Opetelkaa elämään eläkkeenne mukaan

Anonyymi

Minulla jää käteen verojen jälkeen eläkettä 1070 euroa. Vaimollani 800 euroa.
Vuokraan menee 512 euroa asumistuen jäljeen. Minä maksan sen.

Sen lisäksi maksan autostani 130 euroa kuukaudessa. Se on ostettu velaksi. Kuukaudessa keskimäärin maksan autovakuutusta ja autoveroa n. 60 euroa. Bensoihin menee n.30 euroa. Joten minun eläkkeestäni jää muihin menoihin kuukaudessa n. 340 euroa.

Ei siis ihme että rahaa jää säästöönkin.

Vaimo ostaa ruoat, jota kuluu kk.:600 euroa.

Meillä jää kuukaudessa noin 500 euroa rahaa säästöön tai turhuuksiin.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Nyt takapihalle juomaan aamukahveet.

10

707

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

"Vaimo ostaa ruoat, jota kuluu kk.:600 euroa."

Suurtuhlaajat...

• Anonyymi

Noh joo. Itselläni jää osa-eläkettä nettona 1112€ Tosin en ole töissä, joten en sen päälle saa mitään muuta. Noh perusasumistukea tulee jotain satku. Osa-eläkeläinenhän ei ole oikeutettu eläkeläisten asumistukeen, joka käsittääkseni on suurempi.

Joka tapauksessa. Asumiskulujen jälkeen jää reilu 500 "tuhlailuun". Ihan tyytyväinen olen, varsinkin kun nyt korona-ajan takia tulevaisuus näyttää työntävän rahaa ovista ja ikkunoista. Perusteluni mokomalle:

Nyt työttömyys on nousussa eli palkatkaan eivät tule hirveästi nousemaan, koska aina löytyy halvempi työntekijä.

Elinkustannukset tulevat kuitenkin pakostakin nousemaan. Huono juttuko? Ehei. Eihän meidän indeksiin vaikuta palkat kuin 20% mutta elinkustannukset 80%

Tosin voi olla, että pian huomataan: "Hei, se epäoikeudenmukainen taitettu indeksi pitää välittömästi korjata."

• Anonyymi

Minä saan erilaisia eläkkeitä n 500 euroa.Sillä elän hyvin kun ei enää tarvitse maksaa vaimon yletöntä elämää avioeron takia. Teen kuitenkin vielä työtä josta saan vuodessa tuloa n 5000 euroa. Polvet sököt,ohitusleikkaus vuosi sitten,taspaino-ongelmia ,toinen silmä sokeutunut, nivustyrä sun muuta pientä. Nyt tietysti eristyksissä iän vuoksi tämän pyrolyysin takia.Mistähän minun pitäisi valittaa kun asun omassa mökissä enkä ole ikinä saanut muita tukia kuin nyt tuon 200 euron kansaneläkkeen. Niin kauan kuin pystyn konttaamaan ,niin pysyn leivässä ja lämpö tulee haloista jotka teen. Lisäksi ostan vaimolta tilan itselleni kokonaan kun sekin puolikas häipyi.Siihen käytän säästöjä vuosien varrelta.Ruokakulut ovat n 100 euroa kuussa kun on ne omat perunat.
      Valitettavasti säilykelihat pilattiin kepun jalostuslaitoksessa,olisi niillä nyt käyttöä.Onneksi ei ole enää lehtimaksuja kun ei pysty lukemaan niitä hullujen lehtiä eikä käymään postilaatikolla.

• Anonyymi

Isot eläke teillä,taitaa olla ansioonsidonnainen eläke.
      Kansaneläke täysimääräisenä 622e/kk,tällä kun vielä elättää 4 alaikäistä lasta.
      saa pikaisen usein hakea täyspäistä tukea sosiaalituesta,takaan että saa täyttää
      kuukausittain tukilappuja ja toimitaaa tiliotteita sosiaalitoimistoon.Kotioloissa riittää työtä,josta sadon korjaa tulevat isokenkät hallituksessa,eläkeissään.
      Kannataa mennä Lapinlumille hiihtelemään,ei koskaan tiedä mikä "Älyn"välähdys
      hiihtäessä tulee,saataa tuppeensahattukin sulaa.

• Anonyymi

Hae takuueläkettä se on noin 840€ kk.

• Ei se eläkeläisen asumistuki ole välttämättä kovin paljon suurempi, minulla nousi peräti lähes 7/kk kun vaihtui (oma kerrostalokolmio).
      Jos nyt pärjää mutta entäs sitten jatkossa jos ja kun alkaa tulla sairauksia joita iän mukana väistämättä usein tulee. Lääke- ja hoitokulut voi nousta todella suuriksi ja silloin voi saada niihin toimeentulotukea. Mutta jos on säästänyt tilille niin nuo säästöt pitää käyttää ensin eli tilille ei ole järkevää säästää. Säästää kyllä kannattaa mutta tuo on syytä ottaa huomioon siinä miten säästää, muitakin sikoituskeinoja on kun sukanvarsi joka sekin on järkevämpi kun koroton tili, kohta kai pankit alkaa vaatia maksua rahojen säilyttämisestä tilillä.

• Anonyymi

Hyvin olen elänyt eläkkeeni mukaan eli olen jatkanut samanlaista eläkeläisen elämää kuin töissä ollessa jo 10 vuotta eikä tunnu talous ahdistavan yhtään. Kun on kohtuu palkalla tullut mukavasti toimeen, niin se onnistuu eläkkeelläkin. Kun perheessä on vielä toinen samanmoinen henkilö, niin voi ostella mitä mielii ja viettää samanlaiset lomat kuin aikanaan töissä ollessa. Rahan käytön kanssa pitää tietysti olla tarkempi eli karsia ne turhuudet pois ja viettää ihan tavallisen ihmisen elämää.
      Ei siis varsinaisesti tarvitse kitsastella mistään.

• Anonyymi

Kun ei harrasta etelän matkoja eikä juopottele ylettömästi viinaa eikä polta tupakkaa niin tavallisen rivityöläisen eläke riittää ihan hyvin elämiseen ja harrastuksiinkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun ei harrasta etelän matkoja eikä juopottele ylettömästi viinaa eikä polta tupakkaa niin tavallisen rivityöläisen eläke riittää ihan hyvin elämiseen ja harrastuksiinkin.

Minä olen käynyt kerran vuodessa Espanjassa, vaikka eläke on käteen 1190€ , otan äkkilähtöjä joita saa edeullisesti.

• Anonyymi

Kyllä tonnilla elää' hyvin elä'kkeellä.Itsekkin pärjännyt vaikka menee ulosottoon 140€ vielä 7 vuotta kuussa.Ei ole pakko asua siellä missä vuokrat pilvissä ja ei se kuulu edes perusoikeuksiin suomessa.Minulla 74neliön kämppä ja vuokra sähköineen ja lämmityuksineen 320€

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4503
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      61
      3425
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      115
      2616
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      115
      2575
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      128
      2474
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      42
      2085
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2027
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      224
      1783
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1667
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1638
    Aihe