Sähköketjusahan ongelmat

Anonyymi

Minulla on kaksi sähköllä toimivaa ketjusahaa, joissa molemmissa on sama vika.
Eli sähkömoottori pyörii ja ottaa kierroksia hyvin, mutta teräketju ei liiku. Käsin se kyllä liikkuu. Pystyykö kotikonstein korjaamaan ja mistä se vika voisi johtua. Kun on halpismerkeistä kyse, niin korjaamoon ei kanattaisi niitä viedä. Merkit ovat Deuzer ja B&D.

28

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Keskipakokytkin ei jostakin syystä toimi. En ole tuollaiseen törmännyt polttomoottorisahojen kanssa, mutta ne ovat olleet Stihlejä ym.

      • Anonyymi

        Ei niissä mitään keskipakokytkintä ole.
        Moottorin akselilla vinohammaspyörä metallia joka pyörittää isompaa muovi hammaspyörää,
        josta ajan/kovan käsittelyn johdosta katoaa nuo hampaat. Tuossa muovipyörässä on tuo ketjua
        pyörittävä ketjupyörä yleensä kiinteästi kiinni.
        vaseliiniakin varman joskus ollut voiteluaineena.


    • Anonyymi

      Kiitos kommenteista. Minulla on kyllä molemmista sahoista räjäytyskuva, joissa on Deuzerissa nimi: suuri ratas. Tuntuu aika järkettömältä, että se on muovia. Sehän taitaa käytännössä tarkoittaa sitä, että minun on turha lähteä sitä sahaa purkamaan ja etsimään ko osaa? Kumma, että kestäminen on näin heikkoa, lähinnä lautoja olen sahaillut.

      • Anonyymi

        Kuiva puu (vedättää) sahatessa huomattavati enemmän kun tuore etenkin jos ketju tylsä !!


      • Anonyymi

        Huskuun näyttäis kustantavan noin 52.oo €


    • Anonyymi

      "Keskipakokytkin ei jostakin syystä toimi. En ole tuollaiseen törmännyt polttomoottorisahojen kanssa, mutta ne ovat olleet Stihlejä ym."

      Ja tässä Suoli24:n ammattimetsurin asiantuntevaa kommentointia

      • Anonyymi

        Miten niin?

        Polttomoottorikäyttöisessä sahassa on juurikin keskipakokytkin, ammattimetsurit käyttävät polttomoottorisahoja.

        Oma kommentointisi on lähinnä nettitrollien tasoa ja olet ilmeisen onneton muutoinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin?

        Polttomoottorikäyttöisessä sahassa on juurikin keskipakokytkin, ammattimetsurit käyttävät polttomoottorisahoja.

        Oma kommentointisi on lähinnä nettitrollien tasoa ja olet ilmeisen onneton muutoinkin.

        Minkä takia mielestäsi sähkösahassa olisi keskipakokytkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä takia mielestäsi sähkösahassa olisi keskipakokytkin?

        Minkä takia mielestäsi ammattimetsuri käyttäisi sähkösahaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä takia mielestäsi sähkösahassa olisi keskipakokytkin?

        Tuo oli minulta illalla ajattelematon kommentti. Sähkösahahan lähtee käyntiin nappia painamalla, eikä siinä tarvita keskipakokytkintä jolla saadaan nykysahat käymään tyhjäkäyntiä ilman että ketju liikkuu.
        Polttomoottorisahahan on työläs? käynnistää, ja turvasäännöistä oikaiseminen käynnistyksessä on vaarallistakin.
        Mitään herjaa ei kommentissani ollut. Odottelen vielä sähkösahojen kehitystä kunnes siirryn niihin. Nykyiset ovat vielä liian painavia, ja akku tyhjenee liian nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli minulta illalla ajattelematon kommentti. Sähkösahahan lähtee käyntiin nappia painamalla, eikä siinä tarvita keskipakokytkintä jolla saadaan nykysahat käymään tyhjäkäyntiä ilman että ketju liikkuu.
        Polttomoottorisahahan on työläs? käynnistää, ja turvasäännöistä oikaiseminen käynnistyksessä on vaarallistakin.
        Mitään herjaa ei kommentissani ollut. Odottelen vielä sähkösahojen kehitystä kunnes siirryn niihin. Nykyiset ovat vielä liian painavia, ja akku tyhjenee liian nopeasti.

        Minulla on verkkovirralla toimiva sähkösaha. Se on omakotitontilla hyvä vehje. Ei ole ylimääräistä painoa ja lähtee aina käyntiin kun painaa kahvasta, ei käy turhaa tyhjäkäyntiä. Bensakoneen ongelma on aina se että kun harvoin käyttää niin saa nykiä käyntiin 'riittävästi'.


    • Anonyymi

      Milloinkahan bensasahoihin saadaan aikaiseksi sähköstartti, että niissäkin olisi automaattinen sammutus tyhjäkäynnillä kuten autoissa. Toimisivat suoraan liipaisimesta kuten sähkösahat konsanaan. Eikä tarvittaisi sitä hassua keskipakokytkintäkään... Sitten minäkin voisin harkita bensasahaa...

      • Anonyymi

        Se tyhjäkäynnillä sammuminen on yleinen ns. ominaisuus bensasahoilla. Käynnistyspuoli on vielä ongelma, varsinkin talvella.
        Kyllä kehitys näyttää siltä että käyttökelpoiset sähkösahat tulevat aikaisemmin kuin helppokäyttöiset bensasahat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tyhjäkäynnillä sammuminen on yleinen ns. ominaisuus bensasahoilla. Käynnistyspuoli on vielä ongelma, varsinkin talvella.
        Kyllä kehitys näyttää siltä että käyttökelpoiset sähkösahat tulevat aikaisemmin kuin helppokäyttöiset bensasahat.

        Joo, se sammuminen tyhjäkäynnillä on jo nykyisinkin niissä, mutta ei starttaa uudelleen kaasuliipaisimmesta :D :D :D


      • Anonyymi

        Pitää olla starttimoottori ja akku. Että silleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää olla starttimoottori ja akku. Että silleen.

        Eipä enää kehityspanoksia kannata uhrata polttomoottorisahoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä enää kehityspanoksia kannata uhrata polttomoottorisahoihin.

        Akkusahalla ei koskaan voi tehdä työtä tehokkaasti koska käyttö loppuu kun akku loppu, on leikkimistä kaikilla akkusahoilla.

        Koskaan ei tule akkukäyttöistä sahaa jolla pärjää 150 eur uutena maksaman oikean moottorisahan mukana.


    • Anonyymi

      Toi sähkösahaongelma on turvakytkin juttu.

      korjaus helppo

      • Anonyymi

        Joo, kääntää sen takapotkusuojan takaisin taka-asentoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kääntää sen takapotkusuojan takaisin taka-asentoon.

        Käänsin, ei auttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käänsin, ei auttanut.

        Mitäpä tuon kanssa jahkailee, avaa sahan ja katsoo mikä siellä on vikana. Vika on varmaan nähtävissä ihan silmin katselemalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä tuon kanssa jahkailee, avaa sahan ja katsoo mikä siellä on vikana. Vika on varmaan nähtävissä ihan silmin katselemalla.

        Anteeksi, että erehdyin kysymään. Luulin, että täältä löytyy joku ammattimies tai saman kokenut, joka pystyy kokemuksesta kertomaan, mistä on kysymys. Kun kyse on halpissahoista, niin korjaamolle niitä ei kannata viedä. Hain tietoa siitä, onko kyse helposta vai hankalasta asiasta. Toki asiallisia vastauksia on myös tullut ja näyttää sille, että korjaaminen ei ole vaihtoehto. Jos avaa, niin ei sitä välttämättä vielä katsomalla tiedä, miten hankala se on korjata. Osatkin voi olla hakusessa. Minull ei ole kokemusta kovin paljon koneiden korjaamisesta. Tuossa joku kirjoitti takapotkusuojasta. Sen kyllä tarkistin, mutta olisihan voinut olla kyse jostain samantyylisestä asiasta, jota en olisi oivaltanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi, että erehdyin kysymään. Luulin, että täältä löytyy joku ammattimies tai saman kokenut, joka pystyy kokemuksesta kertomaan, mistä on kysymys. Kun kyse on halpissahoista, niin korjaamolle niitä ei kannata viedä. Hain tietoa siitä, onko kyse helposta vai hankalasta asiasta. Toki asiallisia vastauksia on myös tullut ja näyttää sille, että korjaaminen ei ole vaihtoehto. Jos avaa, niin ei sitä välttämättä vielä katsomalla tiedä, miten hankala se on korjata. Osatkin voi olla hakusessa. Minull ei ole kokemusta kovin paljon koneiden korjaamisesta. Tuossa joku kirjoitti takapotkusuojasta. Sen kyllä tarkistin, mutta olisihan voinut olla kyse jostain samantyylisestä asiasta, jota en olisi oivaltanut.

        Kyllä se avata kannattaa, näkee heti jos on rattaat pa*kana, takaisin kasaan ja ser-asemalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi, että erehdyin kysymään. Luulin, että täältä löytyy joku ammattimies tai saman kokenut, joka pystyy kokemuksesta kertomaan, mistä on kysymys. Kun kyse on halpissahoista, niin korjaamolle niitä ei kannata viedä. Hain tietoa siitä, onko kyse helposta vai hankalasta asiasta. Toki asiallisia vastauksia on myös tullut ja näyttää sille, että korjaaminen ei ole vaihtoehto. Jos avaa, niin ei sitä välttämättä vielä katsomalla tiedä, miten hankala se on korjata. Osatkin voi olla hakusessa. Minull ei ole kokemusta kovin paljon koneiden korjaamisesta. Tuossa joku kirjoitti takapotkusuojasta. Sen kyllä tarkistin, mutta olisihan voinut olla kyse jostain samantyylisestä asiasta, jota en olisi oivaltanut.

        Sinullahan sahan ketju liikkuu. Jos takapotkusuoja on päällä, ketju ei liikahdakaan, ainakaan bensasahoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinullahan sahan ketju liikkuu. Jos takapotkusuoja on päällä, ketju ei liikahdakaan, ainakaan bensasahoissa.

        Juuri näin. Rukaset kädessä sitä ketjua pystyy liikuttamaan.

        Miksi sitä ryhtyisin avaamaan, jos ainoa vika on rattaat paskana. Ennenkuin tuli totaalipysähdys, se saattoi joskus tehdä sen, ettei ketju liikkunut. Kun pysätti sahan ja yritti uudestaan, se saattoi toimia pitkäänkin. Jos rattaat on paskana, niin miksi se välillä kuitenkin toimi. Taidan ihan uteliaisuudesta avata se sahan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Rukaset kädessä sitä ketjua pystyy liikuttamaan.

        Miksi sitä ryhtyisin avaamaan, jos ainoa vika on rattaat paskana. Ennenkuin tuli totaalipysähdys, se saattoi joskus tehdä sen, ettei ketju liikkunut. Kun pysätti sahan ja yritti uudestaan, se saattoi toimia pitkäänkin. Jos rattaat on paskana, niin miksi se välillä kuitenkin toimi. Taidan ihan uteliaisuudesta avata se sahan.

        Rattaiden lisäksi vika voi olla myös ketjujarru ja pysäytys -mekanismissa.


    • Anonyymi

      Halpismerkit on yleensä huonosti tehtyjä, eli hajoaa normaalissa käytössä, ei saa osia.

      Mutta ihan turhaan kysyt jos et ole itse edes tutkinut sahaa.

      Oletko irroittanut edes sivukoppaa, vetorattaan puolelta? Sen irroitus muuten kuuluu sahan huoltoon koska sahanpuru pitää poistaa ajoittaa sieltä. Koskee kaikkia sahoja joissa teräketju.

      • Anonyymi

        Kyllä olen ja usein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe