmia sillä, että poraisin pienemmän moottorin sylinterin suuremmaksi.

      • Anonyymi

        Hah hah hah! Ei lohkon ohuudella ole mitään tekemistä sylinterien kulumisen kanssa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hah hah hah! Ei lohkon ohuudella ole mitään tekemistä sylinterien kulumisen kanssa!

        No hah hah sullekin.

        Tuon moottorin öljynkulutuksen syyksi esitetään kahta selitystä, tuo lohkon heikkous, eli se muuttaa muotoaan kun moottori pultataan vaihdelaatikkoon kiinni.

        Joku oli jopa mittaillut noiden sylinterien soikeutta, ja saanut sellaisia tuloksia että sylinterit olisi olleet oikeasti soikeina.

        Toinen selitys on männänrenkaat ja niiden huono kesto, mutta joku oli nuo autoonsa vaihtanut ja öljynkulutus oli jatkunut siitä huolimatta.

        Eli olen itse taipuvainen uskomaan tuohon ensimmäiseen selitykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hah hah sullekin.

        Tuon moottorin öljynkulutuksen syyksi esitetään kahta selitystä, tuo lohkon heikkous, eli se muuttaa muotoaan kun moottori pultataan vaihdelaatikkoon kiinni.

        Joku oli jopa mittaillut noiden sylinterien soikeutta, ja saanut sellaisia tuloksia että sylinterit olisi olleet oikeasti soikeina.

        Toinen selitys on männänrenkaat ja niiden huono kesto, mutta joku oli nuo autoonsa vaihtanut ja öljynkulutus oli jatkunut siitä huolimatta.

        Eli olen itse taipuvainen uskomaan tuohon ensimmäiseen selitykseen.

        Miten ihmeessä lohkon muoto muuttuisi? Ei siihen pitäisi vaikuttaa edes lämpölaajeneminen. Sylinterit kyllä voivat soikeiksi kulua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihmeessä lohkon muoto muuttuisi? Ei siihen pitäisi vaikuttaa edes lämpölaajeneminen. Sylinterit kyllä voivat soikeiksi kulua.

        Lohkon tehty kustannusefektiivisesti eli siinä ei ole juurikaan ylimääräistä materiaalia. Metallilla on sellainen ominaisuus että se joustaa kun siihen kohdistetaan voimaa.

        Kun moottori pultataan vaihdelaatikkoon väärillä ja/tai epätasaisilla momenteilla, lohkoon kohdistuu voimia joita ei ole suunniteltu siihen tulevan, seurauksena se, että lohko "elää" ja sylinterin / sylinterien muoto muuttuu soikeaksi.

        En takaa että teoria on totta, mutta aika monta tarinaa olen lukenut niin suomenkielisiltä sivuilta kuin englanninkielisiltäkin ja olisin itse valmis uskomaan tuon selityksen.

        Tuota öljynkulutusta kun on esiintynyt kovin alhaisillakin kilometrilukemilla ja siihen ei ole auttanut männänrenkaiden vaihto, sillä sylinteri(t) olivat soikeita.

        Voiko sylinteri kulua soikeaksi 50tkm ajolla? Ehkä, mutta miksi se menee soikeaksi vain 1.8 litraisessa moottorissa mutta ei 1.6 litraisessa. Iskunpituus on molemmissa sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lohkon tehty kustannusefektiivisesti eli siinä ei ole juurikaan ylimääräistä materiaalia. Metallilla on sellainen ominaisuus että se joustaa kun siihen kohdistetaan voimaa.

        Kun moottori pultataan vaihdelaatikkoon väärillä ja/tai epätasaisilla momenteilla, lohkoon kohdistuu voimia joita ei ole suunniteltu siihen tulevan, seurauksena se, että lohko "elää" ja sylinterin / sylinterien muoto muuttuu soikeaksi.

        En takaa että teoria on totta, mutta aika monta tarinaa olen lukenut niin suomenkielisiltä sivuilta kuin englanninkielisiltäkin ja olisin itse valmis uskomaan tuon selityksen.

        Tuota öljynkulutusta kun on esiintynyt kovin alhaisillakin kilometrilukemilla ja siihen ei ole auttanut männänrenkaiden vaihto, sillä sylinteri(t) olivat soikeita.

        Voiko sylinteri kulua soikeaksi 50tkm ajolla? Ehkä, mutta miksi se menee soikeaksi vain 1.8 litraisessa moottorissa mutta ei 1.6 litraisessa. Iskunpituus on molemmissa sama.

        Valurauta ei jousta, se halkeaa, menee rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valurauta ei jousta, se halkeaa, menee rikki.

        Olet oikeassa jos puhutaan saunapadasta.

        Moottorin lohko, vaikka englanniksi sanotaankin cast iron, on kuitenkin terässekoite joka on huomattavasti sitkeämpää tavaraa kuin saunapadan valurauta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa jos puhutaan saunapadasta.

        Moottorin lohko, vaikka englanniksi sanotaankin cast iron, on kuitenkin terässekoite joka on huomattavasti sitkeämpää tavaraa kuin saunapadan valurauta.

        Jokatapauksessa olet yrittänyt kertoa koko ajan, että sylinterit ovat jo tehtaalta lähtiessä soikeat. Tuskinpa vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokatapauksessa olet yrittänyt kertoa koko ajan, että sylinterit ovat jo tehtaalta lähtiessä soikeat. Tuskinpa vaan.

        No kerro ihmeessä sitten mikä se ongelma on.

        Ei kai tässä kysymys ole siitä että pitää vääntää ja vääntää, jos kerran tietoa on niin mikä sitten ne syö soikeiksi ne sylinterit, ja ilmeisesti vain yhden sylintereistä. Joskus jo hyvinkin alhaisilla kilometreillä.

        Jos ei esittämäni ajatus tunnu hyvältä niin kerro tosiaan missä se vika on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerro ihmeessä sitten mikä se ongelma on.

        Ei kai tässä kysymys ole siitä että pitää vääntää ja vääntää, jos kerran tietoa on niin mikä sitten ne syö soikeiksi ne sylinterit, ja ilmeisesti vain yhden sylintereistä. Joskus jo hyvinkin alhaisilla kilometreillä.

        Jos ei esittämäni ajatus tunnu hyvältä niin kerro tosiaan missä se vika on.

        Älä suotta hermostu. Minä olen vain minä enkä enää väitä vastaan.

        Olen kyllä kuullutkin erään moottorikoneistajan sanoneen, että hän oli kokeillut ottaa nissanin laatikkoa hieman ulospäin moottorista, koska öljynkulutus oli ongelmana. Ei perustellut asiaa sen kummemmin, mutta syynä oli varmaan sitten se lohkon muodon muutos. Toimenpide ei ollut kuitenkaan auttanut yhtään. En tiedä sitten, oliko myös kunnostanut sylinterit ja mitä kaikkea oli tehnyt.... En tähän nyt muuta osaa sanoa...

        Mutta sulle vaan kiitostokset, koska juttu on pysynyt asiallisena koko ajan!


    • Anonyymi

      Osta halpa koko moottori 1.5 purkuautosta. Laitat paikalleen ja korjailet rauhassa toisenkin kuntoon.

      • Anonyymi

        Vielä parempi on suoraan ajosta ostettu jossa leima loppu tai muuten pidetty autoa huonosti. Yleensä näissä on tekniikka kunnossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä parempi on suoraan ajosta ostettu jossa leima loppu tai muuten pidetty autoa huonosti. Yleensä näissä on tekniikka kunnossa

        Karvalakki malli on tehty Suomen markkinoille, urpoille!😭😭😭😭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karvalakki malli on tehty Suomen markkinoille, urpoille!😭😭😭😭

        Kuljetko sinä ihan täysillä valoilla?


    • Anonyymi

      No onneton rimpula on, vain perseaukinen tai laihialainen ostanu tuollaisen???😁😁😁

      • Anonyymi

        Tunge ne hymiös sinne!!!!


    • Anonyymi

      Porasin oman 1.6l primerani ylikokoon 2.3l ja laitoin kehittelemäni turbon niin perstuntumalta tehoa on lisää. Haastavinta oli löytää tarpeeksi iso poranterä.

      • Anonyymi

        Mikäs noin turhauttaa?


      • Anonyymi

        Joskus kultaisella 90-luvulla mopopojat käyttivät ilmaisua pytyn poraus, kun koneistivat kakstahti PV: een sylinteriä isommaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe