Luin, että Ilmo Juhani Liljeroos -tiimi on tehnyt tämän viikonlopun ristikon. Tiimiltä on odotettavissa varsin mielenkiintoinen ristikko.
Jos otan esille joitakin itselleni ongelmallisia vihjeitä, toivon, että kukaan ei anna niihin suoria vastauksia ennen 2.5.2020. En halua nyt ärsyttää tällä säikeellä ketään.
Minusta kuitenkin voimme yrittää antaa hienovaraisia apuvinkkejä ongelmakohtiin. Mielestäni apuvinkkien antamista ei millään tavalla voi pitää vääränä.
Tiimi tekee toisinaan ristikosta ns. ristikon anatomia, mutta ei suinkaan jokaisesta laatimastaan IS:n kovisristikosta. Harkitsen, teenkö vastaavankaltaisen omani.
IS 23.5.2020
81
1147
Vastaukset
- Anonyymi
Kysykää vaan. Vastailen kykyjeni mukaan. Saatan kirjoittaa vastaukset kryptisesti (esim. takaperin), jotta ei voida syyttää tekijänoikeus rikoksesta. Niäknn vion krioitjata.
Ihan hauska ajatus, vaikka en minä niin aioi toimia. Mutta annanpa ihan leikillisen arvuuttelun, mitähän mahdan tarkoittaa tällä: MÄWNH ( 3).
- Anonyymi
Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Ihan hauska ajatus, vaikka en minä niin aioi toimia. Mutta annanpa ihan leikillisen arvuuttelun, mitähän mahdan tarkoittaa tällä: MÄWNH ( 3).
Ei toi ainakaan rauni ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei toi ainakaan rauni ole.
Ei. Mitähän se 3 siinä vihjaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei. Mitähän se 3 siinä vihjaa?
Päivänselvä JYTKE on Tapsalla päällä. Perjantaipullo on siis löytynyt taas aivan liian aikaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päivänselvä JYTKE on Tapsalla päällä. Perjantaipullo on siis löytynyt taas aivan liian aikaisin.
Sana oikein, tulkinta väärin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sana oikein, tulkinta väärin.
Sohvan alle ei saa kurkkia ennen iltaa ja sittenkin vasta saunan kälkeen :D
Alan kyllä pian syvästi vihata tämän tiimin ristikoita. Elokuva- ja tv-sarja triviaa on taasen yli tarpeen. Muutaman kerran olen jo kiroillut tämän ristikon parissa, kun pitänyt goolata mistä ihmeen Tv-sarjasta tai elokuvasta on kyse.
Pääkuvassa Idris Elba - hänet sain haettu Googlen kuvahaulla.
Viimekri päähahmona oli Vera Stahndhopin esittä.
Perä perää kaksi kiroilua aiheuttavaa ristkkoa perä jälkeen.- Anonyymi
Google tiesi kertoa että tyyppi on joskus listattu maailman seksikkäimmäksi mieheksi. Kaippa sillä meriitillä jo ristikon pääkuvaan pääsee vaikka vaatteet päällä.
Pee & Äs: Kuvahaulla piti tosiaan selvittää täysin tuntematon naama. Kiitos Googlen minun ei tarvitse tunnustaa etten tunnista kyseistä henkilöä. Tuo ristikko jää ikuisesti sarjaan ratkaisemattomat mysteerit.
No kyllä olennaiset asiat löytyivät Wikipediasta. Ilman Googlen kuvahakua ja Wikipediaa tästä ristikosta olisin tuskin selvinnyt. Piti olla Wikipedia pitkään esillä.
No sieltä Idris Elbaan liittyvät kaikki faktat kyllä löytyivät, joten Wikipedia auttoi todella paljon.
Sitä vaan minulla nousee hyvin äkkiä ärtymys, kun hirveän usein tämä porukkaa laittaa ristikkoon elokuva- ja tv-sarja triviaa. Tiedän, että nimimerkki Happonen toisessa foorumissa ärtyy ihan samasta asiasta, joten en ole tämän ärtymyksen kanssa yksin.
Kun ärtymykseni väheni, alkoi ratkonta sentään sujua ja ristikko alkoi tuntua kivemmalta. Oli tässä hyviä oivallusvihjeitäkin. Lopuksi siis nauttikin ristikosta.Sain siis tämän kokonaan ratkottua, joskin en toistaiseksi ole hoksannut seuraavan vihjeen logiikkaa:
ÖTÄ VÄÄN! ( 4)
Jos joku tuon on jo keksinyt, en toivo, että sitä kukaan kertoo tässä vaiheessa.
Yritän pohtia sitä myöhemmin. Uskon, että se jossakin vaiheessa selviää.Keksin edellisessä säikeessä mainitun vihjeen logiikan - tai ainakin luulen keksineeni. Minua ei haittaa, vaikka jotain joku paljastaakin. Itse voin antaa lisävinkkejä, mutta en sen enempää.
Jos sen verran vinkkaa, että vaakasuoraan alkaviin sanoihin saa Wikipediasta avun. Pystysuoraan alkavat sanat ovat jotain ihan muuta.
- Anonyymi
Voisikohan joku auttaa Rampea Sanariksen foorumissa:
"Minulle se on pahimmasta päästä, koska minulla ei ole mitään käsitystä pääkuvan tyypistä."
Voisiko joku neuvoa valokuvaamaan/skannaamaan kuva. Sitten rajaamalla kuva ja lopuksi lähettämällä kuva Googlen kuvahakuun. Näin siksi, että Sanariksen foorumissa ei helpolla tällaista apua heru. Mielestäni ei ole uudelleen vihjeittämistä neuvoa Googlen kuvahaun käyttöä. Neuvosin itse, mutta en halua siellä käydä.
Nimeä ei parane mainita.
Ehkä Rampe itse keksii asian myöhemmin, mutta ei pieni auttaminen kai kellekään liian ylivoimaista ole.
En ole muuten kokeillut, miten hyvin tablet-laitteella tai kännykällä otettu kuva toimisi Google kuvahaussa. Ongelmana valokuvaamisessa on se, että on erittäin vaikea saada laite oikeaan kulmaan. Jos on väärässä kulmassa, kuva vääristyy. Tosin Android-laitteelle saa esim. ibisPaintX-ohjelman, jolla saa korjattua vääristymät.
Jos laittaa Googlen kuvahakuun mobiililaitteella otetun valokuvan, kannattaa korjata ensin vääristymät ja leikata kuvasta pois kaikki turhat. Näin Googlen haku toimii parhaiten. Tämä on ehkä hyvä kertoa Rampellekin, jos nyt joku viitsisi häntä auttaa. Rampe on kiva kaveri. Pidin ja pidän hänestä.
Kun minulla oli valmiiksi digikuva, siinä ollut vääristymiä ja tarkkuus oli optimaalinen, etsitty henkilö löytyi helposti.- Anonyymi
Miksi pyydät muita auttamaan? Voithan sinne itsekin ohjeet kirjoittaa. Älä käytä omaa nimeäsi.
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pyydät muita auttamaan? Voithan sinne itsekin ohjeet kirjoittaa. Älä käytä omaa nimeäsi.
Ongelmana on se, että helposti joku tunnistaa tyylini. Yli vuosi sitten käytin yhtä nimimerkkiä, mutta minut tunnistettiin sen takaa.
Kun tunnistettaisiin, syntyisi turhaa hälyä ja voisin saada Sanariksen niskaani.
Ja ihan periaatesyistä en halua sinne itse mitään kirjoittaa.
Näistä syistä en halua itse sinne kirjoittaa ohjeita.Anonyymi kirjoitti:
Rampe kuten esim. nimimerkki Elva ovat oikein kivoja persoonia, joita olisi kiva vähän jelppiä. He ihmettelevät silloin tällöin myös outoa meininkiä.
- Anonyymi
Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Ongelmana on se, että helposti joku tunnistaa tyylini. Yli vuosi sitten käytin yhtä nimimerkkiä, mutta minut tunnistettiin sen takaa.
Kun tunnistettaisiin, syntyisi turhaa hälyä ja voisin saada Sanariksen niskaani.
Ja ihan periaatesyistä en halua sinne itse mitään kirjoittaa.
Näistä syistä en halua itse sinne kirjoittaa ohjeita.Miksi pyydät muilta sellaista, jota et itse halua tehdä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pyydät muilta sellaista, jota et itse halua tehdä?
Tilannetta voi verrata siihen, että vaimoni ei voi mennä kauppaan kun kuuluu erityiseen riskiryhmään. Sanariksen foorumiin kirjoittaminen on minulle liian suuri riski.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilannetta voi verrata siihen, että vaimoni ei voi mennä kauppaan kun kuuluu erityiseen riskiryhmään. Sanariksen foorumiin kirjoittaminen on minulle liian suuri riski.
Mitähän sinulle voisi tapahtua? Siis sellaista, mitä ei ole jo tapahtunut.
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän sinulle voisi tapahtua? Siis sellaista, mitä ei ole jo tapahtunut.
Henkilökohtainen hyökkäys sivustoani vastaan.
Minusta olisi ollut järkevää, jos Heli Kärkkäinen olisi laittanut kuvan päälle henkilön nimen. Siten olisi säästytty ihan turhalta Google kuvahaun kanssa leikkimiseltä. Kyllä ristikossa silti ihan tarpeeksi haastetta on. Nyt jotkut "kiduttavat" itseään sillä, että yrittävät ratkoa ristikkoa mahdollisimman pitkälle ilman henkilön nimen tietämistä. Joillakin henkilöillä on nimittäin tapana välttää minkään apuneuvon käyttämistä niin pitkälle kuin mahdollista.
