Miten ihmeessä Lieksaan saa enemmän nuoria, jos opiskelu vaihtoehdot on näin mitättömät. Haluaisin muuttaa takaisin Lieksaan, kun viihdyn täällä. Täältä vaan ei löydy töitä ja opiskelu vaihtoehdot on näin köyhät.
automaatioasentaja
kokki
koneautomaatioasentaja
lähihoitaja
merkonomi
prosessinhoitaja, kemiantekniikka
prosessinhoitaja, paperiteollisuus
sähköasentaja
talonrakentaja
Opiskelu Lieksassa
61
184
Vastaukset
- Anonyymi
Muuallakin voi opiskella kuin täälläLieksa nimisessä peräreiässä, turha tänne on jäädä norkoilemaan.
- Anonyymi
Miksi kaikki hyvä on siellä "Muualla"? Kaikki työtkin ovat siellä, kaikki hyvännäköiset naiset ja kaikki mahattomat miehetkin. Luulin Lieksaa onnelaksi, kun kuumien leveyspiirien kuumimmat ja mustimmat uroot asettautuivat taloksi tänne ja tuntuivat viihtyvän, mutta ei, se onnela onkin siellä "Muualla". Sinne rientävät kaikki ja jos ei kuka älyä lähteä, sitä ihmetellään ja toivotaan hänenkin lähtevän "Muualle". Niin että tervemenoa vain ite kullekin, lähetään kaikki käskäessä "Muualle".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi kaikki hyvä on siellä "Muualla"? Kaikki työtkin ovat siellä, kaikki hyvännäköiset naiset ja kaikki mahattomat miehetkin. Luulin Lieksaa onnelaksi, kun kuumien leveyspiirien kuumimmat ja mustimmat uroot asettautuivat taloksi tänne ja tuntuivat viihtyvän, mutta ei, se onnela onkin siellä "Muualla". Sinne rientävät kaikki ja jos ei kuka älyä lähteä, sitä ihmetellään ja toivotaan hänenkin lähtevän "Muualle". Niin että tervemenoa vain ite kullekin, lähetään kaikki käskäessä "Muualle".
Minä muutin jo muualle. Lieksaan on täältä matkaa noin sata kilsaa ja se saa toistaiseksi riittää. Jos lieksalaisia alkaa parveilla täällä muualla liikaa niin sitä välimatkaa saadaan kyllä lisääkin.
- Anonyymi
Näitä kaikkia on jo muutenkin liikaa. Koulutetaan vai opettajien työllistämiseksi. Jos venäläisiä ei olisi niin paljon kuin on , eipä varmaan kannattaisi muu kuin lähihoitaja koulutus. Sekin on kärsinyt inflaation, kun kaikki halukkaat pääsevät ilman muuta. Silmissä siintää vain valkoinen työpuku ja helppo työ. Todellisuus on ihan toinen, mummojen hoitoa vanhainkodeissa ja/tai mummojen asunnoissa kiertely.
- Anonyymi
Voisi vähän kärjistää että kukaan täysipäinen nuori ei jää tänne vaan häipyy lopullisesti siinä lukion tai amiksen jälkeen, Lieksalla ei ole tarjota mitään sellaista mitä ei löytyisi monin kerroin Joensuusta ja muista isommista kaupungeista.
Joo, mutta jos Lieksa haluaisi houkutella nuoria, se panostaisi tällaisiin asioihin. Nykyisellään Lieksa haluaa houkutella vain vanhuksia ja päästä nuorista eroon.
- Anonyymi
JokaAlanAsiantuntija kirjoitti:
Joo, mutta jos Lieksa haluaisi houkutella nuoria, se panostaisi tällaisiin asioihin. Nykyisellään Lieksa haluaa houkutella vain vanhuksia ja päästä nuorista eroon.
Tulevaisuudessa kaikki on toisin. Kaiken kierouden esimerkki vihreiltä ja joten kuteensa myös sd. puolueelta tämä valkoposkihanhijupakka. Aivan naurettavaa typeryyttä se on metsästystä vastustavien taholta. No, ei paljon naurata. Itkettäisi jos olisin itkuihminen. En ole kumpaakaan. En itku, en tyhjän nauraja.
Siis itkunaurakaamme koko maailman hulluudelle. - Anonyymi
Jos ja jos ja jos. Ei se ole ihan niin, että jos Lieksa haluaisi. Kyllä nuori ihminen osaa jo itsekin miettiä minkälaisessa ympäristössä hän haluaa opiskella ja vapaa-aikaansa viettää.
Minua ei jaksa kiinnostaa todellakaan pätkääkään joku rupinen perähikiän käpykylä, jossa harrastaminen on tunkkaista junttimeininkiä ja bilepaikat jonkun "Vännin" tasoa. Sinä oot ihme äijä, naamallaan joka asiassa. Sinä et tajuu mitään nuorten ajatusmaailmasta.
Pidä tunkkis! Anonyymi kirjoitti:
Jos ja jos ja jos. Ei se ole ihan niin, että jos Lieksa haluaisi. Kyllä nuori ihminen osaa jo itsekin miettiä minkälaisessa ympäristössä hän haluaa opiskella ja vapaa-aikaansa viettää.
Minua ei jaksa kiinnostaa todellakaan pätkääkään joku rupinen perähikiän käpykylä, jossa harrastaminen on tunkkaista junttimeininkiä ja bilepaikat jonkun "Vännin" tasoa. Sinä oot ihme äijä, naamallaan joka asiassa. Sinä et tajuu mitään nuorten ajatusmaailmasta.
Pidä tunkkis!Kiitos hyvästä vastauksesta. Pidän tunkin! Jossain kai niihen junttiennii on harrasteltava tunkkasia juttujaan niin harrastellaan sitten tiällä rupisessa perähikiässä. Pakko myönttöö sitten jotta en mie kyllä ennee ymmärräkkää nykyajan nuorissoo.
- Anonyymi
Eihän täällä voi opiskella muuta kuin elämän kovaa koulua. Nyt lukion päätyttyä armeijaan ja välittömästi pois täältä muualle opiskelemaan. Tänne ei kannata jäädä kenenkään . Ankea Käpykylä eihän tänne jää muut kuin ne joiden on syystä tai toisesta ihan pakko. No onhan tälläkin tietysti hyvä jonkun olla etuvartiossa.
- Anonyymi
Oikeassa olet ettei tänne kannata työttömäksi jäädä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeassa olet ettei tänne kannata työttömäksi jäädä.
On paljon antoisampaa ja komeampaa oleilla työtä vailla siellä "Muualla", eivätpähän ole tutut ja kylän ukot ja akat näkemässä sitä alennustilaa. Voi sitten kotiseudulla käydessä ohimennen mainita, miten hyvin menee ja että kyllä kannatti lähteä "Muuanne".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On paljon antoisampaa ja komeampaa oleilla työtä vailla siellä "Muualla", eivätpähän ole tutut ja kylän ukot ja akat näkemässä sitä alennustilaa. Voi sitten kotiseudulla käydessä ohimennen mainita, miten hyvin menee ja että kyllä kannatti lähteä "Muuanne".
Kaada ittelles vaan. Kummasti se vaan jaksaa kaivaa sinunkin napaas jos joku uskaltaa nostaa repun pykälään ja hakeutua sinne missä on työtä ja tulevaisuutta. Onhan se tietysti kipee paikka jos käy niinkun sulle kävi. Läksit Ruotsiin, sait Göteborgissa pataas ja tulit maitojunalla takas Lieksaan, työttömäks. Johan sellanen kyrsii ketä tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaada ittelles vaan. Kummasti se vaan jaksaa kaivaa sinunkin napaas jos joku uskaltaa nostaa repun pykälään ja hakeutua sinne missä on työtä ja tulevaisuutta. Onhan se tietysti kipee paikka jos käy niinkun sulle kävi. Läksit Ruotsiin, sait Göteborgissa pataas ja tulit maitojunalla takas Lieksaan, työttömäks. Johan sellanen kyrsii ketä tahansa.
Anteeksi vain, hyvä herra, Ruotsissa en ole edes käynyt koskaan. Työtä ja toimeentuloa on riittänyt ihan tämän kotikutoisen maamme kamaralla. Ihan yksi lysti missä asustaa, en tarvitse tavallista kummempia viihdykkeitä. Minun ikäluokkani on saanut ja tehnyt työtä elääkseen koska meillä ei ollut mitään ilmaista, eikä mitään rahanjakoa. Sen sai, minkä itse tienasi. Ei auttanut jäädä sohvalle odottelemaan seuraavaa rahalahetystä. Jopa koulutuksensakin kukin maksoi itse, lukukausimaksut, tarvikkeet, ruoka, asuminen, liikkuminen.
Mekin olimme ajallamme nuoria ja meillä oli omat ongelmamme ja juttumme, niinkuin nykynuorillakin. Meillä ei pääasia ollut ryyppääminen, musiikin räime eikä huumeet.
Silloin nuoret lähtivät Hesaan, Ruotsiin ei niinkään. Työtä sai mistä vain, osa jäi tänne kotiseudulle, sai työpaikan kunnalta, valtiolta, jotkut yksityiseltä. Ainakin kunnan ja valtion töissä oltiin eläkkeelle asti, oli varma toimeentulo ja eläke sitten aikanaan.
Vapaus on kunkin lähteä tai olla lähtemättä, jos siltä tuntuu. Nyt on vain jokaista paikkaa kyttäämässä satoja, ketä sitten lykästää. Jotkut ovat hakeneet työtä satoja kertoja, eikä mistään ole tullut minkäänlaista vastausta. Jotain osa-aikaista voisi saada mutta kuka sillä elää. Ei ole helppoa saada työtä, vaikka hakisi mistä. Tulevaisuus työtä vailla on kuin olisi ilman tulevaisuutta, majaili sitten missä hyvänsä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anteeksi vain, hyvä herra, Ruotsissa en ole edes käynyt koskaan. Työtä ja toimeentuloa on riittänyt ihan tämän kotikutoisen maamme kamaralla. Ihan yksi lysti missä asustaa, en tarvitse tavallista kummempia viihdykkeitä. Minun ikäluokkani on saanut ja tehnyt työtä elääkseen koska meillä ei ollut mitään ilmaista, eikä mitään rahanjakoa. Sen sai, minkä itse tienasi. Ei auttanut jäädä sohvalle odottelemaan seuraavaa rahalahetystä. Jopa koulutuksensakin kukin maksoi itse, lukukausimaksut, tarvikkeet, ruoka, asuminen, liikkuminen.
Mekin olimme ajallamme nuoria ja meillä oli omat ongelmamme ja juttumme, niinkuin nykynuorillakin. Meillä ei pääasia ollut ryyppääminen, musiikin räime eikä huumeet.
Silloin nuoret lähtivät Hesaan, Ruotsiin ei niinkään. Työtä sai mistä vain, osa jäi tänne kotiseudulle, sai työpaikan kunnalta, valtiolta, jotkut yksityiseltä. Ainakin kunnan ja valtion töissä oltiin eläkkeelle asti, oli varma toimeentulo ja eläke sitten aikanaan.
Vapaus on kunkin lähteä tai olla lähtemättä, jos siltä tuntuu. Nyt on vain jokaista paikkaa kyttäämässä satoja, ketä sitten lykästää. Jotkut ovat hakeneet työtä satoja kertoja, eikä mistään ole tullut minkäänlaista vastausta. Jotain osa-aikaista voisi saada mutta kuka sillä elää. Ei ole helppoa saada työtä, vaikka hakisi mistä. Tulevaisuus työtä vailla on kuin olisi ilman tulevaisuutta, majaili sitten missä hyvänsä.Olet siitä onnellisessa asemassa että et saanut isältä perintötyöpaikkaa Pankakosken tehtaalta, vaan ihan pärjäsit omin nokkinesi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vapaus on kunkin lähteä tai olla lähtemättä, jos siltä tuntuu. Nyt on vain jokaista paikkaa kyttäämässä satoja, ketä sitten lykästää. Jotkut ovat hakeneet työtä satoja kertoja, eikä mistään ole tullut minkäänlaista vastausta. Jotain osa-aikaista voisi saada mutta kuka sillä elää. Ei ole helppoa saada työtä, vaikka hakisi mistä. Tulevaisuus työtä vailla on kuin olisi ilman tulevaisuutta, majaili sitten missä hyvänsä.Vahvasti se kiukku (joku lapsellinen regressio) vaan tuosta edellisestä kommentistasi tunki esiin. Kommenttisi osoitti halpamaista suhtautumista kanssaihmisiin. Leimaat kaikki, ikäänkuin sinä olisit jotenkin parempi.
Mitä tulee työpaikan saamiseen niin siihen voi - todellakin - ihan itse vaikuttaa. Avainsana on koulutus. Meillä Suomessa ei koulutus ole varallisuudesta kiinni vaan kyvyistä ja halusta.
Alkuvaiheessa vanhempien kannustus on ensiarvoisen tärkeää, - ja toki se on sitä myöhemminkin. Tuohon kun lisää hiukan omaa tavoitteellisuutta, sinnikkyyttä ja kunnianhimoa niin paketti alkaa olla kasassa. Älyähän meillä on jokaisella, vai kuinka... ?
Meillä jokaisella, ihan jokaisella, on samat mahdollisuudet koulutukseen. Joku sitten vain valitsee sen helpomman tien.
Ollaan kovia kavereita ja tiukkoja mimmejä.
- P...eestä koko koulu; ja siihen suuntaanhan se lopulta meneekin, asenteen vauhdittamana. Ensin menee peruskoulu penkin alle, eikä lukion ovet avaudu, sitten nuokutaan vielä ammattiopinnot ala-arvoisesti ja loppuhan onkin nähtävissä työttömyystilastossa.
Jos joku nyhjää jotain ala-arvoista tai keskinkertaista, ja jää työttömäksi, niin sehän ei ole minun vikani. Eivät kaikki tee niin.
Mitä taas tulee siihen kovaan fyysiseen työntekoon niin minun ei ole sitä tarvinnut kokea. Arvostan vanhempieni tekemää työtä. He ovat käyneet läpi todella raskaan tien.
Se ei kuitenkaan velvoita minua kulkemaan samaa tietä, etenkään kun vanhempani ovat tehneet työtä myös sen eteen että minun tieni olisi kevyempi. Se on heidän toiveensa ja sen eteen minä teen työtä eli opiskelen. Tällä alalla on töitä kaikille valmistuville ja koko työura on opiskelua.
Olen sanonut sanottavani, en jatka keskustelua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vapaus on kunkin lähteä tai olla lähtemättä, jos siltä tuntuu. Nyt on vain jokaista paikkaa kyttäämässä satoja, ketä sitten lykästää. Jotkut ovat hakeneet työtä satoja kertoja, eikä mistään ole tullut minkäänlaista vastausta. Jotain osa-aikaista voisi saada mutta kuka sillä elää. Ei ole helppoa saada työtä, vaikka hakisi mistä. Tulevaisuus työtä vailla on kuin olisi ilman tulevaisuutta, majaili sitten missä hyvänsä.Että sinäkö ja sukupolvesi vain olette superonnistujia jotka olette tehneet kovasti haluamianne töitä parhaat paikat päältä valkaten, rikastuneet, rakentaneet tämän maan ja eläneet muutenkin onnettaren lempilapsina elämästä nauttien. Ja nyt kun olette aloillenne asettuneet kuka minnekin perähikiälle tai jonnekin käpykylään, niin ainoa Iloko on toimia pahanilman lintuna ja kauhistella kuinka muut ei saa töitä? Kummasti tämä maa vaan vieläkin toimii joten kyllä täällä töitä edelleen tehdään, työpaikkoja on tarjolla ja aina niihin joku valitaan. Luulen olevani tuoreempaa sukupolvea ja töitä meilläkin on ollut aina. Omat lapsetkin ovat aina työllistyneet hyvin. Vähän positiisempaa asennetta ja tulevaisuuden näkymiä olisi suoavampaa pitää yllä, koska siihen on hyvät edellytykset. Ei työt lopu kunhan opiskelee ja haluaa itselleen ammatin ja työpaikan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että sinäkö ja sukupolvesi vain olette superonnistujia jotka olette tehneet kovasti haluamianne töitä parhaat paikat päältä valkaten, rikastuneet, rakentaneet tämän maan ja eläneet muutenkin onnettaren lempilapsina elämästä nauttien. Ja nyt kun olette aloillenne asettuneet kuka minnekin perähikiälle tai jonnekin käpykylään, niin ainoa Iloko on toimia pahanilman lintuna ja kauhistella kuinka muut ei saa töitä? Kummasti tämä maa vaan vieläkin toimii joten kyllä täällä töitä edelleen tehdään, työpaikkoja on tarjolla ja aina niihin joku valitaan. Luulen olevani tuoreempaa sukupolvea ja töitä meilläkin on ollut aina. Omat lapsetkin ovat aina työllistyneet hyvin. Vähän positiisempaa asennetta ja tulevaisuuden näkymiä olisi suoavampaa pitää yllä, koska siihen on hyvät edellytykset. Ei työt lopu kunhan opiskelee ja haluaa itselleen ammatin ja työpaikan.
Palkka ja työ eivät liity toisiinsa välttämättä mitenkään, palkatonta ja osa-aikaista työtä teetetään koko ajan enemmän ja kilpailu vähenevistä oikeista työpaikoista kiristyy vuosi vuodelta. Nykyään edes koulutus ei takaa yhtään mitään, kouluja käyneiden työpaikkoihinkin on hirvittävät hakijamäärät ja moni akateeminenkin on työttömänä, tempputyöllistettynä tai muuten vaan hanttihommissa. Nykyään suhteilla on todella suuri merkitys työnsaannin kannalta, kymmeniä vuosia sitten töitä sai kun käveli työpaikan ovesta sisään ja esitteli itsensä. Automatisaatio tulee etenemään sellaista vauhtia tulevien vuosikymmenten aikana että sitä työttömyyden aaltoa ei pysty edes käsittämään kunnolla, perustulo joudutaan ottamaan käyttöön ennemmin tai myöhemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palkka ja työ eivät liity toisiinsa välttämättä mitenkään, palkatonta ja osa-aikaista työtä teetetään koko ajan enemmän ja kilpailu vähenevistä oikeista työpaikoista kiristyy vuosi vuodelta. Nykyään edes koulutus ei takaa yhtään mitään, kouluja käyneiden työpaikkoihinkin on hirvittävät hakijamäärät ja moni akateeminenkin on työttömänä, tempputyöllistettynä tai muuten vaan hanttihommissa. Nykyään suhteilla on todella suuri merkitys työnsaannin kannalta, kymmeniä vuosia sitten töitä sai kun käveli työpaikan ovesta sisään ja esitteli itsensä. Automatisaatio tulee etenemään sellaista vauhtia tulevien vuosikymmenten aikana että sitä työttömyyden aaltoa ei pysty edes käsittämään kunnolla, perustulo joudutaan ottamaan käyttöön ennemmin tai myöhemmin.
Missä maailmassa sinä elät? Jos saat ammattiopinnot kunnialla läpi niin kyllä koulutus takaa erittäin paljon. Huonoilla todistuksilla ja hankalalla asenteella voi akateeminenkin joutua kortistoon. Se maailma jossa sinä elät oli 50-60-70-luvuilla. Silloin raivostuttavin luuseri ja änkyräkin sai töitä, koska tarvittiin käsipareja. Sitä maailmaa ei enää ole, mutta siitä huolimatta on nykyisin vielä aika helppo löytää töitä jos on hyvät paperit ja oikea asenne. Työ vain on nykyisin toisenlaista. Hyvin monesti sosiaalisempaa ja siinä tilanteessa aikuisiän känkkäränkkä jää helposti työttömäksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä maailmassa sinä elät? Jos saat ammattiopinnot kunnialla läpi niin kyllä koulutus takaa erittäin paljon. Huonoilla todistuksilla ja hankalalla asenteella voi akateeminenkin joutua kortistoon. Se maailma jossa sinä elät oli 50-60-70-luvuilla. Silloin raivostuttavin luuseri ja änkyräkin sai töitä, koska tarvittiin käsipareja. Sitä maailmaa ei enää ole, mutta siitä huolimatta on nykyisin vielä aika helppo löytää töitä jos on hyvät paperit ja oikea asenne. Työ vain on nykyisin toisenlaista. Hyvin monesti sosiaalisempaa ja siinä tilanteessa aikuisiän känkkäränkkä jää helposti työttömäksi
Kuulostaa siltä että elät itse omassa kuplassasi, hyväosaisilla kuplautuminen on valitettavan yleinen ilmiö mutta varmaan ihan luonnollinen sellainen. Työpaikkailmoitusten määrästä ei voi vetää suoria johtopäätöksiä tänä päivänä, jos vaikka 5 vuokrafirmaa ilmoittaa saman työpaikan niin tilastoissa näyttää siltä että avoinna olisi 5 eri työpaikkaa. Lisäksi on olemassa myös lumetyöpaikkoja joita ei ole olemassakaan mutta joita laitetaan julkiseen hakuun jotta firma vaikuttaisi elinvoimaiselta, toisaalta joihinkin haussa oleviin oikeisiin työpaikkoihin on saatettu jo valita joku suhteilla mutta yleinen hakukierros tehdään vain muodon vuoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Että sinäkö ja sukupolvesi vain olette superonnistujia jotka olette tehneet kovasti haluamianne töitä parhaat paikat päältä valkaten, rikastuneet, rakentaneet tämän maan ja eläneet muutenkin onnettaren lempilapsina elämästä nauttien. Ja nyt kun olette aloillenne asettuneet kuka minnekin perähikiälle tai jonnekin käpykylään, niin ainoa Iloko on toimia pahanilman lintuna ja kauhistella kuinka muut ei saa töitä? Kummasti tämä maa vaan vieläkin toimii joten kyllä täällä töitä edelleen tehdään, työpaikkoja on tarjolla ja aina niihin joku valitaan. Luulen olevani tuoreempaa sukupolvea ja töitä meilläkin on ollut aina. Omat lapsetkin ovat aina työllistyneet hyvin. Vähän positiisempaa asennetta ja tulevaisuuden näkymiä olisi suoavampaa pitää yllä, koska siihen on hyvät edellytykset. Ei työt lopu kunhan opiskelee ja haluaa itselleen ammatin ja työpaikan.
Superonnistujia tässä ollaan, tottahan se on.
Meidän on pitänyt elää omillamme ja niin olemme tehneet. Vain kansakoulu oli ilmainen, lukioon ei kaikilla ollut varaa, nythän sekin on ilmainen.
Ei ollut työttömyyspäivärahoja, eikä kyllä ay: n vastaaviakaan, jos myöhemmin oli, se oli niin vähän, että ei sillä viikoakaan elänyt. Lapsilisät 4×vuosi. Ei ollut päiväkoteja, ei ilmaisia eikä maksullisia. Ei ollut asumistukea, asuttiin siellä, mihin oli varaa. Silti kaikilla oli jonkinlainen kämppä. Kannettiin vettä sisään ja ulos, puita pilkottiin ja kuskattiin uunien eteen.
Ei ollut soppalan lunkkua, vain kaikkein kurjimmat saivat jauhosäkin tai motin märkiä halkoja.
Silloin oli pakko olla työssä missä hyvänsä, muuten tuli hukka perimään.
Kukaan ei ollut pitkäaikaistyötön, ei ollut varaa lepäillä vuosikausia sohvan uumenissa.
Jos nykyiset vaikka kolmekymppiset joutuisivat yllä kuvattuun elämään, voisi tulla iso itku.
Todellakin olimme supersukupolvea, teimme duunia kuutena päivänä viikossa, rakensimme taloja ja maksoimme ne ilman mitään yht.kunnan apuja.
Hyvä on tietää juurensa, ei tällaista rahanjakoa ole aina ollut.
Töitä kyllä sai, jos ei ihan sitä, mitä halusi, niin jotain kuitenkin. Jopa ne, joilla ei ollut juurikaan koulutusta, saattoivat edetä ihan päällikkötasolle asti.
- Anonyymi
Lieksassa on paljon korkeastikoulutettuja koneinsinöörejä, joten koulutusta ei tarvita
Jokainen tarvitsee jonkin koulutuksen, jos meinaa tässä yhteiskunnassa töitä tehdä.
- Anonyymi
Jokainen tarvitsee jonkin koulutuksen, jos meinaa tässä yhteiskunnassa töitä tehdä.
Mitä mieltä sinä olet koneinsseistä? Olivat taas saaneet 3000 € perheillensä. Lisäksi vielä jotain "talonsa" kuluihin. Milloinkahan on meikäläisen vuoro saada jotain taloni kuluihin? Miten noin korkeasti koulatut miekkoset antavat kykyjensä valua viemäristä alas, ei vain löydy vartalolle sopivaa paikkaa elämässä, tai sitten se on jo löytynyt, se on tämä nykyinen. Sakki kyllä lisääntyy mutta pereensä pää jatkaa työtönnä oloaan. Ei ole rahasta pulaa. Mikähän lieneekään hintalappu loppuun kolmenkymmenen vuoden oleskelulle? Entä koko pesueen?
Inssin koulutus on, mutta eivät kai meinaa tehdä työtä tässä yhteiskunnassa. Tekisi mieli sanoa ja sanonkin, että ei jatkoon, jos edes vaihtoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä mieltä sinä olet koneinsseistä? Olivat taas saaneet 3000 € perheillensä. Lisäksi vielä jotain "talonsa" kuluihin. Milloinkahan on meikäläisen vuoro saada jotain taloni kuluihin? Miten noin korkeasti koulatut miekkoset antavat kykyjensä valua viemäristä alas, ei vain löydy vartalolle sopivaa paikkaa elämässä, tai sitten se on jo löytynyt, se on tämä nykyinen. Sakki kyllä lisääntyy mutta pereensä pää jatkaa työtönnä oloaan. Ei ole rahasta pulaa. Mikähän lieneekään hintalappu loppuun kolmenkymmenen vuoden oleskelulle? Entä koko pesueen?
Inssin koulutus on, mutta eivät kai meinaa tehdä työtä tässä yhteiskunnassa. Tekisi mieli sanoa ja sanonkin, että ei jatkoon, jos edes vaihtoon.Voisitko tehdä jotakin itsellesi? Alat olla aika rasittava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Inssin koulutus on, mutta eivät kai meinaa tehdä työtä tässä yhteiskunnassa. Tekisi mieli sanoa ja sanonkin, että ei jatkoon, jos edes vaihtoon.Älähän nyt noin pahasti sano koneinsseistä. Hehän ajavat meidän bussit ja hoitavat meidän vanhukset. Pitäähän heidän palkkansa saada.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisitko tehdä jotakin itsellesi? Alat olla aika rasittava.
Ikävät ja tosiasiat ovat aina vähän rasittavia. Kuitenkaan elämä ei ole koko ajan pelkkää vaaleanpunaista hattaraa, kaljan kittausta ja paskan jauhamista. Suurin osa elämisestä on rasittavaa, kuormittavaa ja valintoja.
Kaikkea ei voi kuitata olan kohautuksella ja toteamalla "ihan sama".
Kuka nyt tykkäisi kuulla mitään ikävää, helpompi todeta vain, ettei tuo minua koske, eikä vaikuta minun elämääni mitenkään. Kuitenkin kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Yritä sietää tai sitten älä lue, jätä aina joku kierros väliin, sen voit tehdä itsellesi, kun ahdistaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisitko tehdä jotakin itsellesi? Alat olla aika rasittava.
Minäkö rasittava? Minusta koneinssit ovat rasittavia. Nehän syövät sinun ja minun jääkaapistani, ajelevat meidän maksamillamme fillareilla, asuvat meidän kustantamina jne.
Minusta tuo on rasittavaa. Jokainen suomalainen osallistuu heidän elätykseensä varojensa mukaan. Terveet, nuoret kollit tulevat maleksimaan ja hakemaan helppoa elämää.
- Anonyymi
Pitäisikö ryhtyä kirjailijaksi ja kirjoittaa huvittava kirja Lieksalaisita ihmisistä tai ruveta luontokuvaajaksi. Elämähän on sitä mitä siitä itse tekee.
- Anonyymi
Lieksa ihan perseestä.Uusi opin ahjo vasta valmistumassa ja liikunta halli on jo vanha.
Mie lähen jo muualle,- Anonyymi
Laitapas sitten vaikka kortti sieltä Muualta, kun olet sinne kotiutunut. Siellähän kuulemma kaikki ovat hyvin koulutettuja ja vieläpä saaneet hyviä arvosanoja. Kaikki ovat ihan huikean älykkäitä ja fiksuja. Kenelläkään ei ole rahapulaa, jokaisella on tarpeeksi mammonaa, talot, autot ja kaunis, nuori vaimo. Kaikki sinne muuttaneet asustavat ns. paremmilla alueilla, ei siis siellä, missä matut ja paikalliset juopot ja rikolliset ynnä muu p.sakki. Kaikilla on mielenkiintoinen, erittäin hyväpalkkainen työ, suurin osa toimii johtavassa asemassa. Heidän jälkikasvunsa opiskelevat Steiner-koulussa tai niissä opinahjoissa, joihin voi päästä yli 8,7 keskiarvolla.
Siellä on paljon lieksalaisia, useita tuhansia, osa on jäänyt sinne eläkepäiviään viettämään. Jotkut käyvät täällä kotiseudullaan kesällä Vaskiviikon aikaan. Jotkut ovat unohtaneet, missä kirkko tai museo on ja kyselevät tietä paikallisilta.
Elämä on sellaista. Äkkiä kaikki unohtuu, mutta elämä kulkee eteenpäin. Tulevat uudet Muualle muuttajat ja sen jälkeen taas uudet.
Kuitenkin täälläkin eletään, jopa ihan siedettävää elämää. On työpaikka, ei tosin mitään päällikön paikkaa, mutta työ kuitenkin, jolla elää ja josta tykkää. On myös talo ja kesäpaikka, vaimo on ihan ihmisen näköinen, hänellä on hyvä ammatti ja työ.
Jälkikasvu käy yliopistoa, heilläkin menee hyvin.
Kyllähän se riippuu ihmisestäkin, missä kukin tykkää elää ja olla. Jos ei kaipaa yöelämää, hienoja ravintoloita, ensi-iltoja, sinfoniaa, balettia ym. Lieksassakin pystyy jopa viihtymään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitapas sitten vaikka kortti sieltä Muualta, kun olet sinne kotiutunut. Siellähän kuulemma kaikki ovat hyvin koulutettuja ja vieläpä saaneet hyviä arvosanoja. Kaikki ovat ihan huikean älykkäitä ja fiksuja. Kenelläkään ei ole rahapulaa, jokaisella on tarpeeksi mammonaa, talot, autot ja kaunis, nuori vaimo. Kaikki sinne muuttaneet asustavat ns. paremmilla alueilla, ei siis siellä, missä matut ja paikalliset juopot ja rikolliset ynnä muu p.sakki. Kaikilla on mielenkiintoinen, erittäin hyväpalkkainen työ, suurin osa toimii johtavassa asemassa. Heidän jälkikasvunsa opiskelevat Steiner-koulussa tai niissä opinahjoissa, joihin voi päästä yli 8,7 keskiarvolla.
Siellä on paljon lieksalaisia, useita tuhansia, osa on jäänyt sinne eläkepäiviään viettämään. Jotkut käyvät täällä kotiseudullaan kesällä Vaskiviikon aikaan. Jotkut ovat unohtaneet, missä kirkko tai museo on ja kyselevät tietä paikallisilta.
Elämä on sellaista. Äkkiä kaikki unohtuu, mutta elämä kulkee eteenpäin. Tulevat uudet Muualle muuttajat ja sen jälkeen taas uudet.
Kuitenkin täälläkin eletään, jopa ihan siedettävää elämää. On työpaikka, ei tosin mitään päällikön paikkaa, mutta työ kuitenkin, jolla elää ja josta tykkää. On myös talo ja kesäpaikka, vaimo on ihan ihmisen näköinen, hänellä on hyvä ammatti ja työ.
Jälkikasvu käy yliopistoa, heilläkin menee hyvin.
Kyllähän se riippuu ihmisestäkin, missä kukin tykkää elää ja olla. Jos ei kaipaa yöelämää, hienoja ravintoloita, ensi-iltoja, sinfoniaa, balettia ym. Lieksassakin pystyy jopa viihtymään.Ei järjen häivääkään tuon jurnuttajan höpinöissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei järjen häivääkään tuon jurnuttajan höpinöissä.
Ainoa kirjoitus, jossa on järjen häivää. On kai pölövästille liian vaikeaselkoinen.
- Anonyymi
Tarvitaan Muuallakin koulutusta. Sinä et taida pärjätä Muualla töissä, kun kirjoitustaitosi on alakoululaisen tasoa. Muutamista kyhäämistäsi sanoista löytyy runsaasti kielioppi- ja kirjoitusvirheitä. Et todellakaan kelpaa!
- Anonyymi
Aloittaja voisi käydä Lieksassa peruskoulun, jotta äidinkielen oikeinkirjoitus sujuisi paremmin. Yhdyssanojen käytön hallinta paljastaa koulutuksen tason. Opiskeluvaihtoehdot on yhdyssana. Yhdyssanojen käyttö opetetaan jo peruskoulun ala-asteella.
- Anonyymi
Ei kannata koska työttämänä voi olla ilman koulutustakin tai sitten koulutettuna, tulos on sama.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kannata koska työttämänä voi olla ilman koulutustakin tai sitten koulutettuna, tulos on sama.
Ei todellakaan. Elämässä pärjää tai sitten ei, kukaan ei kysy eikä tarkista, osaako kirjoittaa jonkun yhdyssanan oikein. Paitsi jos ammatti on kirjailija ja sittenkin kustantaja lukee tekstin ja oikolukija korjaa virheet. Ei kaikkien tarvitse olla täydellisiä kaikessa, riittää, että saa itsensä ymmärretyksi. Kyllä aloittajan kirjoituksesta jokaiselle selviää, mistä on kyse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan. Elämässä pärjää tai sitten ei, kukaan ei kysy eikä tarkista, osaako kirjoittaa jonkun yhdyssanan oikein. Paitsi jos ammatti on kirjailija ja sittenkin kustantaja lukee tekstin ja oikolukija korjaa virheet. Ei kaikkien tarvitse olla täydellisiä kaikessa, riittää, että saa itsensä ymmärretyksi. Kyllä aloittajan kirjoituksesta jokaiselle selviää, mistä on kyse.
Joskus sanottiin, että kortistoon päästäkseen on oltava määrätyn tasoinen koulutus, nythän se on lähes totta. Luulen, että aika vähän siellä on niitä, jotka ovat täysin vailla minkäänlaista ammattikoulutusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuitenkin oikeinkirjoitus on hyvä olla ihan topakasti hallinnassa. Kuvitellaanpas tällainen, hyvin tyypillinen tilanne.
Netistä löytyy ilmoitus avoimesta myyntiedustajan tehtävästä. Työpaikkaan on kirjallinen haku, tyyliin "kerro lyhyesti itsestästi". Monikaan ei sitä hoksaa, mutta tuohon lauseeseen on piilotettu se kivi johon on helppo kompastua.
Noh, sinäpä päätät hakea tuota paikkaa. Kerrot harrastavasi kuoro laulua ja laite sukellusta. Palkka toivomuksesi on kaksi tuhatta kahdeksan sataa Euroa.
Minä lähetän myös hakemuksen ja harrasteikseni mainitsen kuorolaulun ja laitesukelluksen. Palkkatoivomukseni on voimassa olevan työehtosopimuksen mukainen.
Meillä on kutakuinkin samanlainen koulutus . Asennoiduimme opiskeluun hiukan eri tavalla. Minä olin se "pinko" ja tosikko. Sinä olit sitä mieltä, että vähemmälläkin saa duunia.
Arvaas kumpi meistä sai tuon paikan?
Sanot, ettei yhdyssanoja tarvitse osata, ellei ole kirjailija. Kyllä oikeinkirjoitusta tarvitaan muissakin ammateissa.
Kirjanpitäjä, isännöitsijä, opettaja, toimittaja, tiedottaja, sihteeri, ohjelmoija jne...
Ymmärän sinun tarkoittavan jotain sahaduunarin tai koneistajan hommaa. Tulevaisuuden kannalta nämä ovat kuitenkin niitä pelottavimpia ammatteja. Ne kun soveltuvat erinomaisesti automatisoitaviksi. Prosessityö on sitä joka on jo siirtynyt koneille ja siirtyy lisää kaikenaikaa. Yksinkertaiset tehtävät siirtyivät ensiksi pois ihmiseltä. Perässä seuraavat sitten muut.
Taikasana on algoritmi. Algoritmeja on monenlaisia. Algoritmi on siitä ansiokas veijari, että kun sen saa "jekkasemaan" kerran niin se on helppo monistaa nopeasti aivan äärettömän monta kertaa.
Hoitajarobotin saa toimimaan algoritmin avulla. Sille vain pitää "opettaa" toimintoja ja ajattelua, tai pikemminkin "ajattelua". Sahalaitoksen linjat saadaan hyvinkin helposti toimimaan automaattisesti juuri algoritmeilla.
Algoritmi "panee kaupunkilaispojan kävelemää-ään", sinne kilometritehtaalle.
Kannattaa siis opetella yhdyssanat, koska saha- ja monien muidenkin duunarien tarve käy aina vain vähäisemmäksi. - Anonyymi
Meillä on täällä näemmä superälykäs kristallipallon omaava pilkunviilaaja, joka kykenee arvioimaan kanssaihmisen koulutustaustan pelkästään yhden lyhyen nettikirjoituksen perusteella. Siitä ei ole tietoa onko tällä lahjakkaalla valioyksilöllä tietämystä lukihäiriöstä ja sen ominaispiirteistä. Kyseisestä häiriöstä voi kärsiä ja kärsiikin monet korkeastikoulutetutkin ja oikeasti älykkäät ihmiset. Yhdyssanojen oikeinkirjoituksesta nillittävä voisi keskittyä omaan erinomaisuuteensa ja antaa ihmisten kirjoittaa oman tasonsa ja taitonsa mukaisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä on täällä näemmä superälykäs kristallipallon omaava pilkunviilaaja, joka kykenee arvioimaan kanssaihmisen koulutustaustan pelkästään yhden lyhyen nettikirjoituksen perusteella. Siitä ei ole tietoa onko tällä lahjakkaalla valioyksilöllä tietämystä lukihäiriöstä ja sen ominaispiirteistä. Kyseisestä häiriöstä voi kärsiä ja kärsiikin monet korkeastikoulutetutkin ja oikeasti älykkäät ihmiset. Yhdyssanojen oikeinkirjoituksesta nillittävä voisi keskittyä omaan erinomaisuuteensa ja antaa ihmisten kirjoittaa oman tasonsa ja taitonsa mukaisesti.
Tunnen yhden nyt jo 80 vuotta täyttäneen, vaikeasti lukihäiriöisen miehen. Hän pystyi juuri ja juuri lukemaan, vaikka teksti on hänen mielestään sekavaa sotkua. Kun hän sai tavattua jonkin lauseen, hän ei oikein ymmärtänyt lukemaansa. Kaikki ajattelu meni lukemisen suorittamiseen. Myös tekstin tuottaminen ei onnistunut yksittäisiä sanoja lukuun ottamatta. Nekin hän kirjoitti usein väärin. Esimerkiksi erään tuttavansa nimen Edvart hän kirjoitti muotoon Redvat. Jotenkin hän oli käynyt neljä luokkaa kansakoulua ja työskeneteli sekalaisissa töissä Pankakosken tehtaalla 50-luvulta 70-luvulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunnen yhden nyt jo 80 vuotta täyttäneen, vaikeasti lukihäiriöisen miehen. Hän pystyi juuri ja juuri lukemaan, vaikka teksti on hänen mielestään sekavaa sotkua. Kun hän sai tavattua jonkin lauseen, hän ei oikein ymmärtänyt lukemaansa. Kaikki ajattelu meni lukemisen suorittamiseen. Myös tekstin tuottaminen ei onnistunut yksittäisiä sanoja lukuun ottamatta. Nekin hän kirjoitti usein väärin. Esimerkiksi erään tuttavansa nimen Edvart hän kirjoitti muotoon Redvat. Jotenkin hän oli käynyt neljä luokkaa kansakoulua ja työskeneteli sekalaisissa töissä Pankakosken tehtaalla 50-luvulta 70-luvulle.
Valtakunnan ja maamme bisneksen huipulla on useita lukihäiriön omaavia henkilöitä. Lukihäiriö ei siis ole älykkyyden tai tyhmyyden ominaispiirre, vaan siitä kärsii laaja kirjo ihmisiä yhteiskunnan kaikissa sosiaaliluokissa. Itse tunnen pari kolme lukihäiriöistä ja he ovat pärjänneet elämässään niin taloudellisesti kuin muutenkin varsin hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuitenkin oikeinkirjoitus on hyvä olla ihan topakasti hallinnassa. Kuvitellaanpas tällainen, hyvin tyypillinen tilanne.
Netistä löytyy ilmoitus avoimesta myyntiedustajan tehtävästä. Työpaikkaan on kirjallinen haku, tyyliin "kerro lyhyesti itsestästi". Monikaan ei sitä hoksaa, mutta tuohon lauseeseen on piilotettu se kivi johon on helppo kompastua.
Noh, sinäpä päätät hakea tuota paikkaa. Kerrot harrastavasi kuoro laulua ja laite sukellusta. Palkka toivomuksesi on kaksi tuhatta kahdeksan sataa Euroa.
Minä lähetän myös hakemuksen ja harrasteikseni mainitsen kuorolaulun ja laitesukelluksen. Palkkatoivomukseni on voimassa olevan työehtosopimuksen mukainen.
Meillä on kutakuinkin samanlainen koulutus . Asennoiduimme opiskeluun hiukan eri tavalla. Minä olin se "pinko" ja tosikko. Sinä olit sitä mieltä, että vähemmälläkin saa duunia.
Arvaas kumpi meistä sai tuon paikan?
Sanot, ettei yhdyssanoja tarvitse osata, ellei ole kirjailija. Kyllä oikeinkirjoitusta tarvitaan muissakin ammateissa.
Kirjanpitäjä, isännöitsijä, opettaja, toimittaja, tiedottaja, sihteeri, ohjelmoija jne...
Ymmärän sinun tarkoittavan jotain sahaduunarin tai koneistajan hommaa. Tulevaisuuden kannalta nämä ovat kuitenkin niitä pelottavimpia ammatteja. Ne kun soveltuvat erinomaisesti automatisoitaviksi. Prosessityö on sitä joka on jo siirtynyt koneille ja siirtyy lisää kaikenaikaa. Yksinkertaiset tehtävät siirtyivät ensiksi pois ihmiseltä. Perässä seuraavat sitten muut.
Taikasana on algoritmi. Algoritmeja on monenlaisia. Algoritmi on siitä ansiokas veijari, että kun sen saa "jekkasemaan" kerran niin se on helppo monistaa nopeasti aivan äärettömän monta kertaa.
Hoitajarobotin saa toimimaan algoritmin avulla. Sille vain pitää "opettaa" toimintoja ja ajattelua, tai pikemminkin "ajattelua". Sahalaitoksen linjat saadaan hyvinkin helposti toimimaan automaattisesti juuri algoritmeilla.
Algoritmi "panee kaupunkilaispojan kävelemää-ään", sinne kilometritehtaalle.
Kannattaa siis opetella yhdyssanat, koska saha- ja monien muidenkin duunarien tarve käy aina vain vähäisemmäksi.Myyntiedustajan palkka koostuu pienestä peruspalkasta ja prosentteina myynnistä. Jos myyt paljon, saat enemmän, mikäli kauppoja ei tule, saat nuolla näppejäsi ja potkut ennenpitkää.
Kyllä kunnon duunari hakkaa palkassa mennen tullen jonkun ravattikaulan, joka epätoivoisesti yrittää saada jonkun ostamaan jotain. Säälittävää kuunnella, kun tuputetaan ja kehutaan, jopa sanotaan, ettet tule toimeen tätä härpäkettä tai mitä nyt kaupitellaankaan. Mielessä vain provikat, jos saisi jotenkin kaupat syntymään ja vähän pussin täytettä.
Duunari tietää palkkansa ja työnsä työaikoineen, eikä mieti vapaalla ollessaan työtään.
Voihan ne työt loppua keneltä vain, tottahan se on, mutta on myös töitä, joita ei vielä hetikään koneet korvaa.
Maalari, muurari, rakentaja, putkimies, puutarhuri, hoitoalat, eläinten hoitajat, ruuanlaitto, myyntityö ja kassat. Nämä nyt ainakin.
Nämä eivät kuulu top kymppiin, mutta palkat ovat paremmat kuin jollakin kravattikaulalla, jonka työsuhde on katkolla koko ajan, ellei ole ihan päällikkötasoa. Kunnon duunaria tarvitaan aina ja taitavalle sellaiselle löytyy kyllä hommia, eikä kysellä yhdyssanojen eikä harrastusten perään.
Mitä työnantaja tekee tiedolla, että hänen palkkaamansa kokki tai kirvesmies harrastaa laitesukellusta tai mökkeilyä? Ei häntä edes kiinnosta.
Harvaa palkkaajaa kiinnostaa hakijan arvosanat. Vain se, että on suorittanut määrätyn tutkinnon, on merkityksellistä. Ne arvosanat kun eivät kerro hakijasta koko totuutta. Tärkeämpää on se, millaisen vaikutelman itsestään antaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtakunnan ja maamme bisneksen huipulla on useita lukihäiriön omaavia henkilöitä. Lukihäiriö ei siis ole älykkyyden tai tyhmyyden ominaispiirre, vaan siitä kärsii laaja kirjo ihmisiä yhteiskunnan kaikissa sosiaaliluokissa. Itse tunnen pari kolme lukihäiriöistä ja he ovat pärjänneet elämässään niin taloudellisesti kuin muutenkin varsin hyvin.
Lukihäiriö on vakava kehitysvamma. Kun lukeminen ei onnistu, ei opiskelukaan onnistu. Ammatin saaminen on vaikeaa. Lukihäiriöinen voi toki päästä vaikka kuninkaaksi ja prinsessaksi, kuten Ruotsissa on ollut tapana. Isä ja tytär ovat lukihäiriöisiä.
- Anonyymi
Vielä 1950-luvulla Pankakosken tehtaan työläisiltä ei vaadittu edes lukutaitoa eikä monella sellaista ollutkaan. Koulunkäynti oli jäänyt kesken, kun piti päästä töihin. Koulunkäyntiä ei arvostettu. 50-luvulla työpaikka oli varma, jos hallitsi hyvin pesäpallon lyönnin. Monen pesäpallon lyöjän jälkeläisiä oli tehtaalla runsaasti vielä 70-luvullakin. Koulunkäyntiä ei arvostettu, mutta pesäpalloa arvostettiin. Vuonna 1953 Pankakosken Tehtaan Urheilijat saavutti ikämiesten Pesäpalloliiton Suomen mestaruuden.
Nyt ei pesäpallon lyönnillä pääse Pankakosken tehtaalle töihin. Ammattitutkinto vaaditaan kaikilta uusilta työntekijöiltä. Opiskelua arvostetaan. Vanhat kouluja käymättömät konkarit ovat jo eläkkeellä.
Ilman tutkintoa harhailevat ihmiset eivät pääse edes hanslankariksi rakennustyömaille. Monen kohtalona onkin ollut pulipenkin valinta alkoholin kanssa. Talvisin rötistään bubeissa.- Anonyymi
Eikä vaadita ammattitutkintoa. riittää kun kävelee ovesta sisään ja antaa lapun jossa on tilinnumero, koska jollekin tilillehän se palkka on maksettava. Sama juttu on Kävetniemen sahalla ja limapalkkipuuliimaustehtaalla. Sinnekin pääsee töihin ihan ilman minkäänlaista koulutusta. Koulutuksesta on vain haittaa.
Sisään vaan vaikkei seisoisk... Ehhehe! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä vaadita ammattitutkintoa. riittää kun kävelee ovesta sisään ja antaa lapun jossa on tilinnumero, koska jollekin tilillehän se palkka on maksettava. Sama juttu on Kävetniemen sahalla ja limapalkkipuuliimaustehtaalla. Sinnekin pääsee töihin ihan ilman minkäänlaista koulutusta. Koulutuksesta on vain haittaa.
