Paljon maksaa henkilökortin lunastaminen?

Anonyymi

Suomen kansalainen pääsee Suomeen.
Riittääkö jos näyttää Kelakortin rajalla vai onko pakko olla henkilökortti?
Onko tietoa?

5

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Epämääräinen tulija pannaan putkaan ja pidetään siellä kunnes henkilöllisyys varmistuu.

    • Anonyymi

      Uskomatonta mutta totta!
      Yritin useamman kerran saada selville rajaviranomaisilta, mikä matkustusasiakirja pitäisi olla mukana että on pätevä?
      Muutaman viikon sähköpostiyhteys poiki vastauksia, mutta kovin yleisiä.
      Laitoin vielä yhden sähköpostin, erittäin ystävällisessä sävyssä ja kysymyksen, josko kuvallinen ruotsalainen henkilökortti käy matkususasiakirjana.
      Tuli lopulta vastaus että kyllä käy....mutta nyt top tykkänään....

      Kun sitten sain vielä täytettäväksi lomakkeen, jonka laittoivat liitteenä sähköpostin mukana ja sitten ojensin näitä juttuja rajalla, ei se ollutkaan niin yksinkertaista.

      Välinpitämättömyys siitä, ketä tulee ja milloin oli ilmiselvä, sillä eihän he rajalla halunneet muuta kuin suomalaisen henkilönumeroni!
      Kerrottiin että passia ei tarvita.
      No, olisi pitänyt muistaa se oma suomalainen henkilönumero, jota ei oikein usein käytä, että unohtuu.

      Tässä kohtaa luulisi hyvinkin että ei päsisi matkustamaan eteenpäin....ja kuinka monta suomen kansalaista onkaan käännytetty takaisin varsinkin Haaparanta / Tornio rajalta?

      Siis ystävällinen käyttäytyminen alusta loppuun vaikka tulisi lunta tupaan ja jäitä porstuaan! Se ainoastaan voi pelastaa tilanteessa, missä (siis rajalla) ei kukaan osaa kertoa mikä on pätevä matkustusasiakirja?!

      Minut pelasti se että olin usean viikon ajan lähettänyt kysymyksiä sähköpostilla raja.fi ja saanut vastauksia, jotka eivät antaneet minun mietteisiini vastausta.
      Mikä sinut pelasti, että sait jatkaa matkaasi?

      Eräs kummallinen, mutta epäilykseni oikeaksi todistanut kohtaaminen viranomaisten kanssa rajalla oli kyllä ala-arvoisuuden huippu! Ihmettelen vaan jos ei korona lisäänny kesän aikana suomessa ja ruotsissa reilusti, sillä rajahenkilökunta ei osannut, tai ei ollut resursseja suojata itseään, tai matkustajia, hengityssuojalla ja vaihtamalla suojahanskoja.

      Olin itse ainoa, joka olin varautunut hengityssuojalla, rajaa ylittäessäni. Voin vain valittaa tätä epämääräistä viranomaisten tapaa olla suojaamatta itseään (ja matkustajia) pandemia-aikana.
      Toistaiseksi olen terve ja toivon että pysyn terveenä.

      Vielä yksi epäkohta! On siis kirjoitettuna juuri raja.fi sivustolla kaikki, mitä matkustajan pitäisi ottaa huomioon ja mitä tarvitsee tietää rajaa ylittäessään, siis ennen ja tullessaan rajatarkastukseen. Siellä mainitaan myös että rajaviranomaisilla on mahdollisuus käyttää erilaisia sivustoja ja tietokantoja voidakseen hakea tarvisemansa tiedon jokaisen matkustajan kohdalla.
      Ei pitänyt paikkaansa!
      Heidän olisi pitänyt pystyä hakemaan minun tietoni juuri oikeasta kohteesta, jos olin unohtanut jotain. ihmisethän voivat matkustaa ja eivät ole kuitenkaan muistamassa juuri sellaista asiaa, mikä pitäisi muistaa. Tässä tapauksessa olisi pitänyt esimerkiksi siellä sivustolla olla tieto että suomen kansalaisuus pitää osoittaa tuomalla tiedoksi suomalaisen henkilönumeron.

      Minua petettiin rajaviranomaisten taholta siinä, kun kysyin sähköpostilla, käykö ruotsalainen kuvallinen henkilökortti ja se viikkojen jälkeen tuli kirjoitettuna vastaustekstinä että käy se.
      Se, heidän tekemän virheen vuoksi auttoi minua pääsemään jatkamaan matkaani. Ehkä myös hyvin painava asia oli että kirjoitin heidän dokumenttiinsa, jonka jo kotona löhtiessäni täytin, osoitteen, missä tulisin olemaan karanteenissa saavuttuani suomeen.

      Olen todella pettynyt tähän tilanteeseen, joka ei todellakaan miltään osin ollut vakavasti otettavissa, mutta nyt vaan voin odotella että sainko viruksen rajahenkilökunnalta, sillä he, jo joku olivat minua hyvin lähellä ja ilman hengityssuojaa!

      Auton sivuikkuna piti siis laittaa auki että voin ojentaa paperini. Voiko tämä olla totta! Vieläkin yritän tätä sulattaa ja ymmärtää, vaikka siitä on kulunut jo muutama päivä.

      • Anonyymi

        Pysy pois ruttorajalta. Ei tartte selitellä ja tänne lähes romaania kirjoittaa. Kun ei ketään kiinnosta.


    • Anonyymi

      ---vielä lisään tässä että pyytäkää suomesta todistus henkilötietoineen sekä ruotsista personbevis (skattemyndigheten). Tulee silleen ajankohtaiset tiedot virastoista. Itse en osannut ajatella näiden papereiden tärkeyttä ja otin vain personbevis, jossa manittiin kaikki perheeni jäsenet. Näitä juttuja ei mainita raja.fi sivustolla.

      • Anonyymi

        Ou Nou... Jatkaa vaan. Kyllä porukka tietää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7907
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      176
      1734
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      60
      1006
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      190
      928
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      910
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      876
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      803
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      704
    Aihe