Toivon, että vastaavissa tilanteissa laitetaan kuvan yhteyteen lisätietota, jotta ratkojat voisivat keskittyä itse ratkontaan eikä epäolennaiseen henkilön etsimiseen.- Anonyymi
Jos minä ja joku toinen ei tunnista jotakuta ristikkotyyppiä niin ei se tarkoita että siihen pitäisi nimi laittaa valmiiksi. Varmasti moni leffafriikki tunnisti sen sexipöxyn ja onnea siitä heille. Säästivät etsimisen vaivan. Ehkä jo huomenna tulee vastaan ristikko missä on juuri minun harrastushistoriaani liittyvä tuttu image ja pääsen "ohituskaistalle" verrattuna muihin :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos minä ja joku toinen ei tunnista jotakuta ristikkotyyppiä niin ei se tarkoita että siihen pitäisi nimi laittaa valmiiksi. Varmasti moni leffafriikki tunnisti sen sexipöxyn ja onnea siitä heille. Säästivät etsimisen vaivan. Ehkä jo huomenna tulee vastaan ristikko missä on juuri minun harrastushistoriaani liittyvä tuttu image ja pääsen "ohituskaistalle" verrattuna muihin :)
Ihan mahdoton tehtävä 80-vuotiaalle henkilölle käyttää Googlen kuvahaku site, että lähettää siihen kuvan. En usko, että kukaan muu kuin ikänsä tietotekniikan kanssa räplännyt ikäihminen siinä onnistuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Histis-ristikoissa henkilö on mainittu. Histis-ristikko on tosin keskivaikea ristikko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan mahdoton tehtävä 80-vuotiaalle henkilölle käyttää Googlen kuvahaku site, että lähettää siihen kuvan. En usko, että kukaan muu kuin ikänsä tietotekniikan kanssa räplännyt ikäihminen siinä onnistuu.
Markkinoilla lienee riittävästi ristikoita joihin 80-vuotiaan tekniset taidot ja kokemusosaaminen riittää. Yhden viikonlopun kovis voi jäädä väliin mutta vaihtoehtojahan piisaa. Kaikkien ei tarvitse osata ratkaista jokaista tehtävää. Sitä paitsi jos asia jää vaivaamaan niin kuva kannattaa teipata jääkaapin oveen kunnes sitten viikkojen päästä löytyy ratkaisu minkä jälkeen huomaa taas oppineensa pysyvästi jotain ihan uutta. Vuoden 2012 Golden Globe -voittaja saa ihan uutta tunnettuusbuustia Suomessa tuon ristikon myötä. Sivistyksen leviäminen ei liene huono asia sekään pitkässä juoksussa. Eihän?
Anonyymi kirjoitti:
Markkinoilla lienee riittävästi ristikoita joihin 80-vuotiaan tekniset taidot ja kokemusosaaminen riittää. Yhden viikonlopun kovis voi jäädä väliin mutta vaihtoehtojahan piisaa. Kaikkien ei tarvitse osata ratkaista jokaista tehtävää. Sitä paitsi jos asia jää vaivaamaan niin kuva kannattaa teipata jääkaapin oveen kunnes sitten viikkojen päästä löytyy ratkaisu minkä jälkeen huomaa taas oppineensa pysyvästi jotain ihan uutta. Vuoden 2012 Golden Globe -voittaja saa ihan uutta tunnettuusbuustia Suomessa tuon ristikon myötä. Sivistyksen leviäminen ei liene huono asia sekään pitkässä juoksussa. Eihän?
Taatusti harmittaa, jos tulee ostaneeksi lehden R-kioskilta ja huomaa, että ristikon ratkonta pysähtyy kuin seinään, kun ei tunne kuvan henkilöä. Varmaan muutama kirosana tulee päästettyä, jos lehden tuli ostaneeksi.
- Anonyymi
Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Taatusti harmittaa, jos tulee ostaneeksi lehden R-kioskilta ja huomaa, että ristikon ratkonta pysähtyy kuin seinään, kun ei tunne kuvan henkilöä. Varmaan muutama kirosana tulee päästettyä, jos lehden tuli ostaneeksi.
80-vuotiailla lienee jo asiat oikeassa perspektiivissä. Kun pula-ajat ja nälät on kärsitty niin ehkä yksi hankala ristisanatehtävä ei enää tunnu missään. Sisukkaimmat saattavat jopa innostua niin että soittavat jollekin aseveljelle kysyäkseen kuulumiset ja samalla ohimennen myös Idris Elban epikriisin.
Eipäsku cv:n eli ansioluettelon. Anonyymi kirjoitti:
80-vuotiailla lienee jo asiat oikeassa perspektiivissä. Kun pula-ajat ja nälät on kärsitty niin ehkä yksi hankala ristisanatehtävä ei enää tunnu missään. Sisukkaimmat saattavat jopa innostua niin että soittavat jollekin aseveljelle kysyäkseen kuulumiset ja samalla ohimennen myös Idris Elban epikriisin.
Eipäsku cv:n eli ansioluettelon.Nykyhetken 80 vuotias oli jatkosodan aikaan pikkulapsi. Hyvä jos osasi kävellä. ;). Sotalapseksi Ruotsiin saattoi päätyä. Tuskin kilauttaisi Ruotsin kaverille. Nykyhetken kavereille Suomessa saattaisi kilauttaakin.
Tämän trion ristikon suhteen aiempi tilanne, jossa jouduin käyttämään Googlen kuvahakua oli Martti Ristinen. Ristikossa oli kolme henkilökuvaa; Martti Ristinen, Riku Nieminen ja Lauri Tilkanen.
Riku oli kaikille tuttu, mutta moni oli vaikeuksissa Lauri Tilkasen kanssa. Ei olisi ollut suuri helpotus silloinkaan laittaa nimet esille kuvan päälle.
Ei ristikon pääkuva mielestäni mikään Google-tehtävä saisi olla. Jos tuntee entuudestaan henkilöt, siitä on ihan hirveän iso nopeutus ratkontaan.- Anonyymi
Matti Ristinen on yksi Suomen suosituimpia näyttelijöitä. Symppisnaamansa takia hän sopii melkein mihin tahansa rooliin. Saman voisi melkein sanoa myös Lauri Tilkasesta. Niemisen akan poika taas on melkein kaikkien tuntema munamies, olikohan Putouksessa tai jossain vastaavassa leikissä pärjäten siellä hyvin.
Laitoin tästä Googlen kuvahausta juttua sivustollenikin: https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/is-viikonloppu-23-24-5-2020/#post-18846
Saatan laittaa vähän teknistä opastusta, miten Google kuvahaun kanssa tulee menetellä.- Anonyymi
Kiitos! Tekniikkaa kannattaa opettaa pala palalta, koska aina tulee uusia mukaan joilla sormi menee helposti suuhun tai nenään vaikka sitä ei nyt korona-aikana pitäisi harrastaakaan.
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos! Tekniikkaa kannattaa opettaa pala palalta, koska aina tulee uusia mukaan joilla sormi menee helposti suuhun tai nenään vaikka sitä ei nyt korona-aikana pitäisi harrastaakaan.
Ajattelin demota asiaa Markku Aleninen eräässä mainoslehdessä olevalla kuvalla. Testasin, että Markku Alen todella kyseisellä kuvalla löytyi. Kysyn mainoslehden asiakaspavelusta ensin, saanko käyttää kuvaa.
Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Ajattelin demota asiaa Markku Aleninen eräässä mainoslehdessä olevalla kuvalla. Testasin, että Markku Alen todella kyseisellä kuvalla löytyi. Kysyn mainoslehden asiakaspavelusta ensin, saanko käyttää kuvaa.
Kysyin asiaa Iltalehdeltä, sillä kuva on esillä https://www.iltalehti.fi/autot/a/2011100514509060
Lisäksi sivullani on kuvaruutukaappauksessa viittaus juuri em. Iltalehden artikkeliin.
- Anonyymi
Mielenkiintoinen ristikko. Vasen alakulma, kiinnostaa vinkit?
- Anonyymi
Minä autan mielelläni. Rosen sukunimi on Kennedy, Jeesus säälinee ja tietoja syötetään. Skat on kiva korttipeli. Miekkailija on ihan härö juttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä autan mielelläni. Rosen sukunimi on Kennedy, Jeesus säälinee ja tietoja syötetään. Skat on kiva korttipeli. Miekkailija on ihan härö juttu.
Hyvät vinkit. Nöyrä kiitokseni. Taitaa mennä nyt.
Mikä lasketaan vasemmaksi kulmaksi. Jos se päätetään vihjeeseen "tuottaa" vasemman alakulman vihjeet ovat suoria vihjeitä vihjeeseen lukuun ottamatta vihjettä "UHDISTAS", jota kaiketi pitäisi nimittää ns. rakennevihjeeksi - jekkuvihje se noin kansanomaisesti on.
Vihjeestä "tuottaa" oikealle on kaksi hieman ovelaa vihjettä.
Enempää en uskalla vihjata. En edes sitä, mitä oveluutta vihjeissä on kuten en uskalla kertoa, mitä oveluutta on vihjeessä "UHDISTAS".
Tein nyt yleisen opastuksen siihen, miten saa Android-laittella valokuvasta siistityn kuvan Chromen kuvahakuun:
https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/ohjeita-googlen-kuvahaun-kayttamiseen-mobiililaitteissa/
Tuo on toistaiseksi salasanasuojattu. Salasanaa voi sivustoltani kysellä. Poistan sanasanan, jos eräs firma hyväksyy Markku Alenin kuvan käyttämisen sivuillani.- Anonyymi
Kello viisi ja kuin vedenpintaa. Hiljainen on pääni ulappa tähän aikaan.
- Anonyymi
Onko lainattu Claes Anderssonin runokokoelmasta? Vaiko Tuomas Anhavaa?
- Anonyymi
Kun kello on viisi, se on aika. Kuin vedenpintaa on aaltoviiva. Näin aivoni ajattelevi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun kello on viisi, se on aika. Kuin vedenpintaa on aaltoviiva. Näin aivoni ajattelevi.
Hyvä vahvistus. Mörkö vinkkaus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä vahvistus. Mörkö vinkkaus
Mietipä missä maajoukkueessa hän pelaa?
- Anonyymi
Ketähän sitä on tällä nimellä kutsuttu?
- Anonyymi
Juu luulen tietäväni henkilön
- Anonyymi
Henkilön nimi kylläkään ei tule ratkaisusanaksi.
- Anonyymi
Nonnii tietenkin näin se menee
- Anonyymi
Olen stilettiä kulmausta kovasti pohtinut, se vain kesken. Sanojakin ollut mutta ei yhteensopivia ei sitten millään. Täytyy apuja kysellä.
- Anonyymi
Täytyy todeta, että ilet on stilettiä ja pää tyhjänä on varmaan ideaton.
Voisko joku auttaa Sanariksen foorumissa nimimerkkiä Jiikoo:
""Harmituksen paikka, että lähimmät lehtipisteet ovat (luullakseni) 46 tai 48 kilometrin päässä tästä kuusten katveessa nököttävästä pakopaikastani. Ristikoita olen etsinyt IS-nettilehdestä turhaan."
En kyllä ymmärrä, miten joku voi olla löytämättä IS:n nettilehdestä ristikoita. Olisin avulias jos voisin. Ei minulla ole mitään antipatioita esim. Jiikoon suhteen eikä useimman muunkaan. Vain eräät kommentoijat ovat sellaisia, joita vieroksun.- Anonyymi
Onhan ihmepalsta jos siellä työkseen pörräävät ei osaa jeesata polulta poikenneita takaisin harrastuksensa pariin. Taitaa se oma innostuskin olla aika teennäistä jos auttamishalua ei löydy. Toisekseen, eikö tuollaiset "mistä löydän ristikoita" -kysymykset pitäisi pystyä ratkaisemaan jo etusivulla jostain UKK:sta ennen kuin edes foorumiin pääsee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan ihmepalsta jos siellä työkseen pörräävät ei osaa jeesata polulta poikenneita takaisin harrastuksensa pariin. Taitaa se oma innostuskin olla aika teennäistä jos auttamishalua ei löydy. Toisekseen, eikö tuollaiset "mistä löydän ristikoita" -kysymykset pitäisi pystyä ratkaisemaan jo etusivulla jostain UKK:sta ennen kuin edes foorumiin pääsee.
Mitä tarkoittaa:
"UKK:sta ennen kuin edes foorumiin pääsee." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa:
"UKK:sta ennen kuin edes foorumiin pääsee."UKK = Usein Kysytyt Kysymykset
FAQ = Frequently Asked Questions
Ristikkofoorumissa pitäisi heti kättelyssä olla ohjeet siihen mistä ristikoista kiinnostuneet voi nykyään aivojumppaa itselleen hankkia ettei sitä tarvitse erikseen kysellä. Anonyymi kirjoitti:
UKK = Usein Kysytyt Kysymykset
FAQ = Frequently Asked Questions
Ristikkofoorumissa pitäisi heti kättelyssä olla ohjeet siihen mistä ristikoista kiinnostuneet voi nykyään aivojumppaa itselleen hankkia ettei sitä tarvitse erikseen kysellä.Ihan hyvä pointti. Ehkä tarvis itsekin tuota soveltaa. On minulla listaa ilmaisristikoista, mutta voisin tuoda esille muutamia edullisia maksullisia vaihtoehtoja.
Ai niin, ristikot kyllä tarvinnevat IS Extran tilaamista.
Ei taida löytyä IS:n normaaleilta nettisivuilta eikä IS:n sovelluksesta.
Tässä osoite, josta pitää kertoa : https://www.is.fi/lehti/
Jos ei ole tilausta ja klikkaa jotain lehteä, eikä ole tilannut, tulee seuraavaksi tilaussivu.
Ei ole kallis, joten ehkä sen hankkimista voi suositella Jiikoolle.- Anonyymi
Lueskelin Sanariksen foorumin vastaavaa säiettä. Jiikoo ei halua tilata digilehteä kuukaudeksi. Digilehdessä on kyllä viikon varrella paljon muutakin kuin kovis.
Maanataina esim. Histis-joka on usein mielenkiintoinen.
Kukin taplaa tyylillään. Minä en voisi harkita paperisen IS:n ostamista.- Anonyymi
Nykyään taitaa olla jo R-kioskeja joihin ei lehtien painettuja irtonumeroitakaan enää toimiteta syystä että niiden kysyntä on hiipunut eikä myynti riitä kattamaan edes kuljetuskustannuksia.
Siksi paperien rapinaa kaipaavien kannattaa tietää kätsy kikka millä edesauttaa haluamansa lehden irtonumeron löytämistä.
Lyhyt oppimäärä:
1) hakeudu selaimella sivulle lehtipiste.fi
2) kirjoita oikean ylälaidan hakuun lehden nimi, esim. Mökkiristikot
3) napsauta uusimman löydetyn numeron kansikuvaa
4) klikkaa linkkiä 'Katso lähimmät lehtipisteet joihin tuote toimitettu'
Näet kartalle sijoitettuna ne lehtiä myyvät kaupat joihin haettu lehti on toimitettu sen irtonumeron julkaisupäivänä. Joskus turhia kilometrejä ei voi silti välttää koska tuokaan kikka ei näytä kauppojen varastosaldoja lehtien osalta vaan ainoastaan sen että haettua lehteä ja sen uusinta numeroa on toimitettu hyllyyn vähintään 1 kpl. Nopeat syövät hitaat ja joskus hitaimmille sanotaan että "Sorry lad - that magazine is sold out!"
Irtonumeroiden pysymistä kivijalkakauppojen valikoimissa voidaan auttaa ostamalla lehtiä. Jos lukeminen ei hotsita niin vaikkapa vain korokkeeksi tyynyn alle tai tukemaan sitä terassin huojuvaa pöytää, missä saunan jälkeen on tapana hetki niitä huurteisia pitää.
-Rentouttavaa kesää, suomalaiset-
"Irtonumeroiden pysymistä kivijalkakauppojen valikoimissa voidaan auttaa ostamalla lehtiä."
Minä olen tässä asiassa maksimaalisesti toimimassa sen puolesta, että lehdet häviävät kivijalkakaupasta. Ristikoita en paperisina ratko enää lainkaan. En edes sairaalan odotushuoneessa siellä olevia lehtiä. Otan niistä valokuvan ja ratkon valokuvasta. Kun odotusaika päättyy, ristikon voi ratkoa kotona loppuun asti. Digitaalisesti tallennetun kahden sivun jättiristikon voi ratkoa vlempisohvassa istuen, junassa, kaupan kassajonossa seisten, ratikassa, lentokoneessa, vessanpöntöllä istumassa (jopa lentokoneen vessan pöntöllä istuen), ! Siis ihan kaikkialla. Yritäpä samaa paperilehden kanssa - ei vaan onnistu! Digilehdessä on sitäpaitsi arkisto, josta ei hevin ristikot lopu kesken - käytännössä ehdit kuolla ennen kuin lehden ristikot loppuvat.- Anonyymi
Aika erikoinen kanta sinulla. Jos kaikki toimisivat tuolla lailla, ei ristikoita löytyisi kuin ristikkolehdistä. Ei kaikilla ole varaa tablet-laitteeseen.
- Anonyymi
Jopa lentokoneen vessassa ristikkolehteen voi huoletta pyyhkiä. Yritäpä samaa tabletilla - saattaa käydä kalliiksi!
Jos kaikki lopettaisivat lehtien irtonumeroiden ostamisen ja ne katoaisivat katukuvasta niin veikkaan että kipeä niiaus tulisi lehtiä kustantavien firmojen tulokseen.
Esimerkkinä voisi mainita perinteikkään Urheilulehden. Se siirtyi jokunen vuosi sitten pelkästään tilattavaksi lehdeksi ilman irtonumeromyyntiä. Jonkin ajan päästä todennäköisesti maksavien asiakkaiden määrä putosi kriittisen rajan alle ja lehden oli pakko palata takaisin hyvin varustettujen lehtipisteiden hyllyille.
Eiköpä tuo samainen logiikka toimine myös ristikkolehtien suhteen. Paperin rapistelijoita kaivataan vielä pitkään. Anonyymi kirjoitti:
Jopa lentokoneen vessassa ristikkolehteen voi huoletta pyyhkiä. Yritäpä samaa tabletilla - saattaa käydä kalliiksi!
Jos kaikki lopettaisivat lehtien irtonumeroiden ostamisen ja ne katoaisivat katukuvasta niin veikkaan että kipeä niiaus tulisi lehtiä kustantavien firmojen tulokseen.
Esimerkkinä voisi mainita perinteikkään Urheilulehden. Se siirtyi jokunen vuosi sitten pelkästään tilattavaksi lehdeksi ilman irtonumeromyyntiä. Jonkin ajan päästä todennäköisesti maksavien asiakkaiden määrä putosi kriittisen rajan alle ja lehden oli pakko palata takaisin hyvin varustettujen lehtipisteiden hyllyille.
Eiköpä tuo samainen logiikka toimine myös ristikkolehtien suhteen. Paperin rapistelijoita kaivataan vielä pitkään.Onhan se kyllä meikäläisenkin etu, että on paperin räpistelijöitä. Jos ei ole paperinräpistelijöitä, IS Extrankin tulevaisuus on uhattuna. No IS on siinä mielessä kyllä hyvässä asemassa, että sitä ostellaan satunnaisesti. On myös minun kannaltani tärkeätä, että moni ostaa IS:n vain ristikoiden takia. Jos ei ostaisi, IS:n ristikkotuotantoa vähennettäisiin. Näin minullekin IS:n arvo ristikkolehtenä romahtaisi.
Onhan niitä ristikoita päivä- ja aikausilehdissä. Ilta-Sanomilla ja Suomen Kuvalehdestä on laajat arkistot, joissa ristikoita kyllä riittää.
Tablet-laiteeen saa n. satasella. Halvin laite riittää ristikoiden ratkontaan, joskin tarvitsee vähän lisätarvikkeita. Hinta tulee äkkiä takaisin, jos ratkoon vaikka viikonvaihteen, maanantain, tiistain ja torstain ristikot.Kyllä kai IS, Hesari ja Suomen Kuvalehti digilehtiä kustantaa jatkossakin. Unohtui mainita Hesarin digiarkistot. Niistäkin löytyy paljon ristikoita. Hesarin ristikoihin ei tosin ratkaisua voi lähettää digitaalisesti.
Toki tarvitaan myös niitä, jotka ostavat paperilehtiä. Minä nyt vain itse en kuulu em. lehtien paperilehden ostajiin. Vaimo tilasi paperisen sanomalehden. On se uutisten selailuun nopeampi käyttöliittymä.Jos haluaa osallistua palkintokisoihin, mielestäni IS on siihen tarkoitukseen Suomen paras ristikkolehti.
Viikon varrella on isoja rahapalkintoja ja todella paljon ristikoita, joita voi palkintokisaan lähettää. Ajalla 19.-23.5.2020 oli mahdollisuus osallistua 20 kpl ristikon palkintokisaan. Ylimääräisenä tonnin helatorstairistikko, joten normiviikolla on 19 kpl pankintoristikoita Mantan erikoinen muuna ristikkona sekä sudokut ja muut tehtävät. IS Extra vetää kyllä vertoja hinta/ristikko erillisille ristikkolehdille.
Jos uusien ristikkojen lisäksi ratkoo vanhoja ristikkoja, ristikkolehdet ovat paljon kalliimpi sijoitus kuin IS Extra. Lisäristikoita kun täytyy lähetä koluamaan divareista, joissa esim. Iisakin Ristikot klasiikot on n. 2,5 €/kappale.
Halvimmaksi osallistua tulee toki kirjelähetys, sillä ainakin osaan ristikoista voi samaan kirjekuoreen laittaa useamman ristikon tiedot. Niin teen silloin tällöin.
Ristikkolehden kanssa joutuu odottelemaan niin kauan, että saa ratkottua kaikki lehden ristikot, joilla haluaa palkintokisoihin osallistua. IS:n kohdalla niin ei tarvitse tehdä. Sykli on nopeampi. Minulle siis IS Extra on paras tällä hetkellä käytettävissä oleva ristikkolehti.
Toki välillä Punaisen Pelikaanin kanssa olisi hyvä haastaa itsensä. Siinä on vaikeampia ristikoita kuin IS:ssä.Teenpä vertailua Iisakin Ristikot -lehteen. Lehden kestotilauksella yksi lehti on vajaat 3€. Lehdessä on muistaakseni n. 20 kpl ristikoita. Hinta/ ristikko on samaa luokkaa kuin IS Extrassa.
Mutta jos lasketaan yhteen palkinnot, IS:n Extran palkintopotti on moninkertainen!
Kuukaudessa IS:ssä on n. 80 kpl ristikoita - siis noin nelinkertainen määrä verrattuna Iisakin Ristikoiden ristikkomäärään. Toki Iisakin ristikossa keskimääräinen vaikeusaste on korkeampi.
Punaisessa Pelikaanissa muistaakseni on n. 30 ristikkoa ja se ilmestyy joka toinen kuukausi. Viikkoa kohden on siis neljä ristikkoa - n. 20% IS Extran ristikkotarjonnasta. Toki keskimääräinen vaikeusaste on korkeampi.
IS Extrassa on siis n. 4-5 kertaa enemmän ristikoita/ kuukausi kuin perinteisessä ristikkolehdessä. Hintakin tosin on melkein saman verran isompi.
IS Extra on siis ristikoiden määrän suhteen ja palkintosumminen suhteen aivan ylivertainen verrattuna erillisiin ristikkolehtiin.- Anonyymi
Jos taas haaveilee saavansa voiton lähettämästään vastauksesta niin monet IS:n ristikoista on perustasoa ja siksi osallistujia lienee runsaasti jolloin voiton osuminen arvonnassa on myös hankalampaa. Sanavarastoiltaan kokeneemmat ratkonee vain superhankalia ristikoita ja napsivat sieltä harrastukselleen useimmin myös voittoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos taas haaveilee saavansa voiton lähettämästään vastauksesta niin monet IS:n ristikoista on perustasoa ja siksi osallistujia lienee runsaasti jolloin voiton osuminen arvonnassa on myös hankalampaa. Sanavarastoiltaan kokeneemmat ratkonee vain superhankalia ristikoita ja napsivat sieltä harrastukselleen useimmin myös voittoja.
Totta. Tekstiviestillä osallistuminen on rahastusta.
IS:n kovikseen tulee varmaan joskus suhteellisen vähän vastauksia, mutta palkinnon arvo on vain 100 € ja osumistodennäköisyys siinäkin pienempi kuin PuPessa tai Iisakin Ristikoiden vaikeissa ristikoissa. PuPessa voiton mahdollisuutta laskee se, että jokainen kirjain on oltava oikein.
Unohdin maanantain ristikot. Niissä viisi palkintoristikko ja viisi muuta ristikkoa eli kymmenen.