Sisään vaan vaikkei seisoisk... Ehhehe!Koskelle pitää olla dokumentti. Kirjastokortti käy hätätilassa ja melkoinen hätätilahan se onkin jos joutuu jäämään Lieksaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sisään vaan vaikkei seisoisk... Ehhehe!Kouluttavat itse työntekijänsä.
Kyllä kai siellä on jotain osattava ja jopa tehtävä, kun kerran aikovat jotain maksaakin. Jos työ ei kiinnosta tai työkyri vain pelkästään oleskelee, pian löytää itsensä oleilemasta sieltä pulipenkiltä.
- Anonyymi
1970-luvulla sihteereitä valittiin Pankakosken tehtaalle Kaatrahovin baaritiskillä. Muutamia neitosia onnistui pääsemään töihin, vaikka eivät ruudinkeksijöitä olleetkaan. Lienee muita ominaisuuksia ollut kuitenkin riittävästi.
- Anonyymi
Omien kirjoitustensa peukuttajat antavat itsestään nolon ja ehkä hieman säälittävän kuvan. Sellaistakin saattaa esiintyä.
- Anonyymi
Olen Lieksasta kotoisin, asunut nyt kymmenen vuotta muualla, paljon isommassa kaupungissa. Täällä sitä on opiskeltu kaksi ja puoli vuotta, oltu palkkatöissä niistä vuosista tasan yksi ja muuten käyty työharjottelussa, työkokeilussa, työhönvalmennuksessa, joutunut kulkemaan jokaikisessä kaupungin työllisyyttäedistävässä palvelussa ja yrittänyt siinä samalla saada myös uutta opiskelupaikkaa. Luultavasti olen ollut täysin työtön niistä kymmenestä vuodesta noin viisi. Että tulkaa tänne muualle olemaan työttömiä, asuminen vaan on hiivatin paljon kalliinpaa. Että kaksi ammattia ei takaa työpaikansaantia edes muualla.
- Anonyymi
Tuollaisen kirjoituksen saattaisi myös joku Lieksassa asuva satuilijakin rustata aikansa kuluksi.
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisen kirjoituksen saattaisi myös joku Lieksassa asuva satuilijakin rustata aikansa kuluksi.
Sama satusetä joka teki tuon Lieksassa on koronaa -aloituksen. Valehtelee minkä kerkiää provosoidakseen muita.
- Anonyymi
Eipä ole sitten Muualla sen kummempaa kuin Lieksassa, vaikka sehän on suurimman osan mielestä se Eldorado. Pääasia vain, että on tai lähtee Muualle, sinne miljoonakaupunkiin.
Parempaa jatkoa sinulle ja hyvää kesää kaikesta huolimatta. - Anonyymi
Kun luin tuon sepustuksesi niin en ihmettele yhtään jos olet työtön.
Minulla on pätevyys kuuteen ammattiin. Osa niistä on jo käytännöllisesti katsoen kadonneita, mutta tietty hyöty niistäkin edelleen on.
Työttömänä olin aikoinaan useaankin otteeseen lyhyitä jaksoja. Kävin kursseja aina kun työttömyys uhkasi. Siitä oli ihan uskomaton hyöty. Kohta neljänkymmenen vuoden aikana en ole ollut työtön kuin kerran kun työnantajafirma meni ulkomaille. Silloinkin työpaikka varmistui heti kun sain kurssipaperit kouraan. Tosin paikkauntaa piti vaihtaa, mutta sehän ei ollut ongelma.
Nyt olen eläkkeellä, mutta silti töissä. Se vähän ihmetyttää kun nuoremmat eivät saa töitä ja minua pyydetään töihin, vaikka olen jo osani tehnyt.
Minä olen ihan tosissaan sitä mieltä, että suurin osa työttömistä on jonkinlaisia nysvääjiä ja luusereita. - Anonyymi
Sama satusetä joka teki tuon Lieksassa on koronaa -aloituksen. Valehtelee minkä kerkiää provosoidakseen muita.
Ja taasko joku valehtelee. Kummia valepukkeja ovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun luin tuon sepustuksesi niin en ihmettele yhtään jos olet työtön.
Minulla on pätevyys kuuteen ammattiin. Osa niistä on jo käytännöllisesti katsoen kadonneita, mutta tietty hyöty niistäkin edelleen on.
Työttömänä olin aikoinaan useaankin otteeseen lyhyitä jaksoja. Kävin kursseja aina kun työttömyys uhkasi. Siitä oli ihan uskomaton hyöty. Kohta neljänkymmenen vuoden aikana en ole ollut työtön kuin kerran kun työnantajafirma meni ulkomaille. Silloinkin työpaikka varmistui heti kun sain kurssipaperit kouraan. Tosin paikkauntaa piti vaihtaa, mutta sehän ei ollut ongelma.
Nyt olen eläkkeellä, mutta silti töissä. Se vähän ihmetyttää kun nuoremmat eivät saa töitä ja minua pyydetään töihin, vaikka olen jo osani tehnyt.
Minä olen ihan tosissaan sitä mieltä, että suurin osa työttömistä on jonkinlaisia nysvääjiä ja luusereita.Meinaat nyykähtää työn ääreen kun korvaamaton olet omasta mielestäsi, käyhän se niinkin ennekuin nauttia eläkepäivistä, mutta jos se on unelmien täyttymys niin mikäs siinä.
- Anonyymi
Kyllähän koskella on palattu takaisin menneeseen. Töihin valitaan oma sukulainen, tuttava ym. Mieleinen henkilö. Älylliset lahjat ja työmoraali sivuseikka.
nim.merk: 40 v riitti minulle.- Anonyymi
Hyvin on sinulle kelvannut ja vielä 40 vuotta, johan sinä oletkin eläkeiässä, joten siksipä riittää.
Kukin saa valita työntekijänsä, vaikka sukulaisen tai tutun. Jokatapauksessa mieleisen, kuka nyt epämieluisaa. Syrjäyttikö sinut joku? Nauti eläkepäivistäsi ja unohda koko Pankakoski.
- Anonyymi
Opiskeluvaihtoehdot on yhdyssana. Kyllä näköjään tarvitsisit opetusta lisää, kannustan.
- Anonyymi
Hirviä paikka, kun ei osata edes kirjoittaa. Eikö liene pääasia, että saa itsensä ymmärretyksi. Ei kannata kompastella lillukan varsiin.
Immeinen voi olla ihan pro- luokkaa jollakin alalla, tai jopa useammalla, vaikka ei tiedä, että "opiskeluvaihtoehdot " on yhdyssana. Jos sattuu olemaan peräti päällikköluokassa, kommunikoi enimmäkseen puhumalla, kirjoitushommat hoitaa joku muu. Siinä ei edes paljastu, osaako laittaa oikeat sanat yhteen tai erikseen. Jos paljastuu, se on vain persoonallista.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.704915Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk2884602Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni2903478Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä
Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma1193326Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie383310Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1271898- 1051640
- 1721291
Toimari laittoi afrikkalaiset työharjoittelijat laulamaan Banaaninlastaajan laulua!
Käski vielä heidän sanoa aina aamulla tehtävien jaossa "tama ei olla valkoisen miehen homma."401215Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA971185