Olen 1950 luvun alkupuolella Pielisjärven kunnan eteläpuolen kylällä pieneen rintamamiestorppaan syntynyt poijankurikka. Näin ja koin pienestä pitäen mitä on työnteko ja kova sellainen.
Tottakai kaikilla oli leipä tiukassa ja sodankäyneillä miehillä etenkin.
Nyt haluan muistaa erästä maatyömiestä, joka oli ja on vieläkin minun työnsankarini.
Hän oli, sanotaan nyt vaikkapa Viljo.
Hän kaivoi pelto-ojia, perkasi vanhoja pajun umpeenkasvattamia valtaojia päivät aamuseitsemästä iltaviiteen kaiket kesät. Työskenteli tavallaan taloissa niinkun renkinä, mutta hänellä oli oma pikku töllinsä missä asui.
Se työnjäki oli niin uskomattoman hienoa, minkä Viljo teki, se oli taideteos, pelto-oja. Pienenä poikana ihailin suunnattomasti hänen työskentelyään. Kävin hänen luonaan ojalla ja poimin mesikoita. Yhessä söimme mesikat ja katsoin kun hän jatkoi omanlaistaan taideteoksen tekoa. Niin, hän näytti myös minulle kuinka ottaa kimalainen kouraan, eikä se pistä. Ei pistänyt niihin kouriin. Hän on minun arvostamani sankari, sotaveteraani , työmies, suomalaisuuden perikuva. Hyvästi Viljo niille suurille kaivuumaille.
Ketä arvostat ja miksi?
15
115
Vastaukset
- Anonyymi
Tuollaista henkilöä täytyisi tervehtiä hattu kourassa ja ansaittu olisi vaikka kirja kirjoittaa!
- Anonyymi
Minä arvostan koneinsinööriä joka joskus miettii uusia koneita ja monimutkaisia ratkaisuja teollisuuden tarpeisiin! Hän istuu aamusta iltaan ajatushautomolla ja miettii että kiharoitten alta höyry nousee, ja sitten sanoo,,heureka! Sen jälkeen ottaa paperiarkin ja tekee koneinsinööriyhdistykselle apuraha hakemuksen ja hyvällä tuurilla saa muutaman tonnin apurahat koneinsinööriyhdistykselle, ja jatkaa taas ajattelutyötä seuraavaa anomusta varten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä arvostan koneinsinööriä joka joskus miettii uusia koneita ja monimutkaisia ratkaisuja teollisuuden tarpeisiin! Hän istuu aamusta iltaan ajatushautomolla ja miettii että kiharoitten alta höyry nousee, ja sitten sanoo,,heureka! Sen jälkeen ottaa paperiarkin ja tekee koneinsinööriyhdistykselle apuraha hakemuksen ja hyvällä tuurilla saa muutaman tonnin apurahat koneinsinööriyhdistykselle, ja jatkaa taas ajattelutyötä seuraavaa anomusta varten.
Minä arvostan sinua. En vielä, mutta sitten kun sinut on laitettu rautoihin. Sitten minä tulen, otan hatun pois päästä ja silitän sinun päätäsi. Silitän niin että luu paistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä arvostan sinua. En vielä, mutta sitten kun sinut on laitettu rautoihin. Sitten minä tulen, otan hatun pois päästä ja silitän sinun päätäsi. Silitän niin että luu paistaa.
Minuakin voisit vähän arvostaa, kun minäkin arvostan koneinssiä.
Arvostan siksi, että hän on henkensä kaupalla tehnyt pitkän, vaarallisen matkan tähtäimessään päästä rikastuttamaan pienen, hyväuskoisen ja tyhmänsutjakan Suomen kulttuuria ja työelämää. Hän on lähtenyt kolmen lantamajan kylästään, jättänyt siippansa ja jälkikasvunsa oman onnensa nojaan ja kääntänyt katseensa ja reittinsä pohjoiseen, niin kauas kuin mannerta riittää. Kävellyt, juossut, seisonut huojuvan avolava-auton apukuskin puoleisella astimella ovesta kiinni pitäen ja päätynyt lopulta Välimeren rantaan. Ylittänyt sen huteralla kumiveneellä kuudenkymmenen muun tulijan kanssa.
Sittenpä loppu onkin historiaa.
Nyt hän on majoitettuna Lieksaan, hän tekee etätyötä Kela- nimiselle firmalle, jolla on konttoreita ympäri Suomen.
Hän on koulutukseltaan koneinsinööri. Harmi, että todistukset ja muut asiakirjat jäivät kiireessä piironkin laatikkoon. Onneksi puhelin tuli mukaan otetuksi. Hän on työskennellyt Kelalle pian kolmekymmentä vuotta. Niin ovat muutkin yhtä aikaa tulleet. Heillä on ihan mukavasti asiat, hyvät asunnot ja palkkapäivä on joka päivä. Ei huolen häivääkään. Hän ei ymmärrä, miksi paikalliset vähän naureskelevat heille. Eivät tajua miten paljon he rikastuttavat kaupunkia ja sen kulttuuria. Hehän ovat täällä kutsuttuina ja pito on sen mukaista.
Koneinssien rinnalla joku korven raivaaja on pelkkää paperia. Olkaamme kiitollisia, että me olemme saaneet heidät, hassumminkin asiat voisivat olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minuakin voisit vähän arvostaa, kun minäkin arvostan koneinssiä.
Arvostan siksi, että hän on henkensä kaupalla tehnyt pitkän, vaarallisen matkan tähtäimessään päästä rikastuttamaan pienen, hyväuskoisen ja tyhmänsutjakan Suomen kulttuuria ja työelämää. Hän on lähtenyt kolmen lantamajan kylästään, jättänyt siippansa ja jälkikasvunsa oman onnensa nojaan ja kääntänyt katseensa ja reittinsä pohjoiseen, niin kauas kuin mannerta riittää. Kävellyt, juossut, seisonut huojuvan avolava-auton apukuskin puoleisella astimella ovesta kiinni pitäen ja päätynyt lopulta Välimeren rantaan. Ylittänyt sen huteralla kumiveneellä kuudenkymmenen muun tulijan kanssa.
Sittenpä loppu onkin historiaa.
Nyt hän on majoitettuna Lieksaan, hän tekee etätyötä Kela- nimiselle firmalle, jolla on konttoreita ympäri Suomen.
Hän on koulutukseltaan koneinsinööri. Harmi, että todistukset ja muut asiakirjat jäivät kiireessä piironkin laatikkoon. Onneksi puhelin tuli mukaan otetuksi. Hän on työskennellyt Kelalle pian kolmekymmentä vuotta. Niin ovat muutkin yhtä aikaa tulleet. Heillä on ihan mukavasti asiat, hyvät asunnot ja palkkapäivä on joka päivä. Ei huolen häivääkään. Hän ei ymmärrä, miksi paikalliset vähän naureskelevat heille. Eivät tajua miten paljon he rikastuttavat kaupunkia ja sen kulttuuria. Hehän ovat täällä kutsuttuina ja pito on sen mukaista.
Koneinssien rinnalla joku korven raivaaja on pelkkää paperia. Olkaamme kiitollisia, että me olemme saaneet heidät, hassumminkin asiat voisivat olla.Jano niille on reissussa tullut kun eilen kolme mamua toi 8 täyttä jätesäkillistä tyhjiä kaljatölkkejä lidliin. Vai olisko tienvarresta keränneet kun heidän ei sanota käyttävän alkoholia uskonsa vuoksi. Vai olisko Pirkaa tuonut tyhjät tölkit niiden kämpille.
Mie arvostan kansa tätä henkillöö josta alottaja kirjottaa ja kaikkia hiän kaltasijjaan. Lisäksi mie arvostan alottajjoo joka ossoo tehä näin hyvvii alotukssii. Tämmösten alotusten takia kannattaa käyvä läpi vaikka kymmenen kettjjuu pelekkee paskkoo. Sen takija toivonnii, jotta näitä harvoja hyvvii alotukssii ei pilattasi jonninjoutavilla jankutuksilla.
- Anonyymi
Minä arvostan niitä jotka täällä palstoilla kehuu lähteneen kotoa 5 vuotiaana ja menneen sitten 7 vuotiaana metsätöihin ja tehneen 25 tuntista vuorokautta töitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä arvostan niitä jotka täällä palstoilla kehuu lähteneen kotoa 5 vuotiaana ja menneen sitten 7 vuotiaana metsätöihin ja tehneen 25 tuntista vuorokautta töitä.
Ai siis minua. No kiitos!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai siis minua. No kiitos!
Säälittää kun olet pienenä joutunut metsätöissä kulmeaan hangen sisällä kun pituutesi ei ole riittänyt kahlata niinkuin isot miehet teki.
- Anonyymi
Etkä sinä joka asiaan sekaantuja. Ole hyvä äläkä sekannu joka asiaan. Äläkä kaiva ainakaan persuja tähän. Vaikka kaivoitkin mopopoikien pakoputkista persut esille.
- Anonyymi
Alottajall on hyvä kirjutus ja pittää paikkansa.
Aikoinaa Karjalass ku ajettii tukkii hevosel ranttaa, ni luntakkii ol niin paljo, jottei hevost näkynnä, ku korvat. Siit huolimata mänttii ja elettii.. - Anonyymi
Kunnioitan äitini muistoa ja hänen uraansa keski-ikään lasten kanssa ja sen jälkeen kolme vuosikymmentä ansiotyössä yksinhuoltajana eron jälkeen. Eläke hyvin pieni mutta teki ruoan kaikille jotka syömään tuli. Hyvin vähän hän söi, että ruoka riitti jokaiselle päivälle. Minkä esimerkin hän jätti lapsilleen. Paljon työtä tehneen ja paljon nähneen ihmisen muiston. Sytytän kynttilän muistoksi.
- Anonyymi
" markkinat " on kyllä arvostuksen ykkönen. Jaksaa arvostella ja viisastella ihan kaikkea ja kaikesta. Linkityksen mestari joka ei itse taida tietää mitään.
Nyt kun oot haukkunut minut ja Markkinat niin puuttuu enää Kamuttaja. Sitten voitkin aloittaa taas haukkumiskierroksen alusta ja toistaa sitä niin pitkään kuin sinua huvittaa, eli todella pitkään.
- Anonyymi
JokaAlanAsiantuntija kirjoitti:
Nyt kun oot haukkunut minut ja Markkinat niin puuttuu enää Kamuttaja. Sitten voitkin aloittaa taas haukkumiskierroksen alusta ja toistaa sitä niin pitkään kuin sinua huvittaa, eli todella pitkään.
Eipä täällä ole muita aihetta haukkuakkaan, vain te kaksi viisasta suvakkipankko ja vielä viisaampi "markkina" pelle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.704915Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk2884602Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni2903478Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä
Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma1193326Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie383310Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1271898- 1051640
- 1721291
Toimari laittoi afrikkalaiset työharjoittelijat laulamaan Banaaninlastaajan laulua!
Käski vielä heidän sanoa aina aamulla tehtävien jaossa "tama ei olla valkoisen miehen homma."401215Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA971185