Normiviikolla on siis n 30 kpl ristikoita, joista 23 palkintoristikkoa. Sudokuita ja sudokuiden kaltaisia tehtäviä on n. 18 kpl. Yhteenstä tehtäviä/ viikko on n. 50 kpl.
Suhdeluku ristikkolehtiin on siis ilmoittamaani n. 1 1/2 parempi. Ja palkintojen määrä/ tavallinen viikko n. 3500 € - vrt. Iisakin ristikot 800 €/lehti. Kuukausitasolla palkintokilpailujen yhteisarvo on n. 14.000 €. Päälle satunnaiseti 1000 € lisäkisat. Toukokuun palkintojen yhteisarvo n. 15.000 €!IS Extrassa on siis n. 4-5 kertaa enemmän ristikoita/ kuukausi kuin perinteisessä ristikkolehdessä. Hintakin tosin on melkein saman verran isompi.
Tuo on siis väärin. Lehdessä on 4-8 kertaa enemmän ristikoita/ kuukausi ja hinta/ristikko jää reilusti alle ristikkolehtien - ja päälle saa ilmaista luettavaa.- Anonyymi
"ja päälle saa ilmaista luettavaa"
Tällä viitattaneen erityisesti horoskooppiin ja sarjakuviin :D
- Anonyymi
Heli Kärkkäisellä on vihjeiden sijoittelussa vasemmassa reunassa vähän samaa ongelmaa kuin 16.5.2020 ristikossa. Vihje MÖRKÖ on lähes ruudun verran korkeammalla kuin siihen liittyvä ratkaisusana. Jos ratkaisusanaan liittyvää yläviivaa jatkettaisiin vasemmalle, vihjeen MÖRKÖ alareuna hipaisisi viivaa. Vihje ei kuitenkaan ole ihan siinä, missä sen suositusten mukaan tulisi olla. Vihjesanan pitäisi olla niin lähellä siihen liittyvää ratkaisusanaa kuin se kussakin tilanteessa on mahdollista.
- Anonyymi
Jäikö tästä vielä epäselvyyksiä? Koska tämä on merkitty kolmitähtiseksi, tästä saattaa tulla laatijatiimiltä anatomia, joten minun ei ole syytä tästä analyysiä tehdä. Vinkkejä voi antaa, jos niitä vielä tarvitaan.
Voiskohan joku kysyä, onko tästä tulossa anatomia. Jos ei ole, olisi aikaa väsätä oma vihjeanalyysi. En siihen kyllä ryhdy, jos laatijatiimiltä tulee anatomia.
Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Voiskohan joku kysyä, onko tästä tulossa anatomia. Jos ei ole, olisi aikaa väsätä oma vihjeanalyysi. En siihen kyllä ryhdy, jos laatijatiimiltä tulee anatomia.
Tähän tuli kommenttina jolkulta, että ei tule anatoimiaa sekä sanat "- anna mennä vaan".
Kun tarkastelin ristikkoa, huomasin, etten muista, mihän idea oli vihjeellä TOAU. Muistikuvani oli, että mikään kohta ei jäänyt hämäräksi, mutta nyt en keksinytkään tämän vihjeen ideaa.
En tästä kovin kattavaa tee. Saahan siihen tarvittaessa lisäyksiä.Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Tähän tuli kommenttina jolkulta, että ei tule anatoimiaa sekä sanat "- anna mennä vaan".
Kun tarkastelin ristikkoa, huomasin, etten muista, mihän idea oli vihjeellä TOAU. Muistikuvani oli, että mikään kohta ei jäänyt hämäräksi, mutta nyt en keksinytkään tämän vihjeen ideaa.
En tästä kovin kattavaa tee. Saahan siihen tarvittaessa lisäyksiä.Muistin. Hiivatti kanssa kun samaa vihjettä piti pohtia kahdesti.
- Anonyymi
Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Muistin. Hiivatti kanssa kun samaa vihjettä piti pohtia kahdesti.
Luulen, että kyseessä on tinaus. Eikö olekin jännää!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulen, että kyseessä on tinaus. Eikö olekin jännää!
Kyse oli vain siitä, että en heti muistanutkaan, millä logiikalla se tulee. No logiikat on merkittävään osaan selitetty sivulla
https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/ristikot/vihjeanalyysit/ilta-sanomat-23-5-2020-kovis/
Analyysin tekeminen ilman laatijatiimin tarkistusta saattaa johtaa siihen, että aivan kaikkia merkitystasoja ei tule huomioitua. Onko vihjeessä huutomerkki tai kysymysmerkki, on myös merkittävä asia. Yhteen vihjeeseen olisi itse laittanut huutomerkin, vaikka tiimi ei sitä laittanutkaan.
Ainakaan Sanariksen foorumissa ristikosta ei ole suuremmin kyselty enkä ole yhtään lisäystä tehnyt. Jos täällä on lisäysten tarvetta, voin lisäyksiä laittaa.
Yksi kysymys, jota en analyysiini ollut laittanut, on esitetty. Sen ja erään muun vihjeen lisäsin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä792793Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2931610Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461517- 871361
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4011329Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3961273Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381017Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik2969Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329854Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden254822