http://jultika.oulu.fi/Record/nbnfioulu-202005212049 "Tutkielmassa selvitetään, miten Carl Barksin luoman ja Don Rosan käyttämän Kultu Kimallus -sarjakuvahahmon emansipaatio muodostuu suhteessa Roope Ankka -hahmoon ja kahden eri tekijän luoman ankkauniversumin toimintaympäristöön.
Kultu on antropomorfinen feminiiniseksi tulkittu ankka, jolla on ambivalenssi suhde maskuliinisena käsitettyyn Roopeen. Barksin ja Rosan kulttuurisissa teksteissä hahmojen sukupuolta rakentavat butlerilaiset performatiivit ja sukupuolen performatiivisuus ironisoivat normatiivisia käsityksiä sukupuolesta. Ironia kyseenalaistaa patriarkaattisia arvoja ja sukupuolta muodostavia, normatiivisia sääntömääräytyneitä sukupuolen merkityksenmuodostusprosesseja."
ankkahahmojen feminiinisyys, maskuliinisuus ja emansipatorisuus Carl Barksin ja Don Rosan sarjakuvis
Anonyymi
2
953
Vastaukset
- Anonyymi
Onko sulla yhtään kaveria?
- Anonyymi
Kuulostaa nollatutkimukselta mutta ehkä tekijällä on kivaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854940- 402401
- 902359
- 1912330
- 1331929
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj231788- 1781550
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161451Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3461243- 